LOKAKUISET 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niiskulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips kaikille lokakuisille!

Tervetuloa uudet mukaan,kyllä tänne mahtuu! Ja onnea ihanista ultrauutisista,itsekkin kovasti odotan ensi viikon np-ultraa, joka tehdää yksityisellä. Meillä kunta tarjoaa vain rakenneultran ja kaiketi loppuraskauden ultran sekä veriseulan (raskausviikoilla 15-16) johon menen, jos np-ultra antaa siihen aihetta. Esikoisesta en käynyt kummassakaan, kun en halunnut itseäni niillä stressaannuttaa ja nytkin menen vain, että näkisin masuasukin, kun tämän raskauden vähäiset oireet häiritsee...

Kiloja mulle on kertynyt jo liki 6 ja toivon todella, että tahti tästä hidastuisi!! Ei ole kiva alkaa kauheeseen kilojen tiputteluun raskauden jälkeen...

Mutta nyt hetkeksi pötköttämään, kun esikoinenkin vielä nukkuu päiväuniaan.

Juulia rv 11+4

Ai niin, piti vielä Niiskulaiselle sanoa, että olin tuntevinani eilen ja tänä aamuna vauvan liikkeitä... Mahtaako olla vain kuvittelua tai jotain muita tuntemuksia, mutta ihan siltä ne tuntui, kuin esikoisestakin aikanaan. Voikohan uudelleen synnyttäjä jo tosiaan tässä vaiheessa tuntea liikkeitä??????

Juulia

Mullekin on noita kiloja kertynyt jo noin neljä ja tosiaan hirvittää, että jos tätä tahtia jatkuu niin oon melkoisen tukevassa kunnossa synnytyksen jälkeen.. Kun jossain oli, että ensimmäisellä kolmanneksella tulee noin kilon verran lisää niin mä ainakin huitelen mennä jollain ihan omalla käyrällä..

Moikka!

Mukava huomata, että tämä joukko kasvaa uusilla tuttavuuksilla! Meitähän on jo iso joukko. Mulla ei juurikaan mitään "raskausoireita" ole. Mutta ei niitä näin alussa ollut ensimmäisestäkään ja en osaa itse stressata sillä, että niitä oireita pitäisi olla. Nyt vain pystyy nauttimaan raskaudesta, kun pahoinvointikin on ohitse mennyt.

Onneksi kiloja ei ole kertynyt kuin 2-3. Mutta ehtiihän niitä kerätä ja saas nähdä jos sitten yhtäkkiä alkaa tulemaan nopeasti kiloja, kaipa kahdesta vauvasta luulisi masun kasvavan enemmän kuin yhdestä... Mulla 5.4. np-ultra ja ajattelin ottaa vielä sen seerumiseulankin, otettiin se myös esikoisesta ja jotenkin se tulos kyllä sitten helpotti jännitystä. Ja onpahan sitten aikaa suhtautua siihenkin jos vauva/vauvat eivät olisikaan terveitä. Mukava oli tietää näinkin alussa myös se, että meille tulee kaksoset. On aikaa järjestää asioita ja valmistautua parhaalla mahdollisella tavalla.

Päivät menee nopeasti tai oikeastaan viikot. Onneksi pääsiäisenä lähdetään viikoksi Leville rentoutumaan, saa unohtaa työasat ja nauttia vaan ulkoilusta ja lapsen kanssa olosta!

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa kevättä!

Syöttekö kalaöljykapseleita? Kun minulta terkka otti ne pois, "ravintolisiä ei saa syödä". Mutta netistä löytyy paljon tietoa, että raskaana ollessa saisi niitä syödä. Ja olipa jossain tutkimuksiakin, että lapset on älykkäämpiä jos äiti on raskausaikana syönyt kalaöljykapseleita. En nyt niin tiedä onko nuo nettilähteet (mm. tohtori.fi) kuinka luotettavia, mutta kyllä minä lapsestani älykkäämmän haluaisin jos siihen voisin jotenkin vaikuttaa..

Moipa moi kaikki!!

Täällä sitä vaan ihmetellään alavatsa kipuja ja lääkäri nyt kaikkien testijen perusteella päätti että seurataan tilannetta kun veristä vuotoa ei ole. Kun olisi etes päässyt sinne ultraan niin olisi voinut helpottaa hiukan huolta jos siellä olisi näkynyt että kaikki on ok. Ensi maanantaina on ensimmäinen neuvola vko9. Osaako kukaan kertoa et mitäköhän siellä tehdään ja onkohan siellä jo lääkäri paikalla??? Onneks siihen ei ole kun 4 pvä jälellä niin jos sieltä saisi vaikka vähän etes järkeä päähänsä että kaikki tässä hyvin menee???

Lääkäri sen verran totesi alapää tutkimuksella että kohtu on pieni 8 viikkoseksi, oli kuitenkin pehmeä. Joo-o, ai ja tuonko uutisen pitäisi sitten helpottaa minun mieltä??? (menee kai kovan tuntuiseksi jos on mennyt kesken)

No Maanantaita odotellessa... Olisi kiva jos kertoisitten jo sen kokeneet et mitä tuolla neuovolassa tehdäänkään?!?!?

T:Ainu ja 8+3 (toivonmukaan)

Pia, kävitkö veriseulan yksityisellä? Mun pitää käydä, kaupunki ei maksa. Käyn np-ultran jälkeen.
Kalakapseleita en A-vitamiinin takia syö vaan omegakapseleita, josta saa samat hyödylliset lisät muuten.
Eka neuvola on vaan pissa- ja verikoe, juttelua, lomakkeiden täyttöä...

Vielä noista raskausajan vitamiineista, että uusimmassa apteekkien asiakaslehdessä on juttu just siitä. "Peraatteessa odottaja saa tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet monipuolisesta ruuasta, muttei ylimääräisiä vitamiineja ole kiellettykkään. Jos raskaana oleva nainen tuntee tarvetta käyttää monivitamiineja, mikäpä siinä"..Foolihapon riittävästä saannista pitäisi erityisesti huolehtia. Sitten mikä mielenkiintoisinta, tämän jutun mukaan "A-vitamiinin pelko osittain turha" eli "liiallisen saamisen riskiraja on nykykäsityksen mukaan niin korkea, että sen saavuttamiseksi täytyy noudattaa aika poikkeavaa ruokavaliota".

Mä ostin itse apteekista just kalaöljyä (Omega-3 -kapseli), jossa ei ole lainkaan A-vitamiinia, koska sitä olen kuullut suositeltavaksi raskaana oleville monelta taholta.

Ekassa neuvolassa me keskusteltiin pitkään terveydestä, sairauksista, ruokavaliosta ym. mitattiin verenpaine, otettiin verikoe ja pissanäyte ja sitten jaettiin iso nippu kaiken maailman esitteitä ja ohjelappusia.

Entä mitä mieltä olette laskettelusta raskausaikana? Meillä olisi viikonloppuna työporukan reissu Tahkolle, jota on suunniteltu pitkään ja olen kyl aatellut ainakin kerran rinteessä käydä. Kaveri tossa jo varoitteli, että ei kannattaisi. Olen kyl jo perusluonteeltani varovainen ja nyt varmasti tuplasti, eli en usko kaatuvani tms. Kaikkea tietty voi sattua, mutta niin kai vaikka ihan vaan kävellessäkin. Eikö kaikki liikunta ole sallittua, mikä vaan tuntuu hyvältä? Mitä mieltä te olette?

Iikka rv 9+2

MissPiggy, meillä kunta kustantaa np-ultran yhteydessä seerumiseulan. Seula on siis tietysti vapaaehtoinen. Vähän tylsä homma, että asuinpaikka vaikuttaa siihen, mitä palveluita odottaville tarjotaan. Olis hienoa, että kaikki kunnat tarjoais samat palvelut!

Iikka76, me ollaan myös lähdössä laskettelureissulle viikoksi pääsiäisenä. Mä ajattelin ottaa varman päälle ja jäädä mäestä. pois. Tammikuussa juuri Tahkolla kaaduin laudan kanssa aika pahasti suoraan mahalleen ja siitä jäi sellainen tunne, että mäki saa nyt jäädä. Varsinkin kun masussa on kaksi vauvaa... Luonteeltani olen kyllä aika vauhdikas ja mäessäkin siis vauhtia riittää. Mutta toki rinteeseen voi mennä, otat vaan rauhallisesti ja nautit! Teet niin kuin sinusta tuntuu.

Kävin tuossa höpöjä katselemassa eli vaunula.fi:ssä ja nyt kyselisinkin teltä että onko kellään mitään kokemusta tuon merkkisistä yhdistelmä vaunuista?? Mullehan tämä aiha on niin just ajankohtainen mutta kai sitä täytyy sallia itselleen pientä höpöilyä??!! Kunhan ei ukolle kerrota!!!

Ainu: Harmi kun et päässyt ultraan. Sitten 4 päivän päästä, kun sulla on neuvola ja jos ei ole lääkärineuvola, niin sano että tahdot oman mielenrauhan takia käydä ultrassa. Jokainen on kuitenkin oikeutettu saamaan kunnan palveluita käyttöönsä ja äidin mielenrauha on tärkeää raskaana olessa. Sit noista yhdistelmistä meillä ostettiin esikoisen aikaan brion yhdistelmät ja on mielestäni tosi hyvät olleet ja liikkuneet niin asfaltilla kuin lumihangessa hyvin. Monet ystäväni on kehuneet myös noita Emmaljungan yhdistelmiä. Itse pidin täkeänä jousitusta ja renkaita yhdistelmissä.

Hyvät illanjatkot meille Lokaisille. =)

Ainu: Sori minä puhui jo kaiken merkkisistä yhdistelmistä, mut nuo mitkä tuolla vaunulassa on, niin ystäväni osti sieltä tollaiset yhdistelmät...ihan hyvät ne on, mut kun joskus ystäväni tyttöä niillä työntelin ne puolsi oikealla, varmaan ilmakumirenkaat oli epätasapainossa ja sitten hänellä lähti yksi rengas irti vaunureissulla. Kyllähän ne varmaan kuitenkin asiansa ajaa ja ystäväni ainakin kehui noita ja sanoi helposti liikutettaviksi.

Ainu: Jos et sinne ultraan muuten pääse, niin kannattais miettiä yksityiselle menoa. Kuten itse menin, kun olin täysin varma, ettei kaikki ole ok. Vaikka se satanen olikin iso pala meidän perheen rahoista. On kuitenkin parempi saada selvyys, oli tulos sit hyvä tai huono. Ei se terkka välttämättä mitään osaa asialle tehdä, mut kannattaa toki yrittää ensin sitä kautta.

Oma napa: Pääsin eroon pahimmista oireista, mut vastalahjaksi sain flunssan. Meidän perhe on kyl mestari täs flunssan sairastelussa. Koko ajan joku on kipeenä. Mua alkoi huolestuttaa vesirokko..mitäs kun itse olen sen sairastanut, mut jos tyttö sairastuu siihen mun raskausaikana, niin voiko se tarttua sikiöön??
Olen vielä säästynyt ilmavaivoilta*koputtaa puuta*, mut esikoista odottaessa kärsin niistä aika paljon.
Vaikka olen nyt nähnyt, että mahassa on elämää, on silti kovin vaikea tajuta että on raskaana.

Ninni & kaneli 9+4

Kyllähän tuota yksityistä on tullut ajateltua ja sitä tuosta kylältä soittelin niin omavastuuksi jäisi n.60€, joo ei iso raha sinäänsä mutta on näitä muitakin kuluja tässä ollut... Ajattelin että kun neuvolassa käyn ja kun sieltä selviää milloin sen kautta mennään ultraan niin siitten voisi puntaroida uudelleen tuota kuuttakymppiä että onko se liikaa sitten mielenrauhasta!!!???

Ninni83: Oliko siellä kuitenkin kaikki ok?

Nostelen meitä takaisin etusivulle :)
Tänään heräsin pitkästä aikaa ilman kuvotusta. Viime viikot heränny kuvotuksen tunteeseen ja nyt tuntu tosi hyvältä herätä herätyskelloon. Hetken sainkin sit nauttia 'normaali' olosta, vaikka kyllähän se tuttu kuvotus pian palasi. Enköhän kohta pääse eroon kokonaan koko ällö-olosta :)

Iidaleena 9+4

Ainu: Minulta kuunneltiin eka neuvolassa myös ne sydänäänet. Jos ne saa kuuluviin niin parantaako se mielenrauhaa?
Meinasivat jäädä minultakin löytymättä mutta sitten lopulta odotus palkittiin ja hoitaja sai ne sieltä esiin, näki varmaan naamasta että paree kokeilla ettiä vielä kun olin kuin maansa myynyt :)

Sunni: Viimeksi kun olin raskaana ei ekassa lääkäri neuvolassa löytynyt sydänääniä ja eipä niitä voinut löytyäkkään kun oli jo siinä vaiheessa mennyt kesken... Eli kyllä se varmasti rauhoittaa jos ne saisi kuulumaan. Lääkäri kyllä totesi tällä viikolla sormikopelolla että pienikokoinen 8 viikkoseksi, että milloin pitäisi sitten jo kuulua ja on esim 2vko vaikka pienempi???

Meillä syndänääniä neuvolassa aletaan kuunnella aikaisintaan rv 12, koska harmemmin sitä ennen pystytään sydänäänet saada kuulumaan neuvolan doplereilla. Th sanoi viimeksi, että on aika tuuripeliä saadaanko kuulumaan lähempänä rv 12. Samaisena päivänä kun mulla oli se ultra, niin kävin iltapäivällä neuvolassa ja sysyi haluanko että kokeillaan sydänääniä saada kuuluviin ja minähän halusin, sieltä ne kuului pienen etsinnän jälkeen, mut sikiö on vielä niin pieni ja pääsee usein liukertelamaan ultran alta pois. Sydämmensyke oli 158 kertaa/min =).

Vieläkö sulla Ainu on ollu kovia vatsakipuja?

Mulla on nyt alkanut selkä kipeytyy, kun nostelee tai paljon kumartelee esim. siivotessa. Tuntuu, että alaselkä olisi hieman turvoksissa. Jospa ei tästä enää pahene, että saa vielä tuota esikoista nosteltua, vaik on se nostelu jo joinain päivinä tosi vaikeaa.

Ainulle tsemppiä!! Toivotaan että kaikki on kunnossa. Tulehan sitten ilmoittelemaan kun tiedät missä mennään!

Mulla ei oo enää ollenkaan pahoinvointia ja ruokahalu on ihan mahdoton :)
Maha näkyy jo aivan selvästi. Pömpöttää samalla tavalla ku esikoisen kans 20. viikolla. Housut ei mee enää kiinni ja oonkin käynyt ostamassa äitiyshousuja.

Niskapoimu-ultrasta iloisia kuulumisia!!
pää-perämitta oli vauvalla 4,9cm. Saatiin seurata tosi tarkkaa kuvaa isolta telkkariruudulta ku se toinen siellä heilutteli käsiä ja potki jaloilla :) Oli kyllä aivan ihanaa. Mieskin oli aivan ihmeissään että onko se tosiaan noin paljon kasvanut viime kerrasta! Oli aivan oikean vauvan näköinen ja näkyi jalkapohja ja varpaat...kädet ja sormet, jopa korvanlehti saatiin näkyviin!! Uskomatonta! Saatiin monta hyvää kuvaa vielä mukaan. Ne on jo tuolla valokuvakansiossa.
Istukka on taas etuseinämässä joten ehkä vaimentaa alussa vähän liikkeitä mutta samapa tuo.

Kukas se olikaan ollut tuntevinaan liikkeitä?? Juulia??
Mä kans luulen että tunsin jotain pientä liikettä eilen illalla. Saattoi kyllä olla eksyny pieru :D.

Niiskulainen: Kyllä täällä vieläkin alavatsa kipuja on... ei nyt ehkä enään niin jatkuvaa kun oli mutta käveleminen aiheuttaa ainakin niitä huomattavasti.

Miten te olette toimineet tai miten toimisitte tälläisessä tilanteessa?: Työni on erittäin liikkuvaa jalan tai sitten autolla ajamista, tällä hetkellä olen sairaslomalla flussasta ja alavatsakivuista eli normaalia työtäni en voi tehdä. Jos sairaslomani jatkuu pitäisikö kertoa työnantajalle todellinen syy? Jos kertoisin pystyisin ajamaan vallan hyvin autoa, tokkopa se pahaksi olisi. Työsopimukseni ovat pätkätyön mittaisia joten jos asiasta kerron niin voi olla ettei työsopimustani enään jatketa. Mitä teen??? Aika lailla mietityttää, pomo on kuitenkin nainen ja itselläänkin lapsia... Ymmärtäisiköhän?

Maanantaina olisi ensimmäinen neuvola. Millä viikolla tuo np-ultra on?

Ainu, minä ainakin kertoisin raskaudesta. Luulis että naisihminen jolla itelläkin on lapsia niin ymmärtäis. Rohkeutta peliin vaan!!
Se niskapoimu-ultra tehdään viikoilla 10-13. Mulla oli 11+5. Täällä oulussa ei tarjota muita ultria kuin rakenneultra viikoilla 18-20 joten kustansin itse yksityisellä varhaisultran ja np-ultran. Ehkä mennään vielä 20. viikon jälkeen 4D-ultraan jos ei ole aivan sikakallis. (alle 200e).

Missäs kaikki muut luuraa?? huhuuu!!! Ihana sunnuntaipäivä alkamassa!!!

Lumi & Aape rv 12+1

Heippa!

En olekaan taas hetkeen kirjotellut ketjuun.
Täällä porskutellaan tasaiseen tahtiin eteenpäin. Vähitellen sitä painoakin alkaa tulla. Mulla aina ennenkin tosiaan ollu alkuraskauspainotteista. Nyt tullut jotain 1-2kg. Kaikista raskauksista olen saanut 11-12 kg, joka on ollut todella tarpeen! Ne lähtee tosi nopsasti imettämällä pois.

Täällä on muutamat jo käyneet np-ultrassakin. Onnittelut hyvistä näkymistä!
Mulla ensi viikon torstaina se ultra.

Vitamiineista ym. on ollut juttua. Minä en ole syönyt missään raskaudessa lisävitskuja. Ainoastaan rautaa sitten siellä jossakin vaiheessa, kun hemppa on laskenut. Syön monipuolisesti ja terveellisesti, joten uskon sen riittävän.

Aavistuksia liikkeistäkin näyttää täällä olevan. Aivan hassua, mutta mulla vähän samoja fiiliksiä. Siis todellakin kohtu pömpöttää söpösti, kun makaa selällään. Eilen aamulla makasin pitkään ja katselin tuota pömppöä, joka oli hassusti toispuoleinen. Aivan pientä hentoista liikehdintää olin tuntevinani. Jotenkin en tuohon usko, mutta toisaalta kolme raskautta takana ja voisin vannoa, että tuo oli tutun tuntuista :-) No, en vielä virallisesti väitä tuntevani liikkeitä, mutta pienoinen aavistus on ;-)

Tänään luvassa varmasti taas monen tunnin ulkoilua. On siellä NIIIIN IHANA ILMA!

Tehis rv 11

Uteliaisuuttani kyselen kun tuosta mahan kasvusta oli puhetta, että onko se jo ihan selvästi nähtävissä selällään maatessa, kun itse en näe enkä tunne vaikka viikkoja jo samat kuin Tehiksellä.. Ennemminkin monttu syntyy selällä maatessa tuohon häpyluun yläpuolelle.. Tosin seisoessa kyllä pömpöttää, mutta se ei taida olla kohtu vaan kaikkea muuta.. :/

Hitsi kun sitä kyttää itseään ihan liikaa.. Ja ultraankin pääsee vasta parin viikon päästä. Vuorotellen vaihtelee huoli ja ilo, välillä on olo että ollaan NIIN raskaana ja välillä taas tuntuu että ei yhtään..

Onko tuttua?

Yritänpäs nyt vähän Pömppöä rauhoittaa tuon vatsan kasvun suhteen :-)
Mulla tuo kohtu tosiaankin pömpöttää, mutta luulisin ettei se kaikilla sitä tee vielä tässä vaiheessa. Ensinnäkin mulla eteenpäin kallistunut kohtu ja kasvu alussa nopsaa, kun noita aikaisempia raskauksia on jo takana.
En usko, että näillä viikoilla vielä pitäisi pömpöttää :-)

Kyllä täällä on kohta kiirehdittävä äitiyshousuostoksille. Yhdet mustat taitaa kaapista löytyä, mutta olis kiva jotain keväisempää laittaa päälle. Valkoiset pellavahousutkin löytyy, mutta ne on taas liian kesäiset...