Mies ei jaksa hoitaa sairasta lasta iltavuoroviikolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä asialle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä asialle

Vieras
Olen todella kypsynyt vain omaan napaansa tuijottavaan mieheen. Eilen hän räyhäsi minulle, kun joutuu olemaan päivällä sairaan lapsen kanssa. Hän ei kuulemma saa unta tarpeeksi, kun iltavuoron jälkeen ei pysty nukahtamaan heti. Käytännössä hän siis katselee televisiota pikkutunneille asti iltavuoron jälkeen.

Minun taas on pakko mennä aamulla töihin. Jouduin menemäään tuntia aikaisemmin eli jo kuudeksi, jotta ehdin tekemään normaalipituiden päivän, koska mies ei suostu hakemaan lapselle sairauslomatodistusta. Jos hän hakisi aamulla todistuksen minulle, niin voisin mennä töihin normaaliaikaan ja tulla pois aikaisemmin. Minä en todistusta voi hakea, koska iltapäivällä ei ole enää sairaanhoitajan vastaanottoa, eikä akuuttiaikoja saa lääkärille. Tilanne on siis todella turhauttava.

Mitä ihmettä voin tehdä? Pitäisikö sitten vain ilmoittaa miehelle, teen normityöpäivän. Hakekoot sitten itselleen sen sairauslomatodistuksen, koska siinä tapauksessa hän ei ehdi ajoissa iltavuoroon.

Käsittämätöntä, että jotkut vuorotöissä käyvät ihmiset nimenomaan haluavat hoitaa lapsensa kotona, mutta mies ei suostuisi tekemään sitä edes poikkeustilanteessa eli kun lapsi on sairas. Kumma juttu, että päivätöissä käydessään mies jaksaa mennä vaikka kolmena peräkkäisenä iltana metsälle ja kotiutuu sieltä vasta puolilta öin. Aamuisin on ollut silti vielä aikaisiempi herätys kuin nyt lapsen kanssa.

Ottaa ihan helkutisti päähän tuollainen itsekkyys. Omien harrastusten takia voidaan valvoa, mutta kun on lapsesta kyse, niin johan alkaa kiukuttelu, kun ei herra saa unta tarpeeksi.

Lisäksi riepoo vielä se, ettei mies suostu iltavuoroviikolla viemään lapsia aamulla hoitoon, koska silloin hänen unet keskeytyisivät, eikä hän osaa nukkua päiväunia. Kas kummaa, miten hän kuitenkin viikonloppuisin krapuloissaan osaa nukkua päiväunia. Jos mies veisi lapset hoitoon, niin pääsisin lähtemään aikaisemmin töihin ja voisin hakea lapset aikaisemmin hoidosta, jolloin heille ei tulisi maksimaalisen pitkää hoitopäivää. Tässäkään asiassa mies ei voi ajatella lasten parasta, vaan oma napa menee taas edelle.

En osaa sanoa ratkaisua pulmaanne, mutta meillä tehdään näin mun iltavuoropäivinä:

Minä vien lapsen päiväkotiin yhdeksäksi ja itse menen töihin yhdeksi. Mies hakee lapsen päiväkodista töittensä jälkeen ja illalla vie lapset nukkumaan - mä tulen töistä 21. jälkeen.

Jos lapsi on meillä sairas yleensä minä jään kotiin hoitamaan ja elleivät päivät riitä, mies jatkaa siitä.

Saako teillä olla omalla ilmoituksella saikulla ?

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
En osaa sanoa ratkaisua pulmaanne, mutta meillä tehdään näin mun iltavuoropäivinä:

Minä vien lapsen päiväkotiin yhdeksäksi ja itse menen töihin yhdeksi. Mies hakee lapsen päiväkodista töittensä jälkeen ja illalla vie lapset nukkumaan - mä tulen töistä 21. jälkeen.

Jos lapsi on meillä sairas yleensä minä jään kotiin hoitamaan ja elleivät päivät riitä, mies jatkaa siitä.

Teidän systeemi kuulostaa varsin järkevältä. Vastaavaa olen ehdottanut miehellekin, mutta ongelmana on se, että lapset heräävät jo ennen seitsemää, joten miehen unet jäävät lyhyiksi.

Töihin pitää viedä todistus, jos lapset ovat sairaana. Sen sijaan omasta sairaudesta ei tarvitse viedä todistusta kolmeen päivään.

Kyllähän se molempien on vastuu lapsista kannettava. Sairaana mutta myös terveenäkin. Minun mielestä menet vaan omien työvuorojesi mukaan ja hoidat lasta omalla vuorollasi. Kyllähän se miehenkin pitää "oppia" vastuu ottamaan ja kantamaan. Ei kannata itse aina uhrata ja tehdä miehille asiat helpoksi. Saat olla uhrautuja koko elämän ajan, jos sellaiseen rupeat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Teidän systeemi kuulostaa varsin järkevältä. Vastaavaa olen ehdottanut miehellekin, mutta ongelmana on se, että lapset heräävät jo ennen seitsemää, joten miehen unet jäävät lyhyiksi.

Töihin pitää viedä todistus, jos lapset ovat sairaana. Sen sijaan omasta sairaudesta ei tarvitse viedä todistusta kolmeen päivään.

Niin no - mieluummin omat unet jäävät vähälle kuin että aamuvuoroon menijän pitää repiä lapset ylös vaikka miten aikaisin. Meillä noita aamulähtöjä on, joten iltavuoropäivinä on mukava kun lapsi saa sen pari tuntia pidemmät unet.

menköön mies aiemmin nukkumaan :kieh:

Itse tulen iltavuorosta klo 23 kotiin. Sänkyyn viimeistään klo 24 ja jos saa edes kuuteen nukkua, niin kyllä aikuinen mies jaksaa ja pärjää. Sellaista se arki vain aikuisena isänä on. Teinit nukkuu puolille päiville.

Alkuperäinen kirjoittaja Vuorotyötä tekevä mies:
Itse tulen iltavuorosta klo 23 kotiin. Sänkyyn viimeistään klo 24 ja jos saa edes kuuteen nukkua, niin kyllä aikuinen mies jaksaa ja pärjää. Sellaista se arki vain aikuisena isänä on. Teinit nukkuu puolille päiville.

Kuulostat ihan mieheltäni, mutta hän just kyllä tuolla vielä nukkuu =)

Meillä minä vuorotyössä, mies päivätöissä. Iltavuoropäivinä vien lapsen hoitoon vasta klo 11 ja mies hakee töistä päästyään. Lapsen sairastaessa minä jään kotiin, tarvittaessa mies jatkaa. On päivän selvää, ja jos alkais jotain rutisemaan, niin sais kuulla kunniansa.

Näinhän sen pitäisi mennä. Valitettavasti minun mieheni ei ole sisäistänyt asiaa, vaan yrittää elää vielä perheettömän miehen elämää.

Tuntuu vain niin raivostuttavalta vääntää kättä täysin itsestäänselvistä ja turhista asioista muka aikuisen ihmisen kanssa.

Mä luulen että aika turha verrata päivätyön aikaista unentarvetta vuorotyön aikaiseen unentarpeeseen. Varmasti vuorotyö on nukkumisen kannalta paljon haasteellisempi, kun se rytmi muuttuu muutaman päivän välein.¨Ainakaan mihinkään krapulapäiväuniin on ihan turha verrata!

Omanikin pärjää kyllä aika vähillä unilla, esim. yövuoron jälkeen usein 5 tunnin unilla, mutta unen tarvekin on yksilöllinen asia... ja uosien vuorotyön jälkeen, kun ikää tulee lisää, saattaa alkaa käydä jo kunnon päälle.

Mutta miehesi on lapsesi isä, ja vanhemman arkeen kuuluu erinäisiä velvollisuuksia jotka saattavat verottaa unen määrääkin. Kyllä miehesi pitäisi se tietää ja ymmärtää. Hoitaisi edes oman osuutensa jos ei enempää jaksa. Ja oman osuuteen kuuluu muutakin kuin se siittiöiden lahjoitus :whistle:

Näinhän sen pitäisi mennä. Valitettavasti minun mieheni ei ole sisäistänyt asiaa, vaan yrittää elää vielä perheettömän miehen elämää.

Tuntuu vain niin raivostuttavalta vääntää kättä täysin itsestäänselvistä ja turhista asioista muka aikuisen ihmisen kanssa.

Varmasti ärsyttää. Minua ärsyttää jo kuunnella työpaikalla nuorten "miesten" valitusta väsymyksestä, vaikka se on ihan itseaiheutettua. Pelataan tai katsellaan leffoja aamuyöhön saakka ja sitten ei muka millään jaksa mitään. Jos on niin pöllö, että itse valvomalla itsensä väsyttää, vaikka tietää aamun koittavan muutaman tunnin kuluttua, niin voe voe. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Ja teidän tapauksessa koko perhe.
Toivottavasti "miehesi" ryhdistäytyy ja ottaa vastuuta perheensä hyvinvoinnista. Ainakin minulle se antaa enemmän kuin yökukkuminen telkkarin edessä. _Sitä_ paskaa ei töiden jälkeen jaksa. Perhettäni kyllä.

Niinhän se menee.Tekee mieli sanoa että ota ero,mutta ei ne asiat siitäkään parane,mies ei välttämättä ota niitä silloinkaan ikinä.
Tosin pääsisit eroon täysin hyödyttömästä äijästä.

Alkuperäinen kirjoittaja manta:
Kyllähän se molempien on vastuu lapsista kannettava. Sairaana mutta myös terveenäkin. Minun mielestä menet vaan omien työvuorojesi mukaan ja hoidat lasta omalla vuorollasi. Kyllähän se miehenkin pitää "oppia" vastuu ottamaan ja kantamaan. Ei kannata itse aina uhrata ja tehdä miehille asiat helpoksi. Saat olla uhrautuja koko elämän ajan, jos sellaiseen rupeat.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja lapset on yksin äidin vastuulla aina:
Niinhän se menee.Tekee mieli sanoa että ota ero,mutta ei ne asiat siitäkään parane,mies ei välttämättä ota niitä silloinkaan ikinä.

En minä erota halua. Kyllä mies osuutensa hoitaa ihan kohtalaisesti päivävuorossa ollessaan, mutta iltavuoroviikolla hän yrittää täysin livetä vastuusta. Ihmettelen, miten hän pystyy olemaan viikon näkemättä lapsiaan lainkaan (muuten kuin nukkuvana).

Alkuperäinen kirjoittaja lapset on yksin äidin vastuulla aina:

Hmm, miksi kukaan ottaa vätyksen miehekseen ja vielä enemmän ihmetyttää että vätyksen kanssa tehdään lapsi -ja kun sitä vätystämistä lapsen suhteen on todistettu hetki, tehdään vielä toinenkin lapsi?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm, miksi kukaan ottaa vätyksen miehekseen ja vielä enemmän ihmetyttää että vätyksen kanssa tehdään lapsi -ja kun sitä vätystämistä lapsen suhteen on todistettu hetki, tehdään vielä toinenkin lapsi?!

Ei sitä etukäteen voi tietää, millainen isä tai äiti toinen sitten todellisuudessa on. Itse ainakin kuvittelin miehen olevan hyvä isä. Hän ensin alkoi ehdottelemaankin lasten hankkimista.

Meillä oli takana jo pitkä parisuhde, joten luulin tuntevani miehen hyvin, mutta uudet tilanteet voivat yllättää. Toisen lapsen myötä mies kasvoi vastuullisemmaksi pakon edessä, mutta petrattavaa näköjään on vieläkin.

Arki on sujunut meillä ihan mukavasti tähän asti, kun molemmat teimme normaalia päivätyötä. Tämä vuorotyö nyt vain sai kriisin perheeseemme. Kaikkia tilanteita ei valitettavasti voi etukäteen ennakoida.

Laita mies hakemaan sairaslomatodistuksen itse. Vaikka varmaan huomennakin pystyisit sen todistuksen hakemaan, jos tänään ilmoitat työnantajalle, ettet tänään sitä ehdi saamaan, mutta lapsi on kipeä. Mutta mieskin saa jotain lastensa eteen tehdä...

Sinällään itsekin aikoinaan vuorotyötä tehneenä tiedän, että se on rankkaa. Itse olin aina väsynyt, oli sitten mikä vuoro tahansa menossa. Eikä silloin itsellä ollut lapsia edes. Mulla kärsi harrastuksetkin, kun olin niin väsynyt, etten pystynyt kunnolla keskittymään. :o

Mutta ei lapsi voi sille mitään, että on kipeä. Pakko sitä miehenkin on tajuta, että ei ainoastaan äiti voi joustaa joka asiaan.

Ymmärrän. Meillä samanlaista tappelua lasten viemisistä ja kuka hoitaa kun lapsi sairas.

Ihailen niitä, jotka hoitavat lapsensa tappelematta siitä ja ilman mummojen ja pappojen apua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei sitä etukäteen voi tietää, millainen isä tai äiti toinen sitten todellisuudessa on. Itse ainakin kuvittelin miehen olevan hyvä isä. Hän ensin alkoi ehdottelemaankin lasten hankkimista.

Meillä oli takana jo pitkä parisuhde, joten luulin tuntevani miehen hyvin, mutta uudet tilanteet voivat yllättää. Toisen lapsen myötä mies kasvoi vastuullisemmaksi pakon edessä, mutta petrattavaa näköjään on vieläkin.

Arki on sujunut meillä ihan mukavasti tähän asti, kun molemmat teimme normaalia päivätyötä. Tämä vuorotyö nyt vain sai kriisin perheeseemme. Kaikkia tilanteita ei valitettavasti voi etukäteen ennakoida.

Niin juuri, ei sitä aina tosiaan VOI tietää ennalta. Kenen elämä muutenkaan menee käsikirjoituksen ja etukäteissuunnitelmien mukaan?
Jos löytyy niin mä tahdon vaihtaa sit käsikirjoittajaa

:kieh:

Ja ap- itkupotkuraivari auttoi meillä. Siis totaalinen tunteiden tuuletus pienin lisämaustein ja dramaturgisin keinoin.
ÄITI ei ole se jonka pitää aina jaksaa.

Jospa vaikka sinäkin lopettaisi tuollaisen vätyksen hyysäämisen. Jos sillä on iltavuoro ja muksu on kipeänä ja se ei suostu saikkulappua hakemaan niin se on sitten sen ihan oma ongelma! Sinä menet normaaliin aikaan töihin ja tulet kun tulet, jos mies myöhästyy töistä ilman saikkulappua niin ei se sun ongelma ole!

Miksi sä muuten viet ne muksut hoitoon jos miehes on kotona (eikä suostu viemään kun "unet katkee" )?? Jätä viemättä! Sitten ukollas on tasan 2 vaihtoehtoa, joko vie lapset hoitoon ja jatkaa unia tai nousee laittamaan aamupalaa muksuille!!
Eli lopeta se hyysääminen! Miehes on tottunu liian hyvään kun teet kaikki sen puolesta ja joustat ja joustat!! Lopeta nyt jo hyvä ihminen ja ajattele sinäkin itteäs välillä!!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Jospa vaikka sinäkin lopettaisi tuollaisen vätyksen hyysäämisen. Jos sillä on iltavuoro ja muksu on kipeänä ja se ei suostu saikkulappua hakemaan niin se on sitten sen ihan oma ongelma! Sinä menet normaaliin aikaan töihin ja tulet kun tulet, jos mies myöhästyy töistä ilman saikkulappua niin ei se sun ongelma ole!

Miksi sä muuten viet ne muksut hoitoon jos miehes on kotona (eikä suostu viemään kun "unet katkee" )?? Jätä viemättä! Sitten ukollas on tasan 2 vaihtoehtoa, joko vie lapset hoitoon ja jatkaa unia tai nousee laittamaan aamupalaa muksuille!!
Eli lopeta se hyysääminen! Miehes on tottunu liian hyvään kun teet kaikki sen puolesta ja joustat ja joustat!! Lopeta nyt jo hyvä ihminen ja ajattele sinäkin itteäs välillä!!

Totta turiset. Mies on nostanut joka kerta asiasta niin ison metakan ja esittää marttyyriä, että en ole jaksanut asiaa viedä loppuun asti. En haluaisi riidellä lasten edessä, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole, kun tukijoukkoja ei asu lähellä. Eilen 4 v tyttö sanoi riitamme jälkeen, että isi on vihainen, jos joutuu jäämään hoitamaan häntä kotiin. Voi lapsiparka, syyllistää itsensä.

Ajattelin nyt tyytyä siihen, että mies vie lapset hoitoon edes joka toinen aamu. Siis sitten, kun lapset ovat terveitä. On sekin parempi vaihtoehto kuin että minä vien ja haen joka päivä. Siihen en kyllä suostu, että mies elää täysin ilman velvollisuuksia joka toisen viikon.

ja meilläkin mies vaan tottunut siihen oman kotiäitiyden aikana että saa vaan mennä töihin eikä tarvitse ketään viedä. saa mennä töihin ja tulla töistä kuin sinkku. valmiiseenn.

kyllä tuntee itse olevansa lomalla kun saa vaan olla töissä rauhassa jos mies joskus hoitaa sen rumban että hakee kuopuksen ja tulee kotiin auttamaan muistuttamaan esikoista läksyistä ja tekemään ruoat ja hoitamaan harrastukset.

Yhteistyössä