HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään kun makoilin sohvalla niin tuntu siltä kun tää pikkunen tunkisi tosta kyljestä ulos.
Huomenna onkin vihdoin ja viimein se sokerirasitus, taidan ottaa sinne jonkun kirjan mukaan ettei aika käy ihan pitkäksi. jos niistä jotain ilmenee niin eiköhän ne soita sitten perään neuvolasta? seuraava neuvola aika on 2vko:n päästä. mutta nyt meen laittaa tota ruokaa, kun viellä saa syödä=)

Jee - äitiyspakkaus tuli! Aika ihania tavaroita mun mielestä. Sitä jäin vain ihmettelemään että miksi siellä ei ollut mitään tuttipulloja tms? No, saapahan niitä(kin) kaupasta. Lueskelin jo tuota parisuhdeopasta, ja täytyy sanoa että aika hurjalla tavalla siinä maalaillaan raskauden naisen kropalle tekemiä muutoksia... odotan esikoistani, joten ei mulla asiasta kokemusta ole mutta en nyt uskoisi että ihan noin pahasti käy jos vähän itsestään huolta pitää. Ehkä? Kai? Toivottavasti??

Vauvan pää taitaa nyt painaa siihen tyräkohtaan, on ollut meinaan himppasen kivuliasta tämä olo ja elo tänään.

Nyt jatkan kuitenkin vauvatarvikkeiden hipelöintiä... ihanat nuo hauvasukat! (meillä on koira ja ollaan ihan koiraihmisiä muutenkin niin aina ihastelen kaikkia hauvajuttuja...).

Tsemppiä Nina sinne rasitustestiin!

Nina: soittelin itse neuvolaan sokerirasitusten perään, oli jotenkin kiva tietää heti niistä, ettei ainakaan pahenna tilannetta. Arvot oli mulla ihan ok, paastoarvo oli hiukan koholla, mutta ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Muut arvot oli tosi hyvät. Toivottavasti sinullakin.

Mitäs kauhukuvia Rollepa siinä parisuhdeoppaassa maalailtiin? En ottanut pakkausta enkä muista mitä esikoisen pakkauksen oppaassa luki.

Huomenia, siellä oli naisten kirjoituksia siitä, kuinka mahasta on tullut viisi numeroa liian suuri kengurupussi tai rinnat ovat kuin ajokoiran korvat :))
Ja kovasti tolkutettiin sitä, että kroppa ei tule palautumaan enää ihan ennalleen... no, oli miten oli, uskon että kyllä asiaan voi hieman itsekin vaikuttaa!

Huomenia täältäkin,
kyllähän tuohon kropan palautumiseen voi itsekin vaikuttaa melko paljon.Tosin ei kannata ajatella että heti synnytyksen jälkeen painelee salille treenaamaan, mutta pikkuhiljaa oman voinnin mukaan.
Minulla on aikaisemmista raskauksista ja synnytyksistä kroppa palautunut melko hyvin ennalleen, lukuunottamatta muutamaa raskausarpea vatsassa ja eiväthän rinnat kyllä enää niin järin kiinteät ole mutta ei minulle mitää nahkapusseja ole vatsaan jäänyt roikkumaan.
Laitoin juuri vauvan vaatteita pyykkikoneeseen, kun tuntuu että aika kiitää niin hurjaa vauhtia, ovatpa sitten ne edes valmiina.
Edellisessä neuvolassa taas sitten ihmeteltiin tuota valtavaa sf mittaa (31cm rv 28+5) ja äitipolille menen sitten joskus joulukuun puolivälissä jos ei tuo irtisanoutumis uhka sitten lamauta täysin tuota äitipoli toimintaa.Oma olo on ollut kyllä taas kuin junan alle olisi jäänyt, väsyttää ja kävelystä ei tahdo tulla mitään kun heti alkaa supistelemaan ja liitoskipuja on myös tuntunut parina päivänä.Siinäpä sitä valivalia tulikin.

Nyt on karmea nälkä ja täytyykin lähteä syömään ettei vaan pääse laihtumaan.

neuvolat ja lääkärit on käyty ja kaikki oli hyvin. Painoa tullut 2 kg kuukaudessa, ihan ok, hemppa oli 121, verenpaine hiukka koholla, tosin on ollut tosi alhanen koko aika et toi lukema oli ihan normaali, paikat oli kiinni ja vauvan syke hyvä, 155, itselläni on vahva poika tunne ja lääkäri tokaisikin siihen että ompas nopea pojan syke... nojoo, empä lähde tuohon uskomaan! Joulu siivouksen voin kuulemma jättää ens vuoteen, pitää minimoida nuo supparit kun esikoisen kanssa jäi saikulle viikolla 29 suppareitten takia ja lyhentyneen kkohdunsuun takia. Seuraava neuvola onkin vasta 10.12, eli hetki taas vierähtää enenkuin seuraava käynti koittaa!

mukavaa pakkaspäivää, outi

Niin muuttuuhan se kroppa odotuksen myötä pysyvästi ja palautuminen on ainakin näin 30+ synnyttäjällä tosi hidasta, mutta ei ne muutokset minulla ainakaan mitään dramaattisia olleet. Ehkä sillä oppaalla halutaan varoitella muutoksista, ettei tule masennusta odotusajan jälkeen? Itselläni ainakin pahinta on painon nousu, esikoisesta jäi reilusti enemmän painoa kun lähtiessä ja nyt tulee varmaan lisää, joten se painon pudotus ja liikunta tämän raskauden jälkeen on kyllä ihan ehdoton ja on ihan omasta viitseliäisyydestä kiinni.

Vaan tosiaan liikuntaa oman kunnon mukaan, minä aloittelin mm. bodybalancen aivan liian aikaisin synnytyksen jälkeen ja hoitelin siitä aiheutuneita kipeitä selkiä ja lihaksia fysioterapeutilla vielä pitkään. Erityisesti vatsalihakset oikeasti hävisi odotuksessa ja minulla tuli keskivatsaan ihan "lihakseton" kohta, joten liika revittely teki toipumiselle vain hallaa... Fyssari pyysi pari kertaa koittamaan pöydällä vatsoja ja totesi, että älä nyt heti aloita isoilla liikekaarilla, kun ei niitä lihaksia näytä olevan :). Että hissukseen... Myös mm. käsien puutuminen ja nivelsäryt, joista kärsin viime odotuksessa, hävisi oikeastaan vasta vuoden päästä synnytyksestä, joten kyllä sitä täytyy antaa kropalle vähän toipumisaikaa.

Ihana ulkoilma tosiaan, pitää varmaan lopettaa tämä töiden tekemisen leikkiminen ja lähteä lenkille!

Ei ne minustakaan niin kamalan dramaattisia olleet ne muutokset esikoisen syntymän jälkeen, tietty ekat pari viikkoa nyt tuntui kuin olisi ollut kaikki sisäelimet väärissä paikoissa mutta äkkiä ne siitä palautuu. Itse aloittelin liikuntaa ihan tekemällä pitkiä vaunulenkkejä, siinä saa samalla raitista ilmaa ja päivänvaloa, niin auttaa jaksamaan myös yövalvomisia ja muuta. Kyllä mullekin pari ylimääräistä kiloa jäi, mutta ei niin paljoa että se olisi haitannut, kun olen silti vielä ihan normaalipainoinen (paitsi tietty nyt raskaana ollessa). Saa nähdä miten nyt käy tän kakkosen syntymän jälkeen, kun omaan liikuntaan käytettävissä oleva aika on varmaan vähäisempää. Esikon kanssa tuli käytyä sellaisessa äiti-lapsi-jumpassakin, mutta tuskin kahden muksun kanssa viitsii lähteä.

Saikkuni jatkuu edelleen.. nyt on lapsi kipeänä:( Olis kyllä jo tehny mieli töihin, ihan vaan siitä syystä että pääsis vähän ihmisten ilmoille. No, huomenna on työpaikan pikkujoulut joten sinne sitten pääsee ainakin.

Ei se kroppa tosiaan nyt ihan niiiin kamalaks mene synnytyksen jälkeen:) Toki vähän aikaa mahanahka on löysä mutta yllättävän nopeeta se siitä palautuu, jos ei nyt ihan entiselleen niin likelle ainakin. Rinnatkaan ei mulla ainaka rupsahtaneet, yhtä kiinteät ei ole kuin ennen mutta varsin kelvolliset kuulemma edelleen;D Omaa tyhmyyttäni oli sitten se äitiysloman aikainen mässäily kun lihoin 10kg ja nyt painankin tällä hetkellä saman verran kuin viimeks rv39! Tämän synnytyksen jälkeen on pakko ryhdistäytyä ja jättää makeitten syöminen vähemmälle.

Kuulin just eilen että yks entinen koulukaverini odottaa jo seitsemättä lastaan! Huhhuh, siinä sitä on vipinää varmasti siinä talossa! Itselle ei tulis kyllä mieleenkään niin montaa lasta alkaa pukkaamaan, voipi olla että meille riittää nää kaks. Kolmatta voin ehkä vielä harkita mutta mitenkään varmaa ei ole että sitäkään yritettäis...

Sirenia 28+3

Nyt on se sokerirasitus ohi, siis se oli jo eilen, mutta..soitin tuloksista neuvolaan tänään ja puhtaat paperit sain=) ei se litku olluukkaan mitään niin kamalaa kuin odotin, tosin ei se kyllä kauheen hyvääkään ollut. muuten meni ihan hyvin, ei ollut sen suurempi nälkäkään, tosin hetken kun olin kotona ollut (ennen kun ehdin syödä)alkoi silmissä pimenemään ja pyörryttää, kädetkin tärisi ihan vimmatusti. mutta helpotti sen jälkeen kun olin syöny. eipä täällä oikein oo mitään tapahtunu,ensi viikolla on sitten se lääkäri aika ja sitten näkee että mitä sen jälkeen. saikkuako vai töitä.

Sairaslomalle jouduin minäkin, soittelin hätäpäissäni nyt ajan kun vielä terveyskeskus toimii :), kun on parina päivänä jumittanut selkä ihan älyttömästi. En saa illalla jalkaa nostettua eteen, vaan laahaan sen sivusta maata pitkin. Ja kipu selässä tekee myös supistuksen niin etten päässyt illalla sohvasta ylös. Lääkäri kirjoitti lomaa ensi viikon loppuun. Tuntuu ihan luuserilta, kun olen kuitenkin päivisin ihan toimintakykyinen... Vaan vauvan etuahan tässä täytyy ajatella, hyvä että äiti osaa olla levossa!

auts otan osaa wilma74..itse sain tänään antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen.heräsin yöllä siihen ku naama oli ihan sika kipeä, ei sitten eilen se neuvolan lekuri tutkinut muuta kuin kohdunkaulan tilanteen..että piti tänään käydä uudestaan toisella lääkärillä.

muuten kaikki oli neuvolan tarkistuksessa ok.sf mitta oli 27cm ja painoa nyt tullu noin 700g viikkoa kohden lisää kuukaudessa jaiks..eli yhteensä noin 10kg alusta saakka.hb oli pikkasen laskenut ja verenpaine noussu normaalille tasolle..syke oli minulla 103!!taitaa flunssalla olla osuutta asiaan kun sydän hakkaa satasta..
vk 28+5

Tuli sitten vietettyä tämä päivä naistenklinikan päivystyksessä, aamulla tuli niin voimakkaita supistuksia niin piti mennä tarkkailuun, sydän ja supparikäyrässä oli pariin otteeseen pari tuntia, paikat oli kiinni ja kaikki hyvin mutta supistuksia tuli, nyt sit loppu aika rennosti, ei saa kannella mitää painavaa ja imuroida saa korkeintaa kaks kertaa viikossa...oivoi!

outi

"Maksimoidaan kurjuutta" helmimammojen osalta: venähtelevää nilkkaa särkee vietävästi ja nyt sitten aloitettiin lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tuskin tarvii kertoa enempää... Tsemppiä muillekin raihnaisille!

Perhevalmennuksen viimeinen kerta oli tänään, loppukiriä odotellessa?! Ettei elämä vaan ois tylsää, varasin vielä ajan äippäpolille synnytystapa- arvioon, tammikuun 8. päivä on meno sinne.

auliina, tänään 29 viikkoa täynnä.

Huomenta!
Johan on tässä ketjussa ruvettu sairastelemaan!!Tsemppiä kaikille ja koittakaahan muistaa ottaa rauhallisesti.
Kävin siis maanantaina neuvolassa ja tuo sf mitta oli yhä edelleen reilusti yli yläkäyrän ja sain mukaani verensokerimittarin (vaikka sokerirasituksessa kaikki oli ok)
ja ylittäviä arvoja tuli jo kolmessa päivässä 6 elikkä eilen kävin diabeteshoitajan pakeilla ja tuomio tuli raskausajandiabetes.Nyt aluksi hoitona tiukka dieetti siis erittäin niukasti sokereita ja hiilihydraatteja ja aika äitipolille 27.11 jolloin arvioidaan vauvan kokoa ja sokerituloksia! Jos sokerit ylittävät yhä sallittuja arvoja niin sitten harkitaan lääkehoitoa.
Nyt olen illan ja aamun tutkinut nuita ruokaohjeita ja tiukka on tuo dieetti ei voi muuta sanoa, mutta jos sillä voi vauvan syntymäpainoon vaikuttaa niin kyllä pystyn sitä noudattamaan.

Mutta , kaikesta huolimatta on ollut ihana kun on ollut jo hiukan talvisemmat kelit, minä nautin ihan oikeasta talvesta!Ja lapsetkin ovat viihtyneet tosi hyvin ulkona kun on tuota luntakin jonkin verran!

Nyt aamutoimiin ja kirjoitellaan kuulumisia!

Heipähei piiitkästä aikaa. Oon kyllä lueskellu säännöllisesti kuulumisianne, mutta on ollut itsellä niin paljon murhetta, ettei ole jaksanut kirjottaa. Vauva voi hyvin, tai siis murheet ei liity siihen.
Nyt oon kauheessa flunssassa, eli liityn sairaitten klubiin. no parempi nyt sairastaa kun helmikuussa :) Tai mistä sen tietää ettei sillonki oo kipee, mutta toivossa on hyvä elää että ei.

Mulla on lääkärineuvola ens to, ihan kiva, niin saa jotain tietoa missä mennään. Suppareita tulee vaihtelevasti. Semmonen ilkee painon tunne oli monta päivää mutta nyt se on taas hävinny, kummallisia nää vaivat.

Maha on oikeesti jo tiellä, välillä oikeen kiukuttaa kun ei pysty ja kykene ja kaikki vaatteet kiristää, ja kiukku tulee joka asiasta.

Havahduin tänään kun mulla on tasan 3kk la:han, että herranjestas, kohtahan sitä on jo loppusuoralla, vko 30 jo häämöttää :)

Onnittelut muuten C81 kihlautumisen johdosta!! Ihanaa :)Onkos teillä jo hääpäivä tiedossa?

Tsemppiä kaikille sairastaville ja marjulille diabetes diettiin!!

Alkuperäinen kirjoittaja pullahiiri80:
Onnittelut muuten C81 kihlautumisen johdosta!! Ihanaa :)Onkos teillä jo hääpäivä tiedossa?

Kiitos :) On.. eilen käytiin kko hran virastossa sopimassa. Uskaltaisikohan sitä paljastaa jos joku tuttu näkee ja osaa yhdistää.. kun ollaan menossa tosiaan ihan salaa naimisiin - otetaan vaan muksun tulevat sylikummit todistamaan. :) Ehkä mie uskallan sanoa että kk sisällä ollaan avioitumassa ihan hiljaisuudessa - ei kuulutuksia, ei leheen kirkollisiin ilmoitukisiin tietoa tms. :)
Mutta ihan hyvä fiilis.. vaikka miehelle iskeekin välillä aina jotain 'paniikkikohtauksia' - mutta ei onneksi tosissaan. Ihan vaan sellaisia puolitosissaan olevia. Mutta seon aina panikoinut kaikesta :)
Ihana mies se silti on.

Kaikille hyviä vointeja.. itsellä flunssa jatkuu kai jo kolmatta viikkoa.. onneksi tulee viikonloppu niin saa levätä!!!

Voikaahan paksusti ;)

Täälläkin tota flunssaa on, ei tosin mulla (viellä) vaan miehellä, on ollut 4pvä saikulla. eilen pesin sitten vessaa ja sain selkäni niin kipeeksi että se oikein jomotti koko illan. ja illalla myös tuli oikein kipee supistus ihan vaan kun kävelin sohvalta vettä hakemaan. mutta eipä nyt muuta valitettavaa tällä kertaa=)
Nina 29+0

Kylläpä täällä tosiaan alkaa vaivat lisääntyä. Mulla meni flunssa ohi viime viikolla kahden päivän totaalilevolla. en tehnyt sairaslomapäivinä mitään. Kattelin vaan leffoja. Tai no, köhin mä vielä loppuviikon, mutta ei se enää pahasti häirinnyt.

Itse taas aamulla töihin kävellessä mietin, että onpas hyvä olo pitkästä aikaa. Ei kiristellyt mahassa ja selkä ei vaivaa. Pari yötä sitten mulla kyllä veti suonta ihan huolella pohkeesta ja nyt on jo kolmatta päivää pohje sen tutnuinen, että olis jotain tosi rankkaa tehnyt. Tän viikon positiivisuuksiin kuuluu myöskin kelan päätöksen saapuminen eli äitiyspakkaus olisi vihdoin tulossa tähän suuntaan.

Mitenkäs teillä muilla, tarjoaako kunta perhe- tms. valmennusta? Meillä ole eilen ensimmäinen kerta viidestä. Ihan mukava pohtia asioita samassa tilanteessa olevien kanssa liveryhmässä. Aika samanikäistä porukkaa tuntui tuossa meidän ryhmässä ainakin olevan. Mulle vaan alkoi tulla paniikki synnytyksestä. En varmaan selviä siitä ikinä tai osaa lähteä oikeaan aikaa sairaalaan, vaikka aikaisemmin olenkin ollut aika rauhallisin mielin. Mua kammoksuttaa kaikki repeämiset, kipu ja se epiduraalipiikki. Oon jopa päättänyt välillä, että se saa jäädä kokeilematta. Nyt on sellainen fiilis, että tarvittaessa kaikki mahdolliset mömmöt, mutta jos alkuun koittaisi selvitä hiukan pehmeämmin keinoin. Ja oikeestaan mulla on nyt sellainen olo, etten haluaisi ollenkaan synnyttää. Ei vaan taida olla enää vaihtoehtoja... Vauvan kanssa uskon sitten kyllä pärjääväni. Ainakin jotenkin.

Mutta aika tosiaan menee hurjaa vauhtia ja itsekin havahduin pullahiiren tavoin tuohon, että enää alle kolme kuukautta jäljellä. Samoin laskin, että jouluun on viisi viikkoa ja silloin pitäisi jäädä töistä pois (välipäivät pidän tavallista lomaa). Töitä vaan olisi vielä vaikka kuinka tekemättä...

Eli ehkäpä noita töitä olisi siis tehtävä välillä...

sulis 27+6

om: Älä välitä, meillä ei imuroida koskaan enempää kuin 2 kertaa viikossa, vaikka ei ole edes lääkäri kieltänyt:-)
Nuo jalkavaivat täälläkin tuttuja, välillä tuntuu kuin vasen koipi olisi lonkasta asti irrallaan, en tiedä sitten että onko vika paremminkin selässä vai missä. Onneksi ei ole vielä mahdottomaksi äitynyt kuitenkaan.
Hyvää viikonloppua kaikille, eikös nyt ole perjantai? Lepoa ja pikaista paranemista kaikille sairaille. Mä pääsen huomenna pikkujouluihin, kivaa.

Tarkoitin kahta kertaa kuukaudessa, meillä kyllä joutuu imuroimaaan sen kaks kertaa vähintää viikossa, pieni kämppä, paljon tavaraa, kaksi pitkäkarvaista kissaa.. täydellinen pölynkeräysyhdistemä...

Meillä perhevalmennuskertoja taitaa olla seitsemän. Neljä ennen ja kolme jälkeen syntymän. Itseäni vähän nauratti se "yhteisöllisyys", jota esitteessä korostettiin. Emme pääse kahdelle ekalle kerralle, mutta synnytysosastolle tutustumisen laitoin kalenteriin.

Johan on kremppaa. Kop-kop, onneksi itsellä ei ole mitään lisäoireita. Mutta maha alkaa näkyä! Ja napa on "pullahtanut ulos", ihan mahtavaa.

Vointeja!

jhk 28+1

Hei vaan pitkästä aikaa! Minäkin olen lueskellut ahkerasti teidän kirjoituksia, mutta kun itellä tuntuu menevän kaikki samaan malliin kuin aiemminkin, en ole kirjotellut. Olin tällä viikolla sokerirasituksessa ja tulos oli seuraava: vanhojen mittareiden mukaan arvot on yli suositusten, mutta tämänhetkisten mittareiden mukaan normaalin rajoissa. Kysyin terkalta, että pitäiskö huolestua. Ei kuulemma tarvi, mutta hyvää ei tarvisi syödä..
Olen ollut pekkasvapailla tämän viikon ja erottelin jo valmiiksi 56cm vaatteet ja muut tarvikkeet. Vaipat ja tuttipullon tutit on vielä ostamatta, muuta löytyy, vaikka en pakkausta ottanutkaan. Tuntuu taas todellisemmalta, kun sai pikkuisia vaatteita hypistellä. eniten taidan tällä hetkellä odottaa äitiysloman alkamista, jään myös jouluna pois töistä! Jee!

Huomenta,

nostan ettei ihan unholaan vaivuta...
Viikonloppu on takana, iso harmi kun kelit muuttuivat rapaisiksi taas. Etenkin ulkoilutettavien lemmikkien omistajat tietänevät mitä tarkoitan...

Toiseksi viimeinen kokonainen työviikko alkoi, jiihaa..."Vähiin käy ennen kuin loppuu!" OIkein hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

auliina 29+ 4