Tyhmä kysyy äo:stä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onnsku

Aktiivinen jäsen
12.01.2007
7 767
0
36
Onko se älykkyysosamäärä siis "synnynnäinen" vai voiko sitä nostaa esim. opiskelemalla?

Ajattelin vaan, kun sillä yhdellä 2-vuotiaalla oli 160. Jos on noin viisas jo noin pienenä niin sehän on aikuisena ihan älytön??
 
mun mielestä sen älykkyysosamäärätestin tarkoitus on nimenomaan se, että se ei erottele ihmisiä kulttuurin ja koulutuksen perusteella. Toki päättelykyky varmaan paranee iän myötä.
 
Missä niitä äo testejä voi tehdä? Mensan testit on vissiin ainakin maksullisia? kerran huvikseni vaan meinasin kokeilla ja netistä en ainakaan löytäny muuta kun jotain pilipali juttuja.
 
Mutta ei kai äo varsianaisesti nouse iän myötä? Älykäs aikuinen on ollut älykäs myös lapsena - älykkyyttähän mitataan eri ikäisiltä eri tavalla. Eikä mun käsittääkseni älykkyystestit mittaa kirjoista opittavaa tietoa vaan esim. logiikkaa.
 
Eli tasan 2-vuotias lapsi on reilun 3-vuotiaan tasolla. Sitä tuo äo tarkoittaa. 160/100*2=3,2. Ei mun ÄO ole merkittävästi noussut/laskenut iän myötä. Tai noh, aikuisena on tullut muutaman pongon parannus siihen, mitä sain 6-vuotiaana tulokseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Missä niitä äo testejä voi tehdä? Mensan testit on vissiin ainakin maksullisia? kerran huvikseni vaan meinasin kokeilla ja netistä en ainakaan löytäny muuta kun jotain pilipali juttuja.

Ei ainakaan Mensan sivuilla oleva "pikatesti" ole maksullinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnsku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmasti vaikuttaa opiskelukin. Ja se, että on tottunut tekemään sen tyylisiä tehtäviä, mitä testissä käytetään.
Mä en ihan luota noihin testeihin.
Onkohan sellaisia testejä netissä ?

:whistle:

Sellaisia ihan oikeita testejä (esim. WAIS aikuisille tai WISC lapsille) ei löydy netistä, kun niiden tekemiseen tarvitaan psykologi, erilaisia työkaluja ja paljon aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lode:
Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Missä niitä äo testejä voi tehdä? Mensan testit on vissiin ainakin maksullisia? kerran huvikseni vaan meinasin kokeilla ja netistä en ainakaan löytäny muuta kun jotain pilipali juttuja.

Ei ainakaan Mensan sivuilla oleva "pikatesti" ole maksullinen.

Täytyy käydä vilkasee! kiitti!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Eli tasan 2-vuotias lapsi on reilun 3-vuotiaan tasolla. Sitä tuo äo tarkoittaa. 160/100*2=3,2. Ei mun ÄO ole merkittävästi noussut/laskenut iän myötä. Tai noh, aikuisena on tullut muutaman pongon parannus siihen, mitä sain 6-vuotiaana tulokseksi.

Mutta eiks tuo linkin 2v. ollut Einsteinin tasolla?
Asiasta viidenteen, sinä vaikutat todella älykkäältä ihmiseltä =) Ei tulis mieleenkään käydä väittelee :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnsku:
Tuntuu suht hassulta, että jopa 2-vuotias on paaaljon fiksumpi kuin kukaan meistä. Ilman kouluja ja elämänkokemuksia :xmas:

Se on vain potentiaalia, jota lapsella on. Joskus tuntuu, että luullaan korkean äo:n tarkoittavan sitä, että kaikki on superhelppoa ja kaikki tieto on kerääntyneenä tällaisen ihmisen sisään synnynnäisesti. On erittäin mahdollista olla älykkäämpi kuin 99% ihmisistä ja silti jäädä luokalleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnsku:
Tuntuu suht hassulta, että jopa 2-vuotias on paaaljon fiksumpi kuin kukaan meistä. Ilman kouluja ja elämänkokemuksia :xmas:

Ei se niin mene, että se tietää enemmän kuin vaikka peruskoulun käynyt. Kyse on valmiuksista oppia.


:flower:
Nyt mä tajusin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnsku:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Eli tasan 2-vuotias lapsi on reilun 3-vuotiaan tasolla. Sitä tuo äo tarkoittaa. 160/100*2=3,2. Ei mun ÄO ole merkittävästi noussut/laskenut iän myötä. Tai noh, aikuisena on tullut muutaman pongon parannus siihen, mitä sain 6-vuotiaana tulokseksi.

Mutta eiks tuo linkin 2v. ollut Einsteinin tasolla?
Asiasta viidenteen, sinä vaikutat todella älykkäältä ihmiseltä =) Ei tulis mieleenkään käydä väittelee :laugh:

Ei hän voi mitenkään aikuisen Einsteinin tasolla olla. Ei Einsteinkaan edes puhunut vielä kaksivuotiaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnsku:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Eli tasan 2-vuotias lapsi on reilun 3-vuotiaan tasolla. Sitä tuo äo tarkoittaa. 160/100*2=3,2. Ei mun ÄO ole merkittävästi noussut/laskenut iän myötä. Tai noh, aikuisena on tullut muutaman pongon parannus siihen, mitä sain 6-vuotiaana tulokseksi.

Mutta eiks tuo linkin 2v. ollut Einsteinin tasolla?
Asiasta viidenteen, sinä vaikutat todella älykkäältä ihmiseltä =) Ei tulis mieleenkään käydä väittelee :laugh:

Ei hän voi mitenkään aikuisen Einsteinin tasolla olla. Ei Einsteinkaan edes puhunut vielä kaksivuotiaana.
No ei voi :ashamed:

Milloinkohan opin miettimään ennen kuin kyselen typeriä :/
 
Mietin tätä eilen vielä kotonakin. Niin, harvasta lapsena korkeat pisteet saavasta tulee mitään sen kummempaa isona. Kaikki eivät pärjää elämässä esim. sosiaalisesti tai saattavat saada mielenterveydellisiä ongelmia, joku ei edes halua hyödyntää tätä potentiaaliaan (eivät kaikki hekään, joilla on pikajuoksijan jalkalihakset halua juoksijoiksi) ja joku ohjautuu sitten muihin hommiin kuin vaikka tutkijoiksi. Se on ihan oikein; valinnanvapaus! Eivät kaikki absoluuttisen sävelkorvan omistajat välttämättä edes tykkää musiikista.

On sitten vielä muistettava teoria useammista älykkyyden lajeista. ÄO-testit perinteisesti mittaavat vain yhtä tyyppiä.
 
Tottakai opiskelu jne. nostaa älykkyyttä henkilökohtaisella tasolla. Aivot muokkautuvat koko elämän ajan ja jos niitä ruokkii järkevästi niin ne kehittyvät yleensä parempaan suuntaan. Myös moni luova tominta voi nostaa älykkyyttä. Mutta mensan testit eivät oikeasti millään tavalla mittaa yleisälykkyyttä. Ainoa joka voi jollain jotenkin luotettavalla tavalla tutkia (huom tutkia, yhden testin avulla ei älykkyyttä pysty määrittelemään) on psykologi.

Mutta toki ihmiset on jo synnynnäisesti, geneettisesti eri tasolla älykkäitä, luovia jne. että vaikka kaksi ihmistä opiskelisi ja tekisi elämässään kaiken samoin niin toinen voisi olla toista huomattavasti älykkäämpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
On sitten vielä muistettava teoria useammista älykkyyden lajeista. ÄO-testit perinteisesti mittaavat vain yhtä tyyppiä.

Kyllä ÄO testit mittaavat useampaa älykkyyden osa-aluetta (siis psykologin tekemät, mensan testiä en henkilökohtaisesti edes kutsusuisi älykkyystestiksi), mutta kuitenkin edelleen moni älykkyyden osa-alue jää mittaamattakin.

 
Joo, niin, kiitos ninni. Toit mieleeni tutkimuksen, jossa tarjottiin "slummialueen" lapsille ihan pienestä pitäen älyllisiä virikkeitä ja opetusta. Tää oli joskus 1960-70-luvuilla USAssa, lähinnä mustille lapsille suunnattu tutkimus. Lapset, jotka olivat ohjelmassa mukana, pärjäsivät huomattavasti paremmin mm. koulussa ja myöhemmin elämässä kuin ne lapset, jotka eivät olleet tutkimuksessa mukana.

Nurture vs. nature on pitkään ollut kiistakapulana. Suuri vaikutus sillä ympäristölläkin eittämättä on. Kaikista ei kuitenkaan saada neroja edes varhaisella opetuksella. Mutta kunhan jokainen voisi edes omat kykynsä laittaa likoon täysillä.
 

Yhteistyössä