Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26006337]Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten imetys voi olla niin monelle niin hirrrrrveeen vaikeaa. Että oikein pitää hammasta purra ja taistella ettäkö se onnistuis. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa muka?Tissi vaan suuhun niin kyllä se vauva yleensä loput hommat hoitaa, mikäs sen luonnollisempaa.

Näin ainakin tää mun *yksittäistapaus*, jonka kanssa imetys on sujunut ongelmitta koko tän kohta kaks vuotta, joiden aikana lapsella on ollu ehkä kolme flunssaa, siinäpä ne sen sairastamiset. Hampaiden tulo poislukien on nukkunu yönsä putkeen parikuisesta. Ei ihottumia tai mahavaivoja tai mitä ne nyt olikin kaikki ne kauheet imetyksestä johtuvat ongelmat olevinaan.[/QUOTE]

voi pyhä yksinkertaisuus. tai ehkä vitsailet.

[QUOTE="vieras";26006337]Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten imetys voi olla niin monelle niin hirrrrrveeen vaikeaa. Että oikein pitää hammasta purra ja taistella ettäkö se onnistuis. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa muka?Tissi vaan suuhun niin kyllä se vauva yleensä loput hommat hoitaa, mikäs sen luonnollisempaa.

Näin ainakin tää mun *yksittäistapaus*, jonka kanssa imetys on sujunut ongelmitta koko tän kohta kaks vuotta, joiden aikana lapsella on ollu ehkä kolme flunssaa, siinäpä ne sen sairastamiset. Hampaiden tulo poislukien on nukkunu yönsä putkeen parikuisesta. Ei ihottumia tai mahavaivoja tai mitä ne nyt olikin kaikki ne kauheet imetyksestä johtuvat ongelmat olevinaan.[/QUOTE]

voi että kun oot hauska tyyppi.......olevinas, säkin voisit tulostaa ton oman lahjakkaan komenttis oikeen jääkaapin seinään.kuten ap ehdotti jo jollekin toisellekin =)

[QUOTE="bbb";26006392]voi että kun oot hauska tyyppi.......olevinas, säkin voisit tulostaa ton oman lahjakkaan komenttis oikeen jääkaapin seinään.kuten ap ehdotti jo jollekin toisellekin =)[/QUOTE]

*oveen

Miksi sä nyt tahallasi ymmärrät väärin. Missä kohtaa olen haukkunut sitä vasikanmaitoa (jota se nyt vaan ihan oikeasti on vaikka kuinka yritätte vängätä)? Itsekin olen terve samaisella vasikanmaidolla aikoinaan juotettu. Mä vaan en ymmärrä, että täällä yritetään tehdä korvikkeesta jotenkin parempaa vaihtoehtoa ja vaahdotaan siitä, että mikään tutkimus ei osoita äidinmaidon terveellisyyttä. Miski pitäisi? Se nyt vaan on niin, että ensisijaisesti pitäisi pyrkiä ruokkimaan rintamaidolla, mutta aina se ei ole mahdollista, jolloin on pakko tyytyä toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon.

Meneppäs siitä sitten äidillesi (tms. kuka sinulle nyt kehtasi "vasikalle tarkoitettua ravintoa" tarjota) sanomaan tuo

kun on "tarjonnut lapselleen vasikalle tarkoitettua ravintoa"

Että (kukin valitsee sitten itse) missä vaiheessa äitees mahtoi tuollasta sorkat kasvattavaa saastaa alkaa lapselleen TARJOTA? :) Kysy mutsiltas.

[QUOTE="...";26006644]Meneppäs siitä sitten äidillesi (tms. kuka sinulle nyt kehtasi "vasikalle tarkoitettua ravintoa" tarjota) sanomaan tuo

Että (kukin valitsee sitten itse) missä vaiheessa äitees mahtoi tuollasta sorkat kasvattavaa saastaa alkaa lapselleen TARJOTA? :) Kysy mutsiltas.[/QUOTE]

niin ja tämän kommenttini oli tarkoitus osoittaa, että älä yritä esittää puolueetonta ja viatonta kun aikasemmin menit laukomaan tuosta vasikalle tarkoitetusta ravinnosta. nostan hattua jos oikeasti niillä sanoilla kehtaat sanoa esim. myös omalle äidillesi asiasta, jos olet kerta itsekin korvikkeella kasvanut. ainakin tällä palstalla avasit sanaisen ja "hyvin laadukkaan" arkkusi...

[QUOTE="trolli";26005838]Tuntuuko yhdyntä miehesi kanssa läheisemmältä kuin se että hän dildottaa sua? Niinpä.

Ja kaikkia imetyksen hyötyjä ei näe vauvavuotena, terveysvaikutukset ovat kauaskantoisia. Ehkä toiset vaan jaksavat ajatella nenäänsä pidemmälle.

Susta ap ei selvästi niin vaikeaan ajatustyöhön ole.[/QUOTE]

Voisko ap vastata?

[QUOTE="...";26006644]Meneppäs siitä sitten äidillesi (tms. kuka sinulle nyt kehtasi "vasikalle tarkoitettua ravintoa" tarjota) sanomaan tuo

Että (kukin valitsee sitten itse) missä vaiheessa äitees mahtoi tuollasta sorkat kasvattavaa saastaa alkaa lapselleen TARJOTA? :) Kysy mutsiltas.[/QUOTE]

En mä mitään yritä esittää. Kerroin ihan rehellisen mielipiteeni. Lehmästä saatu maito nyt vaan on tarkoitettu lehmille alunperin. Sitä jalostamalla on toki pystytty kehittämään ihmislapselle sopivaa ravintoa, jota on tarkoitus käyttää silloin, kun ihminen ei omalla maidollaan pysty ruokkimaan lastaan. Ensisijaisena ruokintakeinona nyt kuitenkin on oltava tuo äidinmaito. kyllä töytyy nyt rautalangasta vääntää.

Ja mun äiti tietää mun mielipiteeni. Ja olenhan mä itse antanut yli 9kk lapselle korviketta. Sinä olit se, joka sanoi sitä saastaiseksi. En minä.

Olipas taas mustavalkoinen maailma aloittajalla :)

Äitini viisi korvikelasta ovat valvottaneet kaikki kaksi vuotiaaksi saakka.

Oma tissilapseni 1v 2kk joo valvottaa, mutta ei syö öisin. Kasvaa ja on aina kasvanut hienosti ja on kaikinpuolin iloinen ja ihana tapaus. Jatkan imetystä, kunnes minulle tai hänelle riittää. Vaikeuksia on aina välillä, mutta eikös elämässä yleensäkin?

Miksi aloittajalla on tarve mollata muiden valintaa imettää? Vauva-aika on lyhyt, ja imetys on ihanaa läheisyyttä niin lapselle kuin äidillekin. Joillekin se on tärkeämpää kuin toisille, miksi sitä pitää ihmetellä? Eiköhän moni äiti jatka kuitenkin imetystä sen takia, että se antaa enemmän kuin ottaa. Vaikka sitten vauva ottaisikin vähän pulttia tissistä, tai heräilisi syömään.

[QUOTE="joo";26005800]No mutta kyllähän Labran täti tietää mistä puhuu. Kun "alussa on tarvinnut imetysohjausta" ja "välillä väsyttää paljonkin", on ihan selvää että kys. henkilö on kokenut mitä imetys voi hankalimmillaan olla ;) Mä en jaksa enää vääntää, kun ei auta vaikka piirtäis kuvan.

Ja sitten näihin tutkimustuloksiin. Kuten mainittukin, imetyksestä VOI olla apua, tai voipi olla olematta. Tutkimuksiinhan voi sitten uskoa tai olla uskomatta. Kautta aikain ovat tutkimustulokset muuttuneet ja ihmisten mieli niiden mukana.

Ja sitten vielä ihminen, joka on haukkunut kanssakeskustelijansa mm. luuseriksi, vetää herneitä nenään kun joku antaa takaisin :D

Varsin viihdyttävä keskustelu ;)[/QUOTE]

No, mun imetysongelmat ei tässä olleet pointtina niin en alkanut niistä enempää avautumaan.

Mutta ettei nyt jää sellaista kuvaa etten tosiaan tiedä imetysongelmista mitään, niin kerronpa kuinka meillä on mennyt:
Tissit on olleet verillä ja pahasti. Vauvalla oli todella paljon rintaraivareita ainakin kuukauden ajan, välillä kelpuutti jostain syystä vain toisen tissin. Yöherätyksiä on nyt puolivuotiaan kanssa 4-10 yössä (Ehkä siis siitä väsymyksestäkin jotain tiedän).

En ala näistä tutkimuksista kanssasi vänkäämään kun et kerran niihin usko. Käteväähän se on että vain ne tutkimukset ovat totta joiden kanssa on samaa mieltä.

Ei pitäisi täällä alentua nimittelemään, sen myönnän.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26007188:
No, mun imetysongelmat ei tässä olleet pointtina niin en alkanut niistä enempää avautumaan.

Mutta ettei nyt jää sellaista kuvaa etten tosiaan tiedä imetysongelmista mitään, niin kerronpa kuinka meillä on mennyt:
Tissit on olleet verillä ja pahasti. Vauvalla oli todella paljon rintaraivareita ainakin kuukauden ajan, välillä kelpuutti jostain syystä vain toisen tissin. Yöherätyksiä on nyt puolivuotiaan kanssa 4-10 yössä (Ehkä siis siitä väsymyksestäkin jotain tiedän).

En ala näistä tutkimuksista kanssasi vänkäämään kun et kerran niihin usko. Käteväähän se on että vain ne tutkimukset ovat totta joiden kanssa on samaa mieltä.

Ei pitäisi täällä alentua nimittelemään, sen myönnän.

Sen verran korjaan käsitystäsi, että puhuessani tutkimuksista ja niihin uskomisesta, puhuin yleisellä tasolla, en itsestäni. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, ettei tutkimuksista ole hyötyä, jos niistä valitaan vain itselle mieluisimmat. Mutta kriittinen saa ja pitää olla, muutoin mitään ei tarvitsisi tutkia uudelleen (ja uudelleen ja uudelleen).

Enkä mä ala enempää väittelemään sun kanssa siitä, kuka tietää imetysongelmista ja kuka ei. Mun silmiin sun ongelmat näyttää tosi "pieniltä, ts. imettämiseen kuuluvilta" ongelmilta, jos käytän vertailuna sitä mitä olen lähipiirissäni nähnyt. Ja joo, joillain ei ole ongelmia lainkaan. Mutta sen tarkoitus ei ole vähätellä sun ongelmia, koska ne on oikeita ongelmia sulle. Muista säkin että tunteet on hyvin, hyvin subjektiivisia kokemuksia.

Sun totuus ei välttämättä ole toisen totuus. Se että sä saat ne ongelmat ratkottua, ei tarkoita sitä, että muiden ongelmat on samanlaisia ja yhtä "helposti" ratkottavissa.

[QUOTE="aapee";26007425]En :)
masturboi jollain muulla mielikuvalla tänä iltana...[/QUOTE]

Itse asian otit esille. Asiaa voi verrata toiseen, miksei seksiin? Seksiä voi harrastaa niin, että toinen tekee sitä välineellä eikä itsellään. Kumpi on läheisempää? Ihan yksinkertainen kysymys. Ja älyllisesti epärehellistä ja typerää muutenkin alkaa haukkumaan ja vihjailemaan. Mutta ethän sinä muuta osaa.

En mä mitään yritä esittää. Kerroin ihan rehellisen mielipiteeni. Lehmästä saatu maito nyt vaan on tarkoitettu lehmille alunperin. Sitä jalostamalla on toki pystytty kehittämään ihmislapselle sopivaa ravintoa, jota on tarkoitus käyttää silloin, kun ihminen ei omalla maidollaan pysty ruokkimaan lastaan. Ensisijaisena ruokintakeinona nyt kuitenkin on oltava tuo äidinmaito. kyllä töytyy nyt rautalangasta vääntää.

Ja mun äiti tietää mun mielipiteeni. Ja olenhan mä itse antanut yli 9kk lapselle korviketta. Sinä olit se, joka sanoi sitä saastaiseksi. En minä.

Pakko vaan kysyä, että mitä tarkoitat tolla, että lehmän maito on pitänyt jalostaa jotenkin ennen kuin se on sopinut ihmiselle ravinnoksi?? Kyllähän eri eläinten maitoja on nimenomaan käytetty ravintona aikojen alusta asti. Ja varmasti ilman mitään jalostamisia.

[QUOTE="Vieras";26007555]Pakko vaan kysyä, että mitä tarkoitat tolla, että lehmän maito on pitänyt jalostaa jotenkin ennen kuin se on sopinut ihmiselle ravinnoksi?? Kyllähän eri eläinten maitoja on nimenomaan käytetty ravintona aikojen alusta asti. Ja varmasti ilman mitään jalostamisia.[/QUOTE]

Varmasti joo on käytetty, mutta mä luulin, että keskusteltiin imeväisikäisistä. Vai annatko sä 7kk ikäiselle maitoa Valion litran maitotölkistä (joka tosin sekin on jotenkin "jalostettua" tavaraa)?

Luin koko keskustelun läpi. Paljon täällä on jo sanottu, mutta yhden tärkeän asian haluan lisätä.

Rauhaa, ap. Olet varmasti ihan hyvä äiti. Ja varmasti jopa parempi, kun käyt täällä vähän purkamassa itseäsi.

Varmasti joo on käytetty, mutta mä luulin, että keskusteltiin imeväisikäisistä. Vai annatko sä 7kk ikäiselle maitoa Valion litran maitotölkistä (joka tosin sekin on jotenkin "jalostettua" tavaraa)?

En tietenkään anna. Puhuin siitä ihan oikeasta lehmänmaidosta, mistä kai sinäkin kun sanoit että sitä on pitänyt jalostaa ennen kuin on kelvannut ihmisten ravinnoksi. Ja kyllä sitä on annettu varmasti myös ihan vauvoille kun ei se imettäminen oo silloin ennen vanhaan ollut niinkään varmaa kuin nykyään.

Ja vielä että en siis tarttunut muihin sun mielipiteisiin kun tämä vaan pisti silmään.

[QUOTE="trolli";26007531]Itse asian otit esille. Asiaa voi verrata toiseen, miksei seksiin? Seksiä voi harrastaa niin, että toinen tekee sitä välineellä eikä itsellään. Kumpi on läheisempää? Ihan yksinkertainen kysymys. Ja älyllisesti epärehellistä ja typerää muutenkin alkaa haukkumaan ja vihjailemaan. Mutta ethän sinä muuta osaa.[/QUOTE]

No vastataan nyt sitten, kyllä mä sen nautinnon ja orgasmin saan sillä dildollakin. Minusta se on läheisyyttä jos mieheni kanssa ihan leluillakin puuhaillaan. Harmi jos itselläsi on vaikeuksia saada nautintoa? kun tietääkseni nyt vihjailet tässä ettet pidä dildolla leikkimistä jotenkin läheisyytenä? Sehän vasta todella intiimiä puuhaa onkin. Kun rakkaani tuottaa vain minulle nautintoa ja katselee vielä vierestä.

Oliko muuta?

[QUOTE="Vieras";26007941]En tietenkään anna. Puhuin siitä ihan oikeasta lehmänmaidosta, mistä kai sinäkin kun sanoit että sitä on pitänyt jalostaa ennen kuin on kelvannut ihmisten ravinnoksi. Ja kyllä sitä on annettu varmasti myös ihan vauvoille kun ei se imettäminen oo silloin ennen vanhaan ollut niinkään varmaa kuin nykyään.

Ja vielä että en siis tarttunut muihin sun mielipiteisiin kun tämä vaan pisti silmään.[/QUOTE]

Eikös ne korvikemaidot ole lehmänmaidosta valmistettuja? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

En mä tässä nyt väitä, että lehmänmaito ei sovi lapselle ruoaksi. Olen vain yrittänyt tähdentää näille tutkimustiedosta höpisijöille, että onhan se nyt ihan päivänselvää, että imeväisikäisen ensisijainen ravinto tulee hänen omalta äidiltään eikä minkään toisen nisäkkään äidiltä. Toissijaisena ravintona käytetään näitä korvikkeita, jos äiti ei pysty imettämään.

Tätä nyt ei sitten kaikki halua hyväksyä, että mikään tutkimustulos ei tule kumoamaan sitä, että äidinmaito on vauvan ensisijainen ravinto.

[QUOTE="Vieras";26007969]Haluan vielä lisätä, että ihminenhän on tarkoitettu ottamaan ravintonsa luonnosta, kasveista ja eläimistä. Miksi siis tämä lehmän maito on niin paha asia?[/QUOTE]

Ei ihminen kyllä ole vielä sopeutunut imemään toisen nisäkäslajin tissiä... Se on sen verran uus trendi.

Mä mietin aina kans tätä imetysfanaattisuutta. ihan huomas jo omakohtasesti aikoinaan kun sekä imetti ja antoi korviketta niin monelle se korvikkeen antaminen pullost oli oikein punainen vaate. Aina vaan hoetaan kun se imettäminen on niin helppoa ja jos ei olisikaan niin tokihan sitä pitää silti jatkaa ja mennä yli niiden haasteiden koska se äidinmaito vaan on niin korvaamatonta. Eiköhän se sille lapselle ole se ja sama kun on vain tyytyväinen ja nälätön :)

Ja mun mielipide: pulloruokinta oli ehdottomasti helpompaa kuin rintaruokinta.

Täällä yksi neljä vuotta jo imettänyt. En ole kokenut imetystä mitenkään hankalaksi tai ressaavaksi. Hiukset lähti päästä muutama kuukausi synnytyksestä mutta se johtuu siitä raskaudesta ja synnytyksestä, ei liity imetykseen.

Kivointa minulle imetyksessä on varmaan se, että tissimaito kulkee aina mukana, on hygieenistä, ei sotke syötäessä ja on aina sopivan lämpöistä. Mä oon vähän sellanen lahopää, että jos vauvan ravitsemus olis siitä kiinni, että muistan ostaa, pakata mukaan yms oikean määrän oikeanlaista korviketta, niin voi huh huh! Ja sitten pitäis vielä pullot pestä yms... Nostan hattua niille, joiden on pitänyt sitä pullosirkusta pyörittää! Mun on tarvinnu korkeintaan napsauttaa liivi auki, vuosiin ei ole tarvinnut sitäkään tehdä, lapsi palvelee itse itseään aika kätsästi.

Lehmästä saatu maito nyt vaan on tarkoitettu lehmille alunperin. Sitä jalostamalla on toki pystytty kehittämään ihmislapselle sopivaa ravintoa, jota on tarkoitus käyttää silloin, kun ihminen ei omalla maidollaan pysty ruokkimaan lastaan.

En nyt jaksa vastata noihin sun muihin väitteisiin koska kuten jo sanottua kiinnitin huomioni vain tähän lauseeseen. En oo sanonu etteikö nykyiset korvikkeet olisi tehty lehmänmaidosta. Mutta tarkoitin että alunperin lehmän maitoa ei ole tarvinnut mitenkään jalostaa että se kelpaisi ihmisen ravinnoksi, vaikka ne nykyjään jalostettuja suurin osa onkin. Ja kyllä vieläkin saa sitä jalostamatonta ihan suoraan navetasta. Siitä en sano mitään miten hyvää se on NYKYISTEN tutkimusten valossa.

Ja joku ihmetteli että ihminen ei oo vielä oppinu imemään lehmän tissiä niin onneksi lypsämisen jalo taito on kuitenkin opittu. :)

Yhteistyössä