Eipä tarvi vähään aikaan mummolassa käydä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joopa joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaverikaan ei saa mitää tukee vanhemmiltaan miehestään erossa, vaikka se väkivaltainen empatiakyvytön, lapsiaan vihaava paska on uhannu sata x tappaa ex-vaimonsa vanhemmat...

Niin SILTI pitäis olla yhdessä kuulemma!!!

Kannattaa muistaa että isovanhemmilla ei ole enää mitään velvollisuuksia lapsenlapsien suhteen eikä mitään velvollisuuksia aikuisten lasten suhteen. Ne auttaa jos haluaa mut ei oo mikään pakko auttaa. Kertoohan se paljon ihmisestä miten se lastaan kohtelee kun lapsi aikuistuu, mutta sekin kertoo paljon, jos lapsi aikuisenakin vaatii ja olettaa vanhemman edelleen ratkovan hänen ongelmat.
Mä en koskaan odota mun vanhempien maksavan mitään mun juttuja ja painotan omille lapsillenikin että kun kotoa lähtevät, en välttämättä pysty heidän ongelmiaan rahallisesti tai muutenkaan enää ratkomaan. ( etenkään kun heitä on monta) Autan tietty jos vaan voin, mutta aina se paras apu ei ole sitä että ollaan kukkaro levällään.

Ja ap, sun vanhemmat on ehkä pettyneitä eroon yms, ne ei ole eläneet sun parisuhdetta ja ovat ymmärtämättömiä sua kohtaan. Mutta sun ei tarvii olla silti samanlainen heitä kohtaan.
Mun äiti ei aikanaan ymmärtänyt mun eroa, etenkin kun ex oli soitellut ympäri sukua ja puhunut ihan ihmeellisiä juttuja. ( mä erosin väkivallan takia) Meni oma aikansa, mua jopa kehotettiin unohtamaan äitini ja olemaan pitämättä siihen yhteyttä. Mä pidin silti, harvakseltaan mutta kuitenkin, soittelin välillä ja äitikin alkoi soitella mulle ja käydäkin. Nyt mun omat lapset rakastaa mummia ja vaaria ihan täysillä ja välit on hyvät. <edelleenkään en odota äidiltä rahaa tai muuta mutta ilahdun aina jos hän jotain antaa. ( ja antaahan äiti sillontällön) Olen myös oikeasti onnellinen siitä että saan nähdä äitini voivan hyvin ja tekevän kaikkea sitä mitä hän ei voinut tehdä silloin kun me lapset oltiin pieniä. EN voisi ajatellakaan työntäväni lapsiani nyt äidille hoidettavaksi kun hän on jo minut hoitanut. Kovastihan mummi ja vaari lasteni kanssa touhottavat kun siellä ollaan, mutta en odota silti että hoitaisivat lapseni. ( meilläkin on välimatkaa useita satoja kilometrejä)

Ja ap, en tarkota tätä mitenkään henkilökohtaisesti tai pahalla, vaan ihan siksi, että löytäisit asiaan toisenlaisen näkökulman. Se helpottaa omaa suhtautumista asiaan ja kun ei ole katkera, ei mene turhia voimia siihen murehtimiseen.
Toivon että se päivä tulee kun vanhempasi ymmärtävät ja hyväksyvät erosi. Meillä ainakin asia on jo hallussa ja uusi mieheni anopin suosiossa.

Ap, onko sinulla koulutusta tai työpaikka? Oletko ajatellut hakeutua töihin tai opiskelemaan?
Olisiko miehesi halunnut sinun menevän töihin?

On koulutusta, opistoasteinen, jolla tein töitä. Ei ollut vakkaripaikkaa. Tai oli, mutta miehen työn perässä muutettiin ja ei ollut sen jälkeen. Tein pari lyhempää pätkää ja jäin vanhempainlomalle. Ja olin siis noista lapsista putkeen äitiyslomalla. Kunnes hain opiskelemaan yliopistoon ja pääsin, siis v. 2009. Nyt siis olen opiskellut ja tehnyt vähän töitä siinä sivussa. Valmistun näillä näkymin noin 3,5 vuoden päästä.

Miehen puolesta olisin voinut olla kotiäitinä kunnes nuorempi on 3 tai vaikka kummatkin kouluun asti. Häbestä oli kivaa kun hän hallitsi lähes koko rahaliikennettä meillä. Hän ei halunnut että opiskelen, etten ole paremmin koulutettu kuin hän.

Ilmeisestikin vanhempasi vastustavat eroasi ja haluavat sinun palaavan miehesi luokse. Sen vuoksi he eivät halua auttaa sinua rahallisesti eikä muutenkaan. He ajattelevat, että kieltämällä kaiken avun he pakottavat sinut palaamaan miehesi luoksi.

Monet isovanhemmat eivät syystä tai toisesta jaksa matkustella paljoa. Meillä esimerkiksi miehen vanhempien vierailut voi laskea yhden käden sormilla, vaikka olemme olleet yhdessä iät ja ajat. Omat vanhempani ovat kävivät aikoinaan hiukan useammin, mutta eivät varmastikaan useammin kuin korkeintaan kerran vuodessa. Eipä sinun kannnata vierailla vanhempiesi luona, kun sinulla ei ole siihen varaakaan. Pahoitat vain suotta mielesi.

Kirjoitat aika viisaasti ja olet todennäköisesti oikeassa. Meillä on vähän sama tilanne. Eli jos isovanhemmat eivät jaksa ja ap:lla ei ole rahaa, niin eivät lapset näe koskaan isovanhempia? tai hyvin hyvin harvoin.
Onko tämä sitten huono juttu mielestäsi? vai sellainen, mille ei vaan mitään voi?

Kannattaa muistaa että isovanhemmilla ei ole enää mitään velvollisuuksia lapsenlapsien suhteen eikä mitään velvollisuuksia aikuisten lasten suhteen. Ne auttaa jos haluaa mut ei oo mikään pakko auttaa. Kertoohan se paljon ihmisestä miten se lastaan kohtelee kun lapsi aikuistuu, mutta sekin kertoo paljon, jos lapsi aikuisenakin vaatii ja olettaa vanhemman edelleen ratkovan hänen ongelmat.
Mä en koskaan odota mun vanhempien maksavan mitään mun juttuja ja painotan omille lapsillenikin että kun kotoa lähtevät, en välttämättä pysty heidän ongelmiaan rahallisesti tai muutenkaan enää ratkomaan. ( etenkään kun heitä on monta) Autan tietty jos vaan voin, mutta aina se paras apu ei ole sitä että ollaan kukkaro levällään.

Ja ap, sun vanhemmat on ehkä pettyneitä eroon yms, ne ei ole eläneet sun parisuhdetta ja ovat ymmärtämättömiä sua kohtaan. Mutta sun ei tarvii olla silti samanlainen heitä kohtaan.
Mun äiti ei aikanaan ymmärtänyt mun eroa, etenkin kun ex oli soitellut ympäri sukua ja puhunut ihan ihmeellisiä juttuja. ( mä erosin väkivallan takia) Meni oma aikansa, mua jopa kehotettiin unohtamaan äitini ja olemaan pitämättä siihen yhteyttä. Mä pidin silti, harvakseltaan mutta kuitenkin, soittelin välillä ja äitikin alkoi soitella mulle ja käydäkin. Nyt mun omat lapset rakastaa mummia ja vaaria ihan täysillä ja välit on hyvät. <edelleenkään en odota äidiltä rahaa tai muuta mutta ilahdun aina jos hän jotain antaa. ( ja antaahan äiti sillontällön) Olen myös oikeasti onnellinen siitä että saan nähdä äitini voivan hyvin ja tekevän kaikkea sitä mitä hän ei voinut tehdä silloin kun me lapset oltiin pieniä. EN voisi ajatellakaan työntäväni lapsiani nyt äidille hoidettavaksi kun hän on jo minut hoitanut. Kovastihan mummi ja vaari lasteni kanssa touhottavat kun siellä ollaan, mutta en odota silti että hoitaisivat lapseni. ( meilläkin on välimatkaa useita satoja kilometrejä)

Ja ap, en tarkota tätä mitenkään henkilökohtaisesti tai pahalla, vaan ihan siksi, että löytäisit asiaan toisenlaisen näkökulman. Se helpottaa omaa suhtautumista asiaan ja kun ei ole katkera, ei mene turhia voimia siihen murehtimiseen.
Toivon että se päivä tulee kun vanhempasi ymmärtävät ja hyväksyvät erosi. Meillä ainakin asia on jo hallussa ja uusi mieheni anopin suosiossa.

Ei ole eikä tarvikaan elättää. Monetkohan kengät olisin ostanut sillä rahalla mikä meni tuohon turhaan reissuun. Mutta on se kumma että ennen aina itse tarjoutuvat ostamaan kenkiä ym. Nyt vaan ilkeillään.

Eikä tarvitse ratkaista mun ongelmia (eikä mulla niitä olekaan, jos ei rahapulaa oteta lukuun), mutta ei tarvi paljon odottaa että mä viitsin heitä hyysätä kun ovat hoitokodissa, edelleen siellä 1000 km:n päässä.

En ole vaatinut hoitamaan edes kun oltiin yhdessä. Eipä se onnistuisikaan, 1000 km välimatkaa.

Omille lapsilleni en voisi kuvitella että arvostelisin noin heidän elämänvaiheitaan ja epäonnistumisiaan, ei vaikka ne eivät mua miellyttäisikään. Plus autan kyllä minkä voin. Uudella koulutuksella ja sitten paremalla työllä pystyn auttamaan enemmän kuin ennen. En ole kyllä asiasta vielä 2- ja 4-vuotiaille puhunut.

Tiessä on kaksi kaistaa, yksi kumpaankin suuntaan!

Ja vielä tähän pitäisikö vanhempien auttaa: ei ole mikään pakko, mutta varmasti kirpasee, jos toiset tietävät, että on tiukkaa eikä mitään sympatiaa heru! Mä en vaan tajua tälläsiä vanhempia. Mä itse olen aina voinut luottaa siihen, että jos kaikki kaatuu päälle niin mä voin ainakin mennä mun vanhempien luokse. Nuorempana se merkitsi todella paljon! Eikä kyse ole siitä rahasta vaan siitä, että ollaan läsnä ja autetaan jos tarvitaan.

Mulle on itsestään selvää, että tässäkin asiassa tiessä on kaksi kaistaa. Silloin kun mun vanhempani tulevaisuudessa vanhenevat (ja KAIKKI vanhenee) niin ei tule kysymykseenkään, että ne ensimmäiseksi jonnekin laitokseen laitetaan. Meillä perhe tulee aina ensin. Niin lapset kuin aikuiset. Kannattaa muistaa, että ne roolit tulevat vielä vaihtumaan ajan mukana!

Onpa ihmisillä kurjasti suhtautuvia vanhempia. Tällaiset jutut on mulle niin vieraita. Lähipiirissä en ole kertaakaan törmännyt vanhempii, jotka eivät viimeistään lapsen erotessa olisi kokeneet että "veri on vettä vahvempi" ja pyrkineet kaikin tavoin auttamaan lastaan ja lapsen lapsiaan vaikeiden aikojen yli. :/ Kyllähän te pärjäätte, mutta kyllä te sitä tukea myös olisitte ansainneet.

Kirjoitat aika viisaasti ja olet todennäköisesti oikeassa. Meillä on vähän sama tilanne. Eli jos isovanhemmat eivät jaksa ja ap:lla ei ole rahaa, niin eivät lapset näe koskaan isovanhempia? tai hyvin hyvin harvoin.
Onko tämä sitten huono juttu mielestäsi? vai sellainen, mille ei vaan mitään voi?

Jos isovanhemmilla ei ääni muutu kellossa, niin en ole menossa. Opiskeluvuosina se on rahakysymyskin, ja en viitsi säästää rahaa että saan haukut. Otan nyt etäisyyttä, en soittele kuin hyvin harvoin jne. Laitan jouluksi mitä aioinkin.

Jos he eivät tule, niin eipä sille mitään voi. He siinä menettävät enemmän kuin me. Jospa tulevat kun tuo viime kesän rippilapsi kirjoittaa ylioppilaaksi 4 vuoden päästä (tämä oli vitsi).

Isovanhemmat ovat avokätisiä jos on perhe, jossa molemmat töissä ja on hyvin rahaa niin silloin lapsia hoidetaan ja ostellaan pukuja ja tarjotaan kalliimpia ruokia jne.

Mutta jos oman lapsen rahatilanne heikkenee, laittavat omat vanhemmatkin rahahanat kiinni eivätkä auta mitenkään, lapsen kyläillessä tarjotaan vanhentunutta makkaraa jne...

Minulla vähän samantapaisia fiiliksiä vierailuista. Eli en koe että merkitsisimme mitään tai lapsemme, isovanhempien oma maha on ainoa jolla on väliä.

Tulee tunne, että lapset eivät menetä yhtään mitään vaikka suhde ei kummoinen olekaan isovanhempiin. Hyvä että paljastivat nahkansa ennemmin kuin myöhemmin.

[QUOTE="vieras";22503078]Tiessä on kaksi kaistaa, yksi kumpaankin suuntaan!

Ja vielä tähän pitäisikö vanhempien auttaa: ei ole mikään pakko, mutta varmasti kirpasee, jos toiset tietävät, että on tiukkaa eikä mitään sympatiaa heru! Mä en vaan tajua tälläsiä vanhempia. Mä itse olen aina voinut luottaa siihen, että jos kaikki kaatuu päälle niin mä voin ainakin mennä mun vanhempien luokse. Nuorempana se merkitsi todella paljon! Eikä kyse ole siitä rahasta vaan siitä, että ollaan läsnä ja autetaan jos tarvitaan.

Mulle on itsestään selvää, että tässäkin asiassa tiessä on kaksi kaistaa. Silloin kun mun vanhempani tulevaisuudessa vanhenevat (ja KAIKKI vanhenee) niin ei tule kysymykseenkään, että ne ensimmäiseksi jonnekin laitokseen laitetaan. Meillä perhe tulee aina ensin. Niin lapset kuin aikuiset. Kannattaa muistaa, että ne roolit tulevat vielä vaihtumaan ajan mukana![/QUOTE]

Niinpä. Tukea, ymmärrystä, ehkä lohdutustakin kaipasin enemmän kuin jotain villapukua.

Minä olin miettinyt että jos yritän lähemmäs asumaan opiskelujen jälkeen ja isovanhemmt saisivat enemmmän aikaa lastenlasten kanssa ja mäkin pääsisin helpommin käymään kun vanhenevat. Veljeni tuskin tällaista tekee. Heillä on 1 lapsi, tuo nyt ripille päässyt.

Mutta miksi tekisin niin, jos tämä suhtautuminen on mua kohtaan tuollaista, silloin kun eniten tukea tarvisin. Jos on tärkeämpää että heillä hävettää kun olen eronnut kuin oma lapsi + lapsenlapset.

Siis täh. Mitä sä kiukuttelet? Eihän toi ole mistään kotoisin että täällä palstalla kiukkua purat. Sun vanhemmat teki ihan oikein. Sinä olet lapsesi synnyttänyt joten eiköhän sun kuulu myös ne hoitaa ja ostaa vaatteet. Häpeä.

Sinähän olet ratkaisusi tehnyt. Erosit työssä käyvästä miehestäsi joka omien sanojesi mukaan "alisti sinua rahoillaan".

Miksi siis nyt haluaisit että vanhempasi jatkavat sitä samaa "rahalla alistamista" josta juuri olet miehesi kohdalla eroon halunnut ja päässytkin? Kai nyt haluat omillasi tulla toimeen etkä ruikuttaa rahaa tai rahasta?

Oletko miettynyt sitä että ero voi olla ollut kovakin paikka vanhemmillesi ja he nyt kipuilevat asian kanssa? Itselläni tuollainen kokemus, tosin erosin aviomiehestä "lapsettomana" eli meillä ei ollut lapsia. Vei aika kauan aikaa ennen kuin omat vanhempani sopeutuivat ajatukseen,se oli kuitenkin heillekin iso isku.

Eihän tuo heidän käytös mitenkään fiksua ole, eikä aikuismaista. Mutta me aikuisetkin sorrumme joskus ylilyönteihin kun elämä heittää härän pyllyä. On helppo sanoa aina kuinka tulisi toimia, mutta todellisuus on monasti toista. Joskus tunnepuoli ottaa vallan ja järjenääni hälvenee. Anna siis vanhemmillesi aikaa toipua sinun erosta; uskoisin että he vielä tokenevat jahka saavat omat palikat paikoillee omassa pääkopassa.

[QUOTE="jep";22503199]Isovanhemmat ovat avokätisiä jos on perhe, jossa molemmat töissä ja on hyvin rahaa niin silloin lapsia hoidetaan ja ostellaan pukuja ja tarjotaan kalliimpia ruokia jne.

Mutta jos oman lapsen rahatilanne heikkenee, laittavat omat vanhemmatkin rahahanat kiinni eivätkä auta mitenkään, lapsen kyläillessä tarjotaan vanhentunutta makkaraa jne...

Minulla vähän samantapaisia fiiliksiä vierailuista. Eli en koe että merkitsisimme mitään tai lapsemme, isovanhempien oma maha on ainoa jolla on väliä.

Tulee tunne, että lapset eivät menetä yhtään mitään vaikka suhde ei kummoinen olekaan isovanhempiin. Hyvä että paljastivat nahkansa ennemmin kuin myöhemmin.[/QUOTE]

Niin, miksi näin? Ei meille sentään vanhentunutta ruokaa tarjottu, mutta ei kyselty lempijugurtteja tai -juustoja kuin ennen...

[QUOTE="äiti 44v";22503297]Sinähän olet ratkaisusi tehnyt. Erosit työssä käyvästä miehestäsi joka omien sanojesi mukaan "alisti sinua rahoillaan".

Miksi siis nyt haluaisit että vanhempasi jatkavat sitä samaa "rahalla alistamista" josta juuri olet miehesi kohdalla eroon halunnut ja päässytkin? Kai nyt haluat omillasi tulla toimeen etkä ruikuttaa rahaa tai rahasta?[/QUOTE]

just näin. Peesi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Älä kiukuttele;22503275:
Siis täh. Mitä sä kiukuttelet? Eihän toi ole mistään kotoisin että täällä palstalla kiukkua purat. Sun vanhemmat teki ihan oikein. Sinä olet lapsesi synnyttänyt joten eiköhän sun kuulu myös ne hoitaa ja ostaa vaatteet. Häpeä.

Lapsen isällä olisi velvollisuus ostaa vaatteita lapsille mutta jos äijän rahat koetaan alistamisena niin on melko nurinkurista ettei isovanhempien rahat alentavalta tunnu.

[QUOTE="vieras";22503229]Menitkö isovanemmille kylään viikoksi siksi että olisit saanut rahaa ja vaatteita lapsille vai siksi että lapset saisivat olla isovanhempien kanssa?[/QUOTE]

Mä kuule olisin moniksi vuosiksi ostanut ne kengät ja villapuvut lapsille reissun hinnalla. Menin koska ei ole nähty aikoihin, en pääse jouluna (teen työvuoroja silloin). Koska itse halusin nähdä heitä ja että lapset näkisivät heitä. Mutta näemmä suhtautuminen oli muuttunut.

Kesän typeryydet laitoin shokin piikkiin. Siis että olivat täällä viikon, nähtiin rippijuhlissa ja sitten torstaina aamupäivällä. Sitä ennen kaikki muu oli mennyt edelle, veljen vaimon vanhempien kukkien ihastelut jne.

Ongelma oli kai se, että isovanhemmat muuttivat suhtautumistaan/käytöstään,koska tytär oli eronnut. Siis kun olivata aviossa, avustivat hyvää hyvyyttään, vaikkei olis ollut mitään tarvettakaan. Ja nyt kun avusta oikeasti olis hyötyä, niin poljetaan maahan.

Ongelma oli kai se, että isovanhemmat muuttivat suhtautumistaan/käytöstään,koska tytär oli eronnut. Siis kun olivata aviossa, avustivat hyvää hyvyyttään, vaikkei olis ollut mitään tarvettakaan. Ja nyt kun avusta oikeasti olis hyötyä, niin poljetaan maahan.

Ilmeisesti isovanhemmat ovat sitä mieltä että tytär jätti hepposin perustein miehen jolle tekaisi 2 lasta.

Sikäli kuin minä mitään ymmärrän niin isovanhemmilla lienee oikeus tuohonkin mielipiteeseensä ja jos he eivät avusta OMILLA RAHOILLAAN niin minkäpä kukaan sillekään voi?

Nyt näyttääpi tilanne ikävästi siltä että kun lasten isän rahavarannot "alistavat" ja mummilassa on rahahanat lyöty kiinni, niin raha on hankittava jostain muualta. Tätä tälläistä kutsutaan realismiksi.

Hei ap, onkohan meidän vanhemmat sukulaisia keskenään ;) Myös minä olen tervetullut vanhempien luokse, kun menee hyvin, kysellään kuulumisia hyvinkin tarkkaan. Niitä on sitten kiva kertoilla naapureille.

Sitten en enää niin rakas lapsi olekaan, kun tulee vastoinkäymisiä töissä tai parisuhteessa. Äidilleni oli taannoin kauhea häpeä, kun sain potkut työpaikastani (tuotannolliset ja taloudelliset syyt, puolet firman porukasta sai lähteä). Yksi äidin tuttu soitteli äidilleni pari kertaa viikossa ja haukkui kaikki laiskat työttömät. Äiti sitten soitti minulle, miten paha mieli hänelle tuli ja mitä kaikkea minusta sanottiin.

Yhteistyössä