Syyskuun odottajia....?Huhuuu? :) 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä voin kans aamuisin pahoin ja joskus myös iltaisin. Oon menos torstaina varhaisultraan ja huomenna neuvolaan. Jännittää tuo ultra ja mä kerron pomolle vasta maaliskuun alussa =)

Heippa pitkästä aikaa!

Tervetuloa uusille taas ja onnea teillekin :)!

Meillä on nyt ollut muuttoruljanssia viime viikko ja sitten aloitin sen harjoittelun, joten on ollut ihan hirveä kiire ja hommaa. Siitäkin johtuen on sitten ollut melko paljon väsymystä, mutta ei tässä nukkumaan ole liiemmin ehtinyt. Ärsyttää, kun liikuntakin on jäänyt ihan liian vähille väsymyksen ja kiireiden takia. Täytyy koittaa viim. viikonloppuna lähtee happihyppelylle.

Viimeksi kauhistelin, kun ei ollut pariin päivää raskausoireita, niin kyllähän ne vaan tahtoo vaihdella. Nyt on taas saanut välillä aamuisin pönttöä halata, mutta ei onneksi joka aamu. Iltaisinkin vähän öllöttää, mutta päivät menee onneksi ihan hyvin.

Mullakin on maha iltaisin aika pömppö, mutta ei se kyllä pahemmin laske aamuksi. Eli mielestäni masu on jo ruvennut kasvamaan ellei sitten ole kestoturvotusta ;). Mua myös hengästyttää normaalia enemmän rappusissa ja joskus ihan muuten vain. Mietin jo, että onko kunto ruvennut rapistuu, kun ei ole ehtinyt liikkumaan. Mutta neuvolatäti ainakin silloin ekalla kerralla sanoi, että verimäärä elimistössä lisääntyy nopeastikin ja varmaan senkin takia hengästyttää.

Mulla olisi ultraan vielä n. 1,5 viikkoa (19.päivä). Ei olisi enää kovin kauaa :)). Aika kyllä on mennyt aika äkkiä, vaikka välillä tuskaileekin, et saisi viikkoja kasaan. Nyt siis menkoista laskettuna rv 9+2.

Ihanaa kuulla teidän toisten ultra kuulumisia jo. Täytyy vielä käydä paremmalla ajalla lukaisemassa ekasta ketjusta kuulumisia.

Kiva kuulla sustakin Tähti! Mulla ihan samoin noita viikkoja, eli 9+2 ja ultra mulla on 18.2. Eli ihan samaa tahtia mennään! Saas nähdä sitten miten käy, toivottavasti hyvin, jolloin uskaltaisi jo kertoa muillekin kuin perheelle tästä raskaudesta.

Ja on tää vaan niin kummaa, siis kun on huono olo tai rinnat kipeet, niin se harmittaa, mutta kun tänään on taas ollut helpompi päivä (eli ei juuri oireita), niin alkaa jo huolestuttaa. Varmaan sitten, kun on mahaa, jota kattella, niin alkaa uskoakin siihen, että on raskaana. Tästä meidän porukasta ei onneksi ole kukaan vielä pudonnut keskenmenon vuoksi ja toivottavasti niin ei käykään! Vai anteeksi, onko mulla mennyt jonkun pois jääminen ohi?

Huomenta kaikille!
No nyt on ultrassa käyty ja pikku toukkahan siellä näkyi. =) Sydän sykki vinhaa vauhtia ja liikettäkin näkyi. Raskausviikot varmistuivat ja oli muuten mittojen mukaan just samat rv viikot kuin menkoista laskettunakin.
Nyt en ehdi enempää kirjoittaa. Palailen myöhemmin.
T. Kateke rv 9+4

Palmuhiiri: mulla kanssa tänään tosi huono aamu. Tiedän, että nukuin liian vähän liikaa töitä, mikä lisää tätä. En ole oksentanut, mutta vaikeaa jaksaa täällä töissä.. Argh, koska mä luulin, että tää jo helpottaa, kun viikkojakin on jo 9+

Ilmoittaudun joukkoon! Netistä katsottunua meidän vaavin laskettu aika on 23.9. Pelottaa ja jännittää, että kaikki menee hyvin. ja koko ajan oksettaa. Vaikea motivoitua töihin myös - mulla on töissä vielä paljon sellaista tulevaisuuden projektien suunnittelua ja tuntuu jotenkin "kierolle" suunnitella jotain, kun tietää, ettei sitten ole niitä suunnitelmia toteuttamassa.

Pelottaa kuitenkin tässä vaiheessa kertoavielä "julkisesti" raskaudesta, se tuntuu niin epätodelliselle ja pelkään, että joku menee vikaan. Onkohan tällainen pelko edes normaalia? Huolestuttaako teitä muita tulevia äitejä vauvan tilanne?

Tervetuloa joukkoon Ella11! Jos lueskelet hieman näitä palstan viestejä, huomaat että nuo pelot on täysin normaaleja, kyllä täällä tuntuu olevan lähes kaikki välillä pienessä stressitilassa. Koita suhtautua positiivisesti, loppujen lopuksi etukäteen huolehtiminen ei mitään auta. No, tuota neuvoa koitan hokea myös itselleni ja tiedän että on vaikeaa olla huolehtimatta. Ultrassa en ole käynyt, ja perjantaina on eka neuvolalääkäri, jossa toivon että sydänäänet kuuluisi, vaikka tiedän että niiden kuulumiseen vaaditaan tuuria vaikka kaikki olisi hyvinkin. Ultra on vasta 28.2. eli kolmisen viikkoa pitäisi tässä siihen kärvistellä...

9+1

lona la 3.9 , tytto 07/06 , englanti
Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Tähti* 23/28v, esikoinen, la 7.9 (?), Keski-Suomi
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Anni67, 40v, esikoinen, la 7.9. (hedelmöityspäivästä laskettuna) Uusimaa
Iiris*, la 8.9. Oulu
Miisis, 36/36v, Turku, la 9.9.
Sanni77, HKI, 30v, poika 3/06, km 9/07, la 12.9.(?)
Masi 23/31v, poika 01/07, la 15.09 (?)
Helinä84, la 15.9
Weenie, 29/30v, tytär 8/06, la 16.9(?)
Hilla-79 28/36, poika 01/00, la 20.9
Palmuhiiri 28/31v, HKI, la 21.9
-dream- 24v/26v, HKI la 22.9.2007
Hilma77, 30/34v
Kaisa~, 22v/33v, Kouvola, tytär 10/06
Ella, 27v., Pääkaupunkiseutu, la 22.9.
Phalenopsis, 26v. la 22.9.
Ella11, la 23.9.
Jenninen 20v. la 28.9
sweetpearll 23v., la 30.9

Lisäilin Ella11:n listaan ja päivittelin vähän omiakin tietoja...

Miisis: tosi myöhään sulla on ultra, vaikka oot vain kaksi päivää mua "jäljessä"? Mulla on jo 18.2. ja samoin Tähdellä, jolla siis samat päivät kuin mulla.
Pilvi 9+3

Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Iiris*, la 8.9. Oulu
Helinä84, la 15.9
Phalenopsis, 26v. la 21.9. Oulu
Hilma77, 30/34v
Ella11, la 23.9.
Jenninen 20v. la 28.9

Päivitin omia tietojani. Neuvolasta annettiin päivää aikaisempi la kuin nettilaskurissa, johtunee karkauspäivästä.

Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Iiris*, la 8.9. Oulu
Helinä84, la 15.9
Doblen 32/46, la 20.9.
Phalenopsis, 26v. la 21.9. Oulu
Hilma77, 30/34v
Ella11, la 23.9.
Jenninen 20v. la 28.9

Kävin aamusella varhaisultrassa ja suuri kivi vierähti sydämeltä kun kaikki vaikuttaa olevan hyvin. Mennessä olin rv 7+1 ja nyt pompsahtikin rv7+5.
Ultran näytössä näkyi epämääräinen möykky ja huvitti kun lääkäri puhui Hänestä. Siellä Hän heiluttaa ja tuossa näkyy Hänen syke. :)
Kahden pieleen menneen raskauden jälkeen tämä tuntuu ihmeeltä enkä ole uskaltanut vielä oikein iloita. Nyt se on sitten uskottava! Kaiken lisäksi kun oireet ovat olleet vähäisiä niin olen ollut ihan maassa. Kohtu on normaalisti kasvanut vaikka minä en tunne mitään ja sikiö voi hyvin.

Doblen rv7+5

Tännehän on tullut paljon tekstiä viikon aikana kun olin poissa! kivaa että ihmiset on aktiivisia kirjoittelmaan :)
Minulla meni loma ihan putkeen, paitsi eilen lentokoneessa alkoi tulemaan pienta vaaleanpunaista tuhrua, joka kyllä loppui illalla kotona. säikähdin ihan kamalasti että nyt se on keskenmeno, mutta ei kai tuollainen pieni tuhru voi keskenmenoa enteillä?!
tänä aamuna ei enään mitään ole tullut.
Tämän päivän ajattelin ottaa mahdollisimman rennosti ja olla rehkimättä ym. että en ainakaan itseäni loppuun kuluta stressillä ym.

jenninen 6+4?

Jenninen: Eikös se keskenmenovuoto ole ihan reilua kirkasta vuotoa, monenlaiset tuhrut lienee aika tavallisia. Voithan sä soittaa neuvolaan jos se huolettaa, varmaan sieltä rauhoitellaan sua.

Doblenille onnittelut mukavista ultrakuulumisista, sinulle varmasti erityisen mukavaa jos on epäonnistumisia takana :)

Pilvi: juu, tosi myöhään tuo ultra. Täällä on kai tavoite se np-ultra 13. viikolla, joka mulla alkaa kuukautisten mukaan 26.2. ja siltä viikolta siis vain tarjottiin aikoja. Odottavan aika on pitkä..

Tunnelmissa noin muuten mulla myös pahoinvointi tuntuu vaan pahentuvan. Vaikka en ole kertaakaan onneksi oksentanut, tänään on tuntunut koko päivän että kaukana se oksu ei ole. Minäkin kuvittelin että nyt alkais jo helpottaa... alkaa olla tähän huonoon oloon jo aika kyllästynyt, vaikka ei tietenkään valittaa saisi, tiedän että monilla on vielä paljon vaikeampaa, ja tietysti saan olla onnellinen tästä odotuksesta muutenkin. Mutta kai sitä vähän saa valittaa, tuntuu ettei oikein mikään innosta enää ja harmittaa kotijoukkojenkin puolesta, kun en taida olla kovin mukavaa seuraa.

Miisis rv 9+2

Onneksi olkoon Doblen :)
Me ollaan vähän kanssa hapuiltu miehen kanssa, miten tuota "toukkaa" pitäisi kutsua, kun ei se vielä ole ihan vauvakaan :)
Miten te muut nimitätte omaa jälkikasvun alkuanne?

On ollut kyllä niin huonovointinen päivä, oon notkunut töissä koko ajan jalka valmiina syöskymään vessaan laatalle, huh huh.

Mulla ois lisäksi tosi paljon työkiireitä, mutta on vaikea keskittyä (väsyttää, oksettaa, mietityttää vaan kaikki vauva-asiat) ja motivaatiota ei tahdo löytyä mistään. Voikun heti plussattua voisi jäädä äitiyslomalle!

Ella11: mä kannatan sun ideaa!! Eli heti plussattua vois jäädä kotiin! Mullakin on töitä enemmän kuin tarpeeksi, mutta kun ei jaksa, ei kiinnosta ja väsyttää ja ällöttää!! Pitäis ainakin saada lupa ottaa tunnin päikkärit kesken työpäivän. Musta tää väsymys on jotenkin kaikkein kamalinta, normaalisti aktiivisesta ihmisestä on tullut nyt ihan sohvaperuna...

Moi kaikille,
täällä ilmoittautuu yksi syyskuun odottaja joukkoon ja onnea kaikille muille odottajille! Tällä hetkellä menossa rv9+3 ja esikoinen tulossa. Varhaisultrassa kävin jo rv6+1 ja onneksi näkyi jo syke, en millään malttanut odottaa pidemmälle! Eka neuvola ollut myös ja seuraavaksi vuorossa Naistenklinikalla np-ultra 2 viikon päästä.

Mullakin on aika kova huoli päällä koko ajan. Nyt on kauhein pahoinvointi hävinnyt joka kyllä on suuri helpotus mutta samalla ajattelen että onhan kaikki varmasti kunnossa...rinnat on kyllä edelleen älyttömän kipeet eikä mahallaan pysty sen takia nukkumaan. Piti ostaa jo ensimmäiset äitiyshousutkin kun omat housut alkoi kiristää niin paljon!

Täälläkään ei minkäänlaista työmotivaatiota mutta toisaalta ihan hyvä että ainakin välillä ajatuksissa jotain muutakin kuin vauva-juttuja!
Olen vielä "tyhmänä" mennyt lukemaan kaikkia keskenmenoihin liittyviä keskustelupalstoja ja se ei kyllä yhtään vähennä tätä huolta... No, on vaan yrittettävä olla mahdollisimman rentona...helpommin sanottu kuin tehty!

Eilen juuri malttamattomana selailin kalenteria ja toivoin että voi kun tämä odotusaika menisi nopeasti mutta sitten ajattelin myös että pitää nyt vain nauttia tästä hetkestä ja ajasta ennen vauvaa...voi olla että muutaman kerran vauvan syntymän jälkeen toivoisi että olisi vielä se seesteinen odotusaika meneillään!

Karoliina 9+3

Täällä toinen idiootti, joka luki keskenmenojuttuja ja meinasi seota huolesta. Kyllä sitä osaa olla tyhmä.

Kuinka aikaisin kerrotte töissä raskaudestanne? Olisi kiva kertoa sen takia jo, että selittyisi madaltunut työteho kun voisi rehellisesti sanoa, että on huono olo ja väsyttää.

Ella11: Olin äsken kahvilla ja yksi työkaveri kysyi että onko sulla äitiyspaita päällä...no pakko oli sano että joo olen raskaana kun alkoi kovasti naurattamaan. Tai no ei mulla mikään erityinen äitityspaita päällä ole (nykymuoti kun suosii tuota empire-linjaista leikkausta niin näyttää että piilottelee mahaa tai että on raskaana vaikkei olisikaan...) Tämä kyseinen kollega on kyllä nainen ja itsekin äiti joten ehkä muilla äideillä joku erityinen "tutka".
Olen kyllä kertonut pomolle raskaudesta koska oon joutunu pahoinvoinnin takia lähtemään aika usein aikaisemmin töistä kotiin viime viikkojen aikana, niin ei sitten ajattele että muuten vaan lintsaan töistä.
Muuten en kyllä ole mtään yleistä ilmoitusta tehnyt asiasta, muutamalle vähän läheisemmälle työkavereille olen kertonut mutta jos joku kysyy suoraan asiasta niin en kyllä aio valehdellakaan.

Enpä ole vielä kertonut töissä. Tänään tuli kyllä mieleen pitäisikö esim. luottamuksella omalle tiimille (meitä on yhteensä 4) kertoa, ymmärtäisivät hieman paremmin miksi työpanokseni ei ole ollut niin kovin hyvä viime aikoina. Pienessä tiimissä jossa mulla on aika keskeinen rooli tuo kyllä varmaan on pantu merkille, ja on aikalailla lintsariolo. No, mä harkitsen tätä asiaa kuitenkin vielä. Jos huomenna neuvolalääkärissä sydänäänet kuuluu, saatan hyvinkin kertoa.

Karoliina: tuo on aika huvittavaa kyllä :) Vielä syksyllä kiroilin tuota uutta muotia kun se ei oo mun mieleen ollenkaan, mutta nyt sitten kävin iloisena tammialeista ostamassa nipun noita vatsalta löysiä puseroita. Vielä en ole kuitenkaan laittanut niitä päälle, kun jotenkin ne kumminkin vaan niin muistuttaa äitiysvaatteita..

Miisis 9+2

Olen taustailija, mutta turkulainen melkein 40v-odottaja myös.

Kai olet tietoinen, että täällä neuvolassa saa vain 2 ultraa, eli varhaisultrassa pitää käydä yksityisellä. Se on yleinen tapa ja aika moni haluaa varmistaa ettei kyseessä ole tuulimuna. Iän tuomat riskit suurentavat myös keskeytyneen keskenmenon mahdollisuutta. Syke näkyy jo seitsemännellä viikolla, minulla näkyi jo kuudennella (5+4). Kävin Medisonarissa ja KELA:n korvausten jälkeen maksoi satasen. Kallista oli siis mutta ehdottomasti kannatti. Itse en olisi pystynyt odottamaan epätietoisuudessa noin kauaa. Yksityisille pääsee suurin piirtein samana päivänä kun varaa ajan. Hienoa jos jaksat odottaa,minä en siihen pystynyt.

Jenninen: älä huoli, ei tuo tuhru mitää merkitse, jos se jää siihen. Se kai on ihan normaaliakin. Mulla eka raskaus keskeytyi, ja kun sitä verta alkoi tulla, niin tiesin kyllä heti että tässä tää tais sitten olla..

Minä en sitten tiistaina oksennellutkaan raskauden vuoksi, vaan se vain enteili vatsatautia, jonka sain ilmeisesti yhdeltä lapsiryhmältä, koska myös työkaveri sairastui. Mies potee nyt samaa pöpöä, ja kovasti voivottelee, että _tältäkö_ susta oikein on tuntunut melkein koko ajan, kammottavaa! (No, eihän musta nyt niin pahalta sentään ole tuntunut..:) En siis kertonut töissä, koska eihän sille ollut sitten tarvetta.

Milloin te muut ajattelitte kertoa töissä ja kavereille?

Tuosta töissä kertomisesta: mä olen lähimmälle esimiehelleni ja kollegalleni (eli sama tyyppi ;) kertonut viikko sitten, koska olen ollut niin väsyksissä ja huonovointinen. Musta se päätös on tuntunut hyvältä, koska en enää stressaa niin paljoa, että mitä hän ajattelee, jos kieltäydyn jostain (olen normaalisti aika joo joo-nainen) tai en jaksa samalla tavalla. Tämä kollega on myös hyvin luotettava, joten voin olla varma, ettei kerro muille. Mulla samalla lailla kuin Miisiksellä, että pieni ja läheinen tiimi, jolle ajattelin kertoa, jos ultrassa 1,5 viikon päästä kaikki ok. Muut työkaverit saavat tietää sitten kun huomaavat..

Mulla sama idiootti-tauti, eli olen sekä lukenut että liikaa pohtinut noita keskenmenoja. Etenkin kun nyt muutaman päivän mun rinnat eivät ole enää olleet juuri ollenkaan kipeät ja muutenkin ollut ehkä vähän parempi olo. Nyt siis pelottaa, että ei kai se ole voinut kuolla sinne? Kun luin, että vuoto tulee usein vasta myöhemmin.. Yritän pysyä rauhallisena sinne ultraan asti. Ehkä sitten helpottaa.

Urgh! Heräsin yöllä kolmen aikaan äkilliseen huonovointisuuteen, ja oli rynnättävä kaulailemaan pönttöä. Olo oli kuin pahassa oksenustaudissa, ravisutti oikein koko kroppaa. Vaan maha oli ihan tyhjä, yökkäilin pelkkiä mahahappoja (ihanaa...)

Olo lähti pois, kun söin yöllä kaksi klementiiniä, ja varasin niitä yöpöydällekin, vastaavan uusiutuessa.
Mulla on ollut iltaisin vetku ja huono olo ja olen kakonut vähän väliä. Mutta noin hurjaa ei vielä ennen ole ollut. Tästäköhän se muuttuu aamupahoinvoinniksi...

Itse olen tavallaan jo "äitiyslomalla". Valmistuin kesällä, vaan en ole vielä saanut töitä mistään. Työtömänä onkin helppoa olla raskaana, kun saa nukkua pitkään, ottaa niitä ppäikkäreitä kun nukuttaa, harrastaa kävely- ja hiihtolenkkejä ja kuntosalia keskellä päivää, syödä milloin huvittaa, eikä tarvitse kertoa kellekään, eikä pelätä salailua.

No.. silti oisin kyllä mieluumin töissä. :/ Ei vain ole oman alan paikkoja ollut edes haussa, ja tuputtamalla eivät ota, kun ei ole rahoitusta. :(

Vanhemmille kertominen jänskättää. Tässä ollaan seurusteltu kahdeksan vuotta, ja oltu naimisissakin puolivuotta, että ei sen puoleen varmaan kukaan ylläty. Saa nähdä miten reagoivat. Äitini varmaan ilahtuu ikihyviksi ja oisi varmaan halunnut tietää jo plussasta.
Kaverit jo kovasti on meidän vauvauutisia kyselleetkin. Muutamalla kaverilla on vauvat, niin saan heistä varmaan seuraa, kun äidiksi asti ehdin.

Itse olen jättänyt noiden km -kauhutarinoiden lukemiset. Ei niistä saa kuin ahdistusta ja pahan mielen. Ollaan päätetty sinnitellä tää kuukausi sinne np-ultraan. Kerran vauva pysyy kyydissä ja minä voin näin reippaasti pahoin, niin eiköhän kaikki ole kunnossa. Täytyy vain uskoa niin.

Phalenopsis rv 7+5