HELMIMAMMAT 2008 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tänään oli neuvola.valkuaista ei ollut eikä verenpaineita no painoa viikossa tullut 1.5kg
laitettiinkin joulun piikkiin.sf 34,5cm.mittasin tos eilen mahan ympäryksen ja se oli 110,5cm..ei paha ei muutakun toisetkin mittoja kehiin!ensi viikolla synnärillä/lekurilla käynti jospa ne siel oulaisis tekis jonkin moisen paino arvion.ois kiva tietää kun eivät neuvolassa tee..painelevat pian yhtä kovaa tutkimuksis kun kaveria, joka joutu seuraavana päivänä takasi synnyttämään..no odotellaan tässä rauhassa :)
rv 35+1

Heips, neuvolassa olimme mekin tänään. Painoa oli tullut lisää ihan kamalasti, järkytyksekseni huomasin painavani jo enemmän kuin mieheni. Hän nimittääkin mua nykyisin Dallas-pullaksi :)

Meidän neuvolatäti ei tapansa mukaan osannut kertoa mitään uutta, ei painoarvioita saatikka sitten babyn asentoa. Syke saatiin sentään kuulumaan kun tällä kertaa en edes pyörtynyt tutkimuspöydälle. Hb yhä yli 140 ilman rautalääkitystä. Ja sf-mitta 31 cm eli ihan keskikäyrällä; tosin tunnen itseni silti megasuureksi.

Huomenna olisi tarkoitus mennä synnytyssairaalaan tutustumiskäynnille. Ihan vähän alkaa jo tuleva synnytys jännittää... kun eka kerta kyseessä niin mua ainakin jännittää esim. se, että minkälaisia ne kivut sitten on. Tiedän, että sattuu - mutta miten? ... kipuakin on niin montaa erilaista.

Mutta nyt voisinkin taas mennä - SYÖMÄÄN :)

Pia ja Keijo, rv 34 + 5

Iltaa!
En ole nyt hetkeen kirjotellut täällä, mutta ahkerasti kyllä lukenut teidän kuulumisia. mulla on seuraava neuvola maanantaina ja sitten tiedän taas enempi=)
nyt olen nuhassa jälleen kerran.olo on mitä kamalin..alamahasta on edelleen poltellut päivittäin ja tänään vihloi niin etten liikkeelle päässyt..mutta mukavaa viikonloppua kaikille ja tulen maanantaina kertomaan kuulumisia=)
Nina 35+0

Rollepa, mulla ainakin ne synnytyskivut oli menkkakipujen tapaisia mutta potenssiin tuhat... Kipu säteili alamahasta ja alaselästä sisäreisiin ikävästi. Mulle ei ois ainakaan tullu mieleenkään lähteä mitenkään liikkeelle vaan makasin paikallani synnytyspöydällä niin kauan että alkoi ponnistuttaa.

Synnytys kyllä vähän jännittää kun nyt tietää jo jotain mitä on tulossa. Viimeks oli niin onnellisen tietämätön kaikesta että ei pelottanut yhtään. Se vähän ahistaa että jos repeen taas yhtä pahasti kun viimeks... vaikka yleensähän toinen kai tulee helpommin ulos.

Wilma, meillä myös 2v. esikoisella välillä kova uhma päällä, saa nähä miten käy sitten kun vauva tulee taloon. Varmasti on mustasukkainen.

Mahaa kiristää niin etten kauaa jaksa edes seisoskella. Ikävää kun ei oikein jaksa edes lapsen kanssa ulos eikä kotihommia tehdä:( Ja supistelee kiitettävän kipeesti ihan levossakin.

Mahan ympärys muuten on 103cm, normi-vyötärönympärykseni oli 79cm:D

Huomenia kaikille, taas loppui uni jo 6.00 aikaan, joten sama noussa ylös.
Minulla on neuvola vasta ensiviikolla(ensi vuonna) aikoi terveydenhoitaja soittaa ajan kun viime käynnillä eivät voineet aikoja antaa.Mutta ainakin koti vaaka näytttää samoja lukemia kuin viimeksi neuvolassa ja mittasin tuon vatsan ympäryksen ja 111cm näytti olevan aika hurja kun on tuota pituutta kokonaiset 156cm.
Kyllä on alkanut minullakin tuo synnytys pyörimään mielessä oikeastaan päivittäin, toisaalta odotan jo että pääsisi tästä mahasta erilleen, mutta kyllähän sitä jännittää vaikka suurinpiirtein tiedän mitä odotettavissa on.Täytyy toivoa että ei synnytyskäynnisty ainakaan vielä tammikuun alkupuolella sillä silloin on kyllä varmaa että mies ei ehdi mukaan.Toivon että päättäisivät käynnistää 17.1 kun minulla on äitipolilla käynti.
Mutta nyt yksin nauttimaan aamupalaa kun muut vielä nukkuvat.

Vyötärö oli 110, mutta lantio/napalinjalla tärähtää 114 cm. Pituutta on 162 ja ympärys on yleensä jotain ihan muuta... Painoa on tullut kaikkinensa noin 10 kg, mikä ei ole kamalasti, mutta ihan riittävästi, kun esikoisesta jäi extra 10 kg. Viimeksi oli kk synnytyksestä hävinnyt 10 kg, joten toivon että tässä käy myös niin ja imetyksen aikaan saisi vähän noita varastoja pienemmäksi...

Olin eilen ystävien kanssa ulkona syömässä, mutta en kyllä enää jaksanut suorittaa, kun paikallaan on hankala istua, keskittyä ei jaksa ja tunnelmaa rentouttava viinilasi jää pois. Ryömin alkuillasta kotiin nukkumaan :). Huomenna käydään hakemassa työhuoneelta omat kamani ja aloittelen äippälomaa (maanantaina virallisesti). Jihuu.

Kyllä synnytys askarruttaa, itselleni jäi pahat pelot pitkästä (1,5h) ponnistusvaiheesta, josta en kyllä loppuvaiheesta muista mitään. Avautuminen oli sen sijaan kituuttavaa, mutta siedettävää. Tuota repeytymistä pelkään myös eniten, ensimmäisen ponnistelujen jälkiä täytynee joskus tulevaisuudessa vähän korjailla nyt jo. Tosin uskon ja luotan, että toinen on helpompi, kuten kätilö sanoi esikoisen synnyttyä. Silloin tosin oli täysin vakuuttunut, että toista en suostu synnyttymään. Että niin se kipu unohtuu, kun palkinto on hyvä. Nyt vasta synnytys taas pyörii päässä!

Täytyypä herätellä miehet aamupuurolle.

Me oltiin äsken tutustumassa synnytyssairaalaan. Oli kiva nähdä muita, joilla massu samassa "tilassa" kuin itselläkin. Totesin, että ihan normaalikokoinen olen :)
Oli ihan hyvä ja avartava tilaisuus. Ensin kierrettiin varsinainen synnytysosasto läpi ja sitten vielä se vuodeosasto, jossa on sekä perhe- että tavallisia huoneita. Sattuipa sitten, että olimme samalla osastolla kuin tuttavapariskunta, jolle oli vuorokautta aiemmin syntyneet kaksoset. Voi että ne oli pienet! Kaksi sellaista vajaa kaksikiloista nyyttiä...
Mutta kyllä alkoi vähän jännittää!

mittailin tuossa omaa mahaani, eli vk 34+1 ja ympärysmitta oli 112cm, huomenna ois neuvola, mitähän joulu on saanut aikaan:)..
Mulla on ollut n. 5 päivää kivuliaita supistuksia tunnin per päivä, ja olen nyt joulun jälkeen herännyt joka yö kipeään suppariin, inhottaa ja kovasti yritän pitää jalkoja ristissä ens vuoden puolelle, tai viikon ainakin kun miehen siskon häät ensi la ja mekot ja kaikki on ostettu tämän mahan mukaan:)!

Nyt suoristan itseni sohvalle..

-outi

Nyt on neuvolassa käyty, siellä kaikki ok. hb on nyt 125 (viimeksi 117)sf-mitta 32(viimeksi 28). turvotusta aika paljon. vauvelin sydän löi 150. viikon päästä taas uudelleen=)
Hyvää Uutta Vuotta kaikille

Meilläkin neuvolassa käyty, suht ok kaikki, hemppa 130 ilman rautatabuja, sfmitta, 33, turvotusta täälläkin, syke oli 150-160, vika neuvolalääkäri jo ens ke, vauvan pää on niin hyvin kiinnittynyt jo kanavaan että uskovat tämänkin tulevan ennenaikasesti niikuin esikoinenkin. Kuulemma jos vielä viikon pysyis ni päästäs 35 viikolle..
Hyvää Uutta Vuotta tasapuolisesti kaikille!

Outi

Pitipä munkin mitata mahan ympärys. 105 cm. Kiloja on tullut aika tasan 10 tai hiukan alle. Oon kyllä erittäin tyytyväinen tilanteseen, kun ei edes pahemmin turvota. Nyt on jouluna mennyt hiukan herkkujen syömisen puolelle, mutta ihmeen vähän se on vaikuttanut.

Mulla olis pitänyt olla viime viikolla neuvola, jos oltaisiin noudatettu sitä joka toinen viiko rytmiä, mutta kun mlla ei ole ollut mitään piokkeavaa neuvolassa koskaan niin siirrettiin käynti ens keskiviikoksi. Siellä kuulee sitten taas "viralliset" kuulumiset vaikka tuskinpa mitään ihmeitä tulee. Ens viikolla oliskin sitten sekä synnytys- että perheosastolle tutustuminen. Kauheesti en ole synnytystäkään vielä miettinyt tai osannut pelätä, pakko tää vauva on kuitenkin mahasta pois saada... Saa nähdä kuinka paljon sairaalassa käyminen muuttaa tilannetta.

Oma olo on ihan hyvä. Mitä nyt välillä selkä ja lonkat tuntuu olevan ihan tohjona, mutta henkisesti helpotti kun pääsi töistä pois. Vaikka siis oikeasti töissä viihdynkin eikä se mitenkään fyysisti rankkaa ole. Joulun aikaan tuli kuitenkin nukuttua ihan hulluna, joten oman veronsa se tietokoneella istuminen oli kuitenkin ottanut. Olo on sen verran yhtenäinen, etten usko vauvan syntyvän vielä aikoihin. Ja toisaalta ei mulla ole vielä kiirekään, kun oma olo on ihan hyvä. Mitä nyt parhaillaankin hiukan supistelee, muttei noi kivuliaita ole. Harjoittelis vaan mahdollisimman paljon tosikoitosta varten ;)Tänään lähdetään sitten juhlistamaan uutta vuotta kavereiden luo, mä olen oikein varatunut kun ostin Alkosta yhden 1 % siiderin. Aivan ihanaa omenaista eikä mitään litkua. Helppo ratkaisu on myökin lähteä liikkelle autolla niin ei tartte taksijonossa mädäntyä. Mies ottanee tänään viimeisen kerran olutta yli ajokyvyn ennen synnytystä. Vaikka eipä tuo niin hirveästi tuppaa ryypiskelemään, mutta eipä sitä sen normaailin muutaman oluen jälkeen enää oikein rattiin voi lähteä...

Leppoisaa vuodenvaihdetta kaikille!

sulis 34+2

Niin se vuosi vaihtui, ihan ammuttiin kotona raketteja ja saunottiin siinäpä ne juhlinnat.
Oma olotila on menyyt kamalaksi päätä särkee jatkuvasti, kävinkin eilen neuvolassa mutta pissa oli puhdas eikä verenpainekkaan ollut noussut joten ei auta kuin kärsiä , parina aamuna olen myös oksentanut taas, sappiarvot kontroloidaan vielä, mutta tuskin niissäkään mitään on kun ei ole kutinoita ilmaantunut.
Eilen yritin tukkia toppahousuja jalkaan mutta eiväthän ne menneet viereenkään.Kyllä oli miehellä hauskaa kun katseli vierestä.

Jahaa nyt tuli vieraita täytyy lopettaa!

tammimammoista taas kirjoittelen pitkästä aikaa. nyt alkaa siellä olla nimittäin sellanen meno, et hännä huippuna olo näkyy hurjan selvästi. siellä kun on jo syntynyt 4 pienokaista ja moni kamppailee parhaillaan synnytysoireiden parissa. oma laskettuaika siis siirtyi tammikuulta helmikuun alkuun ja siksi olen muita "jäljessä" melko paljon.. olo on varsin ok. supistuksia alkoi joulun aikaan tulla monesti päivässä/tunnissa, mut ei vielä kivuliaita, joten harjoituksia siis. aiemmin ei ole pahemmin ollut mitään merkkejä raskaudesta (paitsi siis maha ja painon nousu) tai lähenevästä synnytyksestä, joten helpolla olen päässyt. toivottavasti menee yhtä helposti myös loppuraskaus ja synnytyskin!

mittasin mahan ympäryksen navan kohdalta ja pituutta oli 99 cm. painoa on tullu noin 14 kg, eli ihan ruhtinaallisesti. olen ajatellu, et mun maha on tosi suuri, mut eihän se ehkä olekkaan, kun ei ole metri menny vielä rikki.

hyvää uutta vuotta helmikuisille!

35+0

Nostellaanpa että ei valahdeta. Ei mitään uutta ihmeellistä, paitsi nuo kiinnittymiskivut. Sisälantiossa viiltelee niin napakasti, että luulenpa että tenava on asettumassa lähtökuoppiin. Esikoinen oli lähtövalmiina yli kuukauden, joten eipä se mitään ennakoi, kivuliaalta kyllä tuntuu... Hienoa että tämä tämänkertainen osasi kääntää pään alaspäin. Potkut tuntuu jo alempana, tuossa navan seudulla. Väsymys on myös mahtavaa. Nyt tuntuu että ollaan ihan syystä jo mammalomalla! Neuvola on vasta kahden viikon kuluttua, jos ei mitään tule, ihan kiva että osaa jotenkin asennoitua, että tässä vielä rauhassa odotellaan. Kehdon petasin jo valmiiksi ja laitoin synnärikassin meille ja kyläilyrepun esikoiselle valmiiksi. (Menee mummin luo h-hetkeksi). Vähän tuo kyllä huvitti miestäni, mutta eihän sitä koskaan tiedä!

Myös minä huokaisin aamulla, kun sain jäädä viettämään ekaa virallista äitiyslomapäivää. :) Ihan oikeassa kohtaa sitä jäi töistä pois. En olisi enää kyönnyt lähtemään töihin istumaan. Tosin heräsin jo puoli kuuden aikaan, ensin mahakipuihin ja supistuksiin (kivut ei kyllä varmaan johtuneet jälkimmäisistä) jonka jälkeen tyyppi piti mylläämisellään mut hereillä.

Neuvolassa tuli käytyä. tällä kertaa ei sitten enää voi todeta, että kaikki hyvin, kun pissasta löytyi reilusti sokeria ja kotiin pääsin sokerirasistuslähete mukana. Ens viikolla pitää mennä testiin. Toivottavasti tuo kuitenkin on väärä hälyytys! Onkohan joulun ylensyönti ja herkuttelu kostautunut?! Painoa ei kyllä ollut tullut kovin paljon lisää ja viikkonousu oli jopa pienempi kuin edellisellä kerralla. Muuten kaikki oli ok (mitä nyt meinasin pyörtyä sydänääniä kuunneltaessa, selällään ei siis kannata makoilla...). Vauva on laskeutunut jo tosi alas, minkä olinkin viime päivinä arvannut. Samat mukavat tuntemukset siis kuin Wilmalla.

Tää päivä on mennyt torkkuessa, mutta ehkäpä huomenna aloitan vauvan tavaroiden järjestelyn ja inventoinnin ihan tosissaan. Pitäis alkaa noita sairaalakassejakin miettiä. Varmaan vasta ens viikolla, kun miekin on lomalla!

Moikka,

Sulis: tiedän tuon tunteen kun alkaa pyörryttää siinä tutkimuspöydällä. Mä kerran pyörryinkin ihan kunnolla. Viimeks toivoin että olis kuunnetlu niitä toisessa asennossa, mutta välkky neuvolatäti ei sitten osannutkaan muuttaa pöydän asentoa. Niinpä homma tehtiin parissa erässä...

Mulla tulee nyt tosi pitkä väli käyntien väissä, melkein kolme viikkoa kun lääkäriaikaa siirrettiin. Eilen aamulla tosin luulin että tuli jo lähtö sairaalaan, olo oli aivan kamala. Vatsaa vihmoi pitkiä jaksoja yhtäjaksoisesti ja hikoilinkin kuin mikä... no, sitten lähdin rauhalliselle kävelylle ja söin, niin olo taas helpotti ja nyt on ihan "normaali" olo taas.

Tsemppiä kaikille!

Pia

Mulla kans on alkanu olemaan sellanen olo että vauva on lähtökuoppiin asettumassa. Olen kans pakannu sairaalakassin valmiiks ja ä-pakkauksen laatikkoon sängyn pikkaselle:) Esikoiselle vaihdettiin tavissänky eilen ja tuotiin pinnasänky alakertaan. Nyt pesin patjasta päällisen ja kohta saa senkin sitten laittaa valmiiksi. Mun mielestä on kiva että on kaikki suht kunnossa ettei tarvi sitten alkaa väsätä kaikkea kun tulee synnäriltä kotiin. Viimekskin laitoin kaikki valmiiks suunnilleen tässä vaiheessa.

Virallinen ä-loma alkoi mulla lauantaina. Vaikka onhan tässä jo kotona "lorvittu" saikulla jo muutama viikko... Ei kyllä pystyis enää mitenkään kuvitteleenkaan että olis vielä töissä! Niin kamala väsymys iskee aina tossa 6 aikaan illalla että meinaa väkisin mennä silmät kiinni. Vaan tarvis sentään sinnitellä kun lapsi menee nukkumaan n. 20.30. Ja sen jälkeen sitte se väsy meneekin ohi ja kukun hereillä liki puolilleöin. Sitte aamulla taas kuitenkin herään 6 aikaan ihan virkeenä eikä uni tule enää millään:/

Saapi nähdä saako esikoinen vesirokon, oli eilen leikkimässä sellasen lapsen kanssa jolle tänään ilmaantui toi rokko. Muuten ihan ok, hyvä jos sairastaa sen jo pienenä, mutta toivottavasti ei tuu synnärille lähtö just sillon jos lapsi on sairaana. Mies kun ei oikein usko osaavansa kipeetä lasta hoitaa... No, se on sitte sen ajan murhe jos niin käy. Ja tuskinpa tämä nyt niin aikasin alkaa syntyä, aikasintaan viikkoo ennen la:ta tai sit menee mun tuurilla yli. Esikoinen kyllä oli täsmällinen, syntyi rv 39+6:)

Ai niin, hyvää uutta vuotta vaan kaikille! en huomannu aikasemmin toivotellakaan...

Sirenia 35+2

Nyt olis sitten täälläkin kaikki kamppeet vauvaa varten reilassa, ehkä apteekissa vois piipahtaa ja hakea bepanthenia ja jotankin sälää valmiiksi.
Kävin tänään reklamoimassa kun huomasin että vaunuissa ei toimikaan ilman lievää väkivaltaa aisansäätö, se olikin nopeasti tehty , myyjätäti testasi aisan ja sanoi että rikki mikä rikki ja haki varastosta uuden rungon.Onneksi noinkin välillä sillä alkoi jo usko loppua noiden vaunujen kanssa mutta nyt näyttää tilanne hyvältä!

Täällä kans vauvalla oli viimeksi pää painunut lähtökuoppiin ja sen kyllä huomaa kävellessä, mutta en usko että ainakaan pariin viikkoon mitään tapahtuu.Maanantaina olisi seuraava neuvola ja kyllä on tuo sydänäänten kuuntelu jo melkoisen tuskaista hommaa, viimeksi kuunneltiin pariinkiin otteeseen.

Huomenna pitäisi lähteä isommille muksuille katsoon josko alennuksista jotakin löytyisi, olisi kyllä ihana ostaa itsellekkin jo jotakin , mutta turha tämän pötsin kanssa on mitään edes katsella.

Nyt painun pojan kanssa nukkumaan alkaa niin väsyttämään.

Huomenia!
Olen hirmu laiskasti kirjotellut viime aikoina, jotenkin on muka kiireisempi kun on äippälomalla..=) tai ehkäpä nämä öiset valvomiset/heräämiset verottaa sen verran ettei jaksa keskittyä että saisi jotain aikaiseksi. Mua alkaa pikkuhiljaa jännittää se synnytystapa arvio..ja olen nyt nähnyt synnytys/sairaala unia melkein joka yö.pikkuhiljaa alkaa myös toi synnytys mielessä pyöriä, varsinkin kun iltasin supistelee ihan mukavasti.
mutta nyt on mentävä toi mies herättää että hän ehtii viellä töihin=)
Nina 35+6

hyviä uusia vuosia vaan kaikille!
eilen oli neuvola käynti hb noussut 124 ja sf-35. valkovuotoa niin paljon että valkuainen + ei verenpainetta kumminkaan.painoa tullut nyt yht.18kg lääkäri vaan meinasi että missä ne kilot on kun ei näy.no hyvä jos niin :) ensi viikolla synnärille tutkimuksiin mm.napavirtausta ja semmosia rutiini kokeita.
toissa yönä olikin suppareita jotka valvotti jonkin aikaa,ja kävely tahtoo vihloa alamahaan..muuten ollaan ok!-kiva lukea noita toistenkin masun ympärys mittoja :)
nyt rv 36+0 (esikoinen syntyi ja painoi 2670kg ja oli 46cm pitkä)

Pitääpä nostella, toisella sivulla oltiin jo menossa... Ei kyllä mitään erikoisempia kuulumisia täällä, neuvolassa olin eilen ja siellä sanottiin, että vauvan pää on ihan hyvissä asemissa ja aika alhaalla, ensi viikolle sitten tuli viimeinen lääkärinaika jossa katsotaan mahtuuko syntymään, mutta neuvolan tädin arvelun mukaan vauva ei ole sen isompi kuin esikoinenkaan, joten tuskin mitään yllätyksiä tulee siellä. Sanoi myös, että ei enää juurikaan haittaa, vaikka nyt jo syntyisi, mutta en kyllä usko että ihan heti sieltä ketään on tulossa... Koskaanhan ei tosin tiedä!
Kävin tässä jonain päivänä vilkuilemassa tammikuisten kuulumisia, siellä on tosiaan jo kova meno, ensi kuussa sitten meilläkin jo... Saa nähdä kuka ehtii ensin, kyllä varmaan tammikuun puolellakin jo joku helmivauva saadaan??
Helmipöllö rv 35+3

Heips - ja terveisiä synnäriltä :) Sain ihan hyvää esimakua käydessäni siellä tänäaamuna. Ei sillä että synnytys olis vielä käynnistynyt, mutta myöhään eilisillalla sattui pieni tapaturma, jonka johdosta jouduin menemään varmistumaan että kaikki ok (sain kunnon töytäisyn massuun). Olipa mukavia ihmisiä kaikki, vastaanottovirkailija, kätilö, lääkäri ja laborantti. Hyvä fiilis jäi. Vauvan sydäntä kuunneltiin melkein puoli tuntia, sitten ultrattiin ja lopuksi vielä otettiin verinäyte. Vähän ne pelottelivat että olisivat ottaneet vuorokaudeksi osastolle seurantaan, mutta sain sentään luvan lähteä takaisin kotiin. Kaikki vaikutti olevan ok. Samalla sain paljon arvokasta tietoa, jota meidän (jo moneen kertaan parjatusta...) neuvolatädiltä ei meinaa saada. Vauva pää alaspäin ja paino tällä hetkellä 2 670 g, syntymäpaino mennee hieman yli 3 kg:n. Verinäytteen tuloksista soittavat, mutta kaikki näytti olevan niin hyvin että tuskinpa siitäkään mitään uutta ilmenee.
Nyt voisin lähteä koirulin kanssa kävelylle - ihanaa kun aurinko vihdoin ja viimein paistaa!

-Pia-