HELMIMAMMAT 2008 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvolassa käyty, kaikki ok. Painoa tullut lähtöpainoon nyt 2,7kg, paineet 117/69, vauvan syke n. 145, sf-mitta 33cm, pissassa ei valkuaista tällä kertaa ollenkaan. Vauva edelleen pää alaspäin, mutta kiinnittymisistä ei puhunut mitään.

Ens viikon maanantaina olis se synnytystapa-arvio ja ultra, saa sillon vauvan painoarvionkin. Seuraava neuvolakäynti 22.1.

Nina84: mä myös koin aika turhaksi koko perhevalmennuksen, varsinkin kun olisin joutunut yksin käymään siellä kun mies oli aina sillon töissä. Siispä kävin pari kertaa ja jätin siihen. Siellä ei tullut esille mitään uutta mitä en olis jo jostain vauvalehdistä lukenut ja uusia äitiystäviäkään en kaivannut sillä kaverini ja miehen sisko odottivat yhtä aikaa ja laskettu aikakin oli heillä vaan kuukauden mua perässä silloin. Synnärillä käytiin miehen kanssa tutustumassa ja se oli kyllä ihan hyödyllinen käynti:)

Sirenia 36+1

Moi Auliina!

Sf-mitta on mullakin mennyt koko ajan yläkäyrällä tai yli. Ja ite jouduin vaatimaan lähetettä äitipolille tuossa välipäivinä. Neuvolassa vaan hymyiltiin, että monet äidithän haluaa tietää lapsen painoarvion jne. Vähän siihen tyyliin, kuin olisin ollut hysteerinen äiti jne. Kun kerroin esikoisen jääneen hartioista kiinni, niin lähete suostuttiin tekemään. Äitipolin lääkäri olikin sitten eri maata. Hän sanoi, että ilman muuta magneettikuviin ja tarkasti mietitään synnytystapa. Luulen, että tämäkin tulee alakautta, mutta saanhan olla rauhallisemmalla mielellä kun kaikki tutkitaan, eikä laiteta soitellen sotaan niin kuin viimeksi. Jos yhtään olet huolissasi, niin vaadi lähete. Voihan olla, että sinunkin synnytys käynnistetään ennen 40 viikkoa, jos on isokokoinen. Tässähän olisi pahimmassa tapauksessa vielä 6 vko odottelua, jos päästettäis yliaikaiseksi..

No onpas tänne tupsahtanut keskustelua, alkavat ilmeisesti h-hetket lähestymään. Synnytystavoista ja kivun lievityksistä oli ainakin ollut puhetta: tätä pikkukakkosta lähden tekemään ihan avoimin mielin. Esikoista piti tekemän Haikaranpesässä, jossa oli erillinen käynti synnytyksen suunnittelulle, mutta mikään ei mennyt niin kuin oli ajateltu, joten turhaan tässä suunnittelemaan :). Meille annettiin lupa lähteä sairaalaan vasta niin myöhään, että ehdittiin juuri saamaan epiduraali ja suurimman osan avautumisvaiheesta kärvistelin kotona. Ja kun vauvalle tuli hätä ja kiire, niin jouduttiin hommaa vauhdittamaan tipalla niin että kaikki luomuilu unohtui saman tien. Että tällä kertaa mennän ihan fiilispohjalla. Epiduraalin otan, mutta toivon, että supistukset ja synnytys etenee ihan omalla painollaan, se vauhdittaminen teki avautumisesta paljon kivuliaampaa.

Perätilasta oli myös puhetta. Vaavi kääntyi pari viikkoa sitten, mutta tänä aamuna mielestäni tuohon rintojen alle oli taas ilmestynyt pää... Että saas nähdä, ensi viikolla olisi lääkärikäynti (37+1-päivillä) ja varmaan äippäpolille tulee lähtö melkein heti käännökseen, jos on perätilassa. Edellinen saatiin hyvin käännettyä ja käännökseen suostun, mutta perätilasta en lähde synnyttämään, kun esikoisen puolentoistatunnin ponnistuksesta jäi traumat... Toisaalta sektiokaan ei houkuta!

Hurjan kokoisia vauvoja teillä jo on, tällä oli painoarvio puolitoista viikkoa sitten 2,4 kg (la 5.2.). Muutamia säännöllisiä supistuksia on jo ollut ja olen heti kärppänä kyttäämässä kellon kanssa pituuksia ja välejä :), mutta ei tästä vielä lähtöä pian tule. Lantiossa on kamalan kipeitä liitos- tai kiinnittymiskipuja, mutta ei varsinaisia supistuksia.

Jeps, jaksamisia kaikille!

Tervehdys
Synnytystapa arviossa käyty ja vauvan tämän hetkinen koko on n.3,3kg. sanoi että laskettuna aikana paino olisi n.3,9kg. ja sanoi myös että menisi yliaikaiseksi(mutta mistä sitä koskaan tietää) niin silloin seuraisi äidin jalanjälkiä. olen siis painanut syntyessäni 4,650kg. kuulemma tilaa on syntyä. muuten ei mitään muuta, seuraava neuvola on ensi viikon tiistaina. ja niin sanoi että vauva on rt:ssä ja pää on todella alhaalla, mutta olisi liikkuva, eilisessä neuvolassa th sanoi että pää olisi kiinnittynyt..hmm..kohdun suu kiinni mutta pehminnyt. liekö ne poltot sitä tehnyt, en tiedä. nyt vaan odotellaan=)
Nina 36+3

Tervehdys kaikille!

Siitä on todellinen ikuisuus kun oon kirjoitellu, mutta oon lukenu teidän kirjotuksia melko säännöllisesti. Kohta on tosiaan helmisten vuoro lisääntyä, jännää! On sitä alkanu ajattelemaan, että herranjestas näin se on kohta 9kk pyörähtäny :)

Mulla todettiin viime neuvolassa, että on verenpaine noussut sen verran että tekivät lähetteen äitipolille. Parissa päivässä pitäisi ajan kuulemma tulla. Täytyy nyt vaan toivoa, että kaikki menis hyvin loppuun saakka.

Kiva Nina että totesivat että vauvalla on tilaa syntyä. Hyvän kokoinen vauveli teillä, jos vaikka jo syntyisi, vaikka olivat yliaikaa veikkanneet. Eipä niistä tosiaan varmaan koskaan tiedä, tai siis että osaisivat ennustaa.

Kovasti on pesänrakennusvietti päällä ja tekisi mieli siivota ja puunata, mutta kun ei tahdo ehtiä kun oon tehny gradua varten haastatteluja ja sitten ton kohonneen verenpaineen takia tarttee vielä ottaa mahollisimman rennosti ja lepäillä paljon..No vaatteet on pesty ja vaunut koottu :)

Hyviä vointeja kaikille ja tosiaan varovaisuutta talvisille teille!

Pullahiiri 34+3

Moi,

kiitos HaLi kun kerroit kokemuksistasi, tietää seurailla tuotakin asiaa. Todella toivon sulle positiivisempaa kokemusta tällä kierroksella! Tosiaan sf- mitan lukemat ovat meinanneet soitattaa hälytyskelloja, kun ei ole tuota kokemuksen syvää rintaääntä käytettävissä näistä asioista vieläkään enempää kuin mitä tämän esikoisen kanssa nyt on kertynyt...

Käytiin äpkl: lla tänään, kaveri on raivotarjonnassa edelleen. Lääkäri arvioi painon nyt olevan kolmen kilon luokkaa. Kiitti, alkais riittää... meinaan kun arvion mukaan lantioni riittäisi normaaliin synnytykseen. Yritän täällä tehdä sopimusta tulokkaan kanssa, josko ensi viikon jälkeen tavattais ihan kasvotusten kun iskä on jäämässä lomille kuukauden viimeiseltä viikolta....

Joku ihmeen paniikinpoikanen on alkanut hiipiä, varmaankin kontrollifriikki minussa tunnistaa että tässä ihan oikeesti ollaan luontoäidin armoilla eikä oikein muu auta kuin vikistä, toiset vie. Tamineet alkavat olla sillä mallilla että alkuun päästäisiin, tänään tarttui mukaan ensitutin lisäksi parit imetysliivit tuolta tammikuisista vinkkejä lukeneena... Siellä on ihan oikeesti hurja meno päällä, kohta se "tarttuu" tänne meille.

auliina 36+5

Huomenta loppui taas uni tuossa melkein tunti sitten!
Maanantaina kävin neuvolassa, siellä ei mitään ihmeempiä, painoa oli tullut edelliskerrasta 400g, pissa puhdas, paineet hyvät,hemoglobiini laskussa 115, sf-mitta 35cm ja pää tiukasti kiinnittynyt.Nyt syön rautaa jokatoinen päivä ja toivon että vauva päättäisi syntyä ennen la.ta,kuopus syntyi rv.llä 38 ja silloin oli tuo sf-mitta 34cm ja nuori herra painoi 4500g/53cm. No ensi viikolla katsotaan äitipolilla tilannetta, toisaalta en kyllä halua tietää jos on samankokoinen pikkumies tulossa, koska silti synnytys oli melko helppo, mitään isompia repeämiä ei tullut.

Eilen kävin apteekista hakemassa bepanthenia, suppoja ja myös isommille muksuille vitamiineja ja särkylääkkeita.Ja itselle tilasin vielä netistä kahdet imetysliivit.Ostin pari viikkoa sitten kahdet imetysliivit ja eilen rupesin niitä sovittamaan ja toiset olivatkin pienet!!
Auliina, minäkin lueskelen noita tammimammojen juttuja(minultakin siirrettiin ultrassa la 29.1) ja jännityksellä odotan koska sama meno siirtyy helmimammoihin.Tällä viikollahan joillakin tulee jo tuo 37 viikkoa täyteen ja ollaan niin sanotusti täysiaikaikaisia!
Mutta nyt kahvin keittoon!

mua jäi eilisestä kaivelemaan se kun lääkäri sanoi että menisi yliaikaiseksi, voiko sitä näin etukäteen sanoa että meneekö vai ei? totesin illalla että jos tässä viellä 5viikkoa menee niin hulluksi tulen..mullakin tyssäsi uni tunti sitten.yöllä nukahdin vasta yhden maissa..oikeen käden ranne on vaan särkenyt jo viikon, eikä siihen tunnu mikään auttavan. tosin ei se mun nukkumisia ole estänyt=)
Nina 36+4

Mulla on parin tunnin päästä vika neuvolalääkäri, on kyllä supistellut aika paljon taas ja varsinkin öisin olen saanut herätä kipuihin. Mulla on ollut vasemman jalan nilkka kuukauden verran kipeä ja tuntuu että se vain pahenee, täytyy muistaa lääkärille sanoa myös siitä.
Nina, Ei sitä mun mielestä kyllä voi sanoa etukäteen meneekö yliaikaseksi vai ei, se vauva tulee sieltä kun on valmis, vaikka jo huomenna.
Mulla oli kans edellisessä neuvolassa jo paljon isompi sf-mitta kuin silloin kun esikoinen päätti syntyä (vk37+5), joten odottelen kyllä tätäkin kaveria enne laskettua aikaa.. tietty kun tässä oikein odottelee nii syntyy kuitenkin vk 42... Ja silloin täälläkin tullaan hulluksi!

Mutta nyt pukemaan ja sitten tyttö kummille hoitoon niin pääsen rauhassa lääkäriin, palaan asiaan kun saavun kotiin!

Päivänjatkoja!

Outi 35+4

Huh, olo alkaa olemaan aika rikkinäinen, nukun niin huonosti! Hyvä jos edes 2 tuntia nukun putkeen ennen kuin taas heräilen ja nukkuminenkin on levotonta, näen kaikkia pöhköjä unia. Pakko yrittää tänään mennä päikkäreille, kun saan tytön nukkumaan. Päikkäreitä en ole ottanut, siinä toivossa, että nukkuisin edes öisin, mutta turha toive.

Jos tämä syntyy vasta siellä kun esikkokin (42+1) niin pimahdan kyllä. Silloin aavistin alusta asti, että yli menee, nyt on ollut olo, että tulisi siinä lasketun ajan paikkeilla, mutta voi olla toiveajattelua. Olo alkaa olla ihan valmis jo synnyttämään. Helmikuun 9. päivä oisi sopiva sen puolesta, että mies aikoo lähteä venemessuille Hesaan ja miehen porukat (jotka ovat luvanneet hoitaa tyttöä synnytyksen ajan ja asuvat tossa lähellä) ovat lapissa silloin... Pitää puhua kummit ja omat vanhemmat hälytysvalmiuteen.

Kaipa tässä pitää alkaa lämmittämään tupaa. Misuli rv 34+6 (piti oikein kalenterista laskea)

Nina, ei kyllä munkaan mielestä voi kukaan tietää millon se lapsi päättää syntyä. Eli ei kannata ajatella nyt niitä lääkärin puheita, sehän voi syntyä ihan millon vaan:)

Mä kans heräsin tänään jo puol 6 eikä uni tullut enää. Muutenki oon alkanu heräileen kukonlaulun aikaan. Ärsyttävää kun vielä sais nukkua... Tosin muksukin heräili tänään jo puol 7 joten eipä sitä enää hirmusti ois saanukaan nukkua. Kun tajuais edes mennä illalla ajoissa nukkumaan. Eilen sentään menin jo klo 22 mutta yleensä kello on 23-24 kun nukkumaan maltan.

Sain kaverilta jotain käytettyjä äitiysvaatteita, oli joltain kaveriltaan saanut ja hänellä ei tällä hetkellä käyttöä niille niin antoi mulle josko sopis. Yhdet housut oli kun mulle tehty:) Ja paidatkin oli ihan ok. Varsinkin näistä housuista oon tosi ilonen kun ei sitä enää monia housuja ole mitä vaihdella... Vaikka lyhyt aikahan tässä enää on niitä käyttääkään.

Onko teillä muilla sellasta vaivaa ilmennyt kun levottomat jalat? Mulla on nyt alkanut sellanen vaivaamaan, ei millään pystyis pitämään jalkoja paikoillaan. Netistä jostain luin että voi johtua rautavarastojen pienenemisestä tai magnesiumin puutteestakin osaksi. Siispä ajattelin vetästä rautakuurin tähän loppuraskauteen vaikkei neuvolasta ole käskettykään sitä syömään. Magnesiumiakin olen popsinut jo aiemmin mutta nyt vielä tarkemmin joka päivä jos vaikka auttais.

Sirenia 36+2

nyt on lääkäri ja neuvola takana, painoa tullut viikossa 1,25kg, pissa puhdas, hieman verenpaine koholla, hemppaa ei mitattu kun oli viimeeks niin hyvä, kohdun suu oli jippii lyhentynyt ja pehmentynyt, mutta kuulemmma saan odotella varmaankin ainakin samoille ajoille kun esikoisen kanssa, eli ainakin kaks viikkoa vielä...millään en jaksais mutta paino arvio oli 2,5kg niin on kyllä hyvä että pysyis ainakin sinne 37 viikolle ni ei olis niin kamalan pieni. Pää on hyvin kiinnittynyt eli siinä mielessä on valmiina siellä jo lähtökuopassa:)!

nyt taidan suoristaa jalkojani tuonne sohvan pohjalle.

Outi

pakko tulla kertomaan että mua huijattiin kyllä minkä ehittiin tänään..mukamas piti viedä äiti hierojalle ja hän oli unohtanut jonkun voiteen mun siskolle ja se piti hakea..no kun sinne mentiin niin siellä olikin sitten yllätys. he olivat järkänneet vauva kutsut=) oli positiivinen yllätys=) nyt on sitten vaippaa ja lappua pitkäksi aikaa=) ja tuli syötyä kyllä kaikkea herkkua vaikka olin aijemmin tehnyt päätöksen että nyt loppu herkuttelut..

Moro, ihana ylläri sulle järkätty Nina! Tosi mahtavaa tuollainen, varmasti piristi mieltä tässä loppuajan valas-tilassa :)

Itellä alkaa olla olla aika valas olo, sitä käveleekin kun mummo. Odotan kyllä jo oman kropan takaisin saamista ja sitä etä voi taas liikkua kunnolla.

Meillä oli toinen kerta synnytysvalmennusta eilen, lähinnä puhuivat imettämisestä ja vastasyntyneen hoidosta. Kävi siellä näytillä yksi vuorokauden ikäinen vauvakin, voi että oli sydän sulaa. Mutta herran jestas on ne pieniä :) vaikka oon ennenkin melkeen vastasyntyneitä nähnyt niin joka kerta sitä ihmettelee, vaikka tuokin joka kävi näytillä oli kuitenkin 3.3kg vauveli.
Esittelivät myös kantoliinoja. Semmonen olis kyllä varmaan tosi hyvä. Sainkin miehen serkulta semmosen liinan, mutta jotenkin ne sidonnat tuntuu kovin haastavilta, tarttis kai vaan alkaa harjottelemaan. Tai sitten ostan suosiolla semmosen rengasliinan ni ei tartte ite sitoa. Onkos teillä kokemuksia kantoliinoista?
Joku mua pelotteli että sitten vauvasta tulee ihan riippuvainen kanamisesta jos liikaa kanniskelee, mutta jotenki itestä tuntuu ettei se pienen pieni ihminen nyt liikaa läheisyyttä voi saada..Mitäs ootte mieltä?

Hurjalta kyllä tuntuu että kohta toi auliinan mainitsema hurja meno siirtyy tänne helmikuisiin, ekoilla meistä on jo h-hetki tosi lähellä! Mutta onhan tätä jo odotettukkin :)

Mä tein semmosen sijotuksen, että ostin semmosen pehmeen pötkylän (tai siis se on semmonen 30 cm levee ja reilun metrin pitkä "tyyny" joknka saa semmoseks hevosenkengän malliseksi) jonka kanssa voi sitten imettää. Ja nyt oon nukkunu sen pötkön kanssa, ni täytyy sanoa että yöunet parani silmissä, sen kanssa saa jotenki niin hyvän asennon. Se oli sika kallis, mutta ilmeisesti kannatti.

Nyt tarttis siivota, ei vaan oikeen jaksais..

Vointeja kaikille!

Pullahiiri ja poitsu

Olipas Ninalla mukava ylläri:)

Pullis, en kyllä usko että vauva voi liikaa saada läheisyyttä:) Oma anoppini esikoisen synnyttyä jaksoi monesti muistuttaa ettei saa sitten pitää liikaa sylissä ettei totu moiseen ylellisyyteen :O No, annoin hänen pitää mielipiteensä ominaan ja pidimme sylissä lasta ihan niin paljon kuin halusimme. Kantoliinoista ei meillä kokemusta ole mutta saa nähdä nyt minkälainen on tämä toinen tulokas luonteeltaan ja miten esikoisen kanssa sitten muuten sujuu että josko oliskin käyttöä liinalle tai kantorepulle.

Yöunet menee vaan hullummiks. Tänään heräsin jo ennen klo 05:/ Sitten alkoi naapureita lähteä töihin ja autot hurisi niin etten saanut millään enää unta. Ja heräsipä esikoinenkin jo 6 aikaan, huoh.... Nyt oltiin jo päikkäreilläkin, nukkui tunnin mutta laitan kyllä vielä iltapäivästä uudestaan unille. Ihan sekasin nyt kaikki rytmit. Ite en kyllä saanut nukuttua äsken juurikaan, rupes melkein vaan enemmän väsyttämään kun pikkasen torkahti. Jospa lähtis vaikka johonki ihmisten ilmoille kauppaan tms. niin virkistyis.

Eilen muuten tuli sellasia suppareita että ohhoh.. meinasin jo että tulee lähtö mutta ei sit kuitenkaan. Sattui jo aika tavalla ja supistusten väli oli 4-6 minuuttia mutta aika epäsäännöllisesti. Pötkötin sohvalla nii meni sitte ohi. On tää jännää aikaa:)

Sirenia 36+3

Juu oli kiva yllätys. mä olen nyt pessyt noita pieniä käsipyyhkeitä ja laittanut vauvan kotiutus kamppeita kasaan ja hiukan ihmetelly tota sairaalakassia.
olin eilen kävelyllä ja oli ihan mukavaa, kun välillä pysähtyi. nyt on kyllä pohkeet niin kipeet että kun hetken on paikoillaan ei meinaa liikkeelle päästä.
tänään mä taas nukuin melkeen yhteentoista asti, tosin aika usein hereillä (mm.vessassa saa rampata todella usein). tänään oisi tarkotus mennä sairaalaan tutustumaan illalla.otan oman äitini mukaan kun mies ei pääse ja yksinkään en välittäis mennä. äiti oli kutonut vauvalle myssyn ja pienet tossut. viellä on kuulemma tuloillaan nuttu ja housut ja vantut(vai millä nimellä niitä vois kutsua kun ei hanskat kuulosta kauheen hyvältä). mutta joo, kait se olisi aloitettava siivous kun oon siitä luistanut jo niin monta päivää
Nina 36+5

Pullikselle: meillä oli kantoliina ja kantoreppu,mutta minä koin kantorepun enemmän omakseni (vaikka niitä vähän parjataan, niin minusta vauva asettui siihen ihan ergonomisesti). Liinaa koitin käyttää, mutta tuskastuin kun en saanut helposti sitä pelittämään. Mutta kantaa sitten millä tahansa, niin ehdottomasti suosittelen lämpimästi, vauva saa läheisyyttä ja itsellä on molemmat kädet vapaat kävelyllä tai kotihommissa. Minä laitoin ruoatkin vauva rintarepussa. Nytkin tulee varmasti käyttöön. Ei mielestäni vauvaa voi liikaa kannella, eihän kukaan koko ajan ole liikkeessä! Ja meillä ainakin oli neuvolassa keskustelua siitä, että kantaminen kehittää vauvan tasapainoa ja liikkeitä. Toisin kuin sitterissä istuttaminen... (Johon kyllä on pakko nyt pikkukakkonen laittaa, kun on tuo esikoinen.)

Imetystyyny on myös tosi kätevä, vauva voi käyttää sitä myöhemmin myös treenaukseen, kun opettelee istumaan vaikkapa lattialla. Molemmat mielestäni hyviä hankintoja.

Ihana ylläri Ninalle, ihan kateeksi käy! Sirenian tapaan muutamia suppareita (sellaisia melkein minuutin mittaisia) oli täälläkin eilen ja toissapäivänä, mutta ei vielä mitään tulosta. Ei ehkä vielä ole kiirekään, mutta kohta saisi jo supistellakin! Sen verran herättivät muistikuvia, että lukaisin siitä oppaasta, joka varmaan kaikilla on, noista vinkeistä, koska pitää lähteä sairaalaan. Uudelleen synnyttäjillä oli vähän eri meininki, täytyy osata lähteä ajoissa. No synnärille on matkaa pari kilometriä, joten ei taida olla hätää :)

Wilma 36+2 (kai)

Nyt kun Wilma tuon sitterin mainitsi niin olen nyt pohtinut että pitäskö tälle tulokkaalle sellanen hankkia..? Just sen takia että kun on tosiaan tuo 2v uhmis tuossa kans niin olis ehkä vähän enemmän turvassa siinä sitterissä. Esikoisella ei ollut eikä sitä kaivattukaan, lattialla pötkötteli.

Ihan kateeksi käy Wilmaakin kun niin lyhyt matka synnärille;) Mulla matkaa n. 60km ja se kestää ajella kelien mukaan (ja ylinopeuksien..) 30-50min. Siksi mua niin ahistaakin se että tajuanko lähteä ajoissa. Vaikka tuskin se nyt alle kahden tunnin sieltä tulee, että jos tunnin ihmettelee että lähtiskö ja tunnin ajelee niin kaipa sitä kerkiää;)

Huomenta taas oltiin pudottu jo toiselle sivulle.
Tänne ei mitään uutta pikkuvaivat vaivaat etenkin yöllä, nyt kohtalaisesti nukuttu yö takana.
Aloin itsekin pähkäilemään nyt tuota sitteriä , meillä on nämä kaksi vanhinta viihtyneet sitterissä vauvana, kuopus ei juurikaan sitterissä ollut, jos saisjostakin hommattua käytettynä, lupasin jo miehelle että mitään vauva kamppeita ei enää osteta kun tuossa yhtenä päivänä laskin kuinka paljon on rahaa palanut, (ehdin myydä kaikki vaunut,kaukalot, hoitopöydät,pinnasängyt ym.)ja vauva kuume rupesi taas vaivaamaan ja kun tärppäsi niin kaikki oli ostettava uudestaan.

Mutta nyt kahvin keittoon ja etsimään jotakin päällepantavaa.

Marjuli 36+6

Huomenta täältäkin, mä olen marjulin lailla tehnyt vähän niinkun lupauksen, että alkaa vauva kamppeiden osto riittämään, on tosiaan uponu niihin loppujen lopuksi aimo summa. Alennusmyynneistä kun piti vielä "hamstrata" ihania vaatteita kun edullisesti sai :)

Tänne ei turvotusta kummempaa, jalat ja kädet on ihan tajuttoman turvoksissa. Tänään taas neuvolaan sen verenpaineen takia. Eipä oo äitipolilta kuulunut tutkimusaikaa vaikka nla täti meinas että se tulee parissa päivässä.

Vauveli siirtyili eilen pitkästä aikaa kyljestä toiseen. Se on jo pitkään majaillu tuolla oikeessa kyljessä ja eilen se matkusti vasemmalle ja potki mua kipeesti kylkiin. Nyt se on taas matkannut "omalle" paikalleen. Tuntuukin taas kotoisammalta :)

Anoppikin soitti eilen ja muistutteli sairaalakassin pakkaamisesta ja hössötti etteivät ole appiukon kanssa lähdössä enää minnekkään kauas. Ihanan sööttiä. Mua kyllä naurattikin, eihän ne kuitenkaan oo synnyttämään lähdössä. Mutta onhan se kivaa, kun huolehtivat ja ovat hengessä mukana. Varsinkin ku anoppi oli alussa jotenki niin nihkeenä.

Hoh, tarttis taas siivota..me ollaan miehen kanssa kyllä ihan sottapyttyjä..ja lauantaina tulee vieraita.

Mukavaa perjantaita kaikille!

Pullis 34+ 6

Huomenta.

Olin äsken neuvolalääkärissä, ei mitään uutta raportoitavaa. Kaikki hyvin vauvalla, ei mitään oireita että olisi lähiaikoina syntymässä - mutta toisaalta, kuten lääkärikin sanoi niin ennakointi on kuitenkin aika mahdotonta. Paineet, pissa ja muut asiat kunnossa, sf-mittakin tismalleen käyrän keskellä.

Itse toivoisin jo kovasti että "Keijo" syntyisi, olo on niin hankala ja elo täällä kotosalla kaiket päivät käy tylsäksi. Mies tekee ihan hirveän pitkiä päiviä eikä oikein jaksa olla "henkisenä tukena", joten sekin tietty vähän ärsyttää - mutta toisaalta, hyvä jos saa nyt hommat hoidettua että voi sitten olla paremmin läsnä kun h-hetki koittaa.

Mä olin eilen jalkahoidossa, koska en enää itse kykene leikkaamaan varpaankynsiäni. Teki tosi hyvää, ja se hoitoon kuuluva hieronta auttoi aika hyvin myöskin turvotukseen.

Jeps, mutta ehkä mä tästä alan taas toljottaa nauhoittamiani tv-sarjoja.
Ulkona on niin järkyttävä keli, että ei juurikaan tee kävelylle mieli lähteä. Onneksi taitaa koiruuskin olla samaa mieltä :)

-Pia-

tiistaina olisi aika synnärille, ei siis äippäpolille niin kuin luulin..eli katotaan miten päin se vaavi nyt siellä sitten oikein on.
Mulla taas ollu pari pv karmeat liitos- ja nivuskivut, että vaappuen eteenpäin ja öisin hammasta purren kylkeä käännellään.Kyllä tässä olisi jo valmis synnyttämään.

Sain sitterin kaverilta, joten ei tarvinnut sitäkään ostaa, ja onhan se kätevä aina kun tarvitsee vapaat kädet päivän askareisiin.

Eipä tässä nyt tosiaan voi oikein enää muuta ku odottaa että päästään itse asiaan:) mukavaa vknloppua kaikille
36+6

Ai niin - sitä pti vielä sanomani että mulle ei tehdä mitään synnytystapa-arviota tms. Lääkäri sanoi että "kyllähän ne sitten sen tilanteen katsovat kun menet synnyttämään"... eli ilmeisesti niin "normaalitapaus" että eivät vaivaudu erikseen arviota tekemään. Just nyt on olo sellainen että aivan sama millä tavalla - kunhan jollain tavalla :) Alkaa tää massu tuntua jo aika taakalta!

Mäkin olin tänään lääkärissä ja siellä kaikki hyvin, kai se jonkinlainen synnytystapa-arviokin oli samalla, kun sanoivat jotain tyyliin että "eiköhän se sieltä samalla tavalla tule kuin ensimmäinenkin".
Jalkahoito ois hienoa kyllä. Mä kävin tässä vähän aikaa sitten hierojalla, sitäkin voin kyllä lämpimästi suositella kaikille.
Kävin tänään esikoisen kanssa kaupungilla alennusmyynneissä, kun oli niin huono ilma ettei viitsinyt puistoonkaan lähteä. Mutta ei voi kyllä sanoa, että 2-vuotiaan kanssa shoppailukaan varsinaisesti mitään huvia olisi, nyt oon kyllä ihan poikki, pitää mennä itsekin päiväunille kun muksukin nukkuu.

voih kun oiski kiva saada jalkahoito viellä ennen synnytystä..tosin kävin viime kuussa.
mä olen turvonnut entisestään, ei meinannut edes kengät mennä jalkaan ja sormet on niin paksut että on ihan kiinni toisissaan..onko hyviä vinkkejä miten turvotusta sais pois? ananaksen ystävä en ole.kävelemäänkään en ole kyennyt kun satoi kaatamalla vettä ja nyt tiet on todella liukkaat.
olin eilen sairaalassa tutustumassa,ihan kivalta vaikutti.täällä päin toi synnytystapa arvio tehdään vain ensisynnyttäjille ja jos aijempi/aijemmat lapset on syntyny sektiolla.
mutta nyt lettujen paistoon, nam=)
Hyvää viikonloppua
Nina 36+6