Lokakuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Johanna**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mom: kirjoittelit vauvan herättelemisestä syömään. Meillä ei ole tota ongelmaa ollutkaan kun meillä herätään ihan itse ja USEIN syömään :) meillä toi syömisväli ei ole ollut oikeastaan 3 tuntia pidempää paitsi nyt ihan viimeisinä öinä on YKSI syöttöväli ollut 4-5 tuntia (ja se tuntuu ruhtinaalliselta)... Kuitenkin ns. rytmi on ollut sellainen, että öisin on sikeämpi uni selvästi ja herätään vain syömään ja sitten takaisin nukkumaan. Päivällä nukkuminen onkin sitten haastavampaa ;)

Imettämsiestä vielä... Mulla myös maitoa tulee runsaasti ja olen tehnyt jonkin aikaa sitä, että syötän samasta tissistä peräjälkeen 2-3 kertaa. Nyt huomaan että maidontulo on (ehkä) tasaantunut. Tuolla systeemillä sujui ihan hyvin eikä "levossa" oleva rinta koskaan pakkaantunut. Nyt poika viihtyy tissillä useammin kuin esim viime vkolla ja rinnat on aika pingoittuneet... Että mitähän tämäkin sitten on, katsotaan miten tilanne kehittyy... :)

Ja rintaraivarit on myös erittäin tuttua, joka ilta sitä on ja tänään myös päivällä (öisin ei muuten koskaan, silloin ollaan niin uneliaita)! Silloin poika repii ja riuhtoo, raapii ja nipistää, potkii ja lyö ;) Uskomatonta riehumista, mutta onneksi ei kestä kauaa ja hetken rauhoittelun jälkeen tissi yleensä taas kelpaa ja tilanne poistuu :)

Tämä ilta tuntuu olevan rauhallisempi kuin koskaan, ihan pieni raivari vain ja muuten yllättävän vähän kitinää. Toivottavasti pysyykin tilanne tällaisena niin ehkä päästäis ajoissa (heh, ajoissa, kello on jo yli 11) nukkumaan kaikki eikä mulla ehtis pinna kiristyy toisen kitinästä...

Jaksamisia kaikille!

Aamupäivää!

Pari huonompaa iltaa/yötä takana.. Edellisiltana rumba alkoi seitsemän aikaan, tyttö nukkui ehkä 3x20 minuuttia klo 19-02 välisenä aikana. Puolestayöstä siihen kahteen asti oli huutoa ja rinnan repimistä, huutoa, imemistä ja taas huutoa. Ja eilen sama homma, paitsi lyhyempänä, klo 22.30-02.
Turhauttavaa, kun ei osaa auttaa, kun toisella on selkeästi joku hätä. Ja tämä on siis jo kolmas lapsi, että olis voinut luulla, että on oppinut jo jotain. Mutta vauvat ovat yksilöitä, ja niin myös elämä heidän kanssaan.
Mä kuvittelen, että rinnalla raivoaminen liittyy jotenkin joko suihkuamiseen (tämä ehkä epätodennäköisempi) tai siihen, että tyttö syö vatsansa täyteen, ja vatsa tulee kipeäksi, kun on ähky ja yrittää sitten lääkitä sitä imemällä ja siinä se oravanpyörä onkin.
MUTTA tahtoo imeä koko ajan, eli itkee jos en anna imeä ja itkee jos annan imeä. Että mitähän sitä sitten keksis?
No, aikansa kutakin. Nyt kun keskimmäinen on jo melkein kolme, en muista yhtään enää, että kuinka kauan hänen vatsavaivansa jatkui, tai juuri mitään muutakaan valvoituista öistä tai äidin epätoivoisista hetkistä.

Nyt pikaiseen maitolaiturille ja sitten kahville,
tyttö nukkuu toistaiseksi...

Johanna ja Kolmas Rinsessa

Imetystukilista.net-sivustolta poimittua.
Tämä kumoaa täysin tuon edellisen linkin neuvot...
Huoh.

1) RUOKKIMINEN MOLEMMISTA RINNOISTA SAMALLA SYÖNTIKERRALLA (VÄÄRÄ ETUMAITO/TAKAMAITO -SUHDE)
Vieläkin törmää välillä käsitykseen, että olisi hyvä imettää joka syötöllä molemmista rinnoista. Mistä tällainen uskomus on saanut alkunsa, en tiedä, mutta ohjeen noudattamisesta voi seurata ongelmia.

Rinnasta tulevan maidon koostumus muuttuu lapsen ruokailun aikana. Esimerkiksi maidon rasvamäärä kasvaa koko ajan siitä alkaen, kun lapsi aloittaa imemisen (puhutaan rasvaisemmasta "takamaidosta" ja laihemmasta "etumaidosta"). Jos äiti tarjoaa aina toista rintaa ennen kuin lapsi on ehtinyt "syödä loppuun" ensimmäisestä, lapsi ei saa kaikkein rasvaisinta maitoa. Tästä voi seurata, että lapsi saa vähemmän energiaa (kaloreita), mistä taas seuraa, että lapsi pyrkii syömään useammin. Jos lapsen nauttiman maidon määrä on suuri (koska maito on "laihaa"), voi seurata pulauttelua.

Koska maito ei ole tarpeeksi rasvaista, maito siirtyy vatsasta suoleen nopeammin ja suoleen tulee yhtäaikaa liian suuri määrä maitosokeria (laktoosia). Laktoosia pilkkova valkuaisaine ei ehkä pysty käsittelemään näin suurta määrää tarpeeksi nopeasti ja lapsi alkaa oireilla samoin kuin laktoosi-intoleranssissa: itkua, ilmavaivoja, vihreän, vetisen ulosteen rajua ulostamista. Tätä voi tapahtua jopa heti ruokailun aikana.

Näillä lapsilla ei siis ole laktoosi-intoleranssia (joka on erittäin harvinaista lapsilla), vaan heillä on ongelmia laktoosin käsittelyssä, koska heidän äitinsä eivät ole saaneet oikeaa tietoa rintaruokinnasta. Oikea hoito ei ole siirtyminen laktosittomaan korvikkeeseen, vaan:

a) Älä imetä kellon mukaan. Äidit ympäri maailman ja kautta aikojen ovat imettäneet lastaan tietämättä mitä kello kulloinkin on. Imetyksessä on eniten ongelmia äideillä yhteisöissä, joissa jokaisella on kello, ja vähiten ongelmia siellä, missä kenelläkään ei ole kelloa.

b) Imetä lasta yhdestä rinnasta kerrallaan, niin kauan kuin lapsi itse tahtoo, siis kunnes lapsi itse irroittaa otteensa kunnolla tai nukahtaa rinnalle. Jotkut (varsinkin aivan pienet) lapset voivat kyllä pitää rintaa suussa vaikka kaksi tuntia, mutta varsinaisesti imevät ja nielevät vain muutaman minuutin silloin tällöin. Tällöin lapsen saama maito saattaa pitkästä rinnallaoloajasta huolimatta olla melkein kokonaan vähärasvaista etumaitoa. Jos lapsesi tekee näin ja lakkaa imemästä pian rinnalle päästyään, voit yrittää saada häntä syömään paremmin heruttelemalla (lypsämällä) maitoa suoraan suuhun.

c) Seuraavalla syöttökerralla aloita tarjoamalla lapselle toista rintaa ja toimi sen kanssa samoin ohjein.

d) Rinnat sopeutuvat pian uuteen tapaan, eikä äiti joudu kärsimään rintojen täyttymisestä liikaa eikä toispuoleisuudesta.

e) Aivan kuten ei pidä imettää "säännön" mukaan joka kerta molemmista rinnoista, ei myöskään "rinta per ruokinta" saa muodostua säännöksi. Anna lapsen itsensä päättää milloin hän on saanut rinnasta tareeksi (lypsä maitoa hänen suuhunsa, jos täytyy, jotta hän jatkaisi nielemistä pidempään) mutta jos hän tahtoo lisää, tarjoa toista puolta.

f) joissakin tapauksissa voi olla hyödyksi imettää lasta kaksi syöttökertaa peräkkäin samasta rinnasta, ja sitten taas kaksi seuraavaa toisesta rinnasta. Tai jos syöttökertoja on vaikea erottaa toisistaan koska vauva tahtoo rintaa vähän väliä: syötä yhdestä rinnasta kaksi tai kolme tuntia peräkkäin.

g) tätä ongelmaa pahentaa, jos lapsen imuote on huono. Napakka ja laaja imuote on suorastaan avain helppoon, onnistuneeseen imetykseen.

h) Joissakin tapauksissa laktaasin (entsyymi, joka pilkkoo laktoosia) antaminen lapselle ennen jokaista syöttöä lievittää oireita. Suomalaiset lastenlääkärit eivät tunne tätä amerikkalaista käytäntöä, eikä Suomen markkinoilta löydy amerikkalaisia ohjeita vastaavaa tuotetta (2-4 tippaa ennen jokaista syöttöä). Apteekista saa Kerulact -nimisiä tippoja, jotka laitetaan maitoon ja annetaan vaikuttaa maidossa 24 tuntia. Kun maito on rinnassa, moinen peukalointi on tietenkin mahdotonta. Joka tapauksessa Dr. Newmankin huomauttaa, että laktaasin antaminen lapselle auttaa vain joskus ja tulee todella kalliiksi.

Valvomista liikkeellä näköjään. Meilläkin eilen hyssyteltiin kahteen asti yöllä. Tyttö ei juuri edes päiväunia suostunut nukkumaan eilisen aikana. Tämä on sikäli harvinaista meillä ollut tähän asti, että tyttö on kyllä ollut hyvä nukkumaan yöllä. Nyt ei sitten paljoa nukuttu. Toisaalta huusi kuin syötävä välillä mutta kun ei keksitty että missä vika. Nälkä ei tunnu olevan. Masuvääntöjäkään ei ollut mun mielestä niin paljoa kuin usein. Tyttö rauhoittui vain sylissä ja silloinkin piti olla jatkuvassa liikkeessä. Toivottavasti tästä ei nyt tule kovin säännöllistä tapaa. Hattua nostan minäkin koliikkilasten vanhemmille. Yksinhuoltajat saavat hatunnoston myös. Nyt sentään pystyy hyssyttelemään vuorotellen.

Mutta lumimyrskyisää sunnuntain jatkoa kaikille! Ja parempia unia kaikille myös.

Piupaupou + tyttö 4 vkoa

Iltaa... Taas on kanniskeltu kitisevää poikaa pitkin kotia, paikallaan ei saa olla vaan liikkeessä ja heijata ja vaikka mitä :) BigBrother-ohjelman alusta alkaen on poika kitissyt ja kitissyt, kerran sain jo nukahtamaan syliin ja vein sänkyyn niin kuinka ollakaan 5 min päästä sängystä kuului luja ja vaativa BYÄÄH. Siispä uudestaan syliin, muutama kierros hyssytellen ja nyt uusi yritys sänkyyn. Jospa nyt jäisi. Päätin vielä hetken oottaa ja surffata ja sitten jos poika oikeasti jää nukkumaan niin menen itsekin kipi kapi nukkumaan. Yleensä kun nämä on ne pitkät unet...

Johannalle ja Piupaupoulle paljon voimia ja haleja yövalvomisiin!!! Olikos teillä kummallakaan otettu muuten tuttia käyttöön kitinöitä helpottamaan? Meillä kun ei tutti maistu. Eräs kaverini vain sanoi heillä sen auttaneen juuri tähän "haluan imeä-kuitenkin tappelen tissillä"-hetkiin... Neuvolassa muuten kehotti myös kokeilemaan tuttia juuri tuon Johannan kirjoittaman ongelman "syö -> ähky, ähky-> huuto" ratkaisuun... Mutta meillä tosiaan ei auta.

Hyvää yötä, ehkä meilläkin nyt nukutaan, jipii!!!

Hilmikselle: oletko kokeillut erilaisia tutteja? Meidän neidille kelpaa mikä tahansa mutta tiedän tapauksia, että jotkut vauvat ovat tosi nirsoja siitä minkä tutin niille suuhun lykkää. Meillä on kyllä tutti käytössä ja se kyllä kieltämättä auttaa.

Viime yö oli jo parempi. Neiti sammui puolen yön maissa ja sitä ennen hän jopa rauhoittui itsekseen ähisemään sänkyyn puoleksi tunniksi. Sitä ennen tosin oli parin tunnin huuto ja kanniskelu -sessio. Mutta oli jo lyhyempi sellainen kuin toissayönä. Että kyllä tää iloks muuttuu, joskus, ehkä... :)

Nyt tarttee taas mennä. Palaillaan.

Heippa!

Joo, ei meillä suostuta syömään tuttia. Ykkönen ja Kakkonen rakasti tuttiaan heti alusta asti, mutta tämä ei huoli sitten millään. Yritän edelleen päivittäin, mutta tähän mennessä ei ole huolinut kuin muutamaksi hetkeksi silloin tällöin ja silloinkin vain pitää tuttia suussaan, ei ime sitä. Ei myöskään huoli enää pulloakaan, eli sitäkin yritetään oppia. Ja tutteja on nyt kolmea erilaista. =)

Tuon toivon sanomaa... ;0)
Meillä mentiin yöunille klo 21, eikä mitään iltakitinöitä tai huutokonsertteja!!
Nukuttiin puolilleöin, syötiin, nukuttiin taas kolmeen, syötiin ja aamulla ylös seiskalta: mahtavaa!! Olo on niiin levännyt!
En tiedä onko sillä nyt sitten vaikutusta, mutta olen imettänyt samasta rinnasta 2-3 krt peräkkäin ja lypsänyt vähäsen ennen syöttöä.

Katsellaan miten tämä tästä jatkuu.

Johanna ja Tyttö 3 vkoa 5 pvää

P.S. Tilasin Manduca-nimisen kantorepun, tuttavaperheen äiti kehui sen maasta taivaaseen.

Johanna: Onnittelut onnistuneesta yöstä!! :))
Kyllä sillä varmaan on merkitystä sillä samasta rinnasta imemisellä. Itse olen huomannut että jos saa sitä etumaitoa niin nälkä on kohta jo kova ja taas kunnon tuhdimpi takamaitoa sisältävä ateria nukuttaa pidempään. Itse näen sen eron jo maidon väristäkin kun on pumpannut pulloon joten olen yrittänyt nyt katsoa että yöllä nimenomaan tainnutan vauvan rasvaisemmalla takamaidolla niin nukkuu hyvin 3-4 tuntia mutta sillä litkummalla maidolla ei välttämättä edes nukahda vaan jo kohta vaatii lisää ja vaikka vaatii lisää niin masuun ei mahdu kun on täys sitä ohutta maitoa. Tai sitten vain kuvittelen mutta olen ollut huomaavinani tämän eron.

Itselläni ilo uutisia imetyksen suhteen. Nyt olen tehnyt onnistuneita imetyksiä myös ilman rintakumia jos rinta on tyhjä. Ehkä me tosiaan jonain päivänä pääsemme pumppausrumbasta. Toisaalta etunsa pumppailussakin on että ruokaa on kaapissa kun joku tulee lapsenvahdiksi eikä tarvii korvikkeita, lisäksi tuo yömeininki meillä hellitti kun saa tarpeeksi tankattua maitoa niin nukkuu pidemmät pätkät kuin imettämisellä. Sinällään olen ollut surullinen siitä että joudun pumppailemaan mutta uskon että kun hänen imuote kehittyy ja vahvistuu niin jaksaa imeä riittävän maitomäärän suoraan ilman pulloakin.

Tutti ei meillä kelpaa lainkaan. Kahta on kokeiltu mutta ei ime kumpaakaan. Imee jos sitä pitää sormella kiinni mutta ei se pysy suussa.

Millaiset unien kokonaismäärät teillä on? Minulla edelleen tämä nukkuu varmaan oikeasti lähemmäs 20 tuntia vrk edelleen, ehkä nyt vähän vähemmän mutta paljon kuitenkin. Sehän siinä ongelma on ollutkin kun unisena ei jaksa imeä rintaa tarpeeksi eikä sitä saa hereille. Lapsi on kyllä terve kun on muista syistä ollut tarkassa syynissä lääkäreillä. Keltaisuus väsyttää mutta nyt kun sekin on kunnossa niin nukkuu edelleen. Virkku ja pirteä se on hereillä ja vahva kuin mikä joten selvästi vaan uninen kaveri. Hereilläkin voi olla hiljaa ja tuijotella. Tosin poikkeus on ne yöt joista olen maininnut että on niitä muutaman tunnin rupeamia. Onneksi toistaalta näin koska olen yksinhuoltaja.

Mom<3 ja pieni mies 3vko 3 pv

Erilaisia tutteja on meilläkin kokeiltu, silikoni ja luonnonkumi, jälkimmäinen kelpasi yhtenä iltana, mutta ei sen jälkeen. Poika tuntuu vaan suuttuvan kun ei sieltä tule mitään... :(

Johannalla ja Piupaupoulla ollut molemmilla parempi/helpompi ilta ja yö. Hienoa!!!

Mom:lle tsemppiä imetys/pumppaussessioihin... Toivottavasti imuote paranee pian ja selviät vähemmällä pumppauksella tai kenties ilman sitä kokonaan. Itse muuten huomasin, että pojalla on tällä viikolla (ikää reilu 5 vkoa) parantunut itsestään imuote. Ote on paljon laajempi kuin välillä enkä ole siis itse sitä mitenkään opettanut tmv. Jostain luin, että joskus vain suu on liian pieni rintaan nähden ja ongelma poistuu kun vauva kasvaa. Joten toivotaan teillekin parasta!

Unimääristä: Enpä oo laskenut mitä poika nukkuu, mutta jos viime yötä muistelen niin yöunille meni siis joskus klo 23 jälkeen ja lukusien syöttöjen jälkeen noustiin vähän ennen klo 11 eli siis kellon ympäri olemme pötkötelleet. Toi tosin antaa väärän kuvan sillä meillä eka syötöväli oli 3 tuntia ja sen jälkeen aina 2 tunnin välein syötiin. Sit itse söin miehen kanssa aamupalan ja lueskelin lehteä ym ja sitten jatkoin uniani... :) Joten ihan noin kauaa ei olla kuitenkaan vain nukuttu :) Päivällä on tänään nukuttu tähän asti 2h vaunuissa (uhmattiin lumipyryä) ja nyt nukkumassa (puoli tuntia jo, jipii!). Päivällähän meillä usein vain valvotaan ja seurustellaan ja nukutaan ainoastaan sylissä. Nyt meni iltapvä kanniskellessa kun tuntui olevan vatsavaivoja pojalla... Illasta en osaa vielä sanoa, todnäk huutoa tiedossa ;)

Mom:lle vielä ekstrahalit ja voimia kun olet yksinhuoltaja, varmasti välillä rankkaa!!! Toivottavasti sulla on mahdollista saada apua ystäviltä tai sukulaisilta tarvittaessa :)

Mom, melkoinen voimienkoitos sulla elämässä nyt. Toivon sinulle ja vauvallesi terveyttä, koska sairastaminen on yh-elämässä raskainta (mun mielipide). Olin itse pari vuotta yh esikoisen kanssa, kunnes sitten löysin tämän nykyisen mieheni, joka on esikoisen isäpuoli ja kakkosen ja kolmosen isi.
Itse henk. koht rakastin rutiineja, elämä oli lähes helppoa kun päivät noudattivat samaa kaavaa.

Meillä toinen "hyvä yö" takana. Mentiin nukkumaan kymmenen aikaan ja syötiin muistaakseni ;) puoliltaöin, kahdelta ja kuudelta? Sitten oltiin tunti hereillä, vähän apetta ja siskot kouluun ja tarhaan. Nyt kuuluu ähinää aina välillä, mutta en ota sängystä ennenkuin huutaa, koska nuhan takia ähisee nyt enemmän, vaikka ei olisi hereilläkään.

Tänään pitäisi aloittaa d-tipat. Neuvolantäti antoi luvan venyttää tähän asti. Tai oikeastaan sanoi heti ekalla neuvolakäynnillä, että ei kannata aloittaa ennenkuin muutaman viikon päästä. Nyt sitten katsotaan, että tuleeko vatsa kovasti kipeäksi Jekovitista, jos tulee, niin haen suosiolla Deetipat.

Nyt kahvia ja jouluostoksille nettiin.

Johanna ja Nuhanenä 3 vkoa 6 pvää

Huomenta vaan!

Meillä kaksi hyvää yötä takana. Eilen saatiin neiti unille jo klo 23. Pikkuhiljaa on hilautunut nukkumisaika vähän aikasemmaksi. Tavoitteena klo 21-22. Sitä lähestytään... :)

Seuraava ongelma: meidän neiti ei ole syönnyt kuin max 2 kertaa yössä koko aikana. Yleensä vain kerran.No se nyt ei ole se ongelma vaan se, että nyt sitten on ollut kausi ettei oikein heräisi sille yhdellekään syötölle. Niinpä olen hänet sitten herättänyt. Ongelma tässä on se, että onko se normaalia ja että saakohan se lapsiparka nyt sitten tarpeeksi ruokaa. Onneksi tänään on neuvola eli näkee onko paino noussut normaalisti. Ja pitää kysäistä neuvolantätiltä, että jos tämän ikäinen jo nukkua posottaisi koko yön, niin annanko nukkua vai herätänkö syömään. Mutta oli niin tai näin, aina huolestuttaa.

Kirottua, minulla vissiin alkoi tänään sitten kuukautiset. Imetyksestä huolimatta. Tympäisee. Luulin, että ne pysyy poissa niin kauan kuin imettää vähänkin tiuhempaan. Mutta ei, just kun jälkivuodosta pääsi eroon niin sitten alkaa seuraava rättisirkus.

Momille tosiaan voimapläjäys täältäkin. Rankkaa on varmasti välillä mutta onneksi pikkumies sitten auttaa varmasti jaksamaan :)

Piupaupou + neiti tasan 1 kk

Heippa. Joo, ei meitä montaa ole kirjoittamassa enää synnytyksen jälkeen, mutta onneksi edes muutama ettei tarvi yksin asioita pohtia ;)

Piupaupou: olen kateellinen kun teillä nukutaan yöt noin hyvin ettei edes herättäisi... Musta tuntuu että enää tän ikäisiä ei tarvis herätellä öisin jos on siis kasvanut normaalisti, mutta hyvä kun pääset neuvolasta asian tarkistaa. Itse nukuin viime yönä 4,5 tuntia ja olen siitä ihan SUPERonnellinen :)

Kuukautiset alkoi ilmeisesti täälläkin! Tosi hienoo :( Tosin eihän sitä tiedä josko sitten taas jäävät pois ja nyt ovat vain jotain "hämyjä", toivotaan niin...

Mites JOhannan yö on mennyt? Ja mitäs Momille kuuluu? Nyt poika vaatii seuraa, täytyy mennä............moi!

Pikaiset neuvolakuulumiset elikkäs neidin paino oli noussut vain 100g mutta ei ole kuulemma hälyyttävää vielä, sillä pituutta taas oli tullut 2,5cm. Pituuskäyrä oli piikkinä pystyssä, painokäyräkin vain ihan hieman laski. Neuvolantäti sanoi, että vähäinen painonnousu selittyy sillä yhtäkkisellä kovalla pituuskasvulla. Eli energia on mennyt pituuskasvuun. Mutta varmuuden vakuudeksi käydään ensi viikolla vielä punnituttamassa neiti, että onko se tosiaan näin. Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että kyllä tyttö tarpeeksi ruokaa saa koska tuntuu olevan kovin virkeä ja kaikki muut siihen viittaavat merkit (aukile, ihon väri, vaipan kastuminen jne) ovat kohdillaan. Nyt pitää kuitenkin neiti herättää kerran yössä syömään jos ei itse herää. Ja jos ensi viikolla näyttää, että paino nousee normaalisti, niin sitten sen jälkeen antaa vaan nukkua yönsä jos kerta sellaiseksi tilanne menee.

Mutta nyt neiti siellä jo vaatii apetta kovaäänisesti. Äkkiä tissi suuhun että saadaan paino nousuun! :)

Kiitos kaikille voimahaleista, kyllä täällä hienosti pärjätään kun on hyvä tukiverkot ja kiltti lapsi. :)) Oikeastaan läheiset tarjoavat enemmän apua kun olen itsekseen, kun jos täällä olisi mies. Ja itse olen onneksi oppinut nöyrtymään "minä pärjään" asenteesta ja otan apua kiitollisena vastaan ihan niin paljon kuin tyrkytetään. Parempi levätä ja huoltaa itsensä ennen kuin väsyy pahasti, siten jaksaa.

Joo juuri kun pääsin kehumasta meidän hyviä unenlahjoja niin sitten valvottiin eikä edes päikkäreitä saatu. Syynä ilmeisesti se että jätin taas pumppaamista vähemmälle ja imetin enemmän ja ei tainnut sapuska riittää. Nyt sitten taas pistin viime yöksi pullon kautta maitotainnutuksen ja hienosti meni viime yö muutamalla heräämisellä pullolle. Nyt taas voi imettää päivän.

Joo noi kuukautiset!! Siis piti kysyäkin että kauanko jälkivuoto jatkuu kun rättisirkusta on ollut enemmän tai vähemmän jo kohta 4 viikkoa ja olin vielä sektiossa että pitäisi olla vähemmän muka vuotoa. Mietin jo että onko tässä menkat jo tullut samaan syssyyn vai vieläkö vuotoa tulee... kuulin että periaatteessa jälkivuotoa voi tulla jopa 6 viikkoa. Ei sitä jatkuvasti paljoa tule, mutta sidettä on pidettävä kuitenkin varoiksi koko ajan. Saa nähdä onko sitten mitä vuotoa... mielelläni voisi pysyä menkat poissa vielä piiiiiitkään :)

Noista syötöistä että minä joudun kyllä väliin herättelemään pientä ruokailemaan. Varsinkin ihan pienenä ei herännyt itse mutta nyt jo alkaa unissaan maiskutella suuta. Harvemmin ehtii karjumaan nälkäänsä vaikka yöllä niin saattaa käydä pidemmän syöttövälin aikaan. Minä siis en saa kyllä vielä mennä lapsentahtisesti...

Meillä ei vielä ole alotettu d-vitamiinia mutta tänään ajattelin urheasti kokeilla devitolia ekan tipan ja katsoa. Halusin ensin saada tätä rumbaa rauhottumaan ennenkuin otan riskiä lisämasuvaivoista... Masuvaivoja taitaa tulla myös äitin jätskihimosta. Mövenpickit ja carte dorin herkut taitaa suurina erinä aiheuttaa vähän harmia, ei paljoa mutta jotenkin oli erilaista "sinappia" ja rauhattomuutta. Oletteko muut huomannut jotain ruokavaliostanne että on syytä varoa?

Ihana pieneni tänään on tosi tosi kiltti. Nyt jo kaksi tuntia vedellyt sikeitä peiton alla joten kohta on mietittävä että herätänkö syömään vai miten toimitaan :)

Voimahalit kaikille!
Mom<3

Pikaisesti iltaa!

Piupaupou, mekin käytiin esikoisen kanssa ylimäräisissä punnituksissa, kun hän oli myös hyvin unelias tyttö. Ja loppujen lopuksi annoin korviketta lisämaitona,
kun en silloin tiennyt imetyksestä juuri mitään ja tottelin neuvolantätiä orjallisesti. No, sittenhän siinä kävi vanhanaikaisesti: imetys kesti n. 6 vkoa.

Tätä lasta ei todellakaan tarvitse herättää syömään, hän herää yölläkin 2-3 tunnin välein, joskus väli voi olla 4 tuntia, mutta se on kyllä maksimi. Meillä on neuvola ensi viikolla, mukavaa nähdä, että kuinka paljon painoa on tullut sitten viime neuvolan. Silloin ekassa neuvolassa paino oli noussut 8 päivässä 430 grammaa. Tuskin nyt on kuitenkaan menty ihan sitä vauhtia. =0)

Ppp, mun piti kysyä vielä, että missä ajassa tuo 100 g on tullut? Viikossa?
Koska eihän se sitten ole mielestäni kovinkaan hälyttävää, kun se "suositus" on 170 g.

Hilmis ja Ppp, jälkivuoto voi "pitää taukoa" välillä ja sitten taas jatkua viikkotolkulla. En millään jaksa uskoa, että teillä on vielä kuukautisia. Mulla jälkivuoto jatkuu edelleen, tosin hyvin, hyvin vähäisenä, mutta juurikin sen verran, että pitää käyttää sidettä. Hailakan vaaleanpunaista vuotoa.

Mom, mä olen miettinyt ruokavalioasioita paljonkin, kun meidän tyttö kerää ilmaa aivan valtavasti. Mutta luulen, että se johtuu suihkutisseistä enemmänkin kuin mun ruokavaliostani. Maitoa juon vain yhden 1,5 dl lasillisen päivässä, ihan varmuuden vuoksi, mutta kahvia juon ihan surutta, että pysyn hereillä. Ruisleipääkin menee...
Mä olen ollut huomaavinani, että tyttö yleensä itkeskelee ennen kakkaamista, voiko vauva kärsiä ummetuksesta?

No juu, nyt suihkuun, kun tyttö nukkuu.
Mies on työmatkalla, niin pitää käyttää tilaisuus hyväksi.

Johanna ja Tyttö 4 vkoa

Johanna, painoa oli tullut 100g puolessatoista viikossa. Eli periaatteessa suositusten alle mennään. Mutta uskon, että se tosiaan johtuu siitä huimasta pituuskasvusta mihin se syöty energia on mennyt. Ensi viikollahan tuo sitten nähdään miten homma kehittyy.

Juu, olisikohan sittenkin ennenaikaisesti manattu noita kuukautisia, sillä aamun jälkeen ei ole mitään siihen viittaavaa enää näkynyt. Eli olisikohan se sitten just tuota Johannan mainitsemaa jälkivuotoa kuitenkin.

Voi ei, nyt se neiti parkuu tuolla ja minä luulin jo että yöunille onnistuttiin hänet jo tainnuttamaan. Tissi sumppia kohti vissiin taas vaan.

Öitä!

Piupaupou, olin kirjoittanut hassusti. Kun kerroin esikoisesta, niin tarkoitin, että jos neuvolassa käskevät antaa korviketta, niin älä heti noudata sitä käskyä. Yritä ensin sitä herättelytekniikkaa, olikohan se 2 tunnin välein herätys ja syöttö. Eiköhän se painokin ala siitä nousemaan. Ja tosiaan, kun pituutta tulee noin paljon yht`äkkiä, niin jostain siihenkin on energiaa revittävä.

Meillä nukuttiin taas hyvin, yhdeksän aikaan jo yöunille (!!), sitten syötiin puoliltaöin, kolmelta ja kuudelta herättiin. Sitten 1,5 tuntia kukuttiin ja kakatiin ja nyt vedetään ekoja päikkäreitä. Mulla on ihan sellainen olo, että voiko tää olla tottakaan, ja että kyllä tää varmaan pian räjähtää käsiin... =0) Toivotaan nyt kuitenkin että ei räjähdä!

Nyt nukkumaan hetkeksi tytön kanssa, että jaksaa taas iltaan asti.

Johanna ja V 4 vkoa 1 pvä

Heippa. Meillä oli 6-viikkoisneuvola tänään ja meillä oli kasvettu hirmusesti... Pituutta oli tullut 2 vkossa 3 senttiä ja painoakin yli 700g!!! Ja minä kun olen välillä iltaisin miettinyt riittääkö mun maito kun siinä tissillä asutaan välillä niin ahkerasti ;) Kuitenkin kasvusta huolimatta poika on mielestäni yllättävän siro, paitsi ne posket ;)

Mites muuten oletteko aikonut ottaa rotavirusrokotteen? En muista oliko tästä jo puhetta... Itse unohdin äsken pyytää reseptin lääkäriltä, pitänee soittaa vielä neuvolaan huomenna ja kysyä sitä. En ole siis vielä päättänyt otetaanko vai ei. Varmaankin se olisi hyvä ottaa jos voisi sillä välttää mahdollisen rajun vatsataudin ja sairaalaan menon...

Arvatkaapa kuinka kauan sain viime yönä nukkua!?! Putkeen 5,5 tuntia, tämä on ehdoton ennätys tähän asti!!! Ja senkin jälkeen nukuttiin vielä 2 kertaa 2,5 tunnin unet! Ihan käsittämätöntä... Ja kyllä sen tuntee nahoissaan, että on saanut nukkua. Viime vkolla olinkin tosi väsynyt, joten hyvä näin :)

Ppp: mäkin luulen, että mun ns. kuukautiset onkin vain jälkivuodon jatkoa. Ei tää ainakaan tästä oo kehittyny mikskään. Outoa, mutta kaiketi kuitenkin normaalia ;)

Ruokavaliostakin oli keskusteltu... Itse en ole huomannut myöskään mitään eroa kitinöissä ja mun syömisissä. Nythän meillä on viime päivät oltu yllättävänkin hyväntuulisia ja ne iltakitinät on ollut vähemmässä, toivotaan että pysyykin näin. Kahvia juon ehkä 3 kuppia päivässä, joskus neljäkin, joten ilmeisesti ei kuitenkaan poikaan vaikuta.

Joko ootte jättänyt vauvojanne hoitoon ja jos ootte niin miten on sujunut? Meidän poika menee isovanhempien hoitoon ensi viikolla n. 3 tunniksi, minä menen sillä välin "hemmoteltavaksi" kampaajalle. Vähän jänskättää miten sujuu... :)

Heips,

Mahtavaa että teillä on hyviä öitä takana! Meilläkin tuolla maitotainnutuksella nukutaan kyllä 3 -4 tuntia hyvin ja ne välitkin ollaan ihan rauhakseen ja kiltisti. Ekat parkasut kahteen päivään tuli tänään neuvolasta lähtiessä kun laitoin vaunuihin. Pamperisit taas kerran oli tullut suoraan lävitse kerta heitolla ja kotona huomasin että vauva on kainaloita myöten pissassa - ei ihme jos harmitti. Neuvolassa kyllä lähtiessa vaihdoin kuiviin mutta ei auta. Onneksi oli niin lämmin paketti ettei kostea puku haitannut. Libero 1 koko ei falskaa samoin kuin pampers joka meillä tulee ihan suoraan puntinsuusta heti kun vaippaan tulee yhtään mitään. En käsitä miten se on mahdollista. Libero tulee vain jos on oikeasti täynnä tai sitten jos on jotenkin vaippa huonosti. Odottelen nyt kestovaippoihin siirtymistä. S koon fuzzi bunz taskut on vielä isoja meille mutta kohta ne saadaan käyttöön.

Niin hyvät uutiset neuvolareissulta. Meillä on nyt pituutta 3cm yli syntymäpituuden ja painoa oli tullut viikossa 300g ja ollaan nyt normaalikäyrällä senkin suhteen. Eli se tarkoittaa sitä että täällä yksi äiti voi lopettaa tuon minuutti ja millilitra kirjanpidon maidon määristä ja syöttöajoista ja alkaa mennä enemmän mutu -tuntumalla. Kyllä varmasti pullosta edelleen annan pumpattua maitoa jos esim unisuuden vuoksi ei tunnu syövän hyvin tai sitten öisin ehkä edelleen teen niin koska se pelastaa oikeasti minun nukkumista. On niin hankala välillä imettää kun maitoa suihkuaa sellasena tulvana että ei vauva saa siitä nieltyä kun yrittää vaan pitää taukoa ja selvitä tulvasta. Sitten kun on tyhjempi rinta niin menee hienosti mutta se "tyhjennä pinnalta ennen imetystä" -homma on meillä ihan turhaa. Se tarkoittasi 1-1,5dl jos rinta on täynnä, enkä halua kiihdyttää yhtään enempää joten sellaiset otan talteen ja syötän pullosta ettei vaan tarvii stimuloida yhtään pumppausta ylimääräistä. Luin että piparminttutee hillitsee maidontuloa. Jos ei ala tasaantumaan niin sitten käyn ostamassa sellaista.

Siitä jälkivuodosta vielä. Googletin asiaa ja toisissa keskusteluissa sanottiin että vuoto voi olla pois tai niukkaa mutta lisääntyy tai palaa kun rehkii tai jumppaa. Olen huomannut samaa koska voi olla päivän pois. Ilmeisesti n 4-6 vko on kuitenkin sellanen keskivertoaika että eiköhän se kohta lopu meiltä kaikilta.

Manduca on Johanna varmaan hyvä ostos. Minulla on Ergo vauvatuella ja nytkin poika nukkuu tässä masussa ja olen saanut pyykit koneeseen ja ruokaa itselleni tässä välissä. Nyt alkaa olla kiire kirjoittaa koska vähän jo unen seasta tulee vääntelyitä siihen malliin että kohta herää. sinällään tämä pelastaa paljon koska ei välttämättä rauhotu sänkyyn vaan torkkuu mielummin sylissä lyhyemmät pätkät ja en pääse tekemään mitään kun herää jos yritän siirtää. Tämä siis pelastaa paljon meillä :)))

Meillä ei oteta rotarokotetta mutta ollaan kyllä tarkkoja siitä ettei mennä vielä kauppakeskuksiin ym paikkoihin eikä paljon kyläillä. Vieraat meille tulee vielä desinfiointipullon kautta. Kohta voi alkaa siinä rauhottua kun vauva kasvaa.

Meillä on poika ollut hoidossa mutta vain niin että ystävä tai isovanhemmat on täällä kotona. Ja sitä käy usein että pääsen kauppaan/lenkille tai hammaslääkäriin. Yksinhuoltajana ei ole vaihtoehtoja mutta hyvin se on mennyt. Minulla on maitoa aina valmiiksi pumpattuna jos tarvii syöttää ja vauvaa on hoitanut sellaiset joihin se on jo tutustunut ja on osallistunut vauvan hoitoon niin että tiedän että osaa olla tämän kanssa. Ja se on minun pelastus :))

Voikaa hyvin, minun on lopetettava sillä masurepussa alkoi ähellys :)

Mom<3 ja poika 3vko 6pv

Vielä pikaisesti kun masurepussa ähräys rauhouttuikin että piti vielä mainita tuosta syötöstä ja kakkimisesta. Meillä pieni voi vaatia ruokaa ilman nälkää jos on masussa jotakin koska se saa sillä suolen liikkeelle ja imetyksen/syötön aikana tuleekin vaippa täyteen tavaraa. Niin joskus se tekee niin että auttaa itseään sillä että syö rinnasta ihan muutamia imasuja mutta sen verran että saa kunnolla pierastua ja lopettaa sitten syömisen että tällaistakin voi ilmetä jos on jatkuvasti tissillä... siis voi olla sitä auttamista.

Johanna käsittääkseni vauvoilla ummetus on tosi harvinaista etenkin täysimetetyillä mutta eihän kukaan koskaan voi tietää... :)

Ja taas mennään...
mom<3

Moi.

Ensiksi ilouutinen, meillä neiti on jo yöunilla. Jippi jippii, näin se pikkuhiljaa aikaistuu. Tosin huomenna tietenkin mennään heti roimasti toiseen suuntaan kun täällä iloitsen ääneen... :) Mutta tuhina kuuluu sängystä nyt ja se on pääasia.

Ollaan nyt parina iltana vähän ns. kontrolloitu sitä neidin syömisen määrää. Tarkoitan siis sitä, että olen ihan tarkoituksella osan maidosta pumpannut, jotta voidaan vähän katsoa minkä verran neiti syö. Eli olen iltasella sekä imettänyt + antanut sitten rintamaitoa pullosta. Ja kyllä tyttö aika isoja määriä vetää. Nytkin ennen nukkumaanmenoa hän oli ensin tissillä 20 minsaa ja koko ajan aktiivisesti imi. Maitoakin tuli kunnolla kun sitä välillä valui neidin poskeakin pitkin ja nielemisääni kuului. Sitten pidettiin pieni tauko ja sen jälkeen meni ahneesti vielä 80 ml pullosta. En osaa tietenkään sanoa mikä määrä rinnasta tuli mutta luulen, että osaltaan selitys siihen miksi ruokailu ei neitiä öisin kiinnosta löytyi tässä. Tyttö tankkaa iltaisin itsensä ihan tainnoksiin ja sitten ei ihan heti tarvitse yöllä herätä syömään.
No joo, en meinaa tätä kovin pitkää jatkaa. Halusin vaan lähinnä vähän tarkkailla sitä syömisen määrää senkin takia, että uskallanko sitten jättää tytön yöllä herättämättä jos näyttää ettei yösyönnit häntä kiinnosta.

Tuosta suolentoiminnasta yhdistettynä kakkaamiseen mistä Mom kirjoitti. Olen huomannut ihan saman ilmiön meilläkin. Monesti tyttö kitisee ja imee sormiaan niin kuin olisi nälkäinen. Sen jälkeen imee rintaa hetken kunnes tulee kunnon kakka. Sittenpä ei enää ruoka maistukaan. Eli kun saa toisesta päästä tavaraa sisään niin se selkeästi avittaa kakkimaan.

Tytön vatsavaivat ovat jotenkin helpottaneet. Niitä ei ole läheskään niin paljoa kuin esim. pari viikkoa sitten. Itsekään en ole huomannut mitään vaikutusta sillä mitä itse syön siihen tuleeko typylle mahavaivoja. Mutta jotkut vauvathan ovat tässäkin asiassa paljon herkempiä kuin toiset.

Mutta nyt riennän nukkumaan. Öitä!

P + tyttö kk + 1 pvä :)

Heipat ja hyvää alkavaa viikonloppua!

Meillä menee edelleen hyvin illat, ehkä tämä lapsi ei ole vatsavaivainen kuin ns. normaalisti. Kakkonen taisi siis jäädä meidän ainoaksi koliikkivauvaksi.

Aloitin tänään d-tipat, mitenköhän nopeasti ne aiheuttavat vatsavaivaa jos aiheuttavat?

Hartiat on nyt niin jumissa kuin olla ja mahtaa, koska neiti tykkää olla mun mukana ihan koko päivän ja kaikessa mitä teen. Odotan sitä Manducaa kuin kuuta nousevaa.

Onko kenelläkään suunnitelmia imetyksen suhteen? Ts. miten kauan aiotte jatkaa?
Niina Herala juuri kommentoi jossain lehdessä, että hän imetti 4 kk ja että se on sopiva aika. Luulisin, että se on hänen mielestään sopiva aika hänelle itselleen.
Vauva varmasti imisi ihan niin kauan kuin saa imeä.

Nyt meille tulee vieraita, joten heipat ja rauhallista viikonloppua
ja pitkiä unia kaikille äideille!

Johanna ja V 4 vkoa 2 pvää

Terveiset täältä huutavan ja kitisevän pojan luota ;) Juuri kun eilen pääsin hehkuttamasta leppoisia iltoja ja hyvin nukuttuja öitä niin poikapa päätti eilen illalla laittaa huudoksi... Yhdeltä saatiin poika sitten nukkumaan ja loppuyö menikin sitten aika ok, 2,5-4 tunnin unilla... Tänään päivä mennyt taas hienosti, mutta nyt illan koittaessa on taas huutokonsertti alkanut. Ei tunnu vatsavaivoiltakaan, mutta mistäs sitä tietää...

Nyt tuli muuten mieleen, että jospa se kuitenkin olisi vatsavaivaa... Suihkutissisyyden takiahan imetin jonkin aikaa peräkkäin aina samasta rinnasta, mutta nyt en ole sitä enää tehnyt... Jospa maitoa tulee nyt sit liikaa kerralla pojalle ja siitä nämä huutelut?!? Voisko olla siinä syy?!?

Imetyksen kestoa en ole ajatellut sen enempää... Toivottavasti pitkään saan imettää, tietty sit kun palaa töihin niin tilanne varmaan muuttuu viimeistään...

Nyt täytyy mennä taas kun poika vaan huutaa tuolla miehen sylissä ja taidan tarjota välillä tissiä jos nyt kelpais. Eilen illalla muuten poika sai ihan hirvittävän raivarin kun vain näkikin tissin, mistä lie johtuu... Palataan!!!

Hilmis: Luin jostain että voi pienet hermostua siitä suihkutissisyydestä niin ettei halua rintaa. Niin minun pieni välillä tekee kun on kunnon maitotulvan saanut päälleen niin suuttuu. Silloin myös imeminen ei mene kovin hyvin ja maitoa valuu pitkin suuta ja minun vaatteita mutta ilmeisimmin vähemmän menee perille mahaan ja siitä seuraa että on toisella nälkä. Minulle tämä selvisi itselleni tämä kun luulin että imee hyvin mutta paino ei noussut ennenkuin nyt kun aloin osan pumppaamaan ja antamaan pullosta ja katsomaan että syö tarpeeksi. Ei välttis teillä ole sama juttu mutta omien viimaikaisten kokemusten kautta vaihtoehtona voi olla ihan nälkäkin jos ei saa nieltyä maitotulvasta kunnolla tai ei halua jatkaa sitä.

Minun hyvät uutiset tänään on se että ollaan oltu kylässä ekaa kertaa monta tuntia hyvän ystävän luona ja meni hyvin ja sain siellä imetettyäkin hienosti kun otin ensin paineet pois pumpulla.

Johanna: Aion imettää niin pitkään kuin se on mahdollista ja lapsi tuntuu haluavan. Ajatus on min 6kk, mielummin 9kk ja max 1v. Ajatuksena että kiinteidenkin rinnalla sitten imettäisin edelleen mutta ajatuksia saa olla... ajattelinhan luomusynnyttää ja ajatteln synnyttää perätilassa ja ajattelin käyttää kestoja jne jne jne ja tässä sitä ollaan sektion jäljiltä ja liberot käytössä (tosin aion edelleen yrittää kestoilua kyllä). :))) Olen siis oppinut vain toteamaan että toivoa voi mutta asiat voi mennä toisinkin... :)

Meillä on pieni seurustellut tänään tosi aktiivisesti ja ollut rauhallinen. Hienosti nostelee päätä ja katsoo silmiin ja tarttuu ei-tietoisesti pulloon ja minua leukaan. Ensimmäiset äänteetkin on tullut ähräyksen tilalle, siis ei nyt jokellusta mutta jotain muuta kuin äherrystä tai muuta röhinää. Kaikki tietysti ihan normaalijuttuja mutta jotenkin ihanaa kun huomaa että toinen alkaa nähdä tarkemmin ja yrittää puuhata itse jotakin :)

Voikaa hyvin. Huomenna me vieraillaan mummolassa, joten harjoitellaan nyt kyläreissuja varovasti.

Mom<3 ja poika 1kk tasan.

Yhteistyössä