Olen alkanut kokemaan uskovaiset erittäin vastenmielisinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaa aidosti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai mä luulin et olis, ku kuvittelin et oot paljonkin joutunut perehtymään näihin asioihin.

Tää nyt oli viimenen asia mitä mä tästä keskustelusta hain, että säkin vielä tulisit tommoseen tyyliin kommentoimaan tänne. Oot yks ainoo uskovaisista kenen kommentit ei oo saanut mun niskakarvoja pystyyn. Oon pahoillani jos en termejä osaa käyttää vaikka niitä paljon kuuleekin. En ole uskonasioita ikinä oikein oppinut muistamaan.

[QUOTE="vieras.";29743593]Kertoo jotain vapaa-ajattelijoista jos liian kriittisten mielipiteiden takia ovat joutuneet erottamaan yhdistyksestään henkilöitä. :D[/QUOTE]

Ja uskovista paljon, että eivät erota päättäviltä paikoilta pedofiilejäkään, vaan piilottelevat näiden tekemisiä.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="vieras.";29743593]Kertoo jotain vapaa-ajattelijoista jos liian kriittisten mielipiteiden takia ovat joutuneet erottamaan yhdistyksestään henkilöitä. :D[/QUOTE]

Eiköhän kaikissa yhdistyksissä ole liian pitkälle meneviä ääripäitä.

Eikö se nimenomaan ole hyvä asia?

No ei se varsinaisesti kerro mitään erityistä. Miten vapaa-ajattelijat koittavat rajoittaa muita, jonkun höyrypään erottaminen ei liene mikään sellainen?

Usein se kai johtuu ajatuksesta että on itse oikeassa, ja kun sen oman näkemyksensä taakse voi ajatella myös Jumalan, on helppoa olla varma asiastaan ja tyrkyttää sitä muillekin.

Kiitos. Tälläisiä kommentteja mä ehkä just kaipaan. Tää on sellanen järkeenkäyvä syy miksi joku ehkä saattaa tuoda sen mielipiteensä esille niin kärkkäästi. Auttaa jollain tasolla ymmärtämään asioita paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ateistiäiti;29743623:
Itse olen ateisti. Tulee mieleen viimeaikainen suvivirsi-keskustelu. Vapaa-ajattelijat yrittävät lopettaa yhden pitkäaikaisen suomalaisen kevätjuhla-perinteen harjoittamisen.

Uskonvapauden nimissä. Mielestäni on han hyvä, että joitain pitkäaikaisia uskonnollisia perinteitä poistetaan varsinkin julkiselta puolelta kuten kouluista. Kukaan ei kuitenkaan ole rajoittamassa suvivirren laulamista jossakin muualla.

Uskonvapauden nimissä. Mielestäni on han hyvä, että joitain pitkäaikaisia uskonnollisia perinteitä poistetaan varsinkin julkiselta puolelta kuten kouluista. Kukaan ei kuitenkaan ole rajoittamassa suvivirren laulamista jossakin muualla.

Ei suvivirttä mielletä uskonnolliseksi. Sittenhän pitäisi poistaa myös joulu, loppiainen ja pääsiäinenkin. Lähtekööt mielummin ne pois juhlasta, jota eivät suomalaisia tapoja ja perinteitä kestä kuunnella ja katsella.

Kiitos. Tälläisiä kommentteja mä ehkä just kaipaan. Tää on sellanen järkeenkäyvä syy miksi joku ehkä saattaa tuoda sen mielipiteensä esille niin kärkkäästi. Auttaa jollain tasolla ymmärtämään asioita paremmin.

Jos hyväksyy tai "suvaitsee" jonkun pitääkö sen ymmärtää erityisesti ihmisessä jos miksi pitäisi ymmärtää kaikkea ihmisen toimintaa jotta ihmisen voisi hyväksyä. Itse ajattelen sen jotankin mieluummin niin että minun on hyväksyttävä se että toinen ajattelee ainakin joistakin asioista eritavalla kuin minä samoin hyväksyn itsessäni sen että toimin/ajattelen eritavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ateistiäiti;29743653:
Ei suvivirttä mielletä uskonnolliseksi. Sittenhän pitäisi poistaa myös joulu, loppiainen ja pääsiäinenkin. Lähtekööt mielummin ne pois juhlasta, jota eivät suomalaisia tapoja ja perinteitä kestä kuunnella ja katsella.

Kyse on juuri siitä että moni mieltää sen uskonnolliseksi, kyseessä kun on uskonnollinen virsi.

Uskonnoton versio on suvilaulu mutta jostain syystä eräät eivät hyväksy sitä. Hyvänä kompromissina olisi sallia vain ensimmäinen säkeistö suvivirrestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ateistiäiti;29743653:

Kyllä se mielletään uskonnolliseksi, siitähän koko hommassa on kysymys. Vai luulitko että ihan huvikseen ko. virsi halutaan kieltää?
Vaarallinen asenne myös tuo, että mene pois jos et kestä. Kuitenkin tässä halutaan muutosta kohti tasa-arvoista, uskontovapaata yhteiskuntaa.

Kyse on juuri siitä että moni mieltää sen uskonnolliseksi, kyseessä kun on uskonnollinen virsi.

Uskonnoton versio on suvilaulu mutta jostain syystä eräät eivät hyväksy sitä. Hyvänä kompromissina olisi sallia vain ensimmäinen säkeistö suvivirrestä.

Kyllä joulu ja pääsiäinenkin mielletään yhtälailla uskonnollisiksi juhliksi, joten sitten nekin pitäisi poistaa.

Kyllä se mielletään uskonnolliseksi, siitähän koko hommassa on kysymys. Vai luulitko että ihan huvikseen ko. virsi halutaan kieltää?
Vaarallinen asenne myös tuo, että mene pois jos et kestä. Kuitenkin tässä halutaan muutosta kohti tasa-arvoista, uskontovapaata yhteiskuntaa.

Eli haluat lopettaa suomalaisilta myös joulun ja pääsiäisen viettämisen?

Totuus on se, että suurin osa ihmisistä on maallistuneita, vaikka kirkkoon kuuluisivatkin. Iso osa ateisteista on jo eronnut kirkosta, mutta ei heitä silti nämä mukavat suomalaiset perinteet haittaa. Ne kuuluvat kulttuuriimme.

Alkuperäinen kirjoittaja ateistiäiti;29743722:
Kyllä joulu ja pääsiäinenkin mielletään yhtälailla uskonnollisiksi juhliksi, joten sitten nekin pitäisi poistaa.

Joulua ja pääsiäistä vietetään ei-uskonnollisesti ja uskonnollisesti. Joulun osalta olet oikeassa, että on paljon elementtejä joita täytyisi poistaa koulujen osalta. Ehkä myös pääsiäisen suhteen voi olla joissain kouluissa totta. Samoin kuin kevätjuhla, ei sitä olla poistamassa vaan ainoastaan uskonnollisia osia siitä.

Eli voimme päättää niin että uskonnoliset elementit poistetaan koulujen juhlista?

Ilmeisesti teillä joulu ja pääsiäinen ovat uskonnollisia? Vanhempasi olivat lienee uskovaisia?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mmmmm";29743676]Jos hyväksyy tai "suvaitsee" jonkun pitääkö sen ymmärtää erityisesti ihmisessä jos miksi pitäisi ymmärtää kaikkea ihmisen toimintaa jotta ihmisen voisi hyväksyä. Itse ajattelen sen jotankin mieluummin niin että minun on hyväksyttävä se että toinen ajattelee ainakin joistakin asioista eritavalla kuin minä samoin hyväksyn itsessäni sen että toimin/ajattelen eritavalla.[/QUOTE]

Mulle on ehkä tärkeetä ymmärtää miks joku toimii niin kuin toimii. Jos joku tuo mielipiteensä esille todella voimakkaasti tai jos koen jonkun käyttäytymisen todella hyökkääväksi, niin kyllä mua kiinnostaa tietää että miksi se toinen käyttäytyy niin. Ymmärrän että toiset ajattelee ja toimii eritavoin, mutta haluisin myös ymmärtää että mikä sen toisen pointti on että asiat tuodaan esille tietyllä tavalla. Vaikea selittää, mutta jos otetaan esimerkiksi se jehovan todistaja esimerkiksi, niin mua kiinnostaa tietää että mikä se on se sen missio, kun tuo asiansa esille niin hyökkäävästi. Että onko se vain halu käännyttää toinen omaan uskontoonsa, vai mikä se on se se perimmäinen tarkoitus.

Kohtahan tätä yhteiskuntaa määräilee pelkästään ateistit ja homot, nuo suvaitsevat uskon"vapauden" peräänkuuluttajat :D Ei me kaikki sentään niin tyhmiä olla että mennään tohon vipuun. Muka suvaitsevaisuutta että sallittaisiin kompromissiksi suvivirrestä ensimmäinen säkeistö, ei jessus mitä älykääpiöitä :laugh: SEnkö ne ateistitkin sietäis kuunnella eikä haittais yhtään?

Joulua ja pääsiäistä vietetään ei-uskonnollisesti ja uskonnollisesti. Joulun osalta olet oikeassa, että on paljon elementtejä joita täytyisi poistaa koulujen osalta. Ehkä myös pääsiäisen suhteen voi olla joissain kouluissa totta. Samoin kuin kevätjuhla, ei sitä olla poistamassa vaan ainoastaan uskonnollisia osia siitä.

Eli voimme päättää niin että uskonnoliset elementit poistetaan koulujen juhlista?

Ilmeisesti teillä joulu ja pääsiäinen ovat uskonnollisia? Vanhempasi olivat lienee uskovaisia?

Suvivirrestäkin lauletaan vain ne säkeistöt, joissa ei sanallakaan viitata uskonnollisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ateistiäiti;29743759:
Suvivirrestäkin lauletaan vain ne säkeistöt, joissa ei sanallakaan viitata uskonnollisuuteen.

Eli vain ekan säkeistön? En ole itse kuunnellut niin tarkkaan että olisin huomannut monta säkeistöä lauletaan.

Ja ap:n ongelmaan ensimmäinen pointti on se että opettele hyvä ihminen sanomaan EI ja pitämään oma pääsi! Ja ihmiset nyt on ihmisiä, oli ne sit mitä sakkia tahansa, kaikkea löytyy ja toiset on ärsyttäviä. Tarviiko sitä sen enempää pohtia ja analysoida?

Alkuperäinen kirjoittaja ateistiäiti;29743730:
Eli haluat lopettaa suomalaisilta myös joulun ja pääsiäisen viettämisen?

Totuus on se, että suurin osa ihmisistä on maallistuneita, vaikka kirkkoon kuuluisivatkin. Iso osa ateisteista on jo eronnut kirkosta, mutta ei heitä silti nämä mukavat suomalaiset perinteet haittaa. Ne kuuluvat kulttuuriimme.

Suomalaiset ja kaikki muutkin saavat puolestani viettää ja juhlia ihan mitä tahansa juhlaa, kysehän ei ole siitä kuitenkaan. Kyse on siitä, että julkiset laitokset eivät pakota ketään/laita ketään tahtomattaan uskonnolliseen tilanteeseen. Eli kaikki uskonnollinen pois kouluista yms. Muuten kaikki voivat juhlia ihan niin kuin parhaaksi näkevät.
Minusta suvivirsi ei ole erityisen mukava suomalainen perinne, en ole myöskään koskaan eronnut kirkosta koska en ole siihen koskaan kuulunut. Minulle nuo asiat eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

• Tykkää
Reactions: Data
Suvivirteen ja muihin juttuihin vielä littyen sellainen idea ateistien ja muiden hermoheikkojen mieliksi: Mitenkäs olisi sellainen kompromissi että näiden pahojen, ateisteille kirosanojen kuten "Jumala" tilalla lauletaan "piip", auttaisko se?

Olette pelkkä vitsi anteeksi nyt vain.

[QUOTE="jep jep";29743753]Kohtahan tätä yhteiskuntaa määräilee pelkästään ateistit ja homot, nuo suvaitsevat uskon"vapauden" peräänkuuluttajat :D Ei me kaikki sentään niin tyhmiä olla että mennään tohon vipuun. Muka suvaitsevaisuutta että sallittaisiin kompromissiksi suvivirrestä ensimmäinen säkeistö, ei jessus mitä älykääpiöitä :laugh: SEnkö ne ateistitkin sietäis kuunnella eikä haittais yhtään?[/QUOTE]

miksei voisi laulaa jotain neutraalia kevätlaulua, vaikka tuota Datan ehdottamaa suvilaulua? En ole ihan vieläkään oikein ymmärtänyt miksi uskonnonvaaus julkisissa paikoissa ei sovi niin monelle uskovaiselle.
En myöskään näe miten kenenkään seksuaalinen suuntautuminen liittyy tähän mitenkään.

Yhteistyössä