HELMIMAMMAT 2008 (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pullahiirelle: me ilmoittauduttiin esikoisen kanssa Haikaranpesään ja käytiin ne valmennukset (2x), mutta ei sitten lopulta mahduttu pesään h-hetkellä (kätilö pyysi puhelimessa, että jos pari tuntia odottaisitte, niin saataisiin tilaa...). Ei ne Haikaranpesän valmennukset nyt niin kummosia olleet, vertailukohtaa ei tietty ole muista. Synnytyssuunnitelu oli ihan ok, mutta poika tuli niin rivakasti maailmaan, että avautumisvaihe kärvisteltiin kotona ja synnytyssalissa ehdittiin vain epiduraali antamaan puolitajuissaan olevalle minulle, joten suunnitellut kylvyt ja rakkulat yms. yms. jäi kyllä kokeilematta :). Ja päästiin myös heti perhehuoneeseen, joten siitäkään ei tarvinnut tinkiä normiosastolla. Että ei kannata olla siipi maassa vaikka ette pesään pääsisikään!

Moi,

Mä oon käyny neuvolassa viikoilla 8, 12 (lääkäri), 16 ja seuraava on viikolla 20. Ja ne on vielä aina ollu torstaisin, eli tasan neljän viikon välein. Lisäksi kävin varhaisultrassa omaan piikkiin ja kaupungin puolesta oli np-ultra ja rakenne tulee sitten myöhemmin.
Mulle on myös moni sanonu et onkohan tulossa kaksoset! Noh, oon todennu että kaks kertaa on ultrattu eikä oo näkyny ku yks ja sekin on ihan riittävästi. Myös noita kuukausia kysellään. En mä tiedä yhtään millä kuulla oon...
Miten semmonen väärä hälytys voi sattua että neuvolalääkäri toteaa kohdunsuun olevan auki?! Kuulostaa tosi epäpätevältä... Mutta onneks se oli väärässä!
Mun sisko on kertonu mulle lastensa nimet vähän ennen ristiäismenoja niin oon sitten voinu jättää jännäämisen muille ja keskittyä seuraamaan sukulaisten ilmeitä! Luulenpa että kerron ainakin yhdelle kummille, joka on hyvä ystäväni ja ehkä myös siskolle ja veljelle jos mua jännittää niin etten osaa pitää omana tietona. Mutta tuleville isovanhemmille en kyllä kerro, saavat sitten ihastua tai kauhistua paikan päällä!
Tää tuleva kummi muuten sanoi etten saa laittaa hesariin kuvallista ilmoitusta, kun niitä on sinne nykyään alkanu ilmestyä. Ovat hänen mielestään aika mauttomia ja kaikki kuvat samanlaisia mustavalkosuttuja. Kuulemma teksti riittää ja oon ihan samaa mieltä. En oo niitä hesarin kuvia nähnyt, mutta täällä on aamulehdessä sunnuntaisin sellanen ihmiset-liite, jossa on aina kolme sivua värikuvallisia ilmoituksia kastetuista ja hääparejakin 2 sivua hääkuvineen. Mä aina sunnuntaisin haen heti herättyäni sen lehden sänkyyn ja katon ettei ois samoja nimiä ku mitä ollaan itse mietitty. Joten ilmeisesti täytyy laittaa aamulehteen kuvallinen ilmoitus ja hesariin sitten pelkkä teksti, vähän niinku maassa maan tavalla. Mä oon siis kotoisin Helsingistä ja siellä asuu mun suku (tai siis sisko perheineen muutti kyllä Vantaalle!) niin täytyy varmaan hesarissakin mainostaa uutta tulokasta. Todella akuutteja asioita nämäkin! :) Ristiäistarjoilutkin on vielä mietintä asteella. Mies ehdotti että voisin tehdä kakusta koeversioita, taitaa olla krooninen makeannälkä kyseessä.

Maijustiina 17+5

eikös ne kuukaudet mene näin:
vkt 1-4 on ensimmäinen kk
vkt 5-8 on toinen kk
vkt 9-12 on kolmas kk
vkt 13-16 on neljäs kk
vkt 17-20 on viides kk
vkt 21-24 on kuudes kk (itse olen nyt kuudennella kk:lla,viikkoja 21+5)
vkt 25-28 on seitsemäs kk
vkt 29-32 on kahdeksas kk
vkt 33-36 on yhdeksäs kk
vkt 37-40 on kymmenes kk
nuista loppuviikoista en kyllä koskaan ole kuullu sanottavan että 'kymmenennellä kuukaudella' ???? mutta korjatkaa jos olen väärässä:)

Noin ne juuri menee, mutta nämä kyselijät myös mieltävät raskauden keston 9 kuukaudeksi ja jos sanon olevani 5. kuulla, tarkoittaisi se, että olen jo puolivälin yli, vaikka todellisuudessa mulla on siihen etappiin vielä reilut pari viikkoa.

Se on myös ihmeellistä, miten jotkut ihmiset sanoo "ompas sulla iso maha" ja jotkut taas että "ompas pieni maha", ihan vaikka samana päivänä. Mä luulen, ettei se niin riipu mahan koosta, ihmiset vaan jostain syystä luulee, että odottajan mahan kokoa kuuluu kommentoida ja sanovat sitten ihan umpimähkään jotain aiheesta...

Nimen kertomisesta: me taas ollaan esikoisen nimi kerrottu heti kun on se keksitty, ja aiotaan tämä toinenkin varmaan kertoa. Minusta se on just siitä hyvä, että muutkin pääsee kommentoimaan nimeä ennenkuin se on "kirkonkirjoihin" laitettu, ettei tule vahingossa annettua hormoonihöyryissä jotain ihan älytöntä kuten Pasi-Anssi... Ja varsinkin pojan nimien keksiminen on sen verran hankalaa, että on myös ihan kiva jos kaverit ja tädit esittää ehdotuksia, itsehän me se nimi toki päätetään vaikka ehdotuksia kuunneltaiskin. Ja on myös ihan kivaa, että voi kutsua vauvaa alusta asti oikealla nimellä, kun ei tarvitse pitää sitä salassa. Nämä on tietyst ihan makukysymyksiä miten kukakin haluaa toimia, mutta tässä meidän perustelut miksi ei pidetä nimeä salaisuutena.

Huomenta,

on jo torstai, kivaa :)

Kiitos Wilma haikaranpesä infosta!! Ja mieleni nostattamisesta :) Noin se varmaan on, ettei se nyt mikään sen kummosempi paikka oo. Näyttää nyt siltä kuitenki, että ne meijät sinne hyväksy kun eivät soitelleet perään. Ja ihan toinen juttu tosiaan on, että mahtuuko sinne sitte h-hetkellä. Tavallaan hassua, että varataan paikka johonki ja hössötetään siitä ja sitten sinne ei ehkä mahukkaan, niinhän se tietty menee, mutta tuntuu jotenki turhaltakin koko homma..Perhehuoneeseen kovasti toivon, että päästäs anyway!

Mun maha on taas otanu jonku kasvurykäyksen, ei kyllä tosiaan oo enää epäilystäkään mikä maha tää on :) Mun maha on kauheen alhaalla..siis en mä tiedä missä sen "kuuluu" olla, mutta luulin että se ois ylempänä :) olipa oleellista infoa taas..

Momentolle kiitos tosta raskaus kuukausi selvityksestä! Jospa nyt osaisin kysyjille vastata.

Kun nyt aloin höpöttää ristiäisistä, niin pohdimpa nyt sitäkin, että minkä kokoiset pitäisi. Ollaan alustavasti ajateltu, että pienet perhepiirissä ja niin varmaan tuleekin. Vaikka tavallan ois kiva pitää isommallekkin porukalle. Mites teillä muilla on aatoksissa?
Ja valaiskaa tietämätöntä, jos ristiäiset pitää kotona niin pitääkö semmonen kastemalja hankkia itse vai onko papeilla niitä takataskussa mukana? :)

Meillä on kummiasia ihan auki. Mulla olis teille semmonen kysymys, onko teidän mielestä hassua pyytää kummiksi pariskunnasta vain toista? Mun mies koki kauheen loukkaavana ku sitä ei pyydetty kummisedäksi kun mut pyydettiin kummitädiksi mun ystävän lapselle, niin sille on nyt kauheen vaikeeta se, että jos joku seurustelee vakavasti ni ettei pyytäis sitä toista osapuolta olleskaan kummiksi. Mitä mieltä te ootte? Ja montaako kummia ootte ajatellu? Ootteko jo pyytänyt kummeja, osa ainakin vissiin oli?

Nimiasiasta vielä, olis tosiaan kiva päättää se nimi ainakin noin alustavasti jo kohta valmiiksi niin ehtis maistella sitä ja fiilistellä että onko se nyt hyvä todella, ettei sitten just edellisellä viikolla päätä ja sit se jää vaivaa että olikohan se nyt ihan hyvä valinta..Toisaalta jotenki tuntuu ettei sitä voi lyödä lopullisesti lukkoon ennenku näkee vauvan :)

Aika hurja toteamus tosiaan, että kohdunsuu on auki ja sitten se onki väärä hälytys, onneksi oli!! Kauheita kauhuhetkiä aiheuttanut teille turhaan!!

Hei vielä yks tampio kysymys..mitä vauvalle laitetaan päälle ku lähetään sairaalasta jos on tosi kylmä? siis alusvaatteet body ja pöksyt tms, sitten villavaatteet ja toppapuku? vai? ja sitten vielä koko komeus johonki makuupussiin vai? Ajankohtaista tämäkin..mutta täytyyhän sitä ajankuluksi jotain pohtia..

Pullis ja poika 19+5 (kohta tulee 20 täyteen :) mitäs sit odottelis, 30 varmaan :)

Huomenta! Ja apua! Tarvitsisin neuvoa. Onko teillä ollut "napa kipeänä"? Mulla on nimittäin ollut nyt pari päivää masu tosta päältä, navan kohdalta kipeä (voisi verrata melkeinpä että tuntuis ikäänkuin lihas olis revähtänyt), eilen se oli illalla tosi kipeä enkä voinut kumarrella ollenkaan eteenpäin. Nyt aamulla suihkussa huomasin että napa on ihan kosketusarka. Neuvolatädille saa soitettua vasta ip - mistäköhän tämä voisi johtua?

Meilä on kanssa nimet periaatteessa valmiina, mutta pelkään että mitä jos vaavi ei olekaan yhtään *****:n näköinen :) Eilen mietittiin just ristiäisiä kanssa ja eiköhän me pidetä kotosalla vaan ihan pienet. Kummiasia on mullekin tosi hankala, tai yks kummi on selvä juttu mutta kaks muuta vielä mietinnässä että kumman pyytäisi. On kauhean vaikeaa tehdä päätöstä, kun se kummi kenet alunperin ajattelin joutui pahaan tapaturmaan eikä ole enää ihan "entisensä" - näinollen olisi vaikea jättää hänet pois laskuista mutta tiedän kuitenkin että hän ei ehkä ole se paras mahdollinen vaihtoehto lasta ajatellen.

Mun masua on pidetty lähinnä pienenä - tosin alkuraskaudesta taisivat jotkut sekoittaa raskausmasun kesämakkaroihin :)

hieman jatkoa napaongelmaani. Voisiko se olla joku tyrä? Googlettelin mm. hakusanalla "napa kipeä raskaus" ja monella sivulla puhuttiin tyrästä.. onko teillä kokemuksia?

kääk eikös se kastemalja pidä hommata itse.näin oon ymmärtäny mitä olen ristiäisissä ollu..
me ei kuuluta kirkkoon joten jos sitä pitäis sit lähimpien kanssa nimiäiset kahvien kera kotona..

kyllä kait vauvalle saa laittaa ihan villapuvun ja toppapuvun kun lähtee sairaalasta ja sit vielä sinne makuupussiin..kattoo sitten kuinka paljon on pakkasta,mutta mieluummin nuin alussa pikkasen liikaa kuin liian vähän vaatetta..:)

Enpä osaa nyt sanoa tuohon napa-asiaan mitään..

Kummeista: Me ollaan jo pyydetty kummeiksi mun miehen kummitytön vanhempia, jotka on kihloissa, asuu yhdessä ja on yksi lapsi, eli aika vakiintunut pari ollut ilmeisesti jo kouluajoista. Ne on siis miehen vanhoja koulukavereita ja asuvatkin tuossa aika lähellä. Ollaan aika paljon tekemisissä heidän kanssaan. Sitten mä oon pyytäny tai oikeastaan sopinu jo ennen koko raskautta että yks mun vanha koulukaveri Helsingistä tulee kummiksi. Hän on seurustellut pari vuotta ja taitavat melkein asuakin yhdessä, mutta välimatkan vuoksi en ole kovin hyvin tutustunut tähän mieheen, joten tuntuisi oudolta pyytää häntä lapseni kummisedäksi. En usko, että hän pahastuu. Sitä olen miettinyt, että tuleekohan hän kuitenkin ristiäisiin avecina... Eli kummeja on siis ainakin kolme. Jos vauva on poika niin sitten täytyy miettiä jos vielä yhden hyvän kummisedän keksisi. Mun omat kummit ei oo mulle mitään sukua vaan ne on vanhempieni tuttavapariskuntia, (joista toiset on tosin eronnu) joten mä en oo ajatellu että pitäis pyytää sisaruksia kummeiksi, ne kun on jo enoja ja tätejä ja tärkeitä ihmisiä lapselle siis muutenkin. Mutta kukin siis tyylillään... Etkö Rollepa voisi pyytää kumpaakin kummiksi niin ei kukaan loukkaantuisi?
Kastemaljasta en todellakaan tiedä, mutta sitähän voisi kysyä joltain lainaan tai sitten ostaa itse ja antaa kiertää perintökalleutena sukulaisilla ja kavereilla. Mitäs vettä siihen muuten laitetaan???
Tuo vauvan pukeutuminen kuulostaa ihan hyvältä, mutta ei kai sitä makuupussia tarvitse jos pistää turvakaukaloon? Ja joku pipo vois olla tarpeen. Kuinkas pian vauvan kanssa voi talvipakkasilla mennä ulos vaunuttelemaan?
Luitteko muuten siitä 7,75 kg:n vastasyntyneestä? Aika jötikkä!

huomenta
Tuohon nimi asiaan, me ei paljastettu kenellekkään esikoisen nimeä vasta kun pappi sanoi sen ääneen, mun mielessä se on jotenkin huaskaa ja jännittävää, ja me ollaan mietitty että kun se on meidän keksimä nimi, meidän lapsi niin se nimi mistä me tykätään niin annetaan just se:)! Ja näin tehdään myös kakkosen kanssa.
Kävin eilen katsomassa kaverini kanssa Paksuna elokuvan, oli meillää vähän hassu fiilis kun oltiin siellä mahat pystyssä ja sit kun seuras sitä elokuvaa ni oioi, tunnisti kyllä itsensä:)! mutta tykkäsin kyllä elokuvasta, ja varsinkin omasta ajasta kun mies tietty jäi neitosen kanssa illaksi kotiin.
Mä olen jostain kuullut tuosta ´napakivusta´ että se voi myös johtua siitä kun joillain napa pullahtaa ulos, itselläni ei ole tietoa taikka kokemusta muuta kuin kuulin joskus ekan raskauden aikana tuollaisen jutun.
Riippuu juu tietysti tuo vauvan pukeutuminen siitä kuinka kylmä on, paljon vaan päälle jos tosi kylmä ja isukki ajaa auton ovien eteen niin ei mene pienen keuhkoihin pakkasilmaa.

om 20+5

No oho! olipa tosiaan nopee synnytys!

Ei oo mitään tietoa napakivusta valitettavasti. Toivotaan että terkka osaa auttaa. Voisko tommosta tulla mahan venymisestä? Lääkäriin sitten vaan jos ei nla täti osaa sanoa.

Ei myöskään napa-asiasta mitään tietoa, ekassa odotuksessa napa kyllä pullahti pihalle, mutta ei siinä mitään kipuja ollut!

Me ei kasteta tulokasta kirkossa, mutta pidettiin kotona nimenantojuhla, nimettiin kummit ja tehtiin kummikirjatkin. Puhuttiin kauniita lapselle ja lapsista jne jne. Ihan sievä tilaisuus sekin.

Talvivauvaan täytyy tosiaan suhtautua vähän eri tavoin kun tuohon loppukesästä syntyneeseen, meillä on 56-senttinen paksu toppahaalari, kiva että sille tulee käyttöä. Tietty jos tulee se 7-kiloinen, se ei edes mahdu tuohon :) Sit meillä on vauvaa haettaessa turvakaukaloon sellainen makuupussi, jossa on reiät niille turvakaukalon vöille. Oikeasti se on ratalämpöpussi, mutta käy hyvin kaukaloonkin. Makuupussilla ei tosiaan paljon tee hakumatkalla, jos vauvan kuskaa kaukalossa... Olikos se niin että talvivauvan kanssa odotellaan kaksi viikkoa ennen ulosmenoa ja pakkasraja oli jossain kymmenessä? Täytyy kysyä näitä neuvolastakin, mutta joskus täältä saa fiksumpia vastauksia!

Sellaista se on Lapissa. Mun sukulaisten lapsia on useasti meinannut syntyä ambulanssiin, ja on arpapeliä, ehtiikö mies mukaan, kun kairasta lähdetään. Hassua olla lappilainen ja asua muutaman sadan metrin päässä sairaalasta :)

Paljon asiaa, joita olen itsekin pohdiskellut. Mä aion pyytää kaksi naiskummia ja miehelle jäänee yhden tai kahden mieskummin pyytäminen (toivoisin, että hän pyytäisi bestmaniaan). Toisaalta saattaa olla, että meille tulisi kolme naiskummia, jos mies haluaa pyytää siskoaan. Hyvät haltiattaret. Nimi paljastetaan vasta ristiäisissä.

Mulla on maha koholla navan korkeudella (kun makaan selälläni). Mutta siis täysin huomaamaton edelleen.

Kiitos kuukausiasian selvittämisestä. Täytyy siis muistaa sanoa, että raskaus on 10, ei 9 kuukautta...

jhk 20+6

Tuota olen itsekin ruvennut pähkäilemään että syntyykö tämä uusin tulokas kotiin vai välille autoon kun tulee meiltä tuonne synnärille matkaa 60km ja kun kaikki synnytkset ovat käynnistyneet vesien menolla, ei ´siis ole tullut yhtään supistusta ennen sitä ja pisin synnytys kesti 2h15min ja viimeisin lyhyin kesti 1h5min, mies ehti viimeisessä synnytyksessä näkemään juuri sen viimeisen ponnistuksen kun poika syntyi!!Kätilö ei ehtinyt todellakaan mitään tietoja/neuvolakortteja kyselemään kun poika syntyi vastaanoton tutkimuspöydälle, mitään puudutuksia en ole saanut, ainoastaan esikoisen synnytyksessä kerkesin pari kertaa ilokaasua hengittämään.
Mutta se siitä!

Ei ole minullakaan tietoa tuosta napakivusta.Minullakin on napa pullahtanut ulospäin aiemmissa raskauksissa mutta ei se mitenkään erityisen kipeä ole ollut, ehkä hieman arka!
Jahaa nyt pitää mennä pojan kanssa ulos!Palataan.

Wilma, meillä on kanssa turvakaukaloon sellainen makuupussijuttu, ja oli kyllä mun mielestä tosi hyvä ja varsinkin nyt kun vauva syntyy keskellä talvea.
Juu siis tuo mun napakipu veikkaus tuosta on todella vain joltakin kuultu, en itsekkään tiedä asiasta sen enempää ja itsselläni ei ole kokemusta mutta toivotaan ettei ole mitään pahempaa.
Yritettiin esikoiselle saada seurakunnan tiloista silloin ristiäispaikka mutta kun ne oli 18.12 niin ei ollut mahdollista saada sieltä kaikkien joulujuttujen takia, vuokrattiin sellainen pieni juhlatila ihan tästä läheltä ja se oli ihan mukava, mutta nyt jos saamme isomman asunnon tässä vielä ennenkuin vauveli syntyy pidämme ne luultavasti kotona.
Kummeja emme ihan kauheesti ole vielä mietitty, mutta onneksi vielä on aikaa.

-om

äkkiä tohon talvivauvan ulkoilemiseen..kaks viikkoa ensin sisällä ja sitten pakkasista riippuen aletaan totutteleen ulkona olemiseen n.5-10 min kerrallaa/pv ja sit lisätään seuraavina pvnä se 5-10 min.. jotenkin noin se meni ainaki esikoisen kanssa..

Pikaisesti: ei hätää vaikka napaan sattuu. On kuulemma harvinaisempaa mutta ei syytä huoleen. *huokaisee helpotuksesta ja jatkaa töitä*.
Kivaa torstain jatkoa kaikille!

Onpas täällä ollut vilkasta!

Meilläkin on kummiutta ja ristiäisiä mietitty. Tai virallisesti noita kumpiakaan ei tule, kun ei kuuluta kirkkoon. Muutamia kavereita haluttaisiin pyytää kummeiksi, mutta kiihtyvällä tahdilla muuttuvien elämäntilanteiden takia sitä miettiin, kehen sitä tulevaidessa tulee pidettyä yhteyttä. kummallakaan kun ei ole sitä "parasta ystävää". Nimiä ollaan myös jonkin verran pyöritelty, mutta mihinkään tulokseen ei olla vielä päästy.

Mulla on muuten tällä viikolla tullut ekaa kertaa spontaanisti mieleen, että kohta tää raskaus alkaa jo rajoittaa fyysistä liikkumista. Viime viikolla jaksoin uida ihan normaaliin tahtiin vanhan matkan (tosin olen vasta aloittanut uimisen "uudelleen"), mutta tällä viikolla sai parin sadan metrin välein pysähtyä lepuuttumaan. Samoin töissä työmaalla kävellessä välillä kiristää mahaa, joten kyllä toi märillä kallioilla juoksentelu on mun osalta kohta tän syksyn osaltya ohi.

Töissä ulkoillessa tulee käytettyä aikamoista telttakokoista takkia, joten viimeksi tänään yhdelle urakoitsijalle tuli yllätyksenä, kun varoittelen mun poisjäämisestä työmailta. Muutoin maha kyllä näkyy aivan selvästi. Muuten turvotusta ei ole onneksi tullut, joten ihan mukavan kokoinen tuo maha vielä on. Vanhat housutkin oletettavastri mahtuvat vielä jalkaan, vaikkeivat enää kiinni menekään. ;)

Toivottavasti ens helmikuussa ei ole kovin kovia pakkasia, jotta päästää pikaiseen ulkoilemaan nyyttien kanssa. Hiukan ahdistaa ajatus olla vaan neljän seinän sisällä. ensin sen takia, ettei mikään takki mene päälle ja sitten vauvan kanssa. Vaikka todennäköisesti sitä on tuolloin niin hormoonisumussa ettei edes ulkoilmaa kaipaa...

sulis 20+5 (jo!)

Vitsit te ootte aktiivisia:) ei meinaa perässä pysyä vaikka joka päivä käy lukemassa!

Kummit ollaan mietitty jo valmiiks, miehen sisko ja sen mies. Eli kaks kummia vaan. Esikoisella on kolme. Olisin halunnut parhaan kaverini pyytää myös mutta hän ei kuulu kirkkoon joten ei voi virallisesti olla kummina. Eikä haluta haalia ylenmäärin kummeja muutenkaan, pari kolme on meidän mielestä riittävästi. Nimestä ei olla ihan satavarmoja vielä, tosin toinen nimi on päätetty kyllä, se on joko mun tai miehen toinen nimi, kumpi sieltä nyt sitte putkahtaakin.

Esikoinen syntyi marraskuussa ja kotiin mennessä oli päällä body, potkarit, villapuku ja toppapuku. Päässä ohut puuvillamyssy ja toppahattu. Mitään makuu- tai muuta pussia ei ollut. Auto oli kuitenkin äkkiä lämmin eikä ulkona ollu mikään paukkupakkanen.

Napa oli muuten mulla vähän kipee ekassa raskaudessa, ajattelin sen liittyvän mahan venymiseen... en siis osannu ollenkaan edes olla huolissani asiasta.

Välillä kyllä huomaa mahan olevan tiellä jo, toisinaan taas ei muista raskaana olevansakaan, niin hyväkin olo on välillä:)

Tota kyllä vähän mietin että mites mahtaa käydä jos ei pääse ulos esikoisen kanssakaan kun ei vauvaa voi viedä ulos heti. Taitaa tyttö hyppiä silmille muutaman päivän jälkeen:D Muutenki kauheeta uhmaa alkanut olemaan sen kanssa. Isille kyllä ollaan niin kilttiä mutta äitille kiukutellaan...

Sirenia 21+3

Huomenta kaikille. eilinen päivä meni hujauksessa, lukemassa täällä kävin, mutta en ehtinyt kirjotella.
Hirvittävä väsymys ollut taas ja eilenkin nukahdin kun telkkaria katoin.
Se olikin aikamoinen vauva, meinaan se melkeen 8 kilonen=) sellasesta näin unta ihan "alussa"..
Pitäisikö niiden liikkeiden tuntua tässä vaiheessa jo päivittäin? omassa mahassa on välillä aika hiljasta, niin että ihan jo huolestuu.
Eipä tällä erää muuta, pari tuntia töitä ja sitten markkinoille=)
Nina 22+0

Mäkin oon pohtinut kovasti, että miten esikoisen ulkoilut hoidetaan sitten, kun vauvan kanssa joutuu olemaan ainakin ekat 2 viikkoa sisällä. Mummu on kyllä lupaillut auttaa talvilomallaan, mutta on siis muuten päivisin töissä. Rivarissa kun onneksi asutaan, niin ehkä vauvan voi jättää sisälle nukkumaan itkuhälyttimen kanssa ja ulkoilla esikon kanssa "oman" pihan hiekkalaatikolla, tai niin eihän helmikuussa mitkään hiekkalaatikkoilmat ole, mutta kai siinä pihassa jotain keksii, ainakin jos on lunta niin puuhaa riittää. Jos vaan vauva on sellainen, joka suostuu nukkumaan sisällä sängyssä. Esikko ei vauvana koskaan suostunut nukkumaan päikkäreitä kuin ulkona vaunuissa.... onneksi ei syntynyt keskitalvella, tän uuden tulokkaan on sit varmaan vaan pakko oppia nukkumaan sisällä kun ei kerran uloskaan pääse.
Kummeista: Meillä esikon kummit ei ole pariskunta ja tulevallekin varmaan pyydetään kaksi "yksittäistä" henkilöä kummeiksi. Kukaan ei ole toistaiseksi siitä loukkaantunut, eikä ainakaan voi tulla sellaisia ongelmia kuin joillakin kavereilla, jotka ei voi esim. kutsua eronneita kummeja samoille synttäreille...