Yli 36-vuotiaitten toteutuneet toiveet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, tuo lasten lukumäärä on kovin kummallinen asia. Varsinkin, kun se on kai jokaisen perheen oma valinta montako lasta haluaa ja onnistuu saamaan. Silti se tuntuu olevan sellainen asia, mihin kaikilla on oikeus sanoa oma kommenttinsa.

Kuopusta odottaessani sain moneen kertaan perustella miksi ihmeessä haluamme vielä lapsen, kun pääsisimme jo niin helpolla, No, kaikki on suhteellista. En ole kokenut tuota kolmatta mitenkään minun elämääni rajoittavana asiana. Kaiken sen olen voinut tehdä mitä olen halunnutkin. Ja kaverinkin vielä nuorimmalle halusimme, ettei ole kovin yksinäinen sitten, kun isommat on jo niin isoja, etteivät enää kelpuuta suraansa.

Minusta joskus tuntuu, että nyky-yhteiskunnassa hankitaan lapsia siksi, kun niin pitää tehdä ja sitten yritetään päästä niistä mahdollisimman pian eroon, jotta voitaisiin elää kuten ennen lapsia elettiin. Ok, tämä oli kovin kärjistetty esitys enkä tietenkään tarkoita että kaikki näin tekisivät, mutta valitettavasti tällaisiakin on. Esimerkiksi oma veljeni perheineen. Sen jälkeen kun olivat ne kaksi, säädetyt tyttö ja poika, hankkineet, päällimmäisenä mielessä on tuntunut olevan miten ne saisi mahdollisimman nopeasti itsenäistymään, että voisi jatkaa "omaa elämäänsä". Ihmettelen vaan. Aina välillä.

En minä ainakaan osannut ajatella, että 9- ja 6-vuotiaat pärjäisivät ilman huolenpitoa, joten ei tuo kolmannen hankkiminen asiaa mihinkään muuttanut. Päinvastoin lapsen hoitamisessa on päässyt itse paljon helpommalla, kun on muitakin auttajia.

No, tulipas sekava sepustus. Meidän valinta on kuitenkin ollut tehdä 4 lasta ja toivottavasti tämä neljäskin saapuu meidän perheen jäseneksi alkukesästä tällä kertaa ilman vastoinkäymisiä.

Minä koen lapset suunnattomana rikkautena! Olen siitä onnellisessa asemassa että saan tehdä töitä kotoa käsin; haaveenani olisi olla kotiäiti siihen asti kun tämä huhtikuussa syntyväkin ehtii kouluun... Olen aina halunnut paljon lapsia, ja jos ei ikää olisi näin paljon niin en sano etteikö meille vielä tänne seitsemättäkin tulisi... ;)
Olen sitä saanut selitellä erinäisille sukulaisille ja muillekin, että minä IHAN TODELLA tulen onnelliseksi siitä että saan elellä "korvessa" suuren lapsi- ja eläinlauman keskellä! Välillä jo murehdin sitä että nyt odottelen viimeistä vauvaa, mutta lohduttaudun sillä että seuraavaksi voi alkaa odottelemaan lapsenlapsia (vanhimmat 15 ja 16) :)
Ja kovin on muuten harmaata täälläkin. Vettä tullut koko päivän hiljalleen eikä loppua näy. Ei ole minun lempivuodenaikani...

Moikka!

Noista työjutuista sun muista, niin itse olen tässä ollut kohta 4 vuotta kotona.. :o Tarkoitus oli mennä töihin kun poika täytti 3v, mutta eipä sitä niin vaan mentykään töihin :/ Edelleen siis työttömänä. Nyt alkaa tulla jo kiirus saada sitä työpaikkaa että ehtis siellä sen 6kk olla, jotta sais edes jonkinlaista äitiyspäivärahaa.. Mut katsotaan nyt miten tässä käypi. Ihan hyvin olen kotona kyllä viihtynyt, mutta toisinaan kyllä on sellaisia hetkiä että mielessä käy "voi kunpa pääsisin töihin ja äkkiä"... :ashamed: Varsinkin sellaisina hetkinä kun poika huutaa kitapurje lepattaen... :p

Lasten lukumäärästä.. Meillähän on "vain" yksi ja se tuntuu olevan sellainen punainen vaate monille. Usein sitä saa kuulla "no koskas teette toisen"... Et kait se kaksi lasta on sellainen vakio joka pitäis olla..ja se että on "vain" yksi lapsi on kuin joku Suuri Häpeä ja merkitsee sitä että on itsekkäät ja laiskat vanhemmat.. tai jotain :ashamed: :/ Mut ehkä me sitten kuulutaan kunnon kansalaisten joukkoon kun toisen saamme, toivon mukaan ensi heinäkuussa.. :) :heart:

Tänne omaan ) . ( ei kummempia vaikka noi oksentelutkin sitten alkoivat :x Mutta ne taitaa kuulua tähän asiaan. Esikoistakin odottaessa tuli halittua tuota pönttöä ihan aamusta iltaan rv 6-16 et näinköhän nyt sama homma.. Mut ei se mitään!! :laugh:

Neuvolaan pääsen vasta joulun alla ja kait tässä sitten kohta pitäis siltä ultraakin varailla... en taida sinne kuitenkaan ennen rv 10 mennä..

Klaava, päivitähän tuohon etusivun listaan sitten mun ikä, kun tuli tänään saavutettua tän pinon "virallinen" ikä ;) :laugh:

Epsu, oli muuten unohtunut omakin ikä päivittää :ashamed: Varmaan se kuuluisa Freudilainen lipsahdus....

Täällä ei ihmeempiä. Pitäis lähteä kuopuksen kanssa kaupungille, mutta rahat on finaalissa. Taas. Ärsyttävää. Onneksi tammikuussa saa PALKAN. Tuskin maltan odottaa. Työnteko on pieni hinta siitä ilosta, ettei tarvitse koko aikaa venyttää penniä :)

Ilma on tosi harmaa ja vettä sataa. Siksi lähdetäänkin kaupunkiin, kun ei oikein viitsi viedä lasta tuonne pihalle kuraan könyämään. Tulis äkkiä lunta uudelleen, niin vois ulkonakin jotain tehdä.

Hyviä, harmaita, päivän jatkoja!

Kirjoittelin eilen vähän tästä mun tilanteesta töiden suhteen, ja olen siis menossa tammikuussa töihin. Siellä ehdin olla n. 4 kk... Osaakohan kukaan teistä vastata minkä mukaan saan äitiyspäivärahaa kun en ehdi töissä puolta vuotta olla? Nyt olen siis vielä hoitovapaalla kuopuksen kanssa. Kuopus täyttää toukokuun lopulla 3v ja minulla on tämän tulokkaan kanssa LA 1.6.07. Olen muuten eilen ja tänään tuntenut "jotakin" mahassani näin kun istun tietsikan ääressä, voiskohan olla jo kyse vauvelin liikkeistä jos housut painaa mahaa ja sille ehkä tulee hieman ahd

hups, painoin vahingossa enteriä liian aikaisin...

siis että jos housut jotenkin painaa masua niin että vauvalle tulee ahdas olo??? Edellisistä lapsista olen tuntenut liikkeitä kyllä vasta viikoilla 19 ja 18.

Kolmonen, sulla varmaan määräytyy äitiyspäiväraha tuon 4 kk:n ajalta tai sitten viimeisen verotuksen. Jos tuo 4kk on sen 20% suuremipi, niin siten se. Mulla menee onneksi vielä sen säännön mukaan, että kuopus on alle 3 kun on tämän laskettu, joten saanen sen saman kuin edellisellä äitiyslomalla.

Kannattaa muuten KELAlta kysyä, sieltä ne tietää ihan oikeasti vastauksen tähän. Tämä on lähinnä arvelua, mutta ilmeisesti to 4kk katsotaan sitten puolen vuoden tuloiksi, ettei siis niin, että yksi kk-palkka kertaa 6 olisi ne määräytymisperusteet.

Nythän me oltiin tiputtu joa neljännelle sivulle, reipastupaakas vähäsen B)

Olen ollut tänään ahkera ja siivonnut sekä leiponut porkkanakakun. Tunnin kyllä makasin sohvalla ja luin kirjaa, mutta ihan hyvällä omalla tunnolla.

Vettä tulee kun aisaa (mistähän tuokin sanonta juontaa juurensa?). Riittäis jo tuo sade. Eiköhän kaikki ole jo saaneet kaivonsa täyteen. Mutta eipä sille mitään mahda.

Viikon kuluttua alkaa joulukuu. Lasten joulukalenterihommat on ihan alkutekijöissään, mutta pitää viikonloppuna yrittää.

Oma olo jatkuu normaaliin malliin eli eilen piti yökkiä, kun biojäteastia haisi niin karsealle ja tänään varmaan siivouksen aiheuttama väsymys aiheuttaa vähän samoja oireita.

Minäkin olen ollut reipas: teen samaa mitä aina raskauksien aikana eli pintaremonttia (se kuuluisa pesänrakennusvietti varmaan...). Puolipaneelien kuultomaalausta ja olkkarin ja makkarin tapetointia tällä erää. Ja kuten aina aiemminkin, niin nytkin tuntuu että otinpa taas liian ison palan purtavaksi. Kämppä on kuin pyörremyrskyn jäljiltä kun kaikki "ylijäämäaika" menee pensseli kädessä, ja irti otettuja listoja on joka tason päällä odottamassa maalausta/kuivumassa.
Onneksi klaava mainitsi tuosta joulukalenteriajan alkamisesta!!! Enpä taas olisi muistanut...
Saisi joo sade riittää, heppaparatkin ovat ihan märkiä mutta ei ihan kamalan aikasin viitsi sisäänkään ottaa ettei tule liian pitkää seisoskelurupeamaa tallissa :(
Onko ketään muita heppaihmisiä tällä palstalla ?

Hei mamma, ei taida minua voida ihan heppaihmiseksi kutsua, mutta olen kuiten ratsastustakin ehtinyt harrastamaan. Aloitin ihan vasta aikuisiällä eli ensimmäisellä ratsastustunnilla taisin käydä syksyllä 2002. Sitten kävinkin vuoden veran aika ahkeraan, mutten sitten raskausaikana uskaltanut kuopusta odottaessa ja edellinen ratsastus oli issikkavaellus vuosi sitten.

Mutta jospa sitä taas parin vuoden kuluttua yrittäisi herätellä asiaa henkiin. Joutuu kyllä varmaan uudelleen alkeiskurssille :whistle:

Voin hyvin kuvitella miten ressaavaa on vielä remontoidakin. Minusta tuntuu, etteä meillä on aina joka paikka täynnä tavaraa vaikkei edes remonttia tehdä. Eikä auta vaikka kuinka yrittäisi järjestää. Aina ne rojut tuntuu purkautuvan kaapeista pitkin pöytiä ja lattioita kuin itsestään.

Kävin juuri viemässä esikoisen balettitunnille Jyväskylään (n. 20 km suuntaansa matkaa) ja oli niin hirvittävän pimeää, että oikein pelotti ajaa.

Erittäin sateista ja pimää iltaa :wave:

Töissä vielä \|O . Kahdeksalta pitäis laittaa ovet lukkoon :kieh: .
Täällä on yksi hevos ihminen :wave: . Meillä on kaksi hevosta, kanoja, kukko, kissoja ja koiria :o . Että karjaa riittää :laugh: . Asumme maalla kaukana kaikesta :D . Lapsia on tällä hetkellä 6 ja seitsemäs tulossa. Minun äiti aina sanoi että etkö sinä aikonutkin tehdä seitsemän lasta. Olin joskus pikku tyttönä niin väittänyt :laugh: . Muistan vain että 7 oli minun onnenluku silloin.
Meillälin on ainainen remontti päällä ja se kiihtyy kun odotan vauvaa. Niin oli viimeksikin :laugh: . Nyt pitäisi saada yläkertaan vessa valmiiksi kun alkaa alakerran vessa käydä ahtaaksi :p . Teinityttö siellä meikkaa aamulla ja muiden pitäisi tehdä muita aamuhommia. Viisi lasta lähtee aamuisin kouluun. No täytyy laittaa "orjarumpu" soimaan :laugh: .

Rakenneultrakin olisi 2.1., ei millään malttaisi odottaa.

Tuosta nikistä kun kyseltiin vissiin kuumeilijoiden puolella, nyt en ole varma mutta laitan sen sen tänne: se on meidän hevosen nimi :D .

Terkuin HissunMyy

Wau! Mahtavalta kuulostaa HissunMyyn farmi!!! Meillä on 2 hevosta, 3 koiraa, kissoja, ja kuudetta lasta tänne odotellaan. Tuttu tuo vessaongelma ;) , meillä on alakerrassa 2 vessaa mutta jotenki tuntuu että aina joutuu jonottelemaan kun koululaiset (3 kpl) on kotosalla... Mitä heppoja HissunMyyllä on? Meillä 16v sh-ruuna ja 7v hevosen kokoinen ponitamma, joka tarkoitus saattaa tiineeksi ensi keväänä.
Klaava: vanhalla iällä minäkin hevosharrastusta aloin uudelleen virittelemään... Ja olen tällainen "puskaratsastaja", ainakin siihen asti kun oma kenttä saadaan (TOIVOTTAVASTI ensi kesänä). Meillä toinen hevonenkin osaa enemmän kuin tämä tätiratsastaja :)
Tunti enää ja talo hiljenee, IHANAA!!! Mieskin kun on iltavuorossa niin saan hetken nauttia ihanasta rauhasta... Teinit kun viihtyvät yläkerrassa mesessä niin ettei niiden kotonaoloa juuri huomaa :)

Iltaa kaikki :wave:

mamma: meillä on 14 v. sh tamma ja 13v. sh ruuna. Hevos harrastuksen aloitin joskus 2000 silloin kun vanhimmat tyttäret kiinnostuivat enemmän hevosista ja rupesivat kinuamaan kotiin omaa hevosta :laugh: . Minä siihen että jonkun on osattava myös hoitaa sitä ja menin hevoskouluun puoleksitoista vuodeksi =) . Siitä se sitten lähti.

Tänne ei tämän kummemepaa

Heipä taas, aika on taas vierähtänyt viime käynnistä.Olen taas sairastellut ,kurkkua ja korvaa tällä kertaa.Kurkku oireilee aina joka vuosi näihin samoihin aikoihin. Pitäs kuulemma risat leikkauttaa vekx, että pääsis jatkuvista kurkkutulehduksista.Lääkäri olisi laittanut jo lähetteenkin, mutta enpä ainakaan puoleentoista vuoteen sinne aikonut.
Ekassa neuvolassa ei sen kummempia, 28.11 tiistaina sitten lääkäri ja ultraus.Ainakin se laskettuaika selviää ja onko vaavilla kaikki kunnossa.
Täällä sataa vettä ja kaikki lumet on menneet pois.Toivottavasti jouluksi saadaan lunta.
Palailenpa asiaan ensi viikolla neuvola uutisin.

Huomenta kaikille!
Harmaata, harmaata, harmaata. Sopii tosin erinomaisen hyvin mielialaani: sain eilen aikaiseksi kunnon aviokriisin. Olenkin tähän asti ollut ihmeen säyseä tämän raskauden aikana ;)
Eilen oli EKA päivä että koko maailma tuntu olevan mua vastaan ja että tämä raskaus kestää puoli ihmisikää ja että olen ku elefantti jne. Ja oikeastaan kaikki on tietysti just miehen vika... No, herra lähti baariin ja minä puhkuin koko illan avioeroaikeita ja olen nyt vielä aamullakin niin täynnä pyhää vihaa että kävinpä koneelta katsomassa kuntamme vuokra-asuntotarjonnan :whistle:
Huh, kamalia nämä hormoonit!

Tervetuloa Minttunen, lisäsin tietosin tuonne listaan.

Mamma, eikös tuo ole tuiki tavallista raskausaiakana. Ainakin mulla pinna palaa normaalia herkemmin. Perjantainakin vedin herneet nokkaan, kun olin siivonnut ja laittanut hyvää ruokaa, mutta turha odottaa kiitoksen sanoja keltään. Argghhhh... Onneksi mies taisi ymmärtää, eikä tarttunut syöttiin :whistle:

Jäi sitten pahimmat riitelyt.

Viikonloppu on mennyt ainakin täällä sateisissa merkeissä. Alkaa jo ottaa päähän tuo sää, vaikka turhahan siitä on hermostua, kun ei sille mitään mahda. Eikä ennustuksetkaan lupaa mitään muutoksia.

Vähän väsyttää. Oli melko levoton yö ja itse kukin nukkui lopulta vähän muualla kuin omassa sängyssään. Mullakin oli kuopus petikaverina. Toivottavasti ensi yö menisi vähän paremmin.

Ajattelin tehdä joulutorttutaikinan. Ei kyllä pitäisi, sillä pitäisi koettaa tuo paino saada pysymään kurissa. Hirvitti tässä se taannoinen painopino, jossa rouvilla oli paino noussut vain jotain kilon tai laskenut puoliväkiin raskautta. Mulla on kyllä aina ollut kovasti nousujohteista :ashamed:

Huomenta!
IHANA aamu (päivä): aurinko paistaa!!! Pitkästä aikaa saavat nuo pienimmätkin lapsukaiset ulkoilla kunnolla. :)
Meillä jatkuu aviokriisi, ja ainoa positiivinen seikka siinä on että paikat hohtavat puhtauttaan ja kaikki pyykit on silitetty (yleensä tuppaavat kerääntymään kunnes sitten silitän pari tuntia kerrallaan...). Olen uskomattoman täynnä energiaa kun taistelen siippani kanssa.
Pitäisi pikkuhiljaa yrittää saada 1,5v kuopus omaan sänkyynsä nukkumaan... Imetin yli vuoden, ja koska tyttö söi yölläkin ja itse olen laiska niin vieressähän tuo sitten köllötteli. Ja niin tekee yhäkin.
Huomenna pitäisi mennä pitkästä aikaa neuvolaan, eikä juuri huvita. On niin hyvin voipa olo, ja tuntuu ettei kilojakaan olisi kauheasti tullut (vaikka maha onkin aikas iso), mutta niin siinä kuitenkin käy että hemoglobiinit on alhaalla ja vaaka näyttää kamalia lukemia. :(
Nyt lähden nauttimaan ihanasta ilmasta (jos vaikka saisi lumen alta paljastuneet lehtikasat kärrättyä pois ;) )!

Tuo painonnousu on ainainen raskausajan traumani, mutta minkäs teet kun on syötävä jottei heikotus tai etominen iske. Rv nyt 13+4 ja kiloja tullut jotain 3-4! Miten teillä neuvoloissa suhtaudutaan tuohon? Minun ihana neuvolantätini ei kyllä ikinä ole pahasti sanonut. Hänellä on kuitenkin sellainen tyyli että kun menee vaalle täytyy itse ääneen kertoa mitä lukema näyttää...se tuntuu joskus tosi nololta. Viime raskaudessa tuli suurinpiirtein 20 kiloa - huh. Mulla on keskiviikkona ultra ja pelottaa vähän, joudun sinne lisäksi menemään ypöyksin kun mieheni ei töiltään pääse (muuten kyllä osallistuu kiitettävästi raskauteen, lastemme hoitoon jne.). Harmittaa kun ei noihin aikoihin voi itse Helsingin naistenklinikalla vaikuttaa, ne vaan annetaan.

Vaihteeksi sateetonta ja ehkä vähän valoisampaakin päivänjatkoa kaikille!

Kolmonen: ei meilläkään onneksi neuvolatäti mitään isompaankaan painonnousuun ota kantaa, nauraa vaan omaa järkytystäni. Itseä vaan raivostuttaa kun aina raskauden alussa päätän että NYT en syö suklaata joka toinen ilta enkä käy yöllä jääkaapilla jos satun heräämään ja jos siellä sattuu jotain extrahyvää olemaan, ja lenkillä ainakin käyn joka päivä jne., että synnytyksen jälkeen voi sitten heti taas nauttia normaalimitoista uhkeita utareita lukuun ottamatta. Nyt ehdin just sen puolisen vuotta olla oman kokoiseni ennen tätä uutta raskautta. Ja palautuminen varmasti aina vaikeampaa mitä enemmän ikää tulee :(
No niin, nyt taas ryven itsesäälissä: ryppyinen elefantti täällä hyvää päivän jatkoa kaikille :(

Kuulun nyt sitten ihan "virallisesti" teidän joukkoon. Täytin eilen 36 vuotta ja tänään sitten tietysti ikää on yksi päivä yli tuon 36:n .

Lueskelin muutaman aikaisemman viestin ja nostan hattua teille, joilla on lapsia enemmän kuin keskivertoperheessä ja siihen vielä tuollaiset eläinmäärät!! Miten ihmessä jaksatte? Minulla on siis kaksi isompaa tyttöä entisestä elämästä, vm -96 ja -92 sekä syksyllä hankitut 2 gerbiiliä... Nelijalkaisia siis nuo viimeksi mainitutkin, vaikkeivat syö ihan niin paljon kuin hevoset. :) Tämän "laumankin" kanssa on välillä kestämistä. Mietin välillä, olenko saanut jonkin mielenhäiriön, kun vielä aloin vauvaa tekemään. Nykyisellä miehellä ei lapsia ole, mutta kyllä minä olin se, joka vauvaa halusi ehkä enemmän... Omituinen asia tuo lisääntymisvietti!

Viikkoja nyt 25+5 ja vauvalla vähän hiljaisempi päivä. Jaaha, heti tuli potku jonnekin oikean kyljen paikkeille. Eli se siitä hiljaisuudesta. On se vaan niin ihanaa saada todistus elämästä. Hiljaisuus pistää pöljän pään pyörällä ja saan kauhukuvia napanuoraansa kietoutuneesta vauvasta. Onko muut täällä yhtä sekopäisiä keksimään murheen ja pelon aiheita tämän raskauden aikana? En kyllä isompia tyttöjä odottaessa panikoinut näin...

Kyllä moni seikka pelottaa, nyt huolestuttaa päälimmäisenä keskiviikkoinen ultra - mietin välillä että onkohan vauva vielä "kotona" kun ei vielä liikkeitäkään tunne, voi tulla epätodellinen olo. Kun pahoinvointikin on helpottanut, on käynyt mielessä että onkohan se huono merkki. Keskenmenoa pelkään ehkä eniten, varsinkin vielä aikaisemmassa vaiheessa raskautta mietin asiaa aina vessaan mennessä...Minulla on takana kaksi hyvää, mutkatonta raskautta ja mietin onko nyt sitten minun vuoroni kohdata vaikeuksia. Nyt on ehkä hitusen parempi olo sen suhteen kun on rv 14 menossa. Synnytyksestä en ole vielä ehtinyt murehtia. Sen sijaan olen myös miettinyt että olenko hullu kun kolmatta lasta teen, riittääkö voimat, hermot jne. (Kuitenkin sekä mieheni että minun vauvakuume oli aivan selvä ja mietimme että lapset ovat IHANIA vaikkakin vaativia ja mieheni osallistuu hommiin mahtavasti). Tällaisia hulluuksia täälläpäin . En nyt kuitenkaan ihan joka hetki moisia mieti mutta kuitenkin. :)

Hei vaan kaikille!

Mulle on nuo raskaudenaikaiset pelot nykyisin vähän liiankin tuttuja. Lienette jostain viestistä lukeneet tai ette, mutta mulla on takana km toukokuussa -06 rv:lla 19. Ja ilmeisesti syynä oli lapsen kietoutuminen napanuoraan. Mitään muuta syytä ei ainakaan löydetty.

Nyt sitten pelottaa koko ajan, että takuulla jotain menee pieleen. Mullakin ennen tuota edellistä oli kolme helppoa ja kaikin puolin hyvin mennyttä raskautta ja synnytystä. Enkä osannut silloin pelätä yhtään. Nyt on taas sellainen tunne, että pitäisi koko ajan ravata neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa. Ja vaikka mulla on viikkoja kohta 15, niin ei yhtään ole helpottanut eikä varmaan helpota ennenkuin siinä vaiheessa, kun liikkeet tuntuu säännöllisesti joka päivä.

Ja vaikka kuinka tietää, ettei ole mitään syytä olettaa, että nyt menisi kaikki pieleen, niin eipä se tuo pääkoppa sitä todeksi usko. Pelko on ihmeellinen järjetön asia, josta ei tunnu järkiperustein pääsevän. Sydänäänien kuuleminen helpottaa aina pariksi päiväksi, mutta sitten sama rumba alkaa uudelleen. Pakko vaa koettaa keksiä mahdollisimman paljon jotain tekemistä, ettei ehdi murehtia. Muuten kuin yöllä.