Mies sai palkkaa 4596,95 ?. Tuntuu et tämä oli viimeinen pisara.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kotona olen koska nuorin on tosiaan vasta 3kk. En tiedä oikein miten tähän on ajauduttu, mutta näin se vaan menee. Mulla ei koskaan ole omaa rahaa enkä edes sitä kaipaa, mutta haluan et lapsilla on edes perusasiat kunnossa. Yritän tuosta pienestä rahasta sitten ostella kaikki tarvittavat ja usein olen joutunut puhumaan vaikka isovanhemmille että lapset tarvii sitä tai tätä ja he sitten avustaa. Tässä kuussa vielä tuli isomman lapsen vakuutusmaksu ja auton vakuutusmaksu joten rahaa ei jää mulle senttiäkään muuhun. Mies on siis ostanut mulle auton (ilmeisesti siitä syystä kun sille kuittailtiin kun mä kävellen kuljin) mutta kaikki kulut joudun minä maksamaan. Olen ehdottanut et myydään se pois koska mulla ei ole varaa siihen mutta tähän mies ei suostu. Mitään turhaa en koskaan ole pyytänyt miestä maksamaan joten tuntuu vaan niin väärältä. En taida jaksaa tällaista enää. Tuntuu kun elettäisi eri maailmoissa. Miehellä on kaikkea mitä rahalla vaan voi saada ja mulla ei edes ole autoon kesärenkaita kun en ole saanut talvenaikana rahaa niin paljon säästöön. Ostipa mies tuossa uuden valtavan taulutelevisionkin ihan muuten vaan ja samalla mä pyydän mummeja ostamaan isommalle lapselle uutta haalaria...

Todellakin elätte eri maailmoissa, sinä ja lapset köyhäilette ja mies törsää. En kattelisi tuommoista hetkeäkään. Ota itteäsi niskasta kiinni ja tee jotain asialle, hyvää mallia lapsetkin saa perhe-elämästä...

Ap, oletko sanonut miehellesi, miten pahalta ja loukkaavalta häiden maksamisesta muistuttelu sinusta tuntuu? Maksoiko mies jo silloin häät pitkin hampain? Miksi suostuit siihen?
Oletko sanonut miehelle, miten pahalta ja loukkaavalta tuntuu, ettei hän halua maksaa vauvanne sairaalamaksua vaan haluaa mieluummin taulutelkkarin tms.?
Oletko sanonut, miten ikävältä tuntuu olla pakotettuna pitämään auto, jota ei oikeastaan olisi varaa pitää?
Toisaalta vaikuttaa siltä, että omilla rahoilla pärjääminen on sulle kunniakysymys ja tavallaan jaatte miehen kanssa samanlaisen ajatusmaailman siitä, kuinka kamalaa toisen rahoilla eläminen on. Mutta entä jos miehesi sairastuu, joutuu työttömäksi tms. ja sinä mahdollisesti menet töihin ja tienaat enemmän? Kääntyvätkö roolit sitten päinvastaisiksi?

SANO SILLE MIEHELLESI ETTÄ JOKO SINÄ JA LAPSI TAI RAHA!!! Kysy siltä kumpi sille on oikeesti tärkeämpää LAPSI vai RAHA? jos vastaa että lapsi, ni sano että ei pidä paikkaansa, jos lapsi oisi rahaa tärkeämpi ni ois maksanu lapsen sairaalamaksun vapaetoisesti!!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Sanoiko ap jossain, että he maksavat kaikki puoliksi? Eikös se ollut niin, että mies maksaa kaikki taloon liittyvät maksut?

Kaikki muut paitsi tuon sähkölaskun jonka maksamme vuorotellen koska mies on halunnut että mäkin osallistun jollain tavalla talonkuluihin. Nyt kun mä sitä tässä teille kerron niin tuntuu se mustakin vähän tyhmältä, mutta koska mulla on yleensä ollut siihen varaa niin en ole pistänyt hanttiin. Mutta mies siis maksaa lainan tietenkin koska talo on hänen. Samoin kaikki muut juoksevat kulut koska tuosta 700? ei paljon enää irtoa muihin laskuihin. Rahallisesti mies maksaa enemmän, prosentuaalisesti mä maksan enemmän.

Et ole vieläkään tainnut kertoa, oletteko naimisissa? Toivottavasti olette, eikä teillä ole avioehtoa, jotta eron tullen pääset käsiksi miehesi omaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Sanoiko ap jossain, että he maksavat kaikki puoliksi? Eikös se ollut niin, että mies maksaa kaikki taloon liittyvät maksut?

Kaikki muut paitsi tuon sähkölaskun jonka maksamme vuorotellen koska mies on halunnut että mäkin osallistun jollain tavalla talonkuluihin. Nyt kun mä sitä tässä teille kerron niin tuntuu se mustakin vähän tyhmältä, mutta koska mulla on yleensä ollut siihen varaa niin en ole pistänyt hanttiin. Mutta mies siis maksaa lainan tietenkin koska talo on hänen. Samoin kaikki muut juoksevat kulut koska tuosta 700? ei paljon enää irtoa muihin laskuihin. Rahallisesti mies maksaa enemmän, prosentuaalisesti mä maksan enemmän.

Et ole vieläkään tainnut kertoa, oletteko naimisissa? Toivottavasti olette, eikä teillä ole avioehtoa, jotta eron tullen pääset käsiksi miehesi omaisuuteen.

Ollaan naimisissa.

No avioliitossa toinen ei voi ola rikas ja toinen köyhä! Sano miehelle, että ota tai jätä, mutta tee asia selväksi! Ensi kerralla pyydät kaikki laskut miehen nimellä, kyllä se ulosottovirasto ne sitten perii :)

Alkuperäinen kirjoittaja aavis:
Ihanko oikeasti tuollanen on joidenkin mielestä ok??No ei tasan ole,kun on yhteiset lapset KAIKKI LASTEN KULUT ON YHTEISIÄ!!!!!

no miun mielestä ei ole ok.

ja semmonen juttu vielä, että älä ap rupia kiristämään miestä millään. sanoa voit että tuntuu epäoikeudenmukaselta kun sie tienaat nyt äitiyslomalla ollessas tosi vähän eikä siulla ole varaa maksaa kaikkia niitä juttuja mitä pitäis. ja jos mies ei yhtään ymmärrä, ei jousta, eikä tule vastaan niin sitten vois ruveta miettimään vaikka sitä poismuuttoa, hetkellistä asumiseroa vaikkapa.

mie ite lähtisin jo tuossa tilanteessa. mutta mie olenki mie, en jäis oottamaan sitä tilannetta että mies ykskaks potkasee vaimon ja muksut pihalle koska: "talo on minun ja minä maksan kaikki taloon liittyvät laskut"

Ollaan naimisissa.
Hyvä, eikä se omaisuus ole vain miehen omaisuutta, vaan teidän perheen. Koska sä olet ostanut ruoat, mies on omalla osallaan ruokarahoista kartuttanut teidän omaisuutta. Kuvitellen että se on kaikki hänen, vaikka osa ruoastakin on hänen. Juridisesti en tiedä miten menee, onko talo miehen nimissä?

Palliaivo ukko, suututtaa tuollainen tosi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Ap, oletko sanonut miehellesi, miten pahalta ja loukkaavalta häiden maksamisesta muistuttelu sinusta tuntuu? Maksoiko mies jo silloin häät pitkin hampain? Miksi suostuit siihen?
Oletko sanonut miehelle, miten pahalta ja loukkaavalta tuntuu, ettei hän halua maksaa vauvanne sairaalamaksua vaan haluaa mieluummin taulutelkkarin tms.?
Oletko sanonut, miten ikävältä tuntuu olla pakotettuna pitämään auto, jota ei oikeastaan olisi varaa pitää?
Toisaalta vaikuttaa siltä, että omilla rahoilla pärjääminen on sulle kunniakysymys ja tavallaan jaatte miehen kanssa samanlaisen ajatusmaailman siitä, kuinka kamalaa toisen rahoilla eläminen on. Mutta entä jos miehesi sairastuu, joutuu työttömäksi tms. ja sinä mahdollisesti menet töihin ja tienaat enemmän? Kääntyvätkö roolit sitten päinvastaisiksi?

Kyllä mä oon sanonut, että muistuttelu satuttaa. Mies on sitä mieltä, että mun pitäisi vaan mennä kunnon töihin (mun osa-aikaiset kesätyöt ei ole tuottanut tarpeeksi rahaa) niin hänen ei tarvitse asiasta muistuttaa. Eikä mua haittanut mikä mekko mulla oli tai miten hiukset oli laitettu. Olin ihan tyytyväinen siihen minkä mies oli valmis maksamaan. Ja autostakin olen monta kertaa sanonut, sitäkin että olen kiitollinen koska on se ollut tosi tarpeellinenkin välillä. Tämä viimeinen asia nyt vaan loukkaa niin paljon koska kyse oli sairaasta lapsesta. Ja yhdestä laskusta. En pyytänyt että ikuisesti maksaisi jotain tai vaatinut muutenkaan muutosta meidän rahatilanteeseen. Pyysin vaan apua tämän yhden kerran.

Hohhoijaa, taas sitä tajuaa että kuinka hyvin omat asiat onkaan. Kyllä ap tajuaa oman tilanteensa ristiriitaisuuden, kirjoittihan hän otsikolla "tämä on viimeinen pisara". Tehkööt omat johtopäätöksensä sitten kun on siihen valmis. Ei palstalaisten kannustus tai painostus auta häntä eroprosessissa, joka ilman muuta tulee jos nainen kykenee itsenäistymään, tai ei tule, jos nainen on riippuvainen miehesään.
Sinänsä outo ristiriita: nainen on niin riippuvainen mieheestään että suostuu tämän sanelemiin ehtoihin eikä kykene mielenterveytensä ja lastensa terveyden takia lähtemään suhteesta pois. Samalla mies kuitenkin odottaa naiselta taloudellista tasavertaisuutta.

Kyllä mä oon sanonut, että muistuttelu satuttaa. Mies on sitä mieltä, että mun pitäisi vaan mennä kunnon töihin (mun osa-aikaiset kesätyöt ei ole tuottanut tarpeeksi rahaa) niin hänen ei tarvitse asiasta muistuttaa. Eikä mua haittanut mikä mekko mulla oli tai miten hiukset oli laitettu. Olin ihan tyytyväinen siihen minkä mies oli valmis maksamaan. Ja autostakin olen monta kertaa sanonut, sitäkin että olen kiitollinen koska on se ollut tosi tarpeellinenkin välillä. Tämä viimeinen asia nyt vaan loukkaa niin paljon koska kyse oli sairaasta lapsesta. Ja yhdestä laskusta. En pyytänyt että ikuisesti maksaisi jotain tai vaatinut muutenkaan muutosta meidän rahatilanteeseen. Pyysin vaan apua tämän yhden kerran.

miun mielestä tämä on sairasta. ei avioliitossa elävän pidä joutua pyytämään toiselta apua sairastuneen lapsen sairaala- tai muidenkaan kulujen maksamisessa!

niin joo... ja miun mielestä yleensäkään yhteisessä elämässä ei piä joutua pyytämään apua toiselta, siis anelemaan.

Tuollainen on ihan sairasta! :o

Ei mitään järkeä, ei mitään järkeä.

Jos teillä on yhteisiä lapsiakin, on rahojen oltava yhteisiä. Teillä on perhe! Jos sinä hoidat vauvaa kotona, sinä teet työtä perheenne eteen, samalla tavalla kuin miehesi käy palkkatöissä. Sinäkin olet ansainnut "käyttöoikeuden" miehesi rahoille.

Olen aivan pöyristynyt aloitusviestistä. Olen vasta 23-vuotias, ja miehen kanssa ollaan pidetty yhtä viitisen vuotta. Rahoja ei ole koskaan laskettu. Ainoastaan vuokra maksetaan aina vuorotellen. Muuten se ostaa kenellä on varaa. Useimmiten se olen ollut minä, koska miehellä on ollut hoidettavanaan asevelvollisuus jne. Se ei haittaa minua pätkääkään. Rakkaudesta tässä yhdessä ollaan, ja silloin halutaan pitää huolta siitä toisesta ihmisestä!

Ap, en suostuisi tuollaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:

Ollaan naimisissa.
Hyvä, eikä se omaisuus ole vain miehen omaisuutta, vaan teidän perheen. Koska sä olet ostanut ruoat, mies on omalla osallaan ruokarahoista kartuttanut teidän omaisuutta. Kuvitellen että se on kaikki hänen, vaikka osa ruoastakin on hänen. Juridisesti en tiedä miten menee, onko talo miehen nimissä?

Palliaivo ukko, suututtaa tuollainen tosi paljon.

Siis kyllähän omasuus on miehen, jos se on miehen nimissä. Mutta erossa mies joutuu enemmän avio-oikeuden alaista omaisuutta omistavana luovuttamaan naiselle niin paljon omaisuuttaan, että tämän avio-oikeusosuus täyttyy.

Eli ap:n tilanne on lohdullinen, koska erossa ei jää puille paljaille tämänhetkisestä ikävästä tilanteesta huolimatta.

Oletko ap ajatellut, että lastesi kasvaessa hekin rupeavat ihmettelemään tilannetta?

Mitenhän sinun sitten käy kun tiput kotihoitotuelle? pakottaako miehes viemään sinun 9kk ikäisen lapsen hoitoon ja lähtemään töihin?? koska kh tuoella ei kyllä maksella sähkölaskuja tms

Miehesi on kyllä elatusvelvollinen - ei pelkästään lapsiisi vaan myös sinuun.

Puolisoiden oikeudet ja velvollisuudet avioliitossa
Avioliittolain mukaan puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Lain perusperiaatteen mukaan puolisoiden tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta ja yhteisesti toimia perheen hyväksi. Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella.

Avioliittolaissa säädetään ainoastaan puolisoiden keskinäisistä oikeuksista ja velvollisuuksista toisiaan kohtaan. Vanhempien velvollisuuksista lapsiaan kohtaan säädetään lapsen asemaa koskevassa lainsäädännössä. Näistä laeista tärkeimmät ovat isyyslaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta sekä laki lapsen elatuksesta.
Puolisoiden elatusvelvollisuus avioliiton aikana

Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Avioliittolaki/Puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mitenhän sinun sitten käy kun tiput kotihoitotuelle? pakottaako miehes viemään sinun 9kk ikäisen lapsen hoitoon ja lähtemään töihin?? koska kh tuoella ei kyllä maksella sähkölaskuja tms

No minusta tuo ei enää olekaan NIIN kohtuuton vaatimus, jos töitä on tarjolla. Jos valitsee miehen, joka arvostaa enemmän rahaa kuin lasten kotihoitoa, niin ei voi täysin olettaa miehen elättävän koko kolmea vuotta kotona, jos töihinkin on mahdollista palata. Asiasta kannattaa varmaan sopia ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Miehesi on kyllä elatusvelvollinen - ei pelkästään lapsiisi vaan myös sinuun.

Puolisoiden oikeudet ja velvollisuudet avioliitossa
Avioliittolain mukaan puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Lain perusperiaatteen mukaan puolisoiden tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta ja yhteisesti toimia perheen hyväksi. Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella.

Avioliittolaissa säädetään ainoastaan puolisoiden keskinäisistä oikeuksista ja velvollisuuksista toisiaan kohtaan. Vanhempien velvollisuuksista lapsiaan kohtaan säädetään lapsen asemaa koskevassa lainsäädännössä. Näistä laeista tärkeimmät ovat isyyslaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta sekä laki lapsen elatuksesta.
Puolisoiden elatusvelvollisuus avioliiton aikana

Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Avioliittolaki/Puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa

Niin, kykynsä mukaan. Ei se tarkoita sitä että toinen törsää ja säästää paljostaan ja toinen laittaa kaikkensa. Ei tässä ketjussa kukaan ole niin väittänytkään, mutta ap:n mies taitaa olla näillä linjoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Ihan sairas kuvio. Ukko osti "sulle" auton, koska ihmiset ihmetteli kun joudut kävellen kulkemaan. Laittoi kuitenkin auton omiin nimiinsä ja pakottaa sun maksamaan sen vakuutukset, huollot ja tarvikkeet, joihin sulla ei ole varaa. Lisåksi miehesi ei anna myydä autoa pois vaikka haluaisitkin.
Itse en katselisi tuollaista hetkeäkään!

muuten hetkinen... jos auto on siis miehen omistuksessa niin ei siun ap ole mikään pakko maksaa mitään vakuutuksia siihen. muistaakseni. :D