Eipä tarvi siskollani enää käydä :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pikkusisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pikkusisko"

Vieras
Hän on pyytämällä pyytänyt mua 5 v lapseni kanssa kylään. Olen yh. Sovittiin että nyt käydään ja ollaan 1 yö.

Heillä jo teini-ikäiset lapset. Ovat lomalla kuten mekin. Siskon mies oli jossain. He asuvat noin 25 km lähimmästä kaupungista.

Mentiin sinne noin 13 aikaan. Koko iltapäivänä tai iltana ei tarjottu mitään ruokaa. Ei kysytty haluanko jotain. Onneksi olin suostunut tytön ehdotukseen, niin käytiin tullessa puolen päivän aikaan syömässä huoltiksella (sinne on noin 200 km matkaa). Ei tarjottu kahviakaan. Teinit kävivät välillä kaapilla, kulkivat limut kädessä ja sipsipussi toisessa.

Välillä isot serkut halusivat leikittää pientä. Leikit oli sellaiset että meikkasivat tytön ihan täysin siis ripsiväriä myöten. Näytti pahemmalta kuin lapsimissit. Laittoivat tytöstä sellaisena kuvia nettiin. Otatin meikit pois, ripsari lähti vasta kotona kun oli vedenkestävää eikä ollut poistoainetta. Sanoin että ne kuvat pois samantien netistä. Siskoni mielestä ylireagoin. Muutenkin haukkui kun oon eronnut jne.

Olin ottanut tytölle puuhakirjoja, tussit ja leluja, hän leikki sitten keittiössä mun vieressä.

17 aikaan tyttöni alkoi puhua että hänellä on nälkä. Ei mitään reaktiota, vaikka sisko oli vieressä ja kuuli. Odottelin hetken, sitten sanoin että me taidetaan nyt lähteä kotiin kumminkin yöksi. Sisko ihmetteli, että miksi. Sanoin että on varmaan parempi niin.

Lähdettiin. Mentiin ekaan ruokapaikkaan syömään ja ajoin kotiin.

Mitä ihmettä toi sisko ajatteli? Että keitän itse kahvit tai haen kysymättä ruokaa jääkaapista?

Meillä ei oo mitkään läheiset välit, mutta miksi pyytää kylään jos ei halua?
 
Mä en tajuu jos oli sun siskos ni miks sä et vaan sanonu et hei mennään kauppaan ja tehään yhessä ruokaa...
ja ei kait toi meikkaaminen nyt kauheeta ollut. Mä muistan kun joskus lapsena oli kiva kun isommat serkut meikkas ja sai luvan kanssa ripsaria ja muuta.
Säkin ylireagoit kyllä.
 
Kun mä olen mun siskolla kylässä tai ne on meillä kylässä niin kyllä me mennään toistemme jääkaapille, tehdään yhdessä ruokaa jne... Lasten aikataulun mukaan. Että aika outoa mun mielestä jos et voi kysyä että saisko lapsi jotain ruokaa ja itsekin.
 
Et sitten voinut kysyä, että onko täällä ruoka tulossa jossakin vaiheessa kun olisi nälkä. Vaikka aika moukka siskosi on kun ei tarjoa vieraille syötävää jotka on vielä itte kutsunu.

Tuohon kuvajuttuun et mun mielestä ylireagoinut vaan kyllä ne kuvat pitääs poistaa.
 
Niin ja kun itse en juo kahvia ollenkaan niin mun sisko ja sen mieskin tietää kyllä että ne voi keittää itse kahvit jos haluaa, mäkun en aina tajua tarjota...
 
Ymmärtäisin närkästyksen, jos joku ystävä tai tuttu olisi pyytänyt kylään, mutta en ymmärrä, kuinka jollain voi olla niin "viralliset" välit siskoonsa, ettei saa ehdotetuksi, että laitettaiskos ruokaa, kun alkaa olla jo nälkä? Omani kanssa sovimme aina etukäteen illan syömingeistä yhdessä, ja koska tykkään häntä enemmän ruoanlaitosta, niin olen laittanut ruokaa itsekin koko porukalle. Niistä meikkileikeistä olen kyllä samaa mieltä, tai ainakin kuvien laittamisesta nettiin, ei todellakaan kannata antaa teinien laittaa omasta lapsesta ties millaisia kuvia ties mille saitille.
 
Teillä on kyllä tooosi etäiset välit. Ja sitten kuitenkin päätitte yhtäkkiä yökyläillä. Yökyläilyhän on tosi tiivistä yhdessä oloa. Mulla on yksi ainoa ystävä, kenen luona vierailemme lapsineni ja hän taas omineen mun luona. Ja just tosiaan ruuasta voidaan jutella tottakai, etä mennään kauppaan ja mitä laitettaisi, tottakai.
 
Mä en tajuu jos oli sun siskos ni miks sä et vaan sanonu et hei mennään kauppaan ja tehään yhessä ruokaa...
ja ei kait toi meikkaaminen nyt kauheeta ollut. Mä muistan kun joskus lapsena oli kiva kun isommat serkut meikkas ja sai luvan kanssa ripsaria ja muuta.
Säkin ylireagoit kyllä.

Mä siitä ruuasta sanoin myös. Teinit kuulemma hoitavat itse itsensä ja hän ei jaksa joulun jälkeen syödä...

Meikkaaminen luvan kanssa eri kuin luvatta ihan törkeän näköiseksi + eniten hermostuin että laittavat niitä kuvia luvatta nettiin, tytön nimi esillä jne...

Heillä on kauppaan pitkä matka. Ja jos mä kutsun jonkun, olen kyllä etukäteen käynyt kaupassa.
 
Itsekäs sisko joka ei varmaan vieläkään tajua miksi lähditte.. :D
Ajattelee varmaan että meikkien takia. Ehkä kannattas laittaa vaikka mailia ja kertoa syy ettei jä kaivelemaan..
 
Kun mä olen mun siskolla kylässä tai ne on meillä kylässä niin kyllä me mennään toistemme jääkaapille, tehdään yhdessä ruokaa jne... Lasten aikataulun mukaan. Että aika outoa mun mielestä jos et voi kysyä että saisko lapsi jotain ruokaa ja itsekin.

Mä en edes kehtaisi mennä siskoni jääkaapille vaikka kuinka läheisiä ollaanki. Eikä häne mene mun jääkaapille. Jotain tasoa pitää olla.
 
Onpas outoa, mulla ja siskolla on sellaiset välit, että mennään ihan itse toistemme luona jääkaapille ja kahvia keittämään. Ollaan kyllä parhaita kavereita, mutta jotenkin kuvittelisin, että vaikkei oltaisi, ei siskon kanssa silti pahemmin tarvitsisi jäykistellä vaan voisi ihan sanoa että tehdäänpä jotain ruokaa jne. Tai jos joku asia ottaa päähän, niin kuin tuo meikkaaminen. Ehkä sun sisko oletti, että sanot kyllä kun haluatte ruokaa jne? Tai että itse otatte?
 
[QUOTE="pikkusisko";22783555]Ikää on mulla 32 ja siskolla 10 v enemmän.

Kyllä mä vihjailin, tyyliin alkais jo kahvi maistua. Sisko sanoi, että hän ei juo enää nykyään kahvia kuin aamuisin...

Me ollaan ihan normaalista vieraanvaraisesta perheestä...[/QUOTE]

Kaikkein TYPERINTÄ on vihjailut. Eikö ihmiset osaa sanoa suoraan? Etenkin siskolleen? Esim. "voisinko keittää kahvit" tyyliin. Eikä mitään typerää mä nyt vähä vihjailin.
 
No kyllä mä ainakin siskolle olisin sanonut, että koskas täällä ruokaa saa. :D Tai olisin ihan itse mennyt kaapille. Mä kehtaan ihan missä vaan sanoa, että nyt ruokaa pöytään, lapsien ja niiden äidinkin on nälkä. :D Jos toinen sanoo, ettei halua tai aio mitään laittaa, niin sitten voi toki sanoa, että no mepä mennään omaan kotiin laittamaan ruokaa sitten. :)
 
Olen käynyt myös kylässä, missä ei tarjottu edes vettä, ja oli etukäteen sovittu, että kyläillään. Lapset valittivat nälkäänsä ja ehdotin, että tilataan ruokaa, mikä ei käynyt päinsä. Itse sai kuppia kaivaa kaapista. Toisinpäin olen tehnyt ruoat ja tarjoilut, joten jäi kyllä paha mieli ja ihmettelin kovasti. Kuuluu mielestäni ihan vieraanvaraisiin tapoihin edes nyt tarjota vettä hanasta jos ei muuta. Ja jos on sovittu yökyläilystä niin tottakai pitää olla ruokaa ja iltapalaa ja aamupalaakin.
 
[QUOTE="noh";22783644]Mä en edes kehtaisi mennä siskoni jääkaapille vaikka kuinka läheisiä ollaanki. Eikä häne mene mun jääkaapille. Jotain tasoa pitää olla.[/QUOTE]

Minun mieheni (ulkomaalainen) oli ihan järkyttynyt, kun siskoni mies meni meidän vanhempien luona itse jääkaapille ja teki voileivän. :D Selitin, että Suomessa se on ihan normaalia myös hyvien ystävien kesken, vähän niin kuin Pohjois-Amerikassakin. Mutta ei se sitten vissiin kaikille olekaan niin normaalia :) Siis en tietenkään joiden perhetuttujen jääkaapille menisi, mutta en kyllä pistä lainkaan pahaksi, jos vaikka paras ystävättäreni ottaa itselleen syötävää tai juotavaa jääkaapista, tai lapsenvahti ja kaikkein vähiten perheenjäsenet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;22783586:
Teillä on kyllä tooosi etäiset välit. Ja sitten kuitenkin päätitte yhtäkkiä yökyläillä. Yökyläilyhän on tosi tiivistä yhdessä oloa. Mulla on yksi ainoa ystävä, kenen luona vierailemme lapsineni ja hän taas omineen mun luona. Ja just tosiaan ruuasta voidaan jutella tottakai, etä mennään kauppaan ja mitä laitettaisi, tottakai.

Etäiset on. Hän muutti jo 16-vuotiaana kotoa. Tuossa kun hän oli noin 20-25 oli paremmat välit, sitten oon käynyt heillä kun lapset olivat pieniä. He muutti sinne maalle niin on harventunut. He käy harvoin mun luona, tänä vuonna kävivät lapsen synttäreillä nyt vasta ja sovittiin tää vierailu.

Erosin 3 v sitten ja ilmeisesti hän ei vieläkään hyväksy sitä, niin sen jälkeen on haukkunut mua siitä.

Mä käyn vapautuneemmin joidenkin kavereideni kaapilla...
 
Te olitte siellä 13-17. Heillä ei ehkä sattunut ruokailua juuri tuolle välille, vaikkakin kohteliasta olisi ollut kysyä onko teillä nälkä. Mutta mitenkään en voi ymmärtää miten te ette voineet suoraan PUHUA näistä asioista. Sinä et voinut ihan suoraan sanoa, että "meillä on nyt kyllä nälkä". "Mitähän voisimme syödä tai lähdetäänkö vaikka käymään kaupassa?" Siskon luona voisi ajatella, että jääkaapillekin voi mennä, mutta jos ei niin puhua varmasti voi ihan SUORAAN. Ei mitään naisellisia kiertelyitä, kaarteluita ja vihjailuja vaan niin että kaikki ymmärtävät ja puhuvat samasta asiasta.
 
Kyllä mä ymmärrän täysin ap:n närkästyksen. Mullakin on kaksi siskoa ja vaikka kummankin kanssa olen tosi hyvissä väleissä, niin en kuitenkaan kummankaan kotona mene omin päin jääkapille tai kahvia keittämään tai kysele saataisko syötävää, kun on nälkä. Noh, kahvista saatan sanoa, että "saakos tässä taloudessa kahvia lainkaan". :)
Mutta kyllä mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin, että jos yövieraaksi kustutaan, niin silloin hoidetaan ruokapuoli myös, joko niin että kutsuja tarjoaa sapuskat tai sitten kokkaillaan yhdessä. Varsinkin, kun mukana on pieni lapsikin.
Siskojeni luona yökyläillessä usein kokataan yhdessä jotain ruokaa.
Ap:n sijassa jäis mullakin jatkossa väliin kyläilyt siskon luo.
 

Yhteistyössä