Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
muska tällanen on meidän päivä yleensä:

aamulla herää klo 7-9 välillä, sit siitä alkaa 1,5 -2 h valveillaolosyklit, joiden välissä nukkumista 30-50 min. näin mennään koko päivä, kunnes illalla klo 21.30-22.30 aikaan poju menee yöunille, aika siis riippuu siitä minkä mittasia unia poju on päivän mittaan ottanu. en ole sitä rytmiä ruukannu mitenkään, se on ite ottanu ton rytmin, et sillon illalla nukahtaa syvään uneen niin, ettei se herää vaikka vaatteet ja vaipan vaihtais. yöllä syödään 2 kertaa. päivällä uni on paljon herkempää ja herää helpommin.

minä koettaisin peukaloida sitä rytmiä sun tapauksessa kyllä. ehkä sillai koettaisin, et vikat päiväunet olis illalla lyhyemmät, ettei antais nukkua niin kauan, ku jaksaa. sit kauheesti seurustelua ja touhuamista, et se olis mahdollisimman väsyny siinä sit vähitellen vähän kerrallaan aikasemmin ja aikasemmin. meillä ainakin ihan pikku torkutkin riittää saamaan aikaan "uuden nousun". ihan heti toi ei varmasti ala toimimaan, mut varmaan se ajan kanssa vois auttaa aikaistaan nukkumaan menoa. mut mitäs minä mistään tiedän, kunhan kokeilisin jotain tollasta :)

käytiin kaivopuistossa piknikillä mun kavereiden kaa koko perheen kera ja poju nukku 3 h unet, eli lähes koko reissun ajan! ihanaa, kun kerrankin malttoi noin hyvin nukkua, niin ei tarttenu heti rynnistää kotiin :)

Voi helvatan helvatta!!! Mulla menee täysin hermot jo täällä!!!Mies on yllätys yllätys töissä...Molemmat mukulat jaksaa huutaa vaan ja sain pojankin tuossa seiskn maissa nukkumaan,niin johan tyttö oli sen sängyssä ja herätti sen. Poika ei edes ole päiväunia saanu nukkua tänään tytön takia!!Nyt sitten itkee rääkymällä väsymystään ja ei edes sen takia voi nukahtaa ja jos vaikka nukahtaisikin,on tyttö sen minuutin päästä jo herättänyt. Nyt sitten koitan saada täällä molempia nukkumaan,mutta ei vaan onnistu...

Oon kyllä ihan valmis ite jo nukkumaan. Tämä ilmakin on mitä pahin,hiostava! Kämppä on kin sauna,vaikka ilmastointi täysillä...

Kyllä pieni ihminen osaa koetella äitinsä hermoja ja pahasti! Ja koittaa nyt ite pitää hermot kurissa,ettei huuda pää punasena.Muutaman kerran kyllä saanu korottaa ääntä,oltiin kävelyllä ja tyttö päätti autotielle heittäytyä makaamaan tönköks ja huusi siinä pääpunasena...HITTO!!

Anteeksi taas mun valittaminen,mutta nyt tosiaankin on hermot tiukilla! Koko vappu ollu meillä kauheeta kiukkuumista. olis edes mies kotona jelppaamas...

Väsynyt Jumbis

Voimia, Jumbis. Joskus on raskasta ihan vaan yhdenki lapsen kans, niin ihana kun se onkin.

Mulla ottaa päähän ihan tosissaan. Yläkertaan muutti tänään uudet asukkaat ja parvekkeella joku poltti tytön päikkäreiden aikaan suurin piirtein ketjussa. Hajut tuli ihan just tuohon meidän parvekkeelle. Ennen ei oo ollu tuollasta ongelmaa. Täytyy toivoa, et joku muuttomiehistä poltti, ettei vaan ne uudet asukkaat. Pitää alkaa miettiin sit uusiks tuo parvekenukkuminen, ei oo mitenkään terveellistä varmaan nukkua siinä tupakankatkussa. =(

Siitä ei varmaan johdu, mut tyttö on yskiny eilen ja tänään sellasta kuivaa yskää ja niiskuttaa välillä ja aivastelee. Toivottavasti ei oo mitään vakavaa. Päädyttiin miehen kans siihen et ootetaan huomiseen ja soitetaan neuvolaan sitte. Onko muilla ollu tuollasta? Lieneekö ihan tavallista flunssaa vai voiko olla jotain vakavampaakin? Nyt alko jo harmittaan et en tänään jo lähteny lääkäriin... =(

En tiiä, miten meillä vietetään äitienpäivää. Otin kyl asian puheeks miehen kans ja se oikeen laitto kännyyn ylös sen päivän. Se on tosi huono muistaan mitään merkkipäiviä, jos ei niistä muistuta etukäteen tyyliin: "Mulla on muuten huomenna synttärit." Eli harvemmin mitään yllätyksiä tiedossa. Mut ei se haittaa kun muuten jaksaa huomioida mua. Ja saattaa yllättää joskus muulloin.

Pitää mennä.

Nunnu ja tyttö kohta 3 kk

Nyt on vähän enemmän aikaa.. Vieraita ollut koko päivän ja ollaan pientä miestä myöten koko perhe aivan poikki.

Nuppu, meillä syödään 5-7:ssä minuutissa. Mä kanssa alkuun epäilin tosi kovaa että eihän se saa tarpeeksi siinä ajassa mutta kyllä vaan näköjään saa. Eikö oo ihanaa?? Mä olin jo tottunut siihen, että saan katottua jonkun ohjelman tai luettua lehteä sillä aikaa kun toinen on rinnalla, mutta niistä on jouduttu luopumaan.. Huomaa kun digiboksin kovalevy rupeaa olemaan täynnä! =)

Mä oisin toivonut tatuointia äitienpäivälahjaksi. Se kyllä varmaan jää saamatta, tuli mieleen että ei sitä varmaan saa ottaa kun imettää?? No, otan joskus myöhemmin. Mä puhuin vähän miehelle uudesta tyynystä (blaah miten tylsä lahja), kun meinataan hommata uudet peitot. Kattoo nyt sitten. Mies on kyllä aika hyvä noiden lahjojen kanssa.

Nunnu, meillä kanssa poika aivastelee ja välillä niiskuttaa. Mä veikkaan noita katupölyjä aiheuttajaksi. En oo ollut mitenkään huolissani kun ei oo ollut tukkoinen eikä selkeästikään flunssainen. Mä myös aivastelen vähän väliä kun nenää ärsyttää, varsinkin ulkona.

Mä oon kanssa huomannut, että kun pienen miehen kanssa juttelee ja seurustelee ja hommailee kaikkea tälleen illalla niin se nukahtaa paremmin. Nyt tosin tais käydä jo yöunille, ei keretty ees velliä antamaan kun kylvyn jälkeen simahti tissille. Oli rankka vappu! =)

Joo Jumbikselle tsemppauksia, mä kallistun koko ajan enemmän siihen että me pidetään n. 4-5 vuotta väliä ennenkuin ruvetaan yrittämään seuraavaa.. Edelleen, nostan kyllä sulle hattua ja kaikille muillekin jotka jaksaa kahta noin pientä, mutta mulla ei hermo riittäis. Hyvä että riittää nyt koiralle ja vauvalle. =)

Nintsu + pieni mies 4 kk + pvä

Hei taas!

Kävin lisäämässä muutaman kuvan spaceen.

Jumbikselle voimia ja haleja! Voin kuvitella kuinka rankkaa elämä välillä on kahden noin pienen kanssa, kun tosiaan, niinkö Nunnu kirjoitti, välillä on myös yhden kanssa...

Muska: Voithan yrittää "peukaloida" teidän pikku-kaverin päivärytmiä... Meillä se ei joku aika sitten onnistunut enkä enää uskalla edes yrittää. Toisaalta, rytmi on nyt mielestäni loistava, vaikka ei haittaisi, jos illalla menisi edes tunnin myöhemmin nukkumaan ja aamulla vastaavasti heräisi tunnin myöhemmin, mutta näillä mennään enkä sen kummemmin valita. Meillä siis nykyään päivärytmi on tällainen (ajat suunnilleen...)

Klo 7 herätys
Klo 7-8 aamutoimia (pestään pylly, vaihdetaan vaippa, vaihdetaan vaatteet, otetaan maitohörpyt...)
Klo 8 tirsat (n. 45min)
Klo 9-11 hereillä (leikitään, tehdään kotihommia, äipän aamupala + lehdenluku)
Klo 11 Ulkoilemaan (tehdään n. 1h vaunulenkki)
Klo 12-13 Nykyisin käynyt hereillä (en tiedä miksi???)
Klo 13 Uudestaan ulos ja nukahtaa ilman vaunujen liikuttelua
Klo 16-17 Herätys
Klo 19 Iltatoimet (jos kylpyilta, aletaan kylpeä n. klo 18.30)
Klo 19.30 sänkyyn ja nukahtaa itekseen sinne
Klo 2 syönti
Klo 5 syönti

Eli sellainen... Ja niinkö jo aiemmin tänään kirjoitin, tyttö on aika tarkka rytmistään ja jos vähän poiketaan ja jos eteenkin nuo pitkät päikkärit jää nukkumatta ulkona(kunnolla!), niin ilta on kaaos. Toki me kylässäkin käydään, mutta oman mielenrauhan vuoksi aikaa kannattaa varata (tai mennä vaunuilla kylään) ja ottaa vaunut mukaan ja antaa tytön nukkua kylässä ulkona. Tuo on myös jännä, kun nykyään tyttö on herännyt vaunulenkin loppupuolella ja oon sitten ottanut hänet sisään, mutta n. tunnin päästä ollut taas väsynyt ja simahtanut heti vaunuun. En tiedä, voi olla, että on ollut liian kuuma, kun vaunuillaan kuitenkin paahteessakin ja kotona sitten saa nukkua varjossa... Ja tänään heräs kakalle... :D

Nunnu: Vitsi, oisin itekkin ihan raivona tollasesta tupakoinnista... Toivottavasti se ei oo se uus asukas...! Mites muuten, kuinka moni joukostamme polttaa? Itse en. Meillä ei ole tyttö ollut kertaakaan kipeänä (koputtaa puuta). Ei siis mitään yskää tai nuhaa tms. Räkää oon muutaman kerran imenyt nenäfridalla, mutta siis ei tosiaan mitään nuhaa vaan ihan eritettä, vuotaahan se nenä joskus itelläkin, kun on pitkään ulkona tms.

Ei mulle siis silleen tuo äitienpäivä oo mikään hirmu tärkee, ois vaan kiva, että mies jotenkin muistais... Ja siis jos muistaa, niin haluaisin jotain järkevää (tuota törkyä kun on nurkat täynnä). Me kun aiottiin puolin ja toisin unohtaa tänä vuonna syntymäpäivät, mun menikin jo, miehellä on tän kuun lopussa. Siis lahjomis mielessä unohtaa...

Nyt iltatoimiin ja nukkumaan!

Rosa ja Piiperöinen 14vko

Jee, eilen sain kaverin yöpuulle klo 22:45 ja nukkua posotti neljään asti. Seuraavan kerran heräsi seitsemän aikoihin ja syötyään nukahti vielä kainaloon tunniksi (en siirtänyt enää omaan sänkyyn, ettei herää). Ylös noustiin sitten puoli yhdeksän ja nyt onkin jo ekoilla päikkäreillä tuolla. Eli oikein hieno yö!

Kiitos vinkeistä op ja nintsu, teinkin eilen illalla niin, että päätin että nyt pidetään hauskaa ja viihdytin kamua oikein kunnolla! Herättelin puoli kahdeksan vikoilta torkuilta puolen tunnin jälkeen, sitten nukahti 10 min 21:30 ja vielä 22, jonka jälkeen tankkasi vain vielä toisenkin rinnan 10 minuutissa ja sitten tuli tuo pitkä uni (Yli 5h on meille ennätys!). Olinkin siis tehnyt virheen siinä, että kuvittelin että illalla pitää jotenkin hyssytellä ja olla iisisti että rauhoittuu nukkumaan - höpsis, meinikiä tämä näköjään kaipasikin! Nyt katson mielenkiinnolla että kuinka nämä vähän pidemmät yöunet vaikuttavat noihin päikkäreihin, noinkohan nukkuu 2,5 h partsilla tänään...

Tämä juttu vauvan kellosta muuten piristi myös mua myös kummasti: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=100

Jumbis, ei herkulta kuulosta, ja täytyy myöntää että mulla on kyllä kärsivällisyys koetuksella tämän yhdenkin kanssa välillä. Ei ole meillekään tulossa pikku-kakkosta ainakaan 4-5 vuoteen jos ollenkaan, katsotaan sitten. Mulle laitetaan ensi viikolla hormonikierukka, joten eipä tarvitse sitten funtsia ehkäisyäkään viiteen vuoteen. Oli kiva yllätys, että täällä saa ekan kierukan ilmaiseksi! Tosin lääkäri ei sitä tiennyt/muistanut vaan kirjoitti mulle reseptin ja onneksi terkkari mainitsi, että älä hae sitä, saat ekan maksuttta.

Meillä on nyt ilmeisesti siirrytty yksistä pitkistä päikkäreistä kaksiin parin tunnin päikkäreihin. Ainakin eilinen päivä sujui paljon paremmin, kun tyttö osoitti heräilemisen merkkejä reilun kahden tunnin jälkeen, niin otin hänet sisälle ja sitten parin tunnin päästä mentiin uusille päikkäreille. Kunpa olisin tajunnut tämän jo alkuviikosta.:)) Yksi syy paremmin nukkumiseen oli ehkä myös se, että uskalsin laittaa huomattavasti vähemmän vaatetta neidin päälle. Hirvitti ihan, kun en laittanut kuin perussisävaatteet eli kaksi bodya, sukkikset ja housut ja niitten päälle vain vähän paksumman paidan ja äitiyspakkauksen sukat ja tumput, ja ohkanen lakki päähän. Vilttiä laitoin ihan vähän jalkojen päälle, mutta sen vaunujen "peiton" jätin pois. Mutta vaikka minä kuvittelin, että tyttö paleltuu ( ei meillä ollutkaan kuin 22 astetta varjossa lämmintä..:)), niin mitä vielä. Nukkui niin rauhallisesti ja hyvin.

Muska, minun tuli myös mieleen, niinkuin joku jo sanoikin, että olisiko vauvalla ollut kuuma. Oletko kokeillut vähentää ulkovaatetusta?

Nuppu; joudutteko käymään painokontrolleissa tai käskettiinkö antaa lisämaitoa? Me nimittäin ravataan nyt parin viikon välein punnituksessa. Lisämaitoa ei ainakaan vielä anneta, kun neiti on niin tyytyväinen. Terkka käski tarjota rintaa useammin, mutta siitä seurasi ainoastaan rintaraivareita. Kerran, kun yritin useammin tarjota tissiä, tyttö suuttui niin, ettei syönyt viiteen tuntiin ollenkaan. Aika pippurinen tapaus tämä meidän neiti, kun sille päälle sattuu.. Niin tuosta painon seurannasta, me varmaan jouduttiin siihen senkin takia, kun neiti pulauttelee tosi paljon edelleenkin.

Me olemme puhuneet, että pikkukakkosta aloitetaan yrittämään aikaisintaan viiden vuoden päästä, jos nyt ei mitään ihme vauvakuumetta iske päälle. Miehelle ei olisi väliksi, vaikka parinkin vuoden sisällä tulisi toinen vauva, mutta tiedän itseni, että minusta ei siihen ole. Vaikkakin neiti on ollut aivan uskomattoman ihana ja tyytyväinen vauva, mutta ei kuitenkaan ole tullut oloa, että näitä viisi lisää.:) Minulla meni aivan kylmät väreet, kun kuulin, että yhdelle tutun tutulle on tulossa alkusyksystä vauva ja heidän esikoinen täyttää syksyllä vuoden. Eli siinä ei tule edes vuotta ikäeroa.. He ovat kuitenkin onnellisia, mutta yritin itse asettua tilanteeseen, että meille olisi tulossa jouluna toinen vauva.. Huh, huh..

Mies sanoi juuri, että hänellä on vähän paineita äitienpäivän suhteen, vaikka en ole edes puhunut siitä mitään, enkä odota mitään erikoisempaa muistamista. Ilmeisesti paineet johtuu siitä, että hän unohti viime vuonna sekä minun syntymäpäiväni, että hääpäivän.. Hän on sellainen, että muistaa lahjoilla ja muilla ylläreillä merkkipäivien ulkopuolella, mutta itse päivät tahtoo unohtua..

Nunnu; meillä neiti aivastelee melko usein ja varsinkin pitkien unien jälkeen niiskuttaa, mutta en ole pitänyt sitä mitenkään poikkeuksellisena. Jos olisi oikein nuha, hengitys vaikeutuisi oikein huomattavasti. Käy kuitenkin ihmeessä tarkistuttamassa tilanne, varsinkin, jos oireet on lähiaikoina lisääntyneet.

Jahas, nyt kutsu käy lattialta.:)

Tänään vähän mukavampi päivä. Tyttö vähän aamulla raivos kun isi puki vaatteet päälle,vaikka olisi mun halunnut pukemaan..olin just syöttämässä poikaa ja ei viittitty vaihtaa sitten.

Meillä on pojalla ollut flunssaa ja tytöllä myös. Poika nyt aamusin on räkäisen oloinen,mutta päivisin ihan normaali. 3kk ikäiselle saa jo antaa onneksi Nasolinin nenätippoja ja pitääkin tosi tehokkaasti nenän auki yönajan...itsekkin niitä käytän jos on flunssaa. jos on oikein pahasti tukkonen,tytölle tyynyjä päänalle ja poikaa pidettiin sitterissä yöt.

Mä sanoin miehelle,että äitienpäivänä ei tartte mitään erikoista. Kesäkuussa kun saahurjat rahat,lupasi mulle hommata uudet silmälasit (niitä jo kaipaan). Olisi jo viimevuonna pitänyt käydä näöntarkastuksessa,mutta kaikelta menolta unohtui. On nämä lasit ihan hyvät vielä,mutta kaipailen vähän piristystä j haluan sellaset linssit,mitkä tummuu valon mukaan..ei tartte erikseen ostella aurinkolaseja.Varsinkin kun ne joutuis ottamaan vahvuuksilla...toinen jota harkitsen olisi piilolinssit.

Voisin laittaa meidän rytmiä vähän.

herätys klo.7,syödään
klo.9 ottaa 30min-1tunnin tirsat,herättyä syödään taas
klo.11 syödään ja koitan saada takapihalle nukkumaan,nukkuu 30min-4tuntia
herättyä syödään
klo.15-16 annan taas maitoa
seurustellaan jne...
klo.19 maitoa taas
jatketaan seurustelua
klo.20 menään iltapesulle,vaihdetaan yöpuku päälle
klo.21 maitoa ja nukkumaan..nukahtaa itekseen
klo.5-6 herätään syömään.
Toki seurustellaan jne..kun on hereillä. Ja nyt oon vähän koittanut muokata rytmiä silleen,että menisi klo.19-20 nukkumaan jo.

Nyt ruokaa ja sitten lähetään mammakaveria tapaamaan...pääsee tyttökin leikkimään.

Jumbis

Mä kävin kans lisäilee vähän vappukuvia Spaceen..

Vappu meni muutenkin kivasti, en tänne ehtiny kirjottelee mutta lueskelin kyllä ahkerasti. Tuli syötyä ihan hulluna, kai se piti vähäisen viinan määrää kompensoida sillä syömisellä:) Eilen vielä väsättiin munkkeja ja niistä tuli ihan älyn hyviä, niitä vedin 5 kpl ja tänään heti aamupalaksi yks munkki ja lasi simaa:) Terveellistä elämää siis.

Meillä ei ole mitään erityisiä äitienpäiväsuunnitelmia. Mennään käymään mummolassa eli mun vanhemmilla, mies oli siitä vähän näreissään koska oli ilmeisesti suunnitellut jotain kivaa äitienpäiväksi, mutta haluaisin mennä kuitenkin mummolaan kun meidän äiti täyttää samalla 50 v niin haluan onnitella sitä. Mummola on siis 200 kilsan päässä eli mennään sinne koko viikonlopuksi. Mies on aina tosi "riemuissaan" näistä anoppilavierailuista, usein käynkin kotonani ihan yksin. Kyllähän mä sen tietty ymmärrän, että on ikävää olla toisten nurkissa monta päivää. Mä en kyllä mitään erityistä lahjaa toivo äitienpäiväksi. Ehkä siitäkin syystä että jos mies ostaa jotain oikein kivaa äitienpäiväksi niin sitten mulle tulee paineita, kun isänpäivä lähenee.. eli toivon oikeestaan, ettei mitään lahjoja tulis. Ellei sitten jotain hyödyllistä. Olis kiva käydä jossain syömässä, saa nähdä mitä mies keksii. Tullaanhan me kuitenkin äitienpäiväillaksi jo kotiin sieltä mummolasta.

Kylläpä teillä muilla käydään aikaisin illalla nukkumaan. Ja yöllä heräillään tosi harvakseltaan. Oonko mä ainut jonka vauva herää lähes 10 kertaa yössä edelleen..? Siis on välillä hyviäkin öitä, jolloin vauva heräilee vaan pari kertaa, mutta normiyössä herätyksiä on tosi monta.

Kukas se kyseli tupakanpoltosta.. mä en polta eikä polta mieskään, onneksi. Tupakanhajukin on kammottava!!

Noniin jospa tästä lähtis vähän ulkoilee. Pitäs laittaa kasvimaata, saa nähdä jaksanko.

Simba

voi jösses, tänään ollu todellinen kehityspäivä: pupu kääntynyt kyljelle jo monta kertaa ja nyt vetää sitä jumbiksen mainitsemaa kellon viisaria ;) melko muikea näky ku toinen huulet tötteröllä vetää leikkimatolla omia liikkeitä... Tänään on muutenkin syöty sitte ilman rintakumia ja kerran jopa nukahdettu ilman kumia =) tää äippä on kyl nyt tosi ylpee tytöstään!

Laura, ei jouduta painokontrolliin kun sattuu olee tuo 3kk neuvola just kahden viikon päähän mutta saa nää miten paino kehittynyt että tuleeko sitten kontrollia.. Toisaalta mua ei yhtään haittais vaik oliski kontrolli ku tulis vaan varmempi olo.. Mutta saa nähä. Mun mielestä toi lapsen tyytyväisyys on kyl hyvä mittari, pupukin on kyl täs ollu aikaisempaa tyytyväisempi nii en tajuu tuota niukkaa painonnousa siksikään...

mutta nyt taas imettämään, toivottavasti taas ilman kumia! oon niin fiiliksissäni siitä! Juu ja tosiaan Nintsu, tuo uusi imetyskesto on kyl nii paljon lyhyempi että aivan outoa! mutta kivaa kylläki!!

Juu, lääkäri neuvo laittaan pinnasängyn päädyn 10-15 cm korkeemmalle ja höyryhengitystä myös. Virusperäinen flunssa tytöllä. Aivastelua on ollu sillon tällön, mut tuo yskä on aika pahankuulosta. Mut ei kuulemma tarvi huolestua.

Olin nukuttamassa tyttöä päikkäreille pari tuntia sitte ja tuli tupakansavua sieltä yläkerrasta. Sanoin ihan ystävällisesti siitä ja se nainen - joka oli kuulemma vaan kylässä - siirty parvekkeen takaosaan. Sieltä ei tullu savut meille. Täytyy edelleen toivoa et ne uudet asukkaat ei polta vaan et ois vaan tilapäistä tuo. Mä en ite polta, mut mies polttelee joskus, lähinnä sillon kun on stressaantunu.

Huh,tänään taas pihalla oltu ahkerasti. Ei vaan enää jaksanut täällä sisälläkään olla ja tyttö on paljon pirteempi kun saa hiekkalaatikolla möyriä. Poika vaan paistui vaunuissa,vaikka päällä olikin lyhythihainenbody,potkarit,pipo ja huppari.

Voi mä olisin onnellinen jos poika suostuisi tissille. En siis enään ole imettänyt 2-3päivään ja ei tissit ole lainkaan pakkaantuneet. Muistan kun tyttö lopetti,oli rinnat ihan täynnä 2päivää,mutta lopulta helpotti. Korvikkeella ollaan ja maanantaina aloitan kyllä perunan tai bataatin,tuleehan poika silloin jo 4kk!

Mä kyllä myönnän polttavani kun hermot menee! Varsinkin kun lapset on nukkumassa,käyn muutamalla savukkeella,mies polttaa ihan säännöllisesti. Yritän kyllä päästä pienistäkin paheista eroon.

Poika huomasi äsken varpaansa ja nappas kiinni niistä. Ennen on vain katsellut niitä hölmönä....

jahas,poika vaatii maitoa ja tytöllä alkaa iltainen väsykiukkukin...

Perjantai-iltaa!

Katsoin tuossa olet mitä syöt ja kyllä tuli TAAs sellainen fiilis, että kyllä näistä kiloista päästään ja että NYT aloitan kunnon ruoka- ja liikuntaremontin. Vaan saas nähdä huomenna, tuleeko enää huomen illalla jumpattua tv:n ääressä... Piru, tulis joka ilta tuo ohjelma! No, ainakin suunta on oikea, kun joka päivä tulee kyllä käveltyä reippaasti n. tunti. Tänään käveltiin kaverille kylään (4,5km yhteen suuntaan), että hyvä lenkki tuli. Vieläkö sais nuo syömiset aisoihin... Kahvin kanssa pullan ym. mössön mussuittaminen täytyy kyllä ensimmäiseksi lopettaa!

Mies on iltavuorossa. Pikkuneiti nukkui, kun käveltiin kylästelemään, kävi hereillä ja nukahti kohta vaunuihin uudestaan (eli sama juttu, mitä nyt tehnyt jonkun aikaa!) ja nukkui, kun kahviteltiin kaverin kanssa ja nukkui koko kotimatkan ja jatkoi vielä uniaan kotona terassilla! 4,5h nukkui putkeen. Seittemältä alettiin taas vaihtaan vaippaa, käytiin iltapesulla, laitettiin yöpuku ja otettiin maitohörpyt. Puoli kahdeksan maissa vein sänkyyn ja oli kyllä niin helppo tapaus, että nukahti sillä välin, kun kävin viemässä talvitakkeja ulos kuivumaan (kova pesurumba päällä) ja itse vessassa. Nyt siis n. 1,5h on vedellyt sikeitä, ajattelin itsekin lähteä tämän kirjoitettuani sänkyyn lukemaan uutta Vauva-lehteä.

Sunnuntaina olis kummipojan synttärikahveet, mutta en tiedä tuleeko mentyä. Pitäis kyllä, kun on kummipoika, mutta joutuisin mennä yksin tytön kanssa ja ne on aika kaukana, reilu 100km suuntaansa joutuisin yksin taivaltaan, enkä vaan jotenki oo innostunut asiasta nyt vauvan kanssa yhtään... Haluaisin miehen matkaan...

Mutta, nyt laittaan taas jälleen yx koneellinen pyykkiä kuivuun ja sitten sen Vauva-lehden pariin! Viikonloppuja kaikille!

Rosa ja Piiperöinen

Hitto! En ole päässyt spaceen laittamaan kuvia, tökkii systeemit mulla.

Soittelin tuossa iltasella pikkusiskolleni ja huh mitä taas sille sattunut. Oli pelastunut kaverinsa auton alta,mutta ite jäänyt alle. Olivat tehneet hienon ilmalennon ja molemmilla jalat nyt paketissa ja hänen kaverillaan käsikin. Onneksi ei pahempaa!

Nyt minäkin uuden Vauva-lehden kimppuun!

Huh huh mikä päivä takana! Miten helkkarissa ihmiset selviää, kuin heidän vauvansa ei NUKU päivällä??? Oon niinkö NIIIIN väsy jo itekki... Meillä tyttö aloitti jo aamusta tänään ihme vinkkuroinnin. Viideltä kun heräsi syömään, niin ei millään meinannut enää asettua nukkumaan. Itse menin vielä tekemään ehkä pienen virheen, kun aloin vaihtaa vaippaa, mutta kun se tuntuí niin älyttömän märältä ja ajattelin, että josko sitten nukahtaa paremmin, mutta mitä vielä, takapakkia mentiin ja toistaa vaan nauratti ja jutututti! No, nukahti kuitenkin ja herättiin sitten seittemän maissa ja mentiin takas koisimaan kahdeksan vähän jälkeen. Lenkilläkin käytiin, ja siitä tyttö nukkui ehkä noin vartin (kuumako???) Tultiin sisään ja mentiin n. tunnin päästä uudestaan nukkumaan ja tyttö nukkui n. 45min ja that´s all! Just joo, tietää sitten mitä sen jälkeen seuras. Oon ollut melkein siitä kahdesta-kolmesta ihan helisemässä kitisevän neidin kanssa. Kun siis on väsyttänyt, mutta ei ole nukahtanut eikä mikään ole kelvannut.Tahdon talven takas, jos se tästä kuumuudesta nyt on kiinni. Eikähän siinä mitään, vaikka onkin hereillä, mutta kun on sitten niin väsynyt, ettei nukahda millään eikä tosiaan mikään ole hyvä. Joten summa summarum, olen itsekin ihan väsynyt. Onneksi sentään tajusin sen 45min olla vaan ja nauttia auringosta ja istuskella terassilla! Ja mieskin on tottaki tällaisenä päivänä iltavuorossa. Aamulla otti niin kupoliin, kun hän vaan käänsi kylkeä silloin viideltä (ja myös kahden syötöstä ei tiennyt tuon taivaallista) ja nukkua posotteli puoli kymmeneen! ARGH! No, en voi moittia, hän käy töissä ja raksalla, mutta kyllä aamulla tuntui kiduttavalta, kun itsekin olin niin väsy sen viiden session jälkeen ja heti kohta sitten kuitenkin ylös ja päiväkin meni vielä näin... Ja että jos näitä olis enemmänkin... Saan kyllä olla kiitollinen, kun meillä on pääasiassa kaikki nämä kolme kuukautta nukuttu kyllä aika pirun hyvin...

Mutta nyt jotain tekemään (kun neiti ehkä jopa nukahti nyt yöunille...) ja kohta jo vaikka nukkumaan...

Rosa ja Piiperöinen

Rosa: Mullakin ollu ihan samoja ajatuksia: Talvi takas!!! Ensin näytti siltä et tyttö nukkuu pitkät päikkärit joka toinen päivä. Aina kun yhden päivän valvo, niin seuraavana nukahti sitten joka välissä. Nyt on ollu jo kolme päivää ilman kunnon päikkäreitä. Ottaa vaan sellasia 15-30 minsan unia. Nukkuu kyllä yöllä 8-10 tuntia putkeen ja hyvä niin. Mut kyllä noin pienen ois varmaan ihan hyvä nukkua myös päikkärit, jaksaisin itekin paremmin. Muina iltoina menny suht hyvin, vauva ollu ihan hyväntuulinenki, mut tänään oli kyllä yhtä kitinää iltapäivästä lähtien. Just nukahti yöunille.

Lähen vielä tyhjentään pesukoneen, sitte nukkuun.

Nunnu ja tyttö aika tasan 3 kk

Aivan mielettömän lämmin päivä! Täällä päin ollut +24 ! Meillä on onneksi päiväunet rauhoittuneet puolentoista viikon venkuroinnin jälkeen. En tiedä vaikuttiko nämä ilmat, vai onko tuo ikään liittyvä juttu, mutta näköjään onneksi ohimenevää. Ja näin kun sanon, huomenna ei tietenkään nukuta päivällä...

Me ollaan oltu tänään koko päivä menossa, ensiksi aamusta iltapäivään kyläilemässä ja ekat päikkärit jäi välistä kokonaan. Iltapäivästä lähdettiin mökille saunomaan, kun oli niin hyvä ilma. Tässä välissä neiti sai otettua suht hyvät päikkärit, mutta uni jäi tänään kaikenkaikkiaan aika lyhyeksi ja ajattelin, että kuinkahan taistellaan unen kanssa illalla. Mutta mitä vielä, neiti simahti alta aikayksikön kun vietiin hänet sänkyyn.:) Ilmeisesti neiti on alkanut tykkäämään, kun ympärillä on tapahtumia ja muutenkin kiinnostumaan ympäristöstä.

Mutta nyt nukkumaan, alkaa vauhdikas päivä painamaan..

Laura & Pikkuneiti tasan 4kk (aika hurjaa:))

me oltiin lähes koko päivä reissun päällä. aamupäivästä lähdettiin ostaan ne aurinkolasit pojalle ja sen jälkeen mun äidin kanssa, joka on visiitillä, pyörittiin kaupungissa ja syömässä jonnekkin puol kasiin asti. ja poju oli ku enkeli. se nukku sopivasti ravintolassa oloajat ja valvo sopivasti sit aina välillä ja hymyili kovasti. imetyksetkin meni hyvin, toinen kauppahallissa penkillä ja toinen sit hotellihuoneessa ja normaaliaikaan meni kotona sit nukkumaan eli vähä jälkee 22. oli kyl kiva päivä, kun meni niin putkeen pojan kans. ja kaikki ihasteli uusia laseja kaupungilla :) eli aika päinvastanen päivä ku rosalla.. mut nyt nukkuun.

poju tänään tasan 3 kk

Jihaa, näyttäis siltä, että olemme palanneet entiseen:) Hyvä niin, itsekin ihan elementissä, kun saanut vähän huilata ja tehdä muita hommia vauvan nukkuessa. Tänään siis nukkui lenkillä ja heräsi taas lenkin loppupuolella. Otin sisään ja valvoi n. tunnin ja sitten vein vaan vaunuihin ja on nyt nukkunut n. 3h. Meillä on kylläkin tänään jo selkeesti viileempää kuin eilen. Ja kun vein tytön ulos, niin satoi vähän vettä ja asteet tippu heti alle viidentoista. Ja tyttö nukahtikin heti tosi hyvin. Nyt paistaa taas aurinko ja varjossa on n. 18 astetta. Mutta siis heti, kun on viileämpää, niin paremmin nukkuu ja paremmin menee päivä. Äiti siis oottaa kauhulla sitä "oikeeta" kesää ja niitä "oikeita" helteitä... Tää on siis meille pelkkää vitsiä, että nyt on jo näin lämmintä tai kuumaa, kun jokikin on vielä jäässä! Tosin nyt on vauhdilla sulanut, kun ollut niin lämmintä.

Minkäslaisia leluja teidän vauvoilla muuten on ja mistä ovat erityisen kiinnostuneita? Meillä olkkarin lelukopasta löytyy äippäpakkauksen helistin ja toinen samantyylinen, mutta sininen ja siinä sellaiset pallukat, jotka helisee molemmissa päissä. Sitten löytyy sellainen Brion "häkki", jossa sisällä kilikello, Vau-kirjan pehmokirja, jossa toisella puolen peili (+ 2kpl muita pehmokirjoja), 2 sellaista pehmonallea, jotka helisee (toinen on nnalle, ja toinen on leppäkerttu) sekä Pikku-Myy soittorasia. Sängyssä on sellainen Nattou keltainen nalle-soittorasia. Siinäpä ne... Niin joo ja purulelun ostin vasta myös, kun tuntuu, että vois olla niitä hampaita jo tulossa. Ja kovalehtisiä kirjoja löytyy öö... 4kpl ja 2kpl sellaista ihan tavallista. Meidän neiti on noista kirjoista ihan innoissaan. Kuuntelee mielellään, kun lukee ja katselee suu muikeana kuvia. Ja innostuu siis tosiaan tosissaan noista kirjojen kuvista, kun vaan näyttää. Monesti nuo meidän leikkimiset sisältääkin kirjojen lukua (maataan molemmat lattialla), kun se on tytöstä niin kivaa ja myönnän itsekin, että mielläni luen jonku kirjan vaikka 100 kertaa kuin että leikin, kun en vaan jotenkin osaa leikkiä! Mies on siinä paljon parempi. Siis tottakai tulee leikittyä vauvan kanssa ja siinä jotain höpötettyä.

Nunnu: Sullahan oli vaunujen päälle myös se oravaverkko? Minkä merkkiset ja malliset vaunut sulla on? Mihin kiinnität ne koukut verkosta? Mulla on Emmaljungan Edget ja kiinnitän siis toki sen yläkoukun kuomuun, ne seuraavat vaunun sivun kantokahvoihin (on kuminauhat tosi tiukilla, mutta kai se on vaan tosi hyvä??) ja ne seuraavat koukut kiinnitän vaan ihan siinen vaunun "peittoon" (kuminauhat ei oo yhtään tiukilla). Hyvin se siinä on pysynyt, ei mitään, mutta oon vaan miettinyt, että oiskohan jotku paremmatki kiinnityskohdat, en vaan oo ite hoksinu...

Mutta, pyykkikone pysähty eli hommiin...

Rosa ja Piiperöinen

Tänään ollaan taas oltu ulkona paljon ja välillä katsetiin tytön kanssa sisällä kesän ensimmäistä ukkosta. En saanu tyttöä ollenkaan päiväunille ja poikakin on ottanut sellaisia 15-30min unia. Mutta pihalla ei paljoa tarvinnut kiukutteluja taas kuunnella,mutta sisälle tuleminen on aina hankalaa jos en keksi mitään "kiristys"keinoa. Tyttö oli aika ihana kun ukkonen alkoi, pomppas sohvalta ylös ja kuunteli sitä jyrinää...sitten alkoi selittään:- ei pelkää ukkonen,ei pelkää,pelkää- Koitin selittää,että jos pelkää,pitää sanoa vain pelkää,eikä ei pelkää. Sitten oli ihan innoissaan kun vettä tuli taivaan täydeltä...viime kesänä kun ei vielä ymmärtänyt näitä täysin. =))

Rosa: meillä on vaikka mitä leuluja pojalle (tytön vanhojakin). Menee kyllä koko ilta/yö jos alan ne tässä kertomaan,mutta muutamia voin mainita. Just sellasia pehmosia/rapisevia kirjoja,helistimiä (pehmeitä&kovia), pehmoleluja, niitä mistä saa narusta vetäen musiikkia on 3kpl, lelumatto. Sängyssä ei oo enää muuta kuin sellanen Ainun soiva päärynä...heivasin mobilen pois.

Nyt puhelin...

Voi tereve kun on lämmin!! Otettiin just koko perhe tunnin nokoset, pieni mies jäi vielä köllimään.. Nyt tuli onneks näköjään vähän pilviä taivaalle, hieman viileni.

Me oltiin eilen pojan mummi- + paappalassa, ja poika oli melko kiukkunen koko reissun. Ei nukkunut hänkään kunnolla ja mahassa kiersi kamalasti. Käytiin ostamassa läjä kesävaatteita, lyhythihaisia bodeja ja sellasia "shortsi-pukuja" Lindexiltä kun paappa oli maksumiehenä mukana. Meillä oli aikaisemmin vaan yksi lyhythihainen body ja se oli onneksi eilen päällä. Poika vetelikin koko reissun vain siinä, ilman housuja (paitsi ostosreissulla, siellä oli housutkin jalassa =)). Nyt pieni mies nukkuu kotona ilman täkkiä, pelkällä pussilakanalla.. Arvatkaa kuinka pitkään veti sikeitä toissa yönä kun päällä oli shortsipuku + pussilakana? Melkein hävettää myöntää kun joillakin on niin vaikeita öitä.. No, 11 h putkeen!! Poika meni illalla klo 22 nukkumaan ja heräs seuraavan kerran klo 9 seuraavana aamuna! Viime yö ei mennytkään niin hyvin, tais olla vielä vierailun jälkimaininkeja.

Rosa, meillä rakkain lelu on semmonen Fisher Pricen lelu jonka sain kaupan päälle kun ostin ekat vaipat (ennen kuin pieni mies syntyi). Siinä on paljon värejä, meteliä ja liikkuvia osia. Meillä on yks kirja joka on kovassa käytössä, keltainen autokirja.. Sitten on pari helistintä ja pehmo-Ihaa. Ja uniriepu ja mobile ja soittorasia ja ja ja... =)

Nyt heräsi perheen pieninkin!

Nintsu + pieni mies 4 kk + 4 pv

Jee! Meilläki kolmen tunnin päikkärit. Tosin kävin heiluttelemassa niitä vaunuja ahkerasti ekan tunnin ajan. Itelläki riittäis tosin unta, oon tulossa kipeeks. Flunssanen olo, varmaan sama tauti ku tytöllä. =( Laitoin ruokaan paljo valkosipulia ja äidiltä sain vinkin laittaa sipulilohkoja vauvan sängyn viereen. Järkyttävä haju koko huoneessa, mut jospa siitä jotain apua ois. Vanhan kansan konsteja...

Rosa: Mulla on muutaman vuoden vanhat Brion vaunut. Ylimmän koukun tietysti saan kuomun päälle, seuraavat sellasiin kuomussa oleviin rautoihin (ei harmainta aavistusta miks niitä kutsutaan) ja ne alimmat kopan alla oleviin rautoihin. Ne on aika tiukalla, mut oon kans aatellu ettei haittaa. On kyllä huomattavasti turvallisempi olo itsellä kun vauvalla on tuo verkko.

Leluja meillä on aika vähän, parhaimmat kyllä on se äp:n helistin ja kaverin ompelema muumimamma. Niille tyttö tykkää jutella. Välillä on ottanu siitä helistimestä kiinni mut ei se ote vielä oikein pidä.

Nunnu

Meilläkin nukutaan sellasessa shortsi asussa yöt, nukuttu aika pitkään jo. Ilman peittoa on yleensä,kun potkii sen pois ja muutenkin meidän makkari on kuin sauna. Yöt menneet paremmin kun on kevyempi yöpuku päällä...unipussia en ole muistanut vielä kokeilla kuumilla keleillä...

Meillä nukutaan aika tarkasti nyt (no nyt 2pvä mennyt näin) klo.20-6 ja siitä jatketaan unia klo.7-9 asti. Pitäs poika siirtä pois meidän huoneesta,mutta jotenkin on vaan helpompi herätä syöttämään aamulla kun meidän huoneessa ja taas alkaa se opettelu et miten sitten herään kun poika haluaa syödä.Jos tuossa kesäkuun aikana saisin tuon aikaiseksi sitten.

Nyt laittamaan iltapalaa!

Ja vielä..

Hoitopöytään on kiinnitetty sellanen Liberon rapiseva kukka. Siitä vauva tykkää kans kovasti.

Ja siitä verkosta... Kai sen voi jättää pois sitten ku alkaa käyttään hyttysverkkoa vaunujen päällä... Tyhmänä täällä mietin tämmösiä. Se hyttysverkko ei kyllä oo niin jämäkkä, mut kai se oravat ja linnut pitää loitolla.

Tänä iltana neidin nukahtaminen oli jotenkin vaivalloista ja ehdin parikymmentä minuuttia ravata makuuhuoneessa rauhoittelemassa, ennen kuin tajusin, että tytöllähän oli kuuma! Hänellä on ollut vielä "tupla" vaatteet öisin, eli body, puolipotkarit ja yöpuku. Otin päällimmäisen kerroksen vaatetta pois ja tyttö nukahti heti. Olisikohan saanut lihaa luitten ympärille, kun tarkenee nyt paremmin kuin ennen. Mielestäni meillä ei talo ole sisältä sen lämpimämpi kuin ennenkään..

Voi vitsi Nintsu mitkä unet!! Meilläkin nukutaan hyvin, mutta yhteen putkeen ei ihan noin paljon.

Meillä on myös leluja kertynyt jo aika määrä. "Jumppari", jonka alla tyttö köllöttelee on suosikki, niitä leluja hypistelee käsillään ja kovasti yrittää ohjata suuhun. Helistimiä on muutamia, soittorasioita (tai siis sellaisia vauvojen juttuja) meillä on jotain viisi ja nekin on kivoja, mutta ei oikein osaa vielä tarttua tai koskea niitä. Kirjoja on aikamoinen kasa ja niitä luetaan ahkerasti. Neiti tykkää tosi paljon katsoa kuvia ja kuunnella. Moni on sanonut juuri noista helistimistä ja varsinkin siitä ä- pakkauksen helistimestä, et se kiinnostaa vauvoja, mutta meillä se ei oikein innosta. Neiti saattaa hetken katsoa sitä, mutta sitten ilme kertoo et hoh- hoijaa.. Kaikenmoisia pehmoleluja on myös kertynyt aika paljon.

Me olemme käyttäneet koko ajan sitä hyttysverkkoa vaunujen päällä suojana, vaikka en tiedä pitääkö se eläimiä loitolla, jos sellainen on sinne päättänyt mennä.. Siis meillä ei ole sitä verkko juttua.

Yhteistyössä