HELMIMAMMAT 2008 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mullakin välillä unet loppuu kesken ja aamulla sitten väsyttää kuitenkin ihan tajuttomasti. Mutta viime yön nukuin kyllä ihmeen hyvin.
Rollepa: Itse kävin kavereitten kanssa ulkona jo esikoisen ollessa aika pieni, mutta olin vaan pari tuntia kerrallaan, kun vauva ei suostunut juomaan pullosta. Onneksi asuttiin silloin keskustassa, joten oli helppo piipahtaa hetkeksi baariin tai kahvilaan kavereita tapaamaan. En tiedä miten nyt, kun asutaan kauempana. Moniin paikkoihin tietty voi ottaa lapsenkin mukaan, esim. kavereitten luo saunailtaan tms. jos kaverit eivät ole jotenkin lapsivastaisia. Kyllä se uusi tilanne vaatii kavereiltakin totuttelua, itsekin olin tosi kiukkuinen esikoista odottaessa kun kaverit puhuivat tyyliin "sit sä et kumminkaan voi tehdä enää mitään pitkään aikaan" mutta toisaalta sitten kun vauva oli syntynyt niin oli ihan kiva ettei odotettukaan, että olisi heti pystynyt osallistumaan kaikkiin juttuihin samoin kuin ennen, vaan kaverit tulivat käymään meillä kotona tai käytiin vaikka vaunulenkillä yhdessä. Kun lapsi vähän kasvaa, niin on sitten taas helpompi lähteä yksinkin.

no niin käytiin siis synnärillä tarkistuksessa, kaikki ok, lapsi on pää alaspäin ja paino tällä hetkellä 3,2kg eli ei mikään pienimmästä päästä.Lääkäri meinasi että tulee syntyessä olemaan samaa kokoluokkaa esikoisen kanssa!! jaiks ja esikoinenhan painoi 4010g! Nyt rupesi pikkasen jännittämään että kuinka helposti tämä uusi tulokas sitten mahtuu tulemaan, esikoinen autettiin imukupilla maailmaan.
37+3

Rollepalle myös: meneminen vaatii vähän entistä enemmän organisointia, mutta tekee äidille varmasti hyvää! Meillä oli tuparit kun esikoinen oli pari kk (oli yökylässä mummilassa, johon mekin kömmittiin aamuyöstä) ja sekin tuli juuri sopivaan aikaan. Muuten nappasin itselleni yhden illan viikosta aika pian (varmaan 1kk:n ikäisestä), jolloin kävin useimmiten uimassa / bodybalancessa / tapaamassa kavereita. Enempää en varmaan olisi jaksanut ja täysimetyksellä siihen pulloon en halunnut totuttaakaan, vaikka ihan hyvin itse pumpatulla maidolla mentiinkin. Muuten kuljin aika aktiivisesti vauva mukana, mistä syystä nytkin halusin hankkia ne tuplat, että pääsen HELPOSTI lenkille ja kaupungille. Sen verran opin esikoisesta myös, että täytyy itse aktiivisemmin olla yhteyksissä kavereihin, helposti jää muuten vähän ulalle menoista.

Ei mitään uutta supistusten suhteen, pikemminkin vointi vieläkin vain paranee (jos väsymystä ei lasketa). Tasapaino alkaa olla masun kanssa hakusessa, sunnuntaina pyllähdin kuralammikkoon, kun ruokittiin esikoisen kanssa kyykyssä oravia :)

Moikka,

kiitos vastauksistanne - noin mäkin olen ajatellut että asiat menevät. En nyt ole heti synnäriltä baariin tai tallille säntäämässä, mutta lähinnä mua on harmittanut "ystävien" happamat kommentit siitä että musta ei sitten ole mihinkään. Eräskin, jota viimeksi olen tavannut kuukausia sitten alkoi moisesta huolta kantamaan. Ja jo nyt raskausaikana olen sanonut muutamalle, että antakaa mä itse päätän mitä mä jaksan tehdä ja mitä en...että älkää kaikki automaattisesti ajatelko että "no ei se kuitenkaan jaksa...".

Maidon pumppaamisesta puheenollen - minkälaista rintapumppua suosittelette, vai onko se ylipäänsä tarpeen? Kaksi hankintaa joita vielä arvon on just rintapumppu ja itkuhälytin.

Kävin äsken yksin lounastamassa kiinalaisessa, ja oikein huvitti kun siellä oli ihmisiä jotka eivät saaneet katsettaan irti mun pallomahasta. Kun olin alunperin suunnitellut meneväni vain kauppaan niin en ollut pukeutunut kovin edustavasti, joten kait tuo pakki sitten näkyi normaalia korostuneemmin. Jotkut tuijottaa ihan avoimesti, jotkut sentään yrittää peitellä ihmetystään.

Jeps, mutta nyt päiväunille!

Täällä vielä notkutaan, joten rintapumpusta ja itkuhäläristä vielä: molemmat ovat meillä tarpeen, mutta saahan ne kaupasta kun vauva on syntynytkin :). RIntapumppu varsinkin voi jäädä käyttämättä, jos imetys ei sujukaan. Minulla on tuo Ainun pumppu, sellainen käsin pumpattava (ei sähköinen) ja se toimii sen mitä pitää. Meillä mentiin täysin rintamaidolla puoleen vuoteen asti, joten pumppailin kaikki hoito- ja lohdustumaidot. Saa nähdä miten nyt. Lisäksi pakastin maitoa jääpalarasioihin, niillä on tosi kätevä jäähdyttää liian kuuma maito ja myöhemmin soseet. (Miten ne joka kertaa kuumeneekin mikrossa liikaa?)

Itkuhälytinkin on meille ehdoton, vauva nukkuu parvekkeella päikkärit ja parvekkeelle ei ole tuuletusikkunaa, joten itkun kuulee vain itkuhälyttimellä. Lisäksi me mökkeillään paljon ja nukutetaan lapset piharakennuksessa, joten häläri on käytössä vielä tuolla 2,5-vuotiaallakin! Se tuo sellaista turvan tunnetta, vaikka tietysti kurkitaankin lapsia silloin tällöin. Meillä on siis tarpeen.

Meillä on myös olleet sekä itkuhälytin että rintapumppu oikein hyviä olemassa. Hälyttimestä ei kannata välttämättä hankkia ihan kaikkein halvinta minkä saa, kaverilla oli sellainen ja aika pian sanoi sopimuksensa irti. Meillä on Philips toiminut luotettavasti. Wilman mainitsemien tilanteitten lisäksi kesälläkin hälytin on kiva, jos haluaa vaikka istuskella pihalla grillaamassa illalla, niin ei tarvitse juosta koko ajan sisällä kuuntelemassa että herääkö vauva. Tai jos vaikka sauna on ulkorakennuksessa ja haluaa saunoa lasten mentyä nukkumaan. Tietty ilman hälytintäkin pärjää, mutta se helpottaa elämää.

Rintapumppu on myös hyvä olemassa. Meilläkin samoin kuin Wilmalla mentiin täysimetyksellä ekat 6kk mutta koska vauva ei oikein suostunut pullosta syömään niin pakkaseen pumpatut maidot jäi aika lailla käyttämättä. Mutta varsinkin imetyksen alkuvaiheessa tuntui maito pakkautuvan rintoihin sen verran tiukasti että pumppu oli hyvä jo ihan senkin takia, että sai tyhjennettyä rintoja, kun ei vauvakaan jaksa määräänsä enempää imeä ja pakkautuneesta maidosta voi helposti tulla rinnat kipeaksi ja pahimmassa tapauksessa rintatulehdus. Mutta kaikilla ei toisaalta tätäkään ongelmaa ole, sitä maidon tuloa on vähän vaikea etukäteen ennustaa.

Tuntuu nuo imetysjutut jotenkin oudon kaukaisilta, vaikka ei montaa viikkoa tässä enää varmaan ole siihenkään. Nyt on jo rv 37 joten vauva voisi vaikka heti syntyä, mutta en usko, että sentään vielä ainakaan pariin viikkoon. No, mistä sitä tietää...

niitä neuvola kuulumisia. painoa oli tullut 350g/vko (viimex oli ehem 800g/vko) sf-mitta nyt 34. verenpaine koholla ja mulla on nyt ollut tota päänsärkyä ja sanoivat että sitä päänsärkyä täytyy tarkkailla ja jos tarve niin loppuviikosta uudestaan mittauttaa paineet.muuten ei tainut muuta olla.
mäkin olen nyt alannut enempi miettiä tota vauvan kokoa, viikko sitten se oli (rv36+3) 3,3kg..että minkäläinen jättiläinen sieltä sitten on tulossa..
mäkin olen tässä toivonut että alkais jo syntyy, en jaksa enään odotella..noh kait se siitä. mä sain siskolta rintapumpun, en ole viellä siihen ehtinyt yhtään tutustua..
mutta nyt menen taas=)

Rintapumpusta.. mulle synnärillä kätilö sanoi että on sitten ihan ehdoton hankinta, että heti ostamaan sellanen. No en ostanut ja turhaan olisinkin koska mulla ei ikinä ollut tavoitteenakaan täysimetys, annoin lisämaitona korviketta joten välillä sitten korvasin imetyksiä kokonaankin korvikkeella. Rintojen ollessa maidosta pinkeät lypsin käsin isommat kiristykset pois. Kannattaa ostaa ehkä käytetty tai lainata joltain jos mahdollista niin ei mee niin paljon rahaa hukkaan jos ei tarviikaan... Vaikka useimmat kai sitä on kuitenkin tarvinnut, tiedä häntä.

itkuhäläri on meillä ollut joku tosihalpis, maksoi vaan 25€:D Mutta on kyllä toiminut moitteettomasti eikä ole kuluttanut pattereitakaan juuri yhtään... Häläri on ollut tarpeellinen kun vauva nukkunut ulkona eikä ole viittinyt jatkuvasti käydä ovella rapistelemassa että nukkuuko se vai ei.

Esikoinen heräs tänään jo puol 6... että eipä paljon nukuta meilläkään. Hiukkasen alkaa jo väsyttää joten taidan painua pehkuihin kohta:)

Niin, maidon tihkumisesta rinnoista oli kanssa puhetta, mulla ei ole tihkunut odotusaikana ollenkaan, ja esikon synnytyksen jälkeenkin maitoa alkoi tulla pikkuhiljaa, ei ollut mitään valtavaa maidon nousua... Taisi olla viides päivä synnytyksen jälkeen kun neiti pärjäsi ilman lisämaitoa, eikä silloinkaan rinnoissa ollut mitään tuntemusta mistään maidon noususta... Hiukka oli epävarma olo, että tuleeko niistä mitään. :) Eikä rinnat vuotanu imetysaikanakaan kuin silloin kun olivat täpötäynnä (eli tosi harvoin kun neiti hoiti tyhjennyksen aika loistavasti...) Rintapumppu löytyi kyllä, mutta sillä en pihalle saanut oikein mitään tulemaan, joten ainakin esikon aikana oli kyllä turha hankinta. Mulla oli apuvälinelainaamostakin lainassa oikein kunnon pumppu, mutta ei sekään kyllä tulosta tuottanut. Käsin sai paremmin lypsettyyn jos tarvitsi. Mutta kun tuo neiti ei rintamaitoakaan huolinut kuin tissistä.

Itkuhälyttimellä jos millä on ollut käyttöä. Pihalla nukkuu vieläkin unensa ja mökillä käytiin saunassa tai istuskeltiin pihalla lapsen mentyä nukkumaan, aivan ehdoton hankinta. Meillä on sellainen perus-Phillips hälytin (hinta joku 59-69e), ainoastaan voi joskus jostain ottaa häiriötä, mutta täällä omakotialueella passaa käyttöönsä kyllä. Ilmeisesti keskustassa olisi hyvä olla sellainen digitaalinen, joka ei häiriötä ota, eikä ole väliä vaikka naapurissa olisi samanlainen hälytin samalla kanavalla... joskus kuulee jotain juttuja että hälyttimestä kuulee kun naapurin lapsi itkee.

Huomenna neuvolalääkäri, palailen kuulumisiin sitten. Näin muuten viime yönä unta, että meille syntyi poika, 3,5 kiloa ja 49 cm... Saas nähdä... =)

Neuvolakuulumisia: Vaavi on pää alaspäin, mutta ei kiinnittyneenä (ei tietysti välttämättä kiinnitykään). Painoarvio oli käsikopelolla ja ultralla 2700 g, jos menee täysiaikaiseksi niin lähenee 3,5-kiloista, jos menee yli, 3700-3900g. Eli keskivertokokoinen. Syke oli 125, mikä on alhaisempi kuin aiemmin. Kohdunkaulaa oli jäljellä 1,5 senttiä ja ilmeisesti se oli vielä sisäpuolelta kiinni (ihan outo ilmaisu...). Ikävää oli, että vauva on tänään ollut hiljaisempi, joten sain tuollaisen liikeseurantakortin, nyt pitäisi sitten tarkkailla noita liikkeitä päivittäin. Ärsyttävä lisähuoli... Verenpaine oli vähän koholla. Painoa on tullut ihan hyvin, 12 kiloa lähtöpainoon, mikä saa nyt olla ihan ok. Ei jaksa stressata.

Eilen käytiin hankkimassa vaunut (käytetyt Emmaljungan tuplat), lisäksi on käytetyt Emmaljungan vaunut seisomalaudalla ja esikoisen rattaat & matkarattaat + rintareppu. Ei ole äidin liikunta menopeleistä kiinni :). Saatiin tutulta kohtuuhintaan, hyvillä ilmakumirenkailla ja pehmeällä kantokopalla. Ostettiin myös ensitutti, pari pullotuttia, pikkupikkuvaippoja (miten ne onkaan pieniä!) ja äidille synnärikassiin suklaata ja pillimehuja ja kotiin yösiteitä. Keitin jo tutit ja pullot kaappiin. Ja söin suklaat :). Joten nyt sopisi tulla!

Heippa, loppu uni totaalisesti kesken yön..jokseenkin ärsyttävää!

Neuvolassa kävin minäkin taas paineitteni takia. Samoissa luvuissa on pysynyt, eikä pissaan oo ilmestynyt mitään, niin tällä mennään, seuraillaan vaan. Minkälaisia paineita sulla Nina on ollut? Mulla oli sf mitta 29, joten ei mikään jätti maha mulla. On kyllä nyt kaks päivää painanu keuhkoihin ikävästi, tuntuu, että happi loppuu totaalisesti.

Mulle kävi samoin ku Wilmalle, ostin sairaalakassiin suklaalevyn ja karkkipussin ja hups, ne katos samana iltana miehen ja mun suuhun. Taitaa olla parasta ostaa seuraavat vasta viikkojen kuluttua :) Ei mulla oo mitään itsekuria..

Musta tuntuu, ettei mun baby liiku mitenkään paljon..mutta en oo osannu stressata ku en tiä miten niiden kuuluu liikkua..

Vointeja kaikille!

Pitäsköhän taas yrittää nukkua..

Huomenta ketjuun! Täällä odotellaan jo jännittyneenä maanantain äitipolin käyntiä. Magneettikuvien tulokset sain ja erinomaiset mitat kuulemma, siis ei leikata. Onpahan yksi murehtimisen aihe vähemmän.. Nyt stressaan lähinnä sitä, että miten käynnistetään ja milloin. Ite ajattelisin, että kalvojen puhkaisu olisi helpoin vaihtoehto, tableteista ja tipasta olen kuullut paljon huonoa. Ja toinen on tietysti se käynnistyspäivä. Mihin saadaan esikoinen hoitoon kun mitään varmaa ei olla pystytty sopimaan töiden takia, kauanko joudun olemaan prenalla, jos ei käynnitykään ekalla yrityksellä jne.. Oliskin helppoa, kun olisi päivämäärä ja kellonaika tiedossa=)
Saas nähdä tuleeko meille ketjun eka vauva! Ollaan naiset aika lähellä h-hetkeä!

HaLi 37+jotain

Pullis, vauvalla taitaa alkaa olemaan aika vähän tilaa liikkua :) Mä sain neuvolasta sellasen liikepäiväkirjan, ja aloin eilen illalla pohtimaan, että onko sitä tarkoitus joka tapauksessa pitää? Siis vaikka tuntisi liikkeitä säännöllisesti. No, eilen asetuin sitten sängyssä niiden ohjeiden mukaan, ja ei mennyt kuin ehkä 10-15 minuuttia, kun ne "vaaditut" kymmenen liikettä olin tuntenut. En jaksanut kirjata niitä...

Mulla on niin vähän sopivia vaatteita, että en ole vielä sairaalakassia pakannut. Ne rusinat ja stressipallot ym. vois tietenkin jo pakata. Jotenkin olen vain asennoitunut, että ollaan pitkällä ens kuuta, ennenkuin mitään tapahtuu. Jos vaikka käynnistävät karkauspäivänä!

Meillä on hankittuna nyt suht. paljon tavaraa, mutta itkuhälytin, rintapumppu, pinnasänky ja vaipat puuttuu. Vaatettakin on kertynyt ihan mukavasti. Eilen ostettiin sellainen Gracon vauvakeinu :) Toivottavasti viihtyy siinä - toivossa on hyvä elää.

jhk 36+6

Jos aloittaisi vaikka uuden ketjun, ennenkuin alkaa tosissaan meilläkin tapahtumat vyöryä, niin mahtuu sitten kirjoittelemaan taas! Jos ei kukaan vastusta, niin aloitan tuohon uuden ketjun, jatketaan siinä:-)

Terve! Eilen kävin neuvolalääkärillä, se nyt on vähän yhtä tyhjän kanssa... Vkoja siis 35+6, painoa tullut 443 g/vko, paineet 120/80, hb 139 (ilman rautaa), sf-mitta 35 (ja olen 158 cm pitkä...) pikkasen ahdistaa tonne kylkiluihin kun yks tunkee peppuaan... Pää alaspäin siellä edelleen ja syke 145.

Hiukkasen masensi, kun kohdunsuulla ei oikein mitään muutosta tapahtunut, kaulaa jälkellä 2,5 cm ja paikat tiukasti kiinni... Tuli olo, että mahtaako tämäkin mennä sinne käynnistykseen asti, vaikka on olo, että syntyisi tällä kertaa itsestään. Vaikka eihän nuo mitään kerro, sitten kun aika tulee, niin nopeesti paikat alkaa valmistautumaan. Pyysin päästä äitiyspolille ja suostui laittamaan lähetteen, kun tarvisi tehdä uusi synnytystapa-arvio, kun eka siis imukuppisynnytys ja hiukka jännittää kun sf-mitta on siellä yläkäyrillä, että onko sieltä tulossa iso vauva, minä kun olen aika pieni.

Mulla kyllä liikkeitä tuntuu usein, tai pääasiassa ne on hikkaamista ja asennon vaihtelua, myös käsien ja jalkojen liikettä tuntuu. Mutta ei tarvitse miettiä onko joku vialla, sen verran usein tuntuu. Mutta on niitä rauhallisiakin masukkeja, jotka liikkuu vähemmän. Mutta ihan hyvä seurailla.

HaLi! Mulla käynnistettiin tableteilla, enkä sitä nyt kovin pahaksi kokenut, tai ei mulla ole vertailupohjaa. Lähti ekana päivänä käyntiin ja eteni aika nopeasti, kipeä tosin olin... Mutta en tiedä kuinka kipeä oisin ilman käynnistystä ollut. Naapuripedillä oli tyttö, jolla tableteilla käynnistys onnistui vasta toisena päivänä, yksilöllistä sekin.

Pitäs jossain vaiheessa ruveta niitä kasseja katsomaan, turvakaukalon kaivoin esille ja pesin pehmusteet ja yritin koota sitä pienelle sopivaksi ja mietin, että miten pieni se vastasyntynyt onkaan kun lisäsin kaikki supistajat ym...

misuli rv 36 (4 vkoa la:an, 6 vkoa maksimissaan... :)

Hienosti on mennyt koko raskaus. Nyt vaan ärsyttää neuvolan terveydenhoitajan liian kovat otteet Vauvan päästä. Vauva on vielä masussa ja asettunut tiukasti raivotarjontaan niinkuin pitääkin. Ollaan käyty yksityisellä ultrassa kun terveysasemalla ei ole mitään laitteita ja varmistettu että kaikki on synnytykseen kunnossa ja silti neuvolassa pitää päteä ja puristella. Helvetti!

Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Tuntuu ettei omaa ääntään saa kuuluville tämän idioottihoitajan kanssa. Katsotaan maanantaina mitä hän tuumaa kun otan asian vakavasti puheeksi.

Yksityisellä saa loistavaa hoitoa! Olispa vaan enemmän varaa käydä siellä...