Miehen rahat ja meidän rahat ja minun rahat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Päivikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Päivikki"

Vieras
Lapset ollaan yhdessä tehny (kolme).
Minä hoidan lapsia kotona, hoidan kodin ja teen sapuskat.
Maksan omalla nimellä tulevat laskuni, ja muut yhteiset menot maksamme aikalailla puoliksi. Paitsi minä maksan lasten menot pääosin kaikki.
Miehen tulot noin 3500e kk:ssa, minun 1000e.
Minä ostan lähes kaiken lapsille mitä tarvitsevat.
Yhdessä, jos käymme kaupassa, niin se olen yleensä minä joka maksaa.

Onko teidän mielestä ok? Minusta ei! Tästä on ollut puhetta miehen kanssa, mutta ei tunnu tajuavan. Mulla siis pitäisi ilmeisesti olla tili aina nollilla ja ei yhtään omaa rahaa.
Jos jotain haluan itselleni, niin siitä on turha haaveilla. Mies kyllä voisi lainata rahaa, jos haluaisin itselle jotain.
Lisäksi se, että mä ostan pääasiassa lapsille kaikki vaatteet ja tarvikkeen mitä tarvitsevat.
Kyllä se isällekin kuuluisi, mutta kummallisesti ei ole minkäänlaista innostusta miehen lähteä hommaamaan lapsille vaatetta, kenkiä yms:sta.

Pyysin miestä tuomaan koiralle ruokaa. Mieheltä tuli viesti, että laita se raha siitä ruuasta sitten hänen tililleen ja tilinumero.
Koiran on perheen yhteinen tietenkin, mutta sattuu olemaan minun nimelläni, joten mähän siis maksan kaikki koiran ruuat ja vakuutuksen.

Jotenkin välillä tuntuu, että ne minun vähäiset rahat on yhteisiä, mutta miehen sitten omia.

[QUOTE="Päivikki";22100457]Lapset ollaan yhdessä tehny (kolme).
Minä hoidan lapsia kotona, hoidan kodin ja teen sapuskat.
Maksan omalla nimellä tulevat laskuni, ja muut yhteiset menot maksamme aikalailla puoliksi. Paitsi minä maksan lasten menot pääosin kaikki.
Miehen tulot noin 3500e kk:ssa, minun 1000e.
Minä ostan lähes kaiken lapsille mitä tarvitsevat.
Yhdessä, jos käymme kaupassa, niin se olen yleensä minä joka maksaa.

Onko teidän mielestä ok? Minusta ei! Tästä on ollut puhetta miehen kanssa, mutta ei tunnu tajuavan. Mulla siis pitäisi ilmeisesti olla tili aina nollilla ja ei yhtään omaa rahaa.
Jos jotain haluan itselleni, niin siitä on turha haaveilla. Mies kyllä voisi lainata rahaa, jos haluaisin itselle jotain.
Lisäksi se, että mä ostan pääasiassa lapsille kaikki vaatteet ja tarvikkeen mitä tarvitsevat.
Kyllä se isällekin kuuluisi, mutta kummallisesti ei ole minkäänlaista innostusta miehen lähteä hommaamaan lapsille vaatetta, kenkiä yms:sta.

Pyysin miestä tuomaan koiralle ruokaa. Mieheltä tuli viesti, että laita se raha siitä ruuasta sitten hänen tililleen ja tilinumero.
Koiran on perheen yhteinen tietenkin, mutta sattuu olemaan minun nimelläni, joten mähän siis maksan kaikki koiran ruuat ja vakuutuksen.

Jotenkin välillä tuntuu, että ne minun vähäiset rahat on yhteisiä, mutta miehen sitten omia.[/QUOTE]

Vaihda se mies siihen koiraan :D Turhaan tuommoista "miestä" nurkissa katselee

Jos halutaan ettei tule rahakiistoja kannattaa ottaa yhteinen tili , jota molemmat voivat käyttää. Siis kaikki tulot sinne ja sieltä maksetaan. Meillä toiminut hyvin! Jos saldo alkaa painua pakkaselle on syytä tarkastella mihin raha häviää, meillä tosin on pystytty jopa pistämään erilliselle säästötilille jotain jemmaan pahan päivän varalle. Meillä neljä lasta ja olen ollut 17 v kotona välillä vieraita lapsia lisäksi hoidossa. Miehellä pääsääntöisesti tuloja, mutta on ollut lomautuksia ym vähätuloisia kausia.

Teillä on yhteiset lapset mutta erilliset rahat? Eikö se ole vähän hullunkurista, että pystyy jakamaan koko elämänsä muttei rahoja? Meillä on tasan yhdet rahat, vaikka miehellä parempi palkka onkin. Yhtäkään riitaa ei ole aiheesta ollut. Suosittelen teillekin samaa.

No ei ole reilua, mutta taitaa olla valitettavan yleistä. Meidän perheessä minulla on 2 kertaa isommat tulot kuin miehellä, ja maksankin enemmän yhteisistä menoista. Meillä on sellainen systeemi, että molemmat laittaa n. 70% nettotuloista yhteiselle tilille. Jos ei riitä, sitten prosenttia nostetaan.

Miellä on yhteinen tili, johon tulee molempien palkat. Siltä tililtä maksetaan kaikki menot. Ja kumpikin saa käyttää myös omiin menoihinsa rahaa. Isommat hankinnat ja menot sit keskustellaan yhdessä ensin ja sit vasta hankitaan (siis omat tai yhteiset menot/hankinnat). Hyvin toimii meillä, koskaan ei oo mitään ongelmia tullut.

[QUOTE="vierailija";22100530]Teillä on yhteiset lapset mutta erilliset rahat? Eikö se ole vähän hullunkurista, että pystyy jakamaan koko elämänsä muttei rahoja? Meillä on tasan yhdet rahat, vaikka miehellä parempi palkka onkin. Yhtäkään riitaa ei ole aiheesta ollut. Suosittelen teillekin samaa.[/QUOTE]

Ihan normaalia voi olla erilliset rahat mutta yhteiset lapset. Ihan miten tahansa rahat järjestää, niin aa ja oo on sopia siitä. Yhteisesti.

Meillä on avioehto ja erilliset rahat, yhteinen elämä. Toimii todella hyvin. Mutta se varmaan johtuu siitä, että meillä on pelisäännöt yhdessä sovittu.

Meillä tulee oma tili kummankin omalle tilille,exelillä on lasketu kaikki tasan puoliksi ja sitten maksetaan ne pois,kaupassa käydään suurinpiirtein vuorotellen,mutta kyllä miehillä yleensä varmaan menee kauppaan aina vähemmän kun eivät osaa esim.koko viikon ostoksia ostaa.Minä maksan lasten vaatteet suurimmaksi osaksi mutta minullehan se lapsilisä kahdesta lapsesta tuleekin.Tämä toimii meillä,yhteistä tiliä en halua,koska haluan joskus ostella itsellenikin hyvällä omalla tunnolla jotain =)

Mun mielestä omat menot omasta pussista ja niitä varten pitää varata omista tuloista joku summa vaan omaan käyttöön ja kaikki yhteinen lasten kulut mukaan lukien jaetaan suhteessa tuloihin.
Ite olen nyt kotihoidontuella kotona ja käteen jää n. 300 euroa kuntalisän kanssa. Mies on luvannut maksaa kaiken ja se koko ruhtinaallinen 300 jää mun omiin menoihin. Mies kyl lupasi, että saan siltä tarvittaessa lisää, jos omani ei riitä, kun sen tulojen takia jää se lisäosa saamatta. En ole tarvinnut kuitenkaan.

Yhteistyössä