Yli 36-vuotiaitten toteutuneet toiveet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maanantaiaamua!

Mulla on ainakin tänään tosiaan niin maanantai kuin olla ja voi. Jotenkin tympii ja väsyttää. Väsymys johtuu tietysti huonosta yöstä eli ensin piti vahtia vaalituloksia liian myöhään ja sitten en enää saanut unta, kun valvoin liian myöhään. Olokin on sitten sen mukainen.

Mulla on alkanut olla mukavaa iskiashermosärkyä molemmilla puolin alaselkää ja pakaralihaksissa. On kyllä tosi viheliäistä. Yks kaks esim. autoa ajaessa tuntuu kuin puukko tökättäisiin selkään. Ja sama homma, kun lähtee liikkeelle. Varsinkin, jos on erehtynyt menemään vaakatasoon.

Ensi viikolla olis hieroja, joka lupasi yrittää jotain tehdä asian hyväksi. Toivottavasti siitä on jotain apua.

Ei kyllä pitäis valittaa, sillä onnellinenhan olen toki tästä raskaudesta ja siitä, että kaikki on mennyt hyvin ainakin tähän saakka. Nyt vaan tuntuu, että pakko vähän marista.

Työtkään ei oikein innosta. Liikaa hommia ja kollega, jonka pitäisi olla mukana tekemässä, tekee koko aika jotain muuta, joten päävastuu jää mulle. Hohhoijaa...

Mitäs olette mieltä vaalituloksesta? Minusta on vähän kummallista, että porvarit veti noin selkeän voiton. Mutta kaipa se on demarien aika hakea vauhtia oppositiosta. Seuraavalla kerralla saavat takuulla asemansa takaisin.

Mun äänestämä ehdokas ei mennyt läpi, mikä oli odotettuakin.

Hyvää viikkoa. Kaipa tämä tästä alkaa taas sujua tämäkin viikko, kun vauhtiin pääsee.

:flower: onnea kaneli-70..

klaava..nou hätä viikot on aina välillä vähän takkusia..mä inhoon maanantaita..lohdutukseski olen vetänny ainakin 10 sokerikaneli korppua, hiukan verotin muksujen karkeista, sekä puolikkaan suklaarasian..ja kello ei ole kuin 9 aamulla....tulee mukava päivä... :$ ..
räntää tulee taivaan täydeltä..ja vilposta sisällä...kääk inhoooooon maaanantaiata...
kerrankin voin sanoa että nukuin hyvin nukahdin jo puol 10 aikoihin ja muutaman heräilyn jälkeen nousin puol 6 ylös..

poika lähti ennen 7 polkemaan kouluun...olis päässy kyllä taksillakin , mut otti pojuun niin kovasti kun meijän neitokakadu oscar kuoli aamulla..jutteli viimeset jutut pojalle ja sit tippu oksasta alas.. :'( .suru oli kova pojalla samoin mulla...ollaan niin herkkiä, muut meijän perheestä ei samanlaisia itkupillejä...juu ei nyt pitää mennä jumppaamaan ajattelin että nyt pitää ottaa noi mamma jumpat käyttöön...kattoo miten käy.. mukavaa viikkoa kaikille :heart: ..t.nirzu 17+ jotain...

Hei!

Mulla on maanantai lähtenyt käyntiin yllättävän hyvin.
Vastoin ennakko-odotuksia nukuin aika hyvin, en käynyt kuin kaksi kertaa yöllä vessassa.
Aamulla nousin pirteänä kuuden jälkeen tekemään perheelle aamiaista ja menin sitten vielä vähäksi aikaa sänkyyn nautiskelemaan joutilaisuudesta.
Leivoin muutaman pellillisen kaurakeksejä, kun eräs ystäväni tuli aamukahville katsomaan "Elämä käsissä" seurakseni.

Eilen täällä meilläpäin oli kamala lumipyry, takatalvi tuli kertaheitolla.
Häpeäkseni tunnustan, että nukuimme miehen kanssa vaalien yli. Syy oli kyllä yksinomaan huonon kelin, en halunnut lähteä siinä myrskyssä ja liukkaudessa äänestämään 10 kilometrin päähän.
Vähän kyllä ottaa luonnon päälle, kun olen tottunut ajattelemaan niin, että äänestämässä pitää käydä. Se on oikeus ja velvollisuus.
Ehdokas, jota olisin äänestänyt, ei päässyt läpi. Ei olisi päässyt minun äänellänikään. Että sen puoleen ei suurta vahinkoa tapahtunut.

Meidän vauva on yhä edelleen perätilassa, potkii jonnekin virtsarakon ja peräsuolen tietämille niin, että välillä on pakko voihkaista kivusta.
Olen vaipunut pessimismiin, ja luulen, ettei hän käännykään ennen syntymäänsä.
Eilen veikkailtiin miehen kanssa, koska synnytys käynnistyy. Mulla on itsellä sellainen olo, ettei enää mene kuin pari viikkoa. Niin paljon painaa alaspäin, eikä juuri mitään voi tehdä, kun alkaa supistella ja "puhisuttaa".
Viikko sitten äitiyspolilla sanottiin, että 34 viikkoa pitäis saada täyteen, sitten voi syntyä, ei enää estellä jos synnytys käynnistyy.
Vaan mistä sitä lopulta tietää, vaikka menisi laskettuun aikaan asti. :)

Minä täällä TAAS, hei!

Kyllä harmittaa!
Menin eilen sanomaan äidilleni, että vauva on perätilassa.
Äiti siihen, että: "Voi kamala!" (minä itse olen syntynyt perätilassa ja oli aika vaikea synnytys). Sanoin, ettei sen pitäisi olla mikään kamala juttu, kaksikin lääkäriä on sanonut niin.
Ja äiti siihen taas, että: "Kyllä se vaan ON kamalaa!".

Tosi kannustavaa. Nyt olen ihan maailmanlopun tunnelmissa. Pelottaa ihan hirveästi omasta ja vauvan puolesta.
Järki sanoo, että 38 vuotta sitten varmaan synnytettiin alakautta sellaisetkin perätilavauvat, jotka tänä päivänä leikattaisiin. Eihän silloin ollut esim. ultraääniä.

Onko teillä kellään kokemuksia perätilasynnytyksestä?
Onko ihan kamalaa? :/

Jaaha, Mimosa, mahtaako lapsi enää kääntyä?

Itsellä ei kyllä ole kokemuksia perätilasta, mutta joskus tuolta Synnytys-palstalta luin, eikä kaikki sitä pitäneet mitenkään kamalana. Onhan siellä mitä ilmeisemmin lääkäri koko ajan paikalla ja tarvittaessa leikataan.

Mulla lapsi tuntuisi olevan pää alaspäin ainakin nyt. Toivottavasti ei enää käänny. Hikkaaminen kyllä tuntuu useinmiten tuolla jommassakummassa sivussa eli vauva on varmaan vielä jotenkin poikittain, mutta pää kuitenkin oikeaan osoitteeseen.

Oisko se pertätilan kanssa vähän niin, että leikataan, jos äiti niin haluaa? Minua kyllä ajatus leikkaamisestakin pelottaa aika lailla. Tuntuu kurjalle ajatukselle, että vatsa leikataan halki. En usko, että siitä toipuu yhtä nopsaan kuin alatiesynnytyksestä.

Mulla olis vielä 16 työpäivää. Aika vähissä on jo. Töitä on kyllä (ja nytkin vaan tässä turhaa touhuan, enkä töitä vaikka pitäisi). Onneksi tuo mun tapa tehdä töitä on sellainen, että siihen yleensäkin sisältyy melko pitkä tämä jäsentämisvaihe ja sitten kun saan asiat omassa päässäni selväksi ja järjestykseen, niin valmista tulee yleensä äkkiä. Eli vielä en ole suuresti huolissani, mutta veikkaan, että kiirettä tulee ja luultavasti työpöydän siivoaminen ja pakkaaminen jää äitiysloman puolelle.

Mutta, nyt hommiin. Hyvää tiistaita.

heip ..taas..tosta perätilasta...mun nelonen oli perätilassa viikolle rv37+.5
ja silloin oli jo muutamaan kertaa yritetty sairaalassa kääntää poitsua ulkoisesti sekä näillä akuneuloilla..no itepäinen veijari oli....mutta 37+5 tää herra päätti kääntyä..enhän mä sitä tienny mitä tapahtu..ainoastaan että mulla maha niin kauheen kipee , hirvee särky,,me sairaalaan ja ne ultras ja tutki ja sano että poitsu oli kääntynyt mutta sit olikin epäselvää oliko potkinut istukkaa irti tai jotain kun kipu oli kauhee...(kaipa se oli kun poitsu oli jo silloin 3710g) lekuri päätti puhkasta kalvot ja siitä synnytys käyntiin ja parituntii myöhemmin synty terve poika...
lekuri sitten totes että poju oli sen verta iso että kun potki itsesnä ympäri mun mahassa siitä se kauhee kipu..istukka oli vähän vaurioitunut, mut ei pahasti..
eli mitä opimme....vaavi voi kääntyä vielä tosi myöhään vaikka tilaa ei olekaan...
t,nirzu

Huh, onneksi meidän vauveli on nätisti pää alaspäin...
Eilen olikin eka ilta että supisteli oikein tosissaan. Ja ihan usean tunnin ajan. Mutta aika pitkälle jo pääsinkin; viikkoja huomenna 35 eikä ole kyllä tätä ennen supistellut juurikaan yhtään. Ja se eilinenkin supistelu johtui ihan vaan ylimääräisistä ponnisteluista heppahommissa :p

Laitoin äsken vauvan turvapenkin päälliset pesuun. Vähän on alkutekijöissään vielä nämä valmistelut vauvan tuloa varten; eilen sanoin miehelle että jos lähtö sairaalaan olisi tullut niin olisipa joutunut tulla meitä kotia hakemaan vaatekaupan kautta: kaikki vauvan vaatteet ovat vielä vintillä laatikoissa... Tarvinnee alkaa pesu+silitystalkoot ;)

Sää on taas vallan upea ja sormet syyhyävät päästä multaa kapsuttelemaan... Jokohan viikonloppuna löytyvät ekat sipulikukkien alut? Ihanaa!

Sellaisia tänne, hyviä vointeja ja aurinkoista mieltä kaikille! B)

Hei Nirzu!

No nyt olen toiveikas! Mulla on puolilta päiviltä asti ollut maha kummallisen arka, jospa vauva olisikin kääntynyt, ja se johtuisi siitä!?
Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato!

mimosa...pidetään peukkuja...ovatko yrittäneet kääntää?

mulla itsellä nää järkyttävät päänsäryt johtuu, pitää varmaan alkaa soitella neuvolaan...aika kökkö olo..mut kaipa se siitä..ei nyt puuron syöntiin ja päivä käyntiin..

Huomenta.

Kerrothan, Mimosa, miten asiat etenee? Jos vauva olis vaikka kääntynyt oikeaan osoitteeseen.

Mulla ei ole taas mitään hajua miten päin mun mahassa ollaan. Vähän tuntuu, kuin olis kädet ja jalat eteenpäin eli onko se sitten avotarjonta? Mutta tuolla nappulalla nyt on aikaa vielä kääntyillä monta viikkoa. Pää on ilmeisesti kuitenkin alaspäin, koska hikkaus tuntuu tuolla alhaalla.

Ensi viikolla on neuvola, joten kai ne siellä katsoo miten päin siellä ollaan.

Mulla alkoikin nyt nämä 2 vkon välein käynnit. Äkkiä on aika mennyt.

Ihanaa, kun tulee kevät!

Huomenta vaan kaikille!

No eipä ollut vauva kääntynyt eilen, ainakin niin luulen. Mutt onneksi vatsa ei ollut enää arka, kun aamulla heräsin.

Ei ole yritetty kääntää. Tuntuu oudolta, ettei siitä ole edes puhuttu äitiyspolilla. Jostain olen lukenut, ettei sitä tehtäisi, jos istukka on etuseinämässä. Onkohan se sitten niin?
Mulla on seuraava aika sinne rv 36, ehkä sitten olis juttua siitäkin.

Luulen, että Tyks:ssa on joku periaate, että perätilat synnytetään ensisijaisesti alakautta, ainakin yritetään.
Lääkäri sanoi, että heillä joudutaan hyvin harvoin menemään leikkaukseen.
Sitä vaan pakosta miettii, että onko säästöt syynä, vai leikkauksen riskit.
Minullakin alunperin arvioitiin leikkauksen tarvetta siitä syystä, että viimeksi synnytin sektiolla, jossa jouduttiin tekemään T-viilto kohtuun. Jossain sairaalassa jo se olisi indikaatio leikkaukselle.
Joissain sairaaloissa taas ilmeisesti perätilat leikataan hyvin herkästi, tai ainakin äiti saa päättää haluaako sektion.
Nyt on ollut äitiyspolilla puhetta leikkauksesta ainoastaan, jos lapsen asento on huono synnyttäessä tai jostain syystä joudutaan leikkaukseen kesken synnytyksen.

Tää on jotenkin vähän outo tilanne, kun mullahan tulee perjantaina täyteen vasta rv34.
Mutta kun hyppään siellä äitiyspolilla siitä syystä kontrolleissa, kun on odotettavissa, että vauva syntyy ennenaikaisena. Kaksi ekaahan tuli rv 35. Tuosta seuraavasta ajastakin lääkäri totesi, että otetaan kontrolli rv 36, mikäli en ole synnyttänyt sitä ennen.
Kai normaalisti yritetään kääntää vasta joskus rv 36-37??

Ehkä pitäisi vaan yrittää rauhoittua ja lakata miettimästä sitä, miten päin vauva on. Kaipa ne hänet sieltä ulos saa, konstilla tai toisella. :)
Sitä vaan tuntuu menevän enemmän ja enemmän paniikkiin, mitä lähemmäksi synnytys tulee. Vanhat kamalat kokemukset hyppii tajuntaan, vaikka kuinka yrittäisi olla ajattelematta.
Onneksi te olette olemassa, te ihanat "siskot", joille voi purkaa tuntemuksiaan täällä netissä!

Mukavaa päivän jatkoa teille kaikille, ja hyviä vointeja! :heart:

Täytyy sanoa, että minua hitusen ihmetyttää nämä erilaiset hoitokäytännöt eri puolilla Suomea. Tuntuu, että kaikki raskauteen ja synnytykseen liittyvä hoito on kiinni siitä, missä päin Suomea satut asumaan.

Esimerkiksi nuo ultrauskäytännöt on outoja. Täällä Keski-Suomessa ei saa kuin sen alkuraskauden ultran kunnan maksamana (ja meillä siitäkin menee polimaksu). Jossain päin tuntuu sen sijaan saavan ainakin kaksi ultraa ja jossain on ultralaitteet neuvolassa ja ultrataan aina, kun on tarvetta.

Tästähän voisi päätellä, ettei yhdenvertaisuuden periaatteet toteudu Suomessa kovinkaan hyvin terveydenhuollon osalta. Ja toteutuuko sitten millään muullakaan yhteiskunnan tarjoaman palvelun alueella? Taisi aiemmin olla asiat toisin, kun valtio enempi ohjasi ja säätelin kuntien rahankäyttöä ja palveluntarjontaa..

No, näistä asioista pitäisi varmaan alkaa hiillostaa oman kunnan päättäjiä. Kukaan muu tuskin asioille mitään saa tehdyksi.

Tulipas tästä nyt yhteiskunnallinen puheenvuoro :whistle:

Kiitos samoin, aurinkoista perjantaita kaikille!

Meillä täällä saariston rajamailla ei ainakaan vielä aurinko paista, mutta viikonlopuksi on luvattu hienoa ilmaa.
Täytyy vaan paistatella sisäisellä auringonpaisteella toistaiseksi. :)

Hyvää viikonloppua! :flower:

perjantaita.. :flower:
mulla tää pariviikkoa jatkunut järjetön päänsärky sai nyt ylivallan, oli pakko soittaa neuvolaan ja käväsin tossa päivällä siellä...täti siellä meinas että mulla niskat niin jumissa että siitä toi armoton päänsärky täytyy johtua..tiiä nyt sitten...ei mulla hartiat ole jumissa...ööö ainakaan en myönnä :saint: ...
no ottivat kaikki mitat ja arvot ja kaikki oli suht hyvin hemppa oli vähän laskenu joten nyt sit raudan syönti alkaa...mutta että kaikki muuten oli hyvin niin onnellinen olen..
päivä ollut mitä mahtavin tänään varjossa melkein 10astetta lämmintä ...kaipa se kevät tekee tuloaan...juu ja viikonlopuksi ovat luvanneet ihanaa ilmaa..mulla nää kaks isointa muksuu lähtee partioleirille joten kerrankin on ilmat kohdallaan...ja meillä vaan 4 muksuu kotona...kääk...
hauskaa viikonloppua t.nirzu

Mies iltavuorossa ja pienet lapset nukkuu, tylsää. Telkkaristakaan ei tule mitään. Joten päätinpä tulla vielä täällä käymään ennen kuin lähden hepoja harjailemaan :)

Ihanan lämmintä ollut täällä meilläkin tänään! Viikonloppuna täytyy kaivaa kaapit läpi josko jostain löytyisi joku kevyempi takki mikä mulle mahtuisi päälle... Alkaa tulla vähän kuuma talvitamineissa :whistle:

Olen nyt kaksi kokonaista yötä nukkunut ihan kokonaan heräilemättä, ihanaa!!! Nyt kun täällä hehkutan niin eiköhän se jo ensi yönä vessa kutsu... Ja jääkaappi ;)

Onko täällä muita kukka/vihanneshulluja? Laitoin tänään lisää siemeniä itämään, ja kohta olen jokavuotisen ongelman edessä kun pitäisi alkaa koulimaan ja ikkunalaudat ja pöydät loppuvat kesken... Ja perhe puistaa päätään ja mumisee puoliääneen mielipiteitään kajahtaneesta äitihahmosta ja joka paikassa nököttävistä istutusastioista...

Nyt taidan lyllertää talliin, hyvät viikonloput kaikille :)

Minä olen vähän kukkahullu, mutta mun touhu on ihan päätöntä.
Kasvatan ison määrän taimia, saan ne maahankin asti, mutta sitten...
Meillä on aika kuuma ja kuiva paikka, pitäis kastella paljon. Talon seinässä ei ole hanaa, pitäis joko kantaa vesi sisältä ulos, tai toinen vaihtoehto on pumpata käsipumpulla vanhasta kaivosta (joka kuivuu joka kesä heinäkuun lopulla). Joten yleensä mun kukat ei kukoista :\| .

Nyt mulla on siemeniä taas hankittuna, mutta en ole saanut niitä vielä multaan asti. Ahkeraliisojen kanssa tulee kohta kiire.
Siinä on muuten helppo kukka kasvattaa, onnistuu helposti. =)

heipparallaa...uusi viikko uudet kujeet--- jee lauantai lähenee ja meidän risteily ...jihaaa seisovapöytä ja kiireetöntä aikaa pari päivää..uskomatonta...mä en kyllä meinaa vieläkään uskoa todeksi...me päästään miehen kanssa kahdestaa....
juu mä tykkään hirveesti kukista ja vihanneksista ja olen joskus niitä ruukuissa kasvattanut mutta yleensä sitten kun ulos vienti aikan niin sitten ne on kuolleet...viherpeukalo vauhdissa..niitä kuulemma pitää kastellakkin.. :laugh: ...ja harventaa ja ties mitä muuta...potut meinaan viedä ulos kasvamaan ja herneitä ja salaattia..taitaa jäädä siihen..ne oli viime vuonna ainoot jotka menesty...saalaattikin kyllä alko tuottaa satoa elokuussa... :snotty: ...no
juu siis ja mulla tämä päänsäky loppu jihaa..lämpöpussi niskaan ja se oli siinä..en olisi uskonut...no semmosta se aina välillä...ei nyt jumppaamaan...palataan
hyvää viikon alkua t.nirzu :heart:

Kiva kuulla että Nirzu pääsi vihdoin päänsärystään!

On taas upea ilma! Lapset kun päästää ulos niin ei niitä meinaa takaisin sisälle saada millään, ja kun tuo nuorimmainen on 2v. niin ei sitä vielä yksin voi laskea, joten raitista ulkoilmaa ja aurinkoa saa myös äiti runsain mitoin :whistle: . On se ihme juttu miten aurinko tarttuu ihan eri tavalla kun on raskaana!!! Viime syksyn helteillä vietettiin jokunen päivä rantsussa lasten kanssa, ja ihmettelin kun olin ennen näkemättömän ruskettunut, ennen kuin tein raskaustestin ja syykin selvisi :)

Ahkeraliisa on joo ehkä helpoin kasvatettava, taimet ovat niin ihanan isoja ja tanakoita! Petunia on kyllä kanssa tosi kiitollinen, kunhan saa ne hontelot pikkutaimet vähän isommiksi... Ja perennoista ihan sairaan helppo on punahattu; taimet isoja ja tukevia ja onnistuvat aina ja hurjan vaatimattomia tuntuvat olevan kasvupaikkansa ja kastelun suhteen. Mulla on suurin ongelma kasvimaan suhteen (kitkemisen lisäksi) porkkanoiden harventaminen. Harventelen aina vasta siinä vaiheessa kun harvennettavat viitsii jo pestä ja syödä, eli auttamattoman myöhään :ashamed: . Ja aina tässä vaiheessa vuotta uhoan että tänä kesänä kyllä pidän kasvimaan tiptop-kunnossa...

Muuten on ihanaa kun aurinko paistaa, mutta apua kun se paljastaa miten siivottomassa kunnossa meidän ikkunat on!!! Enkä kyllä TODELLAKAAN aio niitä mömömahaisena pestä, ihan mahdottomalta tuntuu ajatuskin että ulkopuolelta edes mitenkään onnistuisin tämän jättiläismahani kanssa niitä hinkkaamaan! Onpahan sitten heti suuremman luokan projekti kun synnytyksen jäljiltä alkaa jaksamaan :whistle:

Raskausrintamalla kaikki ok, kuten mulla onnellisella tässä yleensäkin on ollut. Tänään peruin huomisen neuvolan kun miehen työvuorot vaihtuivat, ja pyysin ajan ensi viikolle. Olen saanut yhä käydä kuukauden välein kun on niin ongelmitta mennyt tämä raskaus, nyt kai pitää antaa sen verran myöten että käyn sitten 3 viikon kuluttua uudestaan jotta ehdin vielä ennen synnytystä (ehkä, ja toivottavasti en... ;) )

Ihanaa ja aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille :)

Moikka!
Mua on kiusannut eilis illasta asti pissaamisvaikeudet eli yrität ja yrität kun siltä tuntuu niin on vain kipua alavatsassa ja pienenä liruna saat jotain aikaan, muita oireita ei.
Äsken kävin neuvolassa tarkistuttaa niin tulehdusarvot kohollaan eli sain sitten antibioottikuurin. En muista et olis ollut ainakaan 10 vuoteen ja nyt sit yhtäkkiä tämmönen:(
Eihän siitä lääkekuurista mitään haittaa pitäisi olla vaaville, mut kuitenkin mietityttää.....:/ ...
En ymmärrä mistä lie moisen saanut, ilkeetä juosta töissäkin sit koko ilta vessas ja masus sellanen painava tunne.

Pikkunen masuasukki liikkuu jo kovasti, eilen jopa potkas et ihan hätkähdin asiasta kun kuitenkin viikkoja koossa vasta 15=)
Keskiviikkona olisi oikea neuvola käynti, sit taas tietää mis mennään.
Hyviä vointeja kaikille!
Terv. Jaana+pikkanen masuasukki

:hug: paranemisia klaavalle....

mä täällä itse alotin tän kurkkukivun..kääk..pitää olla kunnossa risteilyllä..pakko.... :heart:
mulla luultavasti kaikki pennut varattuja..jippiiiiii...päätin tossa eilen että en pidä yhtään pentua itse vaikka ovat kuinka söpöjä..mulla ei rahkeet riitä..6muksua, 3 isoa koiraa..+ muut elukat...iso maha ja koiranpentu..ei hyvä yhdistelmä....