Heinäkuu 2006/4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastaanpa heti itse Satulle. Mulla ei aamuisin vatsaa juuri huomaa, mutta iltaa kohti yleensä paisuu. Ja selällään maaten tuntuu pieni kumpu häpykarvoituksen yläpuolella. Yöllä kun herään vessaan, niin tuntuu toisinaan olevan vallan mahdoton kumpu. Mutta tosiaan itsestä tuntuu kuin ei olisi viime aikoina kasvanut aiemmasta, ehkä siellä kehitys on niin kovassa vauhdissa, että vie voimia pituuskasvulta :)

Heips!

Täällä kans yx mamma 10+ (laskettuaika 02.07.) Vatsa ei ole vielä kasvanut ja huono olo on rauhoittunut alku viikoista... Hieman on epävarma olo, kun viime viikolla ei vielä kuulunut sydänääniä. Esikoisen sydän sytkytti doplerilla jo rv 9+0... No ensi viikolla on lääkärineuvola ja NT-ultra - sittenpä asiat selkenee! Peukut pystyyn!

Uusi ilmoittautuja täällä, moikkelis vaan kanssasisarille :) Täytyisi varmaan kohta vaihtaa tuo nimimerkki; esikoinen täyttää kohta 2 v. Uusi tulokas olisi LA 19.7. Saapas nähdä miten käypi, toivottavasti hyvin :)

Heinäkuulaiset:
27.6 . Karina
29.6. Ellinoora, Kätilöopisto
29.6.-6.7. Nyyssönen
30.6. Satu, 27v., Helsinki, esikoinen
30.6. ilona
30.6. Salli, 30 v, SEKS, ensimmäinen
30.6. Piritta, Kätilöopisto
1.7. Essi, TAYS
1.7. tyttö82,23v. helsinki Kätilöopisto
1.7. Eija, 34, Naistenklinikka, esikoinen
3.7. Nin@, 21v., Satakunnan keskuss., esikoinen
3.7. Tuulimamma
3.7.(?) Anne, 21v.,P-KKS, toinen
4.7. Lalla, 28v,Mikkeli, kolmas
5.7. Saara, 21v, PHKS, ensimmäinen
5.7.(?) Anne, 21v.,P-KKS, toinen
5.-7.7. ponnari, Jorvi, 28, esikoinen
6.7. minna,kätiläopisto, 22, ensimmäinen
7.7. Mary, vaasa, 29 v., esikoinen
7.7. neitoperho, K-HKS, 29v, kolmas
8.7. Manteli, KOS, 24, esikoinen
11.7. Rinkeli, 25, TYKS, esikoinen
11.7. Enna, Vks, 29, toinen
12.7. Tuulia, K-PKS
12.7. Katjuska, Oulu, ensimmäinen
12.7. Äityli78, 27v, KOKS, kolmas
13.7. Assari, 33 v, Porvoo, ensimmäinen
14.7. Ulpu, 27, Mikkeli, ensimmäinen
14.7. Minttu, 25v, Lappeenranta
15.7. Pike, 31 v, K-SKS, toinen
16.7. Maaria, 27 v, Helsinki, esikoinen
17.7 Nitta, esikoinen
18.7. Tiina, 26v, OYS, esikoinen
22.7. Pipari, 25v, Jorvi, toinen
27.7. Illusia, 29 v., esikoinen

Lisäsinpä nyt itsenikin tuohon listaan. Ajattelin ensiksi, että lisään vasta ens keskiviikon ultran jälkeen kun koko raskaus on varmempi asia. Mutta kyllä tämä paha olo on nyt niin karmeaa, että kaipa sitä raskaana on! Tosiaan mennyt jo reilu viikko sen verran pahassa olossa ettei ole paljon töissäkään hymyilyttänyt! Tunnen itseni jotenkin niin kiittämättömäksi kun oikeasti olen huonosta olosta huolimatta niin onnellinen pitkään toivotusta raskaudesta, että tuntuu jotenkin väärältä kulkea suupielet alaspäin ja muutenkin naama tiesmiten pahasta olosta vääntyneenä! Vois kyllä olla ihan sairasloma paikallaan niin saisi irvistellä yksikseen kotona.

Hei vaan kaikille! Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti, jännitti ihan hirveästi - turhaan :). Terveydenhoitajan mukaan tänään olisi menossa raskausviikko 8+3. Mieheni ei töiden vuoksi päässyt mukaan, mutta näin jälkeen päin ajatellen se ei haittaa ollenkaan. Ensimmäiseen ultraan olen menossa 19.12. yksityiselle. Siihen saakka täytyy vain jännäillä. On se ihmeellistä tämä raskaus, kun tunteet heittelevät laidasta laitaan ja itku on välillä herkässä.
Hyviä vointeja kaikille! Lisäänpä vielä itsenikin tuohon listaan, vaikka laskettu aika tuleekin ehkä vielä muuttumaan ultran jälkeen.

Heinäkuulaiset:
27.6 . Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
30.6. ilona
1.7. Essi, TAYS
3.7. Tuulimamma
12.7. Tuulia, K-PKS
16.7. Saimi, 31 v. Tays, esikoinen
17.7 Nitta, esikoinen

Kaipi se riippuu niin paljon minkälainen kroppa on ollut ennen raskautta minusta kuulema huomasi että olen raskaana ,kun olin 6.12 tallinan päiväristeilyllä ja näin siellä entisen työkaverin jolle kerroin odotuksesta se sanoi et hän huomasi masun kasvaneen ,mut ei kehdannut kysyä. ite olen 156cm ja en mikään laiha mut en mikään super paksukaan eli vähän on muotoa ja sillai ihan suht normaali kroppa ja kyl ite kans huomannu et masu kasvanut vaikka painoa ei olekkaan tullut lisää la siis joskus siin 30.6 tienoilla. mul lääkäri ens viikolla 15.12 ja silloin kuunnellaan ne sydän äänet kans. Kyl sul kans varmasti kaikki hyvin siel masussa:)

Taas pitkästä aikaa täällä.
Meillä la muuttui alkuraskauden ultrassa eli uusi la on 21.7. - nyt siis yhdeksättä viikkoa mennään.
Maha on hieman turvoksissa, illalla aina enemmän. Ja rinnat on turvonneet jo ainakin yhden kuppikoon suuremmiksi :)

Eka neuvola ensi viikolla, jonka jälkeen varmaan saadaan ensimmäinen ultra aikakin, toivottavasti ehtisi ennen joulua, jotta voidaan sitten hyvillä mielin kertoa vanhemmille jouluna...

Mukavaa perjantaita kaikille!

Heipsis,
Kirjoitanpa minäkin tänne pitkästä aikaa. Melko hiljainen tuntuu tämä heinämammojen ketju olevan.
Mietitte tuota vatsankasvua. Ensiodottajilla vatsa näkyy yleensä vasta rv17-20, joten suotta hermoilette, miksi se ei vielä näy. Iltaisin itsekin saan ihailla valtavaa masua, mutta se on silkkaa turvotusta, joka alkaa pikkuhiljaa iltapäivän tunneilla. Toista kertaa raskaana olevilla masun kasvu alkaa yleensä aiemmin, noin rv15-16.

Itsellä la siirtyi muuten 1.7.:ksi, mutta np-ultra vakiinnuttaa varmaan tuonkin päivän. Toivon mukaan se on ennen joulua, koska aaton jälkeen olen viikon lomalla ihan toisella paikkakunnalla.

Hyviä vointeja kaikille!

Heip!

Mulla ainakin on maha turvoksissa ja pömpöttää varsinkin iltaisin. Olin ennen raskautta kapea vyötäröinen, joten kyllä tää alkaa jo näkyä, varsinkin illalla.

Onko teillä ollut nenä tukossa öisin? Mä en pysty hengittämään enää ollekaan nenän kautta öisin...

Kun olin eilen ultrassa ja katselin sitä sätkyvää olentoa, mulle tuli auttamatta se tunne, että siellä on poika. Sanoin illalla miehelle vahingossa, että ""kylläpä tää meidän Reiska taas tekee mulle pahan olon.""
Mies tietysti luuli että siellä ultrassa se oli näkynyt. (rv 10+2)

Kun kerroin tästä työkaverilleni joka oli nähnyt kuvan, hän sanoi, että oli ajatellut kuvan nähdessään, että poikahan siellä. =) Oliskohan?

Onko teillä tuntemuksia? Haaveita? Toiveita lapsen sukupuolesta?

Haluutteko tietää sukupuolen kun se näkyy ultrassa?
Me ollaan päätetty pitää asia yllätyksenä.

Ei muuta kuin viikonloppuja kaikille ja voikaa hyvin.

Mulla ei menkkoja ole ollutkaan säännöllisesti (viimeksi kesällä) kun imetän vielä esikoista (11 kk), mutta sikiön koko oli tosiaan ultrassa käydessäni 23.2mm ja vastasi siis silloin viikkoa 9+0. La on 3.7. Tsekkasin esikoiseni ultramitat ja ne täsmäävärt myös tähän toisen vauvan mittoihin.

Ei viikoilla 10 masun yleensä vielä pitäisi ollakaan kasvanut. Itse huomasin, että alavatsa hiukan nyt pömpöttää kun on toinen raskaus ja viikkoja 10+4, mutta ei sitä muut huomaa. Useimmilla pullahtaa pömpölleen vasta n. viikoilla 14-20, mutta tietty yksilöllisiä eroja on.

Heinäkuu 2006/4
Illusia 08.12. 18:33
Heinäkuulaiset:
27.6 . Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
30.6. ilona
1.7. Essi, TAYS
3.7. Tuulimamma
3.7. Nene, 29v., toinen
12.7. Tuulia, K-PKS
17.7 Nitta, esikoinen

Minnalle: mulla on myös vähän tukkoisuutta, mutta luulen että itselläni on jokin lievä flunssa menossa. Enempi häiritsee lima kurkussa, kun se saa niin helposti tuon oksennusrefleksin laukeamaan. Toissa-aamuna suihkussa lämmin vesi sai kai liman liikkeelle ja samalla tuli myös okse. Nyt ei tarvi kuin ajatella, niin olen melkein jo vessassa pää pöntössä. Eilen ja toissapäivänä kahteen kertaan, joten tuttua alkaa olemaan... Ja siihen ei auta syömiset eikä mikään, kun alkaa ykä nousta kurkkuun. On tämä ihanaa aikaa ;-)

Ultrasta sen verran ,että kättärillä on kuulema aika tungosta ultraan meniöiden suhteen,että sillai. Itel ultra silloin jouluviikolla kättärin tädin mukaan kai se ensi viikolla se kutsu mulle tulee luulis nyt ainakin. Mut joo nyt lähden täst pyykkiä levittelemään ja ruokaa laittamaan:) Hyvää viikonloppua kaikille pömppömasuille:) kesällä taitaa muuten syntyä aika paljon lapsia kun sinne ultraan tosiaan on tungosta:)

Nyt rupesi jännittämään, kun pääsemme yksityiselle np-ultraan jo ensi viikolla. Olin laskenut viikot väärin ja nyt onkin menossa jo 12+1, eikä 11+1 niin kuin kuvittelin.

Siellä varmaan tarkentuu sitten tuo laskettu aikakin, joka neuvolan mukaan olisi 29.6. (siis puhtaasti laskennallisesti), mutta jonka kyllä epäilen luikuvan heinäkuun puolelle pidemmästä kierrosta johtuen.

Minä ainakin olen kirjoitellut harvakseltaan ihan vain siitä syystä, etten vieläkään tahdo uskoa olevani raskaana. Siitä puhumattakaan, että vauvalla olisi kaikki kunnossa. Vähäiset oireetkin tuntuvat olevan häviämään päin. Lähes joka arkipäivä käyn kuitenkin useamman kerran lueskelemassa palstaa.

Eiköhän meno piristy, kun kaikki ovat saaneet varmistuksen siitä, että mahassa on ""jotain"" ja maaginen rv 12 on ohi :)

Mun maha ei ainakaan mahdu enää vanhoihin housuihin vaikka painoa on tullut lisää vain reilu kilo. Ylänappi/napit täytyy jättää auki. Olen pienikokoinen (152/47), joten vähäinenkin painonnousu näkyy kropassa.

Jos meinaat, että olet jo viikolla 12+1. kyllä sulla on la silloin kirkkaasti kesäkuun puolella. Itse asiassa jos olisit viikoilla 11+1 niin silloin tuo la olisi juuri 29.6.

Minnalle: kyllä mä haluaisin tietää sukupuolen. Ei mulla näin ensimmäisen kohdalla ole toiveita eikä vielä mitään ""tuntemuksiakaan"" sukupuolesta, mutta kun ei siitä lapsestaan niin hirveästi voi etukäteen saada tietää niin kyllä mä edes sen sukupuolen haluisin tietää jos kerran joku lääkärikin sen näkee. Onhan se sukupuoli kuitenkin aika olennainen osa ihmistä vaikka tytöstä voikin tulla poikatyttö ja pojasta tyttömäinen ja saattaahan se lapsi vaikka joskus haluta vaihtaakin sukupuolta! Olen vain sen verran utelias :) Mutta en mä varmaan sen sukupuolen tietämisen vuoksi mihinkään 3D-ultraan tai muuhun sellaiseen mene eli jolleivat noissa normaaliultrissa kerro, niin sitten saattaa jäädä yllätykseksi.

Huomenta!

Eilen piti sitten olla se tärkeä ilta kun kerrotaan ilouutiset tuleville mummuille , isoisomummulle ja vaarille.

Ajatukseksi jäi, mieheni mummo (isoisomummu) löytyi päivällä kotoaan todella huonossa kunnossa (minullekin yksi tärkeimmistä ihmisistä) on nyt sairaalassa teholla. Aivoinfarkti. Oli maannut tuolissaan jo kaksi päivää. Aivan kamalaa.

Kerrottiin sitten siinä hädän hetkellä anopille, joka oli aivan onnesta ja huolesta sekaisin.

Tänään mennään taas sairaalaan, siellä se eilinenkin ilta sitten kului. Miten elämä voikaan olla välillä julmaa.

Taas sai opetuksen, ettei mitään kannata ajatella tekevänsä vasta huomenna tai myöhemmin.
Toivotaan että mummo ymmärtää ja piristyy meidän hyvistä uutisista. Se on odottanut niitä jo pitkään...

Voi ei olen tosi pahoillani sun uutisista..... varmasti kamala shokki.. :((
Mutta sun uutiset on varmasti ihana piristys tilanteeseen, ja antaa isomummullekkin lisävoimia paranemiseen...eiks niin??

Tervehdys vaan kaikille! Toivotaan täälläkin,että Minnan miehen mummu tulee vielä kuntoon! Itselläni alkoi tänään 10.viikko. Laskettuaika oli ultrassa 7.7 ja neuvolassa 8.7, päivitän kun on viikon 12 ultra takana ni tiedän kai kumpi pitää paikkansa. Sain ke-to välisenä yönä todella rajun vatsataudin ja oksennuskohtauksia tuli n. puolentunninvälillä. Sitten nousi kuume ja tänään jatkuu hirveällä räkätaudilla. Työterkkari ei oikein osannut sanoa Mediviressä kuin, että juo teetä ja limua..nyt kiinnostaakin onko muilla ollut puolikuntoisuutta, ja oletteko saaneet lääkärille aikaa. Jos olette niin onko vauvan kannalta näin varhaisella sairaudella merkitystä? Hassua kun oli jo tottunut reiluun pömppömahaan, niin nyt masu on lähes kuopalla..täytyy vain toivoa että tulisi pian takaisin niin pääsisi paijaamaan! Niskapoimu-ultran sain Jorviin 27.12. Nyt vaan malttamattomana yritän odotella, että se koittaisi pian. Yrittäkää pitää itsenne terveenä ja voimia edelleen pahoinvoiville!!

Minna: Toivottavasti miehesi mummo toipuu. Voimia sinne teille!

Mulla masu on selvästi kasvanut. Aamuisin sen huomaa, kun ei ole turvotusta. Pieni pyöreä kumpu. Iltaa kohden taas tulee kauheasti turvotusta.

Olen jaksanut aika harvoin kirjoitella, väsymys on niin suunnatonta. Haluaisin vain nukkua koko ajan.

Ensi viikolla onkin kunnan ultra (tiistaina) ja keskiviikkona toinen neuvola.

Saara rv 10+3

Moi!

Musta tuntuu, että ollaan oltu jotenkin vähän laiskempia kirjottelijoita lähiaikoina. onko muillakin vaan liikaa kiirettä ja väsymystä? Toivottavasti ei ainakaan huonoja uutisia kellään.

Ponnari: Me mennäänkin sun kanssa samoissa viikoissa. Mulla siis tänään 10+1. Sait siis np-ultran jo ennen Uutta Vuotta? Mulle sanoivat jo neuvolassa rv 7+3, että ei tuu todennäkösesti kutsua kun vasta ens vuoden puolelle. Innoissani odottelen sitä. Mites muut, oottekko soittanut perään vai onko kutsu tullut itestään. Mähän oon siis Kättärille menossa.

Täällä sitä taas vauvasilvuilla lintsaillaan kouluhommista. On mennyt pari päivää ihan hukkaan, kun perjantaina oli hirvittävä olo koko päivän ja lauantai meni siitä toipuessa. tänään sitten pitäs tehä koko viikonlopun kouluhommat loppupäivän/illan aikana. Tyhmää. Mieskin lähti pois jaloista ihan vaan että saisin oikeesti hommat tehtyy kun rupee oleen vähän viimeset hetket käsillä.

Ei edes kahta viikkoa jouluun!! Manteli 10+1.

Minnalle voimia ja toivotaan että mummu tulee kuntoon.

Täällä nyt viikkoja 9+4. Itsellä on kolmas raskaus ja turvotusta mahassa aina silloin tällöin, mutte ei maha vielä pitäisi vähään aikaan kauheesti muuttua, kyllä se vielä ehtii sitten keväällä alkaa kasvamaan. Nyt mikä on muuttunut on napa, varmaan kun kaksi raskautta jo takana, niin se alkaa näyttää sellaiselta odottajan navalta=) vähän venynyt pitkittäin... en osaa selittää. Muuten kyllä maha on alkanut aikaisemmin näkyä kunnolla siinä rv 20. Itse sen on huomannut aikaisemmin, mutta muut alkaneet huomata rv 18-20 tienoilla, mutta ei kaikki vielä silloinkaan. Raskausvaatteita aloin käyttämään joskus rv 16-18 muistaakseni. Olen se ylöskin kirjoittanut, mutta en nyt jaksa kaivaa esiin. Maha on mittausten mukaan mennyt aina ihan keskikäyrillä.

Joulua tässä odotellaan. eipä siihen enää pitkään mene ja jouluna sitten ajateltiin kertoa tästä raskaudesta vanhemmille ja sisaruksille. Kyllä muutamat jo tietääkin. Toivottavasti kaikki menee hyvin siihen asti ja tietty sen jälkeen. Mukavaa joulunodotusta tänne kaikille!