LOKAKUUN ÄIDIT 30

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onpa päivä mennyt taas nopeasti ja vatsassa ollut koko ajan kova vilske.
pääsin tuossa hetki sitten pitelemään kohta kolmen kuukauden ikäistä pientä ja oli kyllä suloinen, mutta iski kyllä samalla pieni paniikki että miten sitä osaa sitten sen oman pienen kanssa olla, nostella oikein ym. mutta kyllä kai se siitä.

mietittiin tänää miehen kanssa että miten saataisiin hänelle edes vähän taukoa koulusta kun tämä pieni päättää syntyä... kun opiskelijalle on isyysloman saaminen lähes mahdotonta. huonossa tapauksessa kolme päivää on maksimi, niin ettei jouduta koko kuukautta sinnittelemään pelkällä äippärahalla. ammattikorkeasta kuulemma vähän vaikea juuri opiskelun aloittaneen saada pidempää taukoa ilman että opintotuki menee...
olisi tosi harmi miehelle (ja minulle) jos saa vaan sen kolme päivää, kun on tähänkin asti ollut jopa kaikilla neuvola reissuilla mukana ja nyt tämä.
lisää vielä enemmän minun panikointiani, että miten sitten minä selviän kahdestaan tämän pienen kanssa jo heti alusta kaikki päivät, ja entä jos joudutaankin esim. sektioon niin mites sitten.

mutta ehkä kaikki järjestyy... ja minultakin loppuu nämä tyhmät ylimääräiset stressaamiset..

näin muuten viime yönä "painajaista" jossa menin vessaan missä minun uusi pesukoneeni oli pyörimässä, ja siellä pyörivätkin anopin pyykit ilman minun lupaani ja ennen kuin olin yksiäkään pyykkejä itse siellä pessyt... ja unessa se tuntui kyllä aivan oikealta painajaiselta vaikka sitä miehen kanssa heti aamulla naurettiin :)

hyvää yötä ja kauniita unia eikä mielellään anopin kuvia.

Aika hiljaista ollut täällä näin sunnuntaina.
Vaikka niin se on mennyt omakin päivä mitä lie tehdessä.

Viime yön nukuin moneen viikkoon ekan kerran hyvin. Melkein kellon ympäri heräten vain kaksi kertaa yöllä. Se tuntui käsittämättömältä!
Aamulla mies nauroikin mun vatsan oikean puolen nähdessään: Sulla on näköjään "lakanamaan kartta" mahassas!
Olin meinaan sitten nukkunut painavasti oikealla kyljellä :)

Saapi nähdä kuinka sit ens yönä uni maittaa...

Tänään olen kovasti haaveillut pitkistä kävelylenkeistä. Tällä hetkellä kun toi kävely ainakin mulla on sellasta paarustamista. Ei tarvi pitkältikään kävellä, kun supistelee niin maan perusteellisesti. Ja hiki valuu otsalta.

En muuten olis ikinä uskonut näin sanovani mutta: Mun on ikävä töihin!
Oon nyt ollut neljä viikkoa sairaslomalla ja alkaa tympiin. Tiedän kyllä, että en jaksais töissä noiden suppareitten ja verenpaineen kans mutta mutta...
No toisaalta oon päiväkodissa työssä ja niitä muksujahan mun eniten ikävä on. Toissa viikolla, kun siel käväsin niin ne oli niin ihanii ku tuli silitteleen mahaa ja painaan päätä sitä vasten. Mukavii mukeloita kaikin puolin :)

Hyviä öitä kaikille, huomisiin!

Huomenta! Yritin eilen pariin otteeseen raapustaa, mutta katosi jonnekin. Jippiiii, nyt sataa kunnolla ja on syksyn tuntua :) :) Miinuspuoli se, että koiria ei tahtonut saada millään pissalle :(
Täälläkin hiivaa ja neuvolasta määräsi pelkkää voidetta, kun mulla tahtoo limakalvot ihan mennä rikki niistä muista..yleensä saan sen tabletin, mutta raskausaikana eri juttu tietysti..Tämä on ekku hiiva raskausaikana :( Huomenna lääkärinvla, joten varmaan saan sitten neuvoa, kun tuntuu, että ei se tuolla voiteella mene, kun aika vaikeaa laittaa sitä ilman asetinta..

Tällä vkolla teen viimeisiä hankintoja..ja alan pakkaileen niitä laukkuja :) vaikka tosin siskoni ei ymmärrä, kun en enää lähde vanhempieni luokse yöksi, sen mielestä tämä kun ei vielä voi syntyä..no kai se onkin hätävarjelua, mutta kuitenkin jännittäisi olla poissa kotoa (140 km päässä).

Oletteko muuten jo hankkineet itkuhälyttimen? Itse en ja ajattelin, että tarviiko sitä nyt ihan ensimmäisenä?

maruska rv 36!!!!!!!

Huomenta,
harmaata täälläkin - mikä helpotus! Eipä olisi ikuna uskonut että sadesää näin ilahduttaa.

Meillä ei ole vielä itkuhälytintä mutta kyllä se kait hankitaan. Olisi niin kätevää nukuttaa vauvaa parvekkeella hälytin vaunuissa ja itse tehdä sisähommia rauhassa. Kodinanttilassa oli just Philipsin hälyttimet tarjouksessa (muistaakseni 55e) joten ehkä haen ne.. Katsoin että huuto.netissä käytettyjen hinnatkin nousee helpolla 30-40 euroon ja olisi kurjaa jos ei toimisikaan kunnolla.

Ja imetystyyny puuttuu yhä. Vissiin kätevä tälläiselle roikkutissille, eli senkin vielä hankin varmaan. Mitä muuta.. Onneksi keskiviikkona vihdoin ä-lomalle ja saan keskittyä näihin juttuihin. Työnteko kun häiritsee odotustani :)

Taika ja vauva 34+4

Maruskan kanssa tasapäivät taas, RV 36!!!
Vielä jos ensi viikkoon pääsisi niin sitten saisi vauva tulla ihan koska tahansa...

Olenko valmis - en todellakaan!!
Siis en ole koskaan edes pitänyt sylissä pientä vauvaa, vaihtanut vaippoja enkä mitään...tämä tyttö tosiaan opettelee kaiken alusta...siinä onkin ihmettelemistä.

Nyt on ihmetys suuri, kaksi peräkkäistä yötä olen nukkunut yhteen putkeen aamuun saakka..ei heräämisiä, ei vessassa ravaamista yms...niin ihanan pirteä olo täällä. Olisikohan vaikutusta kun vaihdettiin makuuhuoneessa järjestystä?
Tykkään tästä nyt niin paljon enempi. Kai silläkin on merkitystä unen laatuun...tietenkin on.

Aamupissat veinkin sitten labraan kun neukkatäti halusi tutkia jotakin siitä, en muista mitä mutta huomennahan tuo selviää oliko siinä mitään.
Ja ihanaa, pääsen sanomaan tästä hiivasta...kait se kertoo mikä on paras lääke tällä hetkellä, onko ne muuten reseptivapaita vai tarviiko siihen lääkärikäynnin erikseen? Toivottavasti ei...jaksaisi odotella.
Sillä huomenna on ihan peruskäynti ja vasta seuraavalla lääkäri.
Vaikka eihän tämä paha ole, ei se päivällä haittaa mutta yön jälkeen tuntuu tosi inhottavalta, äkkiä päästävä pesulle niin helpottaa heti oitis.

Maruska..meillä ei ole itkuhälytintä...ei sitä mielestäni nyt ihan heti tarvii..kumminkaan pariin vkoon välttämättä vauvaa laita itse ulos nukkumaan. Sanoinkin miehelle että toivotaan se ristiäislahjaksi...*vink*

Masu täysi muroja ja vauva ponkaisi heti eloon, puskee taas nuita jalkojaan tuossa tissien alla ja nyrkkiä ulos navasta. Mielestäni se on alkanut rauhoittumaan hiljalleen. Nyt onkin pakotellut alapäätä sillai jännästi, pikku painetta ja kolotusta tuossa häpykummun kohdalla...niin se alkaa siitä valmistautumaan...Ja edelleen on sitä piikittely-kipua kohdunsuulla, siksi en uskalla mtn lenkkimaratoneja vetästä, kotona vain ihmetellessä...

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!!

Craviz ja pikkuinen 36+0

35+5

viime yön näin painajaisia..menin vessaan muka ja joka paikka oli veressä ja tuli hullun averta ja mie paniikissa jotta nyt pitää soittaa sairaalaan mutta neuvolakortti hukassa missä numero ja mie huusin että voi v***u..mitä nyt kun ei voi soittaa kun ei ole numeroa..ja heräsin..pitäskö laittaa se numero kenties esille vaikka kalenteriin smile

minusta vauva ollut eilisestä asti tosi rauhallinen lepää kait tai sitten tila loppuu..no keskiviikkona selviää onko jätti vauva...ja miten synnytetään...jännää

Huomenia, mä liityn kans Maruskan ja Cravizin kanssa 36-kerhoon :) Eikös se ole niin, että viikko vielä ja sitten vauva laskettaisiin täysiaikaiseksi, jos sattuisi syntymään?

Toinen viikko äitiyslomaa alkamassa, tälle päivälle suunniteltuna ainakin ammeen osto, pyykkituvan varaaminen, pienten vaatteiden lajittelua ja kirpputoripöydän järjestelyä.

Ja Craviz: mä olen ihan yhtä ummikko pienten vauvojen kanssa. Näin pari viikkoa sitten kaverini viikon vanhan vauvan enkä uskaltanut edes ottaa syliin saati sitten vaihtaa vaippoja, vaikka tarjosi... Ehkä sitä omaansa sitten osaa kuitenkin hoitaa. Mä uskon että luonto opastaa. Viime yönä näin unta että meillä oli kaksoset ja kahden turvakaukalon ja kaksosrattaiden kanssa oli hirveän ahdasta liikkua joka paikassa :)

Mä olen käyttänyt osan viime viikosta hyödyllisesti ja opiskellut blogin tekemistä. Mies vähän avusti tietokantajutuissa, mutta muuten ihan ite tehty :) Osoite on http://www.johde.net. Sieltä nyt löytyy etunimi ja kuva ja sukunimikin, kun oikein yhdistää, mutta nähdäänhän me aika moni ensi viikolla anyway...

Hauskaa viikon alkua!

Bahama...oli kiva nähdä siunkin naama...
En itse tule nyt valitettavasti sinne tapaamiseen jtn muutkin saa laittaa kuviaan jos jossakin sellaisia löytyy..Kiva kurkkia teitä siellä :)

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Craviz&image_id=18556937

Tuosta nyt sitten TADAA, löytyy minun naamani...

Kivasti on se cravizinkin masu kasvanut! ja kiva nähdä Bahamankin kasvot. Ensi viikolla nähdäänkin jo kasvotusten.

Meillä taas tehdään terassia vaikka vettä sataa. Laajennus jätetään vähän myöhäisemmäksi. Miehet raataa ja minä istun sisällä kuivassa ja surffaan netissä. Reilu työjako! Ihanaa tosiaan toi sade. itse olen syksyfani...tosin olen jokaisen vuodenajanfani jos kelit on upeat. Syksyssä on parasta ne ensimmäiset kirpeät aamut, jolloin on vielä kuivahkoa mutta kylmää ja saa hengittää sitä raitista ilmaa mielin määrin. Siihen vielä ne kellertävät lehdet ai ai! Normaalisit lenkkeilen syksyisin ja keväisin päivittäin jopa kaksikin kertaa, mutta taitaa nyt tältä syksyltä jäädä noi lenkit käymättä. Halu olis kova jo urheilemaan, mutta ei pysty niin ei pysty.

Kai mä menen katsomaan pystynkö olemaan avuksi tuolla takapihalla.

Mies näki yöllä painajaista että meidän vauva syntyi liian aikaisin ja oli jotain ongelmia. unessa oli mm pieni pyörätuoli ja joku iso pallo joka oli putoamassa sen laatikon päälle missä meidän vauva oli. Mulle kun se unea yöllä kertoi niin tuli itsellekin vähän ahdistava olo. Onneks ei tarvi itsetuollaisia unia nähdä. Sitä se kai on myöskin tuo äidiksi/isäksi tuleminen, että alkaa näkemää painajaisia ja pelkäämään toisen puolesta tolkuttomasti.

Meillä on itkuhälyytin, joka on ostettu kirpparilta 20e. Tuskin sitä heti tarvii, mutta löytyy joka tapauksessa. Tällä viikolla olis ohjelmassa eka valmennus, hammaslääkäri, neuvola ja viikonloppuna vierailu naantalin kylpylään. Meidän kunnan ammattiyhdistys maksaa koko reissun..siis matkat, majoituksen ja ruoat. Noin halvaks kun tulee niin varasin sitten itselleni jonkun intialaisen rentoutushoidon ja jalkahoidon. Molemmat kuulemma sopii hyvin raskaanaoleville kun voi olla istumaasennossa. Sitten vielä kun pääsee allasosastolle poreammeeseen kellimään. Aah! Ihanaa! Ehkä noi Bikinit vielä mahtuu. kyllä niissä säätövaraa ainakin löytyy.

Maanantai-aamua!

Tai aamua ja aamua, mutta just melkein heräsin..Ihana nukkua pitkiä öitä :)

Kiva, ettei muillakaan ole kokemusta vauvan hoidosta. Itsellä se jää just 1,5 h laspsenvahtina oloon nyt kesällä. Ja ikinä en ole vaippaa vaihtanut..Mutta eiköhän sen oman lapsen hoidon opi aika nopeasti.

Olipas Craviz tosi erinäköinen, mitä olin kuvitellut. :) Hassua, miten sitä kuvittelee ihmiset tietyn näköisiksi ja oikeasti ne onkin aivan erilaisia livenä tai kuvissa. Mäkin olen varmaan kertonut olevani tilintarkastaja, niin mut varmaan kuvitellaan ihmseksi, jolla on tiukka nuttura päässä, ei meikkiä ja harmaa jakkupuku päällä.. jonkun pyhäkoulun opettajan näköiseksi heh =)

Itkuhälytin on ostettu. Koska asutaan täällä maalla, niin pakko oikeastaan ostaa se noiden elukoiden takia. Tai itse muistan ainakin sen tapauksen, jossa rotta oli mennyt syömään vauvan kasvoja yöks..

Annette 36+6

Huomenta.
Minä täällä yritän pitkästä aikaa käyttää taas isoja kirjaimia, kun on tottunut tuolla muualla käyttämään vain pieniä niin jotenkin se jää päälle mihin päin vaan nettiin kirjoittaessa.
Sain ensimmäisen koneellisen pyöritettyä, eikä ehtinyt anoppi ensin :) vaikka painajaisessa ehtikin.
Minulla on kokemusta lastenhoidosta, mutta vain yli puolitoista vuotiaiden
ja siinä pulma, miten osata olla siitä pienemmän kanssa... Vaippojakin olen vaihdellut paljon mutta vain vanhemmille lapsille, mutta ehkä se sitten oman kanssa menee kuitenkin ihan hyvin, kun ei ole arvostelevaa vanhempaa vieressä katsomassa :)
Itku hälytintä ei meille ainakaan heti olla hankkimassa, jotenkin ei ole tuntunut tarpeelliselta. Katsoo nyt sitten jos myöhemmin hankitaan.
Tänään taas tutun poikia vahtimaan, ihan mukavaa hommaa kun mieskin tulee sinne seuraksi... pääsevät pojat vähän riehumaan :) ja mies pitkästä aikaa leikkimään legoilla.
Minutkin löytää tuolta irc-galleriasta, esim menemällä katsomaan tuota Cravizin kuvaa ja sen jälkeen kirjoittamalla ylä oikealle, nimimerkki kohtaan _hilti_

Mukavaa päivää teille
hilti ja uotinen 33+5
P.S Oli kyllä vaikeaa kirjoittaa pitkästä aikaa ihan kunnolla :) mutta on ehkä hieman helpompi lukea tätä minun muutenkin jo sekavaa ajatuksen kulkuani.

Huomenta ! Nyt olis jo pitänyt olla sairaalassa makaamassa. Kyllä niitä hiivalääkkeitä muuten saa ilman reseptiä esim. Canesten-merkkisiä. Tuon asettimen käyttö vaan on pannassa raskauden aikana. Ihan tehokas valmiste. On ollut aiemmin reseptilläkin.

Taas tuli epikriisi sairaalasta ja uusi diagnoosi eli Hypertensio gestationalis = raskausajan verenpainetauti. Loppuu kohta nuo diagnoosit... Olen kyllä todella surkeassa kunnossa. Saas nähdä, ottavatko huomenna sisälle. Nyt on polven yläpuolella sellainen tyynyntapainen kellukka, joka jo näin aamusta vaikeuttaa kävelyä. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon painosta lähtee synnytyksen yhteydessä. Minulla ei ole edes sairaalakassia pakattuna. Yritin etsiä perjantaina kivaa oloasua, mutta vaikea löytää sellaista, jossa housut leveyttä 115 cm ja pituutta 156 cm :). Minulla ei ole noita imetysliivejäkään ostettuna. Tytöltä muistan, että sairaalaan menoliivit eivät mahtuneet päälle poislähdettäessä ollenkaan. Osasyy,että lähdin ilman liivejä oli myös rintojen arkuus.

Meillä vois itkuhälytin olla kätevä, kun on sellainen kokonaan katettu iso terassi, jossa vauvat vois nukkua. Täytyy miettiä, hankitaanko. Ystävätär soitti Keski-Suomesta ja antoi tehtäväksi etsiä rattaisiin kiinnitettävää rattisysteemiä, kun sieltä ei ole löytynyt. Jos vielä raahautuis kaupungille. Täytyis sitä sänkyäkin katsoa itselle tonne vauvojen huoneeseen.

Mulla on ongelma näiden rakennekynsien kanssa, kun eivät lähde omin avuin irti. Ne on aivan liian pitkät. Ne ovat lisäksi niin kovat, kun omat kynnet on alla, ettei niihin pysty mikään viila kunnolla . Jos yrittää, vaikka koirien kynsisaksilla leikata, ne repeät niin pahasti. Ei enää innostas lähteä niitä laitattamaan. Tuo sektiomahdollisuus, kun on aina kuitenkin olemassa.

Sadepäiviä kaikille ! Kohta ongelma, kun ei mahdu kuin sandaalit.
Äiskä 35+3

Huomenia, tai päivää vaan. Täällä yksi aamu-uninen, maanantai aamu selvästi käynnissä ;) Mies heräili jo kuuden aikaan ja sai mutkin osittain hereille, ehkäpä siksi tämä just herännyt -olotila!

Oli kiva nähdä Bahamankin kasvot, Cravizin kuvia oon katellutkin joskus aikasemminkin kun laitoit tuon linkin. Mulla ei oo mitään tollasta sivua, mut onneksi jo pian nähdään! Ja otan kameran mukaan, ni sit voidaan laittaa kuvia jakoon muillekin!

Voi tylsyys Nessu mitä siellä työpaikalla olivatkin noin nuivia.... No ehkäpä sulle löytyy jotain kivaa tässä äippäloman aikana. *peukutusta*
Äiskä: vähän hirvitti tuo sormusten poistaminen pihdeillä... huiiii.

Vauvojen hoidosta: mulla on jotain pieniä kokemuksia, mut ei tosiaan mitään mullistavaa. Aika hyvin osaan mielestäni niitä pidellä, mut siihen taitaa kokemus jäädä, ainakin ihan pienistä vauvoista. Kuinkahan pitkälle tuolla "pitelemisellä" selviää??? Hehee, mut sairaalassa lupasivat minnuu opettaa ja miestä tietty kans!
Hiivasta kärsiville sympatiat, vielä ei ole se vaiva osunut omalle kohdalle... ne pukamat (sisäpuolella, auts) ja betonivatsa tosin vielä vaivaa....

Eilen oli oikea tehopäivä: me pestiin auto sisältä ja ulkoa, oltiin poimimassa omppuja ystävän vanhempien pihalta (HILLOA, NAM), pestiin sauna, käytiin poimimassa tyrnejä (täällä yks pariskunta viljelee niitä) ja sit vielä saunottiin ja katottiin leffaa. Oli kivaa, mut illalla pikkuinen möyrisi protestiksi oikein kunnolla. Saatiin nauraa kun toinen oikein väänsi mahaa ees ja taas ;)
Tänään meinaan pestä ekat vauvanvaatteet. Tajusin, että voisin koittaa tällä viikolla muutenkin laittaa noi vauva-jutut kuntoon, kun ens viikon oon Turussa ja sit onkin jo rv 38 käynnissä... Laitan siis sairaalakassin jne. valmiiksi ja käyn ostelemassa systeemit. Voih kun on paljon hommaa tiedossa! Ja tietty käy niin,etä kun nyt oikein laitan kaikki valmiiksi, ni olen täällä mahani kanssa vielä lokakuun lopussa...

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Pinni 35+1 (vitsit kun on vaikea tajuta, et käynnissä jo rv 36!!!)

Maanantaita!

Huvitti tuo Annetten mielikuva tilintarkastajasta. Joskus jos joku kyselee ammattiani ja mainitsen olevani kirjanpitäjä niin useat toteavat, että et ole kyllä yhtään kirjanpitäjän tyylinen. Huvittavinta on kyllä se, että minulla on usein tiukka niskanuttura ja ompahan kaapissa vielä harmaa jakkupukukin hih hih... Nuo nutturat kun ovat meikäläisen käyntikortti:-)

Viime viikolla alkoi poskisärky ja pelkäsin sen johtuvan poskionteloista. Koskaan ei ole poskiontelon tulehdusta ollut, mutta silti rupesi epäilyttämään. Tilanne kuitenkin selvisi kun hampaat alkoivat kipeytyä - viisaudenhammas. Tänään on särky pois ja toivon, että se rauhoittuu kokonaan.

Huomenna leguri ja katsotaan mikä on kohtaloni...

Fantti, tukka valtoimenaan tänään

Edellinen yritys ei ilmeisesti tullut perille, joten kirjoitanpa uudestaan Orvokille: meillä osoite kuun loppuun SMT 12K (terveisiä tutuille!), jonka jälkeen muutetaan vastapäiseen taloon eli SMT10:iin putkiremppaa karkuun. Aika hassun pieni maailma siis. =)

Miten kauan siitä on kun asuitte täällä, ja oliko teillä jo perhettä silloin? Ajattelin vaan, että onko pihalla vielä yhteisiä tuttuja... Ollaan asuttu tässä vajaa vuosi, ja kauan sitten myös tuolla "poikamieskylän" puolella (välillä käväistiin Vantaalla asustelemassa).

Craviz: Mulle tehdään synnytystapa-arvio neuvolalääkärin yhteydessä, joka on siis mulla ensi viikolla (36+4). Lääkäri arvioi sikön koon ja mittailee lantion leveyttä, että mahtuuko se pikkuinen sieltä ulos. Näin mulle kertoi terkkatäti...ilmeisesti jos epäillään, että lantio on liian ahdas niin sitä tarkastellaan vielä röntgenkuvilla. Mulla se ehkä on mahdollista, kun oon aika kapoinen tuolta alhaalta. Sit päätetään, että leikataanko vai synnytetäänkö alakautta.

Mullakaan ei ole kokemusta vauvojen hoidosta. Pienin vauva jota olen edes pitänyt sylissä on ollut jotain 1kk ikäinen. En ole oikeasti ikinä tykännyt vauvoista... siis niistä ihan pienistä jotka vain syö, nukkuu ja p****ntaa. Mut totta kai omastani tykkään :) Vaippoja oon vaihtanut joskus työharjoittelussa n. kolmivuotiaalle, joka osasi neuvoa että nallenkuva tulee etupuolelle... Joten opettelua tulee olemaan täälläkin. Ja mies ei osaa/tiedä senkään vertaa :) Mut se kyllä on tehnyt nyt poikien saunailloissa paljon taustaselvitystä ja kysellyt jo lapsia omaavilta kavereiltaan "tyhmiä kysymyksiä". Kuten kasvaajo ne hiukset jotka kuluu takaraivolta pois takaisin :) Hellyyttävää, kun toinen on huolissaan tuollaisista...

Miehellä huomenna synttärit. Täyttää 28. Teen sille salaa suklaakakkua, joten nyt sen pariin. (Se ei kyllä oo suklaafani, mut minä ja salamatkustaja ollaan, joten omaa napaa ajatellen valitsin suklaakakun).

Kylie

Ihanaaaaa olla kotona!!!

Eipä tosiaan ole töihin ikävä. Unta näin kyllä viime yönä... Taitaa mennä hetki, että pääsee irti vuosien opiskelu- ja työputkesta. Mutta ihanaa, että vihdoin aikaa keskittyä itseensä ja vauvaan. Ja pitäähän sitä miestäkin muistaa. Toinen koneellinen pikku vaatteita pyörimässä ja pyykkien ripustaminenkin tuntui niin mukavalta :) Taitaa olla pää hieman pehmentynyt tässä alkuhuumassa. Mutta pitää nauttia!

Lastenhoidosta minulla on kokemusta, kun ystäville syntynyt lapsia ja heitä tullut tietenkin sylissä hypytettyä ja hoidettuakin. Lisäksi olen tehnyt vuosia töitä lasten ja perheiden parissa. Joitakin vuosia olen ollut päivähoidossa töissä ja lapset olleet 10 kk:den ikäisistä esikoululaisiin. Viimeiset vuodet on kulunut pääasiassa lastensuojelun ja -psykiatrian parissa. Saa sitten nähdä millaisilla "kengillä" on tämän suutarin lapsi varustettu aikanaan maailmalle:) Mutta vastasyntyneen kylvetys, navan putsaus tms. on kyllä minullekin aivan uutta. Ja vanhemmuus, sitä ei kirjoista lukemalla opita. Kyllä se täytyy itse kokea ja tuntea!!

Mulla ollut myös hieman sellaista menkkamaista alavatsan särkyä. Lisäksi kädet tulleet kipeiksi, nyrkkiin puristaminen sattuu. Turvotusta on sormissa jonkin verran, muttei mitenkään hirvittävästi. Voisiko tuo kipuilu siitä kuitenkin johtua? No, pientä tämä on verrattuna teidän muutamien kokemaan turvotukseen tms, joten en valita.

Nyt taas pyykkiä ripustamaan ja kai sitä voisi uloskin vääntäytyä...

Kaneli

Hmmm, Kaneli: mullakin on kädet kipeät. Erityisesti vasemman käden sormet ensimmäisen nivelen kohdalta. Olen jo miettinyt, että tuleeko mulle reumatismi mutta ehkä se jotenkin liittyy tähän raskauteen...

Odottelen töissä, kun mies käy tuossa vieressä hammaslääkärissä. Unohtui koko aika torstaina, kun oli niin sekaisin siitä osastolle otosta. Veloittavat varmaan siitä jotain.

Mietin mitä kaikkea tarttis viedä kotiin jo valmiiksi: D-vitamiinitipat, Lansinoh-tissivoidetta, suppoja, jotain perusvoidetta. Itselleni otin jo Lactulos-mikstuuraa ja Multi-tabs Special 2 vielä yhdet satsit.

Nyt mulla on hieno moottoroitu 90 cm leveä sänky vauvojen huoneeseen. Mies änkes sen vielä meidän farmariin, kun kuuli, että kotiinkuljetus ois ollut 50 euroa. Täytyy nostaa siitä jalkapuoli ylös ens yöks ja "koemaata" se.
Päätypuolen ylösnosto voi olla hyvä imetettäessä. Saatiin sänky kuitenkin edullisesti, koska se oli mallikappale.

Mulle oli diabeteslääkäri tehnyt jo epikriisiin päätöksen, ettei synnytyksen yhteydessä eikä sen jälkeen anneta insuliinia. Vuoden päästä on sokerirasituskontrolli. Hyvä niin.

Kyllä Kaneli tuo kipu liittyy just turvotukseen. Minulla kun on tuo rannekanavaoireyhtymä ja tenniskyynärpää, niin ne oireilevat nyt pahasti turvotuksen takia ( sanoi ortopedi ).Aamulla ja yöllä oikea käsi on ihan tönkkö ja tikkuava.

Vauvanhoito ei jännitä, vaikka melkein alusta on aloitettava. Parikymmpisenä ei edes osannut jännittää. Kyllä se siitä. Ja ensimmäiset 3 kk riittää, että syöttää, vaihtaa vaipat. Yhdessä artikkelissa oli kirjoitettu, kuinka saa vauvan stressaantuneeksi liiallisilla virikkeillä. Ja lapsetkin on niin erilaisia.

Olipa mukava taas viikonlopun jälkeen lukea teidän kuulumisia!
Täällä koettiin eilen ensimmäiset varsin kivuliaat supistukset! Meinasi ihan iskeä paniikki, kun olen tosiaan "vasta" 34 rv:lla!
Kolmisen tuntia tuli supistuksia minimissään 2 ja maksimissaan 10 minuutin välein. Aina supistuksen aikaan särki sekä alaselkää että -vatsaa! Mies yritti paniikissa hieroa aina supistuksen yllättäessä.. onneksi se auttoi edesä vähän! Lopulta sitten onnistuin jotenkin ihmeen kaupalla nukahtamaan ja olo oli aamulla parempi. Vielä tänäänkin on supistellut, mut ei oo ollut mitään muita kipuja! Onneksi!
Tosin mulla on koko ajan vuoroin kuuma ja vuoroin kylmä, huimaa ja väsyttää! Että great! MItähän tää voi olla?

Mietin tässä vaan, että kuinkahan kovia ne oikeat supistukset sitten ovat, kun jo eilenkin olo oli suht tuskainen!
Nyt takas lepimään, että jaksaa valvoa illalla, kun mies tulee töistä!
Jaksamista teille kaikille!

Maanantaita kaikille!

Meillä oli viikonloppuna synnytysvalmennus, sellainen crashcourse että tuli tietoa tuutin täydeltä. Olin kuvitellut että olen informoinut itseäni jotakuinkin hyvin internetistä, mutta kummasti vaan näillä kahdella kätilöllä oli minulle paljon vielä annettavaa. Tosi mukava juttu tuollainen kurssi. Siellä kerrottiin mm. että miten se vauva oikein löytää tiensä synnytyskanavan läpi, mitä mahdollisia synnytysasentoja voi kokeilla synnytyssalissa, opiskeltiin vähän lantionlihaksia jne jne. Ja tehtiin kaikkia huohotusharjoituksiakin, vaik luulin että sellaisia ei ole kuin leffoissa nykyään.
Oltiin miehen kanssa toivottu että kurssilla tutustuisi muihin samassa elämäntilanteessa oleviin. No, tutustuihan siellä, mutta jotenkin tuntuu että ei tule kumminkaan pidettyä yhteyttä. Ne oli KAIKKI muut nimittäin keskim 10 vuotta vanhempia kuin me. Kummaa. Kaikki ensisynnyttäjiä paitsi yksi nainen. Mekään ei enää mitään kakaroita vaan kolmekymppiset paukahtaa rikki ensi vuonna.. Eihän tuolla iällä niin väliä, mutta jotenkin kumminkin varmaan arvomaailmassa niin paljon eroja, että ihan vapautuneesti niiden kanssa ei valitettavasti voinut kaveerata.

No, nyt mies jätti meidät tänä aamuna ja lähti työkaverinsa kanssa Lontooseen rilluttelemaan. Ei vaiskaan, ei niillä siellä varmaan ole aikaa rillutella, kun tulee jo keskiviikkona takaisin. Kyllä se ois ottanu tän toukan mukaan, että äitee ois saanu hengähdystauon, mutta ei se saanu tirriäistä siirrettyä omaan mahaan millään star-trek taktiikallakaan.

Tänään varasin itselleni kätilön. Täällä Saksassa nimittäin synnytyksen ja kotiutuksen jälkeen tulee kätilö kotivierailuille katsomaan että sujuuko kaikki ookoo. Se tulee ekojen 10 pvn ajan vaikka joka päivä jos tarvis, ja sitten senkin jälkeen vielä kerran viikossa tai parissa jonkin aikaa. Ihanaa ja helpottavaa tietää että apua on saatavissa, kun sukulaisia ja muita apuja ei ole lähimaillakaan, 350 kilsaa lähimpään mummolaan. Vaippoja oon vaihtanu joskus kaverin pikkusiskoille, mutta ne on nykyään jo opiskelemassa eli aikaa edellisestä kerrasta on vierähtänyt..

Pitäisiköhän tästä kotiutua ja jatkaa hommia vaikka sohvalta käsin... Vielä ehtisin vaikka lenkille. Uskaltaisikohan vielä lähteä reilun tunnin kävelylenkille, en ole piiitkään aikaan harrastanut mitään liikuntaa? Jos kauheasti alkaisi supistella... Ehkä parempi lähteä pyörällä.
Katsotaan sanoi lääkäri, varmaan jumitun tosiaan mielummin siihen sohvannurkkaan ja voihkin paksua oloani.

Tiffany 33+1

Täällä myös yksi, joka on ihan pihalla vauvan hoidosta, en ole vaippoja vaihdellut enkä vauvoja kantanut. Ja olen testatusti ihan surkea syöttämään lusikalla. Mutta sitä ei onneksi tarvitse heti tehdä.

Perhevalmennus suoritettu! Sairaalaan lähtöön saatiin selkeät ohjeet ja hyvä oli myös tietoisku kivunlievityksestä. Yllättävän monipuolinen on tuo Päijät-Hämeen Keskussairaala: on ammeet ja jakkarat ja pallot synnytystä avittamassa ja perhehuoneessa voi miehen kanssa oleilla avautumisvaiheessa ja kuunnella musiikkia. Ja jääkaappi ja suihku löytyy. Saa ilokaasua ja akvarakkuloita ja vaikka mitä puudutuksia. Melkoinen huvipuisto siis. Pitää lähteä sairaalaan hyvissä ajoin ja toivoa että synnytys kestää kauan että ehtii kokeilla kaikki systeemit...

Näytettiin myös synnytysvideo, joka oli oikein lempeä. Onnelliset ydinperheet synnyttävät kivuttomasti ja verettömästi terveitä söpöjä vauvoja ja kätilöt hymyilevät. Jipii.

Hauskoja mahoja oli valokuvissa!

t.Lalaa 32

Jippii, huomenna alkaa äippäloma virallisesti! Sen kunniaks suunnittelin nukkuvani koko huomisen päivän...(Muutoinkin mua masentaa syksy/talvi/pimeä//märkä, joten voisin nukkua tuonne huhtikuulle saakka ;))

Tänään oli aamusta neuvola. Verenpaine ok, pissassa oli verta (hui, saattaa olla limatulppaa tms) ja hb 117. Sanoin että lopetin jo Retaferin syönnin viime viikolla, jos hemppa ois ollu huonompi niin oisin voinut jatkaa vielä viikon. Täällä siis raudansyönti tulis lopettaa n. pari vk ennen synnytystä. Sf-mitta 36,5 mutta mittaaja oli eri ku viimeks. Maha on tosi alhaalla. Käynti oli vähän pikainen, koska esikoinen oli mukana joka yritti parhaansa mukaan tuhota sen terkkarin tavarat (ihme jos se doppler vielä toimii!)

Kävin kattomassa tänään kaverin 2,5 viikkoista vauvaa. Olihan se pieni, vaikka painoi yli 4 kg. Tuli siinä sitten mieleen että mulla on mahassa 2 jotka painaa YHTEENSÄ samanverran! Huh sentään.

Jännä tuo täysiaikaisuus, täällä sanottiin keskussairaalassa että vasta vk 38 -> luetaan täysiaikaiseksi ja siksi sektioita/käynnistyksia ei tehdä sen alle.
Myöskään täällä ei tehdä synnytystapa-arviota ellei sitä itse tajua pyytää.

Meillä on Philipsin itkuhälytin ja se on mainio vehje. Suosittelen!

Nessu, 34+6

Täällä on vähän höntti olo, kun lukee teidän valmennuksista. Itsellä ei ole mitään muistikuvaa esikoisesta käymästäni valmennuksesta (3v sitten) ja nyt ei edes tarjottu. Eikä viimeksi mikään mennyt niinkuin piti, kontrollista osastolle ja ennen kunnon suppareita leikkaussaliin. Meidän valmennus on kuulemma aika surkea, sen muistan sitä pitäneen terkkarinkin sanoneen - resurssit. Olen menossa Vaaka ry:n järjestämälle valmennukselle, joka on vasta 19. päivä, ja odotan siltä tosi paljon. Luvassa enemmän luomujuttuja, että toivottavasti kerkeän sinne. Ei sen puoleen, ei tässä mitään oireitakaan taas ole.

Orvokille vielä kommenttia lipaston rakennuksesta. Meillä on koko kesän maannut keittiön yksi kaapinovi seinänvierustalla, kun rämähti alas ja ruuvit vei lastulevyseinää mukanaan. En sitä osaa kyllä itse laittaa, miehellä on SUUNNITELMA miten se tehdään. Kai tässä saa odottaa tulokkaan ristiäisiä, että se saadaan kuntoon. Pahoina hetkinä yritän muistuttaa itselleni, että olen mieheni valinnut aivan muiden kriteerien perusteella, kuin kodintöiden ja remonttihommien, mutta kyllä joskus raivostuttaa. Itse saa kaiken tehdä tai ainakin aloittaa.

Kyllä se uusi vauva vähän pelottaa ja jännittää täälläkin, vaikka kakkonen onkin. Suurin kysymys onkin varmaan, että eihän se voi olla yhtä huono nukkumaan ja syömään kuin tuo esikoinen oli vauva-aikana, eihän. Nimeäkään ei vielä ole. Keksin juuri hyvät toiset nimet, mutta mieshän innostui, että sehän olisi hieno etunimi. Tietenkin, musta ei kuuna valkeana.

Mun mielestä itkuhälytintä tarvitsee sitten myöhemmin, kun vauva nukkuu pitkiä päikkäreitä ulkona ja kun kesällä ollaan mökillä tms. Tosin ilmankin pärjää mainiosti, kuten myös ilman imetyspaitaa ja korvakuumemittaria (en omista), mutta kaikki helpotatvat elämää. Tosin työkaverini sanoi, että korvakuumemittarin tarpeellisuuden huomaa vasta korvatulehduskierteisen lapsen kanssa.

Vointeja kaikille, varsinkin äiskälle!

Lotta ja huomenna rv35