Ruokateollisuus tekee pilkkaa ruuasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poipoipoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Kyllä menee niin - sun kanssa sama mieltä! mutta taitaa toisilla olla se keittiöhygienia hakusessa. Valmistuuhan se nopeeta kun huljautetaan vaan käsiä, astioita ja rättejä veden alla puol minuuttia ja pöydät ja räiskeet pyyhkästään kerran veks.
Että se ero niissä tekniikoissa...
No mulla on kyllä keittiö siivottu ennenkuin alan laittamaan ruokaa. En laske keittiön siivousta ruuanvalmistukseen kuluvaksi ajaksi. Enkä käsiänikään hankaa varttia vesihanan alla, ihan normaali huolellinen käsienpesu riittää. Mutta mulla menee silti yli 30 min lihapullien tekemiseen, sillä mureketaikinani pitää saada maustua 20-30 min ennenkuin alan paistamaan lihapullia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kyllä menee niin - sun kanssa sama mieltä! mutta taitaa toisilla olla se keittiöhygienia hakusessa. Valmistuuhan se nopeeta kun huljautetaan vaan käsiä, astioita ja rättejä veden alla puol minuuttia ja pöydät ja räiskeet pyyhkästään kerran veks.
No mulla on kyllä keittiö siivottu ennenkuin alan laittamaan ruokaa. En laske keittiön siivousta ruuanvalmistukseen kuluvaksi ajaksi. Enkä käsiänikään hankaa varttia vesihanan alla, ihan normaali huolellinen käsienpesu riittää. Mutta mulla menee silti yli 30 min lihapullien tekemiseen, sillä mureketaikinani pitää saada maustua 20-30 min ennenkuin alan paistamaan lihapullia.

duuuuuu...ai sulla ei tuu räiskeitä kun paistat pannulla ja astiat ei likaannu kun teet taikinaa tai koskaan pöydälle roisku mitään tehdessäsi ruokaa....joo ei tarvi siivota ruoanlaiton jälkeen vaan ENNEN! Näin!Näinkös ne mullekkin kokkikoulussa aikanaan opetti ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kokki - oikea:
duuuuuu...ai sulla ei tuu räiskeitä kun paistat pannulla ja astiat ei likaannu kun teet taikinaa tai koskaan pöydälle roisku mitään tehdessäsi ruokaa....joo ei tarvi siivota ruoanlaiton jälkeen vaan ENNEN! Näin!Näinkös ne mullekkin kokkikoulussa aikanaan opetti ;)
Tottakai tulee räiskeitä. Mutta mä en laske keittiön siivousta ruuanlaittoon kuuluvaksi ajaksi. Mulle hellan puhdistus, tiskit, keittiön lattian imuroiminen ja peseminen ovat siivousta, eivät ruuanlaittoa. Ja kun mä alan laittaa ruokaa, mun keittiöni on siinä kunnossa, ettei mun tarvitse ruveta käyttämään aikaa siihen siivoukseen vaan voin alkaa laittamaan ruokaa.

JOS ESIM LIHAPULLAT PAISTAA UUNISSA ,VAIKKA KUIN ISON MÄÄRÄN. KUN LAPSET OLI PIENIÄ AINA KOTI RUOKAA EI KOSKAAN VALMISTA EIKÄ PURKISTA .KYLLÄ VOI TEHDÄ NYKY ÄIDIT EI OSAA KUIN MIKROA KÄYTTÄÄ. AJATELKAA AIKAA VIELÄ ENNEN SÄHKÖÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Mä en muuten ymmärrä tuota suomalaisten valitusta ajanpuutteesta ruoanlaitossa. Ei meillä ainakaan mene esim. perus pastakastikkeen tai lihapullakastikkeen tekoon (siis aivan alusta loppuun tehtynä ilman puolivalmisteita) puolta tuntia kauemmin? Oiskohan sitten jotain vikaa keittiötekniikoissa vai onko ihan vaan tekosyy? Laatikot syntyy keskimääräisesti tunnissa. Mulla ei taida olla mitään elämää kun pystyn päivässä tuon ajan irrottamaan ruoanlaittoon..

Kyllä niiden lihapullien tekoon menee yli puoli tuntia, kastike nyt tulee nopeamman. Itse en vaan viitsi seistä tuon lieden ääressä, etenkin kun samalla pitää viihdyttää tuota lasta, joka vaatii aikalailla huomiota. Mun ruoanlaitto on yhtä häslinkiä ton lapsen kanssa ainakin vielä, ehkä sitten helpottaa kun lapsi tuosta hieman kasvaa.

No en mäkään kyllä laske keittiön siivousta ruoanlaitoksi, mutta hei voithan sä syödä niitä eineksiä ihan mielin määrin. Junttiruokaa junteille. Että se niistä tekniikoista todellakin. Kyse ei ollut nyt keittiön siivoamisesta vaan ruoanlaiton nopeudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja HOHOI:
JOS ESIM LIHAPULLAT PAISTAA UUNISSA ,VAIKKA KUIN ISON MÄÄRÄN. KUN LAPSET OLI PIENIÄ AINA KOTI RUOKAA EI KOSKAAN VALMISTA EIKÄ PURKISTA .KYLLÄ VOI TEHDÄ NYKY ÄIDIT EI OSAA KUIN MIKROA KÄYTTÄÄ. AJATELKAA AIKAA VIELÄ ENNEN SÄHKÖÄ.

Kiva nähdä että ketju on vielä hengissä. Kävin kaupassa ruokaostoksilla välissä ;)

Hmm, mitäköhän tarkoittaa "nykyäidit"? Onko se kaikki äidit kaksikymppisistä kuusikymppisiksi? Itse olen huomannut, että monet ikäiseni (30+) kiinnittävät aika paljon huomiota siihen mitä syövät ja mitä lapsille annetaan ja kotona tehdään kunnon ruokaa usein koko perheen voimin - monissa perheissä isäkin tekee ruokaa. Sitten taas esim oma äitini (50+) käyttää paljon minua enemmän eineksiä ym eikä juuri kiinnitä huomiota esim tuoteselosteisiin - halpaan hintaan kylläkin.

Meillä ei mikroa käytetä oikein ikinä ruuanlaittoon. Ehkä pakkasessa olevien annosten sulattamiseen mutta ei juuri muuten.

"Nykyäitien", kuten kuluttajien joukko yleensäkin, on nykyään hyvin kirjavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HOHOI:

Aikaan ennen sähköä äidit eivät tainneet olla töissä puoli kuuteen ja sen jälkeen yrittäneet siivota, laittaa ruokaa, viettää laatuaikaa lasten kanssa, kuskata niitä harrastuksiin, nähdä omia ystäviää/harrastaa ja hoitaa parisuhdetta niiden 2-3 tunnin aikana jotka illalla jää ennen nukkumaan menoa? Voi vide kyllä me ollaan laiskoja!

Kyllä ne "tavalliset" porkkanat ihan mullassa kasvaa niinkuin luomutkin, luomuun ei vain käytetä mitään myrkkyjä/lannoitteita niinkuin niihin "tavallisiin" porkkanoihin.

Onko kukaan kokeillut kasvattaa paprikaa tai tomaattia? Siis niin, ettei ole mitään kasvihuonetta tms. vaan ihan ikkunalaudalla? Mitenköhän tämä onnistuis.. Jos edes pari omaa tomaattia tai paprikaa saisi ensi kesänä, niin olisi ihana :)

Ei tehdä tästä naisten välistä tappelun aihetta. Lähinnä kohdistin kritiikkini ruokateollisuutta kohtaan. Olisi hirveän hienoa, että valikoimaa olisi enemmän kunnon, laadukkaasta, hyvästä ruuasta eikä valtaosa olisi tehotuotettua, ravintoköyhää hiilarimoskaa.

Monessakaan muussa maassa (ehkä jenkkejä ja brittejä lukuunottamatta) moinen ruokateollisuuden tuottama moska ei mene läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja kokki - oikea:

Yöksss....pannulla paistetut lihapullat on pahoja,uunissa ne täytyy laittaa;)

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Ei tehdä tästä naisten välistä tappelun aihetta. Lähinnä kohdistin kritiikkini ruokateollisuutta kohtaan. Olisi hirveän hienoa, että valikoimaa olisi enemmän kunnon, laadukkaasta, hyvästä ruuasta eikä valtaosa olisi tehotuotettua, ravintoköyhää hiilarimoskaa.

Monessakaan muussa maassa (ehkä jenkkejä ja brittejä lukuunottamatta) moinen ruokateollisuuden tuottama moska ei mene läpi.
Ongelmana on hinta. Kuluttaja ostaa yleensä mieluummin edullista kuin kallista. Eineksien valmistaminen lisäaineettomina ja luomutuotteista ei takuulla ole valmistajalle kannattavaa, sillä se tehotuotettu lisäainepommikin on melko arvokasta. Vanhenisivat vaan kaupan hyllyssä, kun niitä ostava ryhmä on varsin pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Oispa vaan halvempaa tuo tuore ruoka. Selvästi enemmän menee rahaa siihen kuin valmisruokaan.

Sen takiahan se valmisruoka on niin paljon halvempaa, kun ne raaka-aineet on niin huonoja :( Hyvät raaka-aineet on aina kalliimpia, valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira:
Onko kukaan kokeillut kasvattaa paprikaa tai tomaattia? Siis niin, ettei ole mitään kasvihuonetta tms. vaan ihan ikkunalaudalla? Mitenköhän tämä onnistuis.. Jos edes pari omaa tomaattia tai paprikaa saisi ensi kesänä, niin olisi ihana :)

Mä oon parvekkeella, tosin on lasitettu. Siis tomaatteja. Mutta viereisillä vuokrattavilla, täysin avoimilla viljelypalstoilla olen nähnyt monenkin kasvattavan tomaatteja, komean näköisiä olivat. Ja siellä tosiaan kasvatetaan vaikka mitä, yhdellä oli maissiakin kasvamassa.

Ap kanssa samaa mieltä- eli ei mitään mieltä toisinaan koko ruokateollisuudessa...

Olen ehdoton monessa asiassa ja teen ratkaisut ja ostopäätökset sen mukaan, joudun näkemään joskus vähän enemmän vaivaa, mutta mieluummin siten kuin 'huijaustuotteita' ostamalla.

'Ei lisättyä sokeria'- juu ei olekaan, mutta monenmontaa keinomakeaa :headwall: ja sitä saakutin aspartaamia joka pistää lepsilta mahat vikkelälle pienenäkin määränä meidän perheessä.

Lähinnä kohdistin kritiikkini ruokateollisuutta kohtaan. Olisi hirveän hienoa, että valikoimaa olisi enemmän kunnon, laadukkaasta, hyvästä ruuasta eikä valtaosa olisi tehotuotettua, ravintoköyhää hiilarimoskaa.

Iso, iso, iso PEEEEEESI!!!

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
saako udella mitä sieltä kaupasta yleensä ostat ?
mä koitan ite välttää viimeseen asti kaikkea lisäaineillä höystettyä moskaa, pakasteita (hmp, maissi) kyllä käytetään, juurikin siksi että nää "tuoreet" usein on kaikkea muuta kuin sitä...
Toki saat. Mun ostoslistalle kuuluvat mm seuraavat:
- peruna
- porkkana
- tomaatti
- kurkku
- erilaiset hiutaleet
- erilaiset jauhot
- maito, maitorahka, kuohukerma
- liha sen mukaan, mitä sattuu olemaan saatavilla (luomu, poro, riista)
- kananmunat
- kala
- paprika
- hedelmät
- sipuli
- riisi, pasta, nuudeli, quinoa, couscous...mitä vaan luomuna ja/tai täysjyvänä saa
- herneet, pavut, linssit
- rusinat, pähkinät
- kaakao
- tee
- ruokosokeri

Osan noista joudun hakemaan muualta kuin Cittarista, jotta saan luomuna. Kasviksissa ja hedelmissä en ole ehdoton luomun suhteen eli en jätä tomaatteja ostamatta, jos ei satu olemaan luomutomaatteja. Mutta lihan ja munien suhteen olen ehdoton.

Couscousta on voi muuten tehdä ihan itsekin mannasuurimoista, sellaisista pikkuisen isommista. Vaatii vähän taitoa ja aikaa se pyörittely ja kuivatus, mutta sitä voi tehdä kerralla isoja määriä ja sehän säilyy tosi hyvin.

Kun ainoat kriteerit kauppaan mennessä ovat nämä: halpaa, nopeaa mässyä niin ei ihme että kauppojen tarjonta on sitä mitä on ja hinnat samanlaiset. Tyhmät eivät osaa vaatia ja maksavat mitä vain pyydetään. Suomessa elintarvikkeiden hinnat on n. 40 % korkeammat kuin esim. Saksassa.

Itse oon jo vuosia sitten siirtänyt maidon, munien ja kasvisten hankinnat lähitiloille suoraan. Liha on haettu tähän kesään asti kaupasta, nyt haettiin ekan kerran puolikas possu pakastimeen pienestä teurastamosta. Mun rahalla ei riistäjäketjuja tueta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Couscousta on voi muuten tehdä ihan itsekin mannasuurimoista, sellaisista pikkuisen isommista. Vaatii vähän taitoa ja aikaa se pyörittely ja kuivatus, mutta sitä voi tehdä kerralla isoja määriä ja sehän säilyy tosi hyvin.
Pitääkin joskus kokeilla :) Couscous tosin ei ole ruuista ongelmallisinta, koska sitä löytyy luomuna useammastakin kaupasta. Liha on meillä ollut se hankalin, tosin olen parissa vuodessa oppinut, miten mun kannattaa lihaostokseni tehdä.

Kiva että on näin paljon ihmisiä jotka eivät näihin elintarviketeollisuuden "roskaakovaanhintaan" -tuotteisiin sorru. Oletteko lukeneet Mats-Eric Nilssonin kirjan "Petos lautasella"? Kirjassa on paljon suorastaan törkeitä esimerkkejä siitä kuinka tavallista pulliaista näissä ruokahommissa huijataan.. Ja kiltisti ostamme ja maksamme ja syömme keinotekoisia tuotteita. Esim. lihajalosteissa monet savustettuina myydyt tuotteet eivät ole oikeaa savustusta nähneetkään vaan savustus on pelkkiä aromiaineita. Ihan käsittämätöntä on että tuollainen huijaus saa jatkua ja kukaan ei siihen puutu. Aitoa ruokaa alkaa olla todella vaikeaa löytää nykyään.

Muutama esimerkki:

- Atrian uudet "Fresh"-leivät sisältävät jopa 15 lisäainetta! Olinkin jo kaivannut kolmioleipiä esim junamatkaksi, mutta nämä monien muiden valmistajien kolmioleipien tavoin ovat ihan älyttömiä lisäainepommeja. Jäi hyllyyn.

- Melkein joka paikkaan tungetaan E621:tä. Tosi vaikeaa välttyä tuolta esim työpaikkaruokaloissa tai kouluissa tai päiväkodeissa. Vitsi kun olisi hienoa kun käytettäisiin raaka-aineita jotka ovat hyvänlaatuisia ja -makuisia ja ruoka maustettaisiin Oikeilla mausteilla eikä E621:llä.

- Suurin osa lihasta lilluu oranssissa limassa, jonka koostumus on todennäköisesti halvimman ja huonolaatuisimman öljyn sekaan liuotettuja mausteita ja lisäaineita. Ja mitä se liha sitten siellä seassa onkaan kun sitä ei pääse kunnolla näkemään. Aina maustamattomia ei ole edes tarjolla, joten väliin jää liharuuat niinä kertoina.

- Ensin ruokaa prosessoidaan teollisesti niin paljon ja tehokkaasti, että siitä häviää suurin osa arvokkaasta ravintosisällöstä. Sitten siihen lisätään jotain vitamiinia yms ja sitten se onkin "terveysvaikutteinen" - ja vähän isompi hintalappu kylkeen. Todella innovatiivista.

- Tehokkuus ratkaisee ruokateollisuudessa ja sen maistaa. Tai siis ei maista. Porkkanat näyttävät porkkanoilta ja rauskuvat suussa kuin porkkanat, mutta eivät ne aina juuri porkkanalta tai miltään muultakaan maistu - pahvilta lähinnä. Ihan eri juttu kun syö luomuporkkanoita.

- Useimmat karkki- ja shipsipussikoot/ limsapullojen tilavuudet jne. ovat ihan älyttömiä. Jos niitä välillä ostaisikin lapsille, niin tuollaiset koot laittavat ihmisten päät ihan sekaisin sopivista annoskoista. Jääpi sitten usein nekin ostamatta ellei jotain pientä sopivaa kokoa löydy. Kaikki eivät osta "enemmän koska halvemmalla saa".

Olenko joku unohdettu kuluttajaryhmä koska "valtavirta" ja ruokateollisuuden tarjonta tuntuvat menevän ihan väärään suuntaan? Olenko harvinainen tapaus? Mitä mieltä olette? Miettiikö kukaan vastaavia asioita mitä ruokaan tulee?

Olen täysin samaa mieltä! Kun itse olen keittäjänvuorossa, mummot ei saa natriumglutamaattia. Kaikki muut käyttää E621 liemijauheita.

Aikaa saa hyvin säästymään ruuanlaitossa, kun teke lihapullataikinan esim aamulla ja antaa kunnolla maustua jääkaapissa. Samalla tavalla voi laittaa kanat ja muut lihat marinaadiin ja sitten kun illalla tulee kotiin, on helppo ja nopsa tehdä ruoka valmiiksi. Meillä tehdään useinkin näin!

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Aikaa saa hyvin säästymään ruuanlaitossa, kun teke lihapullataikinan esim aamulla ja antaa kunnolla maustua jääkaapissa. Samalla tavalla voi laittaa kanat ja muut lihat marinaadiin ja sitten kun illalla tulee kotiin, on helppo ja nopsa tehdä ruoka valmiiksi. Meillä tehdään useinkin näin!

Eihän se säästä aikaa, vaan siirtää sitä. :) On toki käyttökelpoista joskus, mutta jos työ alkaa vaikka 0515, ei silloin kovin paljon kotitöitä tee ennen töihin lähtöä, minä ainakaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:

Eihän se säästä aikaa, vaan siirtää sitä. :) On toki käyttökelpoista joskus, mutta jos työ alkaa vaikka 0515, ei silloin kovin paljon kotitöitä tee ennen töihin lähtöä, minä ainakaan :)

Eikä se muuta sitä tosiasiaa että kaupassa myytävä jauheliha on toisinaan luokattoman huonoa. Jumalauta, ei syö kissat eikä koirat. Jauhoin itse, hyvä kun ei käsi mennyt mukana kun elukoille tarjosin....

Yhteistyössä