Mies sai palkkaa 4596,95 ?. Tuntuu et tämä oli viimeinen pisara.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meillä ainakin mies tienaa huomattaavsti enemmän kuin minä, mutta minusta se on ihan oikein koska on huomattavasti koulutetumpi kuin minä. Minä en ole koskaan ajatellut, että miehen palkka kuuluisi minulle mitenkään. Minä maksan omat laskuni ja muut laskut menee puoliksi. Lasten vatteet ym. hoidan/ostan minä koska haluan. MInä en ole koskaan ymmärtänyt mitään yhteisiä rahoja ym. tottakai autetaan puolin ja toisin jos tarvetta on. Minut on pienestä asti opetettu olemaan elämättä kenenkään siivellä ja aina sanottu, että ÄLÄ vaan missään nimessä ota pelkästään yhteistä tiliä, vaikka avioliitossa oletkin. Ei kyllä ollut vanhemmillanikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi hyvä tavaton! On ap.llä paska mies! Rahaa tulee kuin roskaa eikä mies maksa lapsilleen vaatteita..Huh huh.

Lain mukaanhan tämä juttu ei mene ollenkaan näin. Ap tekee töitä perheen hyväksi olemalla kotona lasten kanssa. Jos avioero tulee, niin mies joutuu maksamaan ap:lle "palkkaa" tuosta eli omaisuutta tasataan. Liian suuri tuloero. Elatusvelvollisuus koskee molempia aviopuolisoita ja miehen kuuluu maksaa lastensa menoja siinä kuin naisenkin.
Ja kun menot suhteutetaan tuloihin, niin ap:n ei todellakaan tarvitse maksaa esim. 350e sähkölaskuja ja ruokaa.
Jos olisin ap, niin musta ei näkyisi enää kuin perävalot tai sitten meis sais tehdä ja ostaa omat safkansa.

eipäs joudu jos on avioehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä meillä ainakin mies tienaa huomattaavsti enemmän kuin minä, mutta minusta se on ihan oikein koska on huomattavasti koulutetumpi kuin minä. Minä en ole koskaan ajatellut, että miehen palkka kuuluisi minulle mitenkään. Minä maksan omat laskuni ja muut laskut menee puoliksi. Lasten vatteet ym. hoidan/ostan minä koska haluan. MInä en ole koskaan ymmärtänyt mitään yhteisiä rahoja ym. tottakai autetaan puolin ja toisin jos tarvetta on. Minut on pienestä asti opetettu olemaan elämättä kenenkään siivellä ja aina sanottu, että ÄLÄ vaan missään nimessä ota pelkästään yhteistä tiliä, vaikka avioliitossa oletkin. Ei kyllä ollut vanhemmillanikaan.

Tää on varmaan mahdollista, jos sun tulot on isommat kun 700 ekua.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tää on varmaan mahdollista, jos sun tulot on isommat kun 700 ekua.

Elämä on valintoja täynnä. Minä en lähtisi heti syyttämään miestä tässäkään asiassa.

Mies käyttää rahat oman omaisuuden kartuttamiseen. Vaimo maksaa auton vakuutukset (siitäkin jää taas säästöön, hyvä hyvä), hoitaa kodin (talon arvo säilyy, hyvä hyvä) ja lapsen (säästyy taas päivähoitomaksu, hyvä hyvä). Vaimo ostaa itse ruuat, maksaa sähköt ja lapsen menot. Eli mies nettoaa parisuhteesta aika hyvin eikä juurikaan menoja. Jos mies eläisi yksin, hän maksaisi itse talon lisäksi sähkölaskut, hoitaisi kodin ja maksaisi ruuat yksin.

Meillä pistetään rahat yhteen, siis on toki omat tilit, mutta se maksaa jolla on varaa. Mahdollisimman tasapuolisesti, mutta ei me sitä tasapuolisuutta mitenkään neuroottisesti vahdita.

Ymmärrän kyllä, että halutaan pitää omat tilit, mutta silloin pitäisi kyllä olla suht samanlaiset tulot, järkeä päässä ja muistissa se, että perhe on kuitenkin "perheyritys" jossa kaikkien pitäs puhaltaa yhteen hiileen. Ne lapset ja koti on kuitenkin yhteisiä. En todellakaan rupeaisi tuommoiseen hommaan kuin ap kuvaili..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi hyvä tavaton! On ap.llä paska mies! Rahaa tulee kuin roskaa eikä mies maksa lapsilleen vaatteita..Huh huh.

Lain mukaanhan tämä juttu ei mene ollenkaan näin. Ap tekee töitä perheen hyväksi olemalla kotona lasten kanssa. Jos avioero tulee, niin mies joutuu maksamaan ap:lle "palkkaa" tuosta eli omaisuutta tasataan. Liian suuri tuloero. Elatusvelvollisuus koskee molempia aviopuolisoita ja miehen kuuluu maksaa lastensa menoja siinä kuin naisenkin.
Ja kun menot suhteutetaan tuloihin, niin ap:n ei todellakaan tarvitse maksaa esim. 350e sähkölaskuja ja ruokaa.
Jos olisin ap, niin musta ei näkyisi enää kuin perävalot tai sitten meis sais tehdä ja ostaa omat safkansa.

eipäs joudu jos on avioehto.

Joo, mutta avioliitossa ON elatusvelvollisuus, joka koskee myös PUOLISOA!
Täähän on ihan perusasia, jonka luulisi kaikkien ymmärtävän.

Hyvä jos te pärjäätte noin. Meilläkin on omat tilit, ei yhteistä ollenkaan. Koulutettuja ollaan molemmat. Mies kuitenkin on meillä se, joka tienaa enemmän. Mulla on vain pätkätöitä. Työssäoloehto ei ole vielä ehtinyt täyttyä, jotta saisin ansiosidonnaista tai ees työttömyyskorvausta. Kuulun työmarkkinatuen piiriin, ja sitä EI makseta, koska puolisolla on elatusvelvollisuus.

On se välillä niinkin, että nainen riistää ja mies on sinisilmäinen hölmö. Muistanpa yhdenkin tutun lapsettoman avoparin, jotka osti yhteisen asunnon vaikka muijan palkalla lainaa ei pystynyt yhtään lyhentämään. Mies siis maksoi molempien autolainoja ja asuntolainat ja lähes kaiken muunkin, muija osti suunnilleen omat meikit ja vaatteet. Ja sitten lähti toisen miehen matkaan ja mies maksoi muijan ulos vaikka oli itse ollut ainoa joka maksaa sitä asuntoa. Ja antoi vielä muijalle huonekalutkin mukaan. Kun kaikki oli yhteistä niin se oli yhteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja naisetkin osaa:
On se välillä niinkin, että nainen riistää ja mies on sinisilmäinen hölmö. Muistanpa yhdenkin tutun lapsettoman avoparin, jotka osti yhteisen asunnon vaikka muijan palkalla lainaa ei pystynyt yhtään lyhentämään. Mies siis maksoi molempien autolainoja ja asuntolainat ja lähes kaiken muunkin, muija osti suunnilleen omat meikit ja vaatteet. Ja sitten lähti toisen miehen matkaan ja mies maksoi muijan ulos vaikka oli itse ollut ainoa joka maksaa sitä asuntoa. Ja antoi vielä muijalle huonekalutkin mukaan. Kun kaikki oli yhteistä niin se oli yhteistä.

Eikä varmasti ole ainoa tapaus laatuaan, koska miehet usein tienaavat enemmän.

Ehdotappa miehellesi että hänen tulee maksaa sinulle palkkaa kotitöistä ja lasten hoidosta. Lasten hoitokin maksaa kokopäivähoitona päiväkodissa ihan kohtalaisesti, ja kun sinä hoidat heitä 24/7 niin kyllähän hintakin pitäisi olla ihan kohtalainen. Esim. 100-200e/kk/lapsi. Lisäksi saat tottakai palkkaa kotitöistä.

Ei jaksa lukea koko ketjua, mutta sun kanssa oon samaa mieltä.
Meillä meni niin että kun mä olin hoitovapaalla, mieheni maksoi minulle "kuukausirahaa" sen summan mikä olisi mennyt lastenhoitomaksuihin vieraalla.

Alkuperäinen kirjoittaja naisetkin osaa:

Tälläisiä tarinoita maailma on täysi.

En päivääkään viettäisi miehesi kanssa ja en suostuisi missään nimessä olemaan päivääkään kotona. Jos olisin ap niin hakisin heti töitä ja ilmoittaisin miehelle et puoliksi menee lastenhoito kulut. Toisekseen antaisin miehen maksaa puolet lastenvaatteista koska ne ovat aika kalliita ja usein ei miehet edes tajua kuinka paljon niihin kuluu. Jokaisella ihmisellä on oikeus myös omiin menoihin...eli ap:lla olisi oikeus myös olla nainen ja ostaa vaatteita käydä kampaajalla yms. Mies on törkeä surkimus ja luuseri. Jos ollaan todella okeuden mukaisia niin laskut maksetaan ja loput rahat jaetaan tasan. Toinen on töissä kodin ulkopuolella ja toinen hoitaa kodin ja lapset. Tosin ei ole oikeudenmukaista et mies luo uraa ja nainen putoaa kyydistä ollessaan kotona yhteisten lasten takia...Miehen kuuluisi ottaa vaimonsa nimiin yksityisen eläkevakuutuksen....Ei olisi musta ap:n miehen vaimoksi.

Meillä ei onneksi ole ollut näin. :D Muuten ei olisi lapsia kauaa kotona hoidettu eikä miehellä olisi ollut mahdollisuutta opiskella jne.

En tarkoiota että olisi tarkoitus toisen siivellä elellä tms, mutta kieltämättä tuntuu perin oudolta tilanne jossa esim. opiskeleva tai kotona lapsia hoitava puoliso joutuu lainaamaan jostain rahaa pystyäkseen maksamaan puolet laskuista & vuokrasta sekä omat menonsa ja ruokansa, ehkä siihen päälle vielä lasten tarpeita samalla kun toisella on isot tulot.

Ennen lapsia meillä oli suurinpiirtein samanlaiset tulot, minulla jonkin verran isommat. Silloin maksettiin laskut about puoliksi ja se sopi hyvin. Siinä vaiheessa taas kun toisen tulot putoaa murto-osaan toisen tuloista tuo ei mielestäni enää ole kovin järkevän tuntuinen ratkaisu.

Kyllä meillä ollaan laskuja jaettu sen mukaan kellä on enemmän rahaa niiden maksuun jne. Mitään yhteistä tiliä ei ole, mutta silti olen sillä kannalla että ne rahat mitkä meille tulevat tulevat meidän perheen yhteisiin tarpeisiin ja säästöihin, riippumatta siitä kumpi sillä hetkellä sattuu tienaamaan enemmän.

Toietty se jos toinen heittäytyisi vaikka elämäntapatyöttömäksi kun ei työnteko huvita ja toisen tuloilla on kivempi elellä, niin se muuttaisi tiulannetta. Mutta tällaiset normaalit opiskelut, lapsen kotonahoitamiset ja vaikka työttömyydet tai pidemmät sairaslomat on vaan asioita joista kyllä selvitään yhteispelillä.

Tietty jos mies (tai ylipäätänsä se paremmin tienaava puoliso) on sitä mieltä ettei ryhdy toisen elämistä kustantamaan niin silloin on toki hyvä ilmoittaa se etukäteen, jo ennen kun ruvetaan lapsia hankkimaan. Tai sitten vaikka helpottaa tilannetta ottamalla puoliso jolla on samanlaiset tulot kuin itsellä ja säästöjä sen verran että niilä pärjää ilman ongelmia kotiäitiydet läpi.

Onko raha tärkeintä elämässä? Mulla on ukon kanssa yhteinen sänky, yhteiset unelmat ja yhteiset lapset, eli tottakai myös yhteiset rahat. Raha on toissijaista, raha on väline, rahalla ei ole itseisarvoa. Jos pystyn jakamaan elämäni, pystyn helposti jakamaan myös rahani. Onneksi mieheni on samaa mieltä. Meillä toinen tienaa 2 200 ja toinen 4 200, eikä yhtäkään riitaa ole ollut yhteisestä tilistä huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Meillä ei onneksi ole ollut näin. :D Muuten ei olisi lapsia kauaa kotona hoidettu eikä miehellä olisi ollut mahdollisuutta opiskella jne.

En tarkoiota että olisi tarkoitus toisen siivellä elellä tms, mutta kieltämättä tuntuu perin oudolta tilanne jossa esim. opiskeleva tai kotona lapsia hoitava puoliso joutuu lainaamaan jostain rahaa pystyäkseen maksamaan puolet laskuista & vuokrasta sekä omat menonsa ja ruokansa, ehkä siihen päälle vielä lasten tarpeita samalla kun toisella on isot tulot.

Ennen lapsia meillä oli suurinpiirtein samanlaiset tulot, minulla jonkin verran isommat. Silloin maksettiin laskut about puoliksi ja se sopi hyvin. Siinä vaiheessa taas kun toisen tulot putoaa murto-osaan toisen tuloista tuo ei mielestäni enää ole kovin järkevän tuntuinen ratkaisu.

Kyllä meillä ollaan laskuja jaettu sen mukaan kellä on enemmän rahaa niiden maksuun jne. Mitään yhteistä tiliä ei ole, mutta silti olen sillä kannalla että ne rahat mitkä meille tulevat tulevat meidän perheen yhteisiin tarpeisiin ja säästöihin, riippumatta siitä kumpi sillä hetkellä sattuu tienaamaan enemmän.

Toietty se jos toinen heittäytyisi vaikka elämäntapatyöttömäksi kun ei työnteko huvita ja toisen tuloilla on kivempi elellä, niin se muuttaisi tiulannetta. Mutta tällaiset normaalit opiskelut, lapsen kotonahoitamiset ja vaikka työttömyydet tai pidemmät sairaslomat on vaan asioita joista kyllä selvitään yhteispelillä.

Tietty jos mies (tai ylipäätänsä se paremmin tienaava puoliso) on sitä mieltä ettei ryhdy toisen elämistä kustantamaan niin silloin on toki hyvä ilmoittaa se etukäteen, jo ennen kun ruvetaan lapsia hankkimaan. Tai sitten vaikka helpottaa tilannetta ottamalla puoliso jolla on samanlaiset tulot kuin itsellä ja säästöjä sen verran että niilä pärjää ilman ongelmia kotiäitiydet läpi.

kyllähän se pitää jokaisen henkilökohtaisesti miettiä onko varaa jäädä kotiin vai ei. Minä pohdin sitä paljon jo ennen lapsien syntymää ja säästin, että on sitten mukava olla huoletta lasten kanssa kotona. Kyllähän 9kk aikanakin saa mukavasti säästöön, joten ei se lapsi nyt niin "yllätyksenä " tule. Minusta on kohtuutonta sysätä yksin yhdelle puolisolle se tienaaminen kun itsekin voi vaikuttaa ja helpottaa toisen taakkaa.

mitähän täällä sanottaisiin miehestä joka valittaisi samaa asiaa? Mies olisi luultavasti vässykkä, nysvä, luuseri, joka elää naisensa siivellä ja on lusmu :headwall:

sinun rahat on minun rahat, mutta minun rahat eivät todellakaan ole sinun rahat...näin naiset usein ajattelevat.

kyllähän se pitää jokaisen henkilökohtaisesti miettiä onko varaa jäädä kotiin vai ei. Minä pohdin sitä paljon jo ennen lapsien syntymää ja säästin, että on sitten mukava olla huoletta lasten kanssa kotona. Kyllähän 9kk aikanakin saa mukavasti säästöön, joten ei se lapsi nyt niin "yllätyksenä " tule. Minusta on kohtuutonta sysätä yksin yhdelle puolisolle se tienaaminen kun itsekin voi vaikuttaa ja helpottaa toisen taakkaa.

Kai se on puolisoista kiinni mikä on kohtuutonta ja mikä ei. Meillä tuo on onneksi toiminut vastavuoroisesti, eli mies kantoi päävastuun taloudellisesta puolesta minun ollessani kotiäitinä, samoin kun minä sitten myöhemmin hänen jäätyään koti-isäksi ja opiskellessa.

Minusta olisi pikemmin olliut meille kohtuutonta jos oltaisiin vaadittu toisiltamme täysin samaa taloudellista panosta jatkuvasti ja näin mm. lyhennetty lasten kotihoitoaikaa ja mies olisi joutunut jättämään opiskelut välistä jne.

Kun yhteiset lapset on tehty ja yhdessä mietitty kuinka pitkään heidät halutaan hoitaa kotona, niin näkisin tuossa vastuun kotihoidon kustannuksista olevan molemmilla.

Mutta tosissaan, pariskunnat on erilaisia, itse en olisi ikinä lähtenyt liittoon jossa toinen olisi heti ilmaissut että kumpikin tulee sitten vastaamaan täysin omista menoistaan, oli tilanne mikä hyvänsä. Eikä se siis mielestäni tarkoita sitä että olisin etsiskellyt itselleni jotain elättäjää (jos näin olisin tehnyt niin varmaan olisin ottanut miehen joka tienaisi itseäni enemmän :D).

mitähän täällä sanottaisiin miehestä joka valittaisi samaa asiaa? Mies olisi luultavasti vässykkä, nysvä, luuseri, joka elää naisensa siivellä ja on lusmu :headwall:

Siis jos mies jäisi vaikka pariksi vuodeksi kotiin lapsia hoitamaan vaimon ollessa isopalkkaisessa työssä ja sitten mies valittaisi kun ei kht:lla saa maksettua omaa puoliskoa perheen laskuista + kaikkia omia menoja ja haluaisi vaimon tässä tilanteessa osallistuvan perheen elatukseen enemmän niin ei kyllä tulisi mieleen että siinäpä lusmu naisensa siivellä elelijä. :o Päinvastoin, tykkäisin että hieno isä kun haluaa noin olla lasten kanssa kotona ja omituinen vaimo kun ei tunnu sitä yhtään arvostavan eikä kantavan omaa vastuutaan perheen elatuksesta.

Tietty jos se mies olisi useamman vuoden loikoillut vaimon tuloilla elämäntapatyöttömänä ja vaatii siinä että vaimon on annettava hänen käyttöönsä vähintään puolet tienesteistään niin sitä pitäisin jo siivellä elelynä. Ihan samoin jos roolit olisivat toisenpäin.

sinun rahat on minun rahat, mutta minun rahat eivät todellakaan ole sinun rahat...näin naiset usein ajattelevat.

Jos mies valittaisi siitä ettei vaimo osallistu lapsen kuluihin, pidettäisiin vaimoa typeränä.

Jos on pakko olla omat rahat, niin eikö olisi kohtuullista osallistua kustannuksiin vaikkapa prosenttiperiaatteella? Molemmat laittavat esim. 60 prossaa tuloista yhteiseen kassaan, josta sitten maksetaan perheen yhteisiä kuluja.

Mä en käsitä mikä ihmeen itsenäisyyden mitta oma tili on. Eihän perhe-elämä muutenkaan ole yksinäisen ihmisen itsenäistä elämää, vaan asioista sovitaan yhdessä. Miksei siis myös raha-asioista?

Minä en ainakaan ole tuota mieltä ollut missään vaiheessa. Ihan yhtälailla kun hyvällä omalla tunnolla hoitelin lapsia kotona miehen ollessa töissä, myös myöhemmin olin tyytyväinen kun omalla työpanoksellani pystyin tarjoamaan miehelle mahdollisuuden koti-isyyteen ja opiskeluun.

Meillä on kaikki yhteistä ja hyvin on mennyt tähän saakka, ei ole mitään ongelmia. Mies miellään pitää minut kotona ja käy töissä ja elättää perheen.

Kaverilla on samanlaiset kuviot kuin ap:llä ja nyt on eroamassa sitten.