Huhtikuulaiset 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Athene
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua kanssa ihmetytti että Tampereella saa vain yhden ultran, vaikka niin se taitaa loppujen lopuksi olla aika monessa paikassa. Me myös valittiin np-ultra jo pelkästään sen takia, että pääseehän toiseenkin ultraan sitten jos jotain poikkeavaa havaitaan tai epäillään.

Mulla ei ole ainakaan vielä tullut mitään erityisiä makumieltymyksiä. Mulla paha olokin kesti vain muutaman viikon ja silloin jätin kahvin pois, mutta nyt olen taas juonut sitä muutaman kupillisen päivässä. Mutta mitään kovin rasvaista ei tee vieläkään mieli. Johtuu varmaan osaksi siitä, että hajuaisti on terävämpi ja se rasvan haju inhottaa.

Milläkin on makuuhuonetoiminta hiljentynyt oleellisesti. Mua ei vaan yksinkertaisesti huvita ja se onkin nykyään sellaista kerran viikossa tapahtuvaa. Mä toivon että kun tää raskaus etenee, niin makkarissakin alkaa vilkastua;)

Jeps, mutta jospa mä vielä päivittäisin itseni tuohon listalle ja sitten nukkumaan!

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
5.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
5.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
10.4. akiram, 28v, esikoinen, LPKS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
14.4. Athene, 28v, esikoinen, KYS
21.4. Sari, 23v, esikoinen,
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
25.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS

Moikkis! Ollaan nyt Chiang Maissa (Pohjois-Thaimaassa), ilma vahan leppoisampi, kun ei ole niin kosteaa, kuin rannikolla. Todettiin tossa just eilen, etta ollaan pahasti ylitetty budjetti, joten saattaa olla, etta paluuta joutuu aikaistamaan. Tokihan nuo porukat Suomesta laittaisivat rahaa, mutta kun sita menee pian paljon kuitenkin. Raskauden takia se tuntuu ihan kivaltakin tulla kotiin, siihen on kerrankin joku syy... Ei ole ihan samaan tapaan osannut nauttia, kun tuntuu, etta kaikki mita haluaisin taalla tehda on ""kiellettya"". Koskimelonta yms. (Joku kysyi siita laitesukelluksesta, eli juu, ei voi raskaana ollessa suklata, sekin on malsaa.) Huomenna lahdetaan muutaman paivan patikoinnille, saapa nahda joutuvatko mua kantamaan aina valilla. Tuntuu, etta on jotenkin kamalan huono kunto ja vasahtaa nopeasti.
Sankyhommat...parit kerrat viikossa taalla sutinoidaan, ehka enemmankin olisi kiva, mutta mulle tulee kamlan helposti nyt hiivaa yms muita tulehduksia, niin yritan vahan antaa paikkojen levata. :) Sitten mulla on sellainen tyhma juttu, etta olen aina pitanyt itseni hoikkana, vatsan litteana, ja jo nyt tuntuu ihan kummalliselta, kun alavatsa on pullistunut, enka saa sita pois. En siis hallitse sita. Ajattelin sanoa neuvolantadille, etta sanoo mulle jotakin jarkevaa, kun pelottaa tuo mahan kasvu. Tiedan jo nyt, etten kuulu siihen porukkaan, jonka mielesta raskausaika on ihanaa, mutta vahan haluaisin minakin pystya nauttimaan vatsan kasvusta. Ma kerroinkin jo aikasemmin, etta muhun vetoaa kaikki tosi makea (leivokset, kakut, pullat, jaatelo) ja vaalea pasta tomaattikastikkeessa, eli kaikki mita en normaalisti syo. Muuten niin herkullinen Thai-ruoka ei oikein uppoa, kun se maistuu niin kummalliselta. :) Ma joudun kylla ruokavalioremonttiin, kun tulen, olen oikein jo ajatellut mita ruokia teen ekaksi. Hehheh. Ruisleipaa ja pinaattikeittoa. Luulenpa, etta Suomessa on sitten helpompi syoda terveellisesti ja tuttuja makuja.
Kahvihomma on kylla hassu, en kylla muutenkaan sita paljon juonut, mutta nyt ei mene yhtaan. Eri teet, etenkin vihrea, kyllakin. Kukas siita kahvipaahtamosta mainitsikaan...no kuitenkin, aiheutit koti-ikavan, itsekin sieltapain olen, nyt ei siis asuntoa, mutta eikohan se taas jostain sielta loydy. :) Nyt vatsa huutaa aamupalaa.
Kaikille hyvia vointeja ja iloista mielta!

Lilja,
tosiaan meillä on sama laskettu aika, mutta laskut eri tahdisssa.. Mun aika on laskettu neuvolan kirjasta (sama opus itsellä) ja silloin katsottiin että raskausviikon vaihtumispäivä olis keskiviikko, niinkuin tänään. Noissa laskureissa on eroja, varsinkin jos käytetään niitä muovikiekkoja eikä taulukoita. Sitten, jos katsoo mikä viikonpäivä meidän laskettu aika on (eli rv 40+0) 5.4.2006 niin se on keskiviikko. Tän logiikan mukaan siis sullakin on tänään 15+0. Selitinköhän hiukan sekavasti?

Mansikalle:
Onpa kiva kuulla, että joku muukin ajattelee raskausajan pyöristymisestä saman suuntaisesti kuin minä :) Olen myös ollut aina tosi litteämahainen ja nyt on ihan rehellisesti sanottuna pelko, etten enää jostain syystä palautuisikaan entiselleen... Olen siirtänyt vähin äänin suoraan yläkaappiin kaikkein pienimmät farkut ja hameet ja hiukkasen kyllä ahdisti, että sinne ne menee ja saas nähdä vedänkö niitä enää koskaan päälle.

Tosi kivaa muuten lukea aina sun matkakuulumisia täällä, kun oma elämä on nyt niin kovin arkista. Pitäkää huolta!

Ja sen kahvinpaahtimon liepeillä asun minä :)

Heips, liityn joukkoonne nyt kun koneella. Olen seuraillut jo hetken kirjoituksianne wapin kautta, mutta sitä kautta ei juuri jaksa itse kirjoittaa. Nämä nykyajan kännykän näppäimet... ;) Eli ikää tällä hetkellä 31 v, esikoinen masussa, la 17.4. ultran mukaan. Siellä se aikaistui viikolla terkkarin laskuista. NP ultrassa olin viikko sitten ja silloin tämän vasta alkoi uskoa todeksi. Yhdessä miehen kanssa jo yli 10 v, eletty, matkusteltu yms ihan kahdestaan. Sitten tuli vastaan se, että paras kaveri oli yrittänyt lasta yli puoli vuotta, miehen sisko vielä pidempään ja alkoi epäilyttämään, että jos ei se tapahdukaan ihan niin helposti meilläkään. Ja jätin ehkäisyn pois kesäkuun loppupuolella ja tuli yhdet kuukautiset ja sen jälkeen tulin raskaaksi. Meni helposti, mutta melkein yllätti meidät itsekin... Eli häitä vietetään kk päästä, 12.11... ;) Ja kyllä jännittää kans, et joko maha pompahtaa esiin siinä vaiheessa kuinka pahasti...

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
5.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
5.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
10.4. akiram, 28v, esikoinen, LPKS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
14.4. Athene, 28v, esikoinen, KYS
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
21.4. Sari, 23v, esikoinen,
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
25.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS

Mukavaa kun joukkoon tulee vielä uusia huhtimammoja, tervetuloa vaan :)

Nii, kyllä kai se Ipana noin menee kaiken järjen mukaan. Siitä muovikiekosta se täälä neuvolassa katto. Heh, kyllä mulle sopii että raskausviikko vaihtuu päivää aikasemmin :D Eli tänään on siis sittenkin 15+0
Ootko Ipana käyny vielä ultrassa? Oon aatellu, et ku on noin alku kuusta laskettu aika,ni sehän voi hyvinki vaihtua vielä ultrassa maaliskuulle. Timangillahan nyt on muutenki aika likellä maaliskuuta :)

Olipas siellä hyvä kommentti.. Ehkä Mansikka ja Miuku eivät sitä noin tarkoittanut. Onhan se outoa, kun odottaa esikoista ja tietysti silloin myös luonnollisesti ensimmäistä kertaa maha kasvaa kovaa vauhtia. Ja kaikki vain yksinkertaisesti eivät nauti raskaudesta ja mahan kasvusta, se ei mielestäni ole mitenkään kiinni siitä, kuinka aikuinen on. Ehkä tuollaisten kommenttien laukojien pitäisi itse miettiä aikuisuuttaan? ;)

Mutta, nyt lopetan. Lupasin yrittää kirjottaa lyhyesti ja tähän mä taas jouduin..

Anteeksi, taas minä :)

Huomasin vasta nyt että Annukka on myös menossa KOKSiin synnyttämään! Jee, kivaa :) oon ollu aikasemmin ainoa :) Ootko menossa sinne myös rakenneultraan?

Minäkin voisin ilmoittautua mukaan! LA on 1.4.06 (aprillipäivänä:), asustelen Espoossa ja odotan esikoistani.

Tässä vaiheessa minua kiinnostaisi tietää onko teistä joku jo tuntenut liikkeitä? Minä olen rv15+4, viime viikonloppuna tuntui kuin ilmakupla olisi puhjennut vatsassa pari kertaa ja ilmeisesti se masuasukki siellä melusi. Mutta sen jälkeen ei mitään.

Kyllä Lilja, rakenneultra on 30.11. Toivottavasti ei tällä kertaa kolmea aikavarausta päällekkäin niinku viimeks... Tunnin joutu odottamaan, mut kyl se sit unohtu ku näki papun ekaa kertaa... :)

huomenia!

Toivottavasti ovat osanneet antaa ajat oikein :/ mie meen 7.11 vihdoinki :)

Mollylle piti kirjottaa jo aiemmin, et ku sul on nyt rv12+ ni silloin sie oot 13. viikolla :) mie olin ton asian kans aikasemmin ihan sekasin, ennen ku joku sen mulle täälä selvensi :D

Nyt pitääki jo kiiruhtaa töihin, hyvää päivänjatkoa kaikille :)

Lilja, tervetuloa uudelle viikolle!

Me käytiin jo pari viikkoa sitten np-ultrassa ja silloin koko vastasi viikkoja, joten en usko että l.a. kovin dramaattisesti siitä enää muuttuu. Tosin, esikoinenhan syntyi kuukauden etuajassa joten tämäkin vauva voi hyvin olla maalisvauva kuten siskonsa.

Liikkeitä on tuntunut nyt vajaan viikon, Topsi-puikolla se siellä mua tökkii, tai siltä ainakin tuntuu.

Tosi jännä, että ainakin jo muutamat meistä huhtikuulaisista tuntevat vauvan liikkeet! Minä keltanokka kun kuvittelin, että ne alkavat tuntua vasta jossain rv 20 tietämillä... mutta nythän tässä voi varmaan jo kuukauden sisällä itsekin alkaa kuulostella, että josko liikkeet tuntuisi :) Tietysti tuokin on yksilöllinen juttu, että milloin ne liikkeet tuntee, mutta jo pelkkä ajatus tuntuu niin jännältä, että maltan tuskin odottaa!

Athene 13+0

Jotkut tuntee liikkeet toisiaan n. vko 15 ja toiset vasta siellä 20 viikon paikkeilla. Pääsääntöisesti ensisynnyttäjä tuntee ne hiukan myöhemmin kuin uudelleensynnyttäjä. Ei siis tarvitse huolestua jos ei vielä muutamaan viikkoon kukaan siellä masussa tunnu koputtelevan. Mutta kivaa se on, muistuttaa aina välillä olemassaolostaa tuo pikkutoukkanen. niin, nyt sanon että se on kivaa, mutta kunhan kasassa on viikkoja 30 ja yli, niin veikkaan että useimmat meistä tuskittelevat kun ei saa nukutuksi. Pikkuisen jalat potkii kylkiluut kasaan ja henkeä ahdistaa ja ja ja... Hih hii!

Just palasin lääkäristä, mutta ei se löytänyt sydänääniä:( Sanoi kuitenkin, että kohtu on kasvanut ja kaikki on varmaan ihan hyvin. Mulla on kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu, mikä vaikeuttaa kuulemista. Eikä kai niiden vielä tarvikkaan kuulua, mutta mä olen niin malttamaton. Mulla on puolentoista viikon päästä np-ultra, eli sinne asti täytyy vielä kärvistellä.

Harmi, Minnie! Mutta tosiaan, eihän ekalla neuvolakerralla yleensä edes kuunnella kun ne ei välttämättä kuulu. Ja taaksepäin kallistunut kohtu piilottelee aarteitaan pidempään kuin eteenpäin kallistunut.. Malta vielä hetki niin sitten np-ultrassa odotus palkitaan! Kaikki on varmasti ihan ok.

Mullakin on huomenna neuvolalääkäri, ikävä vain että se tohtori taitaa olla hyvin huonosti suomea puhuva, eikä englantikaan taida oikein siltä taittua. Ihan kiva kuitenkin muuten on, mutta olis vaan niin kiva jutella kunnolla. Inhottavia vatsakipuja on ollut parina päivänä, toukka raivaa elintilaa itselleen.

moi!
Oon ihan pihalla noista viikoista kun ultrassa oli viikko vähemmän ja nyt ne kai neuvolassa merkkas sen väärin eli et olisin jo 15+3, no joka tapauksessa 14+3 se kai on..
niin, joku kyseli sänkyelämästä. Meillä on kyllä aika lailla jäänyt.. Mies kyllä haluaisi mutta mulla ei oo oikeen fiiliksiä. lähinnä vahä pelottaa ku oli kaks plus valkosolua virtsanäyttees, jos tulee sitten joku tulehdus..Mulla on aikaisemmin ollu virtsaputkentulehduksia enkä todellakaan haluais tässä tilassa niistä kärsiä. En tiä oonko vaan liian varovainen, kertokaa te joilla on asiasta parempaa tietoa tai kokemusta.
Mielihaluja tai tunnetiloja on ollu aika vähä. Ihan normaalisti oikeestaan voi syödä kaikkee. Enää ei ees ällötä ruuan ajatteleminen niin ku alussa. Tunnepuolella oon varmaan vähä ärhäkämpi ja itkuisempi. Ei tarvi ku jossai kauniissa ja rohkeissa jotai surullista tapahtua ku on jo tippa linssissä.
Väsymyskin on aika hyvin hellittäny, ei tarvii nukkuu joka päivä töiden jälkeen.
Miten muuten uiminen uimahallissa, onko jossain vaiheessa raskautta ei-suositeltava ja miksi?
Mäkin oon muuten kuvitellu jo tuntevani pientä poksahtelua tuolta masusta :) Välillä miettii, että kuvitteleeko vaan vai voiko jo näin aikaisin tuntea jotain liikeitä.

14+4

tuntui muutaman kerran masussa niin kuin joku ois hennosti vetäny pensseliä vattaa pitkin jonku matkaa ja sitten loppu olisko liikkeitä ei kai jo nyt onko liian aikaista

1.4. Timangi, 27, esikoinen, Kätilöopisto
5.4. Lilja, 21, esikoinen, KOKS
6.4. Ipana, toinen, Kätilöopisto
6.4. Peenu, 26, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
8.4. mimmi, 24, esikoinen, OYS
10.4. akiram,28,esikoinen,LPKS
11.4. hipsu, 28, esikoinen, Jorvi
13.4 Sasa, 24, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
14.4. Athene, 28, esikoinen, KYS
24.4. Molly, 25, esikoinen, TAYS
25.4. vivi,37,neljäs,Jorvi
27.4. Tosca, 27v, toinen, Kätilöopisto
29.4. Miuku, 28, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
30.4 Mustikka,25 v.,toinen

Kävin tänään neuvolalääkärin juttusilla. Jostain ihme syystä mun laskettua siirrettiin päivällä eteenpäin. Meidän neuvola ja Kättäri käyttävät eri taulukoita, joten nyt sitten neuvola kuuliaisesti siirtyi Kättärin aikatauluun. Pöh, turhaa vaivaa.

No, kaikki oli kuitenkin kunnossa, vauva hillui niin että lääkärikin tunsi sen pidellessään dopplerin anturia juuri siinä päällä. Seuraava aika on vasta 7 viikon päästä, täällä PK-seudulla ainakin uudelleensynnyttäjät pääsevät paljon harvemmin neuvolaan kuin ensisynnyttäjät. Olisinhan minä niitä sydänääniä voinut käydä kuuntelemassa ihan kerran kuussakin. Onneksi 3 viikon päästä on rakenneultra, tapaa taas pikkuisen nenäkkäin.

Eipä ole ""liian"" aikaista, voi hyvinkin tuntua jo nyt liikkeet. Laiton tonne ylemmäs päivityksen listaan, miten nää viestit sais pysyymään linjassa ettei aina veny ja veny kun vastaa edellisen viereen, kuitenkin niin että ne olis jotakuinkin aikajärjestyksessä....

Moikka kaikki!

Lilja, tosiaan, onhan toi ihan maalaisjärkeen käypää, kun olen nyt rv 12+4, käydään kolmattatoista viikkoa:) Mutta mä olen nyt asettanut itselleni ihme rajan, että jos ensi viikolla ultrassa kaikki on ok, uskallan vasta sitten alkaa täysillä innostumaan tulevasta vauvasta. Toki nytkin olen jo innoissani, ja puhutaan miehen kanssa asiasta jatkuvasti, mutta kai se on vaan jotain itsesuojeluyritystä. Kuitenkin kaikkialla lukee että kun on rv 13 täynnä, mahdollisuus keskenmenoon on enää minimaalisen pieni.

Eilen muuten olin salilla ja tein yhtä liikettä jossa joutuu hieman nojaamaan mahaan. Tuntui pientä nipistystä joten paniikissa heti lopetin liikkeen. Miten te muut, oletteko tehneet kuntosalilla edelleen samoja laitteita kuin ennen? Entä vatsalihasliikkeet? Itse en ole plussan jälkeen tehnyt yhtäkään kun jotenkin ajatus niistä ei tunnu hyvältä. Muuten kyllä liikun aktiivisesti. Mulla onkin sit varmaan aivan surkeet vatsalihakset, enkä saa vauvaa työnnettyä ulos kun on sen aika!