HELMIMAMMAT 2008 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UUSI KETJU!!

Vieras
HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki ,poika tulossa
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
momento 27v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 15.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 29v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Vai suonikohjuja... Mulla on niitä ollut jo ylä-asteelta asti, mutta siis ihan pohkeissa vaan. Se on sukuvika. En kyllä uskalla kurkistaa peilillä alapäähän!
Kuulin ku mies sanoi eilen puhelimessa kaverille ettei voi enää tammi- ja helmikuussa lähteä baariin... ihan suloista, oishan se ikävää jos joutuisin yksin kotona kärvistelemään suppareiden kanssa ja taksilla menee synnärille, ja mies tulis sinne sit kauheessa kännissä suoraan poikien illasta! :)

Pikaiset huomenet täältä, täällä on jo ihan talvinen ikma pakkastakin jopa -10 , ihan kiva!
Pitää lähteä sinne äitipolille, onneksi nuo sokerit on pysyneet ruokavaliolla kurissa joten sen suhteen ei pitäisi mitään ongelmaa olla, toivottavasti tuo vauvan painoarviokin olisi maltillinen! Mutta kirjoitan sitten kuulumisia kun palailen.

Varsin ikäviltä kuulostaa nuo suonikohjut kyllä, auts... itse olen onneksi ainakin toistaseks *koputtaa puuta* säästynyt niiltä.

Maijustiinan mies kuulostaa kyllä aika ihanalta:) Meillä ukolle ei varmaan ole tullu mieleenkään etteikö hän enää baariin vois lähteä lasketun ajan tienoilla... Muutenki välillä tuntuu ettei sille tuu mieleen oma-alotteisesti mikään mikä meikäläistä ilahduttais tai olis mulle hyödyks.

Musta kyllä tuntuu ettei tonne töihin enää oikein paluuta ole tässä ennen ä-loman alkua. Mulla on nyt siis saikkua vielä perjantai, ja lauantaina ja maanantaina pitäs mennä töihin. Sitte tiistaina on neuvola ja aion kyllä pyytää sen loppuajan saikkua jollei muuten anna. Kotonakin kun pari tuntia jotain touhuaa niin on kyllä selkä ihan jumissa. Saati sitten että töissä seisoskelis 6-8h. Kun istumahommaa siellä ei oikein ole. No, sen näkee sit miten käy, pääseekö lauantaina enää käveleenkään työpäivän jälkeen. Sunnuntainakin olin ihan poikki illalla kun oli ollut esikoisen 2v-synttärit ja vieraita lapannut koko päivän.

Viimeyönä vauva valvotti taas, potki ihan järkyttävästi ensin kylkeen ja sen jälkeen alkoi steppaamaan rakon päällä ja jouduin käymään vessassa ties miten monta kertaa. Onhan se tietty hyvä että liikkuu mutta rajansa kaikella;)

Sirenia 30+1

Sirenia, samat selkävaivat täälläkin.. saikkua on enää huominen, ja menen yrittämään töissä oloa - mutta pahaa pelkään ettei siitä mitään tule. Kiukulal haluan kokeilla kuitenkin. Jos sitten saisi vaikka loppuajan jo saikkua. Ei meinaa antaa luonne periksi että jää kotiin, mutta e se töissä olo oikein suju. Vaikak minulal on istumatyö, käy se myös tosi pahasti selkään :(

C 81 27+1

Ei tosiaan istumatyökään hyvä ole, siinä verenkierto häiriintyy, kun vatsa painaa tuosta lonkan kohdalta jalkoja. Ja selkä jumittuu. Ei varmaan mikään yhdessä asennossa tehtävä työ ole hyväksi, opettaessa taas jalat turpoaa seisoskelusta...

Luulin jo neuvolath:n suosituksesta jääväni sairaslomalle äitiyslomaan asti, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että olen niin hyvässä kunnossa, että työn teko on ihan mahdollista. Että tervetuloa uudestaan jos on ongelmia. Niin että täällä sitten nökötetään ja illalla on turvotusta, supistuksia ja selkä jumissa. En varmaan osannut tarpeeksi narista. Tosin -- hyvähän se on että jaksaa vielä töissä olla ja kunto on hyvä. Nyt en kehtaa enää lääkärille mennäkään, vaikka olisi miten huono olo...

Pienokainen on tosiaan perätilassa, mutta voihan se vielä kääntyä. Tai siis todennäköisesti kääntylee vielä monta kertaa, mutta esikoinen oli tosiaan näiltä viikoilta asti tukevasti perätilassa. Saas nähdä miten tämän kanssa.

Ja nyt niitä töitä tekemään...

Hip hei ja terveiset sairauslomalta... kävin tänään neuvolassa ja sitten lääkärissä. Lääkäri kirjoitti (pyytämättä) saikkua mammaloman alkuun saakka eli 29.12. asti. Kuulemma turha toivoa että tyrä tuosta paremmaksi muuttusi. Että näin meillä... nyt olen sitten toimistolla paniikissa järjestelemässä asioita :)

-Pia-

Huomenta tai aamuyötä, taas loppui uni kun tuo vauva alkoi potkimaan niin ikävästi kylkeen.Eilen kävin siellä äitipolilla ja yllättäen vauvan painoarvio olikin normaali jopa pienehkö n.1700g, ei kyllä minua haittaisi ollenkaan jos todella meni arvio oikein.Tosin tuon sisätutkimuksen jälkeen alkoi hieman supistelemaan ja tuo supistus herkkyys jatkui koko illan sitten kotonakin.Paikat olivat hieman auki mutta ei mitenkään hälyttävästi uudelleen synnyttäjälle.

Vaatikaa vain rohkeasti sitä saikkua eihän tässä enää niin kauan ole tuohon että mammaloma alkaa, edellisessä raskaudessa kärvistelin 35 viikolle töissä ja olin sitten ihan puhki kun pääsin vihdoin lomalle että en saanut mitään kotona tehtyä valmiiksi, nyt työsopimus loppui onneksi jo pari kuukautta sitten ja onneksi sitä ei jatkettu en olisi kyllä pystynyt enää jatkamaankaan koska työni on hyvin pitkälle nostelua ja jalkojen päällä oloa (olen hoitaja ja työskennellyt lähes aina dementia kodissa)

Mutta taidanpa köllähtää tuohon sohvalle pitkäkseen jos vaikka uni tulisi! Palataan asiaan.

HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki ,poika tulossa
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
momento 27v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 14.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 29v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Muutin vihdoinkin tuon lasketun ajan oikeaksi.

Terve. Täällä kanssa hikkaillaan mahassa, esikoinenkin oli mahdoton hikkailemaan, vielä syntymän jälkeenkin. Mahassa alkaa aina illalla nukkumaan mennessä kova jumppa, samoin yöllä, kun kääntää kylkeä tai käy vessassa. Esikoinen kääntyi vasta joskus viikolla 32-33 pää alaspäin, tämä on nyt ollut jo jonkin aikaa "lähtökuopissa", sen verran kivalta tuntuu potkut ylämahaan. Toivottavasti ei saa päähänsä heittää enää itseään ympäri.

Nimiä tossa pähkäilin, kun pitäisi neuvolaan palauttaa se esitietolomake ja hätäkastenimet pitää olla. Meillä kyllä nuo nimet jää pysyviksi, jos ei mitään ihan ihmeitä tapahdu, joten mietitään kunnolla valmiiksi. Pojan nimi on ollut selvä jo esikoista odottaessa, mutta jos sieltä tuleekin toinen tyttö, niin sitä on tossa väännetty. Tai nimi on ihan selvä, mutta se on aika samanlainen kuin esikolla, on tässä pähkäilty, että voiko olla niin samanlainen. Esimerkin vuoksi voisin sanoa, että vastaa sitä jos toinen olisi Mirka ja toinen Minna. Eikös nyt ihan hyvin vois olla?

Mullakin välissä selkä vähän oirehtii, mutta pahin vaiva on kyllä oikea nivunen. Se on ollut kipeä (vihlova) alusta asti, mutta välillä äityy oikein kovasti vihlomaan. Varsinkin vähän pidemmän kävelyn jälkeen. No joku päivä oli sitten jo vasenkin nivunen kipeä...
Niin lääkärissä minäkin kävin ja ei siellä mitään ihmeitä, paikat oli tiukasti kiinni...

Sunnuntaina lähdetään Lappiin, vielä viimeinen lomareissu kolmestaan (tai kissa neljäs), en kyllä suksille aio... :)

Kirle tuolla vanhassa ketjussa kyseli sf-mittoja, mulla oli ke neuvola ja silloin oli rv 30+5 ja sf mitta oli 27. kahtena edellisessä neuvolassa sf mitta oli 26, oli kasvanut vaan(?) sentin.
Täällä ei mitään uutta. Hyvää viikonloppua
Nina rv31+0

Okei, tehdään nyt sitten pohjat: to neuvolassa vko 31+0 sf- mitta 31,5 cm! Ja vielä kaksi kuukautta pitäis mahaa kasvattaa! Hiukkasen meinaa hirvittää välillä...

auliina

Nyt se on sitten ensimmäinen adventtisunnuntai, saa nähdä kuinka tästä joulunalus ajasta selviää.
Et sinä auliina ihan pohjia tehnyt minulla oli 28+5rv sf mitta 31cm, huomenna on taas neuvola saanähdä mitä mitta on 31+jotakin viikolla??!! Kävin viimeviikolla tuon mitan takia äitipolilla mutta vauvan painoarvio oli siltikin hyvin maltillinen, onneksi!Kyllä minäkin kauhulla odotan kuinka suureksi tuo vatsa ehtii kasvaa, täytyy vain yrittää pitää tuo painon nousu kurissa.Tosi helppoa kun joka paikka tursuaa suklaata.
Meillä on tähän lähipiiriin syntynyt muutaman viikon aikana 4 vauvaa ja yksi tulee vielä hetkenä minä hyvänsä, on ollut kiva käydä katsomassa vauvoja mutta kyllä on vielä ollut kiva lähteä kotiin ja nukkua niin täysiä öitä kun oma olotila antaa nukkua, kovin ovat olleet yökukkujia nämä ystävien vauvat.

Nyt kutsuu taas pyykkivuori, eikun sen kimppuun.

Moi Marjuli (+ muut)

enpäs enää muistanut että joskus sinäkin kirjoittelit olevasi isomahainen... Pääasia että mahan sisus voi hyvin. Mulla maha pullahti suht aikasin muutenkin ja oliko lokakuuta kun mittausten perusteella oli melkoinen kasvupyrähdys menossa. Silloinhan kävin sokerirasituksessakin ja jotenkin olen yrittänyt antaa asian olla vaivaamatta kun kaikki pitäisi olla ok.

Mulla ei terv. hoitaja ole mikään niuho, tuumannut vaan että tasainen kasvu on näissä arvoissa pääasia. Painoa mulla on tullut koko aikana n. 7 kg, mutta sitähän siis oli jo valmiiksi reilusti liikaa. Tuostakin pian puolet on kertynyt nyt ihan viime viikkoina. Olen vitsaillut kuinka nyt loman kohta alettua vaan makaan sohvalla ja ammennan mahakummun päältä herkkuja kitusiin... Joo, tai sitten en.

Kolme työpäivää edessä, sitten lomalle.... Hyvää tulevaa viikkoa kaikille!

Onkos minulla sitten pikkiriikkinen vauva, kun sf-mitta oli viikolla 29+1 25,5? Kirppuhan tuo esikoinenkin on... Neuvolath ei kyllä ole mitään kommentoinut, ilmeisesti mennään kuitenkin käyrillä. Meillä on kyllä ihana th, se ei turhia hössöttele ennen kuin on syytä.

Ensi viikolla taas töitä, onneksi teen töitä puolipäiväisenä, joten saa vähän huiliakin. Tai huiliminen on suhteelllista tuon kaksivuotiaan kanssa. Muumidvd:t vaan pyörimään, että äiti saa levätäkin... Nyt on ollut aika paljon turvotusta ja suonenvetoja, kertoo varmaan siitä että pitäisi levätäkin. Esikoisen odotuksessa sormet turposi niin, että nyrkkiin ei meinanneet taipua, toivotaan että nyt ei mene niin pahaksi. Ei sekään turvotus vaarallista ollut, esikoinen syntyi viikoilla 41+ enkä joutunut mihinkään erityiseen syyniin, mutta löhölomailua se kyllä tarkoitti.

Että otetaanhan edelleen rauhallisesti.

kivaa joulukuuta kaikille!joo toi sf-mitta on mennyt tasaisesti koko ajan yli käyrien :)ke onkin neuvola,viimeksi kun saivat mitattua verenpainetta.kotona mittaillut eikä ole ollut mitään.minullakin on joskus sisätutkimuksesta mennyt vatsa kipeäksi,ettei ole voinut oikein kävelläkkään..onneksi ei viime kerralla mennyt.olen jo aikaistetulla äippälomalla,tahtoo olla tekemisen puute aina välillä,ja toiset tahtoo toppuuttaa kun vauhtiin pääsee :)hih rv.31+4

No nyt on sitten neuvolassa käyty ja uutta huolenaihetta elikkä nyt sf mitta ei ollut kasvanut yhtään, oli tuon 31cm minkä oli kolme viikkoa sitten, painokin oli pysynyt samassa.Onneksi tuo neuvolan täti on ihana ja tuumi että periaatteessahan tuon sf mitan pitäisi noussa tasaisesti, mutta seurataan vielä ja seuraava neuvola aika on sitten kahden viikon päästä ja jos sitten vielä on samassa niin sitten taas kontroloidaan äitipolilla.
Kävin tänään ostamassa turvakaukalon ja sitten tarvisikin enää pinnasänky hankkia sekä jotain pientä.
Nyt on kauhea nälkä että täytyy lähteä jatkamaan tuota ruoan laittoa!

Niin ja muuten vinkkinä, Haaparannalla, barnenshusissa on Gracon autobaby II ja telakka melko edullinen 989kr elikkä 109€, värinä on Maria Red joka on sellainen tummanharmaa jossa ruosteen/oranssinpunaista.

Marjuli, onko ollut mitään puhetta missä asennoissa vauva on ollut kun tuota sf-mittaa on mitattu? Sehän riippuu kai vauvan asennostakin. Mulla oli edellisessä raskaudessa sf-mitta aluksi yli käyrien kun vauva oli poikittain mutta sitten kun kääntyi niin loppuvaiheessa oli jonkin aikaa niin että se mitta ei kasvanut hetkeen. En usko että on mitään syytä huoleen:)

Ja sf-mitastahan ei vauvan kokoa voi välttämättä päätellä. Mullakin oli isot mitat kokoajan ja vauva oli oikein standardivauvan kokoinen:)

Huomenna neuvolaan, elättelen toivoa että saan loppuajan saikkua. Nyt olin lauantaina 5h ja tänään 7h töissä ja kyllä on selkä rikki.

Sirenia 31+0

Kertauksen vuoksi... Mikä on sf-mitta?

Minulle tuli maha pari viikkoa sitten! Olen ihan ymmyrkäinen; tämä on ihana.

En ole ehtinyt lukemaan kuulumisianne, kun töitä on tehty tauotta eiliseen asti. Kylläpä teki yksi vapaapäivä tosi hyvää :)

Ei olla päästy osallistumaan perhevalmennukseenkaan, kun mulla on ollut työreissuja. Viimeinen reissu on ensi viikolla, ja tajusin kun tajusinkin vihdoin käydä hakemassa sen raskaustodistuksen Finskille. Olen lentänyt "luvatta" jo pari kertaa. Onneksi tämän pienen mahan saa peitettyä, eikä mitään ole sattunut.

Ei kyllä kauheesti houkuttelekaan noi perhevalmennukset... Synnytyssaliin olis mielenkiintoista päästä tutustumaan.

Voikaa hyvin!

jhk 30+3

Vauva on ollut perätilassa joka mittauksella ja sitä oli yhä edelleenkin.Katselin tuossa vanhoja neuvolakortteja ja oli tuossa toisen lapsen odotusaikana ollut peräti 7viikkoa tuo sf- mitta samana.Niin jhk tuo sf mitta on kohdunpohja mitta, mitataan makuulla jalat koukussa tuota"vatsan kokoa".
Minulla on tämä unirytmi mennyt ihan poskelleen, nytkään ei uni tule ja aamulla on varhainen herätys.
Muuten te joilla on myös nuita suonikohjuja, oletteko kokeilleet hirudoid fortea niihin, terveydenhoitaja sanoi että sitä voi niihin käyttää, varsinkin jos aiheuttavat turvotuksia??Itse en ole kokeillut mutta kävi mielessä jos tuubin hakisin.

Mutta taidanpa lähteä taas tuonne sänkyyn pyörimään jos vaikka uni tulisi, kaipaan kyllä kovasti että pääsis vatsalleen nukkumaan!

Marjuli 31+3