Lokakuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Johanna**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hilmis, ihan sama juttu täällä!
Ihan kuin itse manaisi jotenkin tätä juttua. Ei sais kehua, että yöt ja illat menee putkeen, sitten saa nenilleen. :0) Meillä nimittäin oli sitten tosi itkuinen ilta, ja yöllä taas tallusteltiin klo 02 asti. Siitä kyllä sitten nukuttiin klo 06.20 asti yhtä soittoa, mutta aika väsynyt olo oli aamulla.

Tämä päivä on sitten ollut itkuinen ja vatsassa menee kuplia ihan kamalasti. Ostetaan nyt sitten Cuplatonia, vaikka en oikein usko sen tehoon. Ehkä sillä on psykologinen vaikutus?

Nyt lypsämään, yritän antaa pullosta seuraavan ruoan, josko vähän helpottais, kun ei tarvi syödä suihkutissistä.

Pikainen sepustus. Olen ihan poikki. Johtuen osaltaan yövalvomisista (vaikkakaan niitä meillä on ihan kohtuudella vielä) ja sitten tästä pimeydestä. Minuun vaikuttaa joka syksy tämä pimeä aika masentavasti. Joinakin vuosina enemmän, joinakin vähemmän. Ajattelin, että tänä syksyn se ei ehkä niin kovasti vaikuttaisi kun tuo tiitäisen kanssa elelee kotona hämärähyssyä, mutta väärässäpä olin. Nyt varsinkin kun on normaaliakin väsyneempi niin tuo pimeys on entistä kamalampaa. No valivali, kohta tulee kevät... kai :)

Muuten meillä menee aikalailla samaan tahtiin. Nukutaan illalla 22 maissa noin. Ja yhdellä yösyönnillä mennään. Masu on silloin tällöin kipeä, välillä taas ollaan hyväntuulisia. Tänään tosin ei olla... Eikä kyllä ole äitikään, se täytyy myöntää :)

Mutta ei tämän enempää tällä kertaa. Vieraita tulossa. Ei jotenkin nyt niitäkään jaksais ottaa vastaan mutta kun ei kehtaa enää peruakaan.

Toivottavasti huomenna palajan paremmalla mielellä linjoille. Hauskaa sunnuntaita teille ja vauveleille.

Piupaupou + tyttö 1kk +4 päivää

Heippa. Ikävä kuulla, että unettomuutta on liikkeellä ja kiukkua ja väsymystä ja muuta... :) Mutta kuten arvaatte niin se samalla lohduttaa mua kun taas tiedän, että muillakin on samoja ongelmia kuin meillä pojun kanssa. Meillä ei tosin sen to-pe yön jälkeen ole ollut iha niin levotonta, mutta kyllä eilenkin huudeltiin vähän yli 12 ja toissayönäkin varmaan samoihin... Ja sitten mulla kiristyy pinna ja sitten menee hermot pienestäkin (ei pojalle kuitenkaan...) ja sitten valitan miehelle ja sitten on kaikilla pinna kireenä. Että on tää niin leppoisaa tämä kotiäidin elämä, hehehe...

Meillä edelleen päivät on helppoja tai menee siis ihan kivasti ulkoillessa ja seurustellessa, joskus jopa päiväunilla. Mutta todnäk tänäänkin viimeistään yhdeksältä alkaa kitinä ja kätinä, höh. Katsotaan kuitenkin tuoko tutti helpotusta. Taisin kirjoitella jo aiemmin ettei meillä syödä tuttia, mutta nyt ostin Nukin anatomisen tutin ja ainakin äsken sitä hetken imutteli. Jospa se auttais ja rauhoittais poikaa edes joskus... lähinnä ajattelin illalla sitä tarjota ettei olis koko aika tissillä jos se sitten lisää vatsavaivaa ja sitten haluaa tissiä ja kierre on valmis :)

Me ollaan viikonloppu käyty kaupoilla ja kylässä ja vaikka missä ja poika on ollut kuin ihmisen mieli joka paikassa. Paitsi siis iltaisin kotona :) Joten meillä ilmeisesti täytyy lähteä kaupungille jos muu ei auta :)

Nyt täytyy kuulemma imettää sanoi mies, vauva kitisee... En muista mitä muuta piti kommentoida, palataan!

Nukin anatominen tutti! Sellainen meillekin sitten ostetaan, meillähän on jo kokeilussa Mam, Ainu ja Fisher Price.

Otettiin eilen käyttöön Cuplatonin sijasta Disflatyl ja tänään menen vielä vihdoinkin hakemaan ne Rela-Dropsit. Voi olla että kuvittelen, mutta eilen itkettiin vähän vähemmän...

Nämä ekat kuukaudet menee kuitenkin tosi nopeasti, vaikka yön pimeinä tunteina tuntuu siltä, että ei jaksa enää tuntiakaan.. Se on niin epätoivoinen olo, kun näkee, että toista sattuu ja harmittaa, eikä mikään auta. Mistään ei tule niin riittämätön olo.
Mutta kuten sanottua, se on loppujen lopuksi lyhyt aika, mitä näiden vatsavaivojen kanssa joutuu taistelemaan.

Ja ihanaa, että se 6 vkon ikä lähestyy täällä, ykkönen ja kakkonen aloitti jutustelun ja hymyilyn 6 vkon ikäisenä: toivottavasti saadaan pian jo nauttia jokeltelusta myös tämän kolmosen kanssa.

Nyt syömään ja päiväunille, pitää nukkua vähän velkoja pois, kun mies on reissussa, niin vetovastuu on täysin meikäläisellä.

Rauhallista maanantaita ja ihanaa joulukuuta!

Johanna ja V jo 1 kk

Poika oli tänään ekaa kertaa hoidossa mun vanhemmilla kun kävin rentoutumassa kampaajalla (teki aika hyvää olla vain hemmoteltavana pari tuntia). Lypsin pojalle aamulla vähän maitoa ja pakkasessakin oli varalle maitoa. Kaikki oli mennyt hyvin, minä se enemmän taisin tästä erosta "kärsiä"... Tunnustan, että itku melkein pääsi kun lähdin kampaajalle. No, paluu olikin sitten ihana kun sai taas poikansa syliin... Tää oli hyvää harjoitusta mulle kun viikonloppuna poika jää taas hoitoon muutamaksi tunniksi :)

Johanna: meillä poika on nyt 6,5 vkoa ja meilläkin on jo hymyilty jonkin aikaa eli taitaa toi 6 vk olla sit joku rajapyykki :) Poika oli niin ihana kun lääkärillekin hymyili tarkastuksen aikana ja oli muutenkin niin reipas :)

Johanna: Meillä oli kokeiltu aiemmin Mamin silikoni- ja luonnonkumitutteja, mutta eivät oikein kelvanneet. Ihan kuin poika ei tajuaisi mitä sillä pitäisi tehdä, kun ei tule syötävää niin miksi imeä ;) No, tänään kun kokeilin kerran tuttia niin eipä se kelvannut pojalle, joten katsotaan oliko toi eilinenkin jotain "alkuhuumaa" tutin syönnissä ;)

Hoh hoh, kohta alkaa taas ilta ja sitten tiedossa varmaan se "peruskitinä"... Mies tosin lupasi (eilisen nalkutuksen jälkeen) olla auttavaisempi tällä viikolla iltakanniskeluissa. Mäkin ehtisin paremmin nettiin... heheh.

Mitäs PPP:lle kuuluu? Vieläkö olet ihan väsynyt? Huomaan muuten saman, että tää pimeys vaikuttaa nyt väsyttävästi, yleensä en ole samaa huomannut... Onneksi ihmisten jouluvalot ja kynttilät on kauniita ja piristävät väsynyttä äitiä vaunulenkeillä :) Itsekin huomaan polttavani paljon enemmän kynttilöitä nyt kun kotona olen enemmän kuin ennen, mieleni virkistyy kynttilöistä ja jouluvaloista :)

Terveiset taas täältäkin.
Pitäisi tosiaan varoa mitä tänne kirjottelee koska näyttää toimivan tuo Murphyn laki aika tehokkaasti... :D Juuri kun pääsin sanomasta että meidän pieni nukkuu koko ajan niin nyt täällä onkin ollut VVV eli varsin virkeä vekara... onneksi se kyllä kahdentoista jälkeen on ruvennut nukkumaan ja nukkunut yöt suht ok. Seurustella se haluaa ja sitten pitää tissimaratooneja niin että syö vähän ja nukahtaa mutta jos siirrän sen niin heti aukeaa silmät. Tällaista oli eilen koko päivä. Tänään sitten olen antanut pumpannut pulloon ja syöttänyt aamupäivän siitä että saisin sen nukkumaan päiväunetkin että äiti saa hoidettua vähän jotain omiakin hommia. ONneksi on nuo isovanhemmat että eilen sitten pääsin kauppaan ja muuta.

Muuten menee ihan hienosti. Poika voi hyvin ja selvästi ihan yhtäkkiä on tapahtunut muutos tuohon sosiaalisuuteen, katselee jo pidempään värikkäitä pehmoja ja muutamia äänteitäkin on vahingossa päässyt suusta. Hymyjä tulee myös mutta ei tietoisia kohdistettuja vielä. Jotenkin muuten on enemmän "mukana" eli kuuntelee ja katselee ja siten tuntuu että jotenkin osallistuu.

Eipä muuta tälle rintamalle. Lounas on kohta valmista ja yritän mennä syömään sen kun pieni vielä suostuu olemaan hieman itsekseen peiton alla vaikkei silmien lupsumisesta huolimatta näytä nukkuvan. Onko teillä muuten sama juttu että pysyy rauhallisena sängyssä iltaisin jos ei koske mutta heti jos menen lähelle ja näkee minut niin alkaa elämä. Täytyy harkita perhepedin lopetusta kun en iltaisin pääse itse nukkumaan ennenkuin hän nukahtaa koska muuten alkaa valtava elämä ja hän vaan seurustelisi ja sätkisi. Luulisi että olisi toisin päin mutta jotenkin minun läheisyys saa poikaan virtaa ja uni on tipotiessään. Syliin se kyllä nukkuu mutta sänkyyn ei minun läheisyydessä. Aika harjoittelua tämä on pienen kanssa että oppii yhteiset rytmit.

Ai niin... kuinka usein teillä kylvetään? Sairaalassa sanottiin että kerran viikossa alkuun ja niin olen tehnyt paitsi väleissä pyyhkinyt kyllä vanulapulla kaulakuoppaa jne. Nyt tuntuu että voisi useammin kylpeä jo. Ja onko teillä vinkkejä tuohon kylvetysotteeseen selällään kun minulla ainakin on niin hankalaa vasemman käden kanssa pidän hänen selän takaa vasemmasta käsivarresta kiinni tiukasti mutta tuntuu että se silti valuu koko vauva ja on hankalaa. VAuva tykkää kyllä kovasti vedestä ja viihtyisi pidempääkin jos äiti vaan osaisi kannatella kunnolla. Onko vinkkejä kun tämä on minun eka lapsi niin on vähän harjoittelua...? :)

Iloa päivään teille kaikille!
t.mom<3 ja poika 4vko 4pvä

Moi!

PPP on edelleenkin väsynyt. Mutta ehkä vähän valoa ikkunassa (hah :) näkyvissä. Tänään aion särkeä itse asettamani, ah niin aikuismaisen, ulkoilulakon eli lähden nyt sitten kohta puolin neidin kanssa vähän kävelylenkille huolimatta paskasta kelistä. Ei kai näille olosuhteille mitään voi vaikka kuinka kiukuttelisi :)

Tuosta hymystä, meillä on hymyilty viime viikosta lähtien eli noin 4 viikkoisesta asti. Aluksi ajateltiin miehen kanssa, että se ei ole ns. aitoa hymyä mutta sitten neiti väläytti neuvolan tädille säihkyvän hymyn ja hän vahvisti, että kyllä se oikeaa hymyä on. Pieniä ääntelyitäkin lähtee jo jos neiti on virkeällä tuulella, mutta mitään kovin suurta älämölöä ei siltä rintamalta vielä oikein irtoa. Ihanaa kuitenkin, että koko ajan ja pikkuhiljaa sieltä alkaa kuoriutua sellaista seurallisempaa vauvaa esille.

Meillä iltaisin nukkumaanmeno on vakiintunut noin 23 tienoille. Eilen neiti nukahti jo 21.30 ja me miehen kanssa asiasta kerettiin jo high fivet paiskata. Noh, tyttö nukkui reilun tunnin ja sen jälkeen heräsi silmä kirkkaana. Sylittelyä ja seuranpitoa riitti sitten 01 asti. Itku pitkästä ilosta.

Oletko Johanna sitä mieltä, että Disflatyl olisi tehokkaampi kuin Cuplaton? Me nimittäin jompaa kumpaa aiotaan nyt alkaa kokeilemaan. Reloja ollaan jo syöty kyllä mutta nyt noi masuvaivat on taas vähän pahentuneet. Vauvakohtaistahan se tietenkin on kumpi tehoaa kellekin mutta olisi kiva kuulla mielipide.

Mom, me ollaan kylvetty alusta asti 2 kertaa viikossa. Se on meillä on täysin miehen reviiriä. En siis kauhean hyvin osaa neuvoa noissa otteissa. Mutta jos vettä ei ole kamalan paljon ammeessa niin anna vauvan pyllyn nojata pohjaan. Koko paino ei ole silloin siinä sinun kädelläsi ja se voi olla silloin helpompaa.

Jaa, jospa nyt alkaisi valmistautua happihyppelylle. Tosin neidin pitäisi herätä sitä ennen pikkupäikkäreiltä, syöttää ja pukea. Eli ehkä me kahteen mennessä ollaan jo pihalla ;)

Hauskaa päivänjatkoa!

PPP + neiti 1 kk + 6 päivää

Moro vaan
Mä olen täällä taustalla seuraillut juttuja, mut en ole jaksanut/ ehtinyt kirjoittaa. Kovin nopeesti päivät vaan menee..
Vauva-arki ollut täällä yllättävän simppeliä, tosin sitä ei olis varmaan kannattanu ääneen sanoo.
Tyttö nukkuu 3-5 tunnin pätkiä yöllä. Alussa meni jopa 7 h. Nyt pitää herättää syömään, jos meinaa mennä syöttöväli liian pitkäksi.
Neuvolassa sanoivat viikko sitten, että pitäis antaa lisämaitoo,kun paino ei ollu tarpeeks noussu,mut en ole korviketta halunnu antaa, kun tyttö on ollut tyytyväisen oloinen. Olen syöttänyt useammin ja antanut pakkasesta lypsetyt maidot. Huomenna nähdään mitä neuvolan käyrä näyttää.

Meillä on tyttö ollut miehen hoidossa ja mummilla ja hyvin on mennyt, kun on lypsettyä maitoa tarjolla. Pullo kelpaa ja tuttia syö.
Nyt olis perjantaina pikkujoulut, mut vähän epäilyttää pääsenkö, kun en saa tarpeeks lypsettyä maitoo kasaan. Ei kerry enää varastoon niin paljon, kuin alkuviikkoina. Tyttö vissii tyhjentää rinnat aika tehokkaasti.Korviketta en haluais vielä antaa, jos ei ihan pakko ja en haluais vaarantaa imetyksen sujumista. Toiveissa olis imettää vähintään se puol vuotta.
Mikähän siinä muuten on, että toisesta rinnasta ei tule lypsämällä mitään, mutta kyllä vauva saa siitä irti maitoo.Toisesta rinnasta irtoo ihan helposti pumpulla, mikäli on mitä lypsää.

Nyt pitäis mennä nukkumaan, kun tyttökin nukkuu. Miks sitä ei vaan voi mennä samaan aikaan nukkumaan? Aina pitää jäädä jotain touhuamaan.(lue: roikkumaan nettiin)

Katianna ja tyttö 4 vk 1 päivä

Tervehdys Katiannalle ja kivaa, että olet edes taustalla mukana!
Kirjoittelet kun ehdit, niihän me muutkin. =)

Pikaiseen neuvolakuulumiset: paino noussut 250 g/vko,
nyt tyttö painaa jo 4670 g ja pituuttakin on 57 cm, eli lisäystä 3 cm viime
neuvolaan (3 vkoa sitten). Nuhaa valittelin, kun sitä on jatkunut jo 3 vkoa,
mutta en saanut mitään apuja. Kielessä on vähän sammasta, pitää laittaa puolukkamehua. Muuten kaikki oikein hyvin, tyttö on kuulemma jäntevä ja
hyvin kehittynyt.

Huomenna sitten kampaajalle pariksi tunniksi hikoilemaan.. Toiset varmaan nauttii kun saa vain istua siinä tuolissa, mutta kyllä mua ahdistaa. Onneksi puhelimet on keksitty, yritän olla soittamatta tai viestittämättä, mutta varmuuden vuoksi pidän koko ajan hollilla.

Sunnuntaina on ristiäiset, menee leipoessa koko viikko.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Johanna ja V 5 vkoa

Tervetuloa Katiannalle kirjoittelemaan ja taustailemaan :)

Katsotaanpa toimiiko Murphyn laki taas... Senkin uhalla kirjoitan, että eilinen ilta meni meillä yllättävänkin hienosti. Nukkumaanmeno ajoittui tosin lähemmäksi klo 12, mutta mitään suurempia kitinöitä ei ollut vaan poika vietti aikaansa tissillä ja lisäksi ILMAN suurempia raivareita :) Heh, tuleekohan tästä illasta nyt katastrofi kun näin kehuin pojua ;)

Hienosti on Johannan tyttö kasvanut. Kasvaakohan pojat jotenkin nopeampaa, siis paino, kun meidän poika oli viimeksi 58cm mutta paino oli jo 5,2 kg! Tosin poika oli silloin jo 6vkoa...

Yritä nyt vain rentoutua siellä kampaajalla Johanna. Mäkin selvisin siitä yllättävän hyvin hermoilematta sen suuremmin (heh, koko ajan kyttäsin puhelinta ja teki mieli soittaa mitä pojalle kuuluu) :)

Kylpemisestä ollut puhetta... Meillä kylvettiin aluksi kerta viikossa, mutta nyt ehkä sen kaks kertaa viikon aikana. Riippuu vähän kuinka jaksetaan ja ehditään ;)

No niin, luulin saaneeni pojan nukahtamaan ja ehtisin kirjoittamaan ja kommentoimaan teidän juttuja kunnolla, mutta hänpä päätti herätä jo 5 minuutin unien jälkeen! Joten täytyy mennä... :)

Hei vaan kaikille ahkerille kirjoittajille!

Onhan tämä "uusi elämä" aikamoista totuttelua ja eri hommien ajankäyttö rajallista. Meillä on toisaalta päästy normaaliin arkeen vasta viikko sitten, kun isovanhemmat Suomesta ovat kyläilleet vuorotellen.

Poika on kasvanut jo kovasti syntymästään. Viikko sitten neuvolassa 4,625kg ja 57,5cm. Seuraava kerta onkin vasta kahden viikon kuluttua, koska kasvu on kuulemma ollut niin hyvää.

Öistä: Tällä hetkellä meillä ei tosiaan ole mitään tiettyä rytmiä. Poika seurustelee ja on virkkuna usein iltaisin ja syö joka toinen tunti (7:ltä, 9:ltä ja 11:sta) ilman että nukahtaa välissä. Tässä tapauksessa nukkuu useinmiten tuonne 6:een jopa 7:ään asti. Syö itsensä ähkyyn ja nukahtaa aika pian, kuten äitinsäkin, ja nukkuu 10:een. Päivällä sitten syödään joka kolmas tunti ja nukutaan noin tunti aina siinä välissä.
Viime yö taas meni 3:n tunnin sykleissä, mutta syömisien jälkeen poika on silti nukahtanut lähes heti, riippuen olenko röyhtäyttänyt vai en.

Maha- ja ilmavaivoista sen verran että meillä niitä on edelleenkin mutta ei kovin pahoina. Joskus vielä poju herää omiin pieruihinsa. Minfom -tipat auttoivat meitä pahimpiin vaivoihin (anopin suosituksesta kokeiltiin) ja annetaan niitä edelleenkin kerran päivällä ja sitten illalla ennen jokaista syöntikertaa.

Vaunuissa meillä tykätään olla ja nukkua, mutta autapas jos pysähdyt paikallesi...eli poika tykkää siis vauhdista ja liikkeestä. Kunhan mamma vain aina jaksaisi ja ilmat sallisi.
Vielä ei olla pyydetty ketään kaveria hoitamaan, mutta eiköhän sitäkin täydy pian kokeilla. Mies hoitaa kyllä mielellään aina iltaisin mutta pullosyöminen ei ole vielä oikein mallillaan, joten pitempiä aikoja en voi vielä olla pois kotoa. Se on ollut mulle akilleen kantapää, kun olen tottunut olemaan liikkeessä normaalisti. Ihan kuin poika vaistoaisi meilläkin että "nyt se mamma on taas lähdössä jonnekin, joten enpäs nukukaan ollenkaan vaan olen pian taas nälkäinen, enkä huoli tuota tyhmää pullomaitoa" :)

Nyt pitää mennä, seuraava syöttövuoro alkaa...

Elossa siis ollaan ja lupaan päivittää meidänkin arkea useammin. Paljon terkkuja ja voimia arkeen. Olette urheita ja korvaamattomia äitejä joka ikinen!

Marianne ja T 5vkoa ja 4 päivää :)

Huomenta,

Tuntuu minustakin samalta kuin Mariannesta että pieni vaistoaa kun johonkin olisi lähdössä ja järjestää nälän, vaipan täyteen tai jotain muuta. Minun tapauksessa siis jos yritän vauvan kanssa lähteä niin on aina hankalaa esim vaistoaa neuvolaan menon siten että kun äiti alkaa stressaamaan että on aikataulu ja pitää syömiset saada hoidettua jne että saa pojan vaunuihin niin eiköhän asiat mene niin että saan kiireessä vetää tissin suusta ja lähteä vauhdillla neuvolaan vauvan kanssa joka kitisee. Sama vaunulenkkien kanssa, saan vaania hetkeä pitkin päivää. Eilen onnistui sitten hienosti.

On se minun poika pieni verrattuna muihin, meillä viime neuvolassa (4vkoa vajaa) oli reilu 3700g ja pituus 51cm. Seuraava neuvola on vasta kahden viikon päästä kun paino oli nyt ok.

Meillä tuo rintaruokinta on alkanut paremmin sujumaan ilman rintakumia. Hieman on oma maidontulo rauhottunut että kun rinnat ei niin täysiksi pakkaannu niin vauvakin saa otteen välillä ilman rintakumiakin. Ihan tarpeeksi se ei kuitenkaan sieltä maitoa saa koska eilenkin illalla tein syöttömaratonin tv:tä katsoessa ja myöhemmin silti tempasi pullosta vielä kunnon satsit ennen yöunia. Luulin että nyt en saa syömään yöllä mutta kyllä se viiden tunnin päästä söi nälkäisenä, samoin äsken ja nytkin alkoi kuulumaan maiskutusääniä sängystä... :D Harmittaa se kun toivoisi niin voivansa täysipainoisesti imettää mutta vielä on pumppailukin jatkettava koska ei se raukka vaan tarpeeksi saa siitä tissistä imettyä jostain syystä. Mutta jos asiaa positiivisesti katsoo niin minulla riittää maito ja hän kuitenkin syö pullosta mikä vapauttaa meillä taas niitä hoitajia tulemaan kun pystyy ruokkimaan. Sekin on tosi hyvä asia. Tosin minulla on vähän hankala mennä kyläilemään kun tarvii pumpun mukaan jos ei saakaan syödyksi tarpeekseen ja tarvii saada maitoa pulloon. Ja rintakumin mukaan myös ja paljon harsoja koska jos syö rinnasta niin sitä tulvii minun ja hänen vaatteille niin että vaihtopaitaa saa kantaa melkeimpä varoiksi äitikin. Että ongelmansa kullakin ;)) Mutta kaikissa asioissa siis on puolensa, minä voin olla iloinen siitä että pääsen lähtemään ilman vauvaa. Olen opettanut sen synnytyslaitokselta asti olemaan muutaman ihmisen hoidossa ja siitä ei ole huolta vieläkään jättää sitä koska on ollut lapsen kanssa alusta asti. Toki minulla voi tulla ikävä mutta keskityn vain hetkeen jota teen jotta en ajattelisi vauvaa silloin yhtään kun olen hetkisen poissa.

Voimia päivään!
t. mom<3 ja poika 4vko 6pv

En ehdi lukemaan muiden kuulumisia,
käyn vain toitottamassa (Murphyn laista huolimatta),
että eläköön disflatyl!!
Ihanat pari iltaa takana, ja päivälläkin nukutaan kuin oikeat vauvat ikään.
Vääntelyt ja kääntelyt ja kitinät ovat vähentyneet 80 % ja lapsi
on hymyileväinen ja jokeltaa.

Olen saanut nauttia äitiydestäni.

Tunnin päästä kampaajalle! 100 ml lypsettynä!

Johanna

Hahahha. Näin nauran itselleni.
Viime yönä valvottiin kolmeen...

Ristiäiset sunnuntaina, että nyt ei ehdi tämän enempää!

Hyvää viikonloppua teille kaikille, jos ehditte täällä pyörähtämään!

Johanna

Hih, Murphyn laki toimii Johanna! :) Vaikka oikeasti, täysi myötätunto puolellasi tuosta yökukkumisesta ja paljon voimia että jaksat järkätä ristiäisiä!

Joko teillä muilla on ristiäiset ollut? Meillä vasta mietitään että pitäisinkö nimijuhlat kun kirkkoon en kuulu. Nimi on jo virallisesti annettu maistraatin kautta kyllä mutta olisihan se kiva jotkut juhlat pitää. On vain järkkäämistä kun omaan kotiini ei koko suku ja ystävät mitenkään mahdu ja pitäisi järkätä jossain muualla... menee aikamoiseksi säädöksi joten katsotaan kun joulukin on tulossa... Nimittäin saa nähdä jaksanko alkaa säätämään.

Johanna saitko jo Manducan? Minulla pieni nukkuu taas tässä Ergossa kuin kenguruvauva tyytyväisenä poikittain. Pari äkinää kuului ensin ja sitten nukahti sikeästi ja kädet on vapaana. Toivotaan että toimii teilläkin yhtä tehokkaasti. Minulla muuten oli tuota samaa kitinää alkuun ja yöt valvottiin mutta nyt kun tankkaan pullon kautta pumppumaidot illalla niin paljon kuin haluaa syödä niin nukkuu aika kivasti pidempiä pätkiä ja jos heräilee niin ei ainakaan ole vihainen ja hermostunut. Syötän uudelleen 4-5 tunnin välein. Välillä valvoo kyllä esim nyt oli aamyöstä jotenkin räkänen ja puklua pukkasi ja tuntui että toisella on surkea olo vaikkei itkenytkään mutta pystyasento sylissä ja sängyn päädyn korottaminen auttoi.

Meillä on uusi mobile ja nyt se pelastaa paljon kun katselee ja kuuntelee sitä sängyssään.

Voikaa kaikki hyvin!!
Mom<3 ja poika tasan 5 vkoa.

Pikainen käväisy täällä... Huomenna ristiäiset ja touhua on riittänyt koko päiväksi, vieläkin jotain tekemistä olisi...

Johanna: tosiaan toi murphyn laki toimii, muista vastedes varoa mitä sanot täällä... :) No, paraskin puhuja olen sillä meilläkin tuntuu menevän nukahtaminen joka ilta myöhäisemmäksi. Eilen taisi olla puoli yksi, mikä toki on paljon aikaisemmin kuin kolme ;) Mutta yövalvominen on kyllä ankeaa, tuntuu että aika kuluu paljon hitaammin silloin. Päivällä aika välillä harppoo eteenpäin mielestäni... :)

Toivotaan, että oli teillä, Johanna, vain yksi yö tuollaista valvomista ja jo ensi yö olisi parempi.

Jänskättää muuten miten poika käyttäytyy kastejuhlassa... Entäs jos huutaa koko ajan ja haluaisin ottaa sen syliini ja lohduttaa pientä poikaani, mutta en voi kun on kummin sylissä?!? Hah, ei saa nauraa mutta oikeasti mietin tällaisia... Täytyy yrittää syöttää poika just ennen kun pappi aloittaa jotta olisi kitisemäti :)

No joo, menen jatkamaan hommia, tulin vain hetkeksi piipahtamaan. Mukavaa vkonloppua kaikille!!! Jaksamisia valvomisten suhteen (jos niitä tulee)!

Hilmis, kiitos sympatiasta!

Mä mietin ihan samaa! Siis, että mitäs jos meidän neito huutaa kuin sumuruuppari.
Onneksi kummi on kolmen lapsen äiti ja osaa hyssyttää. Eikä mikään kastejuhlasääntö kiellä äitiä ottamasta lastaan omaan syliinsä, jos tilanne sitä vaatii.. =0)
No juu, kyllä se varmaan ihan hyvin menee. Joskus lapset itkee kastejuhlassa, joskus ei.

Nyt leipomaan kakkupohjaa!

Johanna

Hyviä ristiäisiä teille jotka niitä tänään vietätte! Toivottavasti on sujunut hyvin ja olette jaksanut järkkäilyt hyvin!

Minä vaan ilmottaudun että eipä täällä uutta tämän taivaan alla. Aika rauhallisissa merkeissä on nyt mennyt, joten täytyypä koputtaa puuta.

Kyselin tuossa erikseenkin mutta onko teilllä vinkkejä pitää maitopullo lämpimänä? Ajattelin vaan kun pumppasin pulloon hätävaraa pidemmälle vaunulenkille kokeeksi ja kokeilin pitää lämpimänä sitä foliolla ja lapasilla muttei onnistunut. Onko vinkkejä miten se noin tunnin puolitoista pysyisi juomakunnossa jos tulee tarvis? Tiedän että on sellaisia pullonlämmittimiä mutta en ole nyt juuri nähnyt enkä siis tähän hätään sellaista mistään saa...

Tsemppiä teille!
t. mom<3 ja poika 5vko 2pv

Yölliset terveiset (huomaatkaa kellonaika!!!), poika päätti taas huutaa vaihteeksi ja valvottaa väsynyttä äitiä ;) En tiedä mikä meitä taas vaivasi, tissi ei kelvannut, sitä kun tarjosi tuli aivan mahdoton raivo päälle. Kuitenkin selvästi oli nälkäinen. No, kanniskelin poikaa ja hyssyttelin, välillä tarjosin tissiä ja toistakin, kun ei kelvannut jatkoin hyssyttelyä/kanniskelua ja sitten vihdoin ja viimein noin 2 tunnin huudon ja itkun jälkeen tissi kelpasi ja poika nukahti, nukkunut nyt jo puoli tuntia ja minä vain roikun netissä...Että näin se meidän rytmi taas on niiiiiin hieno. Ja arvatkaa mistä tää johtuu, Murphyn laki toimii... Kehuin nimittäin tänään ja eilen tutuille kuinka hienosti meillä on tää viikko mennyt ja poika on niiiiiiin kiltti. Heh :) pitääkö lakata puhumasta vallan...

Ristiäiset meni hienosti, poika oli tosi kiltisti koko seremonian ajan. Nukkui ja välillä heräsi katselemaan ympärilleen ja nukahti uudelleen. Oli hieno tilaisuus ja poika sai hienon nimen!!!

Mom: en ole kuullutkaan pullonlämmittimistä enkä muutenkaan osaa auttaa pullon lämpimänä pitämisessä... Toivottavasti joku keksii keinon.

Lähden nukkumaan, palataan... :)

Heippa!

Meilläkin ristiäiset meni hyvin, tyttö nukkui koko toimituksen ajan.
Nyt on aika uupunut olo, kun leivoin ja hoidin itse kaikki tarjoilut.

En kerro nyt yhtään mitään nukkumisista, koska muuten meillä valvotaan taas ensi yönä. =0)

Nälän tunnistaminen on välillä aika haastavaa. Nyt neiti syö vähän useammin taas kuin muutamana viime viikkona, niin välillä olen vähän hoomoilasena, että onko nyt vatsa kipeä vai nälkä. Kun joskus syö rintaa 15 -20 min. ja sitten jo puolen tunnin päästä saattaa syödä toisen mokoman. Ja sitten taas välillä ei.

Mutta onhan tämä elo nyt jo helpottunut valtavasti, kun alkaa tuntemaan lastaan, ja tunnistamaan eri itkuja. =0)

Mom, mä pyörin tässä meidän kodin lähellä kun menen lenkille, niin ei tarvi pelätä hepuleita. Syötän aina hartaasti ennenkuin lähdetään, mutta jos nälkä sattuis yllättämään, niin olen sitten lähellä kotia, eikä tarvi huudattaa toista pitkään.
Mutta siis pullonlämmittimiä oon mäkin jossain nähnyt. Miten olis uusi ja puhdas termari ihan vain äidinmaitoa varten? Se nyt ainakin on suht edullinen ja helppo ratkaisu.

Nyt levolle!

Johanna ja V

Maanantait!

Nopeasti taas ennen kuin neiti intoutuu vaatimaan tisua. Kiva, että meni ristiäiset hyvin, Hilmis ja Johanna. Meillä se on edessä vasta tammikuun alussa. Plaah, ei jaksaisi yhtään miettiä koko tilaisuutta tällä hetkellä. No eipä sitä tarvikaan kun aikaa vielä on :)

Kiva kun Katianna ja Mariannekin ovat käyneet kertoilemassa kuulumisia. Käykäähän joskus taas jos kiireiltänne ehditte.

Hilmis, sitä on liikkeellä. Meillä valvottiin viime yönä 3:n saakka. Sama peli, ei tiedä onko nälkä vai ei. Vai mikä kiukuttaa. Välillä tarjotaan tissiä, välillä pulloa mutta ei kelpaa. Jotenkin ei mahakivultakaan vaikuttanut. Toi näläntunnistaminen on kyllä välillä hankalaa. Meilläkin tyttö syö tosi epätasaisesti. On päiviä, että itsellä on sellainen olo ettei se syö mitään. Silloin tällöin on 10 minsaa tissillä. Sitten taas on päiviä kun tissillä viihdytään, ja ihan aktiivisesti syödään, 30-40 minuuttiakin. Ja tunnin päästä sama satsi. Eilen esimerkiksi oli päivä, että tuntui ettei tyttö syö mitään. Ja minä heti huolesta soikeana pohtimaan, että voi voi, nyt se kuihtuu. Ota näistä vauveleista sitten selvää. Minusta tuntuu välillä ettei kykene :)

Mutta näihin kuviin ja näihin tunnelmiin!

PPP + tyttö 6 viikkoa +1 päivä

Pikaiset terveiset meidänkin perheestä. PPP meille ainakin sanottiin että ristiäiset täytyy pitää vimmeistään 2 kk vanhana? onko seurakunta kohtaista? Meillä ristiäiset pidettiin viikko sitten ja hullu kokki kun olen päätin järjestää myös ruokatarjoilun lähisuvulleni (molempien vanhemmat, ja sisarukset perheineen yht. 30 henkeä) ja olin kyllä stressaantunut ja niiin väsynyt etten ikinä ennen, edes yövuorojen jälken. Joten jos joskus vielä lapsen saamme niin ainoastaan kummit kutsutaan ristiäisiin ja kahvit tarjotaan huoltoasemalla ;) Kun tottahan ne havukoristeetkin piti vielä väkertää yön pimeinä tunteina etteivät lapset ole sotkemassa. HUOH. Onneksi se on nyt ohi, eikä ikinä enää. Lapsen nimi oli yllätys kaikille, itsekään emme olleet nimestä piitanneet ennen lapsen syntymää, mutta hänet nähdessämme, valinta tuntui itsestään selvältä.

2 kk neuvolassa pituutta oli 59 cm ja painoa 5985 g ja PY 39 cm, ja lääkäri kysyi riittääkö maito 8o) juu tämähän onkin niin nälkintneen näköinen pullukka. Ja järkytettyä hänet sain todella kertoessani että imetän esikoista myös, eipä ollut nainen vissiin moista ennen kuullut, meni ensin ihan hiljaiseksi ja sitten kysyi vaan että imetinkö myös koko raskausajan.

Yöt menee vaihtelevasti, iltaisin huudetaan 1,5-3 tuntia, huomattavasti vaativampi kuin siskonsa! Nyt täytyy sitä vaativaa vauvaa mennä katsomaan ennnkuin siltä palaa, kävyt, hihat ja päreet ;)
Mariella ja Tiiperö 2 kk

Terveiset täältäkin, kiva kuulla että olette saaneet ristiäisiä hoidettua ja nostan siitä teille kaikille hattua tuollaisen huhkimsen jälkeen. Itse hyvä jos saan pullakahvit aikaan vieraille kun tuntuu ettei kädet ole ikinä vapaana... voi tietysti olla ettei tämä äiti vaan osaa laskea vauvaa mihinkään vielä. Välillä se roikkuu mukana vessareissullakin sylissä... hih :D

Mariella, miten tuo onnistuu tuo kahden imetys? Oletan että esikoista imetät vaan kerran pari päivässä vai miten? Olen meinaan monesti miettinyt että miten moinen onnistuu jos haluaa jatkaa osaimetystä pitkään ja on toinenkin vauva. Onnistuu siis ilmeisimmin :)

Joo Johanna, mäkin aluksi kävin vaan kodin lähellä mutta välillä tulee reissuja että on aikataulut kuten neuvolakäynti ja tietää että saattaa olla vauva syönyt liian vähän tai muuta niin sellaisiin tilanteisiin on ruvettava nyt harjottelemaan varautumista että jos tulee maitotarve matkalla. Kokeilin tänään, lähdin kirjastoon ja asioille vähän pidemmälle ja maitotilkka oli pikkupullossa tissien välissä :D heh, siellä se pysyy eikä näy toppatakin alta mihinkään. Ei sitä tarvittu mutta lämpimänä pysyi :D Olisin nimittäin voinut kirjastossa antaa maitoa jos olisi tullut tarvis. Kodin anttilassa on sellaisia pullopusseja jotka pitää lämpimänä kuulemma... ehkä sitten sinne jossain välissä suunnistan. Vielä en viitsi vauvan kanssa mennä muuta kuin pikkukauppoihin kun on niin paljon jouluruuhkaa ja pärskiviä ihmisiä. Meillä on muutenkin nenäröörit hieman ahtaat ja vauva niiskuttaa jo ilman varsinaista nuhaakin ajoittain.

Nyt lähden herättelemään toista syömään, siellä se on vieläkin vaunuissa unessa.

Vointeja toivottaa Mom<3 ja poika 5vko3pv

Pikapikaa piipahtamassa.

Nyt on elämä tytön kanssa heittänyt häränpyllyä, meillä mennään yöunille klo 02-04 välisenä aikana!! Äiti on ihan yliväsynyt, mutta yritän ajatella, että tämä saattaa muuttua taas ihan tuosta vain. Meillä kun on tuo vajaa 3-vuotias keskimmäinen, niin ei voi nukkua aina kun vauva nukkuu. Peukut pystyyn, että tilanne muuttuu jo pian takaisin tuohon alkuperäiseen: kaksi syöttöä yössä ja edes vähän enemmän unta..

Ymmärrän kyllä, että sitä on käytetty kidutuskeinona, että ei saa nukkua.. Kidutustahan se unenpuute onkin.

Muuten neiti on oikein aurinkoinen tapaus, siskojensa suuresti ihailema!

Enemmän juttua sitten joskus kun ei väsytä ihan näin paljon..
Hyviä unia teille kaikille muille! Pitkiä sellaisia!
:)

Johanna ja V 6 vkoa

mom: Esikoinen on nyt 1 v ja 7 kk ja käy rinnalla aamulla ja illalla, nyt kun meinasi tiehyttukos tulla rintaan, oli hyvä käyttää esikoista tyhjentäjänä kun vauva päätti että en olekaan tänään niin nälkäinen kuin yleensä.. Voisin vannoa että helpotti meillä alun mustasukkaisuutta kun sai isompikin käydä vielä rinnalla, ettei kokenut hylätyksi tulemista, kun nyt on kuitenkin vielä noin pieni...

Yhteistyössä