Mies haluaa, että poika kotona lomansa ajan eikä tarhassa (pitkä vuodatus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anne t.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anne t.

Vieras
Ollaan kotona uuden vauvan kanssa koko perhe. Mies ei pidä vanhempainvapaata vaan on lomalla sen sijaan. Alku mennyt tosi huonosti, sillä jouduin heti synnytyksen jälkeen leikaukseen sisäisen verenvuodon takia. Lisäksi vauvallamme rakenteellinen vika, joka tekee imetyksestä hyvin haastavan ja tarvitsee erityistukea.

Kotiin tultua sanoin miehelle, että nukun vauvan kanssa eri huoneessa, jotta saadaan kaikki nukuttua sillä rytmillä, kun porukka hereillä eli mies pojan rytmin mukaan ja minä vauvan. Käytännössä vauva on valvonut yöt ja aamulla, kun menee nukkumaan, minä en saa unta, koska mies koko päivän pojan kanssa sisällä. Pelaavat tietokonepeljejä ja riehuvat.

Ensi viikoksi (vika "lomaviikko"). Olin pyytänyt, että mies kysyisi tarhasta, josko saisimme pojan tarvittaessa viedä sinne. Asumme pienellä paikkakunnalla ja hoitaja tuttu eli voisi olla, että olisi onnistunut, vaikka tarhapaikasta juuri luovuttiinkin. Ajattelin, että saisin univajetta purettua, jos poika olisi päivät poissa, kun mies ei häntä kerran ulos vie. Painotin, että kysytään tämä optioksi eli, jos ensi viikko menossa kuten tämä viikko.

Nyt mies sanoi, että ei ole tuota kysynyt, koska hänestä tuntuisi pahalta, jos poika ei olisi hänen lomalla kotona. Lisäksi valitteli, että en siedä omaa poikaani.

Voi että olen vihainen. Siis en siitä, että poika kotona, vaan lähinnä tuon jeesustelun takia. Olen menettänyt yli litran verta ja edelleen toipilas tuosta ja synnytyksestä. Yöuni takana laitokselta tulon jälkeen vähän yöstä riippuen 2-4t per yö. Vauva ei saa syötyä ja edelleen alle syntymäpainon ja perhana mies senkun jeesustelee, kuinka hän niin hyvä isä ja minä huono äiti, kun tuollaista ehdotan.

Hyvä että mies viettää aikaa sen isomman kanssa kun sulla on täysi työ vauvan kanssa.
Sanot miehelle että viettää sitä aikaa ulkona että saat levätä.Siinä ei lepää kyl yhtään jos ne sisällä meuhkaa.

Siis mitä ihmettä? Kesä parhaimmillaan ja poikanne tai miehesi eivät ulkoile? Miksi ihmeessä? Uinti, kalastus, pihaleikit, sulkapallo, jalkapallo, marjastus, frisbee, piknikit tai ihan vain köllöttely ulkona ei kiinnosta?

Niinpä, nyt mies kävi tuossa nassuttamassa, että ei ole halunnut mennä pojan kanssa ulos, jotta on täällä minun apunani. Kyselin, että mitähän apua siitä minulle on, että melskaavat niin, että en saa nukuttua ja viimeistään kymmenen korvilla poika tulee ihan aiheesta ihmettelemään huoneeseen, missä äiti on. Koko tämän viikon olen sanonut, että menkää aamupäivällä johonkin, mutta ei, on hienona ihmisenä ollut täällä minun apuna.

Niinpä, nyt mies kävi tuossa nassuttamassa, että ei ole halunnut mennä pojan kanssa ulos, jotta on täällä minun apunani. Kyselin, että mitähän apua siitä minulle on, että melskaavat niin, että en saa nukuttua ja viimeistään kymmenen korvilla poika tulee ihan aiheesta ihmettelemään huoneeseen, missä äiti on. Koko tämän viikon olen sanonut, että menkää aamupäivällä johonkin, mutta ei, on hienona ihmisenä ollut täällä minun apuna.

Sanoisin että teillä on nyt kommunikaatiokatkos. :) Miehen tarkoitus on ollut hyvä, mutta ei ole vaan sisäistänyt sitä, että eniten tarvitset nyt unta. Sopikaa niin, että aamupäivät talo on hiljainen ja iltapäivällä ja illalla voivat sitten viettää pojan kanssa aikaa sisätiloissa jos niin haluavat.

Tee selväksi, että ulkoiltava on. Ei tuossa oikeasti ole mitään järkeä, että kesäpäivät riehutaan sisätiloissa.

Teidän pitää aikuisina kommunikoida keskenänne. Mitä sinä toivot ja mitä mitä mies ajattelee. Toisaalta olet varmasti niin väsynyt, että toipumiseen vaan menee aikaa, olipa mies ja poika missä tahansa. Lepää, älä ota kierroksia miehen tekemisistä. Ihanaa, että mies ottaa vastuun isommasta. Eipä tarvitse sinun stressata esikoisesta.

Ja miehelle ei mene millään jakeluun ettei siitä sisällä melskaamisesta ole mitään apua kun toinen yrittää nukkua?

Joku ehdotti anoppia jo, mitä jos keksisit jonkun tutun kenen luokse voisit miehen js pojan lähettää päiväksi? Tai jonkun muun reissun, lähtisivät kaksin vaikka koko päivän reissulle huvipuistoon tms.

Tollo ei ole hieno ihminen.

Sano, että et tarvitse mitään muuta apua kuin se, että saat nukkua rauhassa. Kuullostaa lähinnä siltä, että mies laiskuuttaa peluuttaa poikaa sisällä...

vittu sulla on typerä mies, ei voi muuten tätäkään asiaa kiteyttää

Olipa rumasti sanottu, mies ei varmaan ole tajunnut sitä että jos hän viihdyttää vanhempaa lasta, hänet luokitellaan typeräksi.
Ap,lle: Sano miehelle että siitä on tosi iso apu että olet isomman kanssa mutta apu olisi vielä parempi jos ulkoilisitte että saat nukutuksi.Sano että meteli häiritsee ja kaipaat unta.

Ja ne korvatulpat ei oikeasti ole ihan huono vaihtoehto.

Yleensä olen korvatulppien puolesta jos pitää yrittää nukkua kun muu perhe on kotosalla. Vastasyntyneen vauvan vieressä nukkumista yrittäessä (tai muutenkaan vaikka vauva olisi omassa sängyssään, tarkoitus kuitenkin herkistyä vauvan viestinnälle) en ole uskaltanut noita käyttää.

Ja jos on loma ja nätit (?) ilmat niin huomattavasti helpommalta ja järkevämmältä tuntuisi miehen ja esikoisen ulkoilu.

[QUOTE="akka";26777569]Olipa rumasti sanottu, mies ei varmaan ole tajunnut sitä että jos hän viihdyttää vanhempaa lasta, hänet luokitellaan typeräksi.
Ap,lle: Sano miehelle että siitä on tosi iso apu että olet isomman kanssa mutta apu olisi vielä parempi jos ulkoilisitte että saat nukutuksi.Sano että meteli häiritsee ja kaipaat unta.[/QUOTE]

Näin varmaan täytyy tehdä. Tosin tilanne nyt niin eskaloitunut, että hieman pitää rauhoittua. Silmät ihan turvonneet ja naama pienen possun kiukkukyynelistä. Yleensä en todellakaan ole itkijätyyppiä, mutta nyt todella keitti yli.

Voi ei :O. Kyllä mun mielestäni miehen pitäis vähän etes ymmärtää ja tulla asiassa vastaan. Ulkona voi rymytä ja riehua ihan samalla tavalla kuin sisällä. Ehdota että, rakentaisivat ulkona vaikka ison majan, siitähän yleensä ihan aikuisetkin miehet innostuu puhumatta nyt pienet pojat, jotka saavat olla siinä touhussa isin apuna. Käske ottaa vaikka eväät mukaan, niin ei nälkä yllätä kesken majan rakentelun.

Mun mielestä sun mies on siinä mielessä oikealla asialla, että haluaa olla lomallaan lapsen kanssa. Mutta toteutus tietty nyt huono. Pyydä, että he tekevät retken jonnekin tms. Ja toisaalta, voithan sinäkin käydä vähän ulkoilemassa, ettet ihan mökkihöperöksi muutu. Voihan isäkin hoitaa vauvaa hetken, niin voit viettää aikaa esikoisen kanssa.

Kuulostaa siltä, että olet todella väsynyt. Jos imetys on kovin hankalaa, anna reilusti pulloa! Tärkeintä on, että vauva alkaa kasvaa kunnolla!!!

Istuta se mies sohvannurkkaan ja puhu rauhallisesti. Kerro, miltä sinusta tuntuu ja miten valvominen vaikuttaa sinuun. Älä syyllistä, vaan kerro omista tunteistasi. Ja esitä, että lähtevät pojan kanssa jonnekin pois talosta.

Miehen eduksi voi sanoa sen, että ei ole oikea hetki viedä lasta hoitoon, kun vauva syntyy. Silloin vanhempi lapsi tuntee, että uusi lapsi työntää hänet pois perheestä. Mutta tyhmää isän puolelta, ettei tajua, miten väsynyt olet. Jos mies haluaa olla avuksi, anna hänen laittaa teille ruoat, siivota jne. Mutta tärkeintä on antaa sinulle nukkumarauha.

Mua ottaa niin päähän tuo kun ehdotetaan korvatulppia, että saa nukuttua! Argh! Sitten mä en ainakaan saisi nukuttua koska korvissa kuuluu ärsyttävä kohina. Olen yrittänyt nukkua korvatulppien kanssa, mutta heitin pois kun nukkumisesta ei tullut mitään sen kohinan takia!

Eli tunkekaa ne korvatulpat sanonko mihin! Ei luulisi olevan ap:n miehelle kovin suuri vaiva lähteä ulos OMAN lapsensa kanssa, että äiti saa edes joskus levätä!

No itsekään en laittais toista lasta hoitoon, vaan heittäisin ukot pihalle aamupalan jälkeen. Jotain rotia nyt ja selkärankaa ap! Toisaalta miesten riehuminen on vauvan rytmiä ajatellen ihan hyvä siinä mielessä, että eihän pikkuinen ymmärrä vuorokausivaihteluista ikinä mitään, jos annat yön ensin valvoa ja nukut sitten itse koko päivän. Eli ei kannata toista lasta koko päiväksi pihalle laittaa, että tottuu vauveli päivän ja elämisen ääniin.

Mä olisin onnellinen jos mulla olisi tollainen mies. Kun mä toin kotiin kroonisesti sairaan kuukauden vanhan vauvan, jonka takia heräsin valehtelematta 20-30krt yössä, niin lasten isä jätti mut yksin vauvan ja 3 vuotiaan kanssa, koska ei kestänyt sitä kaikkea. Jospa nyt vaan lykkäisit miehelle 50e käteen ja sanoisit että vie pojan lähimpään huvipuistoon, vesipuistoon, kotieläinpihalle tms. Toinen yrittää parhaansa. Toisaalta kannattaisi sitä vauvan rytmiä mahdollisimman aikaisin alkaa muuttaa samaan rytmiin kuin esikoisen, helpottaisi sun elämää paljon.

Yhteistyössä