tuleekohan huutoa ja pettymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaajaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jaajaa"

Vieras
Tilanne on se että normaalisti meillä lapset on saanu multa noin 10 joululahjaa.. Sitten vielä mies ostaa lapsille lähes yhtä paljon, miehen suvun puolelta saattaa tulla jopa 1-2 säkillistä lahjoja, mun omat vanhemmat ostaa kanssa paljon lahjoja... musta tuntuu että on ihan hullua tuollainen... nyt olen itse tyttömänä eikä mulla todellakaan ole varaa ostaa sitä 10 lahjaa... hyvä jos saan edes 3 lahjaa ostettua per nuppi. mitenköhän lapset siihen reagoi kun yhtäkkiä niin vähän?

Minkä ikäisiä ? Mulla on 7-vuotias joka saa yleensä yli 30 lahjaa eli liikaa !
Tänä vuonna saa varmasti alle 20 koska en halua totuttaa häntä lahjavuoreen. Suku antaa rahaa jotka laitan tilille ja isänsä ostaa vaatetta tms järkevää.
Juttelin lahjamäärästä lapsen kanssa ja hän totesi että "nolla olisi pettymys, viisi ihan kiva". Eli ihan kiitollinen ja vaatimatonkin, ei vielä pois pilattu. Uskon että sulla on samoin !

mulla 5v tyttö ja Poika 2,5v. Tyttö oli jo kovin harmissaan kun oli juuri synttärit ja lahjoja oli kuulemma liian vähän...joten kauhulla ootan jouluaattoa heh :D
Poika on vielä niin pieni että hän ei varmaan paljoa huomaakaan onko lahjoja minkä verran....

Meilläki lapset on saaneet paljon lahjoja. Mutta viime jouluna sain mummot vähentämään lahjojen määrää ja tänä vuonna vähenee taas. Olemme kyselleet mitä he todella haluaisivat saada lahjaksi ja ne he saa. Ja yllätys yllätys niitä ei olekaan niin älyttömän paljon. Ja tulevat saamaan vaatteitaki.

Tuskinpa huomaavat, jos sinulta on vain 3 lahjaa, jos muilta tulee kuitenkin säkkikaupalla.
Itse en halua totuttaa lahjavuoreen, ja meidän lasten lahjamärää jää yhteensä alle kymmeneen, siis kummien, isovanhempien ja vanhempien lahjat mukaan lukien.

Toi on niin hullua.. Siis että lapset totutetaan hirveisiin lahjavuoriin! Meiän 1v (eli hänelle toinen joulu,heh) tulee saamaan yhteensä alle 10 lahjaa,ja olen kaikille (=kaikille jotka oletettavasti ostavat lapsellemme lahjan/lahjoja) sanonut että 2 lahjaa per antaja on ihan ehdoton maksimi,sekä nyt että joka synttäri ja joulu. Olen itse perheen kuopus ja saanut "aina" paljon lahjoja,varsinkin nykyään ajattelen saaneeni ihan liikaa. En halua opettaa omaa lastani samanlaisiin lahjavuoriin,vaan haluan opettaa nauttimaan joulusta ja (varsinkin tulevaisuudessa kun lapsi isompi) siitä kutkuttavasta jännityksestä,että saakohan sen toivomansa lahjan ja mitä muuta mahtaa olla paketeissa.. Mieheni perheessä on hieno perinne: Jokainen saa (näin siis ollut jo yli 20 vuotta eli myös mieheni lapsuudessa) jotain toivottua ja jotain yllättävää,sekä jotain tarpeellista ja jotain "ihanaa" (esim tovottua=joku lelu,yllättävä voi olla vaikka joku "lisäosa" toveleluun. Tarpeellista=esim pyjama ja "ihana" vaikka jotain herkkua tai tytölle kosmetiikkaa tms). Lahjat avataan yksi kerrallaan ja jokainen lahja "kokonaan" - leluja kokeillaan,tuoksuja,rasvoja ym kokeillaan ja haistellaan.. Lapsillekaan lahjojen avaaminen ei siis ole pakettien auki repimistä yksi toisensa perään,vaan jokaiseen lahjaan keskitytään koko porukalla hetki. Tällaisen perinteen haluan jatkuvan meidänkin perheessä.

no kun nämä lahjat jaetaan eripaikassa ja eriaikaan... niin ajattelin että jos sen huomaa että kotona kuusen alla onkin vähemmän....

Millon kotona olevat lahjat avataan? Voisko ne avata joko ensin (vaikka aattoaamuna) tai yhdistää johonki toiseen lahjahetkeen? Voisitko puhua lapsille jo etukäteen siitä että äiti ei tänä vuonna osta isoa kasaa lahjoja.. Voisitko antaa lapsille lahjaksi (yhteinen lahja siis) vaikka lupauksen jostain kivasta yhdessäolosta? Meette vaikka pulkkamäkeen "koko päiväksi",mukana repullinen eväitä ja varahanskoja,villasukkia ym..

[QUOTE="äiti";22536140]Millon kotona olevat lahjat avataan? Voisko ne avata joko ensin (vaikka aattoaamuna) tai yhdistää johonki toiseen lahjahetkeen? Voisitko puhua lapsille jo etukäteen siitä että äiti ei tänä vuonna osta isoa kasaa lahjoja.. Voisitko antaa lapsille lahjaksi (yhteinen lahja siis) vaikka lupauksen jostain kivasta yhdessäolosta? Meette vaikka pulkkamäkeen "koko päiväksi",mukana repullinen eväitä ja varahanskoja,villasukkia ym..[/QUOTE]

yleensä avaamme kotona lahjat 17 aikoihin jonka jälkeen menemme miehen vanhempien luokse jossa yleensä on useampi säkillinen lahjoja. mitä kyllä aina olen pitänyt aivan älyttömänä että kaikki maailaman serkkujen serkut ym ostelevat lahjoja toisilleen. minä en todellakaan tänä vuonna aijo eikä ole varaa ostaa heille takaisin mitään. Tämän jälkeen siirrymme minun vanhempieni luokse ja sielä avataan taas lahjoja ja juodaan kahvit. meillä joulu on nykyään vain yhtä juoksemista paikasta toiseen. mutta sellaista ajattelin että jos olisin pyytänyt omia vanhempiani tulemaan meidän luoksemme sillä saisi hieman näyttämään siltä kuin kuusen alla olisi enemmän lahjoja... mutta olis ihanaa jos kaikki pääsisimme irti tästä koko lahjan osto hysteeriasta...

Yhteistyössä