HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi.73

Vieras
19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, tyttö, 3090g, 48cm
11.7. Satu, tyttö, 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, tyttö, 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm
13.7. Eeva, tyttö, 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, tyttö, 4010g, 51cm
19.7 Liuku, tyttö, 3642g, 51cm
23.7 Kirsi.73, tyttö, 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm

Aloitin uuden ketjun, ku edellinen niin pitkä...
Kirsi.73

29.7. Minä-83,poika,3660g,50 cm

Lisäsin meidät nyt listalle. Tosiaan poika syntyi perjantain ja lauantain välisenä yönä. Supistukset alkoivat ilta yhdeltätoista ja poika syntyi klo 3.24. Kaikki meni erittäin hyvin.

24.7 Eewi, tyttö, 3922g, 51cm

Minäkin nyt olen tuossa listassa mukana :)

Tännään olo erittäin pirteä ja levännyt. Ihan pakko tulla hehkuttamaan tänne koska voi olla et ensi yönä taas valvotaan. Tytteli nukkui kahdeksan tunnin yöunet, söo neljältä ja jatkoi heti unia yhdeksään asti. uskomatonta, oma olo kun uudestisyntynyt!
Eilinen ilta ennen näitä pitkiä unia olikin neljä tuntia kitinää yhteen putkeen joten ehkä siksi väsy.
Sovittelin muuten ennen raskautta olevia farkkuja ja muita housuja,ja vaikka paino sama niin housut lantion kohdalta liian pienet. Toivottavasti lantiokin joskus kapenee. Nyt oon sit pitänyt hameita ja huomenna shoppaamaan uusia vaatteita. Hyvä tekosyy päästä tuhlaamaan kaikkiin ihanaiin syys uutuuksiin!

Mullakin on lantio liian leveä vanhoihin housuihin, pieneneekö se vai joskus? Meinaa ajattelin jo et pitää antaa kaikki vanhat housut pois, mut jos ne joskus mahtuu niin ei oo kyllä sitten varaa antaa niitä muille!

Meillä vauva valvoo öisin ja aamusin ja aina kun ukko ois kotona ja hereillä niin neiti nukkuu :p. Mulla on huono omatunto kun en mä tytölle yöllä voi seuraa pitää mut en kyllä kunnolla nukkuakaan kun neiti on sängyssä vieressä ja aamulla oon huonosti nukutun yön jälkeen niin väsynyt etten oikein jaksa silloinkaan olla seurallinen. Sitten iltaa kohden piristyn ja tytön nukkuessa pitelen sitä sylissä.

Pitääkö tein muiden vauvat marsumaista ääntä? olin tänään neuvolassa sen takia, kun pelkään että tolla on hengityksen kanssa ongelmia. Mutta ei sitten siellä pitäny sitä ääntä, ni täti ei ainakaan ollut huolissaan siitä.

Minäkin täällä vihdoin.Eli meillä kotona tietokone rikki ja en oo päässy ilmottelee vauvauutisia.Nyt kirjastossa koneella pikasesti.
Meille synty potra poika 27.7.torstaina.4120g ja 56 cm pitkä! Päänympärys 38,5 cm.Synnytys alko itekseen 26.7.alkuyöstä ja 4 mais mentiin sairaalaan poika synty iltapäivällä 13.21.Eli ei taaskaan kovin nopea synnytys.
Sairaalaan mennes paikat oli kuitenki jo 6 cm auki,mut ei vaan mun synnytykset etene nopeesti.Synnytys meni kuitenki hyvin.Ponnistusvaihe tuntu jonku verran,vaik mul oli epiduraali.Eli poika synty kasvot eellä ja käsi siinä mukana,ni vaatihan se tilaa.Eikä tuo pääkään ollu kovin pieni! :)
No sieltä se vaan mahtu tulemaan.
Sit synnyttäneiden osastolla kätilö kuunteli pojan sydänäänet ja siellä oli jotain sivuääniä,ni joutu sen takia lasten teho-osastolle tarkkailuun.Vauva oliki kokoajan siel lasten teholla ja mä ite synnyttäneiden osastolla.
Mä pääsin sunnuntaina kotiin ja poika maanantaina.Se todettiin ihan terveeks,eli sillä oli vaan vastasyntyneen normaaleja rytmihäiriöitä.Vähän harmitti ku niin nopeesti teholle pistivät ja jouduimme olee erossa heti alkuun toisistamme.
Nyt kuitenki onnellisesti kotona ja imetystä yritän saada onnistumaan.Vähän joutuu antaa pullosta maitoo,ku poika tottu last.osastolla pullolle.Kyllä mä sielläki kävin imettämäs mahollisuuksien mukaan.

12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm

No vihdoinkin rauhallinen hetki istua alas ja kirjoitella. Täällä poika on kova valvomaan päivisin ja nyt ihme ja kumma nukkunut jo melkein neljä tuntia putkeen. Öisin on onneksi sikeäunista sorttia niin on selvitty kahdella syötöllä. Maitoa tulee itseltäni nihkeänlaisesti ja olenkin nyt antanut kokoajan tuttelia tissinpäälle..jostainsyystä en olekkaan tuosta imettämisestä lainkaan niin innoissani kuin aikaisemmin kuvittelin. Rinnat pysyneet ehjinä ja poika tarttuu ja imee hienosti, mutta tilanne useimmiten alkaa itseäni ahdistamaan ja mielummin olen pumpannut maidot pulloon ja antanut siitä. Tällaista reaktiota en kyllä itseltäni osannut odottaa=( No yritän kuitenkin jatkaa tissitystä jos se alkaisi vielä itsestäkin tuntumaan hyvältä. Minkäikäisenä olette alkaneet käyttää kantoliinoja? Tekisi jo mieli kokeilla, mutta koska olen liinan kanssa untuvikko hiukan jännittää tuo vauvan niska. Ettei se siis sählätessä pääse retkahtamaan. Nyt kyllä taidan yrittää itsekkin mennä pitkälleni, saattaapi olla että taas edessä kuuden tunnin "seurustelu"tuokio kun poika tuosta herää..

17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm

Heippa pitkästä aikaa!
Minäkin vihdoin tulen tänne kirjoittelemaan.
Meillä on tytön kanssa mennyt mukavasti, maitoa tulee toisina päivinä paremmin kuin toisina, n. 1-2 kertaa päivässä olen vähän joutunut antamaan nannia päälle kun on nälissään pitkänkin syönnin jälkeen. Mutta paremmin on maitoa tullut kun poikien kanssa, silloin joka syönnin päälle piti antaa pulloa ja sitten 4kk iässä ei ole enää tissi kelvannut. Nyt öisin riittää maito ihan kivasti kun tytteli on uninen ja syö aina hetken ja nukahtaa sitten.
Mutta joo ei kannata syömisistä ottaa paineita pääasia että lapsi saa ruokaa ja on tyytyväinen, itseään ei kannata väsyttää.

Meillä yöt on tähän asti mennyt ihan kivasti, herää ekan kerran siinä 2-3 aikaan, sitten otan viereen ja onkin siinä sitten aamun asti välillä syö tissiä, itse saan tällä tavalla nukuttua oikein hyvin. 5-6 maissa tytöllä on jokin virkeämpi vaihe, mutta sitten nukahtaa ja aamulla sitten vetää ihan pitkät unet ja minä vieressä=). Mies on nyt lomalla joten saa ite ihan kivasti levättyä.

Ilmaa on välillä massussa jonkin verran ollut...

Neuvolassa oltiin ja painoa nyt 3800g ja pituutta 53 cm. Hyvin on siis kasvanut. Ens ma tuleekin sitten kolme viikkoa täyteen.
Ekoina kahtena viikkona olin aika hormoonihöyry ja itkeskelin joka ilta, mutta nyt olo on ollut jo ihan normaali ja alkaa saada arjesta otteen.

Tässä meidän kuulumiset vähän sekavasti mutta kuitenkin.
Isot veljet kovasti hoitaa ja ovat rakastuneita pikku-siskoon.
Voimia kaikille!

Niin ja onnea hirveesti minä-75. Kiva että kaikki pojalla nyt hyvin . Kaikkea hyvää arkeenne!!!
lähden tästä käymään kaupassa kun tyttö nukkuu nyt. Ihana mennä yksin kauppaan=).

Pojan ääntelystä piti kirjoittaa, että kovasti on sillä tapana murista ja ärähdellä, varsinkin ruokailun yhteydessä ja röyhtäyttäessä pitää kovaa ähinää. Mies sitä yhtenä päivänä ihmetteli ja kovasti väsyneenä vastasin että sovitaan nyt vaikka niin että pienet lapset örisee. On sille jälkikäteen naureskeltu =)

heipä hei

kirjoittelen pienillä kirjaimilla kun on tuo poika sylissä.

rintatulehdus on helpottanut, kuumetta ei ole ollut enää kahteen päivään. kuume vei kyllä voimat täysin ja osan maidoista myös. oon antanut tuttelia yleensä kerran päivässä lisäruokana, yleensä aamuyöstä. täytyy vaan imettää paljon ja juoda ykkös olutta niin kyllä se maidon määrä lisääntyy. mä oon kanssa pumpannut syöttöjen välillä sen mitä rinnassa on. ongelmana on se, että poika syö niin usein ettei välillä paljon pumppailemaan ehdi.

meillä oli eilen lopputarkastus. otsolla painoa tasan 4kg ja pituutta 55,7cm. kaikki oli kunnossa pojalla ja mulla.

mulla ei kanssa mahdu vielä kuin muutamat housut, lantio tosiaan on levennyt. kyllä se siitä lähtee kun pääsee omaan painoon ja jumppaan.
en paljon jaksa stressailla.

meillä on ristiäiset sunnuntaina. sinne ei tosiaan oo oikein mitään päälle pantavaa. kaikilla vaatteissa on vikana se ettei niissä voi imettää. mistä ootte löytäny hyviä imetyspaitoja?

teistähän joillain oli lapset syntyneet melkein peräkkäin. miten ootte jaksaneet? mikä on ollut vaikeinta? ollaan vaan mietitty vähän, että jos hankittaisiin otsolle sisko tai veli aika tiheeseen tahtiin. siis jos vaan onnistuu. voisin sitten olla kotona samaan putkeen molempien kanssa. vielä on vähän harkittava asiaa. haluisin vaan kuulla miten teillä on mennyt? että pitäiskö sittenkin odottaa...

minna ja otso 6vk1pv

Onnea kaikille uusille synnyttäneille. Koska nämä dementian oireet eivät ole hävinneet, en muista ketä olen onnitellut...

Mutta meillä menee todella ihanasti. Vauvan kotitarkastus oli eilen. Piano oli noussut reilussa viikossa n. 400g ja terkka punnitsi tytön kolmeen kertaan, kun ei ollut uskoa silmiään. Ei minusta syö erityisen tiheään, mutta maito on ilmeisesti rasvaista. Yöllä pitää mukavan pitkiä unipätkiä ja saadaan nukkua. kokemuksesta tiedän, että tilanteet muuttuu nopeaan, joten naytitaan tästä niin kauan kuin kestää.

nyt alkoi itku, lopetan.

Heippa!

Kävin lukemassa teidän ketjuanne ja kommentoin sen verran, että älkää ihmeessä antako vanhoja vaatteita pois vaikka eivät heti sovikaan. Kyllä se latio siitä ajan kanssa pienenee! Itse pähkäilin ihan samaa juttua, koska paino oli lähtölukemissa eikä housut siltikään sopineet, mutta kun sovittelin n. puolen vuoden päästä uudelleen niin kaskummaa, vetskari meni kiinni kaikissa housuissa!

Niin ja tietysti onnea kaikille tuoreille vanhemmille!

Taina+rv21+esikoinen 2v

17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, poika, 4040g, 52 cm

Hitaasti hyvä tulee eli vihdoin vähän tarkempaa tarinaa ehtisin kirjoittelemaan :) Tai katsotaan nyt kuinka kauan tätä hiljaisuutta kotona kestää..

Eli synnytyksestä lupasin kertoa. Supistukset alkoi ihan puskasta silloin maanantai-iltana kymmenen jälkeen. Olin vielä puoli tuntia aikaisemmin manannut äidilleni puhelimessa, että yli menee ja rankasti kun mitään merkkejä ei synnytyksestä ole ollut! Supistukset tuli heti alusta alkaen säännöllisinä 10 minuutin välein. Ei mitenkään erityisen kipeinä, mutta kuitenkin selvästi erilaisina kuin siihen asti. Koko yö meni sitten valvoessa, en pystynyt yhtään nukkumaan supistusten väleissä ja pikkuhiljaa ne vaan tiheni vaikka vielä aamuyöstäkin olin skeptinen, että näinköhän tästä päästään synnyttämään. Kuuden aikaan suihkun jälkeen herättelin sit miehen, että voisin kohta tarvita kuskia ja aamuseitsemältä lähdettiin ajamaan kohti Taysia. Silloin supisteli jo 5 minuutin välein ja ihan tehokkaan tuntuisesti -näin ainakin silloin kuvittelin :)

No, synnytysvastaanotossa pääsin sit heti käyrälle ja tutkittavaksi. Olin ihan puulla päähän lyöty kun kätilö ilmoitti, et olin sentin vasta auki ja kanavaakin jäljellä. Ehdin jo manata rankasti ja pelästyä, että mut lähetetään vielä kotiin odottelemaan vaikka olin jo ihan kohtuullisen kipeä siinä vaiheessa. Kätilö kuitenkin rauhoitteli, että yritetään nyt vaan vähän vauhdittaa hommaa kävelylenkillä ym. ja katsotaan muutaman tunnin päästä uudelleen. Takaisin tultua sain peräruiskeen ja Petidiniä kankkuun, jonka jälkeen vaan odoteltiin. Olin siinä vaiheessa jo niin väsynyt, että torkuin supistusten välit. Sellaisessa tokkurassa menikin muutama tunti ja kahden aikaan tsekattiin tilanne jälleen, jolloin paikat oli auennut neljään senttiin ja päästiin siirtymään synnytyssaliin.

Salin puolella uppouduin heti ilokaasun maailmaan ja vetelinkin sitä aika antaumuksellisesti seuraavat kolmisen tuntia. Sen verran pöhnään siitä tuli, että ajantaju hävisi kyllä totaalisesti ja elin vaan supistuksesta toiseen. Jossain vaiheessa sain sanottua kätilölle, että voitaisiinko alkaa ajattelemaan jotain puudutusta kun pää on niin sekaisin, etten muista koko synnytyksestä sillä menolla mitään. Epiduraalia olin ajatellut etukäteen, mutta se jäikin sitten kokonaan laittamatta ja sain sen sijaan kolme kertaa kohdunkaulan puudutuksen. Ensimmäisestä kerrasta oli eniten apua ja pystyin olemaan ehkä tunnin verran ilman ilokaasua, mutta jälkimmäiset tehosteannokset oli aika turhan tuntuisia. Näihin aikoihin sain oksitosiinitipankin vauhdittamaan loppuaukeamista.

Puoli ysin aikaan illalla kiskoin taas kaksin käsin ilokaasua ja supistukset tuntui jo tosi kovilta. Koko vuorokauden supistuskivut oli tuntuneet ihan alavatsalla ja lantion alueella, joten kätilö ehdotti ponnistusvaihetta ajatellen spinaalia. Mä suostuin siinä vaiheessa ihan mihin vaan, joten sellainen myös laitettiin ja kivut hävis samantien. Mukana lähti tosin myös tunto, ponnistusvoimat ja supistukset, joten ei tullut seuraavaan pariin tuntiin ponnistamisesta mitään. Siinä sitten vaan odoteltiin, et puudutus vähän alkais lähtemään ja oksitosiinimäärää lisättiin koko ajan supistusten takaisinhoukuttelemiseksi. Pikkuhiljaa päästiin tosi toimiin ja jonnekin yritin vaan puskea vaikka suunta olikin ihan hukassa. Kipua ei tuntunut tässäkään vaiheessa, joten aika helposti poika tuli maailmaan. Upea hetki se tosiaan oli kun vauvan sai ensimmäisen kerran rinnalle :) Kyllä itkettiin hetken aikaa kaikki kolme..!

Mutta nyt mun perääni itketään jälleen, joten tuun jatkamaan juttua jossain vaiheessa myöhemmin!

Hanne - kylläpäs sulla kesti se synnytys. Mutta lopputulos hyvä!

Joku kyseli imetyspaidoista. Itse olen tilöannut netistä ja ollut tyytyväinen. Carriwell-merkkisiä. Yhdeltä yksityiseltä ompelijalta tilaan mekkoa.

Kantoliinana käytän trikoliinaa. Vauvaa saa kantaa vain kehtoasennossa, kun on niin pieni. Kolmiviikkoisena saa laittaa pystyasentoon. Suosittelen! Hyviä ohjeita löytyy kantoliinakanava-sivustolta.

Minna: meillä isommilla lapsille ikäeroa reilu kaksi vuotta ja olen kokenut sen todella hyväksi. Nyt niistä on toisilleen seuraa ja isompi oli kuitenkin aika omatoiminen vauvan tullessa. Kaverin lapsilla on ikäeroa 1.5 vuotta ja tuntuu harmittelevan kun esikoinen joutui luopumaan vauvan roolistaan kovin pienenä. Mutta onhan sitä pienempiäkin ikäeroja ja varmaan voi mennä oikein mukavasti...

Mukavaa viikonloppua!

Niinpä, pitkä sessiohan se oli.. Mutta ei se näin jälkikäteen enää niin pitkältä ajalta edes tunnu. Kotona pärjäsin mielestäni vielä aika hyvin ja tosiaan sekä Petidin että ilokaasu vei sen verran tolkkua pois, että ei todellakaan tullut kelloa vilkuiltua. Mies sen sijaan sanoi päivän tuntuneen hyvin pitkältä kun meikäläisestäkään ei oikein juttuseuraksi ollut.. :)

Osastolla oltiin pojan kanssa sieltä ti-ke yöstä lauantaiaamuun asti vaikka henkilökunta olis ollut heittämässä mua jo perjantaina kotiinpäin. Halusin kuitenkin odottaa siihen asti, että maito oli kunnolla noussut ja tunsin oloni varmemmaksi syöttöjen kanssa. Muutenkin pojan paino tippui kolme ensimmäistä päivää ja vasta lauantain punnituksessa oltiin ekaa kertaa menossa ylöspäin. Nyt poika onkin kasvanut jo hurjasti sillä 2vkon kohdalla neuvolassa paino oli noussut jo parisataa grammaa yli syntymäpainon ja pituuttakin oli tullut 3 cm lisää! On tosin niin kova syömään, etten ihmettele ollenkaan, että tulostakin on tullut :)

Imetyspaidoista olisin mäkin kiinnostunut. Yhden lyhythihaisen olin ostanut jo raskausaikana valmiiksi ja tyytyväinen oon siihen ollut. H&M:ltä sen hankin ja olin vähän epäileväinen sen suhteen kun maksoi jotain 15euron luokkaa, mutta voin kyllä suositella parin viikon käyttökokemuksella. Mutta yhdellä paidalla ei vielä kovin pitkälle pötkitä eli lisää pitäisi hankkia. Imetysmekko kuulostaa hienolta ja imetysyöpaitakin voisi olla kova sana kunhan kelit tästä vähän viilenee.

Viikonloppuja munkin puolesta!

Huh, hetki omaa aikaa. Kaikki mun pojat (mies, poika ja koira) ovat untenmailla.

Meillä on alkanut taas luistaa hyvin. Oon nyt vaan sinnikkäästi imettänyt ja maidon määrä onkin kasvanut, mutta saa olla enemmänkin. On tuolla pojalla sen verran kova ruokahalu.

Ollaan tänään lähdössä mun vanhempien kanssa asuntomessuille ja huomenna ois sitten ristiäiset. Meillä onkin näitä pippaloita useat peräkkäin, kun meidän kummityttö (tuleva) kastetaan sitten ens sunnuntaina. On muuten Otsoa huimat 6pv nuorempi.

Kauhea vaateongelma vaivaa. Tuntuu ettei kaupoista löydy mitään kivoja juhlaan sopivia paitoja joissa vois imettää. Meillä on nyt nää parit ristiäiset ja sitten syyskuussa yhdet isot 40vee juhlat. Jos vaikka silloin jo menis vanhat suorat housutkin jalkakaan. =)

Nyt on alkanut meidän pojalta hymyjäkin vähän irrota ja sellaista "jokaltalua". On niin ihanaa kun alkaa kommunikoida enemmän.

Lähdempä tästä koti hommiin, kun vielä kerkeän.
Mukaavaa viikonloppua kaikille! =)

Minna ja Otso 6vk2pv

Täälläkin toivutaan rintatulehduksesta. Pari päivää meni 40 asteen ja ylikin kuumeessa. Nyt on kuume laskenut, mutta rinta on kyllä edelleen kipeänä. Saapa nähä, millon se paranee. Lääkekuuri on 10 päivän ja menossa on vasta 4. päivä, joten eiköhän se siitä. Mutta on kyllä tosi ikävä tauti, en ois uskonutkaan.

Onneksi tyttö syö myös tulehtuneesta rinnasta ihan hyvin, tosin kumin avulla, mutta en oo sitten kauheasti pumppaillut. Mulla on Ainun käsikäyttöinen pumppu ja musta se on aika surkea. Imetys vaan meinaa kyllä käydä kipeää, varsinkin aina alkuun, tosta tulehtuneesta rinnasta.

Mullakin alkoi jo hormonimyrskyt tasaantua ja itkut sitä myötä, mutta nyt oon ollu taas itkuinen tän sairastelun takia. Vetää heti mielen ihan maahan, kun joutuu makaan sängyssä kuumeessa. Nyt on sitten taas kunto romahtanut pohjalukemiin. Just kerkes aloittaa reippaat kävelylenkit yksikseen. Ei muuta kun alusta taas kunnon kohotus käyntiin.

Ai niin, siitä vauvojen ääntelystä. Mekin on oltu ihan ihmeissään, miten noin pienestä ihmisestä voi lähteä niin isoja ääniä ja mitä ihmeellisempiä. Tosiaan ärisee, murisee, välillä "tööttää kuin fasaani". Hassua. Meidän neitillä meinaa olla myös kovasti noita ilmavaivoja, joten ne äänet vielä siihen päälle :)

Eeva ja Samppu 3vk 2 pv

Pikakysely: Onko kokemusta hormonikierukasta? Mulle sanottiin raskausaikana, että voi asentaa kolme kuukautta synnytyksen jälkeen. Kuparia olen kokeillut, mutta tiputteli yli kolme kuukautta ja en halua sitä enää. Hormoni varmaan tiputtaa kauemmin?! Olen kuitenkin kuullut, että menkat voi jäädä kokonaan pois, mikä ei olisi ollenkaan hassumpaa.

Moi ja onnittelut kaikille vauvan saaneille, en muista nimiä..
Meillä mennyt ihan ok, mun antibioottikuurikin loppui onneksi perjantaina.. Nyt on neiti vaan alkanu puklailemaan tosi kovasti ja viime viikolla tuli pari oksennustakin ja käytin lääkärissä, mutta sepä oli aika lailla turha reissu..
Nyt on sitten kakka tytöllä kovalla.. Ähisee ja puhisee naama punaisena, mutta mitään ei tule. Lauantai-iltana taisi alkaa ähinät. Eilen sitten sai pari kertaa kakattua ja aamulla ähinä taas jatkui. Heräsin jo ennen viittä, kun tyttö unissaan punnersi ja sitten vasta seitsemältä heräsi syömään.. Muuten on sitten tosi väsynyt, varmaan väsyttää tuo kakan punnaaminen niin paljon. Soitin jo neuvolaan et mitä tehdä, niin käskivät jumppaamaan tytön jalkoja ja hieromaan jalkapohjia ja mittaamaan lämpöä. Jos ei nämä auta, niin sitten apteekista mallasuutetta.. Voisinkohan omalla ruokavaliollani vaikuttaa asiaan...? Tympii nämä pienen vaivat, muuten tosi ihana ja kiltti vauva niin sitten nämä vaivat itkettää.
Mutta vähän on koettu onnistumisen iloakin.. eilen suostui eka kerran imemään ilman rintakumia :) ja tänään myös, toisesta rinnasta ei oikein vielä saa otetta, mutta hyvä että jo edes toisesta onnistuu.
Ylihuomenna meille tulee neuvolantäti käymään, saas nähdä miten on paino noussut.. ainakin posket on kovasti pyöristyneet.
Kovasti jo odotetaan hymyä, ääniä neiti kyllä on jo vähän alkanut päästelemään, ja kovasti öristään täälläkin, isin kanssa meitä naurattaa kun noin pienestä typykästä lähtee niin miehisiä ääniä..
Mutta nyt menen kattoon vieläkö siellä nukutaan!

Nitta ja tytön tyllerö 4vkoa

Onnea kaikille uusille äideille!

Meillä oli tänään neuvola, painoa 4690 g ja pituutta 55,2 cm. Kahdessa ja puolessa viikossa painoa tullut lisää 930 g ja pituutta 3,7 cm. Syntymäpainoon ja -pituuteen tullut lisää 1880 g ja 7,2 cm. Hurjaa vauhtia kasvaa meidän poika. Kätilöt sanoivat synnytyksen jälkeen, että istukka oli varmaan toiminut huonosti (kun oli niin pieni), joten kai Lassi nyt ottaa takaisin kaiken sen, mikä jäi odotusaikana ottamatta.

Yöunista sitten..Kateellisena luen teidän vauvoista, jotka nukkuu läpi yön tai pärjää yhdellä yösyötöllä. Meillä heräillään keskimäärin kolmen tunnin välein. Yhä useampana yönä tulee noita kolmen tunnin pätkiä, kun aikaisemmin heräiltiin 1½-2 tunnin välein.

Myös mulla lantio on levinnyt, housut ja hameet tekee tiukkaa ja osa ei mene ollenkaan kiinni (tai ei saa edes päälle). Paino on ihannepainossa pysynyt, pelkäsin nimittäin, että se tippuu liikaa.

Lassilla on ollut sammasta, sitä olen hoitanyt Vischyllä (joku neuvoi tämän mulle) ja äitini tuo mulle puolukkamehua. Hyvin on tuo Vischy auttanut, poskissa vielä vähän sammassa, mutta sitä hoidan sitten sillä puolukalla.

Huomenna tulee pappi käymään meillä täällä kotona ja käydään läpi kaikki ristiäisiin liittyvät asiat. Tosi mukavalta kuulosti puhelimessa. Ristiäiset onkin sitten ensi sunnuntaina (13.8). Me pidetään juhlat vain lähimpien kesken ja silti vieraita tulee yhteensä 51. Molemmilla on tosi isot suvut.

Jotain piti vielä kirjoittaa, mutta taas vaihteeksi on niin väsynyt olo, ettei ajatukset oikein kulje. Sisko tulee tänään auttamaan, niin saan siivottua kodin kunnolla. Se ei ole niin helppoa pienen vauvan kanssa, muutkin on varmaan huomanneet sen :).

Saara ja Lassi (5 vko 5 pvä)

Mitenkä sen sammaksen erottaa että osaa alkaa hoitaa jos sitä on? Meillä ainakin vauvalla kieli maidosta valkoinen koko ajan, vai onko se sitä sammasta?

Heips! Tosi rentouttavaa lueskella täältä kuinka muilla on mennyt. Hiukan on tullut täällä neljän seinän sisällä orpo olo kun mieskin palasi takaisin töihin. Meilläkin poika on viimeaikoina herännyt 2-3 h välein öisin ja nyt kun miehellä aamuisin töihin lähtö olen yrittänyt noista yösyötöistä selvitä itsekseni. Olo on kyllä aika-ajoin todella väsynyt. En ole päivisin kuitenkaan malttanut nukkua, kun tuntuu että muuten kaatuu huusholli päälle ja itselleenkin haluaisi antaa hiukan aikaa. Kuinka kauan teillä vauvat imevät kerrallaan yhtä rintaa/kaikenkaikkiaan syövät? Itselläni hiukan hukassa tuo rinnan anto..eli olen nyt aina nälän yllättäessä tarjonnut rintaa siihen asti kuin poika on jaksanut imeä..ei kuitenkaan yleensä rupea vielä tämän jälkeen nukkumaan vaan jatkaa kiukuttelua. Tähän olen päälle antanut tuttelia n. 100ml->, jonka jälkeen uni on taas maittanut. Maitoa olen syöttöjen välissä pumpannut kerran tai kaksi saadakseni sen seuraavan satasen kasaan, mutta jostain syystä maitoa tulee mielestäni huononlaisesti..eli vinkkejä otetaan vastaan maidon parempaan nousuun?? Minkäs kokoisia vaatteita teillä on nyt vauvalla käytössä? Täällä siirryttiin nyt kokoon 56cm, ihmeen paljon on noissakin heitoja kun jotkut 62cm on jo tiukkoja ja parit 50cm:set menevät vielä nippanappa. Kastetilaisuuden sain varattua vasta lokakuun loppuun kun sitä ennen ei löytynyt samaan aikaan pappia ja kirkkoa vapaana..Saa nähdä mahtuuko poika silloin enään kastemekkoonsa. Sääli jos ei mahdu sillä itseni on kastettu samassa. Nimenkin jo kerroimme kaikille kun alkoi tuntua hölmöltä noin pitkälle kutsua poikaa vain vauvaksi. No eiköhän tässä taas höpinöitä tällepäivälle, koittakaahan jaksella pikkuisten kanssa!!