Joululahjoista...oonko nirppanokka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anoppi-kultako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kaikille ajatuksista ja mielipiteistä. Itsekin sanoin miehelleni et nyt on kyllä sun sanottava äidillesi tästä, mutta eihän se alkanut milleen, sanoi et hoida itse jos haluut. Koskaan en ole mistään sanonut anopille, mut nyt otti niin päähän et päätin sit ottaa puhelimen käteen ja sanoa hänelle asiasta. Omapahan on vika kun menee ostamaan erilaiset, kun kerran oltiin sanottu et tälläiset halutaan ja oikein kuva vaunuista annettiin mukaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja Minäpä:
Ihan syystä sua ottaa päähän. Sehän oli alunperinkin teidän ajatus ostaa ne vaunut ja anoppi änkes väkisin mukaan. Ja olit kertonu selkeästi kuvan kanssa anopille minkälaiset haluatte. Eihän sillä oo siinä tapauksessa mitään oikeutta mennä muuttamaan sitä lahjaa toiseksi minkä halusitte. Kyllä minäkin haluan lapselleni kestäviä ja KAUNIITA leluja eikä siinä ole mitään väärää että sinä haluat päättää lapsen kanssa yhdessä minkälaiset (väriset) vaunut halusitte. Minä laittaisin miehen sanomaan anopille että väärät ostit, käyhän vaihtamassa niihin kun olin alunperinkin sovittu. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mere:
Jos laadussa on oleellinen ero, niin ymmärrän harmituksesi.

Meillä oli vastaava tapaus viime jouluna, kun anoppi tiedusteli, että mitä 2 v poika haluaisi joululahjaksi. Kerroin, että autoja rakastava poika ilahtuisi kovasti parkkihallista ja olin ajatellut ostaa sellaisen fisher pricen parkkihallin. Sanoin vielä, että se on kyllä aika hinnakas, eli jos isovanhemmat haluaisi osallistua siihen sopivaksi katsomallaan summalla, niin heillä olisi mahdollisuus, eikä tarvitsisi sitten miettiä, mitä ostaa.

No, parin päivän päästä soi puhelin ja anoppi ilmoitti ostaneensa jonkun toisen merkkisen parkkihallin. Jouluaattona sai mies kasata parkkihallia kolmeen otteeseen, kun se hajosi aina jos sitä vähän hipaisi. Kuukauden päivät jaksoin useasti päivässä hallia kasailla, mutta lopulta sain tarpeekseni. Pakkasin parkkihallin palat muovikassiin ja palautin sen anopille ja kerroin asiallisesti syynkin.

Ei ottanut anoppi tempauksestani nokkiinsa, mutta mua harmitti se, että jos anoppi olisi suostunut mun ehdotukseen kimppalahjasta, olisi parkkihallista edelleenkin iloa pojalle.

Miks ihmeessä se piti anopille palauttaa jos hän lahjaksi osti, oisin heittänyt ennemmin hevon kuuseen, aika loukkaavaa mennä joku joululahja palauttamaan. Mietippä itsesi kohdalle jos viet lahjan mikä ei satu miellyttämään ja lahjan saaja tuo sen pussissa sulle takaisin. Kohtelias voi olla silti :) Ehkäpä se anoppi ei näyttänyt että loukkaantui, olisitkos tehnyt tuon omalle äidillesi...

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
OSat ne briot sitten myöhemmin itse, jos anoin ostamat menee rikki. Turha kai nyt lasten lelusita on alkaa vihoja pidellä ja välejä huonontaa.

Mä ajattelen ihan samoin..et antaa rikkoa noi ja ostatte itse sit uudet ja paremmat

en kehtaisi naputtaa tästä lahjasta, ettei välit turhaan huonone. Anoppisi on ilmeisen yksinkertainen tyyppi, joka saattaa olla aika hankala riitakumppani. Sen sijaan jatkossa tekisin selväksi tarkat lahjanosto-ohjeet ja varmistaisin, että asia menee jakeluun. Tai sitten esittäisin toiveeksi jotain ympäripyreää, esim. jotain Legoja, peli, pehmoeläimiä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:

Meillä oli vastaava tapaus viime jouluna, kun anoppi tiedusteli, että mitä 2 v poika haluaisi joululahjaksi. Kerroin, että autoja rakastava poika ilahtuisi kovasti parkkihallista ja olin ajatellut ostaa sellaisen fisher pricen parkkihallin. Sanoin vielä, että se on kyllä aika hinnakas, eli jos isovanhemmat haluaisi osallistua siihen sopivaksi katsomallaan summalla, niin heillä olisi mahdollisuus, eikä tarvitsisi sitten miettiä, mitä ostaa.

No, parin päivän päästä soi puhelin ja anoppi ilmoitti ostaneensa jonkun toisen merkkisen parkkihallin. Jouluaattona sai mies kasata parkkihallia kolmeen otteeseen, kun se hajosi aina jos sitä vähän hipaisi. Kuukauden päivät jaksoin useasti päivässä hallia kasailla, mutta lopulta sain tarpeekseni. Pakkasin parkkihallin palat muovikassiin ja palautin sen anopille ja kerroin asiallisesti syynkin.

Ei ottanut anoppi tempauksestani nokkiinsa, mutta mua harmitti se, että jos anoppi olisi suostunut mun ehdotukseen kimppalahjasta, olisi parkkihallista edelleenkin iloa pojalle.

Miks ihmeessä se piti anopille palauttaa jos hän lahjaksi osti, oisin heittänyt ennemmin hevon kuuseen, aika loukkaavaa mennä joku joululahja palauttamaan. Mietippä itsesi kohdalle jos viet lahjan mikä ei satu miellyttämään ja lahjan saaja tuo sen pussissa sulle takaisin. Kohtelias voi olla silti :) Ehkäpä se anoppi ei näyttänyt että loukkaantui, olisitkos tehnyt tuon omalle äidillesi...

Ihan sen takia, kun anoppi on sellainen hamsteriluonne, että ei antais ikinä kenenkään heittää mitään roskikseen ja haluaa kasata kaikki toisten vanhat romut omiin nurkkiinsa. Eli anopin yli kymmenen vuoden kokemuksella tuntien tiesin, ettei loukkaannu.

Ja toiskseen olisin tehnyt myös omalle äidilleni saman. Tosin äitini kysyy ensin ja ostaa sen mistä ollaan sovittu tai antaa lahjakortin tms. jos ei tiedä toivetta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
OSat ne briot sitten myöhemmin itse, jos anoin ostamat menee rikki. Turha kai nyt lasten lelusita on alkaa vihoja pidellä ja välejä huonontaa.

Mä ajattelen ihan samoin..et antaa rikkoa noi ja ostatte itse sit uudet ja paremmat
¨

Noin itsekin ensin ajattelin, mutta tiedättehän te että jos nyt nuken vaunuista menee joku juttu rikki niin ette te niitä kuitenkaan roskiin heitä, vai? Kylhän niitä muoviosia voi vaikka teipillä "paikata". eli siksi ottaa päähän!! Ja toiseksi et meillä on pieni asunto, joten ei kahdet vaunut mahdu meille. Ja vaik toiset oiski sit niinku ulkovaunut kuten joku ehdotti, mut mun ajatus on että lapsella ei tarvi kuitenkaan olla kaikkea ja häntä ei tule "tukehduttaa" leluihin. ei hän osaa muuten arvostaa sitä mitä saa jos on kaikkea ja liikaa. Eli laatua siis kannatan!!

Mä en todellakaan kehtais pistää oikein kuvan kans et meidän lapselle ei sit kelpaa kun tämmöset...

Meillä arvostetaan lahjoja eikä purnata.
Tosi outoa käytöstä...

Taitaa olla lelut 5-10 vuodessa muuttunut huonompaan suuntaan kun omilleni olen ostanut ties mitä nukenvaunuja mistä halvalla löytänyt muutama vuosi sitten, enpä ole edes kiinnittänyt merkkiin huomiota ja vieläkin on parit vaunut hengissä vaikka nukkeleikit on jo kaukaista historiaa meidän neidoilla.

Meillä lapset on van työnnellyt niissä vaunuissa nukkeja ihan tässä kotona ja puistossa joskus, on kestänyt sen käytön. Mutta en tiedä vaikka nykyään hajoavat helpommin :) Toisaalta eihän hyväkään merkki takaa että nukenrattaat kestää väärää käyttöä kuten niissä itse istumista ja niin edellleen... Kyllä minä antaisin leikkiä niillä vaunuilla siihen asti kun hajoavat ja ostaisin sitten ne toiset.

Ihan sen takia, kun anoppi on sellainen hamsteriluonne, että ei antais ikinä kenenkään heittää mitään roskikseen ja haluaa kasata kaikki toisten vanhat romut omiin nurkkiinsa. Eli anopin yli kymmenen vuoden kokemuksella tuntien tiesin, ettei loukkaannu.

Ja toiskseen olisin tehnyt myös omalle äidilleni saman. Tosin äitini kysyy ensin ja ostaa sen mistä ollaan sovittu tai antaa lahjakortin tms. jos ei tiedä toivetta. =)

niin no joo voihan sillä lelulla leikkiä toisaalta vaikka mummolassa sitten kun käy :)

no onpa aika pientä kitistä tommosesta :o

ymmärrän sen kyllä et tahoitte(tai siis sinä tahoit)jotku toiset mut en kyllä todellakaan kehtais valittaan alkaa,olkaa hyvillään että ostivat lahjan joka on LAPSELLE mieluinen.Aika heikolla hapella on elämä jos "väärän merkkisistä" nukenvaunuista jaksaa tommosen haloon nostaa... :whistle:

No kyllä muakin ärsyttäs...
Ja mun mielestä on kaikkein oudoin neuvo, et osta uudet, kun menee rikki...
Pojalle koitettu opettaa, et leluja käsitellään niin etteivät hajoa ja jos hajoavat niin ei ainakaan osteta uutta. Enkä usko, et joku lapsi ymmärtäs, et joulupukki nyt toi tämmösen sekunda mallin, ostetaan siis uusi...

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

niin no joo voihan sillä lelulla leikkiä toisaalta vaikka mummolassa sitten kun käy :)

Paitsi että anoppi huomasi saman kuin me, eli parkkihalli ei kestä kuin katselemista =) Joten koko komeus on jokun kaapin täyttönä seuraavat kymmenen vuotta :D

No huhhuh.. niinku joku sano, ni jotku suree täällä ku ei oo lainkaa raha viettää joulua ja toinen valittaa, ku lapsi saa nyt joululahjaksi vääränmerkkiset ja huonolaatuiset vaunut, jotka anoppi osti.. huoh.. :headwall: Kyllä mä ainaki olisin erittäin kiitollinen ja tyytyväinen, jos anoppi tarjoutuisi ostamaan lapsellemme jonkun joululahjan, jota lapsi on toivonut ja näin ollen vähentäis meidän rahanmenoa!! Ei todellakaa tulisi mieleen valittaa jostai väärästä merkistä...

Ja lapsi tosiaan on varmasti yhtä kiitollinen halvemmastakin lelusta..

Meidän lapsi sai lahjaksi Bilteman nukenvaunut ja ovat kestäneet tosi hyvin. Mistään ei ole vuoden aikana rikki mennyt ja usein on käytössä. Naurettavaa rutista väärästä merkistä ennen kuin edes tietää onko ne yhtään sen heikommat kuin Briot. Oletko ap aivan varma, että kaikki muut paitsi Briot hajoaa? Sen ymmärtäisin, jos olisit pyytänyt jotain tiettyä vaatetta kuten toppahaalaria tms ja anoppi toisi viisi numeroa liian isot, jolloin lahjaa ei voisi käyttää pitkään aikaan. Mutta että viitsit valittaa nukenrattaiden merkistä. Taidat olla niitä Reimatekkiäitejä, joiden lapset käyttää vain parasta ja paras = kallis ja tunnettu merkki.

Toisaalta ymmärrän hyvin sen, että hempulat lahjat haittaavat. Ei minustakaan ole kivaa ollut, kun lapset on saaneet mummilta lahjan joka menee hetkessä rikki ja jota ei voi korjata :| Tylsää sellainen on lapsillekin, ja varmaan lahjan antajallekin.

quote="eikö sulla ole mitään käytöstapoja kun kehtaat valittaa"]Meidän lapsi sai lahjaksi Bilteman nukenvaunut ja ovat kestäneet tosi hyvin. Mistään ei ole vuoden aikana rikki mennyt ja usein on käytössä. Naurettavaa rutista väärästä merkistä ennen kuin edes tietää onko ne yhtään sen heikommat kuin Briot. Oletko ap aivan varma, että kaikki muut paitsi Briot hajoaa? Sen ymmärtäisin, jos olisit pyytänyt jotain tiettyä vaatetta kuten toppahaalaria tms ja anoppi toisi viisi numeroa liian isot, jolloin lahjaa ei voisi käyttää pitkään aikaan. Mutta että viitsit valittaa nukenrattaiden merkistä. Taidat olla niitä Reimatekkiäitejä, joiden lapset käyttää vain parasta ja paras = kallis ja tunnettu merkki. [/quote]

En tarvitse ja halua lapselle todellakaan parasta ja kalleinta. Mutta haluan käytännöllistä ja laadukasta sekä sievää!! Ja tämä ei todellakaan ole läheskään aina kalleinta. Ja kerronpas noista nukenvaunuista että anopin ostamat vaunut ovat 10? kallimmat kuin haluamamme briot!!

Ja luulenpas että suurin osa äideistä jotka ostavat lapselle reimatecciä eivät osta pelkästään sen takia että se on kallis ja tunnettu merkki, vaan sen takia että se on todettu oikeasti hyväksi!! (voin kertoa että meillä ei esim. ole reima tecciä, pelkkä reima riittää aivan hyvin ;) )

PS. Oletkohan kateellinen kenties??

Olen myös samaa mieltä kuin joku aikaisempi kirjoittaja siitä, että anoppiin täytyy voida luottaa! Ainakin jos haluaa välien olevan sellaiset, että lapset voivat olla mummin luona ilman valvontaa jne. Jos anoppi kysyi tarkasti mitä ap haluaa lahjaksi, hänen olisi pitänyt sitä toivetta noudattaa. Tai sitten olla kysymättä. Jos itse sovin jostakin anoppini kanssa, oli kyse ihan mistä tahansa, haluan olla varma siitä, että asia sujuu sovitusti (ja meillä myös sujuu). Mun mielestä tässä ei ole ongelmana kiittämättömyys vaan luottamus.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Lisäys: Itse ostin kaverin tytölle Biltemasta sateenvarjorattaat n. 7 ? männä jouluna ja tyttö ja äiti tykkäs valtavasti. Olisin kyllä loukkaantunut jos olisi alkanut merkistä valittamaan.

Vähän menit asian ohi.. kun ap oli nimenomaan sopinut anoppinsa kanssa niistä toisista. Olis kai se anoppi voinu kysyä että käviskö sittenki nää ennenku menee ostaan. Et oo nirppis, ottais päähän muaki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
quote="eikö sulla ole mitään käytöstapoja kun kehtaat valittaa"]Meidän lapsi sai lahjaksi Bilteman nukenvaunut ja ovat kestäneet tosi hyvin. Mistään ei ole vuoden aikana rikki mennyt ja usein on käytössä. Naurettavaa rutista väärästä merkistä ennen kuin edes tietää onko ne yhtään sen heikommat kuin Briot. Oletko ap aivan varma, että kaikki muut paitsi Briot hajoaa? Sen ymmärtäisin, jos olisit pyytänyt jotain tiettyä vaatetta kuten toppahaalaria tms ja anoppi toisi viisi numeroa liian isot, jolloin lahjaa ei voisi käyttää pitkään aikaan. Mutta että viitsit valittaa nukenrattaiden merkistä. Taidat olla niitä Reimatekkiäitejä, joiden lapset käyttää vain parasta ja paras = kallis ja tunnettu merkki.

En tarvitse ja halua lapselle todellakaan parasta ja kalleinta. Mutta haluan käytännöllistä ja laadukasta sekä sievää!! Ja tämä ei todellakaan ole läheskään aina kalleinta. Ja kerronpas noista nukenvaunuista että anopin ostamat vaunut ovat 10? kallimmat kuin haluamamme briot!!

Ja luulenpas että suurin osa äideistä jotka ostavat lapselle reimatecciä eivät osta pelkästään sen takia että se on kallis ja tunnettu merkki, vaan sen takia että se on todettu oikeasti hyväksi!! (voin kertoa että meillä ei esim. ole reima tecciä, pelkkä reima riittää aivan hyvin ;) )

PS. Oletkohan kateellinen kenties??[/quote]

kateellinen? mistä? ai siitä että lapsellani on vaan bilteman vaunut eikä brioa? mulle on aivan sama mitkä ne on, koska hyvin ajavat asiansa, eikä tullut mieleenkään haukkua tämän lahjan ostajaa.

edelleen kysyn, että mistä tiedät etukäteen niiden olevan huonommat?

Niin sähän voit toimittaa ne vaunut vaikka avustusjärjestöille jotka tuo joulumieltä vähävaraisille perheille viemällä ruokaa ja lahjoja lapsille. Eli sellaisille joilla ei ole varaa osaa minkäänlaisia joululahjoja. Ostat lapsellesi ne briot jos kerta oli suunnitelmissa ne ostaa muutenkin. Kyllä ne vaunut taatusti jollekin kelpaa, tai pistät vahingon kiertämään ja annat ne vaunut jollekin sukulaiselle tai kaverin lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Darling:
Olen myös samaa mieltä kuin joku aikaisempi kirjoittaja siitä, että anoppiin täytyy voida luottaa! Ainakin jos haluaa välien olevan sellaiset, että lapset voivat olla mummin luona ilman valvontaa jne. Jos anoppi kysyi tarkasti mitä ap haluaa lahjaksi, hänen olisi pitänyt sitä toivetta noudattaa. Tai sitten olla kysymättä. Jos itse sovin jostakin anoppini kanssa, oli kyse ihan mistä tahansa, haluan olla varma siitä, että asia sujuu sovitusti (ja meillä myös sujuu). Mun mielestä tässä ei ole ongelmana kiittämättömyys vaan luottamus.

Aivan! Nyt menit oikein asian ytimeen... Tässähän vasta päästään niinkuin aiheeseen...;)

Yhteistyössä