Mitä kela tekee liitteille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jopo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jopo

Vieras
Säilyttääkö kela sinne toimitettuja liitteitä edes jonkun aikaa, vai tuhotaanko ne heti kun päätös on tehty? Siellä pitäis olla tuoreet palkkaselvitykset yms. lomautuksen takia, mutta nyt äitiysrahaa varten täytyy taas viedä uutta lappua samasta aiheesta.

Luulisi, että sielläkin edes jotain hetki säästettäisiin...

Säilyttää hakemusten mukana. Meillä halusivat kerran tarkistaa asumistukea neljään kertaan vuoden sisällä ja minä viittasin vaan joka kerta jo toimitettuun palkkakuittiin.

Eiköhän siellä ole arkisto, kuten sairaaloissakin potilasarkistot, ja jokaiselle asiakkaalle oma kansionsa, jossa säilytetään tarvittavia asiakirjoja. Kelan säilytysajoista en osaa näin yhtäkkiä sanoa mitään.

Mä sanoisin tässä kohtaa, että hukkaavat ne tai arkistoivat väärään paikkaan. Kun olin äitiyslomalla, sain yhtäkkiä Kelasta postia, että vanhempainpäivärahan maksaminen saattaa keskeytyä, koska en ole toimittanut jälkitarkastustodistusta. No, siinä vaiheessa kun kirje saapui, maksu oli keskeytynyt ja täysin ilman syytä. Aloin soitella todistuksen perään ja selvisi, että se on vahingossa arkistoitu mieheni isyyspäivähakemuksen yhteyteen. Että joo, mun mies oli ilmeisesti Kelan mielestä käynyt gynekologin tutkimuksissa :headwall: Mitään pahoitteluja ei tullut, vaikka Kelan moka ja mä jäin ilman rahaa. Onneksi miehellä oli säännöllinen palkka ja mullakin vähän rahaa säästössä, niin hyvin pärjättiin ilman Kelan maksuakin. Mutta harmitti silti.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä sanoisin tässä kohtaa, että hukkaavat ne tai arkistoivat väärään paikkaan. Kun olin äitiyslomalla, sain yhtäkkiä Kelasta postia, että vanhempainpäivärahan maksaminen saattaa keskeytyä, koska en ole toimittanut jälkitarkastustodistusta. No, siinä vaiheessa kun kirje saapui, maksu oli keskeytynyt ja täysin ilman syytä. Aloin soitella todistuksen perään ja selvisi, että se on vahingossa arkistoitu mieheni isyyspäivähakemuksen yhteyteen. Että joo, mun mies oli ilmeisesti Kelan mielestä käynyt gynekologin tutkimuksissa :headwall: Mitään pahoitteluja ei tullut, vaikka Kelan moka ja mä jäin ilman rahaa. Onneksi miehellä oli säännöllinen palkka ja mullakin vähän rahaa säästössä, niin hyvin pärjättiin ilman Kelan maksuakin. Mutta harmitti silti.
Mulla oli kanssa kerran yksi sairauspäivärahahakemus lähetetty lääkärille lääkekorvausta varten lausuttavaksi, vaikka mulla ei edes ollut lääkitystä. :headwall: Ja sitten kun se tuli bumerangina takaisin, lausunto oli laitettu arkistoon sen sijaan että olisi alettu ratkoa hakemaani etuutta.

Ja minä istun ja odotan rahoja ja käyn Kelassa kysymässä. "Joo hakemus on saapunut x.x.xx" Ja jatkan istumista ja uudestaan kysymään. "Ai kato eihän tässä ole vireillelaittopäivää ollenkaan!" Ja sitten vasta asia selviää ja saan rahat lähes kolmen kuukauden odottamisen jälkeen 60 % verolla verotettuna.

Tulipa sitten kivat veronpalautukset seuraavana vuonna...

Meneeköhön niillä arkistoinnit sekaisin, kun noita lappuja tulee milloin mistäkin? Vaikka luulis, että koneelta löytyy. Viimeksi lisäselvityspyyntö tuli Keuruun toimistosta, nyt Kälviältä. Oman kunnan alueelta ei koskaan. Keuruu nyt sentään on maantieteellisesti suht lähellä ja jotenkin ehkä selitettävissä, mutta Kälviästä en ole ikuna kuullutkaan... Tosin uskottelihan ne mulle viimeksi, että mun kotikunta on Jyväskylä. Että näin, ei meinaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meneeköhön niillä arkistoinnit sekaisin, kun noita lappuja tulee milloin mistäkin? Vaikka luulis, että koneelta löytyy. Viimeksi lisäselvityspyyntö tuli Keuruun toimistosta, nyt Kälviältä. Oman kunnan alueelta ei koskaan. Keuruu nyt sentään on maantieteellisesti suht lähellä ja jotenkin ehkä selitettävissä, mutta Kälviästä en ole ikuna kuullutkaan... Tosin uskottelihan ne mulle viimeksi, että mun kotikunta on Jyväskylä. Että näin, ei meinaan ole.
No koneellehan ne skannataan ja sitten ratkotaan koneelta jonojärjestyksessä siellä missä on aikaa.

Veropaperit tulee kanssa ihan huitsin nevadasta.

Mutta fiksua se on tuommoisissa asioissa mitkä on vaan paperijuttuja eikä niihin tarvita muuta tietoa. Sen sijaan esim. jonkun liikennejutun (taksikeskus, hätäkeskus jne.) työntekijän on tärkeää tietää kohdekaupungin liikenteestä jotain.

No niin... eipäs puhuta pskaa asioista joista ei tiedetä. Eli kelassa kaikki mitä sen hakemuksen mukana tulee, skannataan siihen ko. asiakkaan "omaan" tiedostoon. Ne toimitetut paperit on kaikki nähtävissä siinä samassa paikassa, oli ne sitten toimitettu eläkettä tai hoitorahaa varten.

Eri asia on ainoastaan sairaanhoidonkorvaukset, joita ei skannata.

Kaikki liitteet mitä tulee, arkistoidaan kuten hakemuskin, laatikkoon, joita säilytetään vähintään kolme vuotta.

Jos asiakas haluaa alkuperäisen liitteensä takaisin, kannattaa siihen laittaa vaikka post it-lappu ja kirjoittaa että haluaa ap takaisin. Se hoituu kyllä. (ja tietenkin sairaanhoidonkorvauksissa kela säilyttää ap-kuitit väärinkäytösten ehkäisemiseksi)

Niitä siis ei heitetä roskiin tai silppuriin heti käsittelyn jälkeen. Jos käsittelijä on halunnut samoja papereita uudestaan, haluaa hän todennäköisesti varmistaa sen, että tiedot eivät ole muuttuneet. Esim. tuloista ei voi tietää, onko se viime kuun palkkakuitti edelleen se viimeisin.

Ja tuohon Kälviä-jyväskylä-keskusteluun haluan lisätä, että niitä tosiaan ratkotaan yhteisistä jonoista juuri sen takia, että asiakkaat olisivat tasa-arvoisemmassa asemassa. (verrataanpa käsittelyaikoja isossa kaupungissa tai sitten pikkupaikassa..) Joskus myös jossain toimistoissa ollaan "erikoistuttu" johonkin, esim. vammaistukeen, jolloin taas asiakkaan käsittely nopeutuu. Sillähän ei ole mitään merkitystä ratkaistaanko sinun hakemustasi ivalossa vai nokialla, koska samojen tietojen perusteella ne ratkaistaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä sanoisin tässä kohtaa, että hukkaavat ne tai arkistoivat väärään paikkaan. Kun olin äitiyslomalla, sain yhtäkkiä Kelasta postia, että vanhempainpäivärahan maksaminen saattaa keskeytyä, koska en ole toimittanut jälkitarkastustodistusta. No, siinä vaiheessa kun kirje saapui, maksu oli keskeytynyt ja täysin ilman syytä. Aloin soitella todistuksen perään ja selvisi, että se on vahingossa arkistoitu mieheni isyyspäivähakemuksen yhteyteen. Että joo, mun mies oli ilmeisesti Kelan mielestä käynyt gynekologin tutkimuksissa :headwall: Mitään pahoitteluja ei tullut, vaikka Kelan moka ja mä jäin ilman rahaa. .

quote]

Suosittelen laittamaan eri henkilöiden etuutta koskevat liitteet joko eri kuoreen tai sitten edes merkintä, ketä varten ne on. ihan vaan käsittelyn nopeuttamiseksi

No tuo käsittelyjuttu vaikuttaa ihan fiksulta, näin kun joku sen selittää. Tulin vaan niin epäluuloiseksi sen kotikuntaepisodin takia, että arvelin matkassa olevan mutkia, kun joka lappu saapuu eri paikasta. Etten mä kohta asu jo Rovaniemellä ;)

Yhteistyössä