HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on luonnonkumitutteja, ne menee ehkä vähän nopeammin lötköiksi ja käytetyn oloisiksi, mutta tosiaan makuasia. Sirenialla oli aika hyvä starttipaketti. Me varattiin ainakin liikaakin kaikkea... Ehkä tohon listaan lisäisin talkin, tosin meillä sitä ei paljon tarvittu. Pyyhe, kynsisakset ja harja ainakin tuli äippäpakkauksessa. Me tarvittiin nenätippoja (keittosuolaliuosta), kun vauva rohisi öisin, niitä kannattaa pitää nuhan varalta lääkekaapissa muutenkin. Ja niitä d-tippojahan annetaan aika aikaisin, olisko jo viikon-parin ikäiselle? Pitää kysyä. Tarvitseeko talvivauva jotain erityistä? Eipä kai. Täytyy muistaa kysyä miten pian saadaan mennä ulos ja millä pakkasilla. Itse olin aika arka vetämään bodeja vauvan pään yli, joten käytin paljon niitä kietaisumallisia paitoja ja puolipotkareita. Sukat oli aika turhakkeet, kun ei pysy jalassa. Sit voi tietty miettiä esim. rintapumppua, itse käytin sitä aika paljonkin. Toisaalta sen tarvetta ei voi oikein ennakoida (jos imetys ei vaikka lähdekään liikkeelle), mutta toisaalta sitä voi tarvita nopeastikin, jos maito pakkautuu. No, näitähän ehtii miettiä.

Kiitoksia infosta! Mites kuumemittari? Oon miettiny, että varmaan korva-/otsakuumemittari vois olla tarpeellinen hankkia jo valmiiksi kun eihän sitä tiedä jos vaavi saa heti jonkun pöpön?

Tuo otsakuumemittari ei ole kovin luotettava, korvakuumemittari tai sitten ihan tavallinen digimittari on hyvä olla olemassa.

Täytyy lähteä jatkamaan isänpäivän viettoa (vaikka oma isä on kuollut) mutta miehen pappaa täytyy lähteä katsomaan!
Huomenna neuvola kirjoittelen sitten paremmin kuulumisia.

Isänpäiväiltaa mekin vielä vietellään, avokki hymistelee massu täynnä ja viinilasi kourassa uutta kirjaa lukien, esikoinen jo tuutumassa. Aikamoista supistelua on tänään ollut pitkästä aikaa, mutta nää on tässä vatsan päällä, joten ei varmaan kovin vaarallisia...

Kuumemittari on varmaan vielä hyvä hankinta, jossain vaiheessa se kuitenkin tarvitaan. Meillä on korvakuumemittari, mutta sekään ei ole ihan sata luotettava, vaatii vähän harjoittelua että osaa mitata oikeassa asennossa. Suosittelen sitä silti, sillä kyllä sekin suhteellisen luotettavasti mittaa ja sillä saa helposti ja nopeasti mitattua kuumeen. Itse ainakin mittasin kuumeen varmaan puolen tunnin välein, kun poika oli vauvana kipeä ja korvakuumemittarilla kuumeen saa helposti nukkuvaltakin. Korvakuumemittarin kanssa saa kyllä olla sikälikin tarkka, että se antaa helposti vähän liian kovan kuumeen, jos korva on just hautonut jotain vasten. Me luultiin että pojalla oli kuumetta 40,1 nelikuisena, kun olin juuri imettänyt kuumeisen vauvan ja mittasin kuumeen siitä korvasta, mikä oli itseäni vasten. Soittelin hätäpäissäni jo LNS:llekin, mutta kuumetta olikin seuraavalla mittauksella reilusti vähemmän (39 silti, joten kova sekin vauvalle). Että ehkä pitäisi olla tavallinen digimittari myös.

Iltoja!
Mä en ole tullu ees ajatelleeksi koko kuumemittaria, hyvä kun otitte puheeksi=)
mä olen vaan viime aikoina miettiny "punkan" ostoa. Täällä mennään muuten samaa rataa, mutta sisko sai eilen illalla pojan=)=) Huomenna oisi tarkotus mennä pikku kaveria katsomaan. Nyt on varmaan mentävä nukkumaan.Hyvää alkavaa viikkoa.
Nina 28+2

Hui... pitäisi alkaa miettimään lisää varusteita vauvalle.. ääh.. Onneksi sukulaisilta on aika paljon kaikkea saanut.
Huomenna lähdetään etsimään pinniksen maalaukseen maalia... samalla kuin lähdetään sormusostoksille..
T. Eilen kihlautunut C81 rv 25+0 <3

onnea c81!! Meidän pitäisi hankkia esíkoiselle uusi sänky kun hän on vielä tuossa pinnasängyssä ja olis hyvä saada hänet tottumaan uuteen sänkyyn enne kuin kasataan vauvalle pinnis sitten uudellee!
eipä meillkää mitää ihmeellistä, on ollut jonkun verran ihan oikeinta kivuliaita supistuksia, onneks on lääkärineuvola ke niin näkee tuos kohdunsuun tilanteen!
nyt aamupuuhiin!

outi 27+2

Onnea C81 :) Sulla on elämässä nyt kiireistä aikaa, kun on vauva tulossa ja sormus sormessa. Hienoa!

Mulla oli nla tänään, nyt pitäisi kuulemma ryhtyä rautaa syömään yks tabletti joka toinen pv, vaikka hemoglobiini oli yhä 130. Musta vähän outoa, että pitää syödä vaikka on noin hyvä tuo arvo vieläkin. No, kokeilen tabletteja ja jos eivät ihan masua sekoita niin mikäs siinä. Painoakin oli tullut aika paljon lisää.. hui! Nyt kaikkiaan sitä on tullut alusta n. 7 kg. No, sen ei pitäisi mikään yllätys olla kuitenkaan, sen verran paljon mä olen herkkuja pistellytkin.

Tyrä on ja pysyy, välillä kipeämpi ja välillä parempi. Ei auta kuin vaan kestää, ei sille oikein tässä vaiheessa mitään voi tehdä.

Räntäterveisin

Pia 28 + 1

Onnea paljon C81!=)

Kuumemittari tosiaan kannattaa hankkia digitaalinen jos ei sellasta vielä omista. Tai sit toi korvamittari. Meillä on ollu ihan tavallinen digimittari ja hyvin ollaan sillä pärjätty:)

Wilma mietti millon saa talvivauvan kanssa mennä ulos. Kaksi viikkoa taitaa olla suositus pysytellä sisällä ja sitten siitä pikkuhiljaa varovaisesti pieniä aikoja ulos, eka 5 min., sitten 10 min. jne... tietty vähän lämpötilan mukaisesti. Olikohan se -10 astetta se raja ihan pienillä vauvoilla jolloin voi vielä mennä ulos..? Jos pakkasta ei juurikaan ole niin voihan sitä olla vähän pitempäänkin kuin aina 5 min. enemmän kuin edellisellä kerralla.. Esikoinen syntyi marraskuussa ja silloin oli lämpötilat nollan molemmin puolin vähän eli ei kovin kylmä vielä, joten oltiin jo aika nopsaan puolikin tuntia ulkona, vaunuissa kun ei se ilmakaan niin kovin raakaa kuitenkaan ole. Tosin helmikuussa saattaa olla tosi kovatkin pakkaset niin saa nähdä kuinka tällä kertaa käy.

Rollepa, aika omituista että sun käskettiin jo rautaa napsia vaikka sulla on tosi hyvä hemoglobiini:o Kaikilla ei ole edes normaalitilassa hemppa noin hyvä... Multa ei ees mitattu nyt kun viimeks oli ollu jotain 122, meinasivat että ei vielä oo tarvetta. Toivottavasti se tyrä nyt ei kovin pahaksi sulla mee että saat oltua suht normaalisti!

Ite olen taas täällä saikulla, flunssa iski takasin:( Melkein viikon jo olinkin terveenä ja nyt sitten uudestaan kamala köhä ja nuha. Ei oikein viitti mennä pärskimään asiakkaitten naamalle... Ja eipä se lepo pahitteeks ole muutenkaan kun on noita suppareitakin ollu ihan riittävästi.

Niin, noista vauvatarvikkeista vielä.. tosiaan noita keittosuolatippoja on hyvä olla olemassa jos menee pienellä nenä tukkoon. Nasolin-tippoja kun saa laittaa vasta muistaakseni 3kk->. Ja meillä ainakin saatiin neuvolasta eka d-vitamiinipurkki, tosin jokapaikassahan näin ei ole. Talkkia ostettiin kun anoppi suunnilleen pakotti kun vauvan peppu oli punainen ja olis tuonu sitä meille jos ei oltas ite ostettu. Eipä sitä paljoo sitte tullu käytettyä kun mun mielestä sinkkivoide oli parempi vaihtoehto mutta anoppihan ei sitä sitten taas tajunnut millään... Muutenkaan se ei oikein mitään käsitä, olis ollu jo laittamassa talkkia vauvan naamaankin kun oli hormoninäppyjä, onneks ehdin kieltää että ne menee kyllä itestään ohi... No mutta se anopista taas;D

Ninan siskolle onnittelut:) ja tuoreelle tädille myös:) varmaan ihanaa nähdä pikkanen nyytti! Ei sitä taas enää muistakaan miten pieniä ne vastasyntyneet on. Esikoinen täyttää kohta 2v. ja näyttää varmaan jättiläiseltä sitten kun tullaan synnäriltä kotiin;)

Sirenia rv28+0

Sirenia, mä kyllä ihmettelin kanssa tota rauta-asiaa - varsinkin kun olen kuullut monelta täälläkin että rautatabletit eivät nyt varsinaisesti ole mitään vatsaystävällisiä tuotteita. Täytyy kyllä todeta, että meidän nlatäti on tosi ystävällinen ja mukava ihmisenä, mutta ei se mikään kauhean tehokas/oma-aloitteinen ole näissä jutuissa. Se lukee paperista miten asiat pitäisi olla, ja sitten jos onkin eri tavalla niin ollaan ihmeissään. Tämä rauta-asiakin oli just niin, että kun papereissa sanottiin että pitää syödä rautaa niin sitten pitää :)

Anopit onkin sitten ihan toinen lukunsa - niistä keskustelemiseen voitaisiin ehkä perustaa ihan oma palstansa, hih.

Onnea C:lle! Itse just viikonloppuna haikeana kattelin mm. meidän häämatkakuvia. Koskahan päästään seuraavan kerran kahdestaa reissuun... Tai no, vielähän sitä ehtis, jos olis nopea! Niin ja onnittelut Ninalle tädiksi tulosta!

Hyvä, kun olette alkaneet jo miettiä, mitä vauvaa varten pitää hankkia. Mä oon jotenkin vielä niin epäuskoinen että muille on oikeesti tulossa vauva, etten oikein osaa tuollaisia miettiä. Vaikka kyllähän se koko ajan konkretisoituu, mutta jotenkin takaraivossa jäytää pelko siitä, että joku menee vielä pieleen. Alkuun olin keskenmenoriskin takia tosi pitkään epäileväinen enkä oikein vieläkään osaa aina suhtautua asiaan. Viikoloppuna vauvan vaatteita pestessä ihmettelin, että kukahan meillä noin pieniä vaatteita mahtaa käyttää... Noh, suurimman osan ajasta olen kuitenkin tosi iloinen tulevasta ja ootan äitiyslomaa innolla.

Mulla taisi olla edellisessä mittauksessa hemoglobiini hiukan yli 120, joten multitabsia kummempaa rauta aen syö. Nyt viime viikolla lääkärin tarkastuksessa ei hemppaa edes otettu, kun ei mua nyt väsytä mitenkään pahemmin. En muista raportoinko tarkastuksesta mitään, mutta kaikki oli kunnossa ja kohdunkaula kiinni ja 2 cm pitkä. Paino on noussut sellaisen 6 kg, eli ei paha vaikka uusi kymmenluku lähestyykin kovaa vauhtia! Vauva oli pää alaspäin kun lääkäri sitä ultrasi. Sukupuoliveikakusta en lääkärin tympeyden takia vielkään saanut, joten jännityksessä eletään. Muutenkin harmitti, kun mies ei ollut mukana kun ei tiedetty ultrauksesta. Sekin olsii mielellään vauvan nähnyt!

Mä odottelen edelleen äitoyspakkausta eikä päätöstäkään ole vielä tullut. Ilmeisesti Helsingissä on pitkät käsittelyjonot, kun hakemuksen jättamisestä on jo kolme viikkoa... Tulis nyt että pääsisi hipelöimään!

sulis 27+2

Meillä neuvolth antoi myös suosituksen, että rautaa voisi popsia joka toinen päivä, vaikka hb oli silloin vielä 132, perusteli sitä sillä, että kannattaa vähän ennakoida raudan tarvetta siksi, että monillehan ne rautavalmisteet laittaa isoina kuureina vatsan sekaisin. Kerran parissa päivässä tasaisesti koko odotuksen ajan olisi parempi kun se, että hempan laskettua ottaa rautakuurin, joka laittaa vatsan sekaisin niin ettei mikään muukaan imeydy. Itse ostin raudan, mutta en muistanut sitä syödä ja nyt se oli 115 :). Ei kun purkille.

Onnea C81, meinaatteko ehtiä vihillekin ennen vauvan tuloa?

Me siirrettiin myös esikoinen pinniksestä pois vähän ennakkoon, vaikka vauva on ensin kehdossa, että ei tule siitä sitten sotaa muun hässäkän keskellä. Nyt ollaan pari päivää kärrytelty vauvan vaunuilla ja seisomalaudalla nalle kopassa, että sekin olisi tuttu juttu. Tuntuu älyttömältä, mutta ehkä se toimii?

Alkuperäinen kirjoittaja WIlma74:
Onnea C81, meinaatteko ehtiä vihillekin ennen vauvan tuloa?

Juu! Tarkoitus olisi.. me kun ei haluta mitään muuta kuin maistraatissa käydä kahden todistajan kanssa, ja ehkä sen jälkeen ulkona syömässä :) Ollaan molemmat eronneita - ja ollaan koettu isot sukuhäät.

Onnittelut C81:lle minultakin, ja Ninalle myös.
Terveisiä Italiasta, mekin nyt palailtiin matkalta. Virkistävää oli olla siellä auringonpaisteessa ja kerrankin koko perhe yhdessä koko viikon. Matka sujui hyvin, vaikka itse stressasin ehkä turhan paljon syömisistä ja muusta vastaavasta raskauden takia. Auliina muuten, mustakin on tuntuneet vauvan liikkeet jotenkin "laiskemmilta" viime aikoina, ehkä se johtuu siitä ettei vauvalla ole enää niin paljon tilaa siellä vetää mitään banaanipotkuja, tai sit se johtuu siitä että mitä enemmän niitä liikkeitä tarkkailee, niin tuntee hiljaisemmatkin liikkeet. Taidan olla nykyään vähän hysteerinen, esikoistakin yritän varjella kaikenlaisilta (kuvitteellisiltakin) vaaroilta ja sitten itkeskelen esim. niitten Jokelan tapahtumien takia (luin niistä nyt vasta kun palattiin eilen matkalta). Kai sitä on jotenkin herkässä mielentilassa edelleen, välillä ei tiedä kummalla täällä on uhmaikä, 2-vuotiaalla vai äidillä. Onneksi mies on rauhallista sorttia.
Mullakin oli lääkärinneuvola ennen lähtöä ja hemoglobiini ihan hyvä, arvelen sen johtuvan noista Multitabseista joita olen syönyt koko ajan, ehkä se just toimii ennaltaehkäisevästi niin ei ole päässeet rauta-arvot vielä paljoa tippumaan. Vauvan tarvikkeita en ole minäkään vielä juuri hankkinut, arvelen että meillä on lähes kaikkea esikoisen jäljiltä ja otan myös sen äitiyspakkauksen. Siinä on se toppis vähän pienempi kuin esikoisen pakkauksessa, joten sopii paremmin talvivauvalle, ja muutenkin se uusi pakkaus on jotenkin niin ihana että en osaa ajatella järkevästi ja ottaa sitä rahana...
Meillä on esikko nukkunut jo hyvän aikaa jatkettavassa sängyssä, mutta potta-asiat olisi kyllä hyvä opetella ennen vauvan tuloa, ne ei oikein suju vielä. No, ei kai sitäkään oppimista voi kiirehtiä ennenkuin toinen on siihen valmis. Tohon päivähoitoasiaan piti vielä kommentoida, meillä ei ole esikoinen hoidossa, mutta käy puistotädillä 2-3 aamuna viikossa, ajattelin että saa jatkaa samaan malliin sitten kun vauva syntyy, jos ei vauvan kanssa alkuun voi kovin paljoa ulkoilla niin pääsee ainakin esikko vähän päästämään höyryjä pihalle täältä neljän seinän sisältä.
En muista, pitikö johonkin muuhun vielä kommentoida, on tullut niin paljon tekstiä viikon aikana. Mun kaveri muuten sai vauvan sillä aikaa kun oltiin poissa, pian pääsee ihmettelemään vastasyntynyttä. Vähän tuntuu, että oltaispa meilläkin jo tuossa vaiheessa, mutta kai tässä nämä viimeiset 3kk vielä pitää jaksaa odottaa, eipä sitä ihan vielä soisi vauvan syntyvän vaikka näillä viikoilla voisikin jo keskonen pärjätä.

Kiitos onnitteluista ja C81:lle hurjasti onnea kihlauksen johdosta. Tänään olin pikku vaavelia katsomassa ja oli kyllä todella suloinen=) ei enään millään malttaisi odotella että saisi oman käärön syliin=)
mulla oli hb viimeksi 117 rautatableteista huolimatta. edellis kerralla sain noi tabletit, silloin hb oli 120. ja vaikka niitä on popsinut niin hb laskee. mä oon nyt saikulla, tai no viime viikon tiistaista lähtien oon ollu. ja ens viikolla on uus lääkäri aika, olo on ollut kyllä huomattavasti parempi, jos vertaa sihen mitä se oli kun töissä oli ja töistä kotiin tuli. edelleen maha vetää välillä kovaksi ja on kipeä, mutta ei siinä määrin mitä töissä olo aikana. mutta nyt on varmaan mentävä suihkuun ja nukkumaan, hirmusesti väsyttää.

Piti noista liikkeistä sanoa, että olen huomannut myös että ei ole ollu sellasia kovia potkuja enään. tänäänkin lähinnä sellaista möyrimistä. jotain ihan pieniä töytäisyjä.

Onnea Ninalle ja C81:lle!

Me olemme olleet "vauvakylvyssä" viime päivät eli ristiäisissä lauantaina ja eilen kyläilemässä 2,5 kk:sen luona. Todella tarpeellista. Hälvenee vähän omat pelot ja mystiikka.

Viime yönä valvoin kuitenkin miettien synnytystä ja vauvaelämää. Jos ei osaakaan.

Täällä on tullut tosi hyviä vinkkejä! Kiitos kokeneemmille.

Mun mahassa on siirrytty potkimaan kylkiin.

jhk 27+4

täällähän on tapahtunut: onnea vaan minunkin puolestani ninalle ja c81:lle.

huomenna se olisi sitten lääkäri, tuleekin ihan hyvään saumaan kun on kauhea flunssa niin voi samalla tarkistaa ettei ole mitään tulehdusta. pelottaa kun on kova yskä että miten se vaikuttaa masuun kun käy tosi kipeää välillä.toissa yönä ei saanut oikein nukutuksi kun ei pystynyt hengittämään kunnolla, piti nousta teetä juomaan että nenäkin aukeaisi..

kyllä täälläkin liikkeet tuntuu edelleen voimakkaasti, pitää oikein ihmetellä välillä että mitä jumppaa se vaavi vetää kun tärryttää mahaa ihan täysillä.melko energiseltä lapselta tuntuu.saa sitten nähdä minkälainen ompi ihan livenä :)

Kyllä täälläkin vauva tulee varmaan kohta mahanahkasta läpi... Sellanen myllerrys ja kenkiminen käy että huhhuh. Esikoinen oli ihan samanlainen kyllä ja on aika temperamenttinen luonne, tosin rauhallinen kuitenkin.

Mulla on kans synnytysjutut mielessä olleet jo vähän aikaa ja on kyllä ihan toisenlaista kun tietää vähän mitä odottaa. Viimeks oli niin onnellisen tietämätön kaikesta:) Olen pohtinut että ottaisko spinaalipuudutuksen jos mahdollista vaan on.. viimeks otin epiduraalin ja hyvin toimi sekin kyllä. Jännittää että miten nopeeta synnytys nyt etenee kun esikoisesta kesti 7,5h. Ja alkoi siis vesien menolla. Menispä nytkin vedet eka niin olis ainakin selkee merkki että pitää lähtee, matkaakin kun on 60km synnärille.

Taisipa meidän pikkuinen olla välillä jotenkin eri tavalla kääntyneenä. Iltapäivällä kokouksessa tuli taas ihan kunnon potku. "Käsi pois siitä mahan päältä painamasta!" Taisin vaan jo niin tottua niihin kylkeen suunnattuihin koviin potkuihin, että jäin niitä kaipaamaan. Muutenkin liikkeitä on taas muutaman hiljaisemman päivän jälkeen riittänyt!