Eipä tarvi siskollani enää käydä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pikkusisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis vaikka mä menisin ventovieraalle, ni jos lapset on mukana ni osaan kyllä sanoa, että hei lapset tarttee ruokaa, onko teillä jotain vai menenkö kauppaan? Toisaalta, jos vähän vieraammalle meen kyllään ni kysyn jo etukäteen, että mites, tuotaisko safkat mukana? En kyllä apta käsitä en sitten lainkaan.

Ihan turhaa rutkutusta.

[QUOTE="jep";22785627]Siis vaikka mä menisin ventovieraalle, ni jos lapset on mukana ni osaan kyllä sanoa, että hei lapset tarttee ruokaa, onko teillä jotain vai menenkö kauppaan? Toisaalta, jos vähän vieraammalle meen kyllään ni kysyn jo etukäteen, että mites, tuotaisko safkat mukana? En kyllä apta käsitä en sitten lainkaan.

Ihan turhaa rutkutusta.[/QUOTE]

Nehän oli sanoneet. Mut jos emäntä tuumaa vaan että hän ei syö ja teinit ottaa ite ni muutakaa voi kun mennä sinne missä saa ruokaa.

Nehän oli sanoneet. Mut jos emäntä tuumaa vaan että hän ei syö ja teinit ottaa ite ni muutakaa voi kun mennä sinne missä saa ruokaa.

No jos lapsi sanoo jotain ni minusta se ei ole lähellekään sitä, että äiti ilmottaa että safkaa tarttis saada. "Kyllä meillä Caisa-Gatariina tarttee ruokaa vaikket sinä söisikään".

Ja kyllä silti vähän ihmettelen, että jos välit ovat muutenkin tätä tasoa, ni eikö kannata tarkistaa jo etukäteen, että Nico-Juccis saa ruokaa?

Minäkin ymmärrän närkästyksesi, ja siskosi on myös minun mielestäni vähän toope, kun ei tajua keitellä kahvia tai tarjota ruokaa mainitsemissasi tilanteissa. Minulla on kyllä ihan ok välit siskoon, mutta en minäkään menisi heidän kaapilleen tai keittelisi ilman lupaa kahvia. En silti ymmärrä, että miksi et tosiaan voinut kysyä, että milloin ajattelitte syödä sun muuta, tai että voisitko itse keittää kahvia...? Jotkut ehkä on vaan niin moukkia, että ei tajua tarjota, ja kuvittelee muiden olevan myös niin moukkia (tai heidän omasta mielestään tuttavallisia), että keittäisivät itse kahvinsa... He eivät ymmärrä tässä olevan mitään outoa, vaikka on se minustakin outoa... Jotkut on vaan tuollaisia... Valitettavasti...

Olen kyllä myös ehdottomasti samaa mieltä, että ne lapsesi kuvat heti pois netistä.

Luulen kyllä, että se siskosi ei tosiaan vaan tajua sinun näkökulmaasi tilanteeseen ollenkaan, koska hän on varmaan niin eri maasta... Jos kykenet, niin ehkä kannattaa jatkaa vain ihan neutraalia suhdetta häneen, eikä tehdä asiasta sen suurempaa numeroa...

No kyllä mä melko suoraan sanoin. Lapsi vielä suorempaan. Ennen siellä ei ole tarvinnut keittää itse kahvejaan.

Jos hän sanoo, että hän ei jaksa syödä + teinit hoitavat itse itsensä, niin ainut mahdollisuus on että mä joudun kerjäämään sen ruuan..

Mä soitin aamulla äidille. He ovat käyneet useammin, niin tuommoista siellä on kuulemma nykyään. Olen 3 vuoden aikana käynyt vaan kerran, isomman rippijuhlissa. Näin koska puuttui mun eroamiseen ja meni ex-miehen puolelle siinä. (Siis hänestä ei olisi pitänyt erota, kun ei ollut mitään väkivaltaa tai pettämisiä, oikeasti erosin koska mies ei osallistunut oikein mihinkään kotitöihin ja sitten rupesi vielä kiristämään rahallakin kun olin kotihoidontuella).

Mä katsoin vieressä, että ottivat ne kuvat pois ja otatin pois myös kameralta ja heidän koneelta. Sanoin että kenenkään kuvia ei saa laittaa nettiin ilman lupaa ja alaikäisellä sen luvan annan minä. Siskoni mielestä kuvat eivät olisi haitanneet ja hänestä lapsi oli huvittavan näköinen.

Aion kyllä käydä rippijuhlissa ja koettaa olla neutraali.

Mullakin on aika "viralliset" välit isosiskooni, joka on 10 vuotta vanhempi. Mutta mun lapset ja sen nuorimmat lapset näkee tosi usein mummilla ja on hyviä kavereita.
Mun on kuitenkin todella vaikea mennä käymään mun siskolla, meillä ei vaan ole mitään muuta yhteistä kuin vanhemmat ja että meidän lapset rakastaa toisiaan. Puheenaiheita ei löydy ja koko ajan on olo että pakko päästä pois vaikka lapsi siellä viihtyisikin. Ja en voisi kuvitella meneväni siskon jääkaapille tai koskea mihinkään muuhunkaan ilman lupaa... Surullista mutta totta.

Oon itseasiassa siskoni täysi-ikäisen tytön kanssa enempi "sisaruksellisissa väleissä", vaikka meillä on sama ikäero kuin siskolla ja mulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;22783682:
Olen käynyt myös kylässä, missä ei tarjottu edes vettä, ja oli etukäteen sovittu, että kyläillään. Lapset valittivat nälkäänsä ja ehdotin, että tilataan ruokaa, mikä ei käynyt päinsä. Itse sai kuppia kaivaa kaapista. Toisinpäin olen tehnyt ruoat ja tarjoilut, joten jäi kyllä paha mieli ja ihmettelin kovasti. Kuuluu mielestäni ihan vieraanvaraisiin tapoihin edes nyt tarjota vettä hanasta jos ei muuta. Ja jos on sovittu yökyläilystä niin tottakai pitää olla ruokaa ja iltapalaa ja aamupalaakin.

Mulla yks entinen kaveri oli sellainen että soitteli jatkuvaan tulevansa lasten kanssa meille lounaalle tai millon iltapalalle, päiväkahville tmv.
Minusta vain kuulostaa sangen omituiselta että joku kutsuu itsensä toisen luokse syömään alituiseen tuomatta itse mitään (esim. leipää tai salaattia).

Kun joskus ollaan käyty siellä niin ensimmäisenä kysyy että toitteko mitään kahvileipää =O Yleensä vien aina mennessäni pullaa/pikkuleipiä/piirakkaa mutta tuonne mennessä käy niin että rouva nostaa tuomiseni kaappiin ja lappaa pöytää kuivahtanutta kakkua tai korppuja.
Tulee sellainen hyväksikäytetty olo, lounasta meille ei koskaan ole siellä tarjottu ja aika nopsaan yhteydenpito sitten hiipuikin minimiin.

En myöskään ole tottunut siihen että kaveri meillä ollessaan kävelee jääkaapille tutkimaan mitä syötävää siellä ois.

Siskojen kans sitten taas voidaan ihan rehdisti sanoa kun on nälkä tai mennä kaapilta hakemaan ja voipa tuota itekin keittää kahvit jos haluaa :) Ja meillä kyllä kuuluu ihan yleiseen vieraanvaraisuuteen että vieraille tarjotaan jotakin; kahvit ja pullat nyt vähintään mutta jos ovat pitempään niin sitten ihan ruokaa taikka jotain suolaisempaa välipalaa (voileipiä, suolaista piirakkaa tmv).

Alkuperäinen kirjoittaja ihmiset syö sit niin erilailla;22785054:
No en olis minäkään viiteen mennessä ruokaa tarjonnut jos tiedossa oli että olitte yhden aikaan tullessa käyneet syömässä huoltoasemalla, sillähän pärjää seuraavaan aamuun.

Ensinnäkin syötiin 12 aikaan.

Toiseksi hän ei tiennyt, että ollaanko syöty vai ei. Ei kysynyt, en maininnut. Enkä juonut siellä kahveja, kun luulin että melkein heti kuitenkin kahvit juodaan.

Kolmanneksi ei sillä pärjää seuraavaan aamuun asti. En mäkään, olisin siis itse halunnut kyllä iltapalaa ja lapsi pärjää vielä vähemmän aikaa.

[QUOTE="mmm";22785183]Isommat lapset ei tartte enää yleensä kahta ruokaa ja todellakin hoitavat itse omat syömisensä. Siskosi ei varmaan enää muistanut että pienemmät tarttee kaksi ruokaa päivässä.
Mun veli on samanlainen mutta tiedostan asian ja yleensä otan omat eväät sinne mukaan ja syödään sitten omia ruokia. Koskaan siellä ei mitään tarjota tai siis toki jos ollaan aamupalalle menosssa samaan aikaan kuin he, tarjoavat sitä mitä itsekin syövät. Koska heräämme paljon aikaisemmin, ollaan aamupala jo syöty. Meillä poika 3 v. on oppinut syömään ruokansa klo 11 ja klo 17 ja heillä taas syödään vain yksi lämmin ruoka klo 14 (meidän poika jo nukkumassa päiväunia). Veljelläni on 9, 4 ja 1 vuotiaat lapset ja kaikille on sama ruokarytmi ja ovat siihen tyytyväisiä. Mun mielestä asia ei ole mitenkään kamala, tosin hieman hassulle tuntuu että kun tulevat meille, ottavat omat eväät vaikka yritän ruokaa tarjota sekä silloin kun itse syödään ja silloin kun tiedän heidän normaalisti syövän. Ovat vielä (lapsia lukuunottamatta) aika nirsoja ja sekin rajoittaa tuota yhteisruokailua. Mukavia ihmisiä mutta ruokaasioissa meillä ei oikein mene yksiin. Ehkä kannattaa varautua seuraavalla kerralla omilla eväillä?

Ymmärrän harmistuksesi mutta pidemmän päälle, jos aiot siskosi kanssa olla tekemisissä, kannattaa yritää sopeutua. Tuota meikkaamisjuttua en ymmärrä -tai siis meikkaaminen oli ihan jees, saahan ne pestyä pois mutta kuvien laittaminen nettiin ei.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä, miten sen voi unohtaa... Teinien itse hoitaminen oli limsaa ja sipsiä.

Ja perusoletus on, että kun mennään kylään, kyllä siellä kahvit keitetään. Ennen tuolla on tarjottu.

Tuo veljesi systeemi on hieman outo, myös. Isoinhan on jo koulussa ja tuskin syö koulussa klo 14.

[QUOTE="jep";22785667]No jos lapsi sanoo jotain ni minusta se ei ole lähellekään sitä, että äiti ilmottaa että safkaa tarttis saada. "Kyllä meillä Caisa-Gatariina tarttee ruokaa vaikket sinä söisikään".

Ja kyllä silti vähän ihmettelen, että jos välit ovat muutenkin tätä tasoa, ni eikö kannata tarkistaa jo etukäteen, että Nico-Juccis saa ruokaa?[/QUOTE]

Ei tullut mieleen tarkastaa... missään muualla eikä tuollakaan ennen ole ollut tätä ongelmaa.

Ja mähän sanoin, että lapsi syö kaksi kertaa päivässä.

[QUOTE="Pusse";22785813]Mullakin on aika "viralliset" välit isosiskooni, joka on 10 vuotta vanhempi. Mutta mun lapset ja sen nuorimmat lapset näkee tosi usein mummilla ja on hyviä kavereita.
Mun on kuitenkin todella vaikea mennä käymään mun siskolla, meillä ei vaan ole mitään muuta yhteistä kuin vanhemmat ja että meidän lapset rakastaa toisiaan. Puheenaiheita ei löydy ja koko ajan on olo että pakko päästä pois vaikka lapsi siellä viihtyisikin. Ja en voisi kuvitella meneväni siskon jääkaapille tai koskea mihinkään muuhunkaan ilman lupaa... Surullista mutta totta.

Oon itseasiassa siskoni täysi-ikäisen tytön kanssa enempi "sisaruksellisissa väleissä", vaikka meillä on sama ikäero kuin siskolla ja mulla.[/QUOTE]

Ennen olikin noin, että ehkä kävin enemmän siskon lapsia tapaamassa kuin siskoa. Mutta nyt kun ovat teinejä, eivätkä ole aina mukana tai kotona, ollaan vähän etäännytty. Eivätkä nuo käy mummollakaan kovin usein.

Yhteistyössä