HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

En olekaan täällä vissiin pariin viikkoon käynyt. Aika menee niin lentämällä nykyisin... Ja poika on saanut nimen: Iiro. Parhaillaan nukkuu sylissä =) "Pieni" apinan poikanen :) Varmaan siis suurin tällä palstalla. 6 vko neuvolassa 7165 g ja 61,5 cm. Turvakaukalo painaa aivan saakelisti, jos pitää yhtään pitempään kantaa. Kantorepussa ollut silloin tällöin, mutta on niin pitkä, että päätä on tuettava kuitenkin (reppu tuntuu liian matalalta). Kantoliinassa viihtyy huonommin, kehtosidonnassa ei oikeastaan ollenkaan ja ristisidontakin tuntuu hänestä liian ahdistavalta vaikka muuten viihtyy sylissä jos jonkinlaisella mutkalla.

Hannekohan oli jättäny D-vitamiinin pois? Onko auttanut aamuyön ähinään? Meillä samaa vaivaa. Viiden kuuden aamusta aikaan alkaa ähinä. Silmät on kiinni, mutta myhkyää ja ähisee. Käden laskeminen pyllyn päälle auttaa hetkeksi (jos nukkuu vieressä). 7:ltä on monesti noustava ylös.

Mites muuten muut imettäjät annatte Cuplatonin ja Rela-tipat? Nehän pitäis sekoittaa nesteeseen? Itse olen tiputtanut tipat suoraan suuhun ja imettänyt heti perään. Mietin vain, että onkohan se ok. Ei jaksaisi pullojen ja keittämisen kanssa välmätä, jos ei ole pakko.

Mulla on paino tippunut jo nelisen kiloa alle lähtöpainon (ennen raskautta olleen painon siis). Silti mutustan koko ajan... Kai tuo iso poika sitten vaatii veronsa, ei tosin haittaa mua yhtään. Maailman helpoin laihdutus =) Kun vain pysyiskin paino tässä sitten kun lopettaa imetyksen. Vatsaa on kyllä enemmän kuin ennen, mutta toisaalta reidet ja takapuoli kaventuneet. Nyt sais kyllä aloittaa jumpankin, kun jälkitarkastus on tehty. Ja tehdään kyllä sektiopotilaillekin sisätutkimus.

Nukkuuko muiden vauvat paljon? Itsestä tuntuu että Iiro nukkuu paljon. On tunnin kaksi hereillä ja nukkuu taas 1-3 tuntia pitkin päivää. Yöt nukkuu noin klo 22-7 ja herää 2-3 kertaa syömään sillä välillä. Hyvähän se on että nukkuu, mutta nukkuuko jo epänormaalin paljon...

Salli ja Iiro 7 vko 2 pv

Kyllä meilläkin nukutaan melkopaljon. tunnin tai puolitoista saattaa olla hereillä ja sit väsy iskee. nukkuu päivällä sellaisia tunnista kolmeen tuntiin kestäviä unia. yällä meidänkin neiti alkaa siinä neljän paikkeills unissansa möngertää. ei siis itke vaan ähkii ja röhisee ja ähisee. välillä nousen rauhoittelemaan, mutta muutamana yönä olen vain odotellut hetken ja tyttö on ihan itsestään rauhoittunut. olisiko vain ilmaa tai jotain muuta pikku vaivaa joka saa unissansa ähisemään.
miehellä vielä ensi viikko lomaa ja sitten jään tänne arkiaskareisiin näiden kolmen kanssa. varsinkin miehen iltavuorojen aikaan voi olla aika rankkaa. uutenkin meillä isommat kaksi harrastavat joten neljänä päivänä viikossa sitten harrastuksiin viemistä vauva mukana...
Harrastuksista tuli mieleen että ilmoitin meidän neidon vauva uintiin.Marraskuussa sitten päästään aloittamaan!

Inari nukkuu kans todella paljon. Kokolailla samalla tavalla kuin Iiro.

Pinjalla tuntuu olevan samantapaiset kuviot kuin minulla. Mies palaa ensi torstaina töihin ja jään yksinn kuskaan isompia kouluun ja toista kerhoon ja muskariin. Melkosta vipinää. Varsinkin kun ekaluokkalainen esikoinenon melko känkkis. Nytkin mies sai aamulla pukea sukat ja pitrkähihaisen väkisin. Voin vain kuvitella että naapurissa asti raikuu, kun yritän saada kolme ajoissa ulos ja iso alkaa ton vouhotuksen. Ehkä se koulunaloutus on aika stressaavaa...

Me on uskaltauduttu jo aloittamaan sukupuolielämä ja sujuu jo ihan miellyttävästi. Ekat yhdynnät kyllä oli aika pelottavia, kuten muidenkin synnytysten jälkeen. Mutta mukava palata taas vaimonkin rooliin, kun tuo osa elämä jää viiimeisillä raskausviikoilla kokonaan.

Minulla on salikortti "hyllyllä" ja harrastan tällä hetkellä vain pitkiä kävelyjä. Ja täällä netissä surffailua ; )

Kirsi.73

Ihanan pitkiä pätkiä teidän vauvat nukkuu, meidän on vieläkin vähän huono päiväunien näkijä, mutta parempaan suuntaan siinäkin asiassa on menty. Yöunissa ei sen sijaan mitään valittamista: viime yönäkin pisin pätkä oli 5 tuntia unta, mikä alkaa olemaan jo sitä luokkaa, että mulla rinnat valuu yli äyräidensä ja kastelen joka paikan ;) -eikä auta vaikka on kahdet liivinsuojukset päällekäin.. Mutta pieni haittahan tuo on kun kuitenkin saa nukkua!

Joo, meillä on d-vitamiini edelleen tauolla vaikka ajattelin kyllä pikkuhiljaa taas sitä aloitella. Tällä kertaa kuitenkin lähden liikkeelle pienemmällä päiväannoksella vastetta kuulostellen. Alan olemaan kyllä sitä mieltä, että pojan mahavaivat on pitkälti "pelkkiä" ilmavaivoja eikä esim. d-tipoilla ole välttämättä asian kanssa mitään tekemistä. Poitsu syö aika nopeasti ja hotkimalla koska multa tulee maitoa aina aluksi suhteellisen vauhdikkaasti. Muutenkin ilmaa tuntuu kiertävän mahassa ja suolistossa vaikka röyhtäytän joka syötön jälkeen. Välillä röyhtäytyksiä tulee vielä pitkänkin ajan kuluttua syömisestä kesken unienkin. Kuitenkin, Rela-tippoja ollaan kokeiltu reilu viikko, mutten tiedä onko niistä ollut sanottavampaa hyötyä.

Cuplatonit aloitin kans reilu viikko sitten neuvolan suosituksesta iltapainotteisella annostuksella koska meillä mahavaivat ajoittuvat aina aamuun/aamuyöhön. Koin Cuplatonin käytön vaan aika hankalaksi koska poika voi olla vuorokaudessa tissillä 10-20 kertaa ja joka syötön yhteydessä pitäisi antaa tippoja. Mä siis annoin vaan niitä vaan iltaisin joten tehokin taisi olla vähän sitä sun tätä. Kokeiltiin kyllä toissailtana olla ilman Cuplatonia ja seuraava aamuyö oli aika konserttia joten ihan turha aine se ei voinut olla. Eilen vaihdoin kuitenkin Disflatyliin koska helpompi käyttää (10-15 tippaa 2-3 kertaa/vrk) joten katsotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi kun pystytään noudattamaan käyttöohjettakin oikein.. Ainakaan nyt yöllä ei itketty lainkaan vaan jäi taas ähellyksen ja puhisemisen tasolle. Kaikki tipat oon muuten sekoittanut lusikassa pieneen maitomäärään ja taiteillut siitä suuhun, Cuplatonit puristelin muutaman kerran laiskuuksissani suoraan suuhunkin..

Mun raskauskiloja on vielä jäljellä noin viisi. Viikko synnytyksestä paino oli pudonnut 12 kiloa, mutta sen jälkeen vauhti on puolisen kiloa per kuukausi :) Mä kyllä herkuttelen enemmän kuin laki sallii eli varmasti kilot putoisi nopeamminkin, mutta tuntuu, että karkit, jäätelö ym. on välttämättömiä iltaisin rentoutumiseen -ja kun ne on vielä niin hyviäkin.. ;)) No, viikonlopun ristiäisten jälkeen ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa syödä vähän järkevämmin. On muuten hauska alkaa kutsumaan vihdoin täälläkin poikaa omalla nimellään. Tähän asti nimi on pysynyt visusti salassa, mutta kyllä niin monta kertaa oon jo ollut lipsauttaa sen esim. mummolassa, että helpottaa kun voidaan se viimein julkistaa. Oon kai aika vanhanaikainen kun pidän näin tiukkaa linjaa..

Mun jälkitarkastus on vasta kahden viikon päästä, mikä on kyllä ihan hyväkin sillä jälkivuotokin vetelee vielä viimeisiään. Toivottavasti ensimmäisiä kuukautisia saa sentään vielä odottaa koska pikkuhiljaa menee jo hermo tähän jatkuvaan ja jatkuvaan siderumbaan. Kai se silti joskus loppuu..

Hanne & poikanen 6 vkoa

Moon ylihysteerinen äiti, välillä tää huoli alkaa jopa masentaa..
Pelkään että vauva tukehtuu tm. '
Myös tajusin juuri, että olen ottanut koko raskausajan liikaa d-vitamiinia, sillä söin multitabs special 2+, ja jotain kalkki+d-vitamiinivalmistetta+ jotain kalaöljykapselia jossa oli d-vitamiinia, nyt mietin onkohan tuon lapsen elimet ihan kalkkeutuneet, istukka oli meinaa oli hieman kalkkeutunut. Lisäksi tiputtelin vahingossa yliannoksen d-vitamiinia tytön suuhun yksi päivä ja noista johtuen aion pitää pitkää taukoa noista :(.

Tänään on neuvolalääkäri, niin kirjoitan sitten miten meni!

Liuku ja Nelli 6vko+1pvä

Terve!
Meidän 6 vk ja jälkitarkastus on sitten takanapäin. Hyvin meni. Tyttö on kasvanut kivasti, paino 5200 g (3940g) ja pituus 58 cm (50). Mullakin oli kaikki kunnossa, lääkäri naureskeli ja totes, että uutta putkeen vaan : ) Ehkäpä tässä kuitenkin vielä odotellaan. Ehkäpä koko loppuelämä, saa nähdä. Oon aina ajatellut, että teen vaan yhden ja kun ikääkin on tämän verran (34) niin vähän mietityttää, että josko tuota toista... aika näyttää. Onneks on tämä yks ihanainen nainen joka saa sunnuntaina nimen. Mekään ei olla kerrottu nimeä kenellekään, ja on kyllä välillä ollut tosi vaikeita tilanteita kun on meinannut lipsahtaa.

Ootteko koukuttuneet Big Brotheriin? Minä ostin kaapeli 24/7. Se on päällä melkein koko ajan ja tyttökin on varmaan jo tottunut meidän "toiseen perheeseen". Meinaa mulle kaikki vähän naureskella, mutta ajattelin, että nyt kun on kotona, niin ompahan se ihan sama onko tuo päällä vai radio...

Ai joo ja vielä niistä raskauskiloista. Oon laihtunu 25 kg tasan sairaalan viimeisestä mittauksesta. Se on 5 kg vähemmän enemmän ku mitä painoin ennen raskautta. Hyvä niin, on tätä ylimääräistä sen verran paljon. Itekseni olen vaan huokaillu, että kyllä se raskausmyrkytys turvotti.. Ihaninta on ollu käyttää farkkuja :)

Voikaatten hyvin!

Assari ja Justiina 7 vk + 1 pv

Mulla ei oo lantio pienentynyt tarpeeksi, niin en ole löytänyt istuvia farkkuja, lantiosta sais olla koko 40, mutta pepun ja reisien kohdalta koko 40 roikkuu :p.

Tultiin vähän aika sitten tytön kanssa neuvolasta ja lääkäristä. Olin aika lailla pettynyt kun ei ollutkaan oma vanha tuttu neuvolatäti paikalla. Niinpä jäi sitten kaikki mieltä askarruttavat kysymyksetkin kysymättä.
Tyttö oli vähän vajaa 57cm pitkä ja 4700g+ painava.

Kiva kuulla, että muidenkin vaavit nukkuu paljon =) Meillä tulee muuten myös röyhtäisyjä toisinaan vielä pitkänkin ajan päästä ja puklailusta on tullut viime viikkojen ongelma. Aina saa olla rätti harteilla ja silti menee molempien paidoille päivittäin. Monesti pulauttaa jo ennen kuin ehdin nostaa rinnalta ylös, vaikka yritän vähän jo kohottaa pääpuolesta siksi aikaa kun värkkää liiviä kiinni.

Meillä katsotaan subin Big brother (ei 24/7). Viime vuonna jäätiin koukkuun ja sama tuntuu jatkuvan (isäntä istuu tv:n ääressä parasta aikaa). Silloin oli raskauspahoinvointi pahimmillaan (ja pahinta juuri iltaisin). Siitäpä jäi sitten ellotus subin mainospimputusta ja viime vuoden BB-tunnaria kohtaan... Onneksi ne on tunnarin vaihtaneet tälle vuodelle :)

Mulla on aivan hauikset (ne vähäiset) kipeinä pojan kantamisesta. Eilen taisin naputella koneella poika sylissä ja toinen käsi siis kannatteli aika pitkään pienessä jännityksessä. Mutta tietääpä tehneensä jotain...

Salli ja Iiro 7 vk+ 3 pv

Heissan!

Meilläkin näyttää Otson unijaksothieman pidenneen ja hyvä niin. Aloinkin olla jo aivan poikki.

Meillä oli kanssa tuota aamuitkua, siinä 5 maissa. Neuvolassa täti käski jättää tuoreen ruisleivän ja persikat/nektariini pois. Olin syönyt näitä jonkinverran. Itkut loppuivat. Oliskohan ollut noi nektariinit. Ovat kuulemma todella pahoja vauvan massulle, samoin omena ja päärynä.

Eilen aloitettiin synnyttäneidenjumppa. siis äidit jumppaa ja vauvat seuraa sen minkä jaksaa. Välillä syötellään ja hyssytellään tarpeen mukaan.Oli todella mukavaa ja paikat hellänä. Tunnin jälkeen on jätetty tunti jutustelu, vaipanvaihto yms. aikaa. Toivottavasti saadaan jotain vauvatuttuja.

Meilläkin on toi sukupuolielämä alkanut luistaa todella mukavasti. Sitä ei ollutkaan koko raskausaikana (en tiedä miksi), kumpaakaan ei vain huvittanut aamupahoinvointejen jälkeen. Heti pojan syntymän jälkeen (3vk) seksi tuntui aivan taivaalliselta. Jotenkin sitä on taas rakastunut tuohon omaan mieheen, eikä enää mieti omaa ulkomuotoaan. Olenhan saanut aikaan tuon ihanan palleron. =) No niin se siitä.

Nyt lähdenkin sitten taas ajelemaan. Kolmas ajotunti tällä viikolla. Toivottavasti menee hyvin.

Hyvää viikonloppua kaikille.

Minna ja Otso 2kk 10pv

Mäkin tota BigBrotheria tuijotan. Tekis mieli netti tv:stäkin katsoa mut katotaan nyt viitsinkö maksaa... Mulla ihan sama kun Sallilla että viime vuonna tosi pahana oli pahoinvointi ja vaan katselin telkkaria ja se subin tunnari ja ne oranssit kuvat sai olon vielä karmeemmaksi...
Meilläkin pitäs kait aloitella tota sukupuolielämää, mies ainakin jo toivoisi. On kyllä jaksanut tosi hyvin odotella kun mua ei kans koko raskausaikana kiinnostanut oikeestaan yhtään. Mut mua jotenkin jännittää tosi paljon. Enkä edes osaa eritellä mikä jännittää.Mulla vasta jälkitarkastus 12.9 enkä kyllä sinne asti aio odottaa.

Heippa kaikille!
Todella vauhdilla menee aika. Meille syntyi siis 2.8. suloinen tyttö, painoa 2930g ja pit. 47cm. Me ollaan siis elokuisia, mutta pysytään täällä heinäkuisten joukossa. Synnytys meni nopeasti ei ehditty kauaa olla sairaalassa kun tyttö jo syntyi. Kipu oli supistuksissa kauhea, mutta onneksi sitä ei kestänyt kauaa. Mitään en ehtinyt saamaan supistuksien helpottamiseksi, kuin ilokaasua, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Ponnistusvaihe olikin jo helpotus ja päätin että ei tässä kauaa ponnistella, että se ulos sieltä saadaan.

Nyt tyttö on jo kuukauden ja täällä kotona on mennyt toistaiseksi hyvin. Nukkuu yössä 4-7h pätkiä ja päivällä joskus herättelen että ei nuku liikaa, että nukkuis yöllä. Joskus taas ei päivällä nuku millään kuin muutaman puol-tunnin. Imettäminen sujuu hyvin, mutta maito ei tahdo riittää joten lisämaitoa joudun antamaan. Isäkin on hoitanut tyttöä tosi hyvin ja on aivan mahtavaa nähdä miten haltioissaan mies on tytöstä.

Paljon onnea vielä kaikille ja yritän käydä välillä kirjoittelemassa kuulumisia mikäli "kiireiltäni" ehdin.

Mimmu

Onnea sinulle Mimmu ja perheellesi. Muistelen, että sinulla taisi mennä reilusti yli ja roikuit ihan viimeisenä tuolla odotuspuolella? Lisään sinut ja vauvasi listaan!

Minä olen miettinyt tätä listaa. Itse olen ajatellut, että olisi kiva tietää monesko lapsi on perheessä ja ehkäpä listassa voisi olla vauvan nimikin tai "lemppari" (jos ei oikeaa halua ilmoittaa. Hahmottais vaan paremmin ehkä meidät (ainakin minusta). Onko kenelläkään mielipidettä, vai halutaanko jatkaa näin?

Inari nukahti sitteriin. On ollut kovin limainen ja on ahkerasti imuroitu nenää niistäjällä. Se on oikein hyödyllistä, mutta aika vastenmielistä Onneksi mies on siihen erikoistunut... kuten myös vaipanvaihtoon.

Kirsi.73 ja Inari (tasan 6 viikkoa)

Heissan!

Kyllä tosiaan aika vierii. Otso on kohta 2,5kk ja kehittyy koko ajan valtavaa vauhtia.

Kuulostaa Kirsi hyvältä tuo sinun ideasi. Mitenkä tuo uusi ketju sitten aloitettaisiin?

Otso on ollut aika paljon isin kanssa, sekä myös hoidossa mummin ja ukin tai mummon luona kun olen käynyt autokoulussa. Hiukan tunnen syyllisyttä kun jätän nyt niin usein pikkuiseni hoitoon. Onneksi tämä on kohta ohi. Viimeinen teoria on ensi viikolla ja sitten teoriakokeeseen. Toivotaa että se menee ekalla läpi. =)

Otso on alkanut viimeaikoina venyttää yöunen pituutta. Yleensä eka pätkä on n.5-6h ja toinen 2,5h. Poikkeuksena tietysti massukipu tai kakat keskellä yötä.

Muutenkin kehitys on aivan hämmästyttävää. Puuhamatto on meillä kovasti käytössä ja kaikkea touhua Otso seuraa innolla. Näkipä eilen ensimäistä kertaa helikopterinkin, kun Mediheli laskeutui meidän pihaan.

Nytpä taidan mennä nukkumaan, kun näyttää Otsokin olevan jo aivan untenmailla.

Minna ja Otso, kohta 2,5kk

HEINÄMAMMAT 2006
19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm, Otso Hermanni, ensimmäinen lapsi
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, tyttö, 3090g, 48cm
11.7. Satu, tyttö, 4050 g, 51 cm