avioero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt kävi näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huoh.. Okei, kelakorvaus lääkkeistä ei ehkä ihan kuulu tähän, mutta pointtini oli se että aika harva niistä tuista ja korvauksista oikeasti kieltäytyy jos niihin on oikeutettu.. Olen kyllä sitä mieltä että hakijan koko varallisuus pitäis ottaa kokonaisuudessaan huomioon noita tukia haettaessa.

• Tykkää
Reactions: har mi
noh, meillä oli sama tilanne ja muutettin kaksospoikien kanssa kalliilla aluella uuteen kotiin. Myös yksityinen päiväkoti. Minun tulot bruttona 2400eur. Lapsi asuu viikko-viikko molempien luona. Kumpikaan ei maksa kummallekaan vanhemmalle elatusmaksuja, lapsen harrastuskulut puoliksi ja asumistukea, tai muitakaan tukia ei kelasta tipu.. sitä vaan pitää oppia uusi elämäntyyli tai muuttaa halvemmalle alueelle.

Kokeile sinä joskus elättää perhe yksin yhden ihmisen tuloilla ilman pennin penniä minkään valtakunnan tukia ja tule viisastelemaan sitten.

Mä olen kokeillut ja teen sitä nytkin. Mä kokeilin elättää koko perheen; miehen ja kaksi lasta yhden tuloilla lähes ilman tukia; toki lapsilisän sekä rahallisesti subventoidun päivähoidon saan= maksan itse 230 €.

Nyt elätän edelleen kaksi lasta ja itseni ja siedettävästi tulen toimeen. Ilman elatusmaksuja , asumistukea tms...

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Anteeksi mutta missä mä sanoin että miehen ei tarvitse osallistua lasten elämään tai siitä aiheutuviin kustannuksiin?

Peruutapas nyt vähän ja mietipäs ihan itse :)
Missäs muotoa se miehen osallisuus lasten elämään tulee muuta kuin elatusmaksujen muodossa? Jotkut osallistuu enemmänkin, mutta jotkut valittaa siitä, kun joutuvat vähänkään maksamaan elatusmaksua, jonka pitäisi kattaa miehen/etävanhemman osuus lapsen elämiseen menevistä kustannuksista.

Paistaakohan sinusta katkeruus?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt kävi näin;24157890:
Kuka on puhunut yhteiskunnan tai miehen eletettävänä olemisesta? Ihan omilla tuloillani olen ajatellut elää (katsos kun joillakin on hyvä työpaikka, HYVÄT TULOT ja elämä ihan mallillaan!), tienaan kuitenkin enemmän kuin mieheni, joka tuskin maksaa pennin pyörylää lastensa elatuksen eteen!"perheessä" joka aikoo laistaa omasta vastuustaan niin pitkälle kuin vain voi! Että eiköhän se nyt ole mies tässä Asumistukeen kuitenkin olen ihan oikeutettu, joten mikä sinulla mättää?

Mä laskin ihan piruuttani : Vuokra-asunto Vantaalla, vuokra 1.000 €, lapsia kaksi. Asunto 79,5 neliöö.

Tulot kk: brutto 3.000 --> laskuri ei päästä edes eteenpäin
"Asumistukeen ei ole oikeutta, koska ruokakunnan kuukausitulot ylittävät valtioneuvoston vahvistaman määrän"

Tulo kk: brutto 2.500,00 --> laskuri pyytää kovasti lisätietoja, mutta lopputulos on 0,00 € erotusta tulee pari kymppiä sille summalle mitä hyväksytään ja mitä voisi saada...

Joten en mä kauheasti halua pelotella mutta jos itse kirjoitat hyvästä työpaikasta ja hyvistä tuloista niin ei tuo 2.500 € /kk mun mielestä sitä ole, eikä silläkään saa mitään

Asumistuki tosiaan riippuu tuloista, asunnon koosta sekä perheen koosta. Tukea ei makseta ylihintaisista asunnoista tai siis maksetaan, mutta vain siltä osin kuin vuokraa pidetään kohtuullisena. Lopun joutuu maksamaan itse. Neliövuokrissa ei siis huomioida sitä, asuuko halvalla vai kalliilla alueella. Ja periaatteessa ihan hyvä niin, muutenhan ihmiset voisivat muuttaa vaikka mille ökyalueelle ja Kela maksaisi vuokran.

Tuli tästä ketjusta mieleen kun itse lakeskelin Kelan laskurilla mahdollista asumistukea eri asuntovaihtoehtoihin ja olin huomaavinani että asunnon ikä olisi vaikuttanut tuen määrään. Mulla oli esim. kaksi kooltaan samanlaista asuntovaihtoehtoa, joista vuokrassa oli eroa parikymmentä euroa mutta asumistukea sai 10 vuotta uudempaan (tämä oli siis se kalliimpi) huomattavasti enemmän. Molempien asuntojen vuokra kuitenkin ylitti tuon "kohtuullisen vuokran" rajan. Onko tosiaan näin?

Meillä kävi niin että yhteenlasketut tulot nousivat erossa. Tosin niin tapahtui myös menojen osalta. Omalta kannaltani käytössä olevat tulot nousivat reilusti, vaikka asumistuki poistui kokonaan. Ex opiskelijana taas ei hyvin paljoa saanut mutta pärjää. Minulle oli täysi yllätys että molemmat saavat elatustukea lapsista eikä niitä vähennetä toisistaan, se selittää paljon tuota yhteenlaskettujen tulojen nousua.

Yhteistyössä