Vielä on toivoa Pauliina! Ilmottelenhan, kun tulee uutisia...
Leena: Onhan tuo juttuhetki taas askel eteenpäin, vaikkei ihan toivottua tulosta tullutkaan. Ei kannata painostaa, mutta ehkä muistutella silloin tällöin, jotta asia pysyy mihelläsi mielessä.
Kestovaipoista: Tässä linkki, mistä tulostin kaavat ja millä ohjeella tein. Siinä on ihan kuvalliset ohjeet vaippojen tekoo. Eka on vähän hankala tehdä, mutta seuraavat menee jo ihan sarjatyönä.
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/tsi.php
Voihan olla, että meidän mukelo on ihan väärän mallinen tähän vaippaan, mutta ei oikein uskaltais jättää vaippaompelua lapsen syntymän jälkeiseen aikaan. Silloin voi olla pikkuisen kiire tyypin kanssa, ettei ehdi ajattellakaan vaippoja ja niiden ompeluja. Myyn sitten vaipat pois, jos eivät sovi. Oon tehnyt vain s-koon vaippoja. Ajattelin ja toivon, että lapsokaisemme on uneliasta sorttia (kuten isänsä ja äitinsä), että aikaa jää syntymän jälkeen seuraavan koon vaippojen ompeluun. Ei ne matskut kumminkaan ihan ilmaisia ole, joten ei viitti ostaa hirveesti, jos on epäsopivia. Edullisilla materiaaleilla (mut ihan kunnollisilla) yhden vaipan hinnaksi tulee vajaa 3 ! Siis tosi halpaa verratuna ostovaippoihin. Vastasyntynyt tarvii noin seitsemän vaippaa/ vuorokausi. Joten 21 kpl riittää. Yksi käytössä, yksi pesussa, yksi kuivumassa. Emme varmaan aio täyskestoilla, mut mahdollisimman paljon kuitenkin. Mieskin on ihan innostunut asiasta.
Oon tehnyt taskuvaippoja. Päällikangas pul-kosteussuojakangasta, sisus microfleeceä. Taskuun oon ommellut vanhoja froteepyyhkeitä imuiksi. Kun luet kestovaippainfon sivut, sieltä löytyy lisää tietoa. Multa saa myös kysyä kaikkea mahdollista. Kerron mielellään.
Tissit on kasvanut yhden kuppikoon A:sta B:hen! Jouduin meneen rintsikkakauppaan ja ostaan KOLMET uudet liivit. huh. Maha on pystyssä kunnolla jo, mut vaatteet onneksi peittää vielä. Salaisuus pysyy vielä. 13+6 menossa tänään.
Oon katsellut huuto-net:stä käytettyjä vaunuja, pinnasänkyjä, turvakaukaloita ja hoitopöytiä. Ne varmaan on ne hankinna, mitkä pitää tehdä. Ostetaan varmaan kahdet vaunut, toiset parvekevaunuiksi, toiset kärryttelyvaunuiksi ja molemmat käytettynä. Meillä ei ole kerrostalossa lukollista varastoa (eikä hissiä) vaunujen säilyttämiseksi, joten käytävässä joudutaan säilömään. Siksi varmasti käytetyt ostetaan. Ei harmita niin paljoa, jos varastetaan. Tää on kyl luotettava taloyhtiä ja pieni sellainen, joten ei varmaan ongelmaa.
Turvakaukalo täytyy ehkä ostaa uutena kumminkin. Mut pinnasänky ja hoitopöytä ostetaan varmasti käytettynä. Ikean nettisivuja oon myös seuraillut. Sieltä löytyy suht edullista vauvakampetta.
Ei sitä hulluna tavaraa tarvi vastasyntyneen kanssa. Äitiyspakkauksen aion varmasti ottaa ja sieltä saa ihan ne perustavarat alkuun. Netistä löytyy kaikkia listoja, mitä vastasyntynyt tarvii... Saadaan varmaaan tutuilta newborn-kokoisia vaatteita lainaksi. Aattelin, että meidän mukelo nukkuisi aluksi siinä äitiyspakkauksen laatikossa. Teen itse siihen kivan verhoilun lakanakankaasta. Pinnasänky on niin valtava niin pienelle.
Nyt pitää lähteä jumppaan! Mukavaa sunnuntainjatkoa!
Palailen asiaan myöhemmin...