"Keskiluokka" on suuri väliinputoaja ainakin asumisluluissa PK-seudulla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskiluokkainen väliinputoaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keskiluokkainen väliinputoaja

Vieras
Perheeni taitaa kuulua tähän "keskiluokkaan" tai keskituloisiin tällä hetkellä.
Mies on töissä, bruttopalkka on 5200e/kk, siitä jää käteen joku ehkä vähän yli 3000e/kk. Itsellä just hoitovapaa päättyi, joten tällä hetkellä ei mitään tuloja. Edes työttömäksi ei ole hyväksytty, koska mulla on ns. pöytälaatikkoyritys, jonka kautta olen joskus tehnyt 1-2 keikkaa. En ole koskaan nostanut kuitekaan yrityksestä palkkaa, enkä tuloja, joten en voi sillä elättää itseäni. Ei nyt siitä sen enempää, koska olen jokatapauksessa lähdössä töihin syksyllä, mutta tällä hetkellä ei siis ole tuloja.

Elämme siis miehen noin 3000e bruttotuloilla koko perhe (4 henkilöä).

Myimme asuntomme, koska etsimme uutta asuntoa. Tällä hetkellä asumme siis vuokralla. Emme saaneet mitään kaupungin vuokra-asuntoa, emmekä arava-tuettua vuokra-asuntoa, koska tulomme (+omaisuutemme) on niiihin liian isot.

Otimme halvimman asiallisen vuokra-asunnon kaupungistamme. Vuokra on 1300e/kk. Neliöitä on 64m2 ja 3h+k. Asumme siis todella ahtaasti omasta mielestäni ja vanhassa kerrostalossa. Kalliimpaan tai isompaan ei vain ole varaa.
Sit vielä kotivakuutus, vesi 4x15e, sähköt = noin 150e/kk.

Mulla ei ole autoa, mutta miehellä on ja maksaa siitä 400e/kk autolainaa, kasko on jotain 1200e/v eli 100e/kk ja bensat jotain 300-400e/kk.

Meillä menee siis ihan puhtaasti asumiseen ja autoon jo 2300e/kk.

Tosi vähän siis jää rahaa enää ruokaan ja mihinkään.

Keskituloisia on vaikeeta olla. Meidän tilanne helpottaa, kun itse lähden taas töihin.

Uskomatonta vaan, miten PK-seudulla asumiseen menee kaikki tulot. Halvempaa asuntoa on aika vaikea löytää, kun emme saa mitään arava-asuntoa.

Keskiluokka on kyllä varsinainen väliinputoaja, koska paremmin menisi, jos olisi pienemmät tulot miehellä ja saisimme avara-asunnon sentään.

Onneksi ei tarvitse enää kauaa asua vuokralla, koska meillä ei näy olevan tähän edes varaa.

keskituloisia ollaan itekin, miehen palkka tosin roimasti pienempi kuin sinulla, omat tulot kans joo. mutta tää on ihan hullua kun elämiseen jää rahaa paljon vähemmän kuin muutamalla tuttavaperheellä joiden kumpikaan vanhempi ei ole töissä vaan työtön/kotiäiti-meiningillä. he reissaa, sisustaa ja shoppaa ja myönnän olevani oikeasti kateellinen kun me ollaan molemmat töissä mutta rahaa ei jää pakollisten kulujen jälkeen reissaamiseen, sisustamiseen saati ostoksille :(
ja ME noustaan aikaisin, revitään lapset nukkumasta ja köijätään päiväkotiin, maksetaan täydet päivähoitomaksut ja murehditaan millä pärjätään kun on taas aika hommata lapsille oikeenkokoisia/ehjiä vaatteita.
ja kyllä, kierrän kirppareitakin mutta isommille pojille ei tod. löydä yhtään mitään kivaa, ilmeisesti muutkin kuluttavat housunpolvet puhki...
mutta noissa tuttavaperheissä nukutaan pitkään, nautitaan kesästä ja puuhataan kaikkea kivaa kun on kerta yhteistä aikaa :(
ärsyttävää!!!!

[QUOTE="vieras";28624810]keskituloisia ollaan itekin, miehen palkka tosin roimasti pienempi kuin sinulla, omat tulot kans joo. mutta tää on ihan hullua kun elämiseen jää rahaa paljon vähemmän kuin muutamalla tuttavaperheellä joiden kumpikaan vanhempi ei ole töissä vaan työtön/kotiäiti-meiningillä. he reissaa, sisustaa ja shoppaa ja myönnän olevani oikeasti kateellinen kun me ollaan molemmat töissä mutta rahaa ei jää pakollisten kulujen jälkeen reissaamiseen, sisustamiseen saati ostoksille :(
ja ME noustaan aikaisin, revitään lapset nukkumasta ja köijätään päiväkotiin, maksetaan täydet päivähoitomaksut ja murehditaan millä pärjätään kun on taas aika hommata lapsille oikeenkokoisia/ehjiä vaatteita.
ja kyllä, kierrän kirppareitakin mutta isommille pojille ei tod. löydä yhtään mitään kivaa, ilmeisesti muutkin kuluttavat housunpolvet puhki...
mutta noissa tuttavaperheissä nukutaan pitkään, nautitaan kesästä ja puuhataan kaikkea kivaa kun on kerta yhteistä aikaa :(
ärsyttävää!!!![/QUOTE]
Ärsytystä voi vähentää muistamalla, että meistä jokaisella on oikeus lopettaa työnteko ja alkaa elämään yhteiskunnan tukien varassa. Minuakin nuorempana ärsytti se, että työssä käyvänä ei ollut varaa kaikkeen siihen, mitä työttömällä oli. Mutta kun sisäistin sen, että ihan omasta vapaasta tahdostani olen valinnut työssä käymisen, ärsytyskin väheni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28624856:
Ärsytystä voi vähentää muistamalla, että meistä jokaisella on oikeus lopettaa työnteko ja alkaa elämään yhteiskunnan tukien varassa. Minuakin nuorempana ärsytti se, että työssä käyvänä ei ollut varaa kaikkeen siihen, mitä työttömällä oli. Mutta kun sisäistin sen, että ihan omasta vapaasta tahdostani olen valinnut työssä käymisen, ärsytyskin väheni.

Minä itse aloittajana olen kyllä kateellinen työttömälle, koska en ole pitkästä taistelusta huolimatta kyennyt pääsemään työttömäksi, vaikka ihan aidosti olen työtön ja etsin työtä.

Tässä aloituksessa ei ollut tarkoitus kahdehtia työttömän elämään, vaan ihmetellä, ettei todellakaan keskiluokkaisella perheellä ole edes varaa asialliseen vuokra-asuntoon PK-seudulla.

Kyse on siis siitä, että keskituloiset putoaa pahasti väliin, koska heitä ei enää tuota yhtään esim arava-asumisessa, jolloin pienituloiset taas asuvat paremmin ja heille jää yhtä paljon rahaa muuhun elämiseen.

Minä itse aloittajana olen kyllä kateellinen työttömälle, koska en ole pitkästä taistelusta huolimatta kyennyt pääsemään työttömäksi, vaikka ihan aidosti olen työtön ja etsin työtä.

Tässä aloituksessa ei ollut tarkoitus kahdehtia työttömän elämään, vaan ihmetellä, ettei todellakaan keskiluokkaisella perheellä ole edes varaa asialliseen vuokra-asuntoon PK-seudulla.

Kyse on siis siitä, että keskituloiset putoaa pahasti väliin, koska heitä ei enää tuota yhtään esim arava-asumisessa, jolloin pienituloiset taas asuvat paremmin ja heille jää yhtä paljon rahaa muuhun elämiseen.
Keskiluokkaiset ovat aina olleet yhteiskunnan maksumiehiä. Ei tämä ole mikään uusi juttu vaan ihan arkea oli jo 1980-luvulla.

[QUOTE="vieras";28625004]Miksi ette ensin ostaneet uutta asuntoa ja siinä sivussa myyneet vanhan alta pois? Ei olisi tarvinnut lähteä vuokra-asuntorumbaan mukaan.[/QUOTE]

Noita lainoja heitetäänkin 3000 euron kuukausituloilla ihan mahdottomasti ja kahteen kämppään.
Onko ihan järkevää ottaa noilla tuloilla sellaista riskiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28624980:
Keskiluokkaiset ovat aina olleet yhteiskunnan maksumiehiä. Ei tämä ole mikään uusi juttu vaan ihan arkea oli jo 1980-luvulla.

Ei toki olekaan uusi juttu, mutta itse olen vasta nyt kokenut tämän oman elämäni kautta. Suhteellisestihan isotuloiset toki maksavat eniten yhteiskunnalle veroja, eikä heidänkään tulot lopulta niin korkat ole vrt. keskituloisiin, kiitos progressiivisen verotuksen.

Olen vain hämmästynyt, että myytyämme vanhan asuntomme (uusi 100m2 paritalo), meillä ei ole varaa edes 4h vuokra-asuntoon vanhassa kerrostalossa.

Vanhassa omistusasunnossa oli asuminen maksoi paljon vähemmän kuin nykyinen pieni vuokra-asunto.

[QUOTE="vieras";28625004]Miksi ette ensin ostaneet uutta asuntoa ja siinä sivussa myyneet vanhan alta pois? Ei olisi tarvinnut lähteä vuokra-asuntorumbaan mukaan.[/QUOTE]

Pankki ei nykyään lähde mukaan 2 asunnon loukkuun. En itsekään halua olla pakkotilanteessa, että jos löydämme uuden, olisi vanha myytävä mihin hintaan tahansa 3kk sisällä.

Ensinnäkin pääkaupunkiseudulta varmasti saa tuolla rahalla ihan hyvältä asuinalueelta isommankin vuokra-asunnon. Halvempaa perheasuntoa voi olla vaikea löytää. Esim. ta-asuntojen sivuilta mahdollisuuksia löytyy useampiakin.

Yhteiskunnan maksumiehiä ovat keskituloiset, miehesi on kyllä jo hyvätuloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28624856:

Yhteiskuntahan suorastaan kannustaa lopettamaan työnteon ja olisikaan veronmaksajien piikkiin...

[QUOTE="poikia3";28625084]Ensinnäkin pääkaupunkiseudulta varmasti saa tuolla rahalla ihan hyvältä asuinalueelta isommankin vuokra-asunnon. Halvempaa perheasuntoa voi olla vaikea löytää. Esim. ta-asuntojen sivuilta mahdollisuuksia löytyy useampiakin.

Yhteiskunnan maksumiehiä ovat keskituloiset, miehesi on kyllä jo hyvätuloinen.[/QUOTE]

Mistä saa hyvän asunnon tuolla rahalla?
Esimerkiksi tuo kertomasi Ta-asunnot kertoo kotisivuillaan:" TA-Yhtymä Oy rakennuttaa ja vuokraa arava- ja korkotuettuja asuntoja."

Näitä asuntoja emme saa, koska emme täytä aravaehtoja. Kyllä markkinoilla on hyviä ja jokseenkin kohtuuhintaisia asuntoja, mutta me emme niitä saa, koska ne on lähes poikkeuksestta arava- tai korkotuettuja.

[QUOTE="vieras";28624810]keskituloisia ollaan itekin, miehen palkka tosin roimasti pienempi kuin sinulla, omat tulot kans joo. mutta tää on ihan hullua kun elämiseen jää rahaa paljon vähemmän kuin muutamalla tuttavaperheellä joiden kumpikaan vanhempi ei ole töissä vaan työtön/kotiäiti-meiningillä. he reissaa, sisustaa ja shoppaa ja myönnän olevani oikeasti kateellinen kun me ollaan molemmat töissä mutta rahaa ei jää pakollisten kulujen jälkeen reissaamiseen, sisustamiseen saati ostoksille :(
[/QUOTE]

Siis missä ne sinun työttömät tuttavat reissaa? Ulkomailla? Ja mistä tiedät niin tarkkaan, miten paljon niille jää rahaa käteen?

Kyllä toki on totta, että keskituloiset joutuvat aika ison korren yhteiseen kekoon kantamaan. Mutta silti ihmettelen, että miten voi olla, että työtön eläisi leveämmin kuin keskituloinen. Siinä vaiheessa, kun mieheni oli pidemmän pätkän työttömänä oli meillä vähemmän rahaa kuin nyt, kun molemmilla on työpaikat. Ehkä minunkin olisi pitänyt jäädä työttömäksi, niin olisivat yhteiskunnan rahahanat auenneet?

Meillä on rahaa sisustaa, lapsille ja itselle on vara ostaa vaatteita. Reissaamiseen ei nyt ole rahaa, kun talon remonttiin menevät ne pennoset. Mutta enpä vaihtaisi tätä kuitenkaan siihen, että asuisin vuokralla kerrostalossa.

Mistä saa hyvän asunnon tuolla rahalla?
Esimerkiksi tuo kertomasi Ta-asunnot kertoo kotisivuillaan:" TA-Yhtymä Oy rakennuttaa ja vuokraa arava- ja korkotuettuja asuntoja."

Näitä asuntoja emme saa, koska emme täytä aravaehtoja. Kyllä markkinoilla on hyviä ja jokseenkin kohtuuhintaisia asuntoja, mutta me emme niitä saa, koska ne on lähes poikkeuksestta arava- tai korkotuettuja.

Meneppä katsomaan vain niitä vuokra-asuntoja.

Minä olen asunut TA-asuntojen vuokra-asunnossa kaksin poikani kanssa. Tuloni olivat niin suuret etten täyttänyt minäkään mitään tuettuja asumisen muotoja. Eli esim. kaupungin asuntoihin ei mitään mahdollisuuksia. Maksoin aikoinani yksin asunnostani vuokraa 5500 markkaa. Eli väitän, että minä olin jopa teitä suurempi väliinputoaja, koska tuloni tuohon aikaan eivät oleet kuitenkaan likikään teidän tulojenne suuruiset. Minulla meni puolet tuloistani asuntoni vuokraan.

Vuokra-asuntoja, jotka eivät ole tuettuja löytyy myös SATOlta ja VVO:lta, jopa kaupungeiltakin nykyään. Vanhoja asuntoja, jotka ovat aikoinaan olleet aravatuetteuja on myös poistunut aravatuen piiristä - kun niistä on lainat tulleet maksetuksi. Eli katsomaan vaan.

TA-asuntojen sivuilta todellakin löytyy valtavat määrät asuntoja, joihin te pääsisitte, suurimman osan vuokrat tosin ylittävät sen 1300 euroa. Mutta löytyy joukosta halvempiakin.

en toki tiedäkään paljon tuttavaperheet tienaavat tai paljon heille jää käteen, toisessa perheessä kotiäiti, 3 lasta ja mies työtön, toisessa perheessä 2 lasta, äiti hoitovapaalla ja isä opiskelija. toinen perhe asuu omakotitalossa jota remppaa samalla, toinen rivarissa.

molemmat käyvät niin ruotsinristeilyillä, kylpyläviikonlopuilla, lapissa hiihtämässä, thaimaassa ja etelässä, harrastavat, käyvät kampaajalla, hoplopissa ja huimalassa jne.
MIHIN meidän rahat eivät riitä.

en tiedä myöskään onko kummallakin perinnöksi saatuja rahoja tms. mutta välillä on mietitty miehen kanssa että mitä me tehdään väärin kun rahat ei riitä!!!

Nyt kun tuli puheeksi, et mistä sen asunnon sit saa kohtuuhinnalla, niin kukaan ei enää vastaa ketjuun.

Monesta lähiöstä. Turha valittaa jos on liian kranttu. Ensinnäkin vanhassa talossa Töölössä voi olla kymmenkertaiset hinnat verrattuna uudempaan taloon vaikka nyt Puotilassa. Eli lähiöön vaan, kyllä tuolla hinnalla kolmionkin voi jo saada.

Esim: Vuokralle tarjotaan - Kerrostalo, Oulunkylä, Helsinki: 3H+K+KPH+WC+S+VH+LASITETTU P - Patolantie 7-9, 00640 Helsinki - Vuokraturva Oy LKV [A] (myyntikohteiden osalta katso Myyntiturva) | Oikotie

[QUOTE="vieras";28625528]Monesta lähiöstä. Turha valittaa jos on liian kranttu. Ensinnäkin vanhassa talossa Töölössä voi olla kymmenkertaiset hinnat verrattuna uudempaan taloon vaikka nyt Puotilassa. Eli lähiöön vaan, kyllä tuolla hinnalla kolmionkin voi jo saada.

Esim: Vuokralle tarjotaan - Kerrostalo, Oulunkylä, Helsinki: 3H+K+KPH+WC+S+VH+LASITETTU P - Patolantie 7-9, 00640 Helsinki - Vuokraturva Oy LKV [A] (myyntikohteiden osalta katso Myyntiturva) | Oikotie[/QUOTE]

Asun jo lähiössä, Espoossa. Lapsella on vihdoin hoitopaikka täällä, jota olen jonottanut 6kk, joten en lähde enää helpolla Helsinkiin, koska meillä kummallakin on vielä työpaikka Espoossa. Emme voi lisäksi ottaa asuntoa, joka vaatii 11kk asumisajan, koska uusi asunto valmistuu jo ennen sitä.

Asun jo lähiössä, Espoossa. Lapsella on vihdoin hoitopaikka täällä, jota olen jonottanut 6kk, joten en lähde enää helpolla Helsinkiin, koska meillä kummallakin on vielä työpaikka Espoossa. Emme voi lisäksi ottaa asuntoa, joka vaatii 11kk asumisajan, koska uusi asunto valmistuu jo ennen sitä.

Pointti varmaan oli se, että niitä asuntoja on. Ei se, että teidän pitäisi muuttaa nyt..

http://www.ta-asunnot.fi/etsi-asuntoa/kohde/12215, 75 neliötä Kilossa
http://www.ta-asunnot.fi/etsi-asuntoa/kohde/12011, 72 neliötä Tiistilästä

Ja noita on tuolla sivuilla lisää. Ja muuten vuokraoveen kun kirjoittaa Espoo, laittaa valinnaksi kolmio tai neliö, ja vuokran maksimiksi 1300 euroa, vastauksia hakuun tulee sivukaupalla.

Onhan vuokrat pilvissä pk-seudulla, mutta lähinnä tarkoitin, että halvemmallakin löytyy kuin nykyisenne jos vaan jaksaa etsiä. Tiedätte tämän kuitenkin olevan väliaikaista ja olette ihan hyvässä asemassa kun on varaa ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja keskiluokkainen väliinputoaja;28624737:
Perheeni taitaa kuulua tähän "keskiluokkaan" tai keskituloisiin tällä hetkellä.
Mies on töissä, bruttopalkka on 5200e/kk, siitä jää käteen joku ehkä vähän yli 3000e/kk. Itsellä just hoitovapaa päättyi, joten tällä hetkellä ei mitään tuloja. Edes työttömäksi ei ole hyväksytty, koska mulla on ns. pöytälaatikkoyritys, jonka kautta olen joskus tehnyt 1-2 keikkaa. En ole koskaan nostanut kuitekaan yrityksestä palkkaa, enkä tuloja, joten en voi sillä elättää itseäni. Ei nyt siitä sen enempää, koska olen jokatapauksessa lähdössä töihin syksyllä, mutta tällä hetkellä ei siis ole tuloja.

Elämme siis miehen noin 3000e bruttotuloilla koko perhe (4 henkilöä).

Myimme asuntomme, koska etsimme uutta asuntoa. Tällä hetkellä asumme siis vuokralla. Emme saaneet mitään kaupungin vuokra-asuntoa, emmekä arava-tuettua vuokra-asuntoa, koska tulomme (+omaisuutemme) on niiihin liian isot.

Otimme halvimman asiallisen vuokra-asunnon kaupungistamme. Vuokra on 1300e/kk. Neliöitä on 64m2 ja 3h+k. Asumme siis todella ahtaasti omasta mielestäni ja vanhassa kerrostalossa. Kalliimpaan tai isompaan ei vain ole varaa.
Sit vielä kotivakuutus, vesi 4x15e, sähköt = noin 150e/kk.

Mulla ei ole autoa, mutta miehellä on ja maksaa siitä 400e/kk autolainaa, kasko on jotain 1200e/v eli 100e/kk ja bensat jotain 300-400e/kk.

Meillä menee siis ihan puhtaasti asumiseen ja autoon jo 2300e/kk.

Tosi vähän siis jää rahaa enää ruokaan ja mihinkään.

Keskituloisia on vaikeeta olla. Meidän tilanne helpottaa, kun itse lähden taas töihin.

Uskomatonta vaan, miten PK-seudulla asumiseen menee kaikki tulot. Halvempaa asuntoa on aika vaikea löytää, kun emme saa mitään arava-asuntoa.

Keskiluokka on kyllä varsinainen väliinputoaja, koska paremmin menisi, jos olisi pienemmät tulot miehellä ja saisimme avara-asunnon sentään.

Onneksi ei tarvitse enää kauaa asua vuokralla, koska meillä ei näy olevan tähän edes varaa.

Ilmeisesti teet jotakin sen yrityksen kautta tai sitten yrityksesi on edelleen alv. ja yel rekisterissä? Ainakaan henkilöyrityksen pelkkää omistamista ei ole katsottu työttömyysturvan esteeksi.

Mua vituttaa NIIIIN paljon keskituloisten jupina. Me ollaan PIENItuloisia työssäkäyviä emmekä saa yhteiskunnan tukia. Jännä vaan, että kysyttäessä kukaan keskituloinen ei haluaiskaan vaihtaa osia ;)

[QUOTE="vieras";28626227]Mua vituttaa NIIIIN paljon keskituloisten jupina. Me ollaan PIENItuloisia työssäkäyviä emmekä saa yhteiskunnan tukia. Jännä vaan, että kysyttäessä kukaan keskituloinen ei haluaiskaan vaihtaa osia ;)[/QUOTE]

Meillä sama tilanne. Välillä tosiaan mietin, että kannattaisi jättäytyä työttömäksi. Mutta joku sisäinen moraali kai estää sen.

Yhteistyössä