Huhtikuulaiset 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Athene
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa :)

Heh, älä Molly huoli, mie oon niin laiska tekemää minkäänlaisia urheilusuorituksia et on paljon mahollista että mulla ei ees oo mitää vatsalihaksia ;) Kyllä kai sen vauvan saa jotenki silti tähän maailmaan, kun sen aika tulee :) *toivoo sormet ristissä*
No ei, hyvähän se on pitää huolta omasta kunnosta varsinki nyt raskaana ollessa. Kuntosalin mä olen jostain syystä kiertänyt kaukaa, ehkä hysteerisenä pelkään että teen jotakin liikaa tai liian rankkoja juttuja..Lähinnä sauvakävely ja uiminen on mun juttuja ollu nykyää :) ..Kohta kai voin siihen eläkeläisliittoon ilmoittautua? ;)

Harmi Ipana, ku mie menetin päiväkaverin, tosin voi olla et mieki viel tosta päivästä muutan jonneki päin.

Jooh..ens viikolla ois kolmas neuvola. Aika on menny jotenki ihmeellisen nopeasti, tuntuu ku vast oisin ollu siel..Hassuu, ku aiemmin ei oo millää malttanu oottaa neuvolaa.
Tosin tuo, että aika menee äkkiä, voi johtua siitäkin että päättötyön palautuspäivä lähestyy.. Ja sehän tietysti lähestyy vauhilla.. :(

eipä muuta..hyvät yöt! :)

Nostetaan vähän, kun oltiin pudottu jo aika kauas...

Kylläpäs aika rientää. Nyt jo 12 viikkoa täynnä.
Olen tuntenut liikkeitä kahtena päivänä viimeisen viikon aikana. Aika jännää, mutta tunnistin ne kyllä liikkeiksi, kun tämä on toinen raskaus. Tuntuivat, kun istuessa housut painoivat sopivasti vatsaa ja toisen kerran nukkumaan mennessäni, kun makasin vasemmalla kyljellä ihan kippurassa. Esikoista odottaessa tunsin liikkeet viikolla 18+ jotain.

Pitäisiköhän minunkin uskaltautua mukaan kirjoitteluun, olen jo lukenut huhtimammojen palstaa niin tiiviisti. Minnie: mullakaan ei sydänääniä kuulunut 11. viikolla, kun niitä eka kerran kuunneltiin, mutta kun parin viikon päästä siitä oli np-ultra, siellä masuasukki oli ihan kunnossa ja sydän sykki. Viime maanantaina kävin neuvolassa kolmatta kertaa ja sydänäänet kuuluivat heti.

Mukava kuulla Peenu, että kaikki oli silti ihan hyvin. Vaikka eipä mua hirveesti pelota. Viikon päästä sitten nähdään ultrassa että onko kaikki hyvin. Ei mulla ole mitään syytä epäillä etteikö olisi.

Täällä olo on ikävän flunssainen. Mitään ei oikein jaksais tehdä ja tuntuu, että koko ajan saa vaan niistää:( Raskauden suhteen vointi on kuitenkin oikein hyvä.

Heippa!

joku kyseli kuntosalilla käynnistä. Mulla menossa kolmastoista viikko ja olen jatkanut aktiiviurheilijataustallani liikuntaa aivan samalla tavalla kuin aikaisemmin. Toki kuuntelen kehoa ja en tee mitään mikä tuntuu pahalta, mutta sellaista ei ole vielä tullut vastaan. Vatsalihaksia teen aivan samalla tavalla kuin ennekin. Neuvolassa eivät antaneet liikkumiselle mitään muuta ohjetta ,kuin tee sitä mikä tuntuu hyvältä:) Käyn kuntosalilla 4-5 kertaaviikossa edelleen ja toivottavasti kunto ja vointi sallii liikkumisen mahdollisimman pitkälle.

Liikkumisen iloa kaikille!

Käsittämättömän huono olo... verenpaineet ihan alakantissa ja huimaa. 93/52 vaikka olin just kantanut kauppakassit sisälle ja touhunnut taukoamatta. Pitääkö mun alkaa syödä salmiakkia ja sipsejä?!

Salitreeneistä tuli mieleeni... Eräs vanhemman polven terveydenhoitaja-kätilötäti antoi miettimisen arvoisen vinkin. Loppuraskaudessa isot pitkittäiset vatsalihakset (se six pack) erkanevat toisistaan (niiden liitos myötää) kun masu kasvaa. Kun vauva on syntynyt, monet äidit kiiruhtavat salille tai jumppaan toiveenaan saada masu taas litteäksi. Tässä vaiheessa pitäisi olla malttia jopa 3- 6 kk, ennenkuin liitos on taas ""kuroutunut"" kiinni. Nyt jos jumppaa liitos auki, voi saada itselleen pysyvän pömppömahan kun vatsalihakset ei enää pääse sujuvasti vierekkäin. Tätä pömppistä ei jumpalla pois saa.

Koska on valmis salille? Sitä voi kokeilla siten että käy selälleen makuulle polvet koukussa, vatsalihakset rentona. Sormet painetaan pystysuorassa pitkittäissuunnassa navan alapuolelta vatsanpeitteisiin ja jännitetään vatsalihakset. Jos sormet ponnahtaa pois, siitä vaan salille. Jos tunnet ""raon"" edelleen ja sormet jää ikäänkuin loukkuun vatsalihaksien väliin, liitos ei ole vielä kiinni. (Kaikki sitten huomaa, en puhu nyt häpyliitoksesta, vaan nimenomaan vatsalihasten välisestä sidekudoksesta.)

Koitin esikoisen jälkeen tätä, ja se kyllä piti kutinsa. Mulla aikaa meni n. 2-3kk kunnes masu taas oli entisensä. Sitä en osaa nyt sanoa, missä vaiheessa ne six packin rivit alkaa erkanemaan toisistaan, riippuu varmaan masun koosta itse kullakin. Kaikki salitreeni ei ole pahasta heti synnytyksen jälkeen, en tarkoita sitä. Vaan sitä että kannattaa ehkä keskittyä muihin lihasryhmiin ensisijaisesti, niitä pyykkilautoja rakennellaan sitten hiukan myöhemmin. Tietääkö joku uuttera treenaaja tästä lisää, tai onko joukossamme kenties fysioterapeuttia, joka osaisi valaista lisää?

Maanantai terveiset kaikille huhtikuulaisille!

Uusi viikko lähti taas lauantaina käyntiin, ja nyt pikkuhiljaa odotellaan ensimmäisten liikkeiden tuntumista...tosin taitaa tuo oma masukerros eristää aika paljon ;)

Lauantaina olin taas töissä pitkän sairasloman jälkeen, ja eipähän nyt kenellekään enää ole epäselvää missä mennään...potilaat ja työkaverit onnittelivat kilpaa koko viikonlopun. Vatsa on kasvanut aivan älyttömästi, näyttää kuin olisin nielaissut jalkapallon. Tuntuu aika hassulta, että jo tässä vaiheessa (rv13+2) tuollainen kumpu on. Ja mitä se onkaan muutaman kuukauden päästä. No eipä pidä valittaa, niin kauan kun masuasukilla on kaikki hyvin, niin vatsa saa kasvaa ihan rauhassa =)
Appiukkokin näki eilen pitkän tauon jälkeen meitä, ja heti tuumaili, että mamma se vain kasvaa ;)
Mitenkäs teidän muiden masut?

Juu täälläkin masu paisuu kuin pullataikina. Kävin sovittelemassa jo sellaista tukivyötäkin, kun olen päivät pääosin jalkojeni päällä ja ajattelin ehkäistä ristiselkäkipuja. Tiedä onko siitä vyöstä niin ennaltaehkäisevää hyötyä?
Mutta tosiaan mahan koko ei jätä enää kellekään epäselväksi mistä on kyse :)

Ja se on tosi kivaa, koska nyt se vasta alkaa meikäläisellekin konkretisoitumaan, että siellä tosiaan on nyt uutta elämää tuloillaan. Torstaina on np-ultra. Kivaa nähdä sitten taas duo.

Onko kukaan muuten käynyt tai harkinnut menevänsä 3D- tai 4D-ultraan? (mikä niiden ero muuten on?) Mun tekisi kovasti mieli nähdä, minkäoloisia mun vauvat on :) Vaan on se aika hinnakasta lystiä..

Mie oon miettiny myös, että mikä on noden ultrien ero :) ehkäpä sen joku viisaampi osaa meille kertoa :) En kuitenkaan ole ajatellu mennä semmosee, riittää tuo rakenneultra. Näkeehän tuota sitten myöhemmin ihan riittämiin :)

Hienoa Minnie, että osaat olla murehtimatta, koska kaikki on varmasti hyvin ja murehtimalla tulee vain turhaa stressiä. On ilmeisesti yleistäkin, että jos on taaksepäin kallistunut kohtu, niin sydänääniä ei heti kuulu.

Mulla on myös maha kasvanu jo ihan käsittämättömän isoksi. Mun käsittääkseni ei vielä pitäis olla kyllä näin iso.Millään paidalla ei saa enää peiteltyä, joten kaikkihan tästä jo kohta tietävät. Tosin eipä sillä ole enää tässä vaiheessa niin väliä :)

Mua vaivaa vieläki se,että se neuvolalääkäri sano silloin hmm..vkolla 8? että kohtu on isompi ku vielä pitäisi, voisin olla neljä viikkoa pidemmällä. Ja itehän silloin tietysti heti heti että nii, tai kaksoset tulossa :) Olisikohan tyhmää kysyä torstaina neuvolassa, että kokeilisi kuuluuko sattumalta kahet sydänäänet? Viime neuvolassa en sanonu siitä mitää ja täti oli silloin yllättyny, ku löysi niin helposti äänet.
Onneksi on enää kolme viikkoa ultraan, sittehän kaikki viimestää selviää :)

Mulla on muuten hemoglobiini laskenu ihan järkyttävästi. Ekassa neuvolassa se oli 145 ja ja tänää mittasin ite töissä ja se oli 105!!!!!
Ei mikää ihme, että lauantaina meinasin kaupassa pyörtyä. Huimas niin paljon, että korvissa jo humisi ja vinku. Onneks se helpotti, ku pääsin istumaa :/ Kerran oon (n. kuukausi sitte) töissä pyörtyny..kiva kiva..enemmin kyllä voin pahoin ku pyörtyilen.

Mutta..taas tää juttu venyy..nyt loppu. Hyvät illan jatkot! :)

Liljalle:
Mä kävin neuvolassa viime viikolla ja sanoin, että on oletettavasti kaksoset. Neuvolan rouva sanoi, että dopplerilla on tosi vaikea saada kuulumaan kahdet sykkeet näin alussa, kun kaikilla ei välttämättä kuulu edes yhdet samoilla viikoilla. Mulla on kohtu eteen päin kallistunut ja se tietty helpotti, mutta ihan heti miten se sai kahdet kuuluviin. Eli kysy ihmeessä, jos sieltä sattuisi löytymään toisetkin :)

Tiistaita...
Torstaina on lääkärineuvola heti aamusta.

Mietenkäs teillä muilla, onko tapahtunut vielä muutosta painossa? Punnitsin eilen aamulla itseni ja painoin edelleen saman kuin mitä ennen ensimmäistä neuvolaa. Ihan hyvä, ettei paino ole lähtenyt heti nousuun.

Mulla on massu kasvanut aika kiitettävästi, vaikka ihan vähän pyöreyttä oli alkujaankin. Mieheni tokaisi lauantaina saunan jälkeen, että on toi sun massus sitten kasvanut ihanasti... :)

Kiloja tuli ekan ja tokan neuvolan välillä 800 g lisää, viime maanantaina punnittiin taas neuvolassa, oli lähtenyt 1,1 kg. Tämä johtuu aivan vaan siitä, että en olen napostellu karkkia, sipsiä yms ja että olen syönyt aika terveellisesti sekä liikkunut aika paljon. Terveydenhoitaja ei ollut yhtään huolissaan. Kannusti vain jatkamaan terveellisellä ruokalinjalla.

Mulla ei sinänsä mitään vauvamahaa ole vielä havaittavissa, mutta kohtu ilmeisesti tuolla alhaalla kasvaessaan nostaa tätä mun jo olemassa olevaa vararavintoa enemmän esiin. Näytän siis vain lihavammalta. Mä ostin lindexiltä muutama viikko sitten äitiysfarkut, kun tuntuivat niin mukavalta päällä. Nää on todennäköisesti sellainen ostos, että tuskin pystyn loppuun asti näitä pitämään, kun nää on reisistä kuitenkin aika tiukat. Ajattelin kuitenkin, että sitten joskus synnytyksen jälkeen vois olla sellainen tilanne, että nää taas sopii.

Onko teistä kellään ollut sitä kipua häpyluussa, josta joskus on kuullut puhuttavan? Mulla on tällä hetkellä sellainen tunne että mulla olis mustelma tossa häpyluun alueella, mutta ei kai se kipu tällaista voi olla?

Mullakin tänään 13+v ja olin np-ultrassa. Kaikki hyvin:)))) Pikkukaveri pyöri kuin väkkärä, niin ettei terveydenhoitaja meinannut saada kaikkia tarvittavia mittoja otettua, joten kesti aika kauan. Mutta kun mitat saatiin otettua, oli kaikki niinkuin pitääkin. Oli se ihana nähdä pikkuinen siellä hillumassa, vaikka todella uskomattomalta tuntuu että tuolla joku 10 cm tyyppi tekee kuperkeikkaa enkä mä tunne mitään! Ja mieskin oli ihan liikuttunut:)

Toivoisi jotain merkkejä ja oon ihan kade teille joilla jo masu kasvaa. Mulla ei mitään kasvua, painokin sama kuin ennen, vaikka olen aika hoikka. Luulin että mulla masu työntyisi aikaisin näkyviin, kun ei ole ylipainoa mutta ei....No, oksettava olo ja huimaus sentään päivittäin muistuttelee, ja eiköhän se mahakin kasva riittävästi ajallaan.

Kysyin myös särkylääkkeistä. Mulla oli yks päivä kova päänsärky enkä uskaltanut ottaa mitään kipuun. Terkan mukaan Panadol on ainoa jota raskaana olevat voivat rauhassa ottaa, mutta ei sitäkään mitään 3-4 kpl päivässä.

Eilen käytiin mekin miehen kanssa np-ultrassa ihmettelemässä pikku veijaria, joka innoissaan uiskenteli pitkin poikin! Aivan ihana kokemus.

Joku kyseli painosta ja minäkin olisin kiinnostunut tietämään, että missä muut menevät, kun mulle neuvolassa sanottiin, että olisi pikku hiljaa jo hyvä näkyä tuo raskaus:) Painoa ei ole tullut yhtään. Alkupaino on aivan normaali/hoikka.

illan jatkoja!

Minkä sille voi jos raskaus ei näy?! ihän site kukaan itse saa näkymään. Mun mielestä outo kommentti Aurinko minkä olit neuvolassa saanut. Itse ainakin syön paljon enemmän kuin ennen, terveellisiä välipaloja tosin, en herkkuja ja silti paino ei nouse. Painoindeksini edelleen vain 20. Mutta kuten ultrassa todettiin sikiö oli normaaleissa mitoissa ja vähän jopa pidempi kuin viikkojen mukaan pitäisi olla.

Eihän masunkaan näkymiseen oikein itse voi vaikuttaa, ellei täydy ottaa jotain ""äitiysasentoa"" ja alkaa työntämään mahaa tarkoituksellisesti ulos;) . Sekin on kai niin yksilöllistä miten maha näkyy ja paino nousee. Oma äitini esim. on kertonut että minua odottaessaan kukaan työkavereista ei uskonut että oli jäämässä äitiyslomalle kun maha oli niin pieni eikä näkynyt juuri ollenkaan. Hänellä nousi paino koko raskausaikana vain 7kg (vauva eli minä 4,7 kg), ja sairaalaan jäi 11kg. Mulle sanottiin että mielellään saisi paino raskauden aikana nousta 18kg mikä kyllä kuulostaa mulle hurjalta. Mutta en aio mitenkään alkaa lihottamaan itseäni, kunhan pidän huolen monipuolisesta ruokvaliosta. En tietenkään pyri myös olemaan millään dieetillä.

Mulla on kyllä paino humahtanut nousuun ja olin siitä hieman kauhuissanikin jo. Neuvolassa toppuuteltiin, että mulla on rinnat kasvaneet valtavasti ja kun on kaksoset niin veren määrä kropassa lisääntyy huimasti ja siitä voi johtua painon nousu.
Olen 168cm pitkä ja paino oli ennen raskautta n 58kg. Nyt, viikolla 12 ja risat painoa on jo 65,7 kg. Kuitenkin, samat vaatteet menee, paitsi siis farkut ei mahdu mahan kohdalta kiinni ja tissien kohdalta paidat kiristää. Yleensä kun lihon niin reidet käy pullistumaan ekana. Nyt siis edelleen samat housut sujahtaa päälle, vaikka painoa on sen verran tullut ettei pitäisi. Metkaa.

Kaveri kehotti mittaamaan masun ympärystä heti raskauden ensimetreiltä loppuun saakka ja ottamaan masukuvia kuukausittain. Mulla on mittaa tullut ympärille liki parikymmentä senttiä. Ei kai nuo vaavit vielä niin isoja ole, mutta kai tuolla muut elimet antaa niille tilaa.

Mulla käy kateeksi niitä, jotka jo tuntee vauvan liikkeet. Luin yhtä kirjaa (ruotsinkielinen ""På smällen, Från A till Bebis, joka on kiva, kahden nuoren naisen kirjoittama ja siinä kerrotaan ihan kaikennäköisestä raskauteen liittyvästä. Suosittelen, helppolukuinen) ja siinä sanottiin, että useimmat luulee, että vatsassa on ilmaa ja vasta myöhemmin tajuaa, että ne onkin olleet vauvan ensi liikkeet jotka siellä tuntuu.
Tarkkailen alati ja herkeämättä :)

Eipä mulla mitään asiaa, mutta nostelenpa meitä vähän ylöspäin:)

On se kyllä tosi mielenkiintoista lukea tosta Miukun kaksosraskaudesta. Se on kuitenkin niin erilaista kuin itsellä. Onko sulla Miuku tietoa, että kuinka paljon etuajassa kaksoset yleensä syntyy?

Itsestäni olen huomannut sellaisen uuden asian, että mieliala on paljon korkeemalla kuin tähän mennessä. Hymyilyttää vaan koko ajan:) No hyvä näin.

Voikaahan paksusti kaikki huhtikset!

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
5.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
5.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
10.4. akiram, 28v, esikoinen, LPKS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
14.4. Athene, 28v, esikoinen, KYS
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
21.4. Sari, 23v, esikoinen,
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
26.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS

aattelinpa itsekin kirjoitella kuulumisia..

kävin siis viime viikon tiistaina tokas neuvolassa. kuunneltiin sydänääniä ja niitä ei meinannut ihan heti saada esiin kun pikkunen viuhto menemään niin hirveesti (sydänäänet katkeilee aina kun pikkunen liikkuu). mut ei se mitään, en ollutkaan aiemmin tiennyt et liikkeet voi kuulua tuollain dopplerilla.. eikä ite tunne vielä mitään.. nooh, sydänäänetkin saatiin loppujen lopuksi ja siellähän ne oli 146-150 välillä. Onko muilla vaihdellut kovasti nuo sykkeet? eka neuvolassa ne oli 170.

tosta mahan kasvusta.. mulla ei oo kasvanu vielä hirveesti.. vähän niinku ois syöny hyvin et maha pullottaa. vanhat housut ei kyllä enää mahdu.. kasvas jo sellanen kunnon maha :) rintsikatkin on samat ku ennen raskautta... kasvas ees vähän ku on muutenki niin pienet...

vasemmalla alavatsalla tuntuu niinku ois nyrkin kokoinen kivi, ei kärsi yhtään nojata mihinkään mihin maha osuu..

mulla on vahva tunne et sieltä tulee poika :) marraskuun lopussa on rakenneultra ja aateltiin kysyä varmistus siellä jos sieltä jotain näkyy :) onko muilla sellasia tunteita kumpi sieltä olis tulossa? ja miten sitä sanottiin, kummalla on korkeempi syke yleensä, tytöllä vai pojalla? ja mitkä ne ""rajat"" on? (tiedän et nää on vanhan kansan viisauksia, mut ois kiva silti arvailla)

aurinkoisia päiviä kaikille :)

Minnie:
Mulle on kerrottu, että tosi harvoin kaksoset pysyy sisuksissa edes lähelle laskettua, saati että menisivät yliajalle. Muistaakseni rv36 syntyneet lasketaan täysiaikaisiksi (kehittyvät kuulemma keskenään nopeammin jostain syystä kuin yksinään) ja mua on evästetty, että usein ne tulee suunnilleen kuukautta ennen. Kovasti toivotaan, että syntyisivät edes maaliskuun lopulla, niin olisivat kaiketi vähän terveempiä... Äitiyslomalle jäädään kuulemma joskus rv 25 tienoilla (sopii mulle erittäin hyvin, työmotivaatio kun on rehellisesti sanottuna aika vähäistä:) ja usein loppuraskaus kuluu totaalisessa vuodelevossa niin, että vessassa saa käydä ja kerran päivässä suihkussa, mutta ei sen enempää. Oon yrittänyt henkisesti varautua, että se loppuraskaus voipi olla aika rankkaa aikaa.

Huomenna on heti aamusta np-ultra. Huih, jännittää tosi paljon, kun on joka paikassa niin kovasti peloteltu, että kaksoset on niin iso riski.. Sykkeet kuitenkin kuului kummaltakin viikko sitten, mikä tietty huojentaa, mutta on se silti aika pelottavaa. Eilen herkesin oikein itkemään kun ajattelin, että mun maha on niin iso, että siellä voi olla vaikka kolme vauvaa ja miten me sitten pärjättäis, byhyy. No, olkoon kuinka monta vaan, kunhan ois kaikki kunnossa muuten.

Joku kyseli, että onko mitään tuntemuksia kumpi on tulossa. Musta ois aika hauskaa, kun ois tyttö ja poika, mutta jostain syystä tuntuu, että siellä on kaksi poikaa. olen tehnyt noita vanhan kansan huuhaa-testejä ja niiden mukaan ois fifty-fifty. Sykkeet oli kuitenkin korkeat eli ne viittaa noiden testien perusteella tyttöön.

Ja ei osata päättää, että pidetäänkö itsellemme salaisuutena sukupuolet loppuun saakka vai käydäänkö yrittämässä saada selvää 3D:ssä :)

Jäätkös sä Miuku sitten äippälomalle jo joskus tammikuussa? Vai laskinko ihan väärin? Ei varmasti yhtään liian aikaisin, voin vaan kuvitella:) Koitahan jaksaa, tuleehan sulle sitten iloakin tuplasti! Mites np:ssä meni?

Mulla oli aluksi tosi voimakas tunne, että tyttö on tulossa, mutta jotenkin nyt tuntuu et se olis kuitenkin poika. Sormustestiäkin oli pakko mennä kokeileen ja se näytti kyllä vahvasti poikaa. Pakkohan sitä on kaikenlaisia hömpötyksiä kokeilla:) Mies on ihan varma, että poika tulee eikä suostu kuuntelemaan mitään vastaväitteitä:)

yks mun kaveri sai nyt vasta kaksoset ja sillä jouduttiin käynnistään 39+ viikolla kun ei ne halunnu ite lähtä tuleen. käynnistyskin kesti 2,5 päivää... normaalisti synty alakautta ja vauvat oli molemmat vähän vajaa 3 kilosia.. et ei ne kaikilla silti tuu aikasemmin vaikka yleistä onkin..

Tervehdys...

Masuasukilla kaikki kunnossa... Tänään oli se lääkärineuvola. Hemoglobiini oli peräti noussut, kun edellisessä raskaudessa se oli koko ajan laskusuuntainen. Sydänäänet 158, aikas nopeat. Tytöllä oli koko raskausajan 140-156. Näinköhän olis toinen tyttö tulossa...