HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oi olen niin kateellinen.. joko jollain alkaa äippäloma, vai muuten vaan lomat? Voi hitsi.. itsellä on 2kk 'kärsittävää vielä melkein. Onneksi joulukuu menee varmasti tosi nopeasti, kun on kaikkea kivaa menoa ja meininkiä.
(.)Viime yön sain pitkästä aikaa (ois nukuttanu oikein hyvin pitempääkin..) mutta viikonloppuna ei sitten yhtään saa aamulla unta kun saisi nukkua. Kumma juttu!

Mutta oikein mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!!

C 81 (ja 27. rv alkaa!! wow! :D)

Moro vaan kaikille!

viikonloppu meni ihan vaan maatessa, ei tää flunssa ota helpottaakseen.

Loskakelit tosiaan ärsyttää! nimimerkillä kahden koiran omistaja.

Tosta äippäloman alotuksesta ja sairaslomasta kyselisin viisaammilta. Eli jos on sairaslomalla 2 viimestä viikkoa ennen äippälomaa niin vaikuttaako se jotenkin äippärahaan. Vai oonko ymmärtäny oikeen, että jos on sen verta vähän saikulla ollut että saa normipalkkaa niin ei se mihinkään vaikuta? Mä oon näistä jotenki ihan pihalla..

On vaan semmonen tilanne, että joudun ehkä olemaan sairaslomalla, niin rupesin tämmöstä pohtimaan.

Mulla on ihan kauhee paineentunne tuolla alakerrassa ja häpyluuliitokset jotenki venyy niin että tuntuu ku se vauva tunkis jo päänsä ulos, siis kuvainnollisesti. Torstaina on lekuri, toivottavasti on kaikki ok.

Oon koittanu tehä listan hankinnoista mitä vielä tarttee ennen h-hetkeä ja onhan siinä vielä kaikenlaista tilpehööriä ostettavaksi. Isoimmat hankinnat on onneksi tehty. Kiva kun vielä ehtii tammi-alesta shoppailemaan :) ellei sitten ole semmoisessa kunnossa ettei enää kykene mihinkään..

Mä ostin uudet äippäfarkut kun edelliset lahjotuksena saanut alko kiristää. Ajattelin, että ostan isot ettei varmasti enää tartte ostaa. Taisin vähän liiotella kasvunvaran, nää on aikamoiset lökäpöksyt, no mahdumpa näihin sitten vaikka kuinka paisuisin. Käytännöllistä, muttei kovin tyylikästä :)

Paranemista kaikille vielä sairastaville!

Pullis 27+ 2

Toivon tosiaan, että ei sairausloma vaikuta äitiyslomaan ja olen kyllä ollutkin siinä uskossa, suuri osahan joutuu jäämään joksikin ajaksi äityslomalle ennenaikaisesti? Täytyy varmaan varmistaa, kun olen siis nyt sairaslomalla. Selkä on parempi, mutta tuo häpyliitos on NIIN kipeä täälläkin, lääkärillä kävin viime viikolla eikä tuo luvannut siihen mitään helpotusta. Ja hurja puutuminen jaloissa, kun istuu. Jännä juttu kun ei esikoisesta ollut tätä ongelmaa, sen sijaan silloinen turvotus näiltä viikoilta puuttuu nyt kokonaan. Teen tosiaan istumatöitä koneella ja jo parikymmentä minuuttia puuduttaa jalat ja saa vatsan palloksi. Ei siinä töitä tee seitsemää tuntia päivässä millään... Keskiviikkona olisi neuvola, täytyy kysyä koitanko jatkaa sairaslomaa, äitiyslomaan minulla on vielä kuukausi aikaa. On kyllä ihan edelleen ihan luuseri olo, kun on sairaslomalaisena ilman varsinaista sairautta, mutta täytyy vaan ajatella lapsen parasta. Kyllä sitä tässä maailmassa ehtii taas töitä tekemään...

Mullakin vielä yli kuukausi äitiysloman alkuun (alkaa uudenvuoden aattona), mutta jouluaatto näkyy olevan maanantai joten ei sillä viikolla ole muutenkaan kuin 2 työpäivää, ja joulua ennen on sit taas viikonloppu, joten viimeinen arkipäivä on kai jo 21.12. ennen joulua. Siitä voi jo melkein katsoa loman alkavan, toivottavasti! Töitä vaan yrittää kasaantua... Plääh.
Kaverit suunnittelee mökkiviikonloppua tammikuun lopussa, uskaltaakohan sitä vielä silloin lähteä johonkin korpeen...? (Ellei sit vauva ole silloin jo syntynyt, sekin on aina mahdollista..!) Kiva, että siinä hoitajien lakkoasiassa on edistystä tapahtunut, täytyy toivoa että sopu syntyy. Ei olisi kovin mukavaa saunassa synnyttää...

Kuinka kauas korpeen sie olisit Helmipöllö menossa? PItääkö sun ihan sitova lupaus tehdä jo nyt lähdetkö. Sehän voi olla että oot tammikuusa vielä ihan elämäsi kunnossa, eikä mökkireissu oo ku piristävä vaan :) Ja jos ei oo ihan mahdottoman korvessa, niin nopeestihan sieltä sairaalaan tarvittaessa pääsee.. :)

No ei sieltä ole kuin alle 2 tunnin ajomatka kotiin, joten eiköhän sitä ehdi sairaalaan, kun taidan muutenkin olla aika hidas synnyttäjä... Täytyy vaan miestä vannottaa pysymään erossa saunakaljasta, jotta voi tarvittaessa ajaa sieltä takaisin. Tietty sitä vähän toivoo että tää toinen syntyis nopeemmin kuin eka, mutta tuskin niin nopeesti kuitenkaan. Silti jännittää jo etukäteen, että osaako sitä oikeaan aikaan sitten lähteä sinne sairaalaan (vaikka ois ihan kotonakin). Mut luulen että pitää vaan sitten lähempänä kyseistä ajankohtaa katsoa, että mikä on vointi. Voi olla, että viimeiset viikot menee muutenkin hitaasti, niin kaikki piristys on tervetullutta.

Tota raha juttua aloin miettiä ja näin omalta kohdaltani osaan sanoa, että sairasloma ei vaikuta. mulle tuli viime viikolla kelalta äitiysraha ym päätös joka tehtiin puolen vuoden tulojen perusteella. viimenen tili kuukausi joka siihen tuli oli marraskuun tili.(kerran kk palkka pvä). ja eikö kelaan nämä raha hakemukset tule toimittaa 2kk ennen laskettua aikaa?, eli mulla se oisi 2.12 mennessä.korjatakaa toki jos nyt puhun ihan höpöjä. siskoni oli sairaslomalla 7vkoa ennen äitiysloman alkua ja ei vaikuttanut äippä rahaan.

Nopsaan:

jees C 81, jollain on ensin "kärsittävänään" kertyneet vuosilomapäivät (11) ja äippäloma alk. 24.12.

Tuohon sairausloman vaikutukseen; kenellä arveluttaa niin käykääs tsekkaamassa alanne työehtosopimusta, siitä selvinnee miten pitkältä saikkuajalta työnantaja on sitoutunut maksamaan norm. palkkaa. Tällöinhän asian ei pitäisi vaikuttaa. Eri aloilla näkyy olevan vähän eri menettelyjä.

auliina

Mä jäin esikoisen raskaudessa vk 29 pois töistä sairaslomalle eli jotain 5 vk ennen äitiysloman alkua, ja mulla se vaikutti ärahaan, en muista tarkkaan miten paljon..

outi

tohon omaan tekstiin lisään sen viellä, et meillä on vuodessa tietty määrä päiviä jonka saa olla sairaslomalla normaalilla palkalla, jonka jälkeen palkasta viedään tietty määrä pois.

meillä oli kans noin, sitten kun sen tietyn ajan oli ollut sairaslomalla, tipuin kelan rahalle. oisko ollut että kolme viikkoa kun olin yhtäjaksoisesti ollut jo pois eli vk 32-33 asti niin sen jälkeen olin äitiyskoman alkuun kelan sairaspäivärahalla.eli mun äitiyspäivärahasta vähennettiin n. 3vk kertymä... jos nyt oikein muistelen!

outi

Niin joo, en siis saa äitiyspäivärahaa työnantajalta, kun työskentelen apurahalla ja äitiysrahan suuruudeksi tuli edellisen äitiysrahan suuruus, kun olin silloin palkkatyöstä äippälomalla. Eli ei varmaankaan sairausloma vaikuta äitiyspäivärahaan. Olen jo saanut ne maksupäätökset päivämäärineen ja summineen, eiköhän ne pidä paikkansa. Sen sijaan sairauspäiväraha minulla olisi se minimi (kelan), joten tulee aika köyhä joulu, jos joudun pidemmälle levolle... Saan jotain syksyn palkkioita vasta joulukuussa, joten eiköhän sitä jotenkin.

No rahajutut on aika mitättömiä murheita, hienointa juuri nyt on, että sairaanhoitajat ovat töissä ja masuvauva kasvaa normisti. Esikoinen on alkanut varsin mietteliäänä tutkailla pieniä muutoksia kotona (seisomalauta rattaissa, koppa lattialla, kehto äidin ja isin sängyn vieressä). Siinä sitä on pienellä ja isolla tuumattavaa. Ja aika pian, tässähän on itsenäisyyspäivälomat ja pikkujoulut ja joulut ja uudetvuodet ja yht´äkkiä on jo tammikuu ja äitiysloma... hui

Nostanpa meitä vähän...
En ole pitkään aikaan kirjoitellut, mutta olen taustaillut ahkerasti. :) Kelasta soitettiin eilen ja kysyttiin vielä että haluanko varmasti verotuksen mukaan äippärahan ym. kun työnantaja oli toimittanut sinne tuloni ajalta touko-lokakuu. Noh, ne lähettävät nyt selvityspyynnön työnantajalle, koska ne kuuden kuukauden tulot pitää olla siihen asti kun loma alkaa... Mulla työnantaja maksaa palkkaa kolmen kuukauden ajalta ja kysyinkin, että mitä jos verotuksen mukaan laskettu äippäraha on parempi kuin marras-tammikuun tulot joista lasketaan se kolmen kuukauden palkka, niin kelan täti vaan totesi, että se on mun ja työnantajan välinen asia. Ilmeisesti on siis mahdollista, että kela maksaa työnantajalle äippärahani joka tulee olemaan ehkä noin 1000 euroa, ja työnantaja maksaa minulle palkkaa, joka on huomattavasti pienempi, koska teen nyt vain 1-3 vuoroa viikossa töitä, ts. kuukausiansiot jotain 600 euroa. Onhan se nyt käsittämätöntä, jos työnantaja pääsee tienaamaan mun äippärahalla ekat 3 kk ja itse kärvistelen minimituloilla! murr, murr!!!

Vähän kiire seuraavaan paikkaan, mutta kysyisin vielä, että onko teillä muilla ollut kipuja kävellessä? Mulla alkaa pistämään alavatsaan oikealle puolelle heti 200m reippaan kävelyn jälkeen ja se kipu pakottaa melkein pysähtymään tai ainakin hiljentämään mummovauhtiin. Tää siis tulee vaikka kävelisin vain bussipysäkille, kävelylenkkejä en oo edes kuvitellut tekeväni. Joskus on sama kipu tullut myös vasemmalle puolelle ja se tuntuu joka kerta kun vie jalan eteen, ei kuitenkaan nivusissa vaan ihan tossa mahassa.
Nyt pitää mennä!

Jaksuja!

joo noi raha jutut on aina sellasia mistä saa enemmän ja vähemmän päänvaivaa.
kävin siellä neuvolassa tänään, tai no se oli se lääkäri aika. en sitten hoksannut ottaa ees äitiyskorttia mukaan..mitattiin hb joka oli 121, paino tippunu 2 viikossa 400g, sf-mitta ei ollut kasvanut.sairasloma jatkuu sihen asti että alkaa talviloma, elikkä n.3viikkoa. ensi viikolla on uus neuvola aika, niinkun alunperinkin piti ens viikolla olla.lääkäri totesi että "toivotaan että menisi ainakin kuukausi ennen kuin alkaa mitään tapahtua". aloin vasta nyt sitä miettiä, että tarkottiko sillä sitä että ennen kuin syntyisi?! ja siivoomisen kielsi kokonaan, sanoi että anna niiden villakoirien juosta nurkissa;)
mutta nyt on taas mentävä..
Nina 29+4

Alkuperäinen kirjoittaja Maijustiina:
Ilmeisesti on siis mahdollista, että kela maksaa työnantajalle äippärahani joka tulee olemaan ehkä noin 1000 euroa, ja työnantaja maksaa minulle palkkaa, joka on huomattavasti pienempi, koska teen nyt vain 1-3 vuoroa viikossa töitä, ts. kuukausiansiot jotain 600 euroa. Onhan se nyt käsittämätöntä, jos työnantaja pääsee tienaamaan mun äippärahalla ekat 3 kk ja itse kärvistelen minimituloilla! murr, murr!!!

Ei työnantajasi tienaa sinun äippärahalla, koska se suhteutetaan työnantajan maksamaan palkkaan. Eli työnantaja saa palkkaa vastaavan osuuden ja sinulle tulee ylimenevä osuus työnantajan palkanmaksuajalta. Esimerkiksi äikkärisi oli 40 euroa/pvä, työnantajan osuus suhteutettuna maksaamaan palkkaan päivässä vaikkapa 34 e/pvä, sinulle maksettaisiin tuo 6 euroa. Jotenkin näin minulla meni edellisessä äikkärissa.

Olin myös tänään neuvolassa, kaikki ok. Vauva on perätilassa, mutta tuohan ehtii vielä pyörimään miten päin vain. Toisaalta esikoinen oli samassa asennossa aina kun sitä mittailtiin ja siinä jökötti, kunnes lääkärisetä taitavasti käänsi viikolla 36. Toivotaan, että tällä on älliä kääntyä itse.

Nina84: koitapa ottaa rauhallisesti, jos lääkäri niin kehottaa. Katsoikos hän onko kaikki paikat vielä kiinni? Kyllähän nämä viikot on vielä sellaisia ,että vauva saisi rauhassa vähän kasvaa, 34 viikoilta eteenpäin tilanne on jo parempi. Ja toisaalta nyt kannattaa ottaa rennommin, ettei joudu ihan vuodelepoon myöhemmin!

Maijustiinalle: olen vähän samanlaisista oireista sairaslomalla, joskin minulla siihen liittyy myös selkäkipu. Pahimpina päivinä en sannut jalkaa eteen muuten kun laahaamalla ja kipu aiheutti myös supistuksia. Parin päivän lepo on tehnyt terää, lääkärin ohje oli että kevyttä liikuntaa. Nuo vatsan puolen kivut on myös sellaisia, joihin joskus tukivyökin auttoi, mutta lääkäri arvioi, että näillä viikoilla vyöstä ei enää taida olla apua. Hissukseen mennään, ei auta. Sain maanantaille lääkäriajan, haluavat tarkistaa kohdunkaulan tilanteen ja antaa lisää sairaslomaa. Tosin oireina on myös jomottavat menkkamaiset supistukset (ei hyvä). Sairaslomalle ajaa myös tuo häpyluun liitoskipu, joka on aika jäytävä ja pahenee, kun joutuu töissä naputtamaan koneella. Ja vatsa painaa ilmeisesti jo keuhkoja, kun hengitys on hankalaa. Olin vielä viime viikolla opettamassa ja tosissaan joutui jo haukkomaan välillä happea, että ääni kulkee.

Tulipas romaani, on ilmeisesti liikaa aikaa, kun täytyy kotona ottaa rennosti ja esikoinen on päikkäreillä!

Nyt tuli Kelasta päätös äippärahasta ja pakkauksesta, tosi nopeaa toimintaa kyllä, kun viikko sitten vasta vein hakemuksen! Viime kerralla sen päiväraha-asian käsittely kesti monta kuukautta... No, nyt oli helppoa kun se laskettiin vanhojen tulojen mukaan, joku indeksikorotus oli vaan tullut ja sitten niiltä ekoilta päiviltähän saa nykyään enemmän, joten tuntuu että ihan tässä rikastuu, ainakin kotihoidontukeen verrattuna. Jännää kyllä, että kohta pääsee jo pakkausta tutkailemaan, jotenkin ei oikein vieläkään tunnu ihan todelliselta tämä odotus, vaikka nyt on jo viikkoja 29+1. Mistä sen viimeisen kolmanneksen lasketaan alkavan, viikolta 30 ehkä? Näyttää melkein kaikilla täälläkin olevan jo jotain kremppaa, että eiköhän se loppusuora tässä häämötä, saa alkaa jännittää synnytystä ja muuta. Kuka se olikaan täällä joka sanoi, että oikeastaan ei kyllä ollenkaan huvittaisi mennä synnyttämään, mutta eipä taida olla juuri vaihtoehtoja... Kaverillani, joka just pari viikkoa sitten synnytti, oli ollut kyllä varsin positiiviset kokemukset, kiva kuulla rohkaiseviakin synnytyskertomuksia kun kaikki aina ennemmin pyrkivät tuomaan esiin niitä negatiivisia puolia.

Heips vaan - ja terveisiä Tukholmasta! Olin siellä jouluostoksilla jo hyvissä ajoin etukäteen... kun eihän sitä tiedä miten sitten tuolla jouluruuhkissa pärjää. Ja ainoa ongelma olikin se että kaikki ostettu piti raahata vielä laivastakin ulos.

Mä olen kanssa huomannut tuon että hengästyttää kauhean helposti. Mulla on vielä buukattuna koulutuspäiviä rv 32:lle asti, eli 8 h pitäis jaksaa puhua ihmisten edessä seisten.. saas nähdä kuinka käy. Jalat ainakin turpoaa jo vähemmästäkin.

Mun masu on ottanut kovan kasvuspurtin, kaikki ihastelee sitä koko ajan...hassua.

Ikävää että täällä niin monella on kaikenlaista kremppaa. Itselläni on tuo tyrä, mutta sen kanssa voi kyllä elellä ihan hyvin - ja näköjään myös kävellä koko päivän kaupungilla.

Vauveli potkii tosi paljon, mä olen ollut huomaavinani kolme selkeää hereilläolojaksoa.. sillä taitaa olla jo nyt oma, säännöllinen rytminsä.

Hyviä vointeja kaikille!

Pia

Heips vaan - ja terveisiä Tukholmasta! Olin siellä jouluostoksilla jo hyvissä ajoin etukäteen... kun eihän sitä tiedä miten sitten tuolla jouluruuhkissa pärjää. Ja ainoa ongelma olikin se että kaikki ostettu piti raahata vielä laivastakin ulos.

Mä olen kanssa huomannut tuon että hengästyttää kauhean helposti. Mulla on vielä buukattuna koulutuspäiviä rv 32:lle asti, eli 8 h pitäis jaksaa puhua ihmisten edessä seisten.. saas nähdä kuinka käy. Jalat ainakin turpoaa jo vähemmästäkin.

Mun masu on ottanut kovan kasvuspurtin, kaikki ihastelee sitä koko ajan...hassua.

Ikävää että täällä niin monella on kaikenlaista kremppaa. Itselläni on tuo tyrä, mutta sen kanssa voi kyllä elellä ihan hyvin - ja näköjään myös kävellä koko päivän kaupungilla.

Vauveli potkii tosi paljon, mä olen ollut huomaavinani kolme selkeää hereilläolojaksoa.. sillä taitaa olla jo nyt oma, säännöllinen rytminsä.

Hyviä vointeja kaikille!

Pia

Jep, täytyy kai ens viikon lääkärineuvolassa muistaa valittaa kaikesta jos sais vaikka saikkua. Oon tänä vuonna ollu 6,5 tuntia sairaslomalla, joten kai tässä voi alkaa saikkuilemaan jos siltä tuntuu. Vielä toi työharjoittelu ensiavussa samaan aikaan menossa ja jouluun asti kestää.

Eikös viimeinen kolmannes ala jostain 27 viikon paikkeilta?!?

Mun vaavi potkii niin paljon etten viime yönä saanut kuin muutaman tunnin nukuttua, sillä on koko ajan jotkut bileet käynnissä. Sängyssä kääntyminenkin tuntuu hankalalta, harmi ku meillä ei taida olla yhtään liukkaita satiinilakanoita. Käytättekö muuten jotain tyynyjä kun nukutte? Mulla on yks ylimääränen tyyny ja välillä se on mahan alla ja välillä selän puolella kunnes päätyy lattialle kun hermostun siihen. :)

Nyt nukkumaan jos sais paremmin unta!

Olen kans helmimamma, mutta en oikein pääse ikinä nettiin, niin käyn vaan silloin tällöin lukemassa teidän kuulumisia. Rv28 ja toinen lapsi tulossa, neuvolalääkäri sanoi eilen paikkojen jo pehmenneen ja auenneen 1cm:n verran. Osaako joku sanoa pitäisikö minun huolestua vai onko se normaalia uudelleensynnyttäjillä? Lääkäri oli ihan pihalla kaikesta eikä osannut sanoa mitään mihinkään...Pitäisiköhän mennä yksityiselle? Esikoinen syntyi vkolla 36, joten pelkään ennenaikaista synnytystä. Kiitos, jos joku auttaa!

Taustailijalle:vaatisin kyllä uutta lääkärikäyntiä / menisin yksityiselle, juuri eilen neuvolahoitajani sanoi, että näillä viikoilla ollaan tosi tarkkana, että paikat ei aukea ja pehmene, kun pitäisi mennä reilusti sinne 30+ viikoille vauvan kannalta ennen ennenaikaista synnytystä. Ja itselleni on annettu parin viikon välein aikoja lääkärille, kun on supistellut, vaikka kaik on vielä ollut kiinni eikä pehmennyt. Olen myös uudelleensynnyttäjä. Kannattaa varmaan kurkata myös tammikuisten ketjusta,mitä pidemmällä oleville on noista pehmenimisistä ja avautumisista sanottu!

Maijustiinalle: mulla on ihan yliveto lisätyyny sellainen Siljan valkoinen pehmohylje,vähän isompi versio. Se sujahtaa kivasti vatsan tueksi käsivarsien väliin ja kun rinnat taas kipeytyy (nyt on ollut helppo jakso), sen pyrstön voi sujauttaa arkojen rintojen väliin. Että kaikenlaisia kikkakolmosia on koitettu. Avokki on hylkeelle vähän kade.

taustailija: mulla oli viimeks pari viikkoo sitten lääkärineuvolassa paikat vähän pehmenneet ja lääkäri sanoi että katotaan seuraavalla kertaa josko sitten loppuaika saikkua. Toista siis odotan. Käsittääkseni näillä viikoilla ei nyt vielä pitäis ainakaan avautumisia olla joten kannattaa kyllä mennä vaikka toiselle lääkärille, joko kunnalliselle tai yksityiselle.

Nyt oon taas menossa saikkua hakemaan tunnin päästä. Selkä on kamalan kipee ja mahassa kestokiristys. Seisomatyö vielä niin ei pysty olemaan. Jos seisoo paikallaan niin sattuu selkä ja jos kävelee niin sattuu lisäksi vielä mahakin. Aika kurja olo. Ja sit on päälle vielä tää flunssakin niin avot! Yskä on kamala ja se ottaa sekä selkään että mahaan vielä lisäks. Nuha on ollu yli 3 viikkoa ja pitää kysyä että voisko ottaa nuhalääkettä. Käyttöohjeessa lukee että raskauden aikana käytöstä neuvoteltava lääkärin kanssa joten ehkä sitä muutaman päivän vois ottaa että sais tän räkäisyyden pois.

Kelalta tuli eilen päätökset ja sen mukaan työnantaja ei maksakaan mulle äitiysloman ekoilta 3kk:lta palkkaa vaikka sen uuden tes:n mukaan pitäis... Eli pitää taas hoitaa ite tääkin homma ja soitella palkkahallintoon. Ärsyttää kun tarvii hoitaa asioita jotka kuuluu muille!

Kauhee valivali viesti tuli mutta koittakee kestää;)

Sirenia 29+3

taustailija: munkin mielestä kannattaa mennä toiselle lääkärille tai yksityiselle jos noin epävarmaa tietoa sulle antoi.
Mulla on nyt kaks päivää ollu kauheita alaselkä kipuja jotka vihloo sit alavatsaa, ja supistelut vaan jatkuu, onneks mulla on ens viikolla kontrollilääkäri. Oon kyllä yrittänyt ottaa rennommin enkä siivoillut taikka kannellu kauppakasseja ym. mut eipä kai se paljoo tarttee jos muutenkin herkästi suppailee.
Äitiyspakkauksen hain tiistaina postista mutta ihmettelen kun eivät saa tehtyä päätöstä ärahasta vaikka maksavat samaa kuin esikoisen aikana, noh, kaippa ne pian jotain päätöksiä saa aikaseks..

vointeja kaikille, Outi