idioottimaista mustasukkaisuutta-- minulta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lola444
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lola444

Vieras
Osaisikohan joku neuvoa...
Olen seurustellut elämäni Rakkauden kanssa nyt vuoden ja olemme menossa naimisiin. Olen 25, ja mies hieman vanhempi.
En ole aiemmissa suhteissani ollut mustasukkainen, mutta nyt olen. Ja mikä vielä hassumpaa, mieheni menneisyydelle. En sille mitä hän tekee nyt-- ei sillä ettei kiinnostaisi, vaan sillä että luotan häneen tämänpäiväisessä elämässä.
Olen kuullut niin mieheltäni kuin hänen kavereiltansa, että olen aivan ykkönen ja ylitse muiden, aiempia tyttöystäviä ei voi verrata minuun. Me olemme kuulemma täydellinen pari toisillemme, ja niin koemme myös itse. Kaikki sanovat että minä olen se joka sai mieheni muuttumaan ja kasvamaan aikuiseksi, ilman pakkotoimenpiteitä;) Me olemme oikeasti tosissamme toistemme suhteen, eikä tämä ole mitään showta.
Silti alan jostain syystä venkuttamaan mielessäni mieheni menneisyyttä. Olen vahingossa nähnyt videopätkiä hänestä kahden exänsä kanssa, jotka nyt on poistettu heti sen jälkeen kun ne löytyivät. Pahoitin mieleni, vaikka niissä ei ollut mitään muuta kuin teini-iän näyttämisen halua (pussailua juhlissa).
Hän oli minulle aiemmin sanonut että ei ollut julkisesti tehnyt mitään exiensä kanssa, vaan videot todistavatkin toisin. Silti raivostuttaa että hän on ylipäätänsä tehnyt mitään heidän kanssaan. Ja inhottaa että ennen minua, ja samoja asioita kuin minun kanssa..
Minulle hän on aina sanonut että ei ole tuntenut exiään kohtaan paljon mitään, ja ne vähäisetkin tunteet ovat kuolleet jo aioja sitten, eikä kaipaa mitään niistä suhteista. Minä olen kuulemma se ainoa jonka kohdalla tietää mitä oikea rakkaus on ja tällaista sen kuuluu olla.
Meillä on huippukivaa yhdessä, mutta sitten MINÄ pilaan sen saamalla mustasukkaisuus kohtauksen ja tivaamalla vanhoja asioita. Tivaan ja tivaan ja tivaan.
olen pillannut muutaman yhteisen hyvin alkaneen illan ja viikonlopun, arki-illoista puhumattakaan, ja olen niin pahoillani tästä.
Kun saan kiukkukohtauksen menneistä, en voi asialle enää mitään vaikka koitan. Sitten kun alamme riitelemään, niin saatamme alkaa puhumaan erosta, kun mieheni on kyllästynyt kun en pääse menneiden yli eikä hän jaksa enää.
Mitähän voisin tehdä, jotta tällainen käytökseni loppuisi? Nolottaa ja inhottaa... Rakastan häntä yli kaiken enkä voisi elää ilman häntä.
Miten saisin itseni ymmärtämään oikeasti että meillä kaikilla on menneisyys, niin kuin minullakin, ja menneisyyden tunteita ja tosirakkautta niin kuin meillä on ei voi verrata eikä rinnastaa??? Kaikki ovat menneisyydessään tehneet asioita, ja niitä ei saa pois.
Neuvoja....?

Eipä sinun kai auta muu, kuin opetella itsehillintää.

Tee myös mielikuvaharjoituksia joissa kuvittelet miehesi kiukuttelevan sinulle koko viikonlopun ajan sinun entisistä miehistäsi. Mieti mielikuvissasi miltä tuntuu, kun toinen kokoajan ottaa puheeksi asioita, jotka eivät sinulle merkitse mitään. Laita miehesi käyttäytymään itsesi lailla mielikuvissasi ja mieti, kuinka paljon sietäisit. Ajattele myös sitä, kuinka paljon eli vähän exät merkitsevät sinulle. Yritä tosissasi uppoutua näihin kuvitelmiin, ehkä se helpottaa suhtautumistasi pikkuhiljaa. Ja niin kuin alussa totesin, niin kauan hillitset itsesi, etkä aloita kiukkukohtausta. Lähdet vaikka ulos ja juokset talon ympäri viisi kertaa. Miehesikin varmasti kestää nämä ulkona pyrähtelyt paremmin kuin koko illan kestävän ja ilmapiirin pilaavan kiukkukohtauksen.

Vaikutat vielä epäkypsältä.
Lukemani antoi myös selvän kuvan sinusta muutenkin. Luulet luultavasti olevasi kaikista parhain ja ykkönen ja täydellinen tms. Narsistisuutta ja itsekkyys siihen päälle. Taidat haluta kaiken kunnian miehesi rakkaudesta itsellesi, kuvitteletko että olet korvaamaton ja ainut ainutlaatuinen joka täällä maan päällä tallaa. On paljon todella upeita naisia, upeita ulkoisesti ja sisäisesti, sinulla on ollut ja tulee olemaan ns"kilpailijoita"aina. Joko alat ajattelemaan realistisesti että elämä oli silloin ja se on nyt ja tästä se jatkuu huomioimatta sitä mikä osuus sinun olemisessa on enemmän tai vähemmän suhteessa kenenkään menneisyyteen. Aikamoista tekstiä. En oikeastaan tiedä mitä ajatella. Aika karsastava olo tulee. Pian miehesi ei jaksa, on todella raskasta jos toinen haluaa olla maailmannapa ja kuvittelee että prinssi on tullut hakemaan vain sinua ja olet ainokainen ja ensimmäinen tyyliin. Suorapuheisuus on piirteeni ei sekään ole kehuttavaa aina mutta olen tyytyväinen toisaalta siihenkin vikaan kun katsoo mitä siellä on. Kannattaa miettiä uudestaan minäänsä ja kuvittelua itsestänsä. Ehkä saat vielä miehesi pidettyä ettei muut peri..

Oletko tosissasi vai onko tämä joku tarina? Mistä tällaisia ihmisiä tulee? Missä on kunnioituksesi muita ihmisiä kohtaan?

Ymmärrän kyllä yleisenä ilmiönä mustasukkaisuuden toisen menneisyyttä kohtaan, mutta tyylisi puhua noista edellisistä suhteista ja naisista on todella halventava. Että ihan suuteli julkisesti näiden muiden kanssa, huh huh.

Olipas kuin minun elämästäni. Minun mieheni sanoo myös ettei ole ennen ollut oikeasti rakastunut ja ihmiset sanovat hänen muuttuneen minun kanssani, hän mm. laittaa minut aina etusijalle kun ennen ystävät ja harrastukset ovat menneet tyttöystävien ylitse.

Itse en ole videoita nähnyt existä mutta kuvia kuitenkin joita ei olisi tarvinnut nähdä, ja on asioita joita en halua tehdä mieheni kanssa koska hän on tehnyt niitä exänsä kanssa. Minun suurin ongelmani on kuitenkin se, että minulla ei ole edellisiä suhteita. En siis osaa kuvitella miltä tuntuu omata exiä, onko heitä kohtaan mitään tunteita tai ajatteleeko heitä koskaan tms. Tai onko sillä merkitystä että säilyttää tiettyjä kuvia existään.

En kuitenkaan yleensä tivaa menneestä, on sitä tosin pari kertaa suutuksissa tapahtunut. Minä lähinnä vatvon itse asiaa omassa päässäni mikä sitten aiheuttaa sen että ärryn ja se sitten tietysti menee miehen harteille... Tiuskin ärtyneenä jostain sukista lattialla kun ärtymyksen syy on oikeasti ihan toinen.

Ikää minulla on enemmän kuin ketjun aloittajalla (olen 28), mutta kokemusta vähemmän... En haluaisi että hyvä suhde kaatuu siihen että minulla ei ole kokemusta enkä haluaisi suhdetta lopettaa ihan vaan sen takia että saisin tietää miltä tuntuu kun on exä...

Aloittajaa ehdittiin jo haukkua narsistiksi ja itsekkääksi. En usko että hän on, minä en ainakaan ole. Minulla väite siitä että olen "parempi" tyttöystävä kuin mieheni exät perustuu ihan siihen että mieheni pitää minua sellaisena, kohtelee kuin kuningatarta ja olen ensimmäinen nainen jonka kanssa hän on koskaan halunnut naimisiin. Edellisiään ei koskaan rakastanut niin että olisi kosinut vaikka on ollut pitkissäkin suhteissa. Me olemme kihloissa.

Jos näillä kommentoijilla jotka haukkuivat alkuperäistä ei ole ollut sellaista suhdetta jossa saa olla se miehen tärkein asia niin ehkä sitä voi olla vaikea ymmärtää. Itse en pidä itseäni täydellisenä tyttöystävänä, se on mieheni käsitys minusta exiensä jälkeen.

en koe olevani narsisti... Aika rankkaa tekstiä teiltä, koette että minä kuvittelen olevani maailman napa. Jos kuvittelisin, niin enköhän hokisi etten ole ansainnut tätä, ja jne. Tunnustan itsessäni tämän naurettavan heikkouden, ja haluaisin päästä siitä eroon. Aikaa julmaa teiltä sanoa noin.
Vaikuttaa että teilläkin on narsistisia piireitä, kun heti ollaan arvostelemassa muiden piirteitä, jotka itse myönnetään. hohhoijaa, aika tylsää tuollainen pessimistien hyssyttely.
On takuulla upeita naisia muitakin, en kiellä sitä ja tiedostan sen. Mutta olen upein nainen miehelleni, parempi kuin menneisyydestä kukaan. Ymmärrätte jos teillä on suhteita. Vaikuttaa ettei ole.
En ymmärrä miksi aina saa alkaa vakuuttelemaan ja hakemaan hyväksyntää tuollaisten kuohujien takia, vaikka koettaa myöntää asioita ja korjata itseään??? Haloo, voisitte tekin hieman kasvaa. Oletteko ikinä kuulleet sanonnasta "tue toista ja auta" ?!!
Kiitos asiallisista kommenteista, hyvä huomata että muutkin painivat samanlaisten ongelmien kanssa tai neuvovat miten päästä tällaisesta tollomaisuudesta eroon.

^Älä välitä noista omituisista kommenteista, Suomessa ei saa kehua itseään. Enkä minä edes kirjoituksiasi ottanut kehumisena, ymmärrän sinua hyvin, olen ollut samassa tilanteessa.
Neuvoksi annan vain sen, että sinun vain täytyy opetella itse tuosta ajatusmaailmasta eroon. Jos luotat mieheesi, eikä hän ole antanut mitään syitä epäillä luotettavuuttaan, keskity tulevaisuuteen. Älä ajattele niitä exiä, koska päässäsi saat asioista paljon suurempia ja merkityksellisempiä kuin ne todellisuudessa olivatkaan. Ne olivat todennäköisesti vain nuoruuden haparointia, epämääräisiä tunteita kaiken kasvun keskellä, ja vaikka mukana olisi ollut jotain vakavampaakin, se on kuitenkin jo mennyttä eikä miehesi niitä ajattele. :)
Kun keskityt tähän hetkeen ja tulevaisuuteen, luot koko ajan enemmän hyviä hetkiä teille kahdelle ja siten myös parannat suhdettanne. Kuka silloin menneitä murehtisi? Olet vielä nuori, ikä todennäköisesti tuo vielä varmuutta itseesi ja suhteeseenne.

Me ollaan miehen kanssa oltu kymmenisen vuotta yhdessä ja monta vuotta kärvistelin ajatuksesta mieheni existä, vaikka mitään syytä ei ollut. Oltiin molemmat vielä tosi nuoria silloin. Tajusin että meidät on tehty toisillemme ja minä olen oikeasti upea nainen ja miehelleni oikea, niinkuin hän minule.
Pure hammasta jos tekee mieli kaivella vanhoja ja yritä hillitä itsesi riidellessä. Se vain pahentaa asioita. Voithan varmaankin puhua miehellesi että koet olosi epävarmaksi. Älä ajattele näitä juttuja liikaa. Usko sinäkin itseesi ja luota suhteeseenne. Menneet ovat vain saaneet hänet tajuamaan, kuinka väärässä hän on ollut, ja kuinka paljon paremmalta asiat nyt tuntuvat. ,

Toiselle on helppo sanoa, että ota järki käteen, mutta sanon sen silti sinulle : ) Ajattele sillä tavoin, että miehessäsi taitaisi olla jotakin vikaa, ellei hänellä liki 30-vuotiaaksi ehdittyään olisi mitään historiaa, eikä aikaisempia suhteita.

aloittaja ja samanlainen erilainen kirjoittivat kuin omasta elämästäni. (olen vaan ollut mieheni kanssa pari vuotta)
En todellakaan ole naristi (eikä tämä välity näistäkään kirjoittajista). Mulla on onglema myös siinä, että tunnen olevani huonompi, rumempi, köyhempi ja osaamattomampi kuin ne exät. Mies kyllä vakuuttaa mun olevan parempi ja miehen kaverit on sitä mieltä että olen ehdottomasti parempi vaihtoehto miehelleni.

Olen myös aiheuttanut paljon riitoja yms. Nyt on mennyt jonkun aikaa hyvin ihan harjoittamalla mielenhillintää, mies jo pahimman riidan tuoksinnassa näes kertoi aika rankasti omista tuntemuksistaan mun käytöksestä.
Osaan nyt pitää suuni suurinpiirtein kiinni existä. Mielessä kylläkin välillä myllertää aika pahastikin kun alan vatvomaan exäjuttuja.
Mulla on myös se, ettei ole itsellä exiä, joten en oikeen osaa suhtautua asiaan, enkä käsitä miten voi rakastaa jotain toista ja sitten toista.. Jos meille ero tulisi, en mä tahtoisi enää ketään.

Näihin nyt ei toki voi asia tuntematta ottaa kantaa, mutta vaihtoehtoja voi toki listata.

Jos kumppanin eksät kaihertavat, niin varmaankin on kyseessä jokin tai jotkin seuraavista:
- oma itsetunto on heikko
- kumppani ei välitä/halua/osaa/hoksaa suojella eli vanhaa materiaalia pomppaa silmille turhaan
- kumppanilla oikeasti vanha suola janottaa
- suhde ei tasapainoinen ja kumppani kiusaa exillä

Sitten ihan eri juttuun: ei voi koskaan sanoa olevansa parempi kuin eksät, eikä huonompi. Se on loppumaton suo jos siihen kisaan itsensä ajaa.

Melkein off topic: Oletteko joskus nähneet miehen, jolta puuttuu itsesuojeluvaisto niin täydellisesti, että hän menee nyksän kuullen laukaisemaan että moni eksistä oli paljon parempi :)

Toki olen sitä mieltä että nyksänä on aina parempi kuin eksänä, mutta että oikein "olemme kuulemma täydellinen pari toisillemme", "minä olen se ainoa jonka kohdalla tietää mitä oikea rakkaus on" ja "olen ehdottomasti parempi vaihtoehto". Sallikaa mun kuolla nauruun!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmas samanlainen:
Jos meille ero tulisi, en mä tahtoisi enää ketään.

Ihan VARMASTI haluaisit jonkun toisen! Et ehkä heti, mutta varmasti ajan kanssa.

Hieman huono analogia, mutta samantyyppisestä ilmiöstä on kyse. Henkilöiden lukumäärä on tietenkin erilainen. Vaihtuuhan ystävä- ja kaveripiirikin - välillä ollaan parempia kavereita toisten kanssa, toisten kanssa syntyy etäisyyttä. Osa kavereista jää matkan varrelle ja uusia tulee mukaan. Matkan varrelle jääneitä kavereita muistelee (yleensä) lämmöllä. Vanhat ja toiset kaverit ei ole muilta kavereilta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja dsaga:
Melkein off topic: Oletteko joskus nähneet miehen, jolta puuttuu itsesuojeluvaisto niin täydellisesti, että hän menee nyksän kuullen laukaisemaan että moni eksistä oli paljon parempi :)

Eiköhän tämä päde sekä miehiin että naisiin ihan samalla tavalla?!?!?!

Älkää syyllistäkö miehiä vaan katsokaa itsekin peiliin

Alkuperäinen kirjoittaja dsaga:
ja "olen ehdottomasti parempi vaihtoehto". Sallikaa mun kuolla nauruun!

Huomautan, että tämä ei ole oma mielipiteeni, miehen elämää kauemman aikaa läheltä seuranneet kaverit ovat tätä mieltä. Perustelivat sen juuri sillä, että exät ovat esim olleet aivan liian erilaisia ja koko suhde ollut ihme säätöä, koska kemiat eivät kertakaikkiaan ole kohdanneet. Meillä on samalaisia mielenkiinnon kohteita, samankaltaiset elämänarvot ym ym. Tottakai se on parempi vaihtoehto, kun tulemme paremmin toimeen. Voi hyvä jumala kun pitää rautalangasta vääntää.

Yksi syy siihen, että en halua uutta miestä, on se etten halua olla kenenkään (uusien naisten esim) silmissä mikään hu*ra.

Samoin minun kommenttini siitä että olen "parempi" kuin edelliset mieheni tyttöystävät perustuu mieheni sekä hänen läheistensä sanomisiin. Mieheni edellisistä tyttöystävistä kaikki paitsi yksi ovat mm. pettäneet miestäni... Ei siis ihme jos jo siksi pitävät minua parempana koska olen luotettava, en ikinä pettäisi miestäni ja yritän olla loukkaamatta muutenkaan.

Näin kai asian pitäisi suhteessa luonnostaan ollakin mutta miehellä on ollut ehkä sitten huonoa tuuria kun näin ei ole ollut... Ovat olleet aika lailla huora-kategoriaa nuo exät (sitä yhtä lukuunottamatta joka sitten oli vaan luonteeltaan ihan erilanen eivätkä sopineet siis yhteen). Onko siis ihme että mieheni ja hänen läheisensä pitävät minua moninkertaisesti parempana kuin miehen exiä?

Yhteistyössä