HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pinja - tytöllä alkoi koulu jo tänään ja oli innoissaan. Kaksi luokan tyttöä erosi vanhemmistaan itkun kanssa, mutta olivat kuulemma rauhoittuneet. Meidän tytöllä meni mukavasti ja odottaa jo huomista. Illallakin sai unen hyvin, mutta osa eskarikavereista oli kuulemma nukkunut vanhempien kans yön, ku jännitti niin.

Nitta - vauva imee kerralla ehkä noin vartin, mutta välillä on rinnalla aika tiuhaa, ku on ainakin tissi suussa huutamatta ; ) Illat itkee aika paljon, muuten ihan rauhallinen ja yöt nukkuu kuin oppikirjasta. Minä liikun lähinnä hameissa ja trikoissa. Ei puhettakaan, että housuihin mahtuisi ja vihkisormuskaan ei mahdu enää. Puntarilla en ole vielä käynyt, raskauskiloja tuli 13, joten iso osa on varmaan vielä tallella. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että imetys on hyvä laihdutuskeino.

Pitääkö joku muu nimiäiset vaaville, vai olemmeko ainoita pakanoita?

Heippa! En ole paljon koneelle ehtinyt viime aikoina.. Oon varmaan ollut huonosti valmistautunut vauvan syntymään kun mut on yllättänyt kuinka kiinni vauvassa on kaiket päivät. Tuntuu, et mitään ei ehdi tekemään kun poika nukkuu päivisin vaan pari puolen tunnin jaksoa. Hieman kateellisena luenkin teidän supernukkujistanne :) Yölläkin pisin unijakso on ollut reilu kolme tuntia sen jälkeen kun ollaan illasta pumpattu poika täyteen Tuttelia..

Tämän aasinsillan kautta pääsenkin toiseen mua rassaavaan juttuun eli tuntuu, ettei mun maito riitä millään meidän hurjasti kasvavalle nuorelle miehelle. Välillä on parempia päiviä, mutta esim. tänään ruokailu on ollut yhtä taistelua koko päivän. Poika itkee nälkäänsä vähän väliä ja on tissillä jatkuvasti jolloin maitoa ei ehdi kertyä riittävästi vaan ollaan mukavassa kierteessä.. Rinnanpäät on kans tosi kipeät jatkuvasta imuttelusta kun vauva irrottaa otteensa useasti huutaessaan tyhjällä tissillä. Tähän mun valitustarinaani olis tietty yksinkertainen ratkaisu siirtyä korvikkeille, mutta koska kovasti haluaisin olla vielä itsepäinen ja yrittää täysimettää niin keksisikö kukaan mitään muuta tilannetta helpottavaa keinoa..?!

Heissan!

Pitkä tauko mullakin viime kerrasta. Oon ehtinyt vain lueskella.
Meillä poika nukkuu yössä pisimmän pätkän klo.11-> noin 3-5h. Nukkumaan tosiaan mennään yleensä aina samaan aikaan. Päivällä Otso nukkuu yleensä yhdet pitkät päikkärin n.1-3,5h ja sitten yhdet lyhyemmät. Nää päikkärit on tullut meillä kuvioihin ihan parin viikon sisällä. Aikaisemmin ei nukuttu kuin yöllä.Nyt huomaa, että Otso on paljon iloisempi kuin ennen.

Hanne: Meillä sama ongelma. Maito ei riitä illan supertankkaukseen. Viiden tunnin imetyksen jälkeen luovutin ja annoin tuttelia. Poika joi 60ml, eli oli todella nälissään. Päivällä maito kyllä riittää. Saa nähdä miten tänään käy. Oon imettänyt viimeiset kolme päivää aivan jatkuvasti kun Otso on hereillä. Nyt tissit tuntuu paljon isommilta, oisko maidon määrä kasvanut. Tiheä imetys lisää maidon määrää, mutta alkuhätään (parina eka päivänä) voi musta aivan hyvin antaa lisämaitoa jos vauva sitä tarvitsee. Ei imetystä tarvii kokonaan lopettaa vaikka välillä joutuis tuttelia antamaankin.

Kikkoja maidon lisäykseenon ainakin olut. Ite juon 2 pulloa ykkösolutta päivässä. Samoin manteleiden sanotaan lisäävän maidon määrää.

Jos rinnan päät on kipeet kannattaa kokeilla apteekista saatavaa rasvaa, joka on tarkoitettu just imettäville. Oiskohan nimi ollut lanoliini?

Tänään oli eka autokoulu kerta. Tuntui ihanalta päästä yksin tekemään jotain aivan muuta. Olo on todella energinen. Ikävää oli että Otso oli huutanut melkein koko ajan kun olin tunneilla. Huomenna toivottavasti parempi onni. =)

Huomenna myös neuvola, kirjoittelen sitten lisää. Ekaa kertaa oma neuvolatäti, jippii.

Minna ja Otso 7vk 4pv

Hei Hanne,

Minnan tarkoittama voide on nimeltään Lansinoh, ja se sisältää puhdistettua lampaanrasvaa eli lanoliinia, jota laitetaan rintoihin jokaisen syötön jälkeen, eikä sitä tarvitse poistaa ennen seuraavaa syöttöä. Itse käytin tätä n.2-3 viikkoa synnytyksen jälkeen, eikä siitä ollut minulle apua, vaan rinnat eivät menneet kiinni (mutta olen kuulemma hieman poikkeava tapaus tämän suhteen, yleensä ne menevät kuulemma).Bepanthen-voide on toinen, jota ihmiset käyttää.
Mulla siis toiseen rintaa kehittyi 1/3 nänninsuuruinen "kraatteri" kun rupi lähti aukosta aina jokaisella imetyksellä.Kokeilin myös pitää maidonkerääjiä rinnoissa (ohje neuvolasta), jotta nännit eivät olisi hankautuneet paitaan, mutta tuntui, että nännit pysyivät liian kosteina eivätkä parantuneet. Rintoihin mahdollisesti osittain maidonkerääjien takia kehittyi tiehyttukos, ja avonaiseen rintaan kehittyi rintatulehdus ja jouduin antibioottikuurille. Naistenklinikalta sain ohjeen rauhoittaa avonaisen rinnan imetykseltä (jotta nänni viimeinkin paranisi, eikä avonainen haava ylläpitäisi tulehdusta rinnassa), ja se piti tyhjentää pumpulla usein ja ihan tyhjäksi tulehduksen takia. Lopulta kevyet suihkuttelut 1-2 kertaa päivässä lämpimällä vedellä avonaiseen nänniin auttoivat, suihkun jälkeen laitoin nänniin Ceridal ihoöljyä, sekä palan vihreää Sorbact-haavaverkkoa (sain terkkarilta, voi saada myös apteekista) jottei nänni tarttuisi kiinni liivinsuojaan vaan saisi parantua rauhassa. Liivinsuojina parhaimpana toimi Ainut, muut oli p:stä.
Lopulta siis nännit multakin parani (n.2 viikossa), mutta kaiken kauhun ja kivun jälkeen mun imetys meni mönkään, ja lopetin sen sitten kokonaan.
Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt imettää lyhyempiä aikoja kustakin rinnasta ( imetin jopa 30-40 min/rinta, niin kauan kuin lapsi halusi), eli 10-15 min, ja sen jälkeen antaa pullosta lisämaitoa, niin mun rinnat olis ehkä kestäneet. Mulla on tosi pehmeä iho, sähköpumppu muun muassa hiersi nännipihaan hiertymiä... jälkeenpäin ajatellen olis myös pitänyt tiheän imetyksen vaiheessa käyttää vaan suosiolla edes välillä rintakumeja, jotta nännit olis päässeet lepäämään, niin olisin ehkä pystynyt pitämään yllä edes osittaisen imetyksen, mihin nyt olisin ihan tyytyväinen. Jos siis et ole kokeillut rintakumeja, niin kokeile niitä välillä. Ja ehkä pumppaaminen voisi välillä antaa levon rinnoillesi. Ja imetysguruthan puhuvat oikeasta imetysotteesta ratkaisuna kaikkiin imetysongelmiin:) Itse kyttäsin otetta paljon alussa ja tarkistutin sitä synnytyssairaalassa hoitajilta vähän väliä, mutta silti nännit aukesivat. Jotkut hyötyvät myös ilmakylvyistä, mutta musta niitä oli vaikea pitää kun oli kiire muutenkin, ja rinnoista valui maitoa joka paikkaan. Juttelin myös imetystukihenkilön kanssa ongelmistani (kts. imetyksen tuki -nettisivut, sieltä löytyy päivystysnumero), ja hyödyllistä olisi ollut tavata paikallinen imetystukihenkilö jotta imetys olisi voinut jatkua. Imetyksen lopettaminen oli mulle tosi tosi vaikea juttu, en olis ikinä arvannut kuinka vaikeaa se olisi henkisesti. Monet itkut on tullut itkettyä sen takia, ja vieläkin välillä suren sitä.
Tsemppiä sinulle!!

Anu ja tyttö 5 vko 2 pv

Kiitos paljon Minnalle ja Anulle tuesta!

Tänään on onneksi ollut helpompi päivä kuin eilen: poika on nukkunut jopa pitkät päiväunet, mikä tekee äidillekin ihmeitä.. :) Imettäminen on edelleen ollut menestykseltään vaihtelevaa eli yö- ja päiväsyötöt menee yleensä ihan hyvin, mutta illan supertankkaukseen mun maitomääräni ei riitä. Yleisesti ottaen oon yrittänyt toteuttaa kaikkia mahdollisia keinoja maitomäärän kasvattamiseen mitä vaan olen jostain lukenut -paitsi olutta en kyllä saa juotua.. :)) Mutta yritän jatkossa ottaa asian kanssa rennommin sillä viime aikoina oon saanut kerättyä yön ja päivän aikana maitoa sen verran talteen, ettei välttämättä korviketta ole tarvinnut lainkaan iltasyötön yhteydessä.

Rinnanpäät on edelleen kipeät vaikka oon yrittänyt eilen ja tänään huolehtia niistä paremmin. Ilmakylvyt on mustakin jotenkin hankalia toteuttaa ainakaan riittävän pitkinä aikoina, mut maidonkerääjien pitäminen imetyskertojen välillä on tuntunut ihan hyvältä vaihtoehdolta. Bepanthenia oon käyttänyt satunnaisesti jo pidemmän aikaa, mut pitäisiköhän hankkia myös sitä Lansinohia. Tiedän kyllä, että rintakumista olis kipuongelmaan apua, mut en haluais kuitenkaan ottaa niitä käyttöön kun vasta pari viikkoa sitten päästiin niiden kanssa pelaamisesta eroon. Oon alkanut päätymään siihen tulokseen, et imetysote ei meillä taida joka ruokailukerralla olla oikea. Rinnanpää on välillä väärän mallinen imetyksen jälkeen, mutta en kyllä ole vielä keksinyt mitä niillä kerroilla ollaan tehty väärin. Yritän vielä tsempata yksinäni, mutta jos tilanne ei jatkossa helpotu niin kaivan kyllä imetystukihenkilön numeron esille.

Tsemppiä myös Anulle ja tytölle, kiitos kokemustesi jakamisesta..
Hanne ja poika 4 vkoa :)

onkohan joillakin vauvoilla kovempi imu tai erilainen tekniikka imiessä? mulla kahden aikaisemman kanssa imettäessä menneet nännit rikki ja tullut vesirakkuloiden tapaisia rakkoja rinnanpäihin. niihin ei auttanut mikään ja imettäminen oli hankalaa. nyt tämän vauvan kanssa ei kertaakaan mitään ongelmia rinnan kipeytymisen kanssa, nyt vaan ei maito riitä. ei oikeastaan ikinä noussut kunnolla ja jo synnytyssairaalasta kotiin lähtiessä käskivät antaa lisämaitoa.Imetän kuitenkin niin paljon kuin voin. Muuten ei harmita ihan kauheasti, mutta esim. yöllä imetys helpoin tapa syöttää vauva ja jatkaa unia. Meillä kyllä onneksi useimmiten rintamaito riittää yöllä. Oon ollut ikionnellinen kun saanut eilen ottaa lastat vauvelilta pois ja kylvettää ja helliä .Tykkäsi muuten kovasti kylvystä vaikka oli vasta reppanan toinen kerta kun pääsi. Vielä muutama tunti ja sitten lonkkakontrolliin meno ja lapsi takaisin lastoihin.. nyyh. Toivottavasti lonkat olisivat menneet jo paremmiksi. Olen kyllä varautunut huonompiinkin uutisiin, kun eihän sitä ikinä tiedä. On muuten vauvakin ollut ilman lastoja kun eri lapsi. Viihtyy jopa sylissäkin ja selällään ihmettelemässä kaikkea! Niin ja sain muuten toissapäivänä ihan ensimmäisen hymyn! Vauva tarkkaili mua ja yhtäkkiä koko naama ihan kirkastu ja tuli suloinen hymy! Ja minä ihan kyyneleet silmissä onnesta...

Meillä oli ristiäiset 13.8 ja nyt pojan nimi on virallisesti Lassi Tuomas Mikael. Lassi käyttäytyi esimerkillisesti, nukkui kastetoimituksen ajan ja heräsi hyväntuulisena juhlissa. Kotona tosin sitten vähän kiukutteli, mutta sehän on ihan ymmärrettävää. Ihania lahjoja saatiin, kaikkea tarpeellista.

Eilen sitten mulla oli jälkitarkastus, kaikki oli kunnossa. Tässä tutkin samalla äitiyskorttia, jonka sain takaisin. Synnytyksen kesto oli 5 h 40 min, ponnistusvaihe 9 min ja jälkeisvaihe 36 min. Istukan paino 360 g. Tästä tuli mieleen kysymys, paljonko muiden istukat ovat painaneet? Sanoivat tuon minun istukan olleen aika pieni (ja ilmeisesti toiminut myös huonosti).

Meillä nukutaan yöllä jopa 5 tuntia putkeen, aivan ihanaa! Keskimäärin yöllä Lassi nukkuu 3-5 tuntia. Jokeltelee paljon ja hymyilee usein.

Mullakin on rinnanpäät kipeät, punoittavat ja välillä on pienenpieniä haavoja (siis tuskin niitä edes huomaa). Bepanthenia olen laittanut ja auttaa hyvin, kunhan vaan muistaa laittaa sitä. Voimakkaasti Lassi kyllä imee, etenkin silloin kun on yliväsynyt ja kiukkuinen.

Saara ja Lassi (7 vkoa)

heips

taas on otso sylissä joten isot kirjaimet puuttuu.
eilen oli neuvola, pituus 57cm ja paino 4220g. paino kuulemma jonkin verran alakäyrillä.

meillä on alkanut taas tämä imetys takkuilla. viimeiset pari yötä on ollut sellaista itkuttelua. toissayönä sain itse nukuttua vain 3h.viime yönä sitten kokeilin lisämaitoa ja otso veti tunnin imetyksen jälkeen 100ml.eli ilmeisesti itkeskellyt nälkää muinakin öinä. nyt tuntuu ettei maito enää riitä päivälläkään vaan poika jää nälkäiseksi.

mieli on tosi maassa. haluaisin niin kovasti täysimettää.en jotenkin oo tästä pulloruokinnasta ollenkaan innoissani. Onko muilla käynyt niin, että pullosta antamisen on voinut jonkin ajan jälkeen lopettaa?

Minna ja Otso 7vk6pv

Musta Lassille ja Otsolle on molemmille annettu todella kivat nimet! Meillä on katras tyttöjä ja luontoaiheisia nimiä. Nyt lähetin maistaraattiin ilmoituksen ja tyttäremme on virallisesti Inari Suvi-Maarit. Maarit on mun toinen nimi. Vähän jännittää sukulaisten ja ystävien kommentit vaavin nimestä, kun on kovin harvinainen ja viittaa niin selvästi maantieteelliseen paikkaan. On sekä paikkakunta että järvi.

Olen kuullut, että kaalinlehti rinnan ja liivin välissä rauhoittaa rintaa. Onko kokemuksia. Itse on osaa neuvoa imetyksessä, kun mennyt aina kivasti. Vauva saanut painoa nyt n. 900 g reilussa kolmessa viikossa ja lakaa kasvattamaan jo kivaa kakasoisleukaa. Edellisetkin lapset olleet vauvana melkoisia tankkeja, joten odotan mielenkiinnolla.

vauva tuli syliin. on muuten pakko hehkuttaa, ettäö raskauskiloja on jäljellä enää 4. olen kyllä ylipainoinen, joten toivon vuoden sisään imetyksellä lähtevän ainakin kymmenen kiloa. imetyksen jälkeen voisi sitten yrittää normaalipainoiseksi...

kirsi ja inari

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi.73:
Pikakysely: Onko kokemusta hormonikierukasta? Mulle sanottiin raskausaikana, että voi asentaa kolme kuukautta synnytyksen jälkeen. Kuparia olen kokeillut, mutta tiputteli yli kolme kuukautta ja en halua sitä enää. Hormoni varmaan tiputtaa kauemmin?! Olen kuitenkin kuullut, että menkat voi jäädä kokonaan pois, mikä ei olisi ollenkaan hassumpaa.

Mulle sanoi terveydenhoitaja että hormoonikierukkaa mun ei kantsi laittaa jos aijotaan aika pikaiseen toine hankkia ,koska se kuulema tiputtelee sen 6kk ja sitten tosiaan useimmilla jää menkat pois...niin ehtis sit niin vähä aikaa olla ja se kuulema kummiskin kestää sen 5v et menis niin kun paljon hukkaan.
Mun omalla äidillä on hormoonikierukka ja se on ollut siihen todella tyytyväinen aluks tiputteli ja nyt menkat jäi kokonaan pois.

Kuulumisia meiltäpäin,kun en ole lähes kolmeen viikkoon kirjoitellu....Tyttö voi erittäin hyvin kasvaa kovasti nyt painoa en tiedä,kun ei ne sitä viimeksi punninnu lääkäris 6vko kohdalla mut n5vkoa 3,8kg ja pituutta 52,7...tyttö katselee tosi tarkasti kaikkea suosikkina on oma tiikeri pehmolelu jota katselee tuntejakin välillä ja sit muksauttaa sen kumoon ja itku alkaa:)aika hauska,kun kamu häviää katseetäisyydeltä niin onhan se kurjaa.Meillä nukutaan n.23-03.15 sit imetys ja sit unta taas 06.30 asti sit imetys sit unta taas 08.30-09.00 ja imetys sit unta 11 asti ja imetys elikkä aika katkonaista on yöunet viel jokunen yö mennyt kyllä 23-05:) kyllähän se tästä tasoittuu!!!!Ristiäiset ens su 20.8 .huomenna 17.8 neuvola kirjoittelen sit lisää ja luen taas muitten kirjoituksia kun ei nyt ehdi niitä kymmeniä lukea.Nyt syömään ja neidille maitohanat auki sit isukin peliä katsomaan.Narina ääntä täältä ja kaikenlaisia murinoita ja kiljahduksia kuuluu myös,tulisivat meidän useimpien vauvat juttuun hyvin Kimi Räikkösen kanssa kun kieli tuntuu 9olevan ihan samanlaista:) Meillä tyttönen kääntyi masulta selalle ekan kerran viime viikolla ja hymyili isukille silloin myös ekaa kertaa ihan tarkoituksella:)kirjoittelen taas loppuviikosta.

tyttö82 ja pikkuneiti 7vkoa5p

Lonkkakontrollissa meillä jalka jo kunnoossa! Mutta varmuuden vuoksi vielä lastaa pidetään kolme viikkoa. Menisipä aika nopeasti. Viikon päästä pitäisi jättää vauva mummille hoitoon päiväksi eli n. 10 tuntia ja oon jo nyt ihan hermona. Vaika vauva syö tuttipullosta joten ei pitäs tulla siinä ongelmia ja illaksi ja yöksi tulen jo kotiin. Jotenkin tuntuu et ois huono äiti kun näin pienen jättää hoitoon... Mitä mieltä ootte asiasta?

Lonkkakontrollissa meillä jalka jo kunnoossa! Mutta varmuuden vuoksi vielä lastaa pidetään kolme viikkoa. Menisipä aika nopeasti. Viikon päästä pitäisi jättää vauva mummille hoitoon päiväksi eli n. 10 tuntia ja oon jo nyt ihan hermona. Vaika vauva syö tuttipullosta joten ei pitäs tulla siinä ongelmia ja illaksi ja yöksi tulen jo kotiin. Jotenkin tuntuu et ois huono äiti kun näin pienen jättää hoitoon... Mitä mieltä ootte asiasta?

Pinja - miten teillä alkoi se koulunkäynti? Kiva, että pääsee niistä lonkkajutusita vaavi eroon. Varmaan aika tukalaa vauvalle... Ja uskoisin, että vauvan hoidattamiselle mummolla on hyvä syy. Eihän se huonoksi äidiksi tee ; ) Minä lähden illalla käymään kotipippaloissa, mutta olen autolla ja vain hetken, koska vauva on rinnassa kiinni ja toisaalta ei oikein isänsä kans rauhoitu. Onneksi se hoitaa kiltisti isommat muksut, muuten mua vois hermostuttaa.

Kirsi ja Inari

Tuosta rytmistä jne...yöl syöttelen n4 aikaan ja sit aamulla n7 aikaan sit 9 ja 11 ja 14 aikaan sit saattaa tos 18 aikaa seuraavaksi syödä ja illasta usein monta imetystä sitten.Käytiin sitten neuvolassa eilen 7vkoa ja 6p päänympärys 39cm paino 4070g ja pituus 55,5cm.Kaikki oli hyvin tyytyväinen ja hyvin hoidettu suloinen vauva sanoi neuvolantäti,mikäs sen mukavampi oli kuulla:))Kantoliinaa en viel ite ole käyttänyt jotenkin hieman arvelluttaa pitää rauhassa harjoitella sitä niin varmuus siinä sitten kasvaa:)Nyt pakko mennä nukkumaan,kun huomenna on lapsen tulevan kummin kastejuhlat:)öitä ja nautinnollista vauva-aikaa mammoille.

tyttö82 ja pikkuneiti

Meillä imetys kestää joskus joo reilu tunninkin.
Vaatteista joo vaikea oli keksiä mitä pistää sunnuntain ristiäisiin ja mis ois helppo imettää,vedin mekosta olkapäänkohdan auki ja laitoin hakaset siihen jot sen saa helpolla auki ja imetettyä:) vanhat vaatteet eivät ihan viel mahdu päälle,mut ei varmasti kauaa enää mene nyt enää kiloja jäljellä 5kg 15kg tippunut:)en ota stressiä tippuu kun on tippuakseen ne loput jos ei tipu e siihen kuole.Mittasivat hemoglobiinin eile ja oli ihan ihmeissään kun se oli 152 eli tosi hyvä vaik imetänkin verenpaine oli 120/80 elikkä hyvä sekin.nyt nukkumaan öitä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pinja:

Älä tunne huonoa äiti tunnetta onhan se ihan ymmärettävää ja hyvää tekevää olla välillä eross vauvasta,kun äitihän se kiinni vauvassa kummiskin on.Meidän neiti oli yö hoidossa äidilläni jätin ihan siksi sinne konsertin jälkeen et sain hyvin nukuttua yhden yön,olin pumpannut maitoa reilusti mukaan eikä lisämaitoa tarvittu oma maito riitti hyvin.Vauva nukkui siellä hyvin ja oli hyvässä hoidossa ei ollut hätää ite pumppasin maidon keskellä yötä ,kun tuntu et rinta räjähtää,kun oli niin täynnä.Olen myös käynyt ostoksilla jne ja vauva ollut isin kanssa kotona maidon olen pumpannu valmiikis pulloihin ja hyvin isin kanssa ovat syöneet:)

Kiitoksia tyttö82 ja Kirsi73, en tiedä itsekkään mitä oikeen stressaan asiassa.
Koulunaloitus sujui muuten hyvin, poika vielä aivan innoissaan joka aamu kun siellä on niin kivaa!!! Hyvä niin.
Meillä oli muuten eilen neuvola, ei voitu kyllä lastojen takia oikeen tutlkia mitään muuta kunpaino joka oli 4450g. Mutta pituudesta ja muista jutuista ei siis tietoakaan