Eipä tarvi siskollani enää käydä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pikkusisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä tossa tilanteessa olis ollut hyvä sanoa, että teillä on nälkä ja täytyisi jotain syödä, ja sitten kysyä, että voidaanko syödä täällä jotain vai mentäisiinkö kotiin syömään.

Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että jos kutsuu kylään, pitää ilman muuta huolehtia että vieraille on ruokaa ja tarjota sitä.

Et sitten voinut kysyä, että onko täällä ruoka tulossa jossakin vaiheessa kun olisi nälkä. Vaikka aika moukka siskosi on kun ei tarjoa vieraille syötävää jotka on vielä itte kutsunu.

Tuohon kuvajuttuun et mun mielestä ylireagoinut vaan kyllä ne kuvat pitääs poistaa.

No lapsihan pyysi suoraan. Sanoi että mulla on nälkä, mitä on ruokana? Sanoin etten tiedä kun ollaan kylässä nyt. Sisko siihen että teinit hoitaa jo itse itsensä...

joo on kyllä munkin mielestä outoa käytöstä siskoltasi.

teinien toilailut on ymmärrettäviä (aikuistenhan kuuluukin valvoa mitä alaikäiset puuhaavat) mutta aikuinen siskosi ei taida kovin sosiaalista elämää viettää...? ehkä hänelle ei tosiaan tullut mieleenkään että useimmat ihmiset (ja kaikki pikkulapset) syövät vähän useammin.

jos teillä oli muuten hauskaa, tekisin ensi vierailun siten että omat eväät mukaan (tai etukäteen selvästi sovit siskosi kanssa ruokapuolesta ja ruoka-ajoista), mutta jos oli tylsää niin miksi turhaan tuhlata aikaa sellaisiin suhteisiin. mieluumminhan sitä vierailee siellä missä on hauskaa, kun väkisin etäisten sukulaisten luona. ;)

Te olitte siellä 13-17. Heillä ei ehkä sattunut ruokailua juuri tuolle välille, vaikkakin kohteliasta olisi ollut kysyä onko teillä nälkä. Mutta mitenkään en voi ymmärtää miten te ette voineet suoraan PUHUA näistä asioista. Sinä et voinut ihan suoraan sanoa, että "meillä on nyt kyllä nälkä". "Mitähän voisimme syödä tai lähdetäänkö vaikka käymään kaupassa?" Siskon luona voisi ajatella, että jääkaapillekin voi mennä, mutta jos ei niin puhua varmasti voi ihan SUORAAN. Ei mitään naisellisia kiertelyitä, kaarteluita ja vihjailuja vaan niin että kaikki ymmärtävät ja puhuvat samasta asiasta.

No miksi ei voi lapselle sanoa, että syödään vähän myyöhemmin, haluátko nyt voileivän tms. Hän suoraan kysyi mitä on ruokana.

Mulla ei ollut nälkä, mutta olisin ottanut kahvit, normaali juttu musta kylässä tarjota kahvit kellä vaan.

Se on tosi surullista, että monet teinit vaan kaapista nappaavat sipsejä, suklaapatukoita ja limsaa.. Kyllä kai teinienkin ruokavaliosta pitäisi aikuisten vähän huolehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;22783682:
Olen käynyt myös kylässä, missä ei tarjottu edes vettä, ja oli etukäteen sovittu, että kyläillään. Lapset valittivat nälkäänsä ja ehdotin, että tilataan ruokaa, mikä ei käynyt päinsä. Itse sai kuppia kaivaa kaapista. Toisinpäin olen tehnyt ruoat ja tarjoilut, joten jäi kyllä paha mieli ja ihmettelin kovasti. Kuuluu mielestäni ihan vieraanvaraisiin tapoihin edes nyt tarjota vettä hanasta jos ei muuta. Ja jos on sovittu yökyläilystä niin tottakai pitää olla ruokaa ja iltapalaa ja aamupalaakin.

Niinpä...

Kun oon itse emäntä kysyn kyllä itse haluatko kahvit, kysyn milloin haluaisitteko syödä...

[QUOTE="vesimeloni";22783720]Kyllä mä ymmärrän täysin ap:n närkästyksen. Mullakin on kaksi siskoa ja vaikka kummankin kanssa olen tosi hyvissä väleissä, niin en kuitenkaan kummankaan kotona mene omin päin jääkapille tai kahvia keittämään tai kysele saataisko syötävää, kun on nälkä. Noh, kahvista saatan sanoa, että "saakos tässä taloudessa kahvia lainkaan". :)
Mutta kyllä mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin, että jos yövieraaksi kustutaan, niin silloin hoidetaan ruokapuoli myös, joko niin että kutsuja tarjoaa sapuskat tai sitten kokkaillaan yhdessä. Varsinkin, kun mukana on pieni lapsikin.
Siskojeni luona yökyläillessä usein kokataan yhdessä jotain ruokaa.
Ap:n sijassa jäis mullakin jatkossa väliin kyläilyt siskon luo.[/QUOTE]

Niin, musta toi on normaalia, ja kun hänen omat lapsensa olivat pienempiä, niin vierailut olivat ihan normaaleja.

no, maailmassa on tosi paljon ihmisiä joilla ei ole perus käytöstavat hallussa. Se on surullista mutta ei siitä kannata hirveän isoa henkilökohtaista loukkausta ottaa. Tod näk siskosi kohtelee kaikkia vieraitaan yhtä huonosti, ja lopultahan tuo osuu omaan nilkkaan (eihän sinne kukaan sitten enää halua mennä).

[QUOTE="pikkusisko";22783804]No miksi ei voi lapselle sanoa, että syödään vähän myyöhemmin, haluátko nyt voileivän tms. Hän suoraan kysyi mitä on ruokana.

Mulla ei ollut nälkä, mutta olisin ottanut kahvit, normaali juttu musta kylässä tarjota kahvit kellä vaan.[/QUOTE]

Jos sikolta meni lapsen kommentti jotenkin ohi tai hän ei jostain syytä ymmärtänyt sitä (luuli lapsen puhuvan jostakin muusta asiasta, ei saanut selvää, ei kuunnellut lainkaan...)
Ehdottomasti siskon olisi ollut kohteliasta kysyä kahvista ja muista syömisistä, mutta kun hän ei sitä syystä tai toisesta tehnyt olisi siskoltasi voinut kysyä ruokailusta ihan suoraan niin että kenellekään ei jää mitään väärinymmärryksen vaaraa.

Pikkusisko:"Voisimmeko syödä nyt jotakin, koska lapsella ainakin on nälkä?" "Tarjoaisitko jotakin tai voinko katsoa jääkaapista?"
Isosisko: "Emme syö nyt. En viitsi tarjota ettekä saa katsoa jääkaappiin."
Pikkusisko: "Ahaa, lähdemmekin kotiin syömään emmekä taida toiste vierailla."

TAI
Pikkusisko:"Voisimmeko syödä nyt jotakin, koska lapsella ainakin on nälkä?" "Tarjoaisitko jotakin tai voinko katsoa jääkaapista?"
Isosisko: "Totta kai. Anteeksi en tajunnut ollenkaan. Mitä ottaisitte? Saatte tietenkin katsoa itsekin jääkaapista mieleistänne syötävää."

Jonka jälkeen olisikin mukava jatkaa yökyläilyä.

Jos sikolta meni lapsen kommentti jotenkin ohi tai hän ei jostain syytä ymmärtänyt sitä (luuli lapsen puhuvan jostakin muusta asiasta, ei saanut selvää, ei kuunnellut lainkaan...)
Ehdottomasti siskon olisi ollut kohteliasta kysyä kahvista ja muista syömisistä, mutta kun hän ei sitä syystä tai toisesta tehnyt olisi siskoltasi voinut kysyä ruokailusta ihan suoraan niin että kenellekään ei jää mitään väärinymmärryksen vaaraa.

Isosisko: "Emme syö nyt. En viitsi tarjota ettekä saa katsoa jääkaappiin."
Pikkusisko: "Ahaa, lähdemmekin kotiin syömään emmekä taida toiste vierailla."

TAI
Isosisko: "Totta kai. Anteeksi en tajunnut ollenkaan. Mitä ottaisitte? Saatte tietenkin katsoa itsekin jääkaapista mieleistänne syötävää."

Jonka jälkeen olisikin mukava jatkaa yökyläilyä.

Lapsi pyysi istuen sohvalla siskon ja mun välissä, kyllä kuuli, sanoi että on se kivan helppoa kun teinit hoitavat jo itse itsensä.. Sanoin, että tän ikäinen tarvitsee ruokaa pari kertaa päivässä. Ei reaktiota. Musta olisi noloa siinä kerjätä että no onko teillä mitään tarjottavaa. Rupesin sitten tekemään lähtöä.

pikkusisko, helppohan se on täällä muiden huudella sulle ohjeita, uskon että moni heistä olisi tuossa yllättävässä tilanteessa ollut yhtä häkeltyneitä kuin sinäkin eivätkä olisi saaneet noita "järkeviä" lauseita suustaan. jälkikäteen on helppo olla viisas.

Uskon että teit oikean ratkaisun, kukaan muu täällä ei tiedä millainen tunnelma siinä tilanteessa oli, ja millaiset eleet ja ilmeet sun ratkaisuun vaikuttivat. plus että sinä olet ainoa jolla on ollut suhde siskoosi, olettehan samasta perheestä lähtöisin, ja tunnet häntä sen verran että tiedät mitä häneltä voisi odottaa. Jos käytös oli täysin erilaista kuin ennen, olisin ehkä hieman huolestunut siskosi voinnista (voisiko olla masennusta tms, kun noin oudosti käyttäytyy, eikä jaksa omien lastensa syömisistäkään olla kiinnostunut?).

Surullista että noin kävi, mutta voihan olla että toinen vierailu onnistuisi paremmin (jos sua huvittaa vielä sinne mennä joskus). Kaikkein parasta olisi jos voisit siskosi kanssa jälkikäteen tuon asian lyhyesti käsitellä, siis että kertoisit hänelle miltä sinusta tuntui kun mitään ei tarjottu vaikka aika suoraan siitä juttelitte. Jos hän haluaa pitää siskosuhteesta kiinni, eiköhän hän pyydä anteeksi.

Kummallista todella ja olisin käyttäytynyt samalla tavalla kuin sinä.En mene kenenkään kaapeille, paitsi korkeintaan molempien vanhempien kotona otan itse välipala tai aamupalatarpeet ja laitan takaisin. Mutta en pitäisi siitä että kummankaan sisarukset menisivät minun kaapille, varsinkaan jos sinne eivät olisi itse ostaneet tulleessaan mitään. Enkä mene muiden kaapeille.

todella outo juttu, jos oli pitempään teitä pyytänyt kylään. Ja lapsesi otti ruoan aivan suoraan esiin. Samoin sinä puhuit mielestäni niin suoraan kuin ruokaa voi "kerjätä".

Vastaukset olivat todella outoja 40-vuotiaan ihmisen puhetta. Kun tuli puhetta kahvista, hän sanoi että ei itse juo kahvia. Kun tuli puhe ruoasta, hän sanoi että teinit hoitavat ruokansa. täydellisen epäkypsää puhetta 40-vuotiaalta.

Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei ymmärtäisi teidän kaipaavan ruokaa. Oliko hän olettanut sinun tuovan jotain mukanaan? Miten on ollut aiemmin? ja osoitti näin ehkä mieltään jostain asiasta? Ei kukaan voi olla noin epäkypsä että vastaa tuolla tavalla tai ei huomaa toisten nälkää, jos on 40-vuotias äiti itsekin.

Ehkä on ailahtelevainen tai jo "vanhuudenkärttyisä"/keski-iän kärttyisä. Ehdit suututtaa hänet jostain. Tai oliko hän kutsunut teitä yöksi alunperin ollenkaan? Ehkä oli vain pyytänyt kylään ja sinä päätit yöpyä?

pikkusisko, helppohan se on täällä muiden huudella sulle ohjeita, uskon että moni heistä olisi tuossa yllättävässä tilanteessa ollut yhtä häkeltyneitä kuin sinäkin eivätkä olisi saaneet noita "järkeviä" lauseita suustaan. jälkikäteen on helppo olla viisas.

Uskon että teit oikean ratkaisun, kukaan muu täällä ei tiedä millainen tunnelma siinä tilanteessa oli, ja millaiset eleet ja ilmeet sun ratkaisuun vaikuttivat. plus että sinä olet ainoa jolla on ollut suhde siskoosi, olettehan samasta perheestä lähtöisin, ja tunnet häntä sen verran että tiedät mitä häneltä voisi odottaa. Jos käytös oli täysin erilaista kuin ennen, olisin ehkä hieman huolestunut siskosi voinnista (voisiko olla masennusta tms, kun noin oudosti käyttäytyy, eikä jaksa omien lastensa syömisistäkään olla kiinnostunut?).

Surullista että noin kävi, mutta voihan olla että toinen vierailu onnistuisi paremmin (jos sua huvittaa vielä sinne mennä joskus). Kaikkein parasta olisi jos voisit siskosi kanssa jälkikäteen tuon asian lyhyesti käsitellä, siis että kertoisit hänelle miltä sinusta tuntui kun mitään ei tarjottu vaikka aika suoraan siitä juttelitte. Jos hän haluaa pitää siskosuhteesta kiinni, eiköhän hän pyydä anteeksi.

Mä epäilen myös että jotain on vialla... Hän oli jotenkin muuttunut katkeraksi? Ei varsinaisesti vaikuttanut masentuneelta. Haukkui esim. lapsuuttaan ja muisteli jotakin 25 v takaisia juttuja joita mä en kunnolla edes muista.

Oisko joku tyhjän sylin olo vai onko jo vaihdevuosia? Teini-ikä ainakin on ollut heillä vaikea, siellä on huudeltu v***n hu*raa jne. En tiedä miten heidän liitto voi. Hänellä on ihan hyvä työpaikka kuitenkin, ulkoisesti oli sama kuin ennen.

Ennen kuin kävin enemmän niin ei näitä tarjoiluongelmia ollut.

Enpä usko että pian mennään. Ensi kesänä on hänen nuoremman lapsen rippijuhlat, sinne mutta otetaan sitten omia eväitä mukaan...

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22784124:
Kummallista todella ja olisin käyttäytynyt samalla tavalla kuin sinä.En mene kenenkään kaapeille, paitsi korkeintaan molempien vanhempien kotona otan itse välipala tai aamupalatarpeet ja laitan takaisin. Mutta en pitäisi siitä että kummankaan sisarukset menisivät minun kaapille, varsinkaan jos sinne eivät olisi itse ostaneet tulleessaan mitään. Enkä mene muiden kaapeille.

todella outo juttu, jos oli pitempään teitä pyytänyt kylään. Ja lapsesi otti ruoan aivan suoraan esiin. Samoin sinä puhuit mielestäni niin suoraan kuin ruokaa voi "kerjätä".

Vastaukset olivat todella outoja 40-vuotiaan ihmisen puhetta. Kun tuli puhetta kahvista, hän sanoi että ei itse juo kahvia. Kun tuli puhe ruoasta, hän sanoi että teinit hoitavat ruokansa. täydellisen epäkypsää puhetta 40-vuotiaalta.

Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei ymmärtäisi teidän kaipaavan ruokaa. Oliko hän olettanut sinun tuovan jotain mukanaan? Miten on ollut aiemmin? ja osoitti näin ehkä mieltään jostain asiasta? Ei kukaan voi olla noin epäkypsä että vastaa tuolla tavalla tai ei huomaa toisten nälkää, jos on 40-vuotias äiti itsekin.

Ehkä on ailahtelevainen tai jo "vanhuudenkärttyisä"/keski-iän kärttyisä. Ehdit suututtaa hänet jostain. Tai oliko hän kutsunut teitä yöksi alunperin ollenkaan? Ehkä oli vain pyytänyt kylään ja sinä päätit yöpyä?

Olihan mulla tuliainen, muttei ruokaa... toin isohkon kukka-asetelman (yleensä on tykännyt tuollaisista).

Aiemmin on tarjonnut ihan normaalisti. Ei ole mikään kotitalousihme, mutta kyllä mulle kelpaa vaikka kaupan einekset.

Ainut mistä on voinut suuttua, niin on se, kun hän alunperin pyysi meitä jouluksi, mutta mä sanoin silloin jo meillä että olen sopinut, että meille tulee mun kaveri lapsensa kanssa + hänen setä käy pukkina meille. Ja sitten pyysi välipäivinä ja että oltaisiin ainakin yksi yö, mielummin 2.

Olipa törkeetä joo, itsekkään en siskoni kaapeille mene, tai ainakin kysyn luvan, jos jotain sieltä tarvin, tai jos ovat meillä ni sanon, että saa ottaa mitä haluaa..
Mullaki meni pitkä kaveri suhde poikki, ku oli pakko jossain vaiheessa avautua, ja välithä siinä meni.
Aina ku tuli meille ni hänellä oli nälkä, no jos mulla ei ollu mitään, ni kaupan kautta...
Aina sai syötävää, mutta ku käytiin hänellä, ni hyvä just ku mehua tarjos...
Ja ku sit mun mitta tuli täyteen ja valitin, ni haukku mut läskiks, jolla aina jotain syötävää kaapissa... Huoh, toki olin meistä se ylipainoisempi, mutta oikeuttiko se tuollaiseen käytökseen? Ilmeisesti.

Minäkin ymmärrän närkästyksesi, ja siskosi on myös minun mielestäni vähän toope, kun ei tajua keitellä kahvia tai tarjota ruokaa mainitsemissasi tilanteissa. Minulla on kyllä ihan ok välit siskoon, mutta en minäkään menisi heidän kaapilleen tai keittelisi ilman lupaa kahvia. En silti ymmärrä, että miksi et tosiaan voinut kysyä, että milloin ajattelitte syödä sun muuta, tai että voisitko itse keittää kahvia...? Jotkut ehkä on vaan niin moukkia, että ei tajua tarjota, ja kuvittelee muiden olevan myös niin moukkia (tai heidän omasta mielestään tuttavallisia), että keittäisivät itse kahvinsa... He eivät ymmärrä tässä olevan mitään outoa, vaikka on se minustakin outoa... Jotkut on vaan tuollaisia... Valitettavasti...

Olen kyllä myös ehdottomasti samaa mieltä, että ne lapsesi kuvat heti pois netistä.

Luulen kyllä, että se siskosi ei tosiaan vaan tajua sinun näkökulmaasi tilanteeseen ollenkaan, koska hän on varmaan niin eri maasta... Jos kykenet, niin ehkä kannattaa jatkaa vain ihan neutraalia suhdetta häneen, eikä tehdä asiasta sen suurempaa numeroa...

No en olis minäkään viiteen mennessä ruokaa tarjonnut jos tiedossa oli että olitte yhden aikaan tullessa käyneet syömässä huoltoasemalla, sillähän pärjää seuraavaan aamuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmiset syö sit niin erilailla;22785054:
No en olis minäkään viiteen mennessä ruokaa tarjonnut jos tiedossa oli että olitte yhden aikaan tullessa käyneet syömässä huoltoasemalla, sillähän pärjää seuraavaan aamuun.

Kasvava lapsikin? Just ja joo...

Aikuinen pärjää, joo, jos ahtaa itsensä niin täyteen, että tulee ähky. Lapsi ei kyllä pärjää.

Isommat lapset ei tartte enää yleensä kahta ruokaa ja todellakin hoitavat itse omat syömisensä. Siskosi ei varmaan enää muistanut että pienemmät tarttee kaksi ruokaa päivässä.
Mun veli on samanlainen mutta tiedostan asian ja yleensä otan omat eväät sinne mukaan ja syödään sitten omia ruokia. Koskaan siellä ei mitään tarjota tai siis toki jos ollaan aamupalalle menosssa samaan aikaan kuin he, tarjoavat sitä mitä itsekin syövät. Koska heräämme paljon aikaisemmin, ollaan aamupala jo syöty. Meillä poika 3 v. on oppinut syömään ruokansa klo 11 ja klo 17 ja heillä taas syödään vain yksi lämmin ruoka klo 14 (meidän poika jo nukkumassa päiväunia). Veljelläni on 9, 4 ja 1 vuotiaat lapset ja kaikille on sama ruokarytmi ja ovat siihen tyytyväisiä. Mun mielestä asia ei ole mitenkään kamala, tosin hieman hassulle tuntuu että kun tulevat meille, ottavat omat eväät vaikka yritän ruokaa tarjota sekä silloin kun itse syödään ja silloin kun tiedän heidän normaalisti syövän. Ovat vielä (lapsia lukuunottamatta) aika nirsoja ja sekin rajoittaa tuota yhteisruokailua. Mukavia ihmisiä mutta ruokaasioissa meillä ei oikein mene yksiin. Ehkä kannattaa varautua seuraavalla kerralla omilla eväillä?

Ymmärrän harmistuksesi mutta pidemmän päälle, jos aiot siskosi kanssa olla tekemisissä, kannattaa yritää sopeutua. Tuota meikkaamisjuttua en ymmärrä -tai siis meikkaaminen oli ihan jees, saahan ne pestyä pois mutta kuvien laittaminen nettiin ei.

ihme sisko sulla, itselläni on 24v sisko(ei lapsia) hän tajuaa laittaa ruuan valmiiksi ruoka-aikaan vaikka mentäs vaan puoleksi päiväksi kylään!!! no meen kyl ite kaapilta hakee ja hän meillä(josku sovitaan että otetaan jotain meiltä mukaan ja sisko hommaa osan ruuiasta). käsittämätöntä meillä on ruoka-ajat ja kyl täällä saa ruokaa kuka ny sattuu olee paikalle(vaikka ois naapuri)

Ymmärrän täysin ap:tä. En mene edes äitini luona jääkapille omin luvin, saati muualla. Ja joka paikassa on tarjottu kahvia ja ruokaa. Paitsi yhdessä paikassa neuvottiin, mistä lähiravintoloista saa annoksia mukaan, että voi käydä viraat hakemassa ;)

En minä ainakaan pärjää.

Yhteistyössä