Lokakuiset 2007 (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jellybean: Yleensä fetajuusto ja tuore mozzarella ei ole pastöroituja. Eli sellaisenaan "raakana" kuuluvat kiellettyjen listalle. Kuitenkin esim. Apetit-purkkifeta on kuitenkin tehty pastöroidusta maidosta. Mutta kyllähän homejuustojakin saa pitsassa syödä, kunhan ne vaan kuumennetaan yli 70 asteeseen (tämähän toteutuu hyvinkin pitsan valmistuksessa), niin listeria olemassaollessaankin kuolee.

MIelestäni "normaalisti" pastöroidusta maidosta valmistetaan vain ns. kovat juustot, ainakin suomalaiset. Kyllä olin siellä reissussakin tosi tarkkana näiden kanssa. Siellä esim. siivutettu mozzarella, ei siis tuore mozzarella, oli tehty pastöroidusta maidosta.

Tsemppiä ultraan Ainu ja Jellybean, varmasti kaikki menee loistavasti!

Jelli ja Enttinen

Kertokaas kanssasisaret että vieläkö teillä on huonoa oloa?
Minusta tuntuu että olot senkun pahenee, mikään ei pysy sisällä ja etoo kokoajan tai on pää kipeä ja väsy...
Vaikka kuin syön säännöllisesti, saattaa oksennus tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta, kokoajan pitäisi maata jossain sohvalla tai sängyllä...
On tämä autuasta tää odotus.. :(

Sunni rv12

Mulla ainakin on vielä huonoa oloa. Se tulee aina illalla jossain kuuden-seitsemän maissa ja kestää nukkumaanmenoon saakka. Mitään en kyllä suuhuni edes kuvittele pistäväni illalla kun sen verran on kehno olo. Oksennus ei onneksi ole tullut kuin pari kertaa. Ja väsymys on edelleen ihan kamala. Joka päivä pitää ottaa päiväunet iltapäivällä.

Jellybean 12+5

mä oon saanu olla nyt pari päivää kokonaan ilman pahoinvointia ja yökötystä. Mulla on enää satunnaisesti ollu huonoa oloa iltaisin., vähän niiku jellybeanilla. En ole oksentanut koko raskauden aikana eikä paha olo enää ole semmosta oksettavaa. Lähinnä jotenkin vähän ällöttävää. Sillon iltaisin myös yököttää paljon. Se on esim. hankalaa ku alkaa haukotuttaan niin joka haukotuksella meinaa yökätä. Mutta nyt ei oo sitä yökötystäkään ollu.
Väsymyskin on hellittänyt.
Sen pahan olon pitäs loppua viimestään kuudennelletoista viikolle. Niin on sanottu neuvolassa ja muuallakin. Kolmannella- tai neljännellätoista viikolla olon pitäs kohentua huomattavasti. Mulla esikoisen kans 17. viikko oli ensimmäinen viikko ilman huonoa oloa. Koittakaahan jaksaa...kyllä se kohta helpottaa!!

Lumi & Aape 13+4

Mitenkähän sillä Ainulla se ultra.....Toivottavasti mukavia näkymiä oli.

Huh,olen kyllä poikki! Kuudelta heräämiseen ei vaan totu, ei millään! Onneksi seuraavat neljä päivää saa nukkua rauhassa!

Jelli

Ultrassa käytiin ja vaavi voi hyvin. Niskapoimu voi onneksi ohuesti, eli ei mitään stressiä. Varasin ajan rakenneultraankin jo, vaikka ne tulokset np- tai rakenneultrasta ei tule vaikuttamaan päätökseeni pitääkö vauva vai ei. Ehkä jos varmuudella löydettäisiin joku pian syntymän jälkeen kuolemaan johtava epämuodostuma tai sairaus niin harkitsisin asiaa uudelleen.

Kihlasormukset mennään ostamaan ensi perjantaina ja sitä seuraavana päivänä lähdetään sinne Turkkiin, niin tässä on Jellyllä jännitettävää taas.

Jellybean 12+3 (taas korjattiin päiviä, mut vissiin viimeistä kertaa)

hienoa jellybean!!! ja onnittelut nyt sitten onnistuneesta ultrasta ja toinen onnittelu tuosta tulevasta kihlauksesta!! teikäläisellä on nyt monta juttua jota juhlistaa =))

noista juustoista mäkin vielä kyselisin... mihin luokitellaan sulatejuustot, esim aamupala jne. mulle iski kauhea himo, aamupalajuusto, tuore ranskanleipä, reilusti voita ja päälle vielä meetwurstia... tosi terveellistä ;) mutta ah, niin hyvää =)

maxiina 12+6

Eilen surffailin valion ja arlan sivuilla ja molemmilla sanottiin, että kaikki juustot, muutamia tuontijuustopoikkeuksia lukuunottamatta, on tehty pastöroidusta maidosta. Tiedot löytyvät "usein kysytyt kysymykset" tms otsikon alta. Ja sulatejuusto ei ilmeisestikään ole sama asia kuin tuorejuusto, eli huoletta voi sulatejuustoja vedellä nassuun.. Törmäsin tähän nimenomaiseen dilemmaan eilen kun laitoin makaronilaatikkoon koskenlaskijaa (sulatejuusto, jossa ei erikseen mainita pastöroinnista) ja sen takia sitten täytyi ottaa selvää että voinko sitä laatikkoa syödä.. Eli koskenlaskija ja muutkin ainakin arlan ja valion valmistamat sulatejuustot on turvallisia.

JEllybean: Onnea hyvistä ultrauutisista ja tulevasta kihlauksesta! Itse haluaisin jo naimisiin, kun tätä "harkinta-aikaa" on käytetty jo viisi ja puoli vuotta, siis oltu kihloissa...

Niistä juustoista: Ei siis tarvitse huolehtia ruokaan tulevista juustoista! Kun mikä tahansa juusto tai maitotuote kuumennetaan yli +70, kuolee listeria, jos sitä olisikin siinä! Siis ihan huoletta saa kaikkia juustoja syödä pitsoissa, laatikoissa, kastikkeissa ja muissa lämpimissä ruuissa!

Täällä on ollut aika hiljaista. Liekö porukka jo pääsiäisen vietossa. Minunkin pitäisi lähteä lainaamaan ystävältäni Vauva lehtiä ja kekismään hevoselle jotain puuhaa, ku vuokraajat ovat reissussa. Entu: Oletko käynyt ratsastamassa?

Ai niin, sain eilen kutsun äitipolille sine np-ultraan, aika on maananataina 16.4. Olin yllättynyt nopeasta toiminnasta, arvelin pääsiäisen sekoittavan kuviot. Nyt np-ultra on ennen rv 13 vaikka laskettaisiin sillä alkuperäisellä ja meidän tapaksessa oikealla raskaudenkestolla. Mutta oletan, että sikiön koko on tärkeämpi siinä ja silloin vauvan pitäisi olla kooltaan 11+6 viikkoja vastaava. Ennen tuota saan siis tulokset jo veriseulasta omasta neuvolasta. Mutta ihanaa päästä taas näkemään Enttinen reilun viikon päästä! Teen töissä aika paljon tutkimusta ultralla, joten kun raskaus on pidemmällä, voin sielläkin tiirailla vauvaa, jos alkaa huolettamaan!

Pääsiäisterkuin Jelli

Juu täällä siis ke ultrassa käytiin ja siellä se syndän sykki ja parikertaa pomppas oikein kunnolla!!!
Jellybean: Annittelut sinullekkin että kaikki on hyvin! Kyllä se aika lailla mieltä rauhoitti, nyt vaan tajusi enemmän sitä että minusta tulee oikeesti äiti, se kyllä hiukan mietityttää... No kaipa sitä kaikkeen oppii.
Minulla ei ole ollut muita raskausoireita kun alavatsakivut (jotka jatkuu edelleen), tissit on edelleen KIPEET, ja alussa oli se pääkipu. Muutaman kerran on illalla ollut höpö olo mutta ei oksentamista eikä mitään muutakaan!!

Eli laskettu aika siiryi 30.10 eli nyt mennään sitten 10+2 tai kuukautisten mukaan 10+5... siirrän tuon uuden eräpäivän tuonne listaan

Alkuperäinen kirjoittaja Lumi81:
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen 24v LA 3.10 Toinen pikku Toukka, KAKS
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Ninni83 23 ja 24 LA 21.10 kakkonen
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Octo 23v ja 31v. LA 26.10. esikoinen, KYS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen
Ainu 25v., LA 30.10.eka keski-suomi

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Ninni83 24 ja 25 LA 18.10 kakkonen KOKS

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Jellybean 25 ja 26, LA 17.10. Esikoinen. Kainuu

Piti itekin vähän rukata tuota listaa kun muuttui tuo laskettu aika:

Ihanaa, että Ainullakin oli ultrassa kaikki hyvin!

Niiskulainen 24v LA 1.10. Toinen KAKS
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Lainaa

Hyvää pääsisäistä kaikille. Vaihoin nyt tota laskettua aikaa, oikeasti ois jo syyskuun viimenen päivä la, mut enemmän tunnen kuuluvani kuitenkin tänne Lokakuisiin =)).
Olen jo aika varma että olen tuntenut vauvan liikkeitä, juuri näin ne liikkeet alkoi tuntumaan esikoisen kans paitsi aika paljon myöhempään.

Niiskulainen masunasukki, rv 14+6

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10

Onnistuinhan minä poimimaan väärän listan, no nyt on oikein päivitetty lista siinä.

Täytyypä yrittää ryhdistäytyä ja käydä edes pikaisesti moikkaamassa. Ei millään ehdi kirjoittelemaan kahteen ketjuun, kun tuli aloitettua nuo työt. Tämä viikko siis yritetty sopeutua arkiseen aherrukseen. Mukavasti tuli tämä pitkä vapaa heti :-)

Täällä niin seesteisessä vaiheessa tämä raskaus. Ei moneen viikkoon ole ollu enää mitään pieniäkään etovia oloja. Turvotusolo alkaa vähitellen kans helpottaa. Farkuissa vielä pystyn olemaan, mutta kyllä kohta tuo pömppö taitaa olla niin iso, ettei enää kauaa... ;-) Kiloja ei ole tullu kuin se 1-2kg, vaikka syön kuin hevonen :-D
Niitä pieniä liikeaavistuksia on täälläkin ollut jo jonkin aikaa, mutta en vielä laske niitä miksikään. Virallisesti liikkeiksi tunnustan vasta ne töytäisyt. Niitä odotellessa...

Lapsille ei olla vieläkään kerrottu, kun se on vähän pulmallinen juttu. Ei haluttaisi tiedon vielä leviävän ja se ei ole mahdollista tuon meidän keskimmäisen, neiti tokaluokkalaisen kanssa. Hänellä ei salaisuus kyllä tule pysymään mitenkään :-)

Noita juustopohdintoja täällä oli ollut. Ja vastauksiakin jo olitte löytäneet. Itse olen pitänyt periaatteena, että mikäli paketin kyljessä lukee pastöroitu maito, niin silloin voi syödä tuoreena. Ja tosiaan kuumennettuna mitä vaan. Feta- ja homejuustopizzat siis ihan luvallisia. Tosin niitä ei sitten kylmiltään taaskaan kannata syödä. Muistelisin, että se mahdollinen listeria hyökkää takaisin tuotteet jääntyessä.
Mulla ollut jonkin aikaa himona myös tuo Koskenlaskija! Vähän alkaa jo se himo laantua...

Oikein mukavaa pääsiäisen jatkoa kaikille ja tsemppiä raskauksiin!

Tehis rv 12+6 tai 13+3

Hei!
Aika seesteistä aikaa täälläkin eletään. Nyt osaan jo oikeasti olla onnellinen vauvasta,pahin riskiraja ylitetty. Ostin jo vauvalle kirppikseltä vakosamettisen makuupussin ja H&M:stä puoleen hintaan 68 senttisen toppapuvun. Molemmat neutraalin värisiä, että sattuu tytölle tai pojalle yhtä hyvin. Innoissani niitä näpelöin ja odotan, että pienen nyytin sais sinne jo pukea :) Me päätettiin, ettei oteta äitiyspakkausta, esikoisen vanhat on hyvässä kunnossa, et tuntuu järkevämmältä ottaa rahana ja täydentää varastoa sen mukaan mitä ei ole.

Nyt todellakin ihana olo! :) ehkä lomallakin on ollu osuutta asiaan, on saanut unohtaa stressin hetkeksi kokonaan. Seksihalut on kyllä vieläkin kadoksissa..säälittää mies parka! Outoa, kun ekassa raskaudessa teki kokoajan mieli. Toivottavasti tämä tästä menis ohi.

Vihdoin kerrottin mun vanhemmille. Äiti sanoi, et johan esikoinen on ajat sitten kertonut, et syksyllä tulee vauva! No ei ne ees onnitellu, eikä kysyn milloin syntyy..aika ikävä maku siitä jäi, mut minkäs omille vanhemmilleen mahtaa.

Ai niin meinasin ihan unohtaa..jollen ole täysin järkeäni menettänyt, oon tuntenut pari päivää liikkeitä! Pientä lepatusta ja pientä painon tunnetta. Ja olihan jo muillakin ollut samoja tuntemuksia? Mulla on jo ihan selvä vauvakumpu, vanhat farkut ei oo mahtunu enää pitkään aikaan. Esikoista odottaessakin vatsa pyöristyi tosi alussa, lyhyydellä varmaan vaikutusta, hoikka en kyllä ole. Onneksi painoa ei ole tullut vielä yhtään lisää.

Mutta nyt lähen odottamaan hierontaa..mies lupasi kunnon hieronnan öljyllä, ilman taka-ajatuksia...

Ninni & Kaneli 12+3

Onpas hiljaista ollut...

Eihän me sitten rohjettu kellekään mitään kertoa viikonloppuna, sisi perheille. No, kerrotaan sitten hyvillä mielin np-ultran ja 12 viikon rajapyykin jälkeen. Tänäänhän sen 12 vk piti tulla täyteen (tai huomenna), mutta vielä pitäisi viikko jaksaa odotella.

On ollut eilen ja tänään ihan jyrän alla fiilis. Jotenkin masentaa, ei viitsisi tehdä mitään. Eilenkin vaan istuin sohvalla ja tuijotin kaikkea surkeeta telkusta. En saanut itseäni edes ulos ovesta. Illalla käytiin sitten kummitytön kanssa uimassa ja herkuttelemassa mäkkärillä. Ei kyllä mitkään poreet ym. tuntuneet mahassa hyvältä,joten tyydyin lillumaan lämminvesialtaassa.

Minulla ei oel mahan koossa tapahtunut mitään muutoksia. Tulisi edes jonkinlainen, muukin kuin mielikuvituskumpu, näkyviin selällään maatessa, niin loisi uskoa siihen, että ihan oikeata elämää on mahassa.

Jelli ja Enttinen 11+0 (neuvolan mukaan)

Jelli: Naureskeltiin miehen kanssa eilen vasta sitä kun silloin esikoista odotellessani odotin kovasti mahan kasvua ja olin aina silloin tällöin aivan varma että maha on kasvanut ja miehen piti tulla aina katsomaan mahaa jos olin havaitsevani jotain pientä kumpua, eihän se kuulema ollut kasvanut paljon mihinkään suuntaan tai ei mies sitä huomannut, mutta mieheni ystävällisesti aina sanoi että on se varmaan ihan hieman kasvanutkin =)). Nyt ei ole epäilystäkään että en olisi raskaana sen varran on mahan pyöristyminen alkanut näkyä varmaan kaikille. Mulla pitäs mennä sokerirasitukseen, kun viime raskaudella sokerit oli hieman koholla mut ruokavakiolla sain sen pidettyä kurissa mulla on toi pco että siitä johtuen kävin esikoisenkin odotuksen aikaan mittaamassa verensokeriarvot, vaikka muuten ihan normaalipainoinen olenkin.

Niiskulainen rv15+2

Heips pitkästä aikaa ja onnittelut hyvistä ultrauutisista ja kihlauksistakin.

Tänään tuli tosiaan Jellille ja minulle 12 viikkoa täyteen ja ainakin itse haluaisin kovasti uskoa, että meillä molemmilla on kaikki hyvin. Me ei olla edes nähty pikkusta masuasukkia rv 7 ultran jälkeen. Mutta kun vuotoakaan ei ole ollut, niin se pitää mielen toiveikkaana ja pitkäaikaisen unelman toteutumisen todellisena! ;) Meillä on np-ultra perjantaina ja kieltämättä sen odottelu alkaa olemaan jo piinallista.

Meillä molempien vanhemmat oli todella iloisia (ja ainakin kahdella heistä tippa onnesta silmässä), kun kerroimme tästä ekan ultran jälkeen. Tätä raskautta kun on odotettu häiden jälkeen se 3,5 vuotta ja on siis ensimmäinen todella toivottu tapaus molemmille suvuille. Perjantaina sain jonkun vatsataudin ja siitäkös sitten kaikki huolestuivat ja soittelivat seuraavina päivinä, että miten voin. Eilen vielä kun istuin takapihalla auringosta nauttimasta ja kysyin äidiltä puhelimitse arvaako missä oon, niin jo ihan hätääntyneenä ehdotti, että sairaalassa. Noh, kunhan eivät pahemmin ala enää hössöttää, niin kaikki hyvin. Mulla on myös käynyt tosi hyvä tuuri appivanhempien kanssa, että en ehkä parempia osais ees toivoa ja läheiset välit on omiinkin vanhempiinkin. Ovat kaikki jo miettineet, miksi heitä sitten saa kutsua, kun vauva syntyy! ;) Vauvan nimiäkin ollaan mietitty jo monta vuotta sitten ja tytöstä tulisi ehdottomasti Riina ja pojasta ehkä Akseli tai jokin muu A:lta alkava. ...noi alkukirjaimet kun tulee perinteenä mun suvulta, kun mieheltä tulee kuitenkin sukunimi ja pojalle toinen nimi Ensio (jos en niin välittäis, mutta perinteet kunniaan). ;)

Iikka ja Nasu rv 12!

Onnittelut hyvistä ultrakokemuksista ja muista.

Lomat vietetty. Oli todella kylmät ilmat ja vain yhtenä päivänä päästiin nauttimaan auringosta. Harmitti oikein todella, kun oli niin kylmä.
Jelli puhui alakuloisuudesta. Täälläkin on todella ollut masentunut olo ja mikään ei kiinnosta. Minäkin eilen koko päivän köllöttelin sohvalla ja katselin huonoja ohjelmia. Miehestä ei ollut piristykseksi ollenkaan, teki pihalla hommia. Ei kait kestänyt nyrppynaamaista vaimoa katsella ja siitäkös masennuin lisää. Toivotaan, että tänään olisi parempi fiilis. Sekin masentaa, kun kaikki vaatteet kiristää ja uusia ei ole tällä hetkellä viisasta ostaa, tässä kun turpoaa vielä lisää.
Sisko sanoi, että tällainen olo helpottaa vasta kun lapsi on syntynyt. Minä kai sitten kärsin masennuksesta nyt, kun toiset vasta synnytyksen jälkeen. =I
Meinasin toista siskoani tinttasta, kun kehui niin hänen raskauden olleen "elämänsä parasta aikaa ja hän voisi olla aina raskaana.".
Ajattelin töissä vasta kertoa toukokuussa, koska koeaika päättyy 1. päivä. Onko teillä muuten tietoa, mitä kustannuksia työnantajalle tulee äitiyslomasta?
Toivottavasti ette pidä seuraavaa kysymystä asiattomana, mutten tiedä mistä muualtakaan tähän hätään kyselisin. Miten voisi piristää tuota makuuhuone-elämää? Minulla kun on kaikki halut kadonnut ja paikkojen herkkyys ei auta asiaa ollenkaan. Mikään ei tunnu samalta kuin ennen ja mies on aivan raunioina, eikä yhtään ymmärrä...

Lissu rv14+1

Töitä ja pääsiäisreissu, joten en ole myöskään ehtinyt kirjoitella. Kaupunkireissussa pyyhin veskissä ja kääk ... ja kirkasta verta... olen aika rauhallinen yleensä, mutta kyllä läikähti paha tunne... mietin että on kuitenkin vain varmaan jotain limakalvojen kuivuudesta tms... ajattelin jo että tuleeko lähtö vieraassa maassa sairaalaan jne. Onneksi verta ei enää illalla tullut eikä sen jälkeen. Reissu oli muuten kiva, ostin jo muutamia mammavaatteita ja jokusen vauvanvaatteenkin. Onhan tässä viikkoja jo 15 ja jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskulainen taas:
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Äiti78, LA 29.10. ensimmäinen ja Espoo

Täällä tääs ollaan niin itku tuulella että tekisi mieli itkeä koko ajan. Jopa seksin jälkeen itkettää niin paljon ettei tiedä miten päin olisi kun mietin vain miten ukko suhtautuu jos sen jälkeen rupeen poraamaan ihan täysillä.
Mullakin kun nuo seksihalut on aika lailla tipotiessä... no jospa ne sieltä joskus palaisi. (viikon loppuna katsottiin pornoa ja se herätti pitkästä aikaa jopa minun halut... kaikkea kannattaa kai kokeilla?!?)

Nyt mennään 11+6 maha ei makkaroiltaan ole mihinkään muuttunut, mahalla maatessa tuntuu hiukka painetta alavatsassa mutta ei muuta... jospa se pian kasvaisi niin tulisi tästäkin jotenkin todellisempaa.

Meillä on kerrottu nyt mun kavereiden lisäks vanhemmille ja mun siskolle ja mummolle, äiti meni sekasi (niin kun arvelinkin) ja kysy heti et saako kertoa kaikille??? Sanoin vain että kerro niille joille olet valmis kertomaan myös huonot uutiset... Toivottavasti tästä ei kauhea hössötys ala kun en itse taida olla vielä valmis siihen. "hiljaa hyvää tulee"

Huomenna olisi ensimmäinen neuvola lääkäri, toivottavasti sydän äänet jo kuuluisi niin saisi varmuuden että kaikki on tuolla hyvin!!!

Syksyä odotellessa Ainu ja 11+6