HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips! Tosi rentouttavaa lueskella täältä kuinka muilla on mennyt. Hiukan on tullut täällä neljän seinän sisällä orpo olo kun mieskin palasi takaisin töihin. Meilläkin poika on viimeaikoina herännyt 2-3 h välein öisin ja nyt kun miehellä aamuisin töihin lähtö olen yrittänyt noista yösyötöistä selvitä itsekseni. Olo on kyllä aika-ajoin todella väsynyt. En ole päivisin kuitenkaan malttanut nukkua, kun tuntuu että muuten kaatuu huusholli päälle ja itselleenkin haluaisi antaa hiukan aikaa. Kuinka kauan teillä vauvat imevät kerrallaan yhtä rintaa/kaikenkaikkiaan syövät? Itselläni hiukan hukassa tuo rinnan anto..eli olen nyt aina nälän yllättäessä tarjonnut rintaa siihen asti kuin poika on jaksanut imeä..ei kuitenkaan yleensä rupea vielä tämän jälkeen nukkumaan vaan jatkaa kiukuttelua. Tähän olen päälle antanut tuttelia n. 100ml->, jonka jälkeen uni on taas maittanut. Maitoa olen syöttöjen välissä pumpannut kerran tai kaksi saadakseni sen seuraavan satasen kasaan, mutta jostain syystä maitoa tulee mielestäni huononlaisesti..eli vinkkejä otetaan vastaan maidon parempaan nousuun?? Minkäs kokoisia vaatteita teillä on nyt vauvalla käytössä? Täällä siirryttiin nyt kokoon 56cm, ihmeen paljon on noissakin heitoja kun jotkut 62cm on jo tiukkoja ja parit 50cm:set menevät vielä nippanappa. Kastetilaisuuden sain varattua vasta lokakuun loppuun kun sitä ennen ei löytynyt samaan aikaan pappia ja kirkkoa vapaana..Saa nähdä mahtuuko poika silloin enään kastemekkoonsa. Sääli jos ei mahdu sillä itseni on kastettu samassa. Nimenkin jo kerroimme kaikille kun alkoi tuntua hölmöltä noin pitkälle kutsua poikaa vain vauvaksi. No eiköhän tässä taas höpinöitä tällepäivälle, koittakaahan jaksella pikkuisten kanssa!!

Ponnari- paras neuvo maidon nousuun on riittävä uni ja runsas juominen. Eli jätä vain ne kotityöt vähemmälle ja ota vauvan kans pieniä unia päivälläkin.Tää vauva-aika on todella lyhyt, ja omaa aikaa saa taas kun sille on parampi mahdollisuus. On se vaara, että vauva tottuu liikaa pulloon ja imetys jää kokonaan. On se imettäminen vaan aika helppo tapa ruokkia vauva, varsinkin näin hellekesällä.

Kävin ostoshelvetissä vaavin kans eka kertaa ja oli kyllä aika tylsää. Taidan suosiolla odottaa, että syö kiinteitä ja voi jäädä isän kans kotia. Imetin kaupan pukukopissa ja kahvilassa, sain itselleni ihanan boobin tunika-mallisen paidan ja vauvalle puolipotkarit. Ostin vielä 50 senttiset, ku niitä on todella vähän ja 60 senttiset on turhan isoja. Vaavi nyt 15 pv.

Kukaan ei ole kommentoinut tota kierukka-asiaa?!

Kirsi.73

Heippa kaikille! Mäkin olisin kiinnostunut tuosta kierukkahommasta jos jollain vaan on kokemuksia. Ajattelin laitattaa hormoonikierukan kun nyt on varmaan lapsiluku täynnä. Viimeksi en viitsinyt kun ajattelin sen olevan "turhaa" koska halusimme toisen lapsen perään.

Minna taisi kysyä siitä lyhyestä ikäerosta sisarusten välillä. Meillähän tuo rako on ihan "normaali" 2 vuotta. Mutta esimerkiksi mun siskolla on ekan ja tokan välillä 1v3kk. Mä oon ehkä nyt parin viikon kokemuksen perusteella sitä mieltä että pienempi ikäero (kuin meillä) on ehkä parempi. Nyt ainaskin kun pojalla on uhma ja oma tahto on kova niin tuntuu että kaikki on vaikeaa. Vauvaa kohtaan hän on onneksi todella ihana. Jos poitsu olisi pienempi niin uskon että ei vielä niin tajuaisi kaikkia asioita. Äh, en mä tiedä saako tästä mitään tolkkua kun on niin vaikea selittää mitä ajan takaa :) Mutta kuitenkin yritän ajatella positiivisesti että vaikka nyt on rankempaa ja tuntuu ettei mikään onnistu niin vuoden/kahden päästä palkinto odottaa. Eli se,että lapset leikkivät keskenään ja heistä on todella seuraa toisilleen:)
Kyllähän tässä on oma mieli ollut herkässä ja on surullista ettei enää voi ottaa isompaa syliin silloin kun hän itse pyytää ja jotenkin sitä on alkanut odottaa kaksi vuotiaalta enemmän kuin mitä pitäisi. Pitää vaan takoa omaan päähän että sehän on vielä PIENI.

No mutta vauva-asioihin. Oltiin eilen neuvolassa ja neiti ei ollut vielä saavuttanut syntymäpainoaan. Nyt oli 3820g. Pituutta ja päänympärystä ei täti mitannut, outoa minusta. Enkä minä raukka tajunnut sitä vasta kun kotona. Jotenkin tuntuu että meidän neuvolan palvelu huonontunut ja aina jää jotain olennaista siinä hässäkässä. Tyyliin, onhan sulla jo yksi lapsi,kyllähän sä tiedät. Ihan kun kaikki lapset ois samanlaisia.

Maitoa tulee multa hyvin ja tyttö on rauhallinen tapaus. Yöllä nukutaan hyvin. Pisin pätkä on kuusi tuntia. Nyt mene tohon sohvalle kun näyttäis olevan nälkä pienellä:)

eewi ja tyttö 2viikkoa

Sammaksesta: Sen tunnistaa, kun sitä tulee ensin pisteittäin, sitten isompina laikkuina kieleen, poskiin, kitalakeen. Meillä pojalla oli lopuksi koko kieli paksun sammaksen peitossa, samoin posket. Tämän paremmin en osaa kuvailla..

Kierukasta ei ole kokemusta (eikä tulekaan), joten siksi en ole kommentoinut asiaa.

Saara ja Lassi

Neuvolassa käytiin tyttelin kans tänään. Painoa nyt 4360 g ja pituutta 54,5 cm. Syntymämitat 3600 g ja 50 cm. Tyttö on nyt 3 vk ja 5pv. Eli ihan kivasti oli kasvanut. Ite oon huolehtinut sitä maidon riittävyyttä, on ollut aika hankalaa välillä tuo imetys ja kun oli se rintatulehduskin.

Meinas jänskättää lähtä autolla ekaa kertaa tytön kans kaksisteen. Onneksi se nukkui mennen tullen autossa. Eli neuvolareissu sujui ihan hyvin.

Siitä hormonikierukasta en osaa sanoa mitään. Itelle ei sovi hormonaaliset ehkäisyt, kun on migreeni. Oon kokeillut useita pillereitä ja ne ei ainakaan passannneet.

Eeva ja Samppu 3vk 5pv

mä kans imetän molemmista rinnoista ensin ja sitten nan maitoa päälle koska ei tule pelkästä imettämisestä kylläiseksi. välillä yöllä kyllä riittää pelkkä imetys. meidän neiti nukkuu yöt tosi hyvin, syö aamulla 4-6 aikoihin ja jatkaa unia noin kymmeneen asti. mutta päivät nukkuu sellasia pikku pätkiä ja kitisee väliajat, joten oikeen mitään muuta kun hyssyttää vauvelia ei ehdi. tuntuu et ilmavaivoja koko päivän ainakin piereskelee pajon ja kovaäänisesti. no onneksi yöt parempia ainskin tähän asti. luulen et ilmavaivat tosta korvikemaidosta ja ottaa päähän kun ei iteltä maitoa tule tarpeeksi. ei ole onnistunut kahden aikaisemmankaan imetys multa vaikka kuinka yritän. maitoa ei vaan tule.
mä oon aikasemmin käyttänyt ehkäsyyn pillereitä joten luulisin et hormoonikierukka sopii jos pilleritkin sopineet,mut ajattelin vielä keskustella lääkärin kanssa.
millon pidätte ristiäiset? mä en oo saanu vielä aikaseksi varata, mut huomenna sitten. ajateltiin pitää syyskuun lopulla kun neiti on saanut lonkkalastat pois. kastemekkokaan ei taitais lastojen kanssa mahtua kunnolla hartioiden kohdalta.

osaisitteko auttaa meidän ongelamma. päivät vauva, 16pv vanha, nukkuu ja syö kiltisti mutta kun ilta koittaa niin alkaa itku ja huuto. vauva vääntelehtii niinkuin maha olis kipeä. ollaan annettu cuplatonia ja relaa ja tänään jätin jopa d- vitamiinin väliin vaan silti sama kitinä jatkuu. pelottaa jo iltojen tulo kun huuto jatkuu tekipä mitä tahansa. imetän osittain mutta maito ei riitä niin olemme antaneet lisäksi tuttelia tai nania. auttakaa apua..... onko teillä vastaavaa tilanetta ja miten vauvalle saa paremman olon?

Ponnarille vastaan tässä kun viestejä lueskelen (en lukenut vielä eteenpäin, jos joku on sinulle jo vastannut). Vauvan voi laittaa kantoliinaan heti syntymän jälkeen. Kehtosidonta/-asento on paras tällöin eli pää on myös liinan sisällä, niin että kasvot näkyvät. On siis kylki sinua vasten pää toisella sivulla ja jalat toisella sivulla, pää vähän ylempänä. Netistä voi löytyä kuviakin ja ohjeita, mutta myös kirja "Lapsi kaipaa kantamista" on hyvä, jos löydät kirjastosta. Olen ymmärtänyt, että on hyväkin totuttaa lapsi heti pienestä kantoliinaan, isompana saattaa ahdistua tiukasta sidonnasta, jos ei ole siihen tottunut. Itse olen pari kertaa kokeillut ja hyvin on poika viihtynyt. Valitettavan vähälle vain jäänyt tuo liinailu, kun olevinaan sitominen on työlästä ja poitsun pitäisi olla juuri syönyt, että jaksaa liinassa olla (nukahtaa kyllä heti tällä vähäisellä kokemuksella).

mä justiinsa harjoittelin kantoliinailua :D, vauva-parka, huonolla menestyksellä siis. Oishan mun pitäynyt arvata etten osaa, kun oon kaikessa ton tapasessa huono, niinkun en osaa kunnolla laittaa lakanoita sänkyyn :p.

Muuten täällä menee kivasti, vauva on tosi kiltti.. luulen että sillä on vatsavaivoja, kun kakka on vihreää, mutta siltikään ei paljoa kitise ja kun kitisee niin tutilla rauhoittuu.

Onkos tein vauvoilla kuivaa räkää nenässä? Miten ootte sen kanssa menetellyt? Nellillä on ja pelkään että se vaikeuttaa hengittämistä.

Kyselinkös täällä siitä marsumaisesta äänestä? No yks päivä tämä piti sitä taas ja oikeesti vaikutti että se ei saa henkeä ja sen jälkeen tuli tosi iso puklu kaaressa :(.

Meilläkin on alkanut vauva itkeskelemään iltaisin, muttei siitä kannata mielestäni pahmmin hermostua. Kaksi vauvaa jo hoitaneena on jo hyväksynyt, että vauvat nyt tuppaa itkeskelemään - erityisesti iltaisin. Kunhan saa syliä, niin eipäs sille kauheena voi. Ohi menee sitten ajan kanssa. Jonkun vauva kitisi pitkin päivää, mikä on jo aika lailla kurjempi juttu : (

Meillä on trikooliina ja tännän kokeilin eka kertaa pystyasennossa vaavia ja hyvin viihtyi. Miellyttävämpi itselle kuin se kehtoasento.

Me ei kuuluta kirkkoon, joten on nimijuhla. Se pidetään syyskuun alussa.

Liuku - me on käytetty aiemmin tyttöjen vauva-aikana niistäjää. Niitä saa apteekista ja on hygieenisiä ja helppoja käyttää. Helpottaa todella vauvan oloa ja räkää lähtee paljon. Kannattaa kysyä onko niissä jokin ikäraja, ku en muista.

Kirsi.73 ja "Innu"

Heip!

Mulla on kirjottelut jääneet vähemmälle, kun ollaan oltu aika paljon menossa, etenkin nyt kun mies palasi viikko sitten maanantaina töihin.

Ponnari: Ihanko tosiaan teillä syödään 100 ml vielä rintasyötön päälle. Onko pitkätkin syöttövälit. Meillä annettu pullosta rintamaitoa sen muutaman kerran kun olen käynyt jossain ja viime maanantaina oikein ihmeteltiin kun tyttö veti 100 ml sillä aikaa kun kävin hammaslääkärissä (tämä siis yksi kokonainen syöttö) kun yleensä mennyt vaan semmonen 70 ml. Meillä syöttövälit alusta asti ollut semmoset 2,5-3,5 tuntia, joskus illalla syödään parin tunnin välein ja yöllä on pitkiä välejä kolmesta jopa kuuteen tuntiin. Paino on kyllä noussut hyvin koko ajan ja tyllerö vaikuttaa tyytyväiseltä, että kai se sitten on vaan yksilöllistä kuin paljon syö. Niin ja sen olen käsittänyt, että vauva imee rinnasta jonkin verran tehokkaammin kuin pumppu, eli jos pumppaamalla tulee esim. 100 ml, niin vauva voi kuitenkin imeä esim. 130 ml/syöttö. Minkälaisia määriä pullottelevat vauvat täällä muuten syö?

Meillä on tosiaan noi yöunet ruvennu jo mukavasti pitenemään, vaikka eipä sitä nyt vielä voi kuusvikkosella kai pysyväksi rutiiniksi olettaa. Aamupäivällä menee usein yksi syöttöväli kokonaan valveilla ja nyt onkin erikoinen aamu kun tyttö syönnin ja leikin jälkeen nukahti taas. Tarkottaakohan tuo että ens yönä ei sit nukuta, tiedä häntä :)

Mitäs ohjelmaa ootte muut kotona yksin vauvan kanssa olevat keksineet. Me ollaan oltu aika paljon mummin kanssa ja sit nähty muutamia vauvallisia kavereita. Syksyksi pitäs yrittää keksiä jotain harrastusta, mutta en oikeen tiiä että oisko se sit jotain vauvajumppaa vai muskaria vai mitä. Onko teillä kenellä on jo vanhempia lapsia mitään hyviä kokemuksia. En kuitenkaan halua kerätä joka viikonpäivälle jotain, kun pitäähän lapsen (ja äitinkin) kai saada kotonakin vaan oleilla.

Ei kai tässä kummempia... Hauskaa loppuviikkoa kaikille! M.

Liuku: meilläkin on kuivaa räkää nenässä, mutta ei kyllä lähde kaupan pikkuniistäjällä (Ainu?). Ehkä en uskalla työntää tarpeeksi syvälle. pumpulipuikolla olen ottanut mitä helposti on saanut nenän "suulta". Ei tunnu vauvaa itseään haittaavan, vaikka etenkin yöllä imemään ryhtyessä rohisee kovinkin.

Meillä on pullottelu jäänyt tyystin, kun rinnat kestää paremmin imemistä. Ja kasvanut on -viime viikolla 3 vkon neuvolassa painoi 5960 g! Kilo kahdessa viikossa... Pituuttakin jo 59,6 cm, 60 cm bodyt alkaa olla pituuden puolesta tiukkoja =)

joo meilläkään ei kuiva räkä lähtenyt niistäjällä, tosin mulla on se semmonen josta itse imetään ja keskellä säiliö johon räkä menee. Sellanen halpa mitä apteekin täti suositteli. Ainoastaan onnistuin työntämään sillä sitä räkää syvemmälle vauvan nenään, mutta se kyllä sitten lähti pumpulipuikolla. Jos kuitenkin kävisi niin että se räkä vaan painuisi syvemmälle, niin miten tulisi menetellä? Voiko vauva silloin tukehtua?

Liuku&Nelli 3vko1pvä

Kannattaa ostaa apteekista keittosuolatippoja. On samanlaisessa pullossa kun esim. d-vitamiinit. Niitä kun laitta vauvan räkäiseen nenään niin pitäisi helpottaa. Se siis pehmittää kuivat kököt ja sitten ne joko tulee tuhinan avulla ulos tai itse olen harson kulmasta tehnyt semmosen rullan jonka työnnän vauvan nenään ja otan sillä rään pois. Mun mielestä semmonen niistäjä toimii paremmin isommalla lapsella. Mutta semmonen millä itse imetään on parempi pienellä. Tajusiko kukaan?? :O)

Minä en sillon esikoisen aikaan oikeen tehnyt päivisin mitään. Kävin kävelyretkillä ja olin kaupoilla vaikkei ollut rahaa ostaa mitään. Oli vaan kiva pyöriä kaupoissa päivällä kun ei ollut tunkua. Kävin kahvilla yms. Ihan omien mieltymysten mukaanhan sitä kannattaa tehdä mutta nyt kun jälkeenpäin ajattelen niin olipas hyvä että olin hötkyilemättä. Nyt saa juosta pää kolmantena jalkana kun on jo isompi lapsi. On pakko käydä ulkoilemassa vaikka ei huvittaisi ollenkaan. Saatikka sitten jos on useampia lapsia niin ohjelmaa riittää varmasti.
Eli kannattaa myös vaan olla ja loikoilla ja nauttia kuppi kahvia RAUHASSA kun vauva nukkuu ja nukkua itse ja lukea vaikka lehteä ja ja ja ... lista on loputon.

Mutta minäpäs lähden saunaan kun molemmat lapsukaiset nukkuvat:)

eewi ja tyttö 2viikkoa 3 päivää

Hei taas pitkästä aikaa.

Meillä oli ristiäiset viime sunnuntaina. Otso Hermanni on nyt siis saanut virallisesti nimen. =) Kaste meni ihan hyvin vaikka poika huusi koko toimituksen ajan kun oli kummin sylissä. Sitten käytiin kaikki yhdessä syömässä. Oli oikein mukavaa.

Nenänniistäjää oon Otsolla käyttänyt kun sillä oli kova nuha. Musta toimi ihan hyvin (en muista merkkiä) ja lisäksi noita keittosuolatippoja. Niitä käyttäessä kannattaa imettää heti tippojen laiton jälkeen. Kaverin vauvalla räkä oli vaan laskeutunut kurkkutorveen ja aiheutti sinne tulehduksen. Meillä ainakin toimi hyvin.

Meillä menee nyt oikein mukavasti. Maitoakin riittää ihan hyvin ja poika on alkanut nukkua jopa päiväunia. =) Yötkin menee ihan hyvin 2,5-3h pätkissä. Oon juonut joka päivä 2 pulloa 1olutta ja ilmeisesti auttaa tohon maidon tuloon.

Itse oon syönyt vaan pillereitä, eli ei oo kokemusta kierukasta. Otin lääkäriltä minipilleri reseptin, mutta en oo saanut niitä haettua. Luulen että en niitä aloitakkaan, jos vaan miehelle sopii. Annetaan siis toisen tulla jos on tullakseen. Otsoa yritettiin 8kk (ilman ehkäisyä 3vuotta) ja sitten vasta onnisti. Täytyy tästä vähän vielä jutella, mutta kyllä mies on vähän siihen suuntaan puhellut, että saa toinen tulla heti perään jos on tullakseen. Rankkaa se varmasti on, mutta palkitsee myöhemmin.

Meillä on tänään ilm. vauvajumppaan. Siis me äipät jumpataan vauvat mukana. Varmaan ihan hauskaa.

Nyt taisi pojalla tulla kakat. Ja eikun vaipan vaihtoon.

Minna ja Otso 7vk1pv

Meillä ehkäisynä tulee olemaan vain kortsut, jos niitäkään edes tarvitsee. Meillä lasta toivottiin yli 2 vuotta ja hormonihoidoilla tulin raskaaksi (söin clomeja). Kaksi keskenmenoa on myös takana. Jotenkin tuntuu niin oudolta käyttää ehkäisyä, kun viimeksi sitä on tarvittu yli kolme vuotta sitten. Meillä on haaveena 5 lasta. Ainakin kahden ensimmäisen ikäväliksi ollaan ajateltu paria kolmea vuotta, joten kai tässä ainakin vuoden verran ehkäisyä käytetään.

Lassi nukkui viime yönä 5 tuntia putkeen, ja toissayönä yli neljä tuntia. Muuten on nukkunut keskimäärin 3 tuntia putkeen.

No, nyt Lassi hermostuu, täytyy mennä.

Saara ja Lassi (6 vko 2 päivää)

Meillä vauva kärsinyt kauheita ilmavaivoj atänään ja eilen, nukkuminen tosi pätkittäistä. On käynyt ihan sääliksi tosiaan. Nyt sitten aloin antamaan cuplatonta ja vaihdoin korvikemerkkiä ja ainakin tällähetkellä nukkuu ilman vatsanväänteitä. Katsotaan alkaako auttamaan. Mua hirvittää kyllä vähän nukuttaa vauvaa vatsallaan kun siitä on peloteltu, mutta en saa nukahtamaan selälleen edes vaunuihin, vaan huutaa pää punaisena. Kyljellään siis en voi nukuttaa niiden lonkkalstojen takia. Epäilen että lastat tuntuu jotenkin epämiellyttäviltä selästä. Ensi viikolla meillä eka lonkkakontrolli, jota jännään hirveästi. Saa sitten kuulla onko jalka alkanut luutumaan vai piteneekö lonkkahoito aika. No, ainakin yhden yön saan tyttöa pitää sylissä ilman lastoja ja silitellä. Lastan kun saa ottaa ennenlääkärikäyntiä illallla pois ja sitten saamme myös kylvettää tytön. Eka kylvetys sitten synnytyssairaalan.... Muuten kyllä kaikki mennyt hyvin ja lastoihinkin ollaan jo totuttu.
Meilläkin aika paljon vauvalla niitä kuivia räkäklönttejä nenässä, ja oon ihan varovasti sillä imu jutulla saanut niitä välillä pois. Mut ei sekään auta jos syvemmällä. Mut nuhaaa sairastettaessa isommallakin lapsella tosi tehokas nenänputsari joten kannattaa ostaa sellanen mieluummin kun niitä pieniä niistäjiä.

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! Meille syntyi poika 27.7. Pituutta pojalla oli 49,5, ja painoa 3450g. Synnytys meni hyvin ja oli oikeastaan aika helppo. Synnytys käynnistyi edellisenä iltana vesien menolla. Nukuttiin yö kotona ja lähdettiin aamulla sairaalaan ja poika oli maailmassa klo 21 aikaan illalla. Sain kivunlievityksenä epiduraalin ja ilokaasua, jotka auttoivat tosi hyvin kipuihin. Jossain kohtaa ponnistusvaihetta meinasi usko loppua siihen, että vauva sieltä joskus tulee ulos, mutta jaksoihan sitä kun oli pakko :). Mies oli hienona tukena synnytyksessä, vaikka odotusaika oli jotain muuta.

Poika syö hyvin ja nukkuu öisin noin viiden tunnin pätkiä. Painoakin oli tullut ensimmäisessä punnituksessa kotona 150 grammaa lisää. On hän kyllä niin suloinen pieni tuhisija! Tuntuu, että päivät ovat niin täynnä, että ei ehdi edes konetta avata. Poika kutsuu taas. Oikein paljon onnea kaikille vauvan tällä välin saaneille ja jaksamista kaikille heinämammoille! Palaan paremmalla ajalla.

Tässä vielä tietoni listaan

19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, tyttö, 3090g, 48cm
11.7. Satu, tyttö, 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, tyttö, 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm
12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm
13.7. Eeva, tyttö, 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, tyttö, 4010g, 51cm
17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, poika, 4040g, 52 cm
19.7 Liuku, tyttö, 3642g, 51cm
23.7 Kirsi.73, tyttö, 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm
24.7 Eewi, tyttö, 3922g, 51cm
27.7. Saimi, poika, 3450g, 49,5cm
29.7. Minä-83,poika,3660g,50 cm

Hei!
Nopeasti tulin ilmottautumaan. Saimme 4.8 pejantaina pojan. Pituutta 55cm ja painoa 4040g.
Synnytys oli pitkä, mutta kuitenkin aika helpolla pääsin. Maanantaina oltiin jo kotona. Nyt harjoitellaan arkea vauvan kanssa, ihan kivasti on alkanut.

Satu

19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, tyttö, 3090g, 48cm
11.7. Satu, tyttö, 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, tyttö, 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm
12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm
13.7. Eeva, tyttö, 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, tyttö, 4010g, 51cm
17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, poika, 4040g, 52 cm
19.7 Liuku, tyttö, 3642g, 51cm
23.7 Kirsi.73, tyttö, 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm
24.7 Eewi, tyttö, 3922g, 51cm
27.7. Saimi, poika, 3450g, 49,5cm
27.7.minä-75, poika, 4120g, 56 cm
29.7. Minä-83,poika,3660g,50 cm

Onnea Sadulle ja Saimille! Nopeasti se aika tosiaan menee ja itsestäkin tuntuu jo että synnytyksestä on ties kuinka kauan. Täällä palaudutaan rytmiin (toivottavasti). Poika valvoi eilisen päivän aamu kahdeksasta melkein ilta yhteentoista ja nukkui välissä alle kaksi tuntia. Aloin olla jo huolissani että voiko pieni selvitä noin vähillä unilla..mutta otti onneksi nyt aamulla heräämisen jälkeen parin tunnin tirsat ja nyt nukkuu päiväunia, niinkuin on jo pari viikkoa tähän aikaan tehnyt. Useimmiten meillä herätään aamulla n. 7 aikaan. Seuraavat unet on n. 11-17 välillä ja kestoltaan 3-4h. Sitten valvotaankin tas ilta 22-23 asti ja ruvetaan yöunille. Yöllä kaksi syöttöä, eli n. klo 2 ja seuraava n. klo 5 ja sitten taas alkaakin alusta. Minkälaista rytmiä muilla on ollut? Lisämaitoa olen edelleen antanut pojan sitä vaatiessa, määrät olleet edelleen siinä 100ml kieppeillä. Kova on poika siis syömään, ihmetteli hiukan neuvolassakin isoja määriä, mutta johtunee ehkä osaksi myös siitä että poika hikoilee todella runsaasti. Varsinkin otsa ja niska jatkuvasti märkinä. Eikä johdu ylipukemisesta. Neuvolassa (4+1) oli painoa 5060g ja pituutta 57cm. Päänympäryksen sanoi olevan hiukan liian iso, se oli siis 40cm. Minkälaisia päänympärysmittoja muilla on ollut? Jäinkin sitten miettimään voiko se olla oire jostain vakavammasta. Kantoliinaa olen jo uskaltautunut kokeilemaan, ja sitominen olikin yllättävän helppoa. Täytyy vain jatkaa harjoittelua niin saa sen toimimaan rutiinilla. Ainiin jos täällä on porintien varrella asuvia niin kertokaapas onko siellä asti savunhajua. Meinataan mökille lähteä pakoon täällä olevaa katkua, mutta kiinnostaisi onko siellä sama käry odottamassa. Hyviä viikonloppuja kaikille!

Onnittelut myös minulta uusille vauvan synnyttäneille perheineen!

Minä täällä odottelen rinnat täynnä maitoa, että vauva heräisi, joten voi jäädä kirjoittelu lyhyeksi. Tänään harjoitutin vauvalle pulloruokintaa, ku ensi perjantaina käyn pienellä happihypyllä kaverin pippaloissa. Tarkoitus on mennä ihan autolla ja en ole kauaa, mutta ei nyt tarvi eka inahduksen takia startata takaisin. Kaksi kertaa olen päässyt kahvilaan syöttöjen välissä ilman muksuja ja oli ihan rentouttavaa. Nyt en kyllä ole niin tarkka omasta ajasta, kun esikoisen aloittaessa huomanna koulu, on tullut jo perspekstiiviä tän vauva-ajan lyhyyteen. Tuntuu todella isolta asialta viedä huomenna tyttö kouluun, voi tulla tippa silmään. Tuntuu tämä kolmas vauva bonusvauvalta, kun ei ollut varmuutta vieläkö "tekisimme" vielä yhden lapsen. Aion nauttia tästä täysillä... Edellinen vauvakausi meni pipariksi sikäli, että sairastuin masennukseen ja olin todella väsynyt.

Tää savunhaju on tosiaan kauheaa täällä pk-seudulla. Idässä varmaan sietämätöntä?!

Kirsi, mulla vähän samanlaisia tuntemuksia. Huomenna olis keskimmäinen lähdössä koulutielle. Mä oon kans osannu ja halunnu nauttia tästä vauva-ajasta ihan täysillä, sillä tämä taitaa viiminen vauva olla...Esikoisen syntyessä olin 20 ja jotenkin sitä oli sillon väsyneempi ja kitinät ja yöheräilyt vaivasivat erilailla. nyt tietää että ohimenevää on ja haluaa ottaa kaikesta ilon. Ollaanko teillä ihan jännityksesssä koulun alun takia? meillä ei oikeastaan vielä, mutta saa nähdä illalla ja viimeistään huomenna aamulla miten jänittää? Jos ei lasta niin äitiä ainakin!

Moi ja onnea uusille äideille..
kirjoitan tyttö sylissä joten vähän hankalaa.. :)
ihan kivasti on mennyt.. toissayönä neiti teki ennätyksen.. nukkui 8 tuntia putkeen. heräsi eka illalla ennen yhdeksää 3 tunnin päikkäreiltä, sit vaihdettiin vaippa ja syötiin ja sit yhdentoista aikoihin taas nukuttiin..olin varmav että herätys tulee muutaman tunnin päästä. kävin pikaisesti saunassa enkä sit heti saanut unta, kun odotin tytön heräävän, mut herätyspä tulikin vasta aamulla klo 7..
viime yönä nukuttiin tuttu kuusitubtinen.. aamulla herätään syömään yleensä 5-7 välillä ja syödään melkeen 2 tuntia ja sit taas nukutaan parisen tuntia.. aamupäivällä neiti ottaa pikkutirsoja ja pidemmät päikkärit ajoittuu melko myöhään..
päivisin tyttö syö joskus tunninkin välein ja syöttösessiot kestää joskus yli ntunin, miten muilla? niin ja oon huomannut et ilman rintakumia syö vähemmän aikaa, eli maito kkai tulee paremmin.
ehkäisystä.. me otetaa varmaa käyttöön kortsut ja sit ku en enää imetä niin oon miettiny laastaria, vaik pilleritki on kyl sopinut mulle ihan hyvin.

harmittaa ku ei mitkää vaatteet mahdu päälle.. tilasin jotai hm:ltä, saas nähdä onko sopivia ku otin vain yhtä numeroa isompia ku tavallisesti..
mut nyt vaipan vaihtoon..

Nitta ja tyttö tasan 5vk