Heinäkuu 2006 / 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Assari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, neuvoloissa taitaa olla yhtä monta mielipidettä ku neuvolatätiä. Hyvä esimerkki oli niin ikään esikoistyttömme molluskat, joita sai uimareissulta. Miehen serkku kertoi, että heidän lapselleen oli osterivinokas tuonut avun. Kysäisin sitten niistä meidän neuvolatädiltä, joka vaan nauroi ja sanoi 'Niinpä niin, osterivinokkaita ja ties mitä. Ei niistä ole apua, höpötystä kaikki. Aika vaan parantaa tai pinseteillä nyppiminen'. Nooh, sitten tämä kyseinen neuvolatäti jäi vuorotteluvapaalle ja tuli uusi täti. Ajattelin sit, että kysynpä tältä mitä mieltä hän on molluskoiden hoidosta. Arvaa mitä ehdotti? Osterivinokasta!! Meinasin revetä!

Tervetuloa mukaan Ani! Ompa hauskaa, etten ole yksin heinäkuussa äheltämässä Taysissa ;) Ihmeen hiljaista onkin Pirkanmaan seudulla ollut kun olen käytännössä ollut ainoa kirjoittelija palstalla täältäpäin.. Itse asiassa mun la. muuttui just eilen päivää aikaisemmaksi np-ultran perusteella, mutta päivä sinne tai tänne -ei sillä paljon ole merkitystä jos vauva päättääkin syntyä kaks viikkoa aikaisemmin tai myöhemmin..!

Olenkohan mä jo jotenkin omituisen turvonnut vai onkohan vain juoru liikkunut työpaikalla vilkkaasti? Jo kaksi ihmistä on huomannut mun olevan raskaana. Tänään yksi iäkkäämpi miespuolinen työkaveri sanoi, että mä olen jotenkin muuttunut ja kysyi sitten suoraan, olenko raskaana. Ja eihän ihmiset yleensä helposti tollasta suoraan kysy vaan kai sitä nyt vähän aikaan tarkkaillaan ja supatellaan muiden kanssa.

En mä kyllä ole asiaa mitenkään peitellyt vaan melko tyköistuvia paitoja olen kyllä pitänyt ja onhan tuo maha nyt varmaan viikon sisällä oikein pulpahtanut näkyville. Sitä vain ihmettelin kun täälläkin ketjussa jotkut kirjoittivat, että kertovat työpaikalla vasta tammikuun lopussa. Olettekos onnistuneet pitämään salaisuuden? Mun raskaudesta tietää jo kohta aivan kaikki ja np-ultra on vasta ensi keskiviikkona. Toivottavasti siinä vain kaikki hyvin!

Heinäkuulaiset:

27.6. Karina
27.6. Eija, 34, Naistenklinikka, esikoinen
28.6. ilona, Englanti, esikoinen
29.6. Ellinoora, Kätilöopisto
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 25, TYKS, esikoinen
30.6. Satu, 27v., Helsinki, esikoinen
30.6. Salli, 30 v, SEKS, ensimmäinen
30.6. Piritta, Kätilöopisto
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
3.7. Nin@, 21v., Satakunnan keskuss., esikoinen
3.7. Anne, 21v.,P-KKS, toinen
4.7. Lalla, 28v,Mikkeli, kolmas
5.7. Saara, 21v, PHKS, ensimmäinen
5.7 tyttö82 23v kätilöopisto ensimmäinen
5.-7.7. ponnari, Jorvi, 28, esikoinen
6.7. minna, naistenklinikka, 22, ensimmäinen
6.7. pinja, kätilöopisto, 31, kolmas
7.7. Mary, vaasa, 29 v., esikoinen
7.7. neitoperho, K-HKS, 29v, kolmas
7.7. Ulpu, 27, Mikkeli, ensimmäinen
8.7. Manteli, KOS, 24, esikoinen
11.7. Enna, Vks, 29, toinen
12.7. Tuulia, K-PKS
12.7. Katjuska, Oulu, ensimmäinen
12.7. Äityli78, 27v, KOKS, kolmas
14.7. Assari, 33 v, Porvoo, ensimmäinen
14.7. Minttu, 25v, Lappeenranta
15.7. Pike, 31 v, K-SKS, toinen
16.7. Anne, 36v, Helsinki NKL, toinen
16.7. Saimi, 31 v. Tays, esikoinen
17.7. Nitta, esikoinen
18.7. Tiina, 26v, OYS, esikoinen
19.7. Maaria, 27 v, Helsinki, esikoinen
19.7. Heidi, 36 v, Kättäri, toinen
19.7. Hanne, 26v, Tays, esikoinen
19.7. Ani, Tays, esikoinen
20.7. Ansku, neljäs
22.7. Pipari, 25v, Jorvi, toinen
24.7. Sari, 30 v, toinen
26.7. Minä, 22v, EKKS,toinen
27.7. Illusia, 29 v., esikoinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
30.7 Kesämamma 06, 31v, ensimmäinen
31.7. Mimmu, 29 v, esikoinen

Ani mukaan listalle.

Iltaa kaikille!

Mä rupesin käyttämään mamma housuja jo viikolla 10. Ei vaan enää omat tuntunut kivalta.

Perjantaina kerron pomolle, oon vasta nyt siirtynyt samaan toimipisteeseen hommiin, joten ei ole ollut mitään syytä kertoa. Nyt kyllä näkyy jo.Yksi miestyökaveri jo ihmetteli, ""että ompas sun maha kasvanut"". =)
Noin viikon sisällä on ollut huimaa kasvua huomattavissa. Nyt ei oo enää vaan turvotusta, vaan aamullakin massu on pulleena, ihanaa.

Huomenna siis täynnä vko.15. Näin se aika vaan menee. Enää vähän yli 3kk töissä. Luksusta.

Heinäkuulaiset:

27.6. Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
8.7. ponnari, Jorvi, 28, esikoinen
12.7. Tuulia, K-PKS
17.7. Nitta, esikoinen
19.7. Hanne, 26v, Tays, esikoinen
20.7. Ansku, neljäs
24.7. Sari, 30 v, toinen
30.7. Emo, 28 v, toinen

Terkut kaikille! Täällä pahaolo alkanut helpottamaan, no äsken tuli kaksi kertaa ylös, mutta töissäkin jo oltu tämä viikko. Pomo oli huolehtinut, että koko porukka tietää raskaudestani..joten vaikea sitä oli ruveta kieltämäänkään. Olen siis ylpeänä antanut mahani pömpöttää. Mulla oli ainakin jo viikolla 12 mammahousut jalassa. Turvotustahan se taisi olla, mutta oli mukavampi olla kun ei puristanut. Itselläni istukka kiinnittynyt etupuolelle ja tädit töissä kertoivat vatsan tällöin kasvavan nopeammin eteen..? Rattaat on nyt sitten ostettu jemmaan ja vaatteet kierrätetään siskon vauvalta.Sänky taitaa olla ainut joka pitää vielä hankkia. Tosin emme taida kiirehtiä sen kanssa, sillä alkuun nukutetaan samassa sängyssä kanssamme, tosin pahvilaatikossa. Kestovaipat otetaan täälläkin käyttöön. Tilasin jo netistä muutaman käytetyn, niin pääsen tutkailemaan tarkemmin toimivuutta. Onko kissojen omistajilta otettu neuvolassa tokso-plasmoosin vasta-aineet? Mukavaa loppuviikkoa!!

Ai, niin, hyvä ponnari kun muistutit! Neuvolatäti laittoi pyynnöstäni lähetteen labraan ja pitäisi kävästä ne tokso-vasta-aineet otattamassa. Ei ollut kyllä yhtään vauhko mun neuvolatäti kissoista, vaikka meillä niitä on neljä. Sanoi, että hyvin epätodennäköistä sitä on sisäkissoista saada, paljon todennäköisempää saada raa'an lihan käsittelystä ja sitähän en käsittele kun en itse lihaa syö ja mies saa huolehtia kissojen ruokinnasta lihapäivinä.

Mutta varmuuden vuoksi aioin kyllä poiketa labraan.

Onko muilla todettu veriryhmässä Rh- tekijä? Sitähän täytyy seurata tarkemmin kuin RH positiivista.

Kerroin maanantaina raskaudestani työpaikalla. Ihan kivasti suhtautuivat kun tuuraajakin on tiedossa omasta talosta. Kukaan ei ollut huomannut etukäteen raskautta kun pidin aika väljiä vaatteita. Nyt voin sitten siirtyä ""normaaliin vaatetukseen"" :)

Joo voihan se olla et jotenkin olet turvoksissa,itel alussa oli masu joskus tosi turvoksissa ja nyt alkaa tasaantua tuo turvotus. Vanhankansan ihmiset kuulema näkevät silmistä et joku odottaa silmät haaleentuvat kuulema:) toisaalta onhan se hyvä et työpaikalla tiedetään niin osaavat sit vähän jossain vaihees rajoittaa raskaampia töitä sovinnolla!!

Itse asiassa tuntuu, että turvotus olisi jo vähän laskenut. Mutta voihan olla, että mulla on vaan niin huonot vatsalihakset, että maha on sen tähden pulpahtanut näkyviin ;)

Joo, ihan ylpeä olen kuitenkin masusta ja kyllähän se oloa helpottaa kun tietävät työpaikalla. Ymmärtävät paremmin, miksi syön jatkuvasti välipaloja ja sen kun vieläkin tuo paha olo välillä vaivaa. Sitä eivät kyllä aina tunnu ymmärtävän, että mun työmäärä pitäisi pitää kohtuullisena! Mutta täytyy vain itse olla päättäväinen eikä suostua siihen, että kalenterista tulee liian tiukka. Stressillä en halua vauvaa vahingoittaa! Ruumiillisesti mun työ ei kyllä ole rankkaa.

Heinäkuulaiset:

27.6. Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
12.7. Tuulia, K-PKS
17.7. Nitta, esikoinen
18.7. Hanne, 26v, Tays, esikoinen
20.7. Ansku, neljäs
24.7. Sari, 30 v, toinen
30.7. Emo, 28 v, toinen

Vaihdoin eräpäiväni yhtä päivää aikaisemmaksi np-ultran perusteella. Sitä en tainnut viimeksi mainitakaan, että meikäläisellä näytti olevan etinen istukka. Varmaa se ei vielä ollut kun mittasuhteet kohdussa tulevat vielä viikkojen aikana muuttumaan -positiivista kuitenkin oli, että nyt saan ylimääräisen ultran joskus parin kuukauden kuluttua, jossa tilanne tarkistetaan..

Oksensin muuten eilen ensimmäisen kerran tän raskauden aikana. Huonoa oloa ja äklötystä on ollut säännöllisen epäsäännöllisesti rv7 lähtien, mutta nyt siis ekan kerran tätä puolta.. Ei ollut kivaa, joten toivottavasti jäi siihen yhteen kertaan!

Hanne 13+3

Heinäkuulaiset:

27.6. Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
12.7. Tuulia, K-PKS
17.7. Nitta, esikoinen
20.7. Ansku, neljäs
21.7. Saimi, 31v. Tays, esikoinen
24.7. Sari, 30 v, toinen
30.7. Emo, 28 v, toinen

Tänään oli niskapoimu-ultra ja neuvolalääkäri. Laskettu aika siirtyi eteenpäin viidellä päivällä, eli uusi la on 21.7. Pikkuisella näytti olevan kaikki hyvin ja niskaturvotusta oli 1,2mm. Pääsen toiseen ultraan maaliskuun puolessa välissä kun katsovat vielä rakenteita. Aina mukavia hetkiä nämä ultrat kun näkee pikkuisen livenä :).
Pahin väsymys näyttää jääneen taakse ja olo on muutenkin parempi. Hyviä vointeja kaikille!

Minkäs verran teillä on painoa jo tullut? itselläni kertynyt 5 kg, joka on kyllä aika paljon. Laihdutin ennen raskautta, joten ei olla vielä onneksi samoissa kiloissa kuin viimeksi näillä viikoilla. viimeksikin kertyi alussa aika reilusti, kokonaisuudessaan kuitenkin vaan 11 kg ja imetys edesauttoi aika nopeeta palautumista raskautta edeltäneisiin kiloihin.

Veit ihan sanat suustani juuri ajttelin kysellä tuosta painonnoususta:),kun eilen katottiin juuri oman äitini äitiyskorttia ja puhuttiin painon noususta!!!
Meneillään nyt siis rv15+2 menkoista rv16+2 painoa on tullut lisää n.1.5kg masu alkaa näyttää kivalta eilen kun kävin vanhemmilla niin heti masu syyniin:) juu kyllä se on kasvanu suloinen se nyt on!!! ai nii näin viime yönä ekaa kertaa unta vauvasta olin uimassa oman pikku vauvani kanssa joka oli oikein pyöreäposkinen poika:)on se jotenkin hassua,kumpi vain on tervetullut tottakai,mut jotenkin ne poikafiilikset hyrräävät:)ma on sit taas käynti neuvolassa jospa ne sitten mittaisivat sen verenpaineen,painon ja hemoglobiinin,kun lääkäri ei niitä joulukuussa mitannu.onkos muuten muilla ollut virtsatulehduksia?mul sillon joulukuus oli valkuaista virtsassa ja virtsatulehdus söin lääkkeen silloin,mut en tiedä menikö tulehdus ohi,kun se todettiin niin ei silloinkaan ollut mitään oireita et vaikea sanoa no ma salviää sekin kun tikkutestin teen neuvolassa. Hyvää viikonloppua kaikille tuleville äideille!!! onkos muuten täällä kukaan aatellut minkäänlaista tapaamista heinäkuun porukalla hesassa joskus helmikuun lopussa maaliskuussa tai jotain ois kiva tavata muitakin???

Np-ultra oli tänään. Kaikki hyvin ja siellä se vipelti menemään. Np-arvo oli 1.3 eli ihan normaali. Laskettu aika siirtyi tuohon 25pv, niin kuin se alunperin oli. En jaksanut sitä vielä tohon listaan muuttaa. Näin se vaan sitten etenee, kk päästä lääkäri ja maaliskuun alussa ultrataan taas. Ihan kiva kun on noita noin tiheästi, niin mieli pysyy rauhallisena. Tosin en kauheasti stressaa onko kaikki hyvin, mutta aina ennen ultraa jännittää. Olin ajatellut mennä ottamaan lapsivesitutkimuksen. Onko kellään kokemusta siitä tai ajatellut käydä tutkimuksessa? Ei kuulemma ole mikään iso toimenpide ja luotettavakin sen on. Ihan kiva olisi tietää että kromosomit olisi kohdallaan. Sukupuolikin siinä selviäisi.

Mimmu rv 12

Painoasiaa: nyt en ole viimeaikoina uskaltanut käydä vaa´alla, mutta epäilen, et kolmisen kiloa on tullut ja kaikki kyllä just muualle kuin vatsaan.. Mihinkähän ennätyksiin kesään mennessä vielä yllänkään :)

Mä ajattelin jättää lapsivesitutkimuksen väliin. Vaikkei keskenmenoriski siinä iso olekaan niin tutkimus ei silti houkuta. Kromosomit ovat mitä ovat ja sukupuolikin selviää sitten ajallaan. Ehkä jos np-ultrassa turvotus olisi ollut poikkeava niin sitten voisin ajatella asiasta erilailla, mutta nyt tuntuu tältä. Hienoa silti, että meille tarjotaan mahdollisuutta osallistua lapsivesitutkimukseen ja ne jotka sinne haluavat myös pääsevät.

Kiva Saimi että teillä tilanne nyt kunnossa.

Niin tuosta poika tyttö fiiliksestä. Ei oikeastaan ole mitään, mulla on jo ennestään kaksi poikaa, että tyttö olis kiva yllätys, mutta tietenkään ei ole väliä, poikia osaan ainakin hoitaa=). Mulla on kaksi rauhallista poikaa, mutta en ole koskaan ajatellut että tytöt olisi vaikeampi kuin pojat tai toisinpäin, en muutenkaan usko näissä asioissa että sukupuolella olisi merkitystä, luonne on jokaisella omansa.

Mahan kasvusta sen verran, että napa on muuttunut ja pientä pyöristystä, mutta hyvin menee vaatteet päälle. Ehkä tossa rv 16-18 pitää ottaa mamma vaatteet esiin, tai ainakin aikaisemmin on silloin ollut ajankohtaista. Mutta olen hoikka yleensä ja kyllä pienikin pömpötys musta näkyy, mutta sitten taas ystävä sanoi saunassa, ettei osaisi aatella että odotan jos ei olis nähnyt mua ennen pömpötystä, kun usein maha pömpöttää ihmisillä muutenkin. Joo mutta kyllä odotan että maha alkaisi pian jo näkyä kunnolla ja niitä liikkeitä... ja sitä rakenneultraa.

Niin tervetuloa kaikille uusille mukaan!

Täällä vielä ajoittain heikotusta ja jos maha tyhjä niin tulee välillä vielä tosi huono olo, yleensä olen tässä vaiheessa ollut jo normaali, mutta jokainen raskaus omanlaisensa näköjään. Mutta energiaa on jo enemmän ja iloinen mieli.

nyt viikkoja 14+3.
Mukavaa viikonloppua!

Painoasiasta: joskus syksyllä laihduin kolmisen kiloa ja raskauden aikana (tai sitten juuri ennen sitä, en ole varma kun en seurannut niin tarkkaan) ne ovat tulleet takaisin, ehkä kilon verran enemmänkin. Ennen raskautta ulkoilin koiran kanssa aika paljon, mutta pahoinvoinnin ja väsymyksen takia se jäi lähes kokonaan. Siitä varmaankin johtuu painonnousu.

Mulla on nyt menossa rv 16+1 ja pikkuinen huoli väijyy takaraivossa. Torstai-illasta asti on tullut ihan pientä vuotoa, tosin ruskehtavaa eikä tosiaankaan mitenkään runsaasti. Tiedän, että se on yleistä, mutta outoa on mielestäni se, että koko alkuraskauden aikana ei ole aikaisemmin tullut muuta kuin valkovuotoa ja nyt sitten tämä. Mitään kipuja ei ole ollut, tuota ruskehtavaa mönjää ei voi kutsua vereksi eikä sitä ole tullut alushousuihin asti kuin ihan vähän, mutta en voi pienelle huolelle mitään. Neuvolaan soitin eilen ja terkkatäti sanoi, että on luultavasti ""kuukautisten aikaan"" liittyvää vuotoa. Joo, voi ollakin. Nyt pitäisi ottaa rauhallisesti eikä miettiä asiaa, mutta en oikein tiedä miten teen sen... muuta ei nyt voi kuin seurata tilannetta. Anteeksi vain omanapaisuuteni...

Painosta tullut noin kilo lisää, mut alkupahoinvoinnissa niitä lähtikin viisi...Yritän pitää painonousua kurissa jättämällä pois kaiken lihottavan ja epäterveellisen ja tähän asti hyvin on onnistunutkin.Tosta np-ultrasta mul huoli vaikka ultrasa sanottiin sillon ettei mitään syytä huoleen ole. niskaturvotusta oli 2,1. Kumminkin useimmilla se on ollut vähän päälle yhden joten tuntuu toi mun paljolta. Sanoivat että sillä paljon se on alle riskirajan ei ole merkitystä´, vasta sitten kun riskiraja ylittyy. Aikasemmissa raskauksissa noin seitsemän vuotta sitte ei ollut edes tällasta ultraa ja nut tuntuu et ois ollu helpompi. Äh, täytyis kait unohtaa koko asia kun ei huolehtiminen mitään auta!

Hello!
Kävin pe np ultrassa mut raskaus onkin vasta 12 viikolla joten sain uuden ajan ens perjantaiksi.Terkka sanoi et lapsi näyttää olevan kunnossa mitä nyt pystyi noin pienillä viikoilla näkemään,röntgen säteilyn vuoksi kuitenkin katsoi että parempi kun käyn lääkärillä 4d ultrassa.Raskaus on kuitenkin ollut niin alussa että säteily tuskin on alkioo vahingoittanut,eli uskallan myös ilmoittautua heinäkuulaiseksi :) uusi la on 27.7 toista lasta odotan ja tayssissa synnytän.Onhan meitä jo 4 tayssis synnytävää :)

Paha olokin rupeaa jo hetkellisesti helpottamaan,ruoka vaan ei maistu...neuvolassa kun kävin oli paino tippunut 5 kiloo lähtöpainosta.
Lääkärikin mulla jo oli,ihme lääkäri olikin,en kauheesti hänen ammattitaitoonsa luota.Mulla on munuaisia polttanut jo viikon verran ja niistä lääkärille valitin johon hän totes ettei mulla munuaisia polttele vaan on selkä kipeenä.Kiinnostunut hän oli siitä että mitä meidän ravintolan listalla on ruokana Espanjassa!Lähetti kuitenkin verikokeisiin ja tuloksissa arvot korkealla jonka takia niitä munuaisia polttaa,lääkäri ei kuitenkaan niihin mitenkään reagoinut kunhan totes arvojen olevan huomattavasti kohollaan eikä mitään hoitoa määrännyt.Sanoin lääkärille et sama vaiva mulla oli jo ensimmäisessä raskaudessa jossa hoitona olin 4 vuorokautta tayssin synnyttämättömien osastolla antibiootti tipassa,mutta eipä näyttänyt lääkäriä kiinnostavan,olis luullut edes panadolia kipuun antavan.Eli ei auta kun valvoo yöt kipujensa kanssa ja aamulla reippaana hoitaa 10 kuukautista vauvaa.Ei vaan,aion perjantaina puhua asiasta ultraavalle lääkärille ja vaatia toista lääkäriä hoitamaan mun asioita.
Mutta mutta eipä vaivuta synkkyyteen:)

Iloista odotus aikaa kaikille!
mimmuli 12+3rv

Heinäkuulaiset:

27.6. Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
12.7. Tuulia, K-PKS
17.7. Nitta, esikoinen
20.7. Ansku, neljäs
21.7. Saimi, 31v. Tays, esikoinen
24.7. Sari, 30 v, toinen
27.7. mimmuli, Tays, toinen
30.7. Emo, 28 v, toinen

Lisäsin mimmulin listaan, tervetuloa! Toivotaan, että kaikki on ok edelleen seuraavissa ultrissa. Äitiänikin on aikoinaan röntgattu ja ihan kai vatsaa, kun siihen aikaan ei ole ultria vielä ollut. Röngenillä on yritetty selvittää miten pitkällä raskaus on ollut... Toivottavasti saat apua myös munuaisongelmaan :)

Heipä hei!

Viime viikko kulunut ihan leppoisesta, mutta nyt viikonloppuna ollut kovaa huimausta. Neuvola vasta muutaman viikon päästä, jotenh jos ei ala helpottaa täytyy käydä lääkärillä, jos vaikka verenpaine on laskenut, tai hemoklobiini.

Mulla paino on noussut n.2,5kg. Ja massuun se näytäätulleen, ei voi tätä raskautta olla kukaan enää huomaamatta. Maha on jotenkin pullahtanut viime viikolla. =)

Tyttö vai poika kysymys. Luulen että se on poika, molemmat kuitenkin oikein toivottuja. Vilkeristä tai Reiskasta me puhutaan, että toivottavasti ei loukkaannu jos on tyttö.

Jaksamisia.

Heips kaikille!

Piiiiiiiiiitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Tänään oli neuvola, ja ensimmäistä kertaa kuunneltiin sydänäänet ja hyvinhän ne löytyivät ja kuuluivat. Tuli niin hyvä mieli! :) Kohdunpohjan korkeuskin mitattiin, mikä oli n. 13cm ja vastaa kuulemma ihan rv 16. Paino oli laskenut 5kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Tällä viikolla aloitetaan uuden asunnon remontointi, joten raskautta tuskin ehtii kauheasti ajatella. Sitten kun päästään muuttamään ollaankin jo yli puolessa välissä. Kivaa!!!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille heinämasuille!
T: Nin@ ja kiitiäinen rv16