Ruokateollisuus tekee pilkkaa ruuasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poipoipoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poipoipoi

Vieras
Muutama esimerkki:

- Atrian uudet "Fresh"-leivät sisältävät jopa 15 lisäainetta! Olinkin jo kaivannut kolmioleipiä esim junamatkaksi, mutta nämä monien muiden valmistajien kolmioleipien tavoin ovat ihan älyttömiä lisäainepommeja. Jäi hyllyyn.

- Melkein joka paikkaan tungetaan E621:tä. Tosi vaikeaa välttyä tuolta esim työpaikkaruokaloissa tai kouluissa tai päiväkodeissa. Vitsi kun olisi hienoa kun käytettäisiin raaka-aineita jotka ovat hyvänlaatuisia ja -makuisia ja ruoka maustettaisiin Oikeilla mausteilla eikä E621:llä.

- Suurin osa lihasta lilluu oranssissa limassa, jonka koostumus on todennäköisesti halvimman ja huonolaatuisimman öljyn sekaan liuotettuja mausteita ja lisäaineita. Ja mitä se liha sitten siellä seassa onkaan kun sitä ei pääse kunnolla näkemään. Aina maustamattomia ei ole edes tarjolla, joten väliin jää liharuuat niinä kertoina.

- Ensin ruokaa prosessoidaan teollisesti niin paljon ja tehokkaasti, että siitä häviää suurin osa arvokkaasta ravintosisällöstä. Sitten siihen lisätään jotain vitamiinia yms ja sitten se onkin "terveysvaikutteinen" - ja vähän isompi hintalappu kylkeen. Todella innovatiivista.

- Tehokkuus ratkaisee ruokateollisuudessa ja sen maistaa. Tai siis ei maista. Porkkanat näyttävät porkkanoilta ja rauskuvat suussa kuin porkkanat, mutta eivät ne aina juuri porkkanalta tai miltään muultakaan maistu - pahvilta lähinnä. Ihan eri juttu kun syö luomuporkkanoita.

- Useimmat karkki- ja shipsipussikoot/ limsapullojen tilavuudet jne. ovat ihan älyttömiä. Jos niitä välillä ostaisikin lapsille, niin tuollaiset koot laittavat ihmisten päät ihan sekaisin sopivista annoskoista. Jääpi sitten usein nekin ostamatta ellei jotain pientä sopivaa kokoa löydy. Kaikki eivät osta "enemmän koska halvemmalla saa".

Olenko joku unohdettu kuluttajaryhmä koska "valtavirta" ja ruokateollisuuden tarjonta tuntuvat menevän ihan väärään suuntaan? Olenko harvinainen tapaus? Mitä mieltä olette? Miettiikö kukaan vastaavia asioita mitä ruokaan tulee?

ei tuu usein mietittyä, valitettavasti, mutta naulan kantaan! Suomessa tää tilanne on erityisen heikko Euroopan mittapuulla, syystä että kansalaiset eivät vaadi kunnon ruokaa pöytiinsä.

Minä vastustan eineksiä viimeiseen saakka.
Ne kun ei ole muuta kun täyttä lisäainetta ja jätepaloja täynnä ja nyhdetään sairaanloiset hinnat.

Voihan toki olla että valmis lihapullia saa alta euron rasia kun taas oikea jauheliha maksaa 3-4e paketti, mutta kun siinä 400g lihapulla rasiassa ei lihasta ole tietoakaan.

Ajan puutetta on turha valittaa ettei ennättäisi tehdä puhtaista raaka aineista itse alusta asti ruokaa.
Miten sitä aikaa riittää näillä valittajilla tv:n katsomiseen ja koneella istumiseen, kaupungilla ravaamiseen jne... tyhjän päiväiseen.

Kuulut unohdettuun kuluttajaryhmään, mutta et kuulu siihen yksin. Mä olen meidän Citymarketissa jo oppinut, mikä 2 % kaupan tarjonnasta on sellaista, joka voi päätyä mun ostoskärryyni. Cittarireissuni ovat helpottuneet - paitsi nyt, kun mokomat menivät vaihtamaan järjestystä - koska ei tarvitse juurikaan miettiä, mitä kaupasta ostan. Valikoima nimittäin puhdasta, tuoretta ruokaa haluavalle ovat niin pienet, ettei kaupassa tarvitse kauaa ihmetellä, mitä ostaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kuulut unohdettuun kuluttajaryhmään, mutta et kuulu siihen yksin. Mä olen meidän Citymarketissa jo oppinut, mikä 2 % kaupan tarjonnasta on sellaista, joka voi päätyä mun ostoskärryyni. Cittarireissuni ovat helpottuneet - paitsi nyt, kun mokomat menivät vaihtamaan järjestystä - koska ei tarvitse juurikaan miettiä, mitä kaupasta ostan. Valikoima nimittäin puhdasta, tuoretta ruokaa haluavalle ovat niin pienet, ettei kaupassa tarvitse kauaa ihmetellä, mitä ostaisi.

saako udella mitä sieltä kaupasta yleensä ostat ?
mä koitan ite välttää viimeseen asti kaikkea lisäaineillä höystettyä moskaa, pakasteita (hmp, maissi) kyllä käytetään, juurikin siksi että nää "tuoreet" usein on kaikkea muuta kuin sitä...

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Oispa vaan halvempaa tuo tuore ruoka. Selvästi enemmän menee rahaa siihen kuin valmisruokaan.

tämä yksi suuri syy siihen miksi aika usein tulee otettua sitä valmista tai puolivalmista...
Toinen hyvä syy on oikeasti se ajan vähyys... Mä olen lasten kanssa kotona vähän ennen puolta kuutta ja lapsilla on jo siinä vaiheessa huutava nälkä (syövät välipalan tarhassa klo 14.30) ja lasten pitää olla untenmailla jo kahdekselta niin ei siitä enää mitään lihapullia/makaroonilaatikoita väännetä...

Tuo on muuten totta! Helpottaa ihmeesti ruokaostoksia kun suurimman osan hyllyistä voi ohittaa ilman vilkaisua :D

Melkein joka ruoka-aineesta on tosiaan ihan pienen pieni osa sitä mitä viitsii ostaa. Esim leikkeleistä varmaan ainakin 95%:ssa on E621:tä. Ollaan kaivettu ne esiin missä ei ole ja ostetaan vain niitä. Mehuista ostetaan vain paria tiettyä, jotka eivät ole aspartaami- tai laihoja sokerilitkuja, joissa ei ole enää hedelmien tai marjojen ravintosisällöstä tai mausta mitään jäljellä. Tässä vain pari esimerkkiä.

Kivaa että meitä on muitakin vaikka ruokateollisuus onkin unohtanut meidät :)

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
mä koitan ite välttää viimeseen asti kaikkea lisäaineillä höystettyä moskaa, pakasteita (hmp, maissi) kyllä käytetään, juurikin siksi että nää "tuoreet" usein on kaikkea muuta kuin sitä...
Toki saat. Mun ostoslistalle kuuluvat mm seuraavat:
- peruna
- porkkana
- tomaatti
- kurkku
- erilaiset hiutaleet
- erilaiset jauhot
- maito, maitorahka, kuohukerma
- liha sen mukaan, mitä sattuu olemaan saatavilla (luomu, poro, riista)
- kananmunat
- kala
- paprika
- hedelmät
- sipuli
- riisi, pasta, nuudeli, quinoa, couscous...mitä vaan luomuna ja/tai täysjyvänä saa
- herneet, pavut, linssit
- rusinat, pähkinät
- kaakao
- tee
- ruokosokeri

Osan noista joudun hakemaan muualta kuin Cittarista, jotta saan luomuna. Kasviksissa ja hedelmissä en ole ehdoton luomun suhteen eli en jätä tomaatteja ostamatta, jos ei satu olemaan luomutomaatteja. Mutta lihan ja munien suhteen olen ehdoton.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Löytyy Suomesta elintarviketehtaita joissa ei käytetä ollenkaan lisäaineita. Täytyy vain valita siellä kaupassa oikea tuote.

Löytyy, mutta valikoima on hyvin suppea, kuten ollaan edellä keskusteltu. Esim se, että kymmenen metrin pituisesta leikkelehyllystä saa hakemalla hakea pakettia, jossa ei ole E621:tä, on jotenkin ihan hassua.

Meillä syödään todella paljon "oikeaa" lihaa ja kalaa. Siis itse pyydettyä hirveä & lintua, kalaa ja omia poroja. Osa lihasta on paistina, osasta tehdään jauhelihaa ja osasta leikkelemakkaraa (mm. kylmä tai lämminsavu). Lisäksi omasta maasta perunat, salaatti, sipuli ja porkkanat.
Ihanaa aikaa tämä syksy, kun saa taas pakamisten täyteen :) Kaupasta saa valitettavan vähän ns. oikeaa ruokaa!!

hei voitteko antaa ihan tuotevinkkejä sellaisista hyväksi todetuista! että minkä nimistä leikettä, mehua.. jne. Niin tietää heti mihin tarttua kaupassa hyvällä mielellä.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Toki saat. Mun ostoslistalle kuuluvat mm seuraavat:
- peruna
- porkkana
- tomaatti
- kurkku
- erilaiset hiutaleet
- erilaiset jauhot
- maito, maitorahka, kuohukerma
- liha sen mukaan, mitä sattuu olemaan saatavilla (luomu, poro, riista)
- kananmunat
- kala
- paprika
- hedelmät
- sipuli
- riisi, pasta, nuudeli, quinoa, couscous...mitä vaan luomuna ja/tai täysjyvänä saa
- herneet, pavut, linssit
- rusinat, pähkinät
- kaakao
- tee
- ruokosokeri

Osan noista joudun hakemaan muualta kuin Cittarista, jotta saan luomuna. Kasviksissa ja hedelmissä en ole ehdoton luomun suhteen eli en jätä tomaatteja ostamatta, jos ei satu olemaan luomutomaatteja. Mutta lihan ja munien suhteen olen ehdoton.

Tutulta näyttää listasi ;)

"maito, maitorahka, kuohukerma "

Ihanaa :D Säkin ostat kuohukermaa. Niin mekin. Joko sitä tai sitten ei kermaa ollenkaan. Noi "kevyttuotteet" ovat kanssa yhden lajin huijausta. Eräs ruoka/terveysasiantuntija onkin sanonut osuvasti, että kevyttuotteet ovat yksi syy, miksi Suomessa on niin paljon ylipainoisia.

Kiiran perheen ruokameininki kuullostaa upealta! Njam. Täällä Helsingin keskustassa asuvalla on noi omat porot vähissä.. Ja kaikenlainen tietotaito mitä liittyis edes jonkun kalan tai linnun perkaamiseen.
Sääli sinänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja mimi:
hei voitteko antaa ihan tuotevinkkejä sellaisista hyväksi todetuista! että minkä nimistä leikettä, mehua.. jne. Niin tietää heti mihin tarttua kaupassa hyvällä mielellä.

Äh...mulla olisi alakerrassa keittiössä kokonainen kaapillinen luomutuotteita rusinoista kaakaoon asti, mutta en mä jaksa alkaa kirjoittamaan niitä ylös. Suosittelen sulle, että seuraavan kerran kaupassa katsot hyllyt, missä on luomutuotteita. Cittarissa ne on ainakin merkitty vihreällä värikoodilla. Pirkan luomuhiutaleet ovat muuten kilohinnaltaan halvempia kuin esim Nallen vastaavat ei-luomut.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Tutulta näyttää listasi ;)

"maito, maitorahka, kuohukerma "

Ihanaa :D Säkin ostat kuohukermaa. Niin mekin. Joko sitä tai sitten ei kermaa ollenkaan. Noi "kevyttuotteet" ovat kanssa yhden lajin huijausta. Eräs ruoka/terveysasiantuntija onkin sanonut osuvasti, että kevyttuotteet ovat yksi syy, miksi Suomessa on niin paljon ylipainoisia.
Joskus on pakko kyllä ostaa ruokakermaakin, jos muuta ei ole laktoosittomana saatavilla. Mutta en ole erityisemmin kerman ystävä, joten harvemmin tarvitsee sitä ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mimi:
Kiiran perheen ruokameininki kuullostaa upealta! Njam. Täällä Helsingin keskustassa asuvalla on noi omat porot vähissä.. Ja kaikenlainen tietotaito mitä liittyis edes jonkun kalan tai linnun perkaamiseen.
Sääli sinänsä.

Me ollaankin miehen kanssa naureskeltu nyt taas syksyllä kun on pakastin taas täynnä, että meillä syödään melkoisia herrojen herkkuja :) Mutta on jotenkin kivempi laittaa ja syödä ruokaa jonka on itse pyytänyt ja alusta asti laittanut! Maistuu heti se tekeminenkin siinä :D

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Löytyy, mutta valikoima on hyvin suppea, kuten ollaan edellä keskusteltu. Esim se, että kymmenen metrin pituisesta leikkelehyllystä saa hakemalla hakea pakettia, jossa ei ole E621:tä, on jotenkin ihan hassua.
Toisaalta kun sen yhden tuotteen löytää niiden viidenkymmenen seasta, jatkossa ostaminen on helppoa. Mä ostan varmaan aika tavallisia elintarvikkeita, mutta kun muilla on kymmeniä eri tuotteita ja tuotemerkkejä valittavana, mulle löytyy yksi tai kaksi.

Mä en muuten ymmärrä tuota suomalaisten valitusta ajanpuutteesta ruoanlaitossa. Ei meillä ainakaan mene esim. perus pastakastikkeen tai lihapullakastikkeen tekoon (siis aivan alusta loppuun tehtynä ilman puolivalmisteita) puolta tuntia kauemmin? Oiskohan sitten jotain vikaa keittiötekniikoissa vai onko ihan vaan tekosyy? Laatikot syntyy keskimääräisesti tunnissa. Mulla ei taida olla mitään elämää kun pystyn päivässä tuon ajan irrottamaan ruoanlaittoon..

Nyt kun olen seurannut noita eineksiä, niin aika paljon löytyy sellaisia missä ei ole aromivahvenne E621, ja koko ajan vaan valikoima kasvaa.
Minä yleensä kyllä ostan mitä mieli tekee, mutta hieman nykyään katselen mitä sisältää. Sen verran laiska keittiöihminen olen, että mahdollisimman helpolla pitää keittiössä päästä, joten eineksiä tulee ostettua.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Mä en muuten ymmärrä tuota suomalaisten valitusta ajanpuutteesta ruoanlaitossa. Ei meillä ainakaan mene esim. perus pastakastikkeen tai lihapullakastikkeen tekoon (siis aivan alusta loppuun tehtynä ilman puolivalmisteita) puolta tuntia kauemmin? Oiskohan sitten jotain vikaa keittiötekniikoissa vai onko ihan vaan tekosyy? Laatikot syntyy keskimääräisesti tunnissa. Mulla ei taida olla mitään elämää kun pystyn päivässä tuon ajan irrottamaan ruoanlaittoon..

Kyllä niiden lihapullien tekoon menee yli puoli tuntia, kastike nyt tulee nopeamman. Itse en vaan viitsi seistä tuon lieden ääressä, etenkin kun samalla pitää viihdyttää tuota lasta, joka vaatii aikalailla huomiota. Mun ruoanlaitto on yhtä häslinkiä ton lapsen kanssa ainakin vielä, ehkä sitten helpottaa kun lapsi tuosta hieman kasvaa.

Esim. Saarioisten "lihapullissa" on "lihaa" vain 12%. Esim. ruotsalaisissa ja saksalaisissa lihapullissa lihapitoisuus on yli 70%. Lisäksi on huomattava, että Suomessa lihavalmisteet ja makkarat tehdään pääosin teurasjätteistä ja krossatuista kanoista. Sitten kauppa kehtaa rahastaa meitä moisella moskalla.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:

Kyllä niiden lihapullien tekoon menee yli puoli tuntia, kastike nyt tulee nopeamman. Itse en vaan viitsi seistä tuon lieden ääressä, etenkin kun samalla pitää viihdyttää tuota lasta, joka vaatii aikalailla huomiota. Mun ruoanlaitto on yhtä häslinkiä ton lapsen kanssa ainakin vielä, ehkä sitten helpottaa kun lapsi tuosta hieman kasvaa.

Kyllä menee niin - sun kanssa sama mieltä! mutta taitaa toisilla olla se keittiöhygienia hakusessa. Valmistuuhan se nopeeta kun huljautetaan vaan käsiä, astioita ja rättejä veden alla puol minuuttia ja pöydät ja räiskeet pyyhkästään kerran veks.
Että se ero niissä tekniikoissa...

Yhteistyössä