Lokakuiset 2007 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea Jellybeanille ja koko perheelle!!! Yllättävää tosiaan tämä elämä! Mutta onneksi tyttö voi olosuhteisiin nähden hyvin. A

Antaa itsellekin toivoa tuo Jellybeanin tapaus. Itse kun välillä miettii, että mitä jos vauvat syntyisivät vaikka tänään tai huomenna. Ítse kun tiedän tosi vähän tapauksia, että vauva olisi syntynyt etuajassa. Ymmärrettävästi, on varmasti ikävää, että vauva joutuu olemaan vielä sairaalassa, mutta kaikki on vaan vauvan parhaaksi. Ehtiihän sitä sitten nauttimaan vauvasta täysillä, kun pääsee kotiin.

Minäkään en ole saanut sairaalakassia pakattua, vaikka ajatuksissa on ollutkin. Ilmeisesti varmuuden vuoksi olisi hyvä pitää kiirettä. Olen vaan ajatellut, että pitäisi ostaa kaksi pientä fleece- tai vanuhaalaria joissa vauvat voisivat kotiutua. Mutta en ole saanut vielä aikaiseksi. Mutta jos vauvat päättäisivät syntyä nopeastikin haalarit olisivat kyllä varmaankin turhia näin lämpöisillä keleillä.

Niiskulaiselle toivotaan vielä pitkää raskaanaoloaikaa! Kannattaa tosiaan levätä, että vauva vielä saisi kasvaa kohdussa. Vaikka aika hyvät viikot Niiskulaisellakin menossa. Toivottavasti jaksat joskus käydä kirjoittelemassa kuulumisia.

Perjantaina kävin neuvolassa. Pissassa oli sokeria ja valkuaista. Huomenna pitäisi viedä pissanäyte sitten labraan. Toivottavasti siinä ei nyt mitään sen kummempaa ole. Hb oli laskenut entisestään, nyt 101. Pitää alkaa syömään rautaa vaikka vatsa menisi sitten miten kovalle. Aiemmin jossain kohtaa söin mutta lopetin kun olo oli niin ahdistava ummetuksen takia. No nyt kaikki keinot käyttöön vatsan pehmittämiseksi. Sydänäänet kuului hyvin. Vauvat keikkuu edelleen toinen raivotarjonnassa, toinen perätilassa. Nyt onkin sitten tiivistä, kun oon käynyt äitipolilla 2 vkon välein ja nyt pitää alkaa käymään neuvolassakin 2 vkon välein. Eli käytännössä menee niin, että joka viikko käyn jossakin kontrollissa. No en pistä pahakseni, koska on vaan vauvojen parhaaksi.

Nyt kun ilma vähän viileni täytyy yrittää alkaa raivata kaappitilaa vauvojen vaatteille ym... Nyt vielä jaksaa vaikka kyllä tää maha alkaa jo aika paljon haittaamaan kaikenlaisia kyykistelyjä ym..
Kaikille hyvää odotuksen jatkoa!

Pia 31+1

Minulla täällä ensimmäinen vauvanvaate koneellinen pyörii!!! Sitten jos yrittäisi opetella niitä ripustamaan kun itsellä on norsun kokoiset vaatteet niin on kun alkkareita ripustais heh heh...

En muista kerroinko että on maha asukki ollut viime viikon hiljaisempi ja itsella ollut huono olo. No soitin eilen sitten sairaalaan ja kysyin asiaa niin olivat sitä mieltä että näillä viikoilla vielä ei liikkeitä lasketa ja et jos kuitenkin liikkuu niin ei mitään huolta. Pahasta olosta ne vaan sano että yritä huolehtia itsestäsi!!! Joopa joo... Et jos olo kauheasti huononeen niin sitten neuvolaan tänään. No eipä tämä olo tästä paljoa muuttunut ole, m-asukki eilisen puhelun jäkleen pitikin sitten sellaset pileet et oksat pois!!!

Toivottavasti loput m-asukeista on vielä paikallaan!! Ja se ensimmäinen prinsassa vahvistumaan päin!! Paljonko niitä viikkoja oli kun synty??

Ainu 29 +5

Onnea pikkuprinsessan johdosta Jellybean!

Itsellä on nyt ollut kauhea touhu päällä, tuntunut että pakko ruveta laittamaan asioita valmiiksi kun ei voi tietää koska vauveli päättää tulla maailmaan (varsinkin kun on paljon ollu noita supistuksia). Meinaa vaan tulla ahdistus kun on niin paljon tekemistä... Pitäs roudata kirppikselle kauheesti tavaraa, kun meillä niin huonosti varastotilaa. Meillä on rakenteilla varasto-autotalli, mutta sen valmistuminen vie vielä aikaa ja pitäisi oikeasti saada kamoja pois nurkista että sais vauvan tavarat mahtumaan. Niin ja suursiivous olis kanssa paikallaan kunhan tavaroita saa nurkista pois.

Nyt on ruvennu olemaan tosi vaikeeta nukkumisen kanssa ja viime yö oli ihan kamala. Mulla rupee muutaman tunnin nukkumisen jälkeen särkemään lonkkaan ihan kauheesti, aina sille puolelle millä sattuu sillähetkellä makaamaan. Kipu tuntuu lantiossa ja reisiluun päässä ja pakaran päällä, mistä mahtanee johtua? En ole keksinyt mitään "tyyny viritystä" joka auttas, on vain noustava ylös tai oltava istualtaan niin kipu helpottaa, mut alkaa heti kun käy takasin makuulle. Tänään aamulla tuntu kyllä siltä että hulluksihan tässä tulee jos pari kuukautta menee näin yöt...

Laura 32+1

heipsan!

niiskulaisellakin on ollut tukalat oltavat... toivottavasti menee vielä tovi ennen kuin kaveri päättää maailmaan tulla vaikka pikkuhiljaa alkaa kaikkien h-hetki lähestyy..
mä en ole oikeasti vielä oikein hommannut mitää, ajatuksissa on ollut vaikka mitä mutta tuntuu että aikaa vielä on, vaikka ei sitä kauheasti enään ole...
mulle on alkanut iskemään kanssa joku siivousvimma, ainakin noin mielessä, aikaseksi on ole saanut vielä juuri mitään. kuumuus on ollut yksi syy miksei ole viitsinyt mutta nyt alkaa jo pikkuisen viilenee että eikähän tässä laiteta kohta suursiivoukset käyntiin.
muillakin on ollut vaikeuksia nukkumisen kanssa, samoin täällä =o/ kello on joka yö noin kaksi kun mä herään ja siinä sitten valvotaan yleensä ainakin tunnin, joskus enemmänkin.. sitten meidän nuorimmainen herää kerran yössä joten pari kertaa vähintää tulee yössä herättyä. siihen on silti jo tottunut =)
no tulihan taas löpistyy... jatketaan taas tuonnempana.
hyviä vointeja kaikille =)

maxiina 31+3

Onnea Jellybeanille pikkuisesta prinsessasta!!
Elämä tosiaan yllättää aina välillä. Onneksi tilanne näyttää kuitenkin hyvältä että henkiin jäädään. Tsemppiä nyt vaan kovasti!

Itsellä kans taas vähän kriittiset ajat meneillään. Mulla on sama tilanne ku sulla Jellybean oli aikasemmin. Eli synnyttäjien vastaanotolla on käyty käyrillä. Supistuksia tuli siellä kymmenen minuutin välein ja oisivat ottanu yöksi osastolle mutta en halunnut jäädä. Sain sitten luvan mennä kotiin lepäämään runsaan veden ja panadolin voimalla. Sanoivat että jos siitä huolimatta supparit jatkuu niin pitää mennä takas. No, ne rauhoittuivat sitten mutta taas parina päivänä on ollu säännöllisiä supistuksia. Viimeks eilen illalla oli kaks tuntia kymmenen minuutin välein....hohhoijjaa..
Pitää soittaa sinne synnärille ja kysyä että kuinka pitkään voin niillä panadoleilla tilannetta rauhoitella, että millon pitää ottaa "järeämmät" aseet käyttöön.
Kohdunkaulaa jäljellä 3cm eli ihan hyvin mut kohdunsuu on pehmentynyt. Eli lepoa nyt suositellaan kovasti. Ollaan miehen kans varauduttu siihen et tenava voi syntyä millä hetkellä hyvänsä. Lääkärin diagnoosi oli "uhkaava ennenaikainen synnytystila."
Olen siis saikulla tämän kuun loppuun asti jolloin alkaa virallisesti äitiysloma.

Jellybean! Paljonko sulla oli viikkoja ku teijän tyttö syntyi?
Mulla on nyt viikkoja 33+4. Painoarvio on n. 2kg.

Moikka,

Toivottavasti Niiskulainen jaksele hyvin, samoin Lumi ja Jellybeanin pienokainen!

Meillä on taas ollut tuttu tohina päällä mahassa! Nyt tajuan itsekin, että pasi enemmälti juuri liikkuu ympäriinsä, eikä niinkään potki. Ja hikka sillä tuntuu olevan ainakin kahdesti päivässä! Tuleeko hikka lapsiveden hörppimisestä, vai mistä se johtuu?

Sain tänään äippäpakkauksen!!! Ihanaa, kyllä sitä odotettiinkin! Nyt täytyy vaan oikeasti alkaa tajuta, että vauvalle pitä rueta laittamaan kaikkea valmiiksi...

Nyt kiirehdin tallille!

Jelli ja pasi 31 tasan

Huomenta!
Täällä ainakin ollaan vielä yhtenä kappaleena, entäs niiskulainen? Niisku: Eikös sulla ollu nyt toinen tulossa? Oliko sulla esikoisen kans vähän sama homma (vai muistanko väärin) että piti ihan toppuutella ettei liian aikaisin synny?

Mulla taas tuli muutama kipeä supistus aamuyöllä. Uneen tuli ne supparit ja lopuksi heräsin niihin ja piti ihan nousta sängyn laidalle puhisemaan. Olin ihan varma että nyt se alkaa syntymään. Supistus kesti ainakin minuutin (katoin kellosta) ja poltti tosissaan. No, ei niitä mitenkään säännöllisesti tullu, nukahdin sitte uudestaan.

En muista enää esikoisen kohdalta että mistä sen huomaa ku maha laskeutuu alas??
Musta tuntuu että mulla ois jo laskeutunu. Ku nykyään pystyy istumaan ihan normaalisti eikä ahdista henkeä. Jotenki tossa rintakehän alla on enemmän tilaa.
Entäs mistä voi tietää onko vauvan pää kiinnittynyt? Vai voiko sitä ylipäätänsä itse tietää? Minä täällä etin kaikkia mahdollisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä...
alkaa kohta jo jännittää!! Minä sanoin toissapäivänä miehelle että katotaan vaan niin se tenava syntyy viimeistään kahden viikon päästä!! Ja musta oikeesti tuntuu siltä!
Että sanonpa nyt teillekkin, ja katsotaan miten käy. Tämmöstä supistelua oli esikoisen kans noin viikkoa ennen synnytystä.

Jelli kyseli tosta hikasta..en oikeen muista mistä se johtuu..varmaan siitä lapsiveden nielemisestä. Samalla se kai jotenki harjottaa sitä vauvan hengitystä. Mulla hikka tuntuu ihan tuolla alhaalla vasemmalla. Joku vasta sanoi että jos hikka tuntuu alhaalla niin vauva on raivotarjonnassa mut jos tuntuu ylhäällä niin on perätilassa...en sitte tiiä....

Jellybeanin kuulumisia ois kiva kuulla!! Ilmoittelehan miten menee!

Entäs muut?? huhuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!

Lumi & Aape rv 33+5

Heips pitkästä aikaa!

Kylläpä täällä on tapahtunut paljon viime kerrasta. Onnittelut Jellybeanille pikkuprinsessasta ja toivottavasti hän (ja muukin perhe) on voinut hyvin ja kasvaa mukavasti! Jännää on myös Niiskulaisella ja Lumella, että stemppiä vaan teille kaikille. Eipä tässä tosiaankaan voi enää tuudittautua, että aikaa on vaikka kuinka, kun ei sitä koskaan tiedä, milloin alkaa tapahtumaan.
...nii, ja piti vielä sanoa, että oma mies on syntynyt n. 2 kg:n keskosena aikoinaan ja nyt on sitten 190 cm pitkä ja komea mies, että kyllä ne pienet keskosetkin hyvin kasvaa, kunhan pääsevät vauhtiin! Ja Suomessa tosiaan on hyvät palvelut ja hoidot!

Itsellä kaikki ok, eikä oikein mitään vaivojakaan, jos ei jalkojen turvotusta ja mahan jatkuvaa sekaisin oloa lasketa. Eilen työkaverin 5 viikkoista vauvaa ihaillessa ja kokemuksia kuunnellessa tuli selväksi, että tukisukkia ei pidä jättää käyttämättä heti synnytyksen jälkeenkään. Hällä oli viikko synnytyksen jälkeen tullut tukos edellisen raskauden aikana tulleeseen suonikohjuun, joka lähti vähän liikkeellekin, sit tulehtui pahasti ja n. 10 cm suonta on nyt kuoliossa. Kaikki kuitenkin jo parempaan päin, eikä mitään hätää, pitäis parantua itsestään, mutta todella opettavainen tarina.

Taitaa olla hikka tälläkin masuasukilla parhaillaan! :) ...eilen vasta tajusin että sellanenhan siellä masussa nykii, kun em. työkaveri oli just kysellyt, että joko olen tuntenut hikkoja!

Hyviä vointeja ja rauhallista masunkasvatusta kaikille!

Iikka ja Nasu 31+1

Täällä ollaan saatu vihdoin 30 vko täyteen!!! Jipii... "eipä paljoa enään jäljellä"
Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli hyvin mitä nyt siellä tutkitaan ja nyt sitten kahden viikon välein käynnit. Kivuista täti vaan lohdutti että taitavat helpottaa sitten synnytyksessä, sitä ainakin toivon... mieti jos nämä kivut jäisi pysyväksi!?!?!?!? Hui...

Tuota hikkaa olen itsekkin miettinyt aina välillä kun heiluu tasaseen tahtiin mutta ei niitä tule kun 4-10 "hikkaa" putkeen niin onko se niin lyhytaikasta? Eipä tule ainakaan siinä hommassa sitten minuun kun mulla hikka alkaa se loppuu sitten joskus... -todellakin!

Mukavaa viikkoa kaikille!!
Ainu ja vihdoin se 30 täynnä (lokakuisissa se perässä raahautuja...)

Kasassa ollaan vieläkin, onneksi. Mulle laitettiin kortesonipiikit¨heti sillon 32 rv, kun jouduin sairaalaan ja vauvan keuhkot pitäisi siellä kypsyä nopeemmin ja hikkojen määräkin on lisääntynyt, nyt tuntuu päivittäin nuo hikat. Nähtiin ihan viime viikon perjantaina ultrassa kun vauva ekana hikatteli ja sitten kun lopetti niin otti hengitysliikkeitä ja on kuulema hyvinvoinnin merkki tuo. Helpottaa tietää että siellä sitä ainakin harjoitellaan kohdun ulkopuliseen elämään.

Ekan kans oli tosiian myös ennenaikaisuuden uhka, mut ei näin paha. Lääkäri katsoi tietojani esikoisen ajoilta ja sanoin että rv 33 oli kodunkaulaa 1,6cm jäljellä, mutta kiinteä ja silloin ei tarvinut tälläistä täydellistä vuodelepoa, rennosti otto riitti ja esikoinen syntyi rv 38+6

Toivottavasti Lumi ei nuo supperit sulla vielä enteilis synnytystä. Sairaalassa oli samaan aikaan eräs nainen 4 lastaan oli odottamassa, tuli supistelujen vuoksi laittoivat tippaa ja supistuksenestoainetta mut synnytti silti yöllä rv 29 kaikista estoista huolimatta, toivottavasti hän ja vauva voivat nyt hyvin ja kaikki on mennyt hyvin.

Pikainen pyörähdys!

Tulin juuri sairaalasta, osastolla vuorokauden makoilin ja tipassa olin. Viikkoja nyt tasan 34 ja kippeitä supistuksia on tullu öisin ja muulloinkin. Vauva on laskeutunu lähtöasemiin. Kohdunkaulaa 3cm jäljellä, kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki. Kortisonipiikin sain takapuoleen kypsyttämään vauvan keuhkoja. Nyt pääsin just kotiin ja ei kuulemma estellä jos alkaa syntymään. Rauhallisesti pitää ottaa vielä viikolle 36 eli pari viikkoo vielä, sit kuulemma saa lähtee vaikka lenkille et sit saa jo syntyä. Painoarvio 2,3kg. Että semmosta täällä! Lapsiveden määrää tarkistellaan kahden viikon päästä äitipolilla, kun oli tällä hetkellä aika vähäinen määrä. Jos myös sillon vettä tosi vähän niin vissiin käynnistetään.

Lumi & Aape rv 34+0

Olin koko viikon Oulussa niin en päässyt koneelle. Kiitoksia kovasti onnitteluista! Viikkoja oli 31+0 kun pikkuinen päätti puskea maailmaan. Mitään ongelmia ei onneksi ole, siis että keuhkot toimii hyvin ja samoin kaikki muukin. Ainoa vaan, että vauva on niin pieni niin pitää vaan kasvaa ja vahvistua. Toissa päivänä hänet siirrettiin Kajaanin keskolaan jatkamaan kasvua. Nyt voin siis asua kotona ja käydä kotoa käsin Kajaanissa katsomassa pikkuista. Kotiin pääsee, kun painoa on yli kaksi kiloa ja jaksaa syödä ruokansa pullosta tai rinnasta. Siihen menee karkeasti arvioiden noin 4-6 viikkoa.

Jellybean: Ihana kuulla että kaikki on hyvin ja vauva on kasvamaan päin!!! Kyllä sinulla mahtaa olla viikot pitkiä odottaessa että saat vauvan kotiin, mutta me odotetaan vasta sitä että syntyisi jo... (tai minä ainakin)

Täällä kivut sen kun tuntuu pahentuvan. viimeset 3 pvä on ollut niin tuskaa että eilen jo ukolle itkin sitä että tätä helvettiäkö tämä viim 2 kk sitten on?? No ei se auta jatkaa kun päivä kerrallaan...

Nyt täytyy lähtee yrittää puuhaamaan jotain kun vielä taitaa kyetä!!

Ainu 30 +4

Jellybean; Kiva että kävit kertomassa kuulumisia. Hieno juttu että olette saaneet tytön lähemmäksi kotia ja hän voi hyvn ja te voitte hyvin =).

Minä täällä edelleen koitan kuluttaa aikaani makoillen. Onko kellään suositella mitään hyvää kirjaa niin voisi pyytää sellaisen kirjastosta haettavaksi.

Äitini on kahden raskauden aikaan mannut sairaalassa puol vuotta, ettei pitäisi valittaa jos joutuu tonne 36 viikolle makoilee. Mitä vaan pienokaisen puolesta. Nin muuten ultran mukaan meille on tulossa toinen tyttö.

Niiskulainen rv.
34+4

Tänään saatiin pikkuinen syliinkin. On se vaan niin ihana, ettei voi kuin ihmetellä! Iskin kanssa ollaan ihan onnesta soikeina ihmettelemässä joka ikistä ilmettä ja jopa kun pikkuinen kakan rutistaa niin sekin on niin söpöä. Ja minä kun vannoin etten mitään vaaleanpunaisia hepeneitä rupea ostelemaan, vaan niin sitä vaan ostelen imelän vaaleanpunaisia pikkupikku vaatteita.. Näin sitä ihminen höpsähtää näköjään.

Ihmeellisesti on alkanut tuota episiotomiahaavaa kirvellä ja kutittaa. Komensin miehenkin jo katsomaan oikein läheltä, että näyttääkö se auenneelta tai muuta. Ei kuulemma näytä. Mikä lie vaivaa. Muuta huomautettavaa se kyllä "tavarasta" sitten löysikin. Sinne on kuulemma ilmestynyt luola. Mitähän se sitten odotti löytävänsä sieltä vajaat kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen?

Mahanlöllykkäkin alkaa pikkuhiljaa vetäytyä. Eihän se kyllä kovin suureksi ehtinytkään. Säästyin raskausarviltakin, kun ne vissiin tulee viimeisinä kuukausina kun maha ottaa oikein kasvuspurtin.

Oi kun mulle tuli oikein tippa silmään Jellybean ihanaa viestiä lukiessa! ...kyllä se varmasti on maailman upein tunne saada oma lapsi ekaa kertaa syliinsä ja katsella pienen pientä ihmeellistä ihmistä! :) Ihana kuulla, että kaikki näyttää edistyvän hyvin ja pääsette nauttimaan pikkusesta ja niistä vaaleanpunaisista pikku vaatteistakin! :)

Iikka

Satuin kurkkaamaan tälle palstalle ja silmääni osui Jellybeanin tapaus. Ihan kuin omasta elämästäni. Meille syntyi myös tyttövauva rv 31+5 ja painoi syntyessään 1600gr. Haluan vain omasta puolestani antaa voimia koko perheelle. Raskasta aikaa se sairaalassa-olo on, mutta siitä selviää kuin näkee oman pikkuisen kehittyvän. Minäkin pumppasin maitoa ja hyvin sitä lähti tulemaan. Maitoa on riittänyt hyvin ja vauvani on nyt 10kk. Me oltiin sairaalassa 6 viikkoa, lähinnä sen takia, että pikkuinen oppisi syömään ja oppihan se lopulta:) Kotiuduttuamme nyytti painoi 2200gr.

Sain itse paljon voimia siitä kun sain pitää pikkuista sylissäni. Kun hän oli niin pieni ja suloinen. Ihan niin kuin teidänkin vauva varmasti on. Sylihoitoa, helliä sanoja, pusuja ja unta (niin ja maitoa)...Niistä vauva saa voimia elämään ja saatte hänet pian kotiin.