Koira ärähti ja näykkäisi vauvaa :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maassa

Vieras
Mä olen niin järkyttynyt ettei tosikaan. Meidän ylikiltti lkultsustyttö näykkäisi 9kk vauvaa :(
Tuo koira on antanut lasten köllötellä koira "tyynynä" ja lasten kanssa on aina ollut todella nätisti ja varovainen. Sitten jos ei ole halunnut lasten seuraa, se on varovasti lähtenyt pois. Ikää sillä on 7v.
Tietenkään ei olla annettu lasten kiusata koiraa, aina on kielletty ja otettu pois, jos on kovakouraisesti kohdelleet koiraa.

Äsken koira söi luuta, ja tuo 9kk meni viereen, ja samantien vein lapsen pois, että koira saa rauhassa nauttia herkustaan. Lapsi kuitenkin ehti vähän ajan päästä koiran luo, vaikka itse olin vieressä, olin vain hetkeksi selin. Ja siinä välissä koira ärähti ja näykkäisi vauvaa kädestä. ei kovaa, mutta hampaan jälki jä silti näkyviin.

Ja nyt mä en tiedä mitä tehdä. Toinen puoli minusta sanoo, että koira pois, ja toinen puoli, että koiralle on tehtävä pieni muistutus siitä, mikä on arvojärjestys.

Tuntuu, että mun itseluottamus koiran kanssa mureni täysin, minkä virheen olen tehnyt??? Mitä jos tulee toinen kerta, mitä jos silloin ei olekaan vain näykkäisy?

Koira puolustaa herkkuaan. Ei tietty sais näykkäistä mutta lienee normaalia jos joku menee sitä herkkua pois ottamaan. En osaa sua neuvoa koska lapsikaan ei vielä ymmärrä ettei saa mennä..

en ole koira asiantuntija, mutta mun mielestä tuo näykkäisy ei ole mikään merkki siitä että koira seuraavaksi puree..
Jotkut koirat vaan ovat älyttömän tarkkoja ruoastaan (tiedän että ne pitäs opettaa siitä tavasta pois), joten en laittaisi koiraa pois vaan en päästäisi lapsia koiran lähelle kun se syö.

Arvojärjestys selväksi. Koiran pitää aina olla alimmaisena arvojärjestyksessä. Meillä ainakin onnistui parilla välittömällä tilannetta seuranneella kunnon selkäsaunalla, kun alussa ei itse sitä oivaltanut.

Sun olisi pitänyt reagoida heti. Ottaa koiralta luu pois ja palauttaa arvojärjestyksessä omalle paikalleen, rangaista viemällä pois lauman luota. Nyt on auttamattomasti liian myöhäistä.. Nyt seuraavalla kerralla saattaa kurmauttaa vauvaa lujempaa koska olettaa että on sallittua kun et reagoinut mitenkään.. |O Nyt en enää luottaisi koiraa yhtään.

joo siis ymmärrän, että koira vain puolastaa omaansa, mutta noin se ei sitä saisi tehdä. Se kun ei ihmiselle saa uhitella millään tavoin, ei näyttää hampaita, eikä murista. Puremisesta puhumattakaan.

Toivottavasti toimin oikein, luu lähti samalla sekunnilla, ja koira eri huoneeseen.

Ja kun tuo on aina ollut kiltti kuin mikä. siksi olenkin ymmällään.

Koira tosiaan vain puolusti herkkuaan, vaikka niin ei olisi suotavaa tehdä. Meilläkin toinen koirista puolustaa todella ärhäkkäästi herkkujaan, mutta en koe sitä niin, että pelkäisin koiran purevan minua tai muitakaan vastaisuudessa ilman syytä. Suosittelisin, että vastaisuudessa koira saa rauhassa syödä herkkunsa, niin ei tule enää kellekkään hammasta.

koira pois, jos et tuon vertaa ole osannut opettaa sitä. ihminen (myös vauva!!) saa tulla MILLON VAAN ottamaan ruoan pois, koska ihmiset ovat laumassa korkeammalla kun koira!

mikä teitä vaivaa ettette tätä perusasiaa jaksa koiralle opettaa?? :headwall:

koiranpito luvanvaraiseksi, kiitos.

Koira puolusti herkkuaan, joten mielestäni ei aihetta suurempaan paniikkiin. Jatkossa koiralle oma tila syödä herkkujaan rauhassa lapselta eli vaikka yhden huoneen oveen portti, jonne lapsi ei pääse.

Ei tässä vaiheessa tarvitse miettiä koiran pois laittamista kylläkään. Vaan sulkea vaaranpaikat pois. Koiralla tulee olla aina ruokarauha ja herkkujen syöntirauha!

Meillä kanssa aikuinen 8 vee koira muistutti kerran omasta rauhastaan 1 vuoden ikäistä lasta ensin murahtaen ja sitten näykkäisi kädestä. Lapsi on on nyt neljän vanha ja toista kertaa ei ole koira näykkäissyt, kun ollaan koiralle järjestetty "turvallista lapsivapaata tilaa".

Tee koiralle täysin selväksi, mikä teillä on marssijärjestys: tulee aina viimeisenä ovesta (myös vauva ensin) saa ruoan aina viimeisenä (vasta sitten, kun vauvakin on kokonaan syönyt, eivät siis ruokaile samaan aikaan) jne. eli ei ole tulkinnan varaa, kuka on perheessä viimeisellä sijalla. Helpottaa koirankin elämää, kun sen ei tarvitse miettiä "omaa rooliaan" koska koiralla pitää olla tiedossa, mihin kohtaan arvoasteikolla se kuuluu. Jollei se tiedä, se hakee paikkansa itse. Eli jos tietää olevansa viimeisenä se ei myöskään ärähdä lapselle!

Koira tosiaan vain puolusti herkkuaan, vaikka niin ei olisi suotavaa tehdä. Meilläkin toinen koirista puolustaa todella ärhäkkäästi herkkujaan, mutta en koe sitä niin, että pelkäisin koiran purevan minua tai muitakaan vastaisuudessa ilman syytä. Suosittelisin, että vastaisuudessa koira saa rauhassa syödä herkkunsa, niin ei tule enää kellekkään hammasta.

eli sun mielestä koira kuuluu korkeammalle arvojärjestyksessä kun ihminen? ei oo tosi näitä nykyajan koiranomistajia!!

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
koira pois, jos et tuon vertaa ole osannut opettaa sitä. ihminen (myös vauva!!) saa tulla MILLON VAAN ottamaan ruoan pois, koska ihmiset ovat laumassa korkeammalla kun koira!

mikä teitä vaivaa ettette tätä perusasiaa jaksa koiralle opettaa?? :headwall:

koiranpito luvanvaraiseksi, kiitos.

no jopas..

Alkuperäinen kirjoittaja puolustaa:
Koira puolustaa herkkuaan. Ei tietty sais näykkäistä mutta lienee normaalia jos joku menee sitä herkkua pois ottamaan. En osaa sua neuvoa koska lapsikaan ei vielä ymmärrä ettei saa mennä..

Lapsi ON koiran yläpuolella arvojärjestyksessä. Koiran PITÄÄ antaa lapsen olla lähellä vaikka söisikin. Siksi koira näykkäisi koska opetti muka ala-arvoisemmalle lauman jäsenelle että hänen ruokaansa ei saa koskea.. Se on väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Arvojärjestys selväksi. Koiran pitää aina olla alimmaisena arvojärjestyksessä. Meillä ainakin onnistui parilla välittömällä tilannetta seuranneella kunnon selkäsaunalla, kun alussa ei itse sitä oivaltanut.

Koiralle EI saa antaa selkään. Rangaistaan "ristämällä" ja jättämällä huomiotta. meillä viedään yksin WC vähäksi aikaa. Toki niskanahasta vien jäähylle. Tai sitten koira käännetään selälleen ja otetaan ote kurkusta, ei kuitenkaan kuristeta. Eläinmaailmassa heikompi antautuu kääntymällä selälleen ja paljastamalla kaulansa viholliselle. Kunnon selkäsaunat eivät ole koirallekaan luvallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo siis ymmärrän, että koira vain puolastaa omaansa, mutta noin se ei sitä saisi tehdä. Se kun ei ihmiselle saa uhitella millään tavoin, ei näyttää hampaita, eikä murista. Puremisesta puhumattakaan.

Toivottavasti toimin oikein, luu lähti samalla sekunnilla, ja koira eri huoneeseen.

Ja kun tuo on aina ollut kiltti kuin mikä. siksi olenkin ymmällään.

Jos muka toimit kuten nyt sanoit niin miksi kirjoitit näin;

"Toinen puoli minusta sanoo, että koira pois, ja toinen puoli, että koiralle on tehtävä pieni muistutus siitä, mikä on arvojärjestys."

Sähän olit jo kertomasi mukaan tehnyt sen.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Sun olisi pitänyt reagoida heti. Ottaa koiralta luu pois/quote]

Ei, ei ja ei. Koira alkaa vielä ärhäkkäämmin puolustamaan luutaan/herkkujaan tulevaisuudessa, jos tuossa tilanteessa häneltä viedään luu.

:o :o Missä sä oot oppinu koiranpito-oppisi?!?

Koira pois lapsiperheestä, jos kerrankin tekee noin! Vai voisitko todella antaa itsellesi anteeksi, jos koirasi vahingottaisi lastasi? Kultseilla on kuitenkin aika paljon mm. aivokasvaimia. Olen tosi pahoillani puolestanne, koira on varmasti rakas.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja puolustaa:

Lapsi ON koiran yläpuolella arvojärjestyksessä. Koiran PITÄÄ antaa lapsen olla lähellä vaikka söisikin. Siksi koira näykkäisi koska opetti muka ala-arvoisemmalle lauman jäsenelle että hänen ruokaansa ei saa koskea.. Se on väärin.

Joo on tietysti lapsi yläpuolella ja pitää opettaa se. Mutta jos opetus on tekemättä, ei liene syytä lopettaa koiraa vaan saada tämä asia kunoon?

Koira ei missään nimessä saa alkaa rähistä perheenjäsenille suurimmankaan herkun edessä! Meillä oli kerran kultsi ja ihan pennusta asti harjoittelimme lastenkin kanssa, että vaikka kuin herkun koira sai, aina sen pystyi kuka tahansa meistä perheenjäsenistä ottaa pois ja koiran oli oltava iisisti. Oppi nopeasti tuon homman ja ensimmäisen murinan jälkeen tajusi paikkansa. Toivottavasti otit heti sen luun ja torujen kera veit koiran pois.
Jos näin teit, luulis, ettei tee samaa uudelleen, mut mikäli tekee, sit varmaankin koira saa vaihtaa osoitetta...

:hug:

Yhteistyössä