Ja taas kotiäitejä ja lastaan kotona hoitavia haukutaan. Työmme on velttoilua nyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edelleen sanon samaa mitä aiemmin,että kyllä tämä kotona olo on välillä ihan suoranaista velttoilua. Mitään ei tosiaan ole pakko päivän aikana tehdä,jos ei jaksa/huvita. Pääasia nyt että lapset saa ruuan. Inhoan yli kaiken sitä marttyyriasennetta ja jatkuvaa valitusvirttä mitä moni kotiäiti veisaa. Kotona olo vaikuttaisi monella olevan tosi kamalaa! Ja ihan hirveää jos joku tuiki tuntematon tyyppi sanoo kotiäitiydestä jotain poikkipuolista niin herneet vedetään nenään. Arvostakaa äidit itseänne,olitte sitten kotona lasten kanssa tai työelämässä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="minä";26244291]Ja sinäkö se olet määrittämään, että kuka saa valittaa työnsä raskautta, jne? Saako lähihoitaja valittaa työnsä raskautta, kun kerran hän saa palkkaa siitä ja on ulkopuolisella töissä? Mutta sitten taas samaa työtä 24/7 tekevä omaishoitaja ei saa valittaa? Tai olisiko omaishoitajallakin oikeus valittaa, jos hän saa kunnalta omaishoitajan palkkaa?[/QUOTE]

Saa omaishoitaja valittaa, ja mielestäni pitääkin, heille annettava korvaus on ihan surkea! Mutta heidän hoitotyönsä onkin ihan oikeaa työtä, he hoitavat sairasta lasta/omaista, joka vaatii erityistä hoitoa. Terveen lapsen hoitoa ei voi omaishoitajan tekemään työhön rinnastaa koskaan.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="minä";26244308]Eipä taida huoran hommiin olla koulutusta? Ja "palkkakin" voi joskus olla sitä rakastajansa siivellä elämistä, mistä kotiäitejä niin usein syytetään. :)[/QUOTE]

Eli mielestäsi kotiäitinä oleminen on sama kuin olis huroana? No, se oli sitten sun mielipide, ei minun.

[QUOTE="vierailee";26244323]Edelleen sanon samaa mitä aiemmin,että kyllä tämä kotona olo on välillä ihan suoranaista velttoilua. Mitään ei tosiaan ole pakko päivän aikana tehdä,jos ei jaksa/huvita. Pääasia nyt että lapset saa ruuan. Inhoan yli kaiken sitä marttyyriasennetta ja jatkuvaa valitusvirttä mitä moni kotiäiti veisaa. Kotona olo vaikuttaisi monella olevan tosi kamalaa! Ja ihan hirveää jos joku tuiki tuntematon tyyppi sanoo kotiäitiydestä jotain poikkipuolista niin herneet vedetään nenään. Arvostakaa äidit itseänne,olitte sitten kotona lasten kanssa tai työelämässä.[/QUOTE]

Peesi tälle. Kun itse olin kotona en kokaan voinnut käsittää äitejä jotka piti sitä kotona oloa kaaaaaamalan työläänä. Eihän se sitä ole. Tiettyjä velvollisuuksia on mitä pitää tehdä ja hoitaa. Kuten nyt normaalistikin elämässä.

Yhden seikan panin valittajista kuitenkin merkille. Kaikilla tausta oli hyvin sama: Ei loppu vietyä koulutusta, eikä juurikaan työkokemusta... arvaiskohan tuosta vedellä pieniä johtopäätöksiä vaikka siitä että ko äidit ei nyt vaan koskaan ole oikein sopeutunut elämään jossa täytyy oikeasti tehdä jotain, määräajallisesti, joka päivä ja vielä pitkäkestoisesti? että hommaa ei voikaan lopettaa jos aamulla ei ihan hotsitakaan...Kyllähän se silloin mahtaa työltä tuntua.

huomasin, että facebookissa nämä elämäntapa-kotiäidit on nostaneet hirveän metelin tästä jutusta. #kävin kaupassa ja raahasin 5 kiljuvaa muksua perässä, ei olisi Vartiaisesta tähän yhyyy.... #

Onkohan tuo nyt ihan tarpeellista?

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";26244269]No aika huonosti menee huoralla, jos sille ei makseta edes palkkaa :D Sitä, miten nuo kysymykset liittyy kotiäitiyteen, en kyllä ymmärrä. Voisitko selittää?[/QUOTE]

Ei ne liitykään. Ne liittyvät sinun epämääräisen tyhmään kommenttiisi aiemmin.

mutta taaperon ja vauvan kanssa ei aikoinaan ollut mitään aikatauluja joiden mukaan piti mennä). Jos väsyttää, lepään. Saan tehdä asioita ihan omassa tahdissa ja oman fiiliksen mukaan. Se ei onnistu töissä tai opiskellessa, vaan ulkopuoliset tahot ikäänkuin määrää sen, milloin mun pitää herätä, tehdä mitäkin, ja milloin sopii levätä.

Meillä kyllä vauva ja taaperot päättää milloin mun pitää herätä, tehdä mitäkin ja milloin sopii levätä :D Vai väitätkö että lasten kanssa kun on kotona voi nukkua puoleen päivään ja nukkua päikkärit koska haluaa? Joskus kun tuntuu olevan päiviä, ettei nuo päästäis edes vessaan jos ei sinne vaan menisi :D Ja kyllä lapset vähän määrää milloin tehdään mitäkin :D

Mutta ei tää palkkatyötä ole, ihan oon samoilla linjoilla. Mutta en mä kolmen lapsen kanssa kotona ollessa ole saanut levätä jos väsyttää! :D

huomasin, että facebookissa nämä elämäntapa-kotiäidit on nostaneet hirveän metelin tästä jutusta. #kävin kaupassa ja raahasin 5 kiljuvaa muksua perässä, ei olisi Vartiaisesta tähän yhyyy.... #

Saletisti samoja tyyppejä, joilla on niitä "fiksuja" kiertopäivityksiä kuten;

Ai sinä kysyt onko minulla töitä? Uhhh kyllä, olen äiti! Se tekee minusta herätyskellon, kokin, piian, tarjoilijan, opettajan, sairaanhoitajan, jokapaikanhöylän, turvapäällikön, valokuvaajan, ohjaajan, autonkuljettajan, tapahtumasuunnittelijan, henkilökohtaisen avustajan, pankkiautomaatin ja olen pelästyttänyt pois mörköjä. En saa lomia, sairausajanpalkkaa tai vapaapäiviä. Työskentelen päivin öin. Päivystän 24/7 koko loppuelämäni ajan.
Kopioi seinällesi, jos olet ylpeä ÄITI

:xmas:

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
No, itse en pidä omien lasten hoitoa työnä, koska he ovat minun. Olen pph ja todellakin erotan työajan ja vapaa-ajan toisistaan:) Omia lapsia on kaksi. Mutta mua kyllä kummastuttaa, kun täällä kommentoidaan, että työssäkäyvä tekee samat hommat kuin kotiäitikin sitten kun tulee töistä kotiin. Eipä se ihan niinkään kyllä mene, vaikka näköjään se on tosi vaikea tajuta. Toki kotitöitä ja lasten hoitamista on illallakin, mutta joku ne asiat hoitaa myös päivällä, kun se työssäkäyvä äiti on töissä:) Eli hoitaa niitä lapsia, järjestää heille ikätason mukaista toimintaa ja opetusta, valmistaa ja tarjoilee ateriat, siivoaa jäljet, ulkoiluttaa, putsaa kuraiset vaatteet, imuroi ehkä hiekkaa eteisestä(päiväkodissakin käy siivooja), jne.

Meillä on kerran vuodessa koulutuspäivä, jolloin saan mennä kodin ulkopuolelle "töihin", ja kyllä se taas on minulle lomaa:) Saan ateriat hakea valmiista pöydästä, ja joku muu hoitaa minun lapseni. Kotiin kun menen, niin vastassahan on silloin siisti koti. Ei siellä ketkään tontut ole päivän aikana leikkineet tai sotkeneet paikkoja:) Tosin ihan hyvä, että näitä päiviä on vaan kerran vuodessa, en tollaista velttoilua kestäisi ja ikäväkin tulisi lapsia;)

Ja mä haluaisin vielä selventää, että olen tosi onnellinen ja tyytyväinen omaan elämääni enkä missään nimessä muuttaisi mitään, halusin vaan selventää vähän tuota epäkohtaa, joka tässä keskustelussa on tullut esiin. Ja mä todellakin olen laiska. Nytkin vaan velttoilen kun lapset nukkuu päiväuniaan!

Ei ole ei. Sehän vaan kertoo siitä äärimmäisen kaventuneesta maailman kuvasta. Niin ja kuka käsiki tehdä 5 lasta? ;)

Onhan tässäkin tosin erilähtökohtia. Jos työ on yhtäkuin toistaa liukuhihnalla samaa hommaa päivittäin ilman ajatuksen hiventä niin toki se kotiäitiys voi olla haastavaa.

[QUOTE="StiNa";26244422]Meillä kyllä vauva ja taaperot päättää milloin mun pitää herätä, tehdä mitäkin ja milloin sopii levätä :D Vai väitätkö että lasten kanssa kun on kotona voi nukkua puoleen päivään ja nukkua päikkärit koska haluaa? Joskus kun tuntuu olevan päiviä, ettei nuo päästäis edes vessaan jos ei sinne vaan menisi :D Ja kyllä lapset vähän määrää milloin tehdään mitäkin :D

Mutta ei tää palkkatyötä ole, ihan oon samoilla linjoilla. Mutta en mä kolmen lapsen kanssa kotona ollessa ole saanut levätä jos väsyttää! :D[/QUOTE]

Dvd pyörimään ja oikoseksi sohvalle, ei tää nyt mitään rakettitiedettä ole.

[QUOTE="StiNa";26244422]Meillä kyllä vauva ja taaperot päättää milloin mun pitää herätä, tehdä mitäkin ja milloin sopii levätä :D Vai väitätkö että lasten kanssa kun on kotona voi nukkua puoleen päivään ja nukkua päikkärit koska haluaa? Joskus kun tuntuu olevan päiviä, ettei nuo päästäis edes vessaan jos ei sinne vaan menisi :D Ja kyllä lapset vähän määrää milloin tehdään mitäkin :D

Mutta ei tää palkkatyötä ole, ihan oon samoilla linjoilla. Mutta en mä kolmen lapsen kanssa kotona ollessa ole saanut levätä jos väsyttää! :D[/QUOTE]
Mun vauva ja taapero antoi mun kyllä myös levähtää sohvalla. Siinä mä röhnötin kun toinen leikki ja toinen...no, oli vauva ja makasi lattialla tai kökötti sitterissä. Ja nukkuivat päiväunet, jolloin minäkin sain nukuttua. En toki ihan aina kun halusin, mutta työssäkäyvänä ei saa levätä senkään vertaa päivän aikana :)

Mun vauva ja taapero antoi mun kyllä myös levähtää sohvalla. Siinä mä röhnötin kun toinen leikki ja toinen...no, oli vauva ja makasi lattialla tai kökötti sitterissä. Ja nukkuivat päiväunet, jolloin minäkin sain nukuttua. En toki ihan aina kun halusin, mutta työssäkäyvänä ei saa levätä senkään vertaa päivän aikana :)

Olen käynyt töissä, josta olen saanut palkkaa. Sain nukkua koko työajan. Wau mikä työ! On tämä kotiäitiys sentään hienompaa työtä ja s'''''an paljon rankempaa. Siitä tekee rankempaa vielä se, että sitä ei voi koskaan jättää "töihin" ja lähteä "kotiin".

Alkuperäinen kirjoittaja hoitotäti-äiti;26244436:
No, itse en pidä omien lasten hoitoa työnä, koska he ovat minun. Olen pph ja todellakin erotan työajan ja vapaa-ajan toisistaan:) Omia lapsia on kaksi. Mutta mua kyllä kummastuttaa, kun täällä kommentoidaan, että työssäkäyvä tekee samat hommat kuin kotiäitikin sitten kun tulee töistä kotiin. Eipä se ihan niinkään kyllä mene, vaikka näköjään se on tosi vaikea tajuta. Toki kotitöitä ja lasten hoitamista on illallakin, mutta joku ne asiat hoitaa myös päivällä, kun se työssäkäyvä äiti on töissä:) Eli hoitaa niitä lapsia, järjestää heille ikätason mukaista toimintaa ja opetusta, valmistaa ja tarjoilee ateriat, siivoaa jäljet, ulkoiluttaa, putsaa kuraiset vaatteet, imuroi ehkä hiekkaa eteisestä(päiväkodissakin käy siivooja), jne.

Meillä on kerran vuodessa koulutuspäivä, jolloin saan mennä kodin ulkopuolelle "töihin", ja kyllä se taas on minulle lomaa:) Saan ateriat hakea valmiista pöydästä, ja joku muu hoitaa minun lapseni. Kotiin kun menen, niin vastassahan on silloin siisti koti. Ei siellä ketkään tontut ole päivän aikana leikkineet tai sotkeneet paikkoja:) Tosin ihan hyvä, että näitä päiviä on vaan kerran vuodessa, en tollaista velttoilua kestäisi ja ikäväkin tulisi lapsia;)

Ja mä haluaisin vielä selventää, että olen tosi onnellinen ja tyytyväinen omaan elämääni enkä missään nimessä muuttaisi mitään, halusin vaan selventää vähän tuota epäkohtaa, joka tässä keskustelussa on tullut esiin. Ja mä todellakin olen laiska. Nytkin vaan velttoilen kun lapset nukkuu päiväuniaan!
Niin sehän on aivan totta että työssä käyvien ei missään tapauksessa tartte lasten kanssa mitään "ikätasoon" sopivaa tekemistä keksiä vapaa-ajalla. Ei tietenkään kun hoitotädit hoitaa asian. Ei ede viikonloppuisin...Ja päiväkodistakin tulevat ihan puhtaissa vaatteissa kotia, ei hiekan muruakaan tule kotiin. Eli onneksi ei ole vaatehuoltoakaan.

Ja kuinka hienoa että saa yhden valmiin aterian päivässä. Ei sitä ruokaa sitten tarttekaan muutoin laittaa ;) valmis ateria päivän pelastaa =)

Niin ja lasten kasvatuskin on toki ulkoistettu päivähoitajalle. Ei muuta kuin tulee kotiin töistä ja seuraa mitä hoitajat on lapsissa saannut aikaiseksi.

... niinpä. Meillä on todellakin helppoa kun jää pari ruokaa laittamatta päivällä, päiväimurointi välistä ja yksi ulkoilukin ilman vaatteiden huolto. Happyhappy

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26244460:
Dvd pyörimään ja oikoseksi sohvalle, ei tää nyt mitään rakettitiedettä ole.

Johan sulla on vastaukset :D Se mun viesti Anatolialle oli silleen pilke silmäkulmassa tehty. Ettei kotona ollessa voi kirjaimellisesti levätä kuin huvittaa. Henk. koht. musta tää kotona oleminen on helpompaa kuin töissä käyminen. Ja mua ärsyttää tämä kotiäitien kamala veuhkaus tästä "velttoilu" kommentista. Mutta ei mun mielestä ole asiallinen sinunkaan kommentti, josta välittyy piiloviesti "olet sä vähän tyhmä?!".

[QUOTE="hah";26244510]Olen käynyt töissä, josta olen saanut palkkaa. Sain nukkua koko työajan. Wau mikä työ! On tämä kotiäitiys sentään hienompaa työtä ja s'''''an paljon rankempaa. Siitä tekee rankempaa vielä se, että sitä ei voi koskaan jättää "töihin" ja lähteä "kotiin".[/QUOTE]

Otan osaa, jos koet kotiäitiyden ihan saatanan rankkana ja loputtomana suona.

läppäri lattialle, taapero viereen leikkimään, isommille vaikka paperikasa eteen (leikatkaa, piirtäkää, liimailkaa ) ja itse voikin oikaista lattialle tai sohvalle.l

Alkuperäinen kirjoittaja hoitotäti-äiti;26244436:

No jo on kokolailla kummallisia vanhempia sun hoitolapsilla.

Tai sitten meidän perhe on poikkeus. Ensinnäkin aamulla syömme aamupalaa jo kotona, koska on aikainen herätys. En tahdo nälkäisiä lapsia hoitoon viedä. Vaatteiden kasaus, pesut ja muut jutut.

Päivä hujahtaa töissä, yleensä kiireen parissa. Haetaan lapset hoidosta. Ovat yleensä aina ulkona, satoi tai paistoi. Kotiin tullaan ja ne kuravaatteet myös ;) Ruokaa käkättimeen ja sitten alkasa yhteinen aika. Pelataan, luetaan, askarrellaan, leikitään. Tehdää palapelejä, ollaan ulkona (aaaaks, taaas vaatehuoltoa), mitä nyt IKÄÄN SOPII. Eteinen täynä kuraa, liuta märkiä ja likaisia vaatteita. Iltatoimet ja lapset unille. Sitten alkaa työvuoro numero kolme. Vaatehuoltoa, imurointia, ruuanlaittoa seuraavalle päivälle valmiiksi... Ja sitten onkin äiti ja isä valmiita unille.

sama juttu seuraavana päivänä uudestaan. Kiitollinen olen toki hoitajille, he varmistavat ne kolme ruokaa päivän aikana ja keksivät lapsille tekemistä (paitsi että ne lapset paljon kyllä leikkiin ikätasonsa mukaisesti keskenään kun on enemmän kavereita). Laittavat ne kurikset päälle kahdesti... ja unillekin päivällä. Eipä se silti riitä edes puolia päivän "vaateista" täyttämään =)

Niin sehän on aivan totta että työssä käyvien ei missään tapauksessa tartte lasten kanssa mitään "ikätasoon" sopivaa tekemistä keksiä vapaa-ajalla. Ei tietenkään kun hoitotädit hoitaa asian. Ei ede viikonloppuisin...Ja päiväkodistakin tulevat ihan puhtaissa vaatteissa kotia, ei hiekan muruakaan tule kotiin. Eli onneksi ei ole vaatehuoltoakaan.

Ja kuinka hienoa että saa yhden valmiin aterian päivässä. Ei sitä ruokaa sitten tarttekaan muutoin laittaa ;) valmis ateria päivän pelastaa =)

Niin ja lasten kasvatuskin on toki ulkoistettu päivähoitajalle. Ei muuta kuin tulee kotiin töistä ja seuraa mitä hoitajat on lapsissa saannut aikaiseksi.

... niinpä. Meillä on todellakin helppoa kun jää pari ruokaa laittamatta päivällä, päiväimurointi välistä ja yksi ulkoilukin ilman vaatteiden huolto. Happyhappy

Kuule, hieman sisälukutaitoa voisi olla hyväksi:) Mulla ei nyt ole rautalankaa, josta vääntää, joten jollet oikeasti ymmärtänyt viestini sisältöä, niin unohda sitten koko juttu, jooko. Missään kohdassa en väittänyt, etteikö työssäkäyvä tekisi noita asioita, vaan ainoastaan, että sen lisäksi joku muukin tekee nuo asiat silloin kun työäiti on siellä palkkatöissä. Eli ei voi sanoa, että "tekee saman verran vielä työpäivän lisäksi" Ja mitä sinä muuten hyökkäät mun kimppuun tuolla lailla? Kirjoitin aivan asiallisesti, en haukkunut tai arvostellut ketään. Jotain käytöstapoja!

[QUOTE="hah";26244510]Olen käynyt töissä, josta olen saanut palkkaa. Sain nukkua koko työajan. Wau mikä työ! On tämä kotiäitiys sentään hienompaa työtä ja s'''''an paljon rankempaa. Siitä tekee rankempaa vielä se, että sitä ei voi koskaan jättää "töihin" ja lähteä "kotiin".[/QUOTE]

Eikö sulla ole miestä?

Ja sitä paitsi, mä kyllä arvostan työäitien ahkeruutta yli kaiken. Itse en varmaan mitenkään jaksaisi ensin lapsia tarhaan, sitten tehdä täyden työpäivän ja kotona vielä lasten hoito ja kotityöt. Koen itse olevani tosi etuoikeutetussa asemassa, kun mulla työt tulee kotiin:)

No ei. Varsinkin kun ne viis kiljuvaa muksua on ihan ite tehty. Tosin, Vartiainen vissiin haluskin nostattaa kohua, muuten ois tuskin valinnut juuri tuota "velttoilla"-verbiä ;)

Mä olen ollut sekä kotiäiti että työäiti, ja kyllähän se nyt vaan kotona on rennompaa se olo. Itellä ei meinannu nuppi kestää sitä jatkuvaa rutiinia, joten hengailtiin lasten kanssa tosi paljon ns. ihmisten ilmoilla. Nyt se sama hengailu on mun vapaa- ja loma-aikaa, eikä todellakaan mitään työtä. Mistä lähtien omien lasten ja oman kodin hoitaminen on ollut "työtä"?

Yhteistyössä