HELMIMAMMAT 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maijustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Soitimpa lääkärille pistelystä, noh. läkäri on nyt niin kiireinen että ei edes soitto aikaa saanut ja se siitä ajanvarauksesta tokas että sullahan on raskaus vasta alussa. oon hiukka kettuuntunut, että ei mitään väliäkö mitä käy kun vasta niin alussa..

Kummallista väsymystä ja kärttyilyä täälläkin... Siis kesällä väsytti ihan tolkuttomasti ja se jossain vaiheessa helpotti. Nyt alkaa kohta olemaan samalainen olo, tää ja viime viikko on olleet iha kauheita. Sitä edellisen viikon olinkin lomalla, joten viime viikko meni sen piikkiin, mutta nyt alkaa jo ihmetyttämään. Viime viikolla kävin neuvolassa ja hemoglobiini oli m uistaakseni yli 130, joten ainakaan siitä ei pitäisi olla kiinni. Toisaalta on sitten taas energinen olo, eilenkin pesin lattioita ja järjestelin tavaroita (muutettiin heinäkuun alussa ja osa tavaroista on edelleen pahvilaatikoissa ja ikkunat ilman verhoja...)

Miestä käy välillä sääliksi, kun kiukku kohdistuu paljolti häneen. Töissä huomaan ottavani nokkiin äijien jutuista paljon herkemmin, vaikken niille sitä viitsikään sanoa. Eli kyllä tämä raskausaika tuntuu riemukkaalta!

Mitään kummallisia himoja ei ole. Suolakurkkuja olen aina inhonnut ja niin inhoan edelleen. Kaurapuuroa sen sijaan tekee välillä mieli. Mutta sehän on vaan terveellistä! Paino on noussut ehkä 1,5 kiloa normaalista. Eli ei kovin paljon. Ihanaa, omppujen syönnistä on siis hyötyäkin! Oon nyt syönyt niitä paljon, kun saa kotimaisia ja mulle tulee ulkomaisista allergiaa...

Ei olle vielä päätetty, halutaanko tietää sukupuolta etukäteen. Alkuun ajattelin että ei, mutat kuulin että naistenklinikalla on uudet ohjeet ja saavat nyt veikata. Toisaalta olishan se kiva tietää... 4D ultraan tuskin mennään. On sille rahalle muutakin käyttöä.

Mullakin on viimepäivinä ollut mahakipuja, muttei mitään kovin pahoja, joten koitan olla huolestumatta. Pitää jättää tänään siivuilut väliin ja koittaa ottaa kunnon päikkärit, jos se auttais kipuihin sekä väsymykseen...

Oon muuten ollut lauantaista saakka tuntevinani kummallista möyrintää mahassa. Se ei kuitenkaan ole hipaisuja tms. joista yleensä puhutaan, joten kyseessä saattaa olla toiveajattelu yhdistettynä suolen toimintaan...

sulis 17+3

Hienoa sulis, jos naistenklinikalla ohjeet ovat muuttuneet ja sukupuolta saa veikata, meillä on periaatteessa nuo ultrat ja synnytys kättärillä, mutta käydään rakenneultrassa naistenklinikalla, joten täytyypä kysyä. On ihan poikaolo, kun odotus on samanlainen kun esikoisessa. Me kyllä varmaan ehkä tai ei kysytään :)

kyllähän nuita kipuiluja tuntuu enemmän ja vähemmän,masu on välillä tosi turpeana ja piukeena..etenkin esikoista odottaessani tuli loppuvaiheessa nivunen tosi kipeäksi ja itkun kanssa joutui kylkeä kääntämään öisin,mutta nyt toisen kanssa tämä sama vaiva on ilmennyt jo näinkin aikaisin..saapa nähdä miten pahenee loppua kohden, ja kuinka ison jäppisen sitä saa puskea maailmaan,esikoinen painoi hieman yli 4kg..apua!enkä itse ole edes kovin isokokoinen...

Paljon oli taas juttua tullut.
Täällä on vointi ollut ihan hyvä tosin parina aamupäivänä on taas laatta lentänyt mutta paha olo on mennyt sillä ohi.Rakenne ultraa odottelen kovasti se on ensi viikon torstaina.Liikkeitä tuntuu vähän ja nekin vain iltaisin kun rauhoittuu makoilemaan.
Minulla ei ole noita mielihaluja isommin ollut kaikki "oikea"ruoka maistuu vähän liiankin hyvin, herkut ei niinkään!

Synnytystä olen kelaillut välillä ja hiukan pelottaa kyllä mitä on tulossa, kuopus painoi 4500g ja ainakaan sen isompaa en rupea synnyttämään, minulle tehdään painoarvio 35-36 viikolla,koska kuopus syntyi 38 viikolla ja kokoa oli tuon verran ja minulla nousi paino odotusaikana 8kg.On kuuleman sellainen geeniperimä että saan isoja lapsia!!

Nyt täytyy käydä laittaan sauna päälle mutta paltaan asiaan!

Heipsan,

täällä yksi ärrinpurri ilmoittautuu. Aikuisten oikeesti helpottaa tietää, että te muutkin vietätte tätä seesteistä keskikolmannesta... Ärsytyskynnykseni on ollut suht matala aina, mutta viime viikkoina olen käynyt vakavia itsekeskusteluja aiheesta. Möläyttely on toinen luontoni, sitä en tunnusta tekeväni enempää kuin ennenkään. Mutta jaan täysillä säälintunteen ukkoparkaa kohtaan, paljon joutuu raukka kärsimään.

Kipuja tm. venymisiä en ole paljoakaan tuntenut alun jälkeen. Joskus siellä 8- 10 viikoilla tuntui että sisukset venyy ja paukkuu, ja yöllä havahduin kylkeä kääntäessä kun alavatsassa teki kipeää. Kaipa tämä rakas pötsi on jo huomiota herättävän komea muistakin kun työpaikan mummelit kovasti povaa tyttöä sillä perusteella, että masu näkyy näin selvästi jo nyt. Nooo- oh... Tulee kumpi hyvänsä, yhtä fantsu asia on.

Väsymys asettui rautatblettien avulla, hemppa ei kauhean alas päässyt mutta huomasi selvästi. Kaurapuuron nimeen vannon minäkin, edelleenkään ei muita kestosuosikkeja ole ilmaantunut. Apinan raivolla yritän opiskella töiden ja kotihommien lisäksi, ohjaaja kehtaa painostaa lopputyöllä. Kehtaa väittää, että mulla olisi jotain muuta ajateltavaa jo alkuvuodesta....

Voidaan edelleenkin paksusti!

auliina 18+5

Huomenta!
Olen koko yön pohtinut tätä kun en tunne mitään liikkeitä, milloin siitä pitäisi huolestua? koska ne alkaa tuntua? viime lauantaina olin tuntevinani jotain mutta en enään sen jälkeen, niin en ole varma että tunsinko yhtään mitään. noh täytyy alkaa töihin valumaan
Nina 18+4

Ensisynnyttäjäthän tuntee liikkeet myöhemmin. Nyt en kyllä yhtään muista, millon itse tunsin. Mutta todennäköisesti tässä raskaudessa en sittenkään oo tuntenu vielä. Se mitä kuvittelin jo pari viikkoa sitte tunteneeni, tais olla sitä suolistokaasua tai vastaavaa.

Nyt töiden pariin.

Safiiri ja Nelkku 15+3

Huomenta!

Nyt kyllä väsyttää. Hyydyin sohvalle iltayhdeksältä ja nukuin sikeästi koko yön - ja silti väsyttää. Kyselisin noista rautatableteista: mulla hemoglobiini oli ennen raskautta 152 (kävin luovuttamassa verta), sitten neuvolakäynneillä se on ollut 144, 137 ja huomenna taas menen tarkistukseen. Kun mulla arvot on aika korkeat niin neuvolan täti ei ole tarjonnut rautaa, mutta mietin että voisiko olla niin että koska se on kuitenkin laskenut paljon, niin väsyttää - olkoonkin että se on yhä korkea? Tää on inhottavaa tää väsy, kun sitten väsy lisää kiukkua ja kunnon oravanpyörä on valmis.

Mieliteoista, mun on kerran tehnyt raivopäisesti mieli suolakurkkuja. Eli joku totuus siinä piilee. Mutta muuten mieliteot on olleet lähinnä hedelmissä ja jäätelossä. Ehkä omituisin mieliteko toistaisksi oli n. rv. 10 tienoilla kun mieleni alkoi tehdä _luumukiisseliä_.

Kovin vähän mäkin olen liikkeitä tuntenut, kipuja toisinaan.. mutta ensisynnyttäjä kun olen, maltan olla kärsivällinen.

Kivaa aurinkoista päivää

t. Pia 18 + 3

Huomenta jo toistamiseen=)
Millaisia ne harjotus supistukset ovat? tänään on maha vetänyt ihan kovaksi ja tullut pakottava tarve istua alas, sitten on mennyt ohi ja kun liikkeelle lähtee niin hetken päästä taas maha ihan kivi kova.
mä olen päivistä ihan sekaisin, onneksi eilen tarkistin kun vien koiran trimmattavaksi ja se onkin tänään eikä huomenna niinkuin luulin. samalla oli pakko tarkistaa että koska se neuvola onkaan entä ultra, ne sentään olen muistanut oikein=)

harjotussupparit on just tommosia että masu menee ihan kovaksi,ainakin mulla ollu semmosia,joillaki saattaa myös kipuilla..jos sulla ei nina84 vielä tunnu liikkeitä ni ei varmaan kannata huolestua, kyllä ne sieltä ajan kanssa tuntuu..kun ensimmäistä odotat niin saattaa vielä kestää...
tuosta väsymyksestä sen verran että alkuun mua väsytti aivan tajuttomasti,saatoin nukkua 12tunnin yöunet ja pvllä vielä 2tunnin päiväunet..oisin voinu nukkua koko ajan,nyt olo on ollut pirteämpi,mutta välillä väsyttää kauheasti ja meinaa myös pahoinvointi tulla takaisin..toivottavasti ei tarvi oksentaa enää..

asiasta kolmanteen,onko kenellekään tullut raskauden aikana stoppi joidenkin ruoka-aineiden kohdalla?esim.laktoosi-intoleranssi tai diabetes yms.
huomasin etten pysty juomaan tavallista maitoa kun meni maha aivan sekasin,vaihdoin laktoosittomaan maitoon ja oireet hävisi.jännä nähdä pystyykö synnytyksen jälkeen juomaan enää tavallista..

Eilen soittelin vakuutus yhtiölle ja pyysin paperit ja hakulomakkeet tulemaan. sitä täytyykin hakea 3kk ennen lapsen syntymää, siis se on se yläraja. onhan tässä sitten tämä ja ensi kuu aikaa, mutta hyvä olla ajoissa liikkeellä. milloinka neuvolasta saa nämä kaikki hakemuspaperit ja milloin ne piti viimestään kelalle jättää?

Neuvolasta saa todistuksen raskaudenkestosta kun raskaus on kestänyt 154päivää,mutta en muista milloin viimeistään piti jättää kelalle, muistaisiko joku muu??
Minä olen kans tuota vakuutus asiaa selvitellyt ja taidamme nyt tälle tulokkaalle sen ottaa kun on julkinen terveydenhoito mennyt niin surkeaksi!

Meille iski vatsatauti ja flunssa yhtäaikaa, itse olen pojan kanssa räkätaudissa ja tytöt ovat vatsataudissa että on oikein mukavaa. toivottavasti tuo vatsatauti olisi nopeasti ohimenevää...
Mutta nyt lähden vähäksi aikaa oikaiseen sohvalle...

Ne lappuset täytyy jättää kelalle 2kk ennen laskettua aikaa, kysyin siskolta=)
Tänään olikin tullut jo ne vakuutus laput, nopeeta toimintaa kun sinne eilen iltapäivällä soitin. täytyy niitä viellä tarkemmin tässä lueskella ja kopio ottaa neuvolakortista.

Täälläkin on väsymys tullut takaisin, päiväunet on ollu pakko ottaa mukaan päiväjärjestykseen jos millään ehtii. Luulin jo että väsymyksestä päästiin kun olin viime viikolla niin pirteä. Ens viikon neuvolassa onneks selviää toi Hb, en viitsi aloittaa rautaa ennen kuin tiedän mikä on todellinen hemppa. Verenpaine oli viikonloppuna 100/58, kai sekin osaltaan tekee väsyneen ja vetämättömän olon. Jos oon oikein vauhti päällä niin alkaa päässä pyöriä.
Saako kysyä mistä vakuutusyhtiöstä ajattelitte vakuutukset ottaa?
Laskeskelin, että tuo 154 päivää ois 22 vkoa. Kai ne paperit kannattaa sit heti postittaa niin pääsee äitiyspakkausta hypistelemään...
Mistäköhän mahtaa tuo muistamattomuus johtua. Kaverit saa odotella monta päivää vastausta tekstareihin ja tänään jouduin arvontakuponkia täyttäessä oikein miettimään että mikäs on mun osoite ja puhelinnumero! Mihinköhän tää vielä johtaa kun viikot etenee!? :)

Maijustiina 14+5

Mää kävin siellä sokerirasituksessa ja paastoarvo oli hiukan koholla. Joten mahollisimman terveellinen ja sokeriton ruokavalio tästä eteenpäin.

Onko teillä muuten tullu mitään inhokkiruoka-aineita? Mää en voi enää juoda maitokahvia enkä syödä leipäjuustoa. Yökkäyttää pelkkä ajatuski. Kahvin juon niin että mustana ja siihen vähän kylmää vettä sekaan.

Safiiri ja Nelkku 15+4

meillä on kaikki vakutuukset if:ssä joten sieltä se vauvallekin vakuutus otetaan.

inhokkiruoista löytyy paljon semmosia mitä himoitsin ennen raskautta: pizzat,jotkut leikkeleet,sipsit ja dipit...toisaalta vaan hyvä ettei nuo maistu kun niissä sitä suolaakin on ihan reippaasti.

Safiiri, oliko tuo sokerirasitus minkälainen? mulle meinattiin se esikoiselta tehdä se, mut sit ei..

Meidän perheen vakuutukset on kaikki Pohjolassa, joten sieltä tuo babyvakuutuskin ajateltiin ottaa, saa jonkun alennuksen kun kaikki on samassa paikassa.

Mä en voi syödä broileria ollenkaan. Yäk! Normaalisti olen sitä syönyt ja tykännyt, mutta nyt raskauden aikana siitä on tullut todellinen inhokki.

Mä luulen että eilen illalla tunsin ekan potkun. Eka oli kaikenmaailman muita kipuja mutta sitten tuli sellainen tömpsähdys että uskoisin sen olleen ihan kunnon potku!

Terveisiä sairaslomalta.
Juuri tulin lääkäristä, kirjoitti koko ens viikon saikkua. polven takia, on todella kipeä ja särkenyt kyllä koko viikon. kysyin pistelystä, sanoi että on normaalia kun "pallo kasvaa".
tämä vakuutus yhtiö josta vakuutuksen ajattelin on nimeltä veritas, ei ole sidonnainen kotivakuutukseen, hyvä niin kun mies tuntuu niitä jatkuvasti vaihtelevan. mutta nyt menen makoilemaan tv:n ääreen

Helou!
Me otettiin IFistä vauvavakuutus, tai siis odotan vielä tuomiota antaako ne sen meille. Kuulemma se yksi alkuraskauden km:kin vaikutta siihen että menee jonnekin ylemmälle taholle harkintaan. No, toivottavasti tulee kuitenkin.
Miekin luulen tunteneeni eilen pikkuisen myllerrystä. Mulla on istukka edessä, muta nauvola täti sanoi että jotain voi tuntea silti jos on muutenkin herkkä reagoimaan vatsalla. Mie olen, ja olen jo pariin otteeseen ollut tuntevani epämääräistä liikettä sisuksissa. Vaikee sanoa onko oikeassa.. kai sen jossain vaiheessa huomaa. Miestä harmittaa kun se ei vielä mitään tunne. No, harvoin miekään.

Pakko mennä syömään välillä.. palaan asiaan iltapäivällä.
Mukavaa päivää kaikille!

t. C 81 ja toukka 15+5

Täällähän oli niin monta kysymystä ilmestynyt, että pitää minunkin vastailla. Meillä otettiin jo vakuutus tulokkaalle ja Tapiolasta, koska muutkin vakuutukset on siellä. Vähän vertailin hintoja ja sitä mitä mihinkin kuuluu, enkä tullut hullua hurskaammaksi..
Liikkeet on tosiaan tuntunut jo jonkin aikaa, mutta edellisestä neuvolakortista katsoin, että esikoisen aikana liikkeet tuntui viikolla 22, ei siis hätää esikoisten odottajilla.
Olin esikoisen aikana sokerirasituksessa ja "litkua" juotiin vain lasillinen, kun sitä ennen juotiin kuulemma tolkuton määrä. Koetta siis edeltää paasto ja aamulla tunnin välein otetaan yhteensä kolme verinäytettä. Pahintahan siinä oli se, kun ei saanut syödä. Tuli tosi heikko olo lopuksi. Mun kohdalla kaikki oli hyvin, vauva vaan oli iso. 4080g viikolla 38. Sen takia odottelenkin seuraavan painoa kauhulla.. Sairaalassa vain kuulin, kun kätilöt keskusteli, että taitaa tulla seuraavatkin isoja.. Mullehan asiaa ei selvitetty sen kummemmin, enkä tajunnut siinä tilanteessa kysyä. Nyt se onkin "peikkona" ajatuksissa.
Hb oli mullakin laskenut viime neuvolassa 118, ja aloitin obsidanin. Mun maha kestää sen ja se oli keskihintainen n.16 €/50 kpl. Retafer maksaa muutaman euron, mutta on ainakin mun vatsalle kauhistus. Neuvolassa suositeltiin maltoferiä, hinta n. 30€/50kpl..

no niin toivottavasti ei joudu tälläkään kertaa tuohon sokerirasitukseen, ei kuullostanut houkuttelevalta.

HaLi oliko esikoisen synnytys sinulla normaali? meillä esikoinen painoi 4010g ja oli 55cm pitkä, jouduttiin imukupilla auttamaan maailmaan,siksipä nyt jännityksellä odotan kuinka isoksi tämä kakkonen ehtii kasvaa masussa ja kun pojilla vielä tapana olla isompia..

Moikka momento! Esikoinen syntyi normaalisti, mutta jäi hartioista jumiin ja toinen käsi ei ensin liikkunut kunnolla. Sen takia poika joutui lasten teholle. Onneksi käteen ei jäänyt mitään vikaa, mutta vauva toipui viikon teholla rankasta syntymästä, oli raukka ihan mustelmilla.. Mulle jäi pahat muistot teholla olosta, kun kaikki oli niin hankalaa siellä. Itse olin prenalla tilanpuutteen vuoksi ja kotiuduin ennen vauvaa. Vähän pelotti hakea poika kotiin, kun sairaalassa ei voinut viettää lapsivuodeaikaa ja kokemus vauvojen hoidosta oli vähäinen.. Myös imetys takkuili pahasti, kun teholla syötettiin vain pullolla. Toivonkin, että tällä kertaa pääsee vauvan kanssa synnyttäneiden osastolle..